Setiap kali ke zoo, kita pasti akan tertarik melihat burung kecil ini. Dengan kakinya agak pendek dan jalannya menegak, ramai yang sukakan kecomelan penguin ini. Tapi tahukah bahawa dagingnya boleh dimakan oleh umat Islam.
Bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri,Datuk Seri Zulkifli Mohamed Al-Bakri dalam perkongsian ilmu di Maktabah Al Bakrinya berkongsi bahawa daging binatang ini boleh dimakan kerana ia termasuk dalam kategori burung air.
Assalamualaikum w.b.t. Apakah hukum memakan daging penguin? Terima kasih.
Jawapan:-
Waalaikumussalam w.b.t.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Maksudnya:“Wahai sekalian manusia! Makanlah daripada apa yang ada di bumi yang halal lagi baik.”[1]
Ayat ini ditujukan kepada seluruh manusia sama ada orang beriman ataupun kafir, supaya memakan apa yang ada di atas muka bumi, yang terdiri daripada biji-bijian, buah-buahan dan haiwan-haiwan yang telah dihalalkan untuk mereka mengambilnya (yakni makan dan ambil manfaat daripadanya), bukan dengan cara merampasnya, mencuri, jual beli yang diharamkan atau perkara-perkara yang seumpamanya. Manakala lafaz ‘tayyiban’ pula bermaksud bukan daripada perkara yang buruk (yakni kotor dan jijik) seperti bangkai, darah, daging babi dan lain-lain. Oleh itu, ayat ini merupakan dalil bahawa hukum asal bagi sesuatu perkara itu (untuk dimakan dan diambil manfaatnya) adalah harus.[2]
Definisi penguin dan habitatnya
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, penguin ialah sejenis burung laut di Antartika yang berwarna hitam putih, berkaki pendek, menggunakan sayapnya untuk berenang, dan berjalan tegak lurus di darat.[3] Penguin membentuk order penguin, Sphenisciformes, dan famili Spheniscidae. Ia termasuk dalam sekumpulan burung akuatik yang tidak dapat terbang.[4]
Ads
Penguin ialah burung luar biasa yang berdiri tegak di atas kakinya yang pendek dan berjalan tergedek-gedek dengan gaya yang kekok dan menggelikan hati. Penguin tidak boleh terbang tetapi pandai berenang. Penguin tinggal di separuh bahagian di dunia selatan. Beberapa jenis penguin, termasuk penguin Adelie dan penguin Maharaja tinggal di atas ais Antartika. Yang lain-lain terdapat jauh di utara di kawasan yang menerima arus laut yang sejuk dari kawasan Antartika.
Semua penguin mempunyai bulu pendek dan tebal pada badannya yang pendek dan gempal. Bulunya putih di perut dan hitam atau hitam kebiru-biruan di belakang. Sesetengah penguin mempunyai jambul daripada bulu panjang di sisi kepalanya dan tompok-tompok berwarna cerah pada lehernya yang pendek dan lebar. Penguin hilang keupayaan untuk terbang berjuta-juta tahun dahulu. Sayapnya bertukar menjadi sayap sirip yang berfungsi sebagai dayung dalam air. Sayap sirip ini serta kaki renang, menjadikan penguin pandai berenang dan menyelam. Bulunya yang pendek dan lebat menjadi bulu kalis air. Lapisan lemak yang tebal memanaskan penguin semasa dalam air sejuk.
Penguin memakan ikan. Ia menghabiskan sebahagian besar hidupnya dalam air, tetapi bertelur dan membela anaknya di atas darat atau di ais. Semasa di darat, ia membuat sarang dalam koloni yang dikenali sebagai rookery. Sesuatu rookery mungkin mengandungi sehingga sejuta penguin.[5]
Hukum memakan penguin
Ads
Pada asasnya, ulama mazhab Syafi‘i berpendapat, semua jenis burung air adalah halal untuk dimakan kecuali burung bangau — kerana terdapat perbezaan pendapat mengenainya — sebagaimana yang ditegaskan oleh Imam al-Rafi‘i.[6] Tambahan lagi Imam al-Ghazali ada menyebutkan bahawa semua burung air itu hukumnya adalah harus untuk dimakan dan begitu juga seluruh haiwan air yang lain kecuali haiwan yang ada bandingannya dengan haiwan di darat yang haram kerana dalam hal ini terdapat dua pendapat mengenainya — iaitu sama ada halal atau haram.[7] Penjelasan mengenai burung bangau bolehlah merujuk kepada artikel kami yang bertajuk: #325 Memakan Burung Bangau.[8]
Justeru, begitulah juga hukumnya ke atas daging penguin iaitu halal dimakan kerana ia adalah sebagaimana hukum burung-burung air yang lain. Begitu juga, penguin tidak termasuk dalam kategori burung yang mempunyai kuku kuat dan boleh melukakan sebagaimana yang dilarang oleh Nabi SAW. Hal ini adalah berdasarkan kepada riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma, beliau berkata:
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ كُلِّ ذِي نَابٍ مِنَ السِّبَاعِ وَعَنْ كُلِّ ذِي مِخْلَبٍ مِنَ الطَّيْرِ
Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang daripada memakan setiap binatang buas yang bertaring dan setiap jenis burung yang mempunyai kuku untuk mencengkam.”[9]
Kesimpulannya Berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa daging penguin halal untuk dimakan kerana penguin termasuk dalam kategori burung air. Selain itu, ia juga tidak termasuk dalam kategori burung yang mempunyai kuku yang kuat dan boleh melukakan. Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Ameen. Wallahua‘lam.
Usia dah senja baru nak belajar mengaji atau membaca al-Quran. Sudahnya bacaan pun masih ‘merangkak-rangkak’ atau tersekat-sekat walaupun sudah bergelar warga emas.
Meski sudah insaf sudah pasti terlintas dalam hati, bolehkah aku syurga jika tak pandai membaca al-quran?
Bagi yang terdetik soalan yang sama hayati perkongsian dari pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus tentang perkara ini.
“Ada soalan tanya ada orang kata tak pandai mengaji Ouran tak boleh masuk syurga’ betulkan ustaz?
Salah pemahaman ini sebenarnya, tiada ulamak yang mengatakan tak pandai baca Quran tak boleh masuk syurga,”ujarnya
Jelas UAI dalam menjawab soalan ini kita perlu faham kenapa al-Quran itu diturunkan.
“Al Quran diturun untuk menjadi petunjuk kepada manusia. Jadi petunjuk mana yang halal, mana yang haram. Jadi kita perlu ikut apa yang disebut dalam al-quran, barulah dapat syurga.
“Tapi jika sekadar membaca al-Quran saja, ia tak cukup. Jika hanya baca tanpa mengikut kita sekadar dapat pahala membaca.
“Namun sekiranya seseorang ikut mengikut dan mengamalkan al-quran, ikut mana yang halal, tinggalkan yang haram maka dia boleh beroleh syurga walaupun tak pandai baca al-Quran,”jelasnya sambil memberitahu ada juga golongan yang pandai membaca al-Quran tapi dilaknat.
“Dalilnya berdasarkan hadis dari Anas bin Malik dari Imam Ghazali.
“Betapa ramainya umatku ang membaca Quran tapi Quran melaknatnya”
“Kerana apa dilaknat? Kerana mereka hanya membaca al-Quran tapi hukum tidak diikut. Lihat saja sekarang berapa ramai yang pandai membaca melagukan al Quran tapi membiarkan bumi Islam dirampas oleh bukan Islam sedangkan dia ahli al Quran. Kerana mereka hanya melagukan Quran tapi tidak mengamalkannya,” ujar Ustaz Azhar lagi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Masjid dikunci selepas waktu solat, susahkan orang musafir singgah sembahyang dan melepaskan lelah. Masjid adalah rumah Allah, bukankah masjid sepatutnya menjadi hak orang yang ramai.
Sepatutnya masjid perlu menjadi tempat yang mudah diakses, namun jika dikunci selepas waktu solat memang menutup ruang untuk musafir singgah.
Tetapi seharusnya kita tahu bahawa tindakan pihak masjid melakukan perkara ini adalah bersebab dan bukan sewenang-wenangnya mengunci pagar dan pintu masjid.
Masjid Dikunci
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan fahami penjelasan yang Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sampaikan :
Soalan:
Assalamualaikum, bolehkah pihak masjid menutup masjid pada bukan waktu solat kerana ia akan menyukarkan bagi orang musafir untuk menunaikan solat. Bukankah masjid tu hak orang ramai?
Selepas Waktu Solat
Ringkasan Jawapan:
Hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat adalah harus jika ada keperluan tertentu seperti untuk menjaga peralatan masjid dari dicuri.
Namun jika tidak ada keperluan sebaiknya masjid tidak dikunci sebagaimana masjid di zaman Nabi SAW dan ini lebih memberi kemudahan kepada orang ramai.
Pihak masjid boleh menyediakan ruangan khusus seperti beranda masjid yang lengkap dengan kemudahan seperti kipas, lampu dan sejadah untuk memudahkan kegunaan orang ramai, dan mengunci bahagian masjid yang dirasakan perlu seperti dewan solat yang utama.
Pernikahan Yang Diharamkan Allah SWT
Susahkan Orang Musafir
Huraian Jawapan:
Menjadi kebiasaan orang ramai akan berhenti di mana-mana perhentian atau masjid untuk menunaikan solat. Setengah pihak pengurusan masjid akan mengunci masjid bagi mengelakkan berlaku kecurian atau lainnya ketika tidak ada sesiapa di Masjid.
Meskipun pihak masjid mengunci bahagian dalam masjid namun masih ada kawasan luar masjid yang boleh untuk didirikan solat.
Imam al-Nawawi menjelaskan berkenaan hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat dengan katanya:
Maksudnya: “al-Soimari dan selainnya dalam kalangan ulama mazhab Syafi’i; berkata tidak mengapa mengunci masjid pada bukan waktu solat untuk menjaga masjid atau memelihara peralatan yang ada dalam masjid.
Singgah Sembahyang
Namun begitu ia hanya jika dikhuatiri masjid akan dicemari atau kehilangan peralatan masjid serta tidak ada keperluan (untuk membuka masjid pada bukan waktu solat).
Adapun jika tidak dikhuatiri apa-apa kerosakan atau mencari kehormatan masjid di samping membukanya akan lebih memudahkan orang ramai maka sunnahnya pintu masjid perlu dibuka sebagaimana masjid Nabi SAW pada zaman Baginda dan selepasnya.”
Daripada keterangan Imam al-Nawawi ini dapat disimpulkan bahawa hukum mengunci masjid pada bukan waktu solat adalah harus jika ada keperluan.
Namun jika tidak ada keperluan sebaiknya masjid tidak dikunci sebagaimana masjid di zaman Nabi SAW dan ini lebih memberi kemudahan kepada orang ramai. Memudahkan urusan orang lain adalah suatu yang dituntut dalam agama. Nabi SAW bersabda dalam sebuah hadis:
ومن يسَّرَ على مُعسرٍ في الدُّنيا يسَّرَ اللَّهُ عليهِ في الدُّنيا والآخرةِ
Maksudnya: “Siapa yang memudahkan urusan orang yang dalam kesusahan maka Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan di akhirat.”- (Riwayat al-Tirmizi)
Kashoorga : Selain masjid, orang musafir sekarang juga boleh singgah di RNR (Rehat dan Rawat) di lebuhraya atau surau di stesen minyak. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.
Isteri dah elok bertudung labuh tapi suami pula minta isteri mengenakan tudung singkat. Dalam hal ini apa yang patut dilakukan oleh isteri? Perlukah terus berpegang pada pendirian atau mengikut kata suami yang mahu isteri kelihatan lebih menarik dalam penampilan.
Ini antara dilema yang disuarakan oleh seorang isteri apabila diminta oleh suaminya supaya mengenakan tudung yang lebih singkat bidang 45 kerana berasa malu dengan rakan-rakannya. Persoalan dijawab oleh Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalammualaikum. Suami saya perli saya pakai tudung labuh, dia kata malu dengan kawan-kawan. Katanya tudung bidang 45 memadai menutupi aurat tanpa perlu memakai tudung labuh bidang 60. Persoalanya, adakah saya perlu mempertahankan dengan memakai tudung labuh dalam keadaan suami yang tidak reda atau ikut kata suami dengan pakai tudung bidang 45 kerana masih batas menjaga aurat? Adakah wajib ikut arahan suami agar meninggalkan amalan yang lebih warak? Mohon pencerahan SS Datuk Mufti.
Islam tidak menetapkan penggayaan, asalkan menutup aurat dengan sempurna
Secara umumnya, Islam tidak menetapkan jenama khusus dalam menggayakan pakaian sekalipun berfesyen. Namun, perkara yang perlu dititikberatkan ketika menggayakan pakaian ialah menepati ciri-ciri pakaian yang menutup aurat dengan sempurna dan mengikut kehendak syarak.
Allah SWT memerintahkan hamba-Nya untuk memakai pakaian yang menutup aurat bersandarkan firman-Nya:
Maksudnya: “Wahai anak-anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya” Surah Al-A’raf (26)
Dalam pada itu Islam menetapkan parameter menutup aurat dengan sempurna bagi wanita ialah menutup keseluruhan anggota kecuali muka dan kedua tapak tangan.
Tudung mematuhi kehendak syarak
Bagi situasi isteri ini, perkara yang perlu dititikberatkan ketika menggayakan tudung ialah mematuhi kehendak syarak. Apabila tudung saiz 45 digayakan dengan cara labuh menutupi dada dan tidak nipis (jarang), maka ia masih dalam kerangka menepati tuntutan syarak.
Oleh itu, situasi soalan tersebut bergantung kepada kebijaksanaan isteri menggayakan tudung yang menepati kehendak syarak tidak kira saiz bidang 60 mahupun 45 pada masa sama mengikut kehendak suaminya pada perkara kebaikan.
Hal ini memakai tudung saiz 45 yang menutupi dada dan tidak nipis, maka ia sudah cukup menepati syarak. Bahkan, sekiranya suami mengarahkan sesuatu perkara yang harus mahupun sunat maka ia menjadi kewajipan isteri untuk mentaatinya selagi dalam kerangka makruf dan bukan perkara maksiat. Namun memakai tudung saiz 60 lebih sopan, warak dan terpuji.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...