‘Di mana had wajah yang boleh dibuka?’ Bab aurat jangan dibuat main, dosanya dikira. Jika kita ambil tahu dan ambil berat bab aurat, insyallah Allah akan menjaga kita.
Tidak semua tahu bahawa kawasan dagu sebenarnya aurat selain dada, leher dan bahu. Oleh itu ikuti perkongsian Ustaz Farid Rashidi tentang di mana had wajah yang boleh dibuka seseorang wanita.
Wajib ingat ya. Hal aurat bukan boleh buat-buat hilang ingatan. Itu semua menentukan dosa, pahala.
Baik, untuk kali ini kita sambung bab had aurat di wajah atau muka. Mana bahagian muka yang wajib ditutup, dan mana yang tak.
Sebab bukan apa, ada juga yang bertudung tapi sengaja tinggal jambul macam burung belatuk. Ada juga pakai selendang tak pin, dibiar lepas berserabai hingga nampak bawah dagu dan tengkuk. Padahal aurat.
Yang Boleh Dibuka
Di mana had wajah atau muka yang boleh dibuka?
Sebelum kita pergi lebih jauh, apa kata kita fahami dulu maksud wajah secara definasinya menurut pandangan para ulama’ dan ilmuan bahasa. Di mana ukuran wajah itu?
Wajah dalam Bahasa Arab adalah al-Wajh. Ia diambil daripada kalimah (المواجهه) iaitu mendepani setiap sesuatu dan kadangkala diibaratkan wajah sebagai Zat. Dikatakan (وَاجَهْتُهُ) bermaksud apabila aku mengadap wajahnya.
[Rujuk kitab al-Misbah al-Munir]
Manakala menurut al-Raghib al-Asfahani, dia berkata asal wajah ialah anggota sebagaimana firman Allah SWT:
Imam as-Syafie’ rahimahullah dalam kitab al-Umm berkata,
“Wajah menurut bangsa Arab adalah apa yang didapati saat berhadapan.”
Bab Aurat
Beliau berkata lagi,
“Wajah itu adalah apa yang ada di antara tempat tumbuh rambut kepala hingga ke dagu dan hujung kedua-dua rahang, secara panjang. Lebarnya pula dari telinga hingga ke telinga satu lagi.”
Dari sudut istilah pula, terdapat beberapa definisi tentang batasan muka. Antaranya:
Jangan Dibuat Main
1. Muka adalah di antara tempat mula tumbuh rambut pada atas dahi kepala pada kebiasaannya hingga ke bawah dagu secara panjang, dan antara dua cuping telinga secara lebar.
[Lihat Umdat al-Salik, hlm. 12; al-Durr al-Mukhtar dan Hasyiah Ibn Abidin 1/65-66, Al-Syarh al-Saghir 1/104, Mughni al-Muhtaj, 1/20, al-Mahalli ala Matn al-Minhaj 1/48 dan al-Mughni 1/114-115]
2. Muka adalah bahagian tempat mula tumbuh rambut di dahi kepala hingga rahang dan hujung dagu secara panjangnya dan antara cuping telinga secara lebarnya.
[Lihat Al-Umm, 1/40]
Ads
3. Muka adalah bahagian di antara tempat tumbuhnya rambut pada kebiasaannya sehingga dua tulang rahang yang disitu tumbuhnya gigi yang bawah. Berhimpun permulaannya di dagu dan berakhir di telinga, secara panjangnya. Secara lebarnya, ia adalah di antara dua telinga.
[Lihat Fath al-Qarib al-Mujib, hlm. 31]
Dosanya Dikira
Berdasarkan definisi di atas, maka di sini timbul persoalan berkenaan dengan beberapa perkara yang berkaitan dengan sideburns termasuk bahagian wajahkah?
Pertamanya, isu maudhi’ al-tahzif (موضع التحذيف) iaitu tempat tumbuhnya rambut halus antara sideburns dan pelipis (bahagian kepala di antara dahi dengan telinga). Dalam hal ini ada beberapa pandangan antaranya:
Abu Ishak berpendapat, ianya termasuk dalam bahagian kepala kerana Allah menciptakannya daripada kepala maka ianya tidak dikira muka.
[Lihat al-Muhazzab fi Fiqh al-Imam al-Syafie, 1/38]
Sideburns Juga Sebahagiaan
Oleh itu, Jumhur Ulama’ mentashihkan sideburns termasuk daripada bahagian kepala. Ini bertepatan dengan pandangan mazhab Syafie’ pada had atau batas definisi kepala.
Pengarang kitab Kasyf al-Qina’ daripada mazhab Hanbali juga memberi pendapat yang sama di mana ia termasuk dalam anggota kepala.
[Lihat al-Majmu’ 1/416. Ini juga dinyatakan oleh Imam al-Nawawi dalam Raudhah al-Talibin 1/52]
Ads
Alhamdulillah, dah jelas di mana letak duduk muka yang boleh didedahkan dan yang mana dikira aurat perlu ditutup bukan? Tak kisahlah rupa wajahnya berbentuk bujur sirih ke, petak spongebob squarepants, sfera ke, flat ke atau jenis macammana pun asalkan ada wajah. Yang tak ada wajah tu ‘lembaga’.
Aik, masih blur lagi?
Baiklah, kalau macam itu… mari kita simpulkan secara mudah. Konklusinya, dagu wanita tidak termasuk aurat. Akan tetapi jika yang dimaksudkan dengan bahagian bawah dagu wanita (dekat dengan tengkuk yang agak lembik) ianya adalah termasuk aurat yang wajib ditutup.
Ini kerana bahagian tersebut tidak termasuk dari batas-batas wajah yang boleh dibuka. Ingat, biarlah saat ini hati disentap nasihat, dari kelak disentap azab.
Apa lah gunanya miliki rumah mewah bak istana andai malaikat Rahmat pun enggan menghampirinya. Harta yang ada tidak terasa nikmatnya; ada sahaja perkara perkara buruk menimpa pemiliknya.
Tak betah diduduk di rumah! Sepatutnya rumah itu laksana syurga di dunia, namun lain pula jadinya.
Ini semua kesan daripada tiada rahmat dan berkat Allah SWT.
Jika kita selami, rasa tidak ‘ngam’ ini, ia berpunca daripada tiadanya kunjungan malaikat Rahmat yang membawa berkat daripada Allah.
Sekarang tiba pula persoalan, bagaimana kita nak undang kehadiran malaikat Rahmat ini?
Sudah tentu kita inginkan kehidupan yang tenang, aman, damai, menguntungkan dan segala jenis kebaikan mengalir masuk ke rumah kita berkat kehadiran malaikat Rahmat.
Dalam tidak sedar, ada perbuatan kita menyebabkan malaikat Rahmat tidak sudi masuk ke rumah. Cuba nilai punca berikut dan atasinya segera.
1. Rumah yang penghuninya memutuskan tali persaudaraan.
Sesungguhnya menghubungkan silaturahim adalah wajib, manakala memutuskannya adalah satu dosa besar.
2. Rumah yang penghuninya menderhaka kepada ibu bapa.
Anak-anak wajib berbuat baik kepada ibubapa tanpa syarat, perlu taat dan menghormati mereka. Jangan sesekali menderhaka dan mengguris hati mereka kerana ia adalah dosa besar.
Reda Allah terletak kepada reda ibubapa. Kita tidak mahu ibubapa membenci kita kerana jika ia terjadi Allah juga akan murka terhadap kita.
3. Rumah yang penghuninya memakan harta anak yatim.
Anak-anak yatim adalah golongan yang wajib dilindungi dan dilimpahi dengan kasih sayang. Jangan sesekali kita cuba memakan dan menggunakan harta mereka.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sebaik-baik rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang diberi layanan baik terhadapnya.
Dan seburuk-buruk rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang dianiaya.”
Kehadiran anjing di dalam rumah akan menjejaskan kebershan dan kesuciannya. Dibimbangi ada najis seperti air kencing dan jilatannya pada mana-mana bahagian rumah seperti lantai atau perabot.
Riwayat Imam Al-Bukhari menyatakan, Abi Talhah mendengar baginda Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan masuk malaikat ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan tidak pula masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya patung.”
5. Penghuni yang mengadakan majlis tetapi menyimpang jauh dari ajaran Islam atau sesat.
Sebarang acara yang tidak diisi dengan zikir seperti bertasbih, bertahmid, bertakbir dan tidak diisi ucapan selawat dan salam ke atas junjungan Nabi SAW perlu dihentikan.
Ini disifatkan sebagai kelalaian, kerugian dan penyesalan disebabkan hilangnya kebajikan, tidak mendapat apa-apa ganjaran atau pahala. Malaikan Rahmat akan menjauh dan syaitan pula akan menghampiri.
Rasulullah SAW pernah bersabda, “Tidaklah satu kaum duduk dalam satu majlis di mana mereka tidak berzikir kepada Allah SWT melainkan ditimpakan ke atas mereka pengurangan pahala.” (Riwayat Al-Imam Ahmad)
6. Rumah yang penghuninya suka menghamburkan kata-kata cemuhan, nista dan makian.
Ini melambangkan keperibadian yang muflis. Penghuni yang suka mencaci, memaki sesama saudara Islamnya, mengeji sebarang kejadian alam, penyakit dan banyak lagi.
Tiada satu perkataan yang baik pun keluar daripada mulutnya. Kita patut menjaga lisan,berkata perkara yang baik-baik sahaja agar malaikat Rahmat sudi menghampiri rumah kita.
7. Rumah yang penghuninya dilaknat.
Golongan yang dimaksudkan ialah orang yang terbabit dengan arak dan rasuah, orang yang merubah ciptaan Allah seperti membuat tatu pada tubuh badan, mencukur atau menipis bulu kening, lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.
Sebenarna amat mudah untuk kita mengundang malaikat Rahmat datang dengan cara mengelakkan perkara-perkara yang dilarang dalam agama. Semoga dengan perkongsian ini, kita dapat perbetulkan apa yang salah selama ini.
Solat adalah hubungan kita dengan Allah. Bahkan solat merupakan komunikasi spiritiual manusia dengan Allah SWT. Ibadah ini mempunyai kedudukan yang sangat penting dalam agama yang tidak boleh ditandingi oleh agama lain.
Solat adalah penanda aras amalan seseorang, kualiti amal seseorang ditentukan oleh solatnya. Hal ini disebut dalam hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan Abu Daud dan at-Tirmidzi: “Hal pertama yang akan dihisab kelak pada hari pembalasan adalah solat. Apabila baik solatnya, maka akan baik pula amalan yang lain. Akan tetapi apabila solatnya rosak, maka akan rosak semua amalan yang lain.”
Bahkan solat juga disebut sebagai tiang agama. Dalam satu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Baihaqi: “Solat itu tiang agama (Islam), maka sesiapa mendirikannya maka ia telah mendirikan agama; dan sesiapa meninggalkannya, maka sungguh ia meruntuhkan agama.”
Sebagai hambaNya, bila kita menjaga solat maka insya Allah kita mampu menjaga hubungan lain termasuk tidak mudah terpesong pendirian.
Tindakan sekumpulan gadis yang mendahului solat sebelum berhibur ternyata mendapat pelbagai respon. Ada menyifatkan ianya baik kerana circle positif dan tak kurang juga yang mempersoalkan kebersihan pusat karaoke tersebut.
Menurut pemilik akaun @n4bbyy, dalam mencari keseronokan, hubungan dengan Allah perlu dijaga. Ia perlu menjadi keutamaan dan itulah dilakukan oleh mereka sebelum berkaraoke di studio tersebut.
Sememangnya ibadah ini boleh dilakukan di mana saja asal suci.
Bekas isteri kahwin lain, bapa barulah sara anak. ‘Sepatutnya siapa punya anak, dialah bagi nafkah.’ Bukannya beri alasan masing-masing sudah ada keluarga baru lepas bercerai jadi harapkan bapa baru pula selesaikan nafkah anak-anaknya.
Salah konsep ya! Itu langgar hukum, nafkah anak tetap pada bapa kandun gnya sela gi nyawa dikandung badan. Jangan ambil rin gan hak seorang anak. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik mesej yang disampaikan.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa masih hidup tapi telah berpisah dengan si ibu, tanggungjawab nafkah tetap pada bapanya, walau apapun kisahnya.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa telah meninggal dunia, dipertanggungjawabkan kepada datuk sebelah bapa, jika datuk telah tiada, tanggungjawab jatuh kepada saudara lelaki arwah si bapa.
Bapa Barulah Sara Anak
Bila saya menulis begini, ada yang menempelak, eleh…. itu semua orang tahu.
Ya, itu semua orang tahu. Tapi adakah semua ‘orang’ itu buat apa yang sepatutnya dia buat?
Haritu saya dengar dalam sebuah stesyen radio. Pemanggil seorang lelaki. Katanya bukan si bapa tak nak bagi nafkah. Kadangkala terasa diri seperti tak bermaruah, tak dihargai.
Selama ini hidup bersama, si bapalah mencari rezeki, memberi kesenangan, tapi setelah berpisah, seakan si bapa langsung tak berguna. Sebab itulah ada bapa yang tak nak bagi nafkah.
Saya agak terkejut dengan luahannya. Mungkin ada kisah hidupnya yang tak terluah.
Sepatutnya Siapa Punya Anak
Memang ada wanita yang bermulut jahat, menghambur kata nista sesuka hati setelah berpisah dengan suami. Tak dinafikan.
Tapi nafkah anak tetap kena bagi. Dosa si ibu tetap ditulis oleh penjaga bahu kiri, tapi nafkah bapa tetap wajib buat si anak.
Alasan paling selalu diberi untuk elak nafkah ialah masing-masing telah ada keluarga sendiri. Si bapa sudah berkahwin lain dan punyai anak yang perlu disara. Si ibu sudah berkahwin lain, biarlah suami baru yang sara.
Salah sungguh konsep itu. Siapa punya anak, dialah yang kena bagi nafkah. Suami baru si ibu itu, jika dia sudi menyara, itu adalah kerana ehsan. Tapi nafkah si bapa adalah kewajiban. Anak dengan isteri baru pun wajib, anak dengan bekas isteri pun wajib.
Selalu sangat kisah pengabaian nafkah ini muncul. Sedih. Bila si ibu menuntut, dikata tamak, tak bersyukur dengan apa yang ada. Bila tak dituntut, hmmm…..
Nafkah yang tak berbayar itu adalah hutang. Andai dihalalkan di dunia, belum tentu anda lepas di akhirat sana.
Andai tak mampu, betul-betul tak mampu, tak mampu yang Allah nampak, bukan yang manusia nampak, maka mintalah ehsan kepada yang lebih mampu. Saudara atau bekas isteri sendiri, atau keluarga bekas isteri. Jangan lepaskan begitu sahaja. Itu aniaya namanya.
Kashoorga : Pandai buat anak, pandailah bagi nafkah walaupun bercerai dengan si ibu.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...