Seringkali kita dipesan supaya jangan kerap berkongsi foto kebahagian, kemewahan, kecantikan dan kelebihan yang dimiliki di media sosial.
Salah satunya kerana untuk mengelakkan daripada terkena daripada penyakit ain. Mana tahu dari elok-elok hidup bahagia, sihat tiba-tiba kehidupan jadi sebaliknya akibat dari penyakit ain.
Tapi ramai juga kalangan kita yang tertanya-tanya tentang penyakit ini, apa yang dimaksudkan dengan penyakit ain dan betulkah ia boleh terkena kepada manusia dan bagaimana merawatnya jika terkena.
Maksudnya: “Dan sesungguhnya orang-orang yang kafir itu, hampir-hampir menggelincir dan menjatuhkanmu dengan pandangan mereka (yang penuh dengan permusuhan dan kebencian).”
(Surah al-Qalam:51)
Ibn Abbas, Mujahid dan lain-lain berkata: (لَيُزْلِقُونَكَ) bermaksud mereka hendak menggelincirkan. (بِأَبْصَارِهِمْ) “Dengan mata mereka, maksudnya mereka dengki kepadamu kerana kebencian mereka terhadapmu. Seandainya bukan kerana perlindungan dan pemeliharaan Allah pada dirimu dari mereka (nescaya engkau tidak selamat)
Di dalam ayat ini terdapat dalil yang menunjukkan bahawa sasaran dan pengaruh “mata” benar-benar nyata adanya atas perintah Allah SWT. Sebagaimana disebutkan dalam beberapa hadis yang diriwayatkan dari pelbagai jalan yang banyak. ( Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 8/260)
Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
الْعَيْنُ حَقٌّ
Maksudnya: “Al-‘ain itu adalah haq (benar).”
Riwayat al-Bukhari (5740) dan Muslim (2187)
Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas R.Anhuma, Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Al-‘Ain itu haq (benar). Jika ada sesuatu yang menjangkaui qadar maka ‘ain lah (yang dapat menjaungkauinya). Jika diminta kepada kamu untuk mandi (untuk penyembuhan), maka mandilah.”
Riwayat Muslim (5831)
Imam al-Nawawi berkata: “Pada hadith ini terdapat ithbat keimanan pada takdir Allah SWT dan benarnya perkara ‘ain (penyakit ‘ain) dan bahawa ia sangat berbahaya.” (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 7/328 )
Ads
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani pula berkata: “Maknanya ialah orang yang ditimpa bahaya kerana sesuatu yang telah Allah SWT tetapkan ketika seseorang memandangnya, hakikatnya terjadi dengan takdir Allah SWT yang telah ditetapkan sebelumnya, bukan sesuatu yang baru sahaja diciptakan oleh orang yang memandang terhadap yang dipandang.”
Penyakit akibat pandangan mata
Penyakit ‘ain ialah penyakit yang disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat iri atau rasa takjub terhadap apa yang dipandang. Ianya boleh terjadi sama ada dari orang yang dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.
Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata: “‘Ain adalah pandangan hasad daripada tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya.”
Beliau turut berkata: “‘Ain boleh terjadi dengan rasa takjub walaupun tanpa ada sifat iri dan hasad, (boleh juga terjadi) walaupun daripada orang yang mencintai dan (walau) daripada seorang yang soleh (tanpa disengajakan).” (Lihat Fath al-Bari, 10/203-205)
Menurut Ibn al-Qayyim, ”Jiwa orang yang menjadi penyebab ‘ain boleh menimbulkan ‘ain, tanpa hanya dengan penglihatan. Bahkan kadangkala ada orang buta, kemudian diceritakan tentang sesuatu kepadanya lalu jiwanya boleh menimbulkan ‘ain walaupun dia tidak melihat sesuatu itu. Ada banyak penyebab ‘ain yang boleh menyebabkan terjadinya ‘ain, hanya dengan cerita tanpa melihat.” (Lihat Zad al-Ma’ad, 4/149)
Ini bermakna, ‘ain juga boleh berlaku hanya dengan perasaan tanpa melihat seperti melalui televisyen dan gambar.
Rawatan Penyakit ‘Ain
Dalam sebuah hadith daripada Amrah daripada ‘Aisyah RA berkata, “Pada suatu ketika Nabi SAW masuk rumah. Tiba-tiba beliau mendengar anak kecil menangis, lalu Beliau berkata:
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah SAW mengarahkannya (iaitu Aisyah) untuk mengubati dirinya daripada penyait ‘ain.”
Riwayat Muslim (2195)
Sekiranya seseorang terkena penyakit ‘ain, berubatlah dengan rawatan secara syar’ie, iaitu:
Dibacakan ruqyah atau doa
Daripada Buraidah bin Al-Husyaib R.A, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ رُقْيَةَ إِلاَّ مِنْ عَيْنٍ أَوْ حُمَة
Maksudnya: “Tidak ada ruqyah (yang lebih bermanfaat), kecuali untuk penyakit ‘ain, atau penyakit yang diakibatkan sengatan binatang berbisa..”
Riwayat al-Bukhari (5705) dan Muslim (220)
Bagi ibu bapa, mereka boleh membacakan doa bagi melindungi bayinya daripada terkena penyakit ‘ain, sepertimana bacaan doa yang dibacakan oleh Nabi SAW kepada dua cucunya, Hassan dan Hussain:
Maksudnya: “Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna daripada godaan syaitan, binatang berbisa dan daripada pandangan mata yang bersifat dengki.”
Riwayat al-Bukhari (3371)
2.Dimandikan dengan air
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abi Umamah bin Sahl bin Hunaif, beliau berkata: Amir bin Rabi’ah melewati Sahl bin Hunaif ketika dia sedang mandi, lalu Amir berkata: “Aku tidak melihat seperti hari ini, kulit yang lebih mirip (keindahannya) dengan kulit wanita yang dipingit.”
Tidak berapa lama kemudian Sahl terjatuh, lantas beliau dibawa kepada Nabi SAW, lalu dikatakan: “Selamatkanlah Sahl yang sedang terbaring sakit.” Baginda SAW bersabda: “Siapa yang kamu curigai telah menyebabkan ini?” Mereka berkata: “Amir bin Rabi’ah.” Baginda SAW bersabda:
Maksudnya: “Kenapakah salah seorang daripada kamu membunuh saudaranya? Seharusnya apabila salah seorang daripada kamu melihat sesuatu pada diri saudaranya yang menakjubkan, hendaklah dia mendoakan keberkatan untuknya.”
Ads
Kemudian Baginda SAW meminta air, lalu menyuruh Amir untuk berwudhu’. Amir mencuci wajahnya, kedua tangannya sampai ke siku, dua lututnya dan bahagian dalam kainnya. Nabi SAW memerintahkannya untuk menyiramkan (bekas air wudhuknya) kepada Sahl. Sufyan menyebut, Ma’mar berkata, daripada al-Zuhri: “Baginda SAW memerintahkannya untuk menyiramkan air dari arah belakangnya.”
Riwayat Ibn Majah (2828), al-Nasa’ie (10036)
Al-Hafiz Ibn Hajar menukilkan bahawa Ibn al-Qayyim berkata:
Maksudnya: “Cara pengubatan ini tidak akan dapat mengambil manfaatnya bagi orang yang mengingkarinya, orang yang mempersenda-sendakannya, orang yang meragukannya atau yang melakukannya sekadar cuba-cuba tanpa meyakini.”(Lihat Fath al-Bari, 10/205)
Berlindung daripada terkena penyakit Ain
Berusaha berlindung daripada penyakit ain adalah dibolehkan serta ia tidak menafikan konsep tawakkal. Ini kerana tawakkal adalah bergantung kepada Allah SWT disertai dengan melakukan asbab perkara yang diharuskan atau diperintahkan dengannya.
Berlindung kepada Allah SWT merupakan pencegahan terbaik daripada terkena penyakit ‘ain malah daripada segala mara bahaya. Nabi SAW memperlindungkan al-Hasan dan al-Husin R.Anhuma sepertimana dalam hadith Ibn Abbas R.Anhuma, Baginda SAW bersabda:
Maksudnya: “Aku memperlindungkan kamu berdua dengan kalimat-kalimat Allah yang maha sempurna daripada syaitan, binatang berbisa dan mata yang dengki.”
Riwayat al-Nasa’ie (7679), Abu Daud (4737), Ibn Majah (3525), dan al-Tirmizi (2060)
Bagi mereka yang mungkin boleh memberi penyakit ‘ain kepada orang lain, seeloknya mendoakan keberkatan (ucap Barakallahu fik atau tabarakallah) kepada seseorang yang dikaguminya apabila melihat. Ini adalah berdasarkan saranan Nabi SAW dalam hadith Abu Umamah. Riwayat Ibn Majah, (3509)
Akhir kalam, kami juga mengajak kepada pembaca untuk mengamati dan tadabbur surah al-Falaq serta mengamalkannya supaya terhindar daripada penghasad dan pendengki. Makanya kami akhiri perbincangan ini dengan surah al-Falaq:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, (1) “Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; (2) “Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; (3) “Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); (4) “Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”
(Surah al-Falaq:1-5)
“Kaum lelaki itu adalah Khalifah atau pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita) dan mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka…” (al-Nisa’, 4:34).
Sebelum memilih pasangan hidup, ada ciri-ciri lelaki yang menjadi kriteria pemilihan namun Rasulullah sarankan agar tidak memilih dua ciri lelaki ini.
Baca satu perkongsian ilmu dari Ustaz Ahmad Shukri Yusoff mengenai dua ciri lelaki yang jangan dipilih menjadi suami.
Ada suatu hadith yang dilaporkan oleh seorang perempuan bernama Fatimah binti Qais. Dia seorang janda yang dicerai oleh suaminya dengan talak tiga. Dia memberitahu Nabi SAW bahawa dirinya dilamar oleh tiga orang lelaki. Mereka adalah Muawiyah, Abu Jaham dan Usamah bin Zaid.
Menurut Fatimah, Nabi SAW berkata kepadanya, “Muawiyah itu miskin. Abu Jaham itu suka memukul isterinya. Sebaiknya puan terima lamaran Usamah.”
Fatimah tidak setuju. Sambil dia memulas-mulas tangannya, dia berkata, “Usamah?” Nabi berkata, “Taat kepada Allah dan Rasulnya adalah lebih baik bagi puan.” Lalu Fatimah pun bernikah dengan Usamah.
Justeru dalam hadith itu Nabi menunjukkan 2 jenis lelaki yang tidak sesuai diambil sebagai suami:-
1. Lelaki yang kedekut. 2. Lelaki yang memukul isteri
Dalam hadith itu Nabi menyuruh Fatimah supaya pilih Usamah bin Zaid sebagai suami barunya. Justeru pada diri Usamah itu ada ciri-ciri peribadi lelaki yang sesuai diambil sebagai suami.
1.Fatimah adalah seorang yang merdeka, manakala Usamah bin Zaid adalah anak kepada seorang hamba, jadi abaikan faktor status sosial bakal suami yang lebih rendah.
2. Fatimah itu perempuan Arab, justeru rupa parasnya cantik. Dirinya begitu menarik sehingga biarpun dia janda talak tiga, habis sahaja tempoh iddahnya tiga lelaki melamar dia. Usamah bin Zaid itu pula berkulit hitam kerana dia berasal dari Afrika.
3. Usamah bin Zaid pernah menjadi punca kontroversi besar dalam kalangan sahabat-sahabat Nabi apabila Nabi melantik dia menjadi panglima perang pada usianya yang baru 17 tahun. Jadi, pilih lelaki yang pemberani, pintar dan dipercayai.
Dalam hadith itu, menurut Fatimah sendiri, dia menikmati kebahagiaan dengan Usamah.
Justeru, kaum perempuan perlu siasat dahulu apakah lelaki yang hendak diambil sebagai suami itu seorang yang kedekut ataupun seorang yang memukul isteri.
Maklumat itu dapat diperoleh dengan membuat risikan dari orang-orang yang kenal lelaki itu dan kenal anggota keluarganya.
Sumber : fb Ustaz Ahmad Shukri Yusoff
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Betapa sukarnya untuk kita mendapat solat yang khusyuk. Mengapa kita jadi begini? Sedangkan matlamat kita di muka bumi ini untuk beribadah kepada Allah SWT. Contohnya, paling lama kita bersolat selama lima minit tetapi dalam tempoh masa itu kita masih gagal untuk khusyuk dan lebih mengutamakan hal duniawi dalam beribadah.
Mengapa jadi begitu ya? Sanggupkah kita membiarkan keadaan ini terus berlarutan? Ikuti perkongsian Ustaz Hasnan tentang bagaimana untuk menghadirkan kusyuk dalam solat. Moga ia bermanfaat untuk kita semua.
Ramai orang hadapi masalah ni.. Time kita tak solat, takde pulak pikir pasal apa2.. Time baca Fatihah, baca Surah, time Tahiyyat, time tu jugak la teringat baju kat ampaian, kasut kat luar, keter dah nak mati roadtax.. Benda merepek2 yg masuk dlm kepala.. Abes je bagi salam, takde pulak pikir pasal benda2 ni semua.. Bila dah khayal ingat benda2 ni semua, kita pun terlupa rakaat ke berapa.. Ada tu, kita rasa mcm kentut, tapi betul ke kentut? Kalau kentut, batal wudhu.. Batal ler solat.. Ishhh.. Camne nak buat ni? Camne la nak khusyuk solat ni??
IBLIS YANG GANGGU SOLAT
Meh sini atok habaq sat… Bila kita solat, akan hadir Iblis bernama Khanzab.. Dia ni kejenya memang mengacau orang solat.. Kita akan teringat benda2 tak penting, pastu terlupa rakaat, pastu dia timbulkan keraguan kita kentut ke tak.. macam kentut, macam tak..
Nabi SAW ada berpesan yg diriwayatkan oleh Imam Ahmad pasal benda ni.. Kalau kentut, pastikan telinga kita dengar bunyi dan ada bau.. Kalau takde, tu si Khanzab nyer kejer le tu.. Kalau teringat benda2 kat luar solat, tu kejer si Khanzab jugak.. Jahat kan dia ni? Samseng sungguh! Memang dia nak lalaikan kita.. Nak kita tak khusyuk dalam solat.. Bila kita khayal teringat benda2 ni, tapi mulut kumat kamit baca bacaan dlm solat, si Khanzab ni berdekah-dekah ketawakan kita.. Cis!!!
Cara nak lawan si Khanzab ni
[1] Baca Ta’awuz (a’uzubiLLaHiminassyaitonnirrojim) sebelum solat pastu ludah ke kiri 3x (syarat meludah je.. Bukan ludah dgn kahak-kahak sekali keluar)
[2] Baca Ayatul Kursi 1x
[3] Baca Surah an-Nas 1x
Pastu boleh niat dan teruskan solat.. Cuba fahami maksud ayat2 bacaan solat tu.. Sebab tu kita kena belajar.. Apa tafsiran al-Fatihah, surah2 yg kita baca, bacaan waktu ruku’, i’tidal, sujud dan lain2.. Jadi sambil kita baca, kita faham.. Bukan hafal dan baca tegak je.. makin senang ler si Khanzab ni nak mengacau.. Ok, pasni cuba taktik ni.. Tengok siapa menang, kita atau syaitan?
Sumber kredit: FB: Ustaz Hasnan Fan Club
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dilaporkan sejumlah RM70 billion harta pusaka tak dituntut terbiar begitu sahaja tanpa boleh diagihkan kepada yang berhak. Ini semua terjadi atas kecuaian kita sendiri yang tidak sempat mengurus dan memilih instrumen pembahagian harta pusaka yang dimiliki kepada waris.
Jangan dikaburi dengan kerukunan hubungan kekeluargaan yang aman damai semasa kita masih hidup. Kita lupa ada urusan akhirat perlu kita selesaikan sebelum mati iaitu urusan pembahagian harta milik kita. Apabila kita sudah dalam kubur nanti, akan timbul isu perebutan harta. Dan ini akan dipersoalkan nanti di akhirat.
Waris yang hidup, masing-masing sibuk menuntut hak atas harta yang kita tinggalkan, sedangkan kubur kita masih merah lagi. Paling sedih, isteri dan anak-anak kita menjadi mangsa, satu sen pun tak dapat pun ada. Sampai ke sudah urusan pembahagian harta tak selesai. Agak-agaknya boleh aman ke kita di dalam kubur nanti?
Ikuti perkongsian Mina Azmina, peguam shariah dari Azmina Wardah & Associates memberi pencerahan ke mana atau instrumen apa yang boleh kita pertimbangkan untuk menguruskan harta pusaka kita. Bila dah tahu metod yang sesuai, tak ada lah nanti waris bermasam muka tak bertegur sapa.
Menurut Mina, isu kehartaan dalam sesebuah keluarga boleh menyebabkan berlaku pergaduhan antara adik beradik setelah berlaku kematian salah satu pihak dalam keluarga tersebut.
Semasa hiduplah kita perlu cakna tentang isu kehartaan supaya apabila berlaku kematian tidak ada pertelingkahan dalam keluarga. Secara lumrahnya; apabila susah atau masih hidup tiada yang mahu mengaku adik beradik, tetapi bila berlaku kematian, ramailah yang akan mengaku adik beradik atau mendakwa dirinya sebagai waris si mati dan ingin menuntut hak mereka katanya.
Menjelaskan lagi, Mina menekankan bahawa bab duit dan harta kebanyakan manusia boleh jadi gelap mata. Realitinya siapa yang tak nak harta dan wang ringgit yang banyak kan?
Maka bertindaklah sekarang dan sebagai permulaan kenali dulu instrumen untuk pewarisan dan pembahagian harta pusaka yang perlu kita ambil tahu.
Wasiat
Wasiat membolehkan si pemilik harta mewariskan harta kepada bukan waris atau waris tanpa melalui pembahagian faraid. Namun, jumlahnya terhad kepada nilai 1/3 harta sahaja dan perlu kepada persetujuan semua waris.
Hibah
Menghadiahkan harta kepada mana-mana individu atau organisasi samaada waris atau bukan waris. Si pemilik harta boleh mewariskan harta kepada bukan waris seperti anak angkat atau mana-mana waris yang dirasakan lebih memerlukan berbanding yang lain. Kebiasaannya, hibah diberikan atas dasar kasih-sayang.
Harta sepencarian
Mengisytiharkan harta-harta sebagai hasil usahasama dengan pasangan yang sah. Dengan mengisytiharkan harta sepencarian, si suami boleh mewariskan sebahagian harta secara terus kepada isteri (dan juga sebaliknya) tanpa perlu diagihkan melalui faraid.
Amanah
Menyerahkan harta kepada pihak ketiga iaitu pemegang amanah yang akan bertanggungjawab mengurus dan melindungi harta pusaka daripada tuntutan pihak lain.
Sebagai contoh, mengamanahkan bendang sawah kepada persatuan, dan sebahagian hasilnya hendaklah diberi kepada waris-waris yang ditinggalkan.
Wakaf
Menginfaqkan harta pusaka yang ditinggalkan sebagai sumbangan ke arah jalan kebaikan dan kegunaan umum, contohnya mewakafkan tanah untuk dibina masjid.
Wakaf berfungsi sebagai kesinambungan amalan selepas kematian. Sebaik-baiknya, jumlah harta yang diwakafkan tidak melebihi 1/3 nilai kesemua harta yang ditinggalkan.
Faraid
Kaedah pembahagian harta pusaka yang ditetapkan oleh hukum Islam. Faraid memastikan pembahagian yang adil dan saksama kepada kesemua waris yang ditinggalkan.
Pecahan pembahagian bergantung kepada jenis (anak lelaki, anak perempuan, isteri, ibu, bapa) dan bilangan waris yang masih ada.
Kashoorga: Ini antara instrumen atau platform mana yang kita boleh pilih untuk selesaikan pembahagian harta pusaka kita nanti. Buatlah segera sebelum meninggal dunia.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...