‘Cukuplah zahirkan rasa syukur, hargai apa yang pasangan lakukan.’ Suami tak perlu susah-susah faham isteri, memadai hargai apa yang isteri lakukan untuk rumah tangga.
Seorang isteri tidak pernah meminta lebih, tak pernah meminta dibeli hadiah yang mahal sebaliknya cukuplah suami hargai isterinya.
Artikel Berkaitan: “Saya Tak Simpan Keburukan Awak Dalam Ingatan”, Azmi Saat Hargai Isteri, Tak Ada Niat Nak Kahwin Lain
Cukuplah Zahirkan Rasa Syukur
Kongsi Dr Fadilah Kamsah,
Wahai para suami,
Pimpinlah isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan padanya selalu. Waktu yang terbaik untuk kalian beri nasihat adalah semasa berehat, minum petang, waktu beriadah dan sebelum kalian tidur.
Sebenarnya isteri ini tak minta pun kita faham dia sangat-sangat. Cukuplah kita zahirkan rasa syukur kita dan hargai apa yang dia lakukan untuk rumah tangga kalian.
Hargai Apa Yang Pasangan Lakukan
Dari bahagian kita, kita tunaikan tanggungjawab kita dengan baik. Fokus untuk laksanakan kewajiban kita dan penuhkan hak isteri sepenuhnya.
Kita yang ada kudrat lebih ini, perlu ambil masa untuk ringankan beban isteri.
Dalam sehari, bertanyalah pada isteri bagaimana keadaannya pada hari tersebut. Beri ruang kepadanya untuk meluahkan dan kita pasang telinga betul-betul apa yang dia nak ceritakan.
Suami Tak Perlu Susah-Susah Faham Isteri
Jika semua itu kita buat dengan baik, maka insyallah harmoni rumah tangga. Dan isteri tak akan minta lebih.
Ambil masa untuk memahami hati dan perasaannya. Jangan biarkan dia hadap sendirian. Dia perlukan kalian, para suami untuk selalu memimpin, membantu dan menyokong tindak-tanduknya dalam hidup.
Moga pesanan ini kita ambil ibrah dan hikmahnya ya.
Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah,
Kunci keharmonian bermula dari seorang pemimpin (suami).
Baca Di Sini:
Belanja Dan Beri Hadiah Tanda Suami Hargai Isteri
Buat Isteri Yang Rasa Tidak Dihargai Suami Sendiri, Ulama Besar Sheikh Abdul Aziz Ada Nasihat
Kashoorga : Jadilah suami, isteri yang bertolak ansur dan memahami antara satu sama lain.
Kredit: Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Bolehkah Bayar Fidyah Pada Ahli Keluarga, Bagaimana Kalau Tak Mampu?” – Ini Penjelasan Ustazah Asma’ Harun
Kurang dua minggu lagi, insya Allah kita akan menyambut bulan Ramadan al Mubarak. Bulan penuh rahmat, bulan keampunan dan penuh keberkatan yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam.
Namun dalam menantikan kehadiran bulan Ramadan, terlebih dahulu kita diwajibkan mengqadakan puasa yang tertinggal tahun lalu (jika berkemampuan dan upaya melakukannya). Bahkan bagi yang mengandung dan menyusukan bayi, dibolehkan membayar fidyah. Tapi bagaimana kalau kita diuji dengan ketidakmampuan kewangan atau bolehkah fidyah dibayar kepada ahli keluarga kita yang susah?. Dari page Ustazah Asma’ Harun, penceramah terkenal ini berkongsi kemusykilan berkaitan perkara ini.
"Ustazah, saya dikehendaki membayar fidyah kerana hamil dan risaukan kandungan.
Di manakah saya perlu berurusan untuk menjelaskan fidyah tersebut? Bolehkah saya membayar kepada keluarga terdekat memandangkan mereka susah?
Bagaimana pula jika saya tidak mampu untuk melunaskan fidyah?"
JAWAPAN:-
Fidyah hanya boleh dilunaskan kepada golongan fakir miskin sahaja. Firman Allah SWT:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
Maksudnya: “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah: 184)
Abdullah bin Abbas menyebutkan dalam satu riwayat:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ. قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: لَيْسَتْ بِمَنْسُوخَةٍ،هُوَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَالْمَرْأَةُ الْكَبِيرَةُ لَا يَسْتَطِعَانِ أَنْ يَصُومَا فَيُطْعِمَانِ مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا
Maksudnya: “Dan wajib ke atas orang yang tidak terdaya untuk berpuasa memberi makan kepada orang miskin”. Kata Ibnu Abbas, "Ayat ini tidak dimansuhkan. Mereka (yang tidak terdaya) adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mampu berpuasa, maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan."
Dijelaskan dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj:
(وَمَصْرَفُ الْفِدْيَةِ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاكِينُ) دُونَ بَقِيّةَ الأَصْنَافِ لِقَوْلِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى : طَعَامُ مِسْكِينٍ [البقرة: 184] وَهُوَ شَامِلٌ لِلْفَقِيرُ أَسْوَأُ حَالًا مِنْهُ فَيَكٌونُ أَوْلَى.
Maksudnya: “Saluran fidyah adalah kepada fakir miskin, bukan untuk asnaf yang lain, sebagaimana firman-Nya, 'Sebagai makanan orang miskin'. Perkataan miskin ini turut merangkumi golongan fakir, atau orang fakir yang lebih teruk keadaannya berbanding orang miskin, maka orang fakir lebih utama lagi (untuk diberikan fidyah)."
Fidyah adalah hak golongan fakir miskin sahaja. Ia tidak boleh disalurkan kepada orang lain walaupun mereka termasuk dalam kalangan asnaf zakat.
Hukum pengagihan fidyah, adalah berdasarkan hukum pengagihan zakat, kaffarah dan nazar umum. Maka, seseorang itu tidak boleh membayar fidyah kepada orang yang di bawah tanggungannya.
Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan:-
“Sesungguhnya sesiapa yang diwajibkan ke atasnya membayar zakat, tidak sah sekiranya ia menunaikan zakat dengan memberikan zakat kepada sesiapa yang di bawah tanggungan nafkahnya. Sama ada ia daripada isteri, usul (ibu, ayah dan ke atas) dan furu’nya (anak-anak dan ke bawah) walaupun keadaan mereka itu fakir atau miskin.”
Di dalam Kitab al-Muhazzab li al-Syirazi karangan Imam al-Syirazi, beliau menyatakan:
"Tidak diharuskan seseorang itu untuk membayar kepada kaum kerabat dan isterinya yang berada di bawah tanggungan nafkahnya. Ini kerana mereka tidak memerlukan kepadanya (zakat) dan mereka mendapatkan keperluan itu daripada nafkah yang wajib diberikan kepada mereka."
Manakala bagi persolan fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan, maka ulama telah
membahaskan kepada dua pendapat. Pendapat adalah seperti berikut:-
1. Pendapat Pertama : Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah.
Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah
Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab
“Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah); adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang, atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asohnya ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya.”
RUMUSAN:
1. Berbalik kepada soalan Puan, fidyah boleh dibayar menggunakan duit dan boleh dilunaskan melalui pihak berkuasa zakat negeri sebagai wakil pemudah cara pengurusan fidyah.
2. Puan juga boleh melayari portal rasmi Pusat Pungutan Zakat negeri sebagai medium pengiraan fidyah.
3. Namun sekiranya Puan ingin melunaskan fidyah secara terus kepada ahli keluarga, maka tidak dibolehkan sekiranya mereka tergolong di bawah tanggungan Puan.
4. Walau bagaimanapun, sekiranya bukan di bawah tanggungan, maka dibolehkan membayar fidyah kepada mereka dan ini adalah lebih afdhal dan diutamakan dengan syarat mestilah daripada golongan miskin.
5. Golongan yang berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Ibu ayah dan ke atas seperti datuk dan nenek.
– Anak-anak dan ke bawah seperti cucu.
– Isteri.
6. Golongan yang tidak berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Adik beradik.
– Saudara mara seperti sepupu, makcik dan pak cik.
7. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah, maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditaqdirkan sembuh.
8. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
Wallahua’lam.
Rujukan:
1) Manhaj Fiqh al-Syafi'i oleh Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji.
2) Soal Jawab Fiqh Ibadah: Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah Jilid 3 oleh Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Hussin.
3) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
https://muftiwp.gov.my/…/3828-al-kafi-1444-bolehkah…
https://muftiwp.gov.my/…/4495-irsyad-fatwa-khas…
4. Fidyah bagi orang yang berbuka puasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh
https://www.alukah.net/spotlight/0/88594/
Semoga bermanfaat buat semua.
SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA.
ASMA' BINTI HARUN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramai Sangka Farmfresh Milik BMF, Co-Founder SCRUT Dedah Pemilik Sebenar Farmfresh Milk Sdn Bhd
Mencari yang halal itu fardu kifayah. Malah kempen Buy Muslim First (BMF) yang pernah mendapat sambutan hangat suatu ketika dahulu menggalakkan umat Islam membeli dari peniaga Islam membuatkan ramai beralih kepada kempen ini. Ironinya orang islam mudah tertarik dengan penggunaan nama Melayu. Ini termasuklah ketika pau Ahmad yang mendapat sambutan tetapi akhirnya selepas didedahkan, pemiliknya adalah bukan dari orang Islam sendiri.
Bagi yang gemar minum susu Farm Fresh tentu masih ingat tentang Azmi Zainal kerana wajahnya saban minggu boleh dilihat di kaca tv kerana menaja rancangan Gegar Vaganza. Namun pendedahan dari Co-Founder SCRUT, Aliff Ahmad di fbnya mengenai Farm Fresh milik siapa, pasti membuatkan kita menemui satu jawapan.
Baca perkongsiannya:-
Dah banyak kali orang request aku SCRUT company Farmfresh ni. Aku malas nak buat dan perasan sibuk. Semalam sahaja aku rasa nak
SCRUT
sebab aku kan #MindaSkeptikal bila orang share dekat aku Farmfresh beli IXL di Australia.
Since maybe aku ni Bogan yang dah tinggal di Australia hampir 10 tahun. Aku rasa curious sikit. Jadi aku check lah. Dalam pengetahuan aku IXL ni brand sendu dah kat Australia, walaupun dia legend. Tak popular pun. Tak seperti Beerenberg. Ibarat roti Hi5 di Malaysia.
Anyway, lepas tu aku bacalah news-news di Australia pasal pengambilan tersebut, tak keluar pula nama Brader Azmi Zainal, yang keluar nama Loi Tuan Ee dan Pretty Adam sebagai director dan shareholder. Takda pula nama Brader Azmi Zainal.
Jadi, aku mula SCRUT menggunakan
Interepo
(www.interepo.com) dengan mencari Farmfresh Milk Sdn. Bhd. Aku mendapati 2 orang pengarah yang mengawal syarikat tersebut ialah adik beradik Loi iaitu Loi Tuan Ee dan Loi Tuan Kin. Syarikat tersebut dimilik 100% oleh The Holstein Milk Sdn Bhd.
Farmfresh dimiliki 100% oleh The Holstein Milk manakala senarai pengarahnya ialah:
1. Loi Tuan Ee
2. Loi Tuan Kin
3. Azmi bin Zainal (Baru jumpa)
4. Amran Hafiz
5. Ganesh Kumar
6. Tan Chow Yin (VC Singapore)
7. Tan Mek Shwen
The Holstein Milk dimilik oleh :
1. Rainforest Capital 46.7%
2. Agrifood Resource 30% (2/4/2020)
3. Farmchoice Food 23.3%
4. Loi Tuan Ee 1%
5. Loi Tuan Kin 1%
Perlu diketahui, pengarah adalah lantikan dari shareholder, Azmi Zainal bukan dalam senarai shareholder dalam The Holstein Milk Company. Manakala adik beradik Loi ialah shareholder dan director. Takpa, kita terus menggali.
Rainforest Capital dimiliki oleh:
1. Cahaya Bintang Ltd 65% (Singapore)
2. Loi Tuan Ee 17.6%
3. Loi Foon Kion 14%
4. Loo Tuan Kin 3.5%
Manakala senarai pengarahnya ialah:
1. Loi Tuan Ee
2. Loi Tuan Kin
3. Loi Foon Kion
4. Chung Hin Chew (bukan orang Malaysia)
5. Tan Chow Yin (Singapore)
Rainforest Capital adalah sebuah syarikat investment holding company. Tiada juga nama Brader Azmi Zainal dalam ni. Takpa, kita cari lagi.
Agrifood Resource adalah 100% milik Khazanah National. So, bukan disini juga. Kita cari lagi.
Farmchoice Food pula dimiliki oleh :
1. Cahaya Bintang LTD 80% (Singapore)
2. Loi Tuan Ee 16.7%
3. Loi Tuan Kin 1.3%
4. Azmi Bin Zainal 1.3% (RM251k)
5. Pretty Adam 0.4%
Manakala senarai pengarah dalam Farmchoice pula ialah:
1. Loi Tuan Ee
2. Loi Tuan Kin
3. Tan Chow Yin (Singapore)
Dalam syarikat yang Brader Azmi Zainal menjadi shareholder, dia sendiri bukan pengarah. Dengan 1.3% (share value RM251,000) dilihat tidak significant dalam syarikat yang bernilai lebih RM100 juta. 1.3% daripada 23.3% rasanya kurang 1% pemilikan dalam Farmfresh dan The Holstein Milk Company.
Yang jelas disini, adik beradik Loi dan VC dari Singapore memegang tampuk majoriti. Khazanah pula baru sahaja masuk tahun lepas sebanyak 30%.
Jika ditanya aku, adakah Farmfresh milik Melayu, Muslim, dan Bumiputera. Mengikut definition aku, ia tidak. Kerana tidak mencapai majoriti pemilikan syarikat tersebut dan penguasaan (director control) tidak berada dalam tangan orang Melayu, Muslim, dan Bumiputera.
Korang boleh kaji balik. Aku tak minum susu Farmfresh, so aku tak kisah sangat. Aku minum
Susu Devondale Malaysia
yang aku langgan monthly dengan
Ifmal
(www.ifmal.com) melalui
Langgan.my
(www.langgan.my).
Lepas ni korang nak SCRUT, terus ke Interepo tau. Buat sendiri kalau nak cepat, tunggu aku makan tahun lah..
SCRUT for the TRUTH!
SCRUT before WE get SCREWED!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ini Sebab Jenazah Yang Meninggal Di Makkah, Wajah & Kepala Tidak Ditutup Kain Serta ‘Diselimut’ Kain Berbeza Warna
Ajal dan maut semuanya telah ditentukan oleh Allah. Apabila telah tiba saatnya, tidak akan tercepat atau terlambat walau sesaat.
Ikuti perkongsian Najmi Farisham
Aku ditanya oleh ramai orang berkenaan gambar jenazah ini. Kenapa kain yang dipakaikan berbeza-beza warnanya? Adakah ianya membezakan jenis jantina dan kanak-kanak? Macam-macam lagilah soalan mereka.
Baiklah, begini kawan.
Sebenarnya kain yang berbeza warna itu bukanlah kain kafan yang membaluti tubuh jenazah. Ia cumalah selimut untuk menutup badannya. Mereka semua masih dikafankan seperti jenazah-jenazah lain iaitu kain putih.
“Jadi kenapa ada kain lain yang menyelimuti jenazah?”
Antara sebabnya adalah, jenazah di Mekah akan dimandikan di tempat mandian yang berbeza. Bukan seperti Madinah yang mana sudah ada tempat mandian khas di bawah seliaan Masjid Nabawi. Bukan juga seperti di kampung kita yang mana dimandikan di rumah masing-masing.
Contohlah, si fulan meninggal di kampung A. Jadi dia akan dimandikan di tempat mandian berdekatan dengan kampungnya. Setelah itu barulah akan dibawa ke Masjidilharam untuk disolatkan. Kain berwarna yang diletakkan menyelimuti jasadnya itu adalah daripada keluarga itu sendiri. Boleh jadi sebagai tanda dan pengecaman.
Iyalah, setiap hari bukan sedikit jenazah yang disolatkan di Masjidilharam ini. Kain berwarna inilah yang memudahkan ahli keluarganya untuk mengecam jenazah masing-masing, mengiringi ke perkuburan.
“Oh begitu, ingatkan dia nak bezakan lelaki dan perempuan.”
Jenazah lelaki dan perempuan tidak dibezakan melalui warna kain penutup atasnya, kawan.
Jenazah perempuan akan diletakkan penutup besi seperti keranda di atasnya. Pun logiklah juga, kehormatan jenazah mestilah sentiasa dijaga walaupun setelah meninggal dunia. Boleh tengok dalam gambar, saya ada bulatkan. Nampak? Berbeza kan dengan jenazah lelaki.
Kalau mereka yang meninggal itu dalam keadaan berihram, wajah dan kepala mereka tidak akan ditutup dengan kain. Kerana mereka masih dalam keadaan ihram walaupun sudah meninggal dunia. Jadi 13 larangan ihram masih lagi terpakai untuknya.
https://www.facebook.com/haramain.info/videos/2342382549193097/?__xts__[0]=68.ARDwd925iBQVe8TkKosAMoSO4_DXZS5BYARr0wCVjZcpfTokozkZIXkAtFn4_MRH4iXx3BYQNU0iI82x7mE8pyl6FdBB2cHQlTbcf_TTFHas6ZPJsd_ji7XkWzLJC9-ivWOaMnJXUDwZvPFoYE2zWlz4jlH2w3stYcK_PQpDDssdYUmLoxDR9Z5E2O_-tvr8RmlHkiLi62FN1PUHh9U0ay1-JPeYgMdC_4SZ6-enhN0l3Mnd9rR57KUjfu00jpIO8zsa-okrAX4JeL3MZQXMPkmhJOYSQBQ-ITI-cLCIRvTZXCRMC0OC2bB_qEDzkq2GSsS0zX-9G2neU1Ncl7M8Acj47h5ztA&__tn__=-R
Sumber kredit: Najmi Farisham dan Haramain
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI