Doa adalah salah satu bentuk komunikasi manusia dengan Rabb-nya, yakni Allah Taala. Biasanya kita berdoa kepada Allah untuk memohon atau meminta hal-hal baik, terutama untuk diri kita sendiri mahupun orang lain.
Dan ternyata, jika kita menyelitkan doa-doa terbaik untuk orang lain maka ia akan mendatangkan banyak manfaat untuk kita.
Sebenarnya tak rugi pun seseorang untuk mendoakan kebaikan untuk orang lain, lebih-lebih lagi jika mendoakan dalam diam kerana ia salah satu sebab terkabulnya doa-doa kita.
Selain itu, mendoakan sesama muslim tanpa pengetahuan orangnya termasuk dalam sunnah yang diamalkan oleh para Nabi dan juga orang-orang soleh. Mereka ini gembira jika para pengikutnya mendapat kebaikan sehingga mereka mendoakan saudara sesama muslim selain mendoakan diri mereka sendiri.
Dan ini antara sebab terbesar tersebarnya kasih sayang dan kecintaan sesama muslim selain menunjukkan kesempurnaaan iman mereka.
Kisah mendokan orang lain ini banyak terdapat dalam ayat-ayat Al Qur’an.
“Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa: “Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman.” (QS. Al-Hasyr: 10)
Allah Ta’ala berfirman tentang doa Ibrahim -alaihishshalatu wassalam-:
“Wahai Rabbku! Ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke dalam rumahku dalam keadaan beriman, dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan.” (QS. Nuh: 28)
Dan juga tentang Nabi Muhammad Shallallahu alaihi wa sallam, di mana Baginda diperintahkan dengan ayat:
“Tidak ada seorang muslim pun yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) tanpa sepengetahuannya, melainkan malaikat akan berkata, “Dan bagimu juga kebaikan yang sama.” (HR. Muslim No 4912)
Dari Anas bin Malik, Nabi Muhammad salallahu alaihi wa sallam bersabda “Tidak beriman salah seorang di antara kalian sampai dia mencintai untuk saudaranya apa yang dia cintai untuk dirinya sendiri.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).
Begitu pun doa tersebut akan mustajab jika orang yang kita doakan tidak mengetahui bahawa dirinya didoakan. Ini kerana sebab mendoakan dalam diam maka akan lebih terjaga keikhlasan doa tersebut.
Sumber: Sindownews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat merupakan salah satu rukun Islam. Maka setiap Muslim wajib menunaikannya mengikut waktu-waktu solat yang sudah ditetapkan. Hal ini sepertimana firman Allah SWT:
Bermaksud: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. Surah al-Nisa (103)
Oleh itu, sekiranya seseorang itu meninggalkan solat yang telah dipertanggungjawabkan ke atasnya, maka wajib bagi dirinya untuk menggantikan solat tersebut sama ada dia meninggalkannya dengan sengaja ataupun dengan keuzuran.
Bermaksud: Sesiapa yang terlupa (menunaikan) satu solat maka hendaklah dia solat (sebagai ganti) sekiranya dia teringat solat itu. Tidak ada kafarah bagi solat itu melainkan itu (menggantikannya semula).Riwayat al-Bukhari (597)
Pada ketika menggantikan solat yang ditinggalkan itu maka sunat bagi dia menggantikan solat-solat tersebut mengikut susunan waktu solat. Bermula dengan Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan kemudiannya Isyak.
Bermaksud: Sesungguhnya orang musyrikin mengganggu (berperang) Nabi SAW (sehingga tertinggal) empat waktu solat ketika peperangan al-Khandak. Maka Nabi SAW memerintahkan Bilal (untuk azan) lalu beliau azan. Kemudian beliau bangun (iqamah) dan solat (ganti) Zohor, kemudian bangun untuk solat Asar, kemudian bangun untuk solat Maghrib, kemudian bangun untuk solat Isya’. Riwayat al-Nasaie (662)
Selain itu, menurut Imam al-Umrani menyatakan bahawa:
وإن فاتته صلوات، فالمستحب: أن يقضيهن على الترتيب؛ لـ: أن النبي – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ترك أربع صلوات يوم الخندق، حتى خرج وقتها، فقضاها على الترتيب.
Bermaksud: Sekiranya seseorang itu meninggalkan beberapa solat, maka sunat bagi dia untuk menggantikannya mengikut turutan (waktu solat) kerana Nabi SAW pernah meninggalkan empat waktu solat ketika perang Khandak sehingga terlepas waktunya maka Nabi SAW menggantikannya mengikut turutan (waktu solat).
(Rujuk: Al-Bayan fi Mazhab al-Imam al-Syafie, 51/2)
Islam mengharuskan umatnya berniaga tapi mestilah mematuhi etika jual beli dan berlaku jujur. Namun begitu tak dinafikan kerana mahu meraih keuntungan ada yang sanggup melakukan perkara yang bercanggah dengan agama.
Antaranya menggunakan ilmu ‘pelaris’. Meski kita sudah berada di tahun 2024 hakikatnya ada yang menggunakan azimat, tangkal mahupun jin untuk memastikan perniagaan terutama restoren dikunjungi ramai.
Dalam hal ini Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris contoh menabur beras, syiling, garam dan sebagainya bagi menarik pelanggan serta melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana pergantungan seseorang akan beralih kepada pelaris, bukannya kepada Allah SWT, ia adalah satu amalan khurafat yang boleh membawa kepada mensyirikkan dan menyekutukan Allah.
Ia termasuk juga penggunaan tangkal. Sesungguhnya Islam melarang sebarang penggunaan tangkal. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud R.A., Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah bin ‘Amir, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang menggantungkan tangkal, nescaya Allah SWT tidak akan selamatkannya dari tangkal itu. Dan siapa yang memakai azimat, nescaya Allah SWT tidak sempurnakan azimat itu.
Tanda kedai makan guna ilmu pelaris
Akan tetapi tak mustahil juga kita sendiri mungkin pernah berkunjung ke restoren ini. Supaya tidak ‘termakan’ di kedai atau restoren seperti ini seorang ustaz dari Pusat Rawatan Al Idrus berkongsi tanda-tanda sesebuah kedai menggunakan ilmu pelaris.
Kesan makan makanan ‘berpelaris’
Hari ini ustaz Shafiq nak share tanda-tanda kedai ada pelaris. Hal ini sangat penting terutama bagi mereka yang suka makan di luar. Ini kerana kesan dari memakan makanan yang berpelaris akan menyebabkan kesihatan dan ibadah kita akan terganggu.
Kenapa begini? Kerana selalunya jin pelaris akan meludah dan menjilat makanan kita. Sudah pastilah makanan itu kotor. Dari pandangan mata zahir kita tak nampak. Namun bagi yang boleh melihat, sudah pasti sangat jijik
Kenapa pakai pelaris?
Itulah kepercayaan mereka untuk mengaut keuntungan dan memastikan pelanggan berselera tanpa mengira batas keimanan demi dunia yang sementara ini.
Dari mana mereka dapat pelaris? Selalunya mengikut pengalaman pesakit ustaz, kebanyakan dari negara jiran. Mereka menyediakan lagi bahan-bahan dan kaedah untuk buat pelaris.
Selalu bahan apa digunakan? Ada pelbagai bahan yang mereka gunakan. Antaranya tangkal di gantung, dimasukkan serbuk khusus dalam makanan, dan yang paling jijik ada yang gunakan seluar dalam dan baju dalam dimasukan dalam sup atau gulai.
Bagaimana nak terhindar dari jin pelaris?
Ada cara sebenarnya, ustaz share kaedah dan petuanya;
1. Melangkah kedalam kedai dengan memberi salam dan membaca bismillah 5. Jika ada pelaris kamu pasti akan merasakan makanan tak sedap sehingga melihat pun nampak jijik. Padahal orang lain makan berselera( inilah ilmu rasa yang Allah kurniakan bagi mereka yang beriman )
2. Membaca bismillah 5 sebelum makan dan tiup dalam makanan atau minuman. Selalunya jika ada pelaris makanan atau gelas itu akan tunjukkan hal pelik. Salah satunya berasap dalam gelas.
Solat ialah amalan pertama dihitung apabila kita dihisab oleh Allah SWT, sekali gus kewajipan kepada setiap Muslim yang difardukan pada tahun kelima sebelum Hijrah.
Pentingnya solat kepada setiap Mukmin terlihat pada al-Quran itu sendiri yang membicarakan solat tidak kurang 100 ayat.
Antaranya firman Allah SWT: “Benar-benar sangat beruntung orang yang beriman, yakni mereka yang khusyuk dalam mengerjakan sembahyang.” (Al-Mukminun: 2)
Sudah pasti solat fardu yang kita kerjakan tidak pernah sempurna, malah jika kita merasakan solat dikerjakan sempurna, maka ia tanda ketidaksempurnaan dan berkemungkinan amalan itu ditolak.
BUAT IBADAH PERLU IKHLAS
Tidak ada yang sempurna melainkan Allah SWT dan Rasulullah SAW. Justeru, Allah SWT menyediakan mekanisme untuk menutup kekurangan ibadat dengan mendirikan solat sunat.
Hakikatnya meskipun difardukan mendirikan solat lima kali sehari, kita masih lalai dan alpa hingga memerlukan solat sunat untuk menyempurnakan ibadat kita. Solat fardu itu umpama hadiah yang ingin dipersembahkan di hadapan Allah SWT sementara sembahyang sunat seperti balutan memperindahkan kotak hadiah.
Namun apa yang penting dalam mengerjakan solat sunat ialah keikhlasan kerana kunci kita menjadi Mukmin yang dikasihi Allah SWT. Solat dhuha sering dikaitkan dengan rezeki hingga ramai yang percaya mengerjakannya adalah untuk menjadi kaya.
Namun apakah kita melakukannya semata-mata tujuan itu? Kita boleh mengharap rezeki daripada Allah SWT, tetapi cuba tanya diri sendiri apakah kita ikhlas melakukannya. Jangan melakukannya semata-mata mengharapkan rezeki daripada Allah SWT sedangkan rezeki sudah ditetapkan sejak kita dalam kandungan sama seperti ajal, maut dan jodoh.
MELAPANGKAN REZEKI
Terdapat banyak jenis solat sunat yang boleh dilakukan dalam tempoh sehari tetapi yang menjadi kebiasaan ialah solat sunat dhuha.
Hikmah solat sunat dhuha juga disebabkan masa antara selepas waktu subuh dan zuhur yang panjang hingga Allah SWT menyediakan ruang untuk terus mengingati-Nya. Waktu dhuha bermula 30 minit selepas syuruk dan berakhir sebelum matahari tegak di atas kepala.
Solat sunat dhuha sangat sinonim dengan pengertian melapangkan rezeki. Dalam hal ini, ada hadis yang menyebut mengenai kelebihan mengerjakan solat sunat dhuha 12 rakaat.
Daripada Anas ibnu Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang solat dhuha sebanyak 12 rakaat, maka Allah akan membina baginya sebuah istana daripada emas di syurga. (HR Ibnu Majah)
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...