‘Dapat panggilan tapi saya reject.’ Tolak tawaran haji kedua, hendak beri peluang kepada orang lain yang belum pernah lagi berpeluang menunaikan haji dan menjejakkan kaki ke sana.
Memang besar pahala mengorbankan peluang yang diberikan kepada orang lain. Hanya orang yang berjiwa besar mampu mengambil tindakan sebegini.
Ikuti perkongsian Noraini Salleh tentang pengorbanan insan yang berjiwa besar ini:
Saya dapat panggilan haji, tetapi saya tolak. Kenapa tolak? Tanya saya.
Sebenarnya sebelum saya tolak, saya terlebih dahulu buat solat istikharah. Saya juga mendapat nasihat daripada kakak supaya melepaskan peluang itu.
Ads
Kenapa? Orang lain ada yang merayu kerana nak pergi sangat tunai haji, tetapi awak tiba-tiba melepaskan peluang keemasan itu.
Tapi Saya Reject
Sebenarnya ini panggilan haji kedua saya. Sebelum ini, saya sudah tunai haji pertama beberapa tahun lalu. Lagi pun baru saja balik daripada menunaikan umrah.
Saya tolak bukan kerana tambang haji kedua cecah RM38, 000. Dari segi kewangan saya tak ada masalah. Saya mampu membayarnya.
Saya tolak kerana saya hendak beri peluang orang yang belum menunaikan haji mengisi kekosongan itu.
Tolak Tawaran Haji Kedua
Saya teringat bapa saudara saya di kampung dah berusia 70-an masih belum mendapat tawaran tunai haji. Kalau boleh galang ganti hendak saja saya bagi kepada bapa saudara tempat saya itu.
Ads
Bagaimanapun, saya tak boleh membuat membuat penukaran itu. Tabung Haji kata, sistem tukar ganti tak boleh dibuat begitu. Hanya Tabung Haji yang berkuasa menentukan calon bakal jemaah haji.
Saya begitu terharu mendengar pengorbanannya itu. Kalau ramai orang berfikiran begitu, tentu ramai yang belum menjejakkan kaki ke Tanah Suci dapat peluang menunaikan haji pertama mereka.
Hendak Beri Peluang Kepada Orang Lain
Kita dikehendaki menunaikan haji yang difardukan hanya sekali, itu pun jika ada kemampuan.
Kalau sudah terlebih mampu, apa salahnya beri ruang itu kepada mereka yang masih menunggu peluang pertama untuk menunaikan haji.
Ads
Tabung Haji juga patut utamakan yang belum menunaikan haji untuk dimasukkan dalam senarai bakal jemaah mereka.
Ada dakwaan mengatakan perempuan tua sudah tak wajib bertudung atau menutup aurat rambutnya. Dalam Islam jika sesuatu yang baik itu sepatutnya diteruskan walaupun ada hukum memberi kelonggaran terhadap pelaksanaannya.
Aurat adalah angggota badan yang tidak boleh dinampakkan dan diperlihatkan oleh lelaki atau perempuan kepada orang lain.
Wanita Muslimah diwajibkan untuk menutup aurat mereka sepertimana yang telah disepakati oleh para ulama’ berdasarkan dalil-dalil daripada al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya ialah:
“Dan hendaklah mereka menutupkan kain yang dipakai untuk menutup kepala (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak suruhan yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita” Surah an-Nur: 31
Istilah jenis pakaian wanita dari segi bahasa dan syara’ :
Al-Khimar (الخِمَار) Imam Ibnu Kathir Rahimahullah mengatakan bahawa al-khimar bermaksud apa-apa yang dipakai untuk menutup kepala atau kain yang dipakai oleh wanita untuk menutupi kepalanya. Dalam masyarakat kita, al-Khimar dikenali sebagai tudung.
Al-Jilbab (الجِلْبَاب) Al-Jilbab dari segi bahasa bermaksud baju dan pakaian lebar yang dipakai oleh wanita yang terdapat di bawahnya kain atau apa-apa yang dipakai untuk menutupi pakaiannya dari atas.
Asas kepada perbincangan dalam masalah ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:
وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Dan mana-manawanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka; dan perbuatan mereka dengan menjaga kehormatan (dengan tidak menanggalkan pakaian luar mereka) adalah lebih baik bagi mereka; dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”. Surah an-Nur: 60
Makna al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) berasal daripada perkataanal-qa’id (القاعد) yang membawa maksud orang yang duduk. Ibn QutaibahRahimahullah telah berkata: “Dinamakan wanita yang sudah tua sebagai orang yang duduk adalah kerana mereka banyak duduk di rumah pada usia tersebut”.
Para ulama berbeza pendapat mengenai makna sebenar al-Qawa’id (الْقَوَاعِد) dalam ayat ke-60 surah an-Nur kepada tiga pendapat:
Wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut serta sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi. Ini adalah pendapat sebahagian besar ahli ilmu termasuklah Sa’id bin Jubair, Qatadah dan ad-Dhahhak
Wanita tua yang tidak menyebabkan orang berminat kepadanya jika melihatnya disebabkan umurnya yang telah berusia. Jika wanita tersebut masih mempunyai kecantikan yang boleh menaikkan syahwat bagi sesiapa yan melihatnya, maka dia tidak termasuk dalam makna ayat ini.
Wanita tua yang sudah tidak mampu untuk mengandung lagi.
Imam al-Qurtubi Rahimahullah telah melemahkan pendapat yang ketiga kerana wanita yang sudah tidak mampu mengandung masih lagi berkemungkinan bagi lelaki untuk bersenang-senang dengannya.
Oleh itu, wanita tua yang dimaksudkan dalam ayat di atas adalah merujuk kepada perempuan tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Makna Thiyab (ثِيَاب) Ulama’ berbeza pendapat mengenai makna sebenar perkataan thiyab (ثِيَاب) dalam ayat ke-60 surah an-Nur:
فَلَيْسَعَلَيْهِنَّجُنَاحٌأَنْيَضَعْنَثِيَابَهُنَّ Maksudnya: “Maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian mereka”
Pendapat Pertama: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-jilbab (pakaian luar yang dipakai oleh wanita di atas tudung dan pakaian lain). Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab yang dipakainya. Ini adalah pendapat majoriti ahli tafsir di kalangan para Sahabat dan generasi awal di kalangan ahli tafsir.
Pendapat kedua: Perkataan thiyab dalam ayat ini membawa maksud al-khimar atau tudung dan al-jilbab. Maka tidak berdosa bagi wanita tua untuk menanggalkan jilbab dan khimar (tudung) yang dipakainya. Ini adalah pendapat ibn Umar RA, ‘Ikrimah, Sulaiman bin Yasar dan Abdurrahman bin Zaid bin Aslam Rahimahumullah.
Kesimpulan
Kami berpandangan bahawa pendapat yang kuat dan tepat dalam masalah perempuan tua perlu bertudung atau tidak adalah wajib ke atasnya untuk memakai tudung yang menutupi rambut dan kepalanya seperti wanita-wanita lain berdasarkan dali-dalil daripada al-Qur’an dan hadis Nabi SAW.
Imam an-Nawawi Rahimahullah telah berkata:
“Adapun aurat perempuan tua, Imam al-Ghazali menyamakan hukumnya dengan perempuan muda. Ini kerana nafsu syahwat adalah suatu perkara yang tidak dapat ditentukan dan perempuan tua masih lagi boleh dijadikan tempat untuk bersenang-senang dengannya.
Mengenai ayat ke-60 dalam surah an-Nur, tafsiran yang tepat mengikut pendapat majoriti ulama’ adalah ia ditujukan kepada wanita tua yang sudah tidak mampu melakukan banyak perkara kerana umurnya yang telah lanjut, sudah terhenti haid dan tidak mampu untuk mengandung lagi, serta tiada lagi keinginan terhadapnya jika melihatnya.
Sungguh benar bagai dikata, keadaan zaman ini, perempuan berumur masih mampu mengekalkan kecantikan dan nampak seperti lebih muda daripada usianya yang sebena. Kecanggihan teknologi dan barangan kosmetik yang digunakan, serta cara pemakaian mereka adalah faktor mereka masih mampu menarik perhatian lelaki.
Marilah kita mencontohi akhlak para muslimah yang hidup di zaman salaf. Mereka sangat menjaga kehormatan diri dan memilih untuk menjaga kesucian mereka dengan cara yang terbaik walaupun dibolehkan membuka tudung.
Ini sebagaimana kisah Hafsah binti Sirin Rahimahallah yang direkodkan oleh Imam al-Baihaqi Rahimahullah di dalam kitabnya, al-Sunan al-Kubra:
‘Asim al-Ahwal telah berkata, “Kami pernah masuk ke rumah Hafsah binti Sirin (yang telah berusia pada ketika itu), lalu dia segera menutupi dirinya dengan jilbab. Kami pun berkata kepadanya, “Semoga Allah merahmatimu, bukankah Allah SWT telah berfirman (surah an-Nur: 60) “Dan mana-mana wanita tua yang duduk (terhenti dari datangnya haid dan tidak lagi mengandung), yang tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin (lagi), maka tidak ada dosa bagi mereka untuk menanggalkan pakaian (jilbab) mereka, dengan tidak bertujuan untuk mendedahkan perhiasan mereka.”
Maka Hafsah pun berkata kepada kami, “Apakah sambungan daripada ayat tersebut?” Lalu kami membaca, “Dan menjaga kesucian diri mereka (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka.” Hafsah pun berkata: ‘Ia bermakna tetaplah dengan pemakaian jilbab (kerana itu lebih baik).’ al-Sunan al-Kubra (13534)
Semoga Allah SWT memberikan kita kebaikan dan kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya seterusnya memberikan kekuatan kepada kita untuk mengamalkannya. Amiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hal yang paling ditunggu oleh kebanyakan orang bekerja sama ada kerja swasta mahu pun kerajaan ialah hari gaji. Ia dianggap rezeki yang bakal dibawa pulang ke rumah untuk digunakan bagi keperluan keluarga, diberi kepada ibu ayah atau untuk membeli sesuatu atas nama menghargai kepenatan bekerja itu.
Di sebalik perkataan GAJI dan REZEKI, keduanya punya maksud yang berbeza. Ini yang perlu kita sama-sama hayati.
GAJI itu ada slipnya. REZEKI itu tidak ada.
GAJI itu dari Bos. REZEKI itu dari Allah SWT.
GAJI itu hanya wang. REZEKI boleh berupa banyak hal.
GAJI itu diperoleh dengan kerja. REZEKI itu diperoleh dengan iman.
GAJI itu sudah diduga, REZEKI itu sering tak terduga.
Rezeki Allah luas seluruh alam..
GAJI mungkin sudah besar, tapi terasa kurang. REZEKI itu selalu mencukupi, meski tak seberapa.
GAJI harus dikejar, dicari dan diusahakan dengan bekerja. Namun REZEKI boleh datang bagi orang yang percaya.
Tidak semua orang memiliki GAJI, tetapi setiap orang memiliki REZEKI.
GAJI kemungkinan tertukar dengan lain orang, tetapi REZEKI tidak akan pernah bertukar (tak pernah salah alamat).
Besarnya GAJI ditentukan oleh masa kerja dan kelayakan, sementara besarnya REZEKI ditentukan iman dan percaya kita pada Allah SWT.
Jadi, jangan pernah cemas, khuatir, resah, berasa sedih, mengeluh dan gundah gundah terhadap nasib yang akan datang, terlebih jangan pernah merasa susah dan sedih terhadap masa lalu kerana REZEKI itu setiap orang sudah ditentukan oleh Allah SWT.
Sumber :- IPHINCOW
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Islam menganjurkan untuk segera bernikah bagi yang sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab. Dari pernikahan akan lahirlah zuriat keturunan. Dan kita turut dianjur untuk memilih pasangan yang baik seperti dianjur Islam.
Malah lelaki juga dianjurkan memilih wanita berdasarkan empat kriteria seperti diriwayat dalam hadis oleh Abu Hurairah r.a: Dari Nabi saw. beliau bersabda: “Wanita itu dinikahi karena empat perkara; kerana harta bendanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah wanita yang beragama, maka kamu akan beruntung.” (Shahih Muslim No.2661)
Namun tidak semua wanita yang dipilih memiliki empat kriteria dinyatakan di atas malah ada sifat dan hobi mereka jelas amat menakutkan bagi lelaki. Ada dinyatakan dalam lima perkara ini?
Suka Berbohong setiap waktu
Islam sangat membenci perbuatan bohong. Ini kerana berbohong adalah “jalan”kita melakukan dosa lebih besar. Awalnya mungkin berbohong sedikit sahaja tapi lama kelamaan menjadi kebiasaan buat dirinya. Apabila seorang wanita suka berbohong, hubungan suami isteri tidak akan terjalin dengan baik kerana tidak ada sikap keterbukaan antara satu sama lain. Bahkan berbohon akan menimbulkan adu domba antara suami dan isteri. Inilah wanita yang haram dinikahi.
Sering berpoya-poya dan suka berpesta
Ketika memilih pasangan, seharusnya lelaki harus meletakkan aspek ini antara ke hadapan. Seorang wanita yang suka berpoya-poya dan berpesta akan “mengabaikan”tanggungjawab pada keluarga. Dirinya biasa lebih suka berkumpul dengan kawan-kawannya. Malah dia akan mengabaikan pekerjaan biasa seorang isteri lakukan. Hal ini bertentangan dengan ajaran islam yang mengharuskan seorang wanita untuk mengurus rumahtangga sebagai ibu atau isteri. Jangan sampai salah memilih wanita dan perkahwinan tidak mampu bertahan lama.
Berlaku curang
Setiap orang inginkan pasangan yang setia. Hati seseorang akan sangat terluka jika tahu pasangannya melakukan khianat menjalin hubungan dengan orang lain. Sebagai pasangan suami isteri, seharusnya kita saling menjagaa komitmen ini agar hubungan dapat terjalin secara harmonis. Apabila salah seorang curang, hubungan perkahwinan tidak akan harmonis bahkan boleh mengakibatkan perceraian. Kebiasaan berbohong juga akan dijadikan satu senjata untuk menutupi kesalahan ini. Islam melarang seseorang yang sudah menikah untuk curang dan inilah sebab wanita sebegini tidak harus dinikahi.
Ganas dan suka membuli
Baik lelaki mahu pun wanita, tidak boleh sama sekali melakukan kekerasan fizikal atau secara psikologis kepada orang lain. Namun jika wanita bertindak ganas dan suka membuli, tidak mustahil ia mampu melakukan perbuatan ini kepada suami dan anak-anaknya nanti.Oleh itu, hindarilah wanita yang tidak boleh dinikahi ini kerana hubungan pernikahan tak akan bertahan lama kerana akan dicemari dengan kekerasan fizikal dan psikologi.
Suka menghabiskan wang dan materialistik
Sekali pun wang bukan segalanya, tapi wang juga penting dalam kehidupan. Sebahagian besar wanita bersedia menikahi lelaki kerana harta dimilikinya. Namun lelaki harus lebih berhati-hati dalam memilih wanita begini. Jangan sampai terjebak pada wanita yang materialistik. Wanita seperti ini biasanya hanya menginginkan harta suami. Apabila ekonomi suami mulai tergugat, tiada jaminan dirinya akan setia pada perkahwinan begini. Wanita jenis ini biasanya mencintai pasangannya kerana harta dan tidak pada ikatan yang tulus. Sumber :Islam Pos
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perlukah Anak Ganti Puasa Yang Ditinggalkan Ibu Bapa Meninggal DuniaIbu atau bapa meninggal dunia dalam masa yang sama diketahui oleh anak bahawa orang tuanya...