Sebagai manusia kita tidak terlepas dari melakukan kekhilafan. Tidak kira kecil atau besar, tidak salah untuk kita terus memohon keampunan dari Allah SWT. Hanya Dia yang berhak untuk mengampunkan setiap doa dilakukan hamabNya ini.
Perkongsian dari pengguna laman sosial twitter menggunakan akaun nama @shukery_azizan yang memberitahu 30 kesan pada diri seseorang jika melakukan maksiat.
Menurutnya maksiat ini adalah apa-apa yang melanggar perintah Allah, sama ada kecik atau besar. Itulah maksiat! Mengumpat pun maksiat, menipu pun maksiat, meniru assignment orang lepas tu claim kita buat pun maksiat juga.
1. Nafsu tidur bertambah
Bila hidup dlm maksiat, secara tak langsung nafsu tidur bertambah dgn mendadak. Disebutkan oleh Imam Hassan al Basri,
“Sesungguhnya ketika seorang hamba melakukan dosa, dia akan terhalang melakukan solat malam dan puasa di siang hari”.
(Al-Maqrizi)
2. Potensi diri ‘terbantut’.
Ini bukan andaian sesuka hati, tapi dah dibuktikan sejak zaman sahabat lagi. Contohnya, surat Saidina Umar kpd Saad Abi Waqqash sblm perang Qadisiyyah, iaitu sebelum pembukaan Parsi.
Antaranya sebahagian isi surat Saidina Umar adalah ;
3. Nafsu makan semakin liar.
Kata Ar Robi’ semasa menambah kata2 Imam Syafie,
“Kerana yang namanya kenyang membuat badan menjadi berat, hati menjadi keras, kecerdasan berkurang, lebih banyak tidur dan malas ibadah.”
(Siyar A’lamin Nubala)
4. Banyak kerja yang tak menjadi.
Maksiat juga buat banyak kerja terbengkalai & sebahagian besarnya langsung tak jadi. Allah sebut,
“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit..” (Surah Taha ayat 124)
5. Allah tarik keberkatan rezeki.
Maksiat menjadi penyebab kenapa rezeki kita terasa sempit. Ianya disebabkan ditariknya keberkatan rezeki. Rasulullah ﷺ bersabda yang bermaksud,
“Seorang hamba dicegah daripada rezeki akibat dosa yang diperbuatnya.” (Riwayat Imam Ahmad)
6. Hubungan dengan manusia rosak.
Pesanan seorang salaf tentang kesan maksiat yang berlaku pada dirinya sendiri,
“Sesungguhnya aku bermaksiat kepada Allah, maka aku lihat pengaruhnya pada perilaku binatang (kenderaan) dan isteriku.” (Al-Jawabul kafi)
7. Allah tarik nikmat kesihatan.
Pesanan Ibnu Abbas,
“.. perbuatan buruk (maksiat) itu mengundang ketidakceriaan pada raut muka, kegelapan di dalam kubur dan di hati, kelemahan badan, susutnya rezeki dan kebencian makhluk.”
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
8. Ilmu susah masuk ke dalam hati.
Kata Imam Malik,
“Aku melihat Allah telah menyiratkan dan memberikan cahaya di hatimu, wahai anakku. Janganlah engkau padamkan cahaya itu dengan maksiat.”
Ads
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
9. Otak malas berfikir.
Kata seorang ulama salaf,
“Perbuatan dosa & maksiat mampu merosakkan akal fikiran manusia kerana dalam akal fikiran ada cahaya, manakala perbuatan derhaka dapat memadamkan cahaya. Apabila cahaya itu padam, akal fikiran menjadi lemah..”
(Al-Jawabul kafi)
10. Allah menarik keberkatan masa.
Masa kita pun akan menjadi tidak berkat sebab kita telah penuhi dengan aktiviti maksiat. Sebab itu Ibnu Qayyim pernah sebut,
“Sungguh! Maksiat itu adalah sebab hilangnya keberkatan rezeki dan waktu.”
11. Allah menarik nikmat beribadah.
Ia sama seperti mana disebutkan oleh Ar Robi’,
“Kerana yang namanya kenyang membuat badan menjadi berat, hati menjadi keras, kecerdasan berkurang, lebih banyak tidur dan malas ibadah.”
(Siyar A’lamin Nubala)
12. Seronok & ketagih buat maksiat.
Kata Imam Ibnu Qayyim,
“Jika sudah seperti itu, hati kita akan melihat maksiat begitu indah. Tidak ada keburukan sama sekali.”
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
13. Susah menerima teguran dan nasihat.
Allah berfirman dalam surah al-Muthaffifiin ayat 14,
“Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.”
14. Merasakan diri paling hebat & betul.
Maksiat membuatkan kita ego, hingga menganggap kitalah yang paling hebat & betul. Ini yang berlaku kpd bani Israel. Peristiwa ini dirakamkan oleh Allah di dalam surah as soff ayat 5,
Ads
15. Selalu merungut dlm banyak keadaan.
Allah sebut dlm surah al Maarij ayat 19-21,
“Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Bila ditimpa kesusahan, dia sgt resah gelisah, Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sgt bakhil kedekut;”
16. Tak suka muhasabah kelemahan diri.
Allah sebutkan di dalam al-Quran,
“Sebenarnya! (Ayat2 Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.” (Surah al-Muthaffifiin : 14)
17. Sering mencari kesalahan orang lain.
Allah berfirman dlm surah Yaasin ayat ke 18 & 19,
“Penduduk bandar itu berkata pula: “Sesungguhnya kami merasa nahas & malang dgn sebab kamu. Demi sesungguhnya, kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu)..
18. Penyebab kpd turun bala bencana daripada Allah.
Rasulullah pernah beri amaran dalam satu hadith,
“Jika timbul maksiat pada umatku, maka Allah akan menyebarkan azab (seksa) kepada mereka.” Aku berkata: “Wahai Rasulullah, apakah tidak ada pada waktu itu orang-orang soleh?”
19. Hati tidak rasa apa2 dgn kematian & al-Quran.
Rasulullah bersabda,
“Sesungguhnya hati manusia itu berkarat spt karatnya besi.” Sahabat2 bertanya, “Apakah penggilapnya wahai Rasulullah?” Rasulullah menerangkan, “Membaca Al-Quran dan mengingati mati.” (Riwayat al-Baihaqi)
20. Sukar untuk bergaul dengan masyarakat
Lihat pada poin nombor 6
21. Jiwa cepat merasa resah.
Rasulullah bersabda,
“Mintalah fatwa pada jiwamu. (baginda menyatakannya sampai 3 kali). Kebaikan adalah sesuatu yang menenangkan jiwa & menenteramkan hati. Sedangkan keburukan (dosa) selalu menggelisahkan jiwa & menggoncang hati.” (Riwayat Ahmad)
Ads
22. Cepat putus asa
Allah berfirman
“Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dgnnya (sehingga lupa daratan); & jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh dgn mereka sendiri, tiba2 mereka berputus asa.” (Rum:36)
23. Semakin susah utk berzikir kepada Allah.
Imam Ibnu Qayyim pernah menyebut,
“Maksiat dan lalai membuatkannya lupa zikir kepada Allah, sebagaimana tanaman tumbuh kerana air dan kebakaran terjadi kerana api.”25. Cepat marah.
Rasulullah ﷺ bersabda,
“Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api..” (Riwayat Abu Daud)
24. Suka mencarut
Ramai orang kata, biar mulut jahat asalkan hati baik. Sebenarnya, salah. Apabila hidup suka bermaksiat termasuklah mencarut, itu tandanya imannya ada masalah! Rasulullah ﷺ bersabda,
25. Cepat marah.
Rasulullah ﷺ bersabda,
“Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api..” (Riwayat Abu Daud)
Syaitan itu sifatnya sukakan maksiat. Mana ada syaitan sukakan pahala dan amal soleh.
26. Terasa berat untuk solat subuh & isyak.
Rasulullah ﷺ pernah memberikan amaran tentang sifat orang munafik,
“Solat yang paling berat untuk orang munafik adalah solat isyak dan solat fajar (subuh).” (Riwayat Ibnu Majah)
27. Mengelak drpd majlis ilmu
Imam Syafie berkata,
“Aku pernah mengadu kpd Waki’ ttg terjejasnya hafazanku. Beliau membimbingku utk meninggalkan maksiat. Beliau memberitahu padaku bahawa ilmu adalah cahaya & cahaya Allah tidaklah mungkin diberikan pada ahli maksiat.”
28. Mengelak daripada bersama orang yang soleh.
Maksiat biasanya membuatkan kita SENGAJA menjauhkan diri daripada orang-orang soleh sebab takut daripada ditegur atas maksiat yang kita lakukan. Sebab memang sifat orang soleh adalah mencegah kemungkaran.
29. Memendekkan umur & keberkatan hidup
Kata Ibnu Qayyim,
“Ketahuilah bahawa maksiat dpt mengurangi umur dan pasti dapat pula mengurangi keberkatannya, sebagaimana pula amalan kebaikan dapat menambah umur. Itulah perbuatan dosa dapat mengurangi umur.” (Al-Jawabul kafi )
30. Maksiat menumbuhkan maksiat lain
Maksiat ini seakan seperti berantai. Apabila kita ketagih dengan satu maksiat, ia akan mengheret kita melakukan maksiat yang lain. Seperti mana kata seorang ulama salaf,
“Jika seorang hamba melakukan keburukan, maka dia pun akan cenderung untuk melakukan keburukan yang lain sehingga keburukan itu menjadi kebiasaan bagi pelakunya.”
(Al-Jawabul kafi)
Cuba muhasabah diri, daripada 30 kesan ini, ada tak yang melekat pada diri kita?
Kalau ada, sekarang juga istighfar secepat dan sebanyak mungkin. tak susah pun istighfar. Sebab istigfar itu langkah pertama kita bertaubat n minta ampun pada Allah.
Maksiat ni adalah apa2 yang melanggar perintah Allah, samada kecik atau besar. Itulah maksiat!
Mengumpat pun maksiat, menipu pun maksiat, meniru assignment orang lepas tu claim kita buat pun maksiat juga.
Allahu..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kebanyakan di rumah-rumah orang Islam masih terdapat di dinding-dinding rumah mereka tergantung gambar-gambar manusia samaada tuan rumah sendiri atau ahli keluarganya. Atau pun gambar-gambar binatang menghiasi dinding rumah mereka sebagai perhiasan. Tidak kurang juga kita dapati ada sebahagian mereka yang menjadikan patung-patung binatang sebagai koleksi perhiasan yang diletakkan dialmari perhiasan sebagai hobi tuan rumah.
Adakah amalan seperti ini dilarang atau dibenarkan? Dalam sebuah hadis yang di riwayatkan oleh Imam Bukhari bahawasanya Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sungguhnya para malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya gambar, patung, anjing dan orang yang junub.”
Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa malaikat tidak masuk kerumah orang yang ada:
Pertama : Gambar
Kedua : Patung
Ketiga : Anjing
Keempat : Orang yang junub.
GAMBAR MAKHLUK BERNYAWA
Malaikat yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah malaikat rahmat. Manakala yang dimaksudkan dengan gambar pula ialah gambar makhluk bernyawa seperti gambar manusia dan binatang.
Haram bagi orang yang meletakkan gambar yang bernyawa di rumah-rumah mereka, seperti gambar bersanding, menerima ijazah dan sebagainya sekali pun gambar keluarga, sama ada separuh gambar atau sempurna gambar tersebut.
Tiada mengapa dan diharuskan meletakkan gambar yang berbentuk bunga, pohon pokok, kapal, rumah, ayat Al-Quran, kata-kata hikmah, kereta, motorsikal dan sebagainya.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Orang yang paling mendapat seksa pada hari kiamat adalah para pembuat gambar (pelukis/pengukir).” (Hadis Riwayat al-Bukhari dalam Kitab Pakaian (al-Libas), 5959. Muslim dalam bab yang sama, 2109)
Dalam hadis Nabi SAW yang lain bermaksud: Dari ‘Aisyah r.a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah SAW melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang.
Berkata ‘Aisyah: “Ya Rasulullah! Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku?
Rasulullah SAW kembali bertanya: “Bantal-bantal apakah itu?”
Jawab ‘Aisyah, “Aku membelinya sebagai tempat duduk anda atau tempat anda bersandar.”
PELUKIS GAMBAR AKAN DISEKSA DI HARI KHIAMAT
Sabda Rasulullah SAW: “Pelukis gambar-gambar ini akan diseksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka: “Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu!”
Kemudian baginda bersabda: “Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah itu.”
(Hadis Riwayat Muslim).
Daripada Ibnu ‘Abbas, “Aku mendengar Muhammad berkata, ‘Barang siapa membuat gambar di dunia ini, dia akan dipersoalkan serta diminta supaya memberikan nyawa kepada apa yang dilukiskannya pada hari kiamat nanti, tetapi dia tidak akan mampu melakukannya”.” (Hadis Riwayat al-Bukhari Kitab Pakaian (7/72), no. 846)
Sumber kredit: Ustaz Abu Basyer
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: “Rasulullah SAW bersedih atas kematian al-Najasyi, lalu Baginda keluar ke tempat solat, berbaris bersama-sama sahabat dan bersolat sebanyak empat kali.” Riwayat al-Bukhari (1188) dan Muslim (951)
Maksudnya: Dan orang ramai mensolatkan Baginda sendiri-sendiri, seorang demi seorang. Tanpa ada seorang pun yang mengimamkan mereka. (Lihat al-Muwatta’, 1/316)
Begitu juga hal ini telah dinaskan oleh Imam al-Baihaqi, iaitu daripada Ibn Abbas, Ibn Sa’d daripada Sahl bin Sa’d dan daripada Ibn al-Musayyib dan lainnya.
Dalam riwayat al-Tirmizi, orang ramai bertanya kepada Abu Bakar R.A: “Adakah kita perlu solat ke atas jenazah Rasulullah SAW?” Maka jawab Abu Bakar: “Ya.” Mereka bertanya: “Bagaimana cara kita solat?” Jawab Abu Bakar: “Satu puak akan masuk. Mereka bertakbir dan solat serta berdoa. Kemudian puak yang lain masuk, mereka bertakbir, bersolat dan berdoa secara perseorangan.”
Daripada Ibn Sa’d, daripada Ali R.A, katanya: “Dia (Rasulullah SAW) adalah imam kamu sama ada pada masa hidup atau mati. Maka tiada seorang pun boleh mengatasinya.” Inilah yang dinyatakan oleh al-Zurqani. (Lihat Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Malik, 8/500)
Syeikh Sofiyyurahman menyebut dalam al-Rahiq al-Makhtum: Orang ramai masuk ke dalam bilik secara bergilir-gilir, sepuluh orang untuk mensolatkan jenazah Rasulullah SAW, tanpa seorang pun menjadi imam. Giliran pertama yang mensolatkan Baginda adalah pihak keluarga, kemudian disusuli oleh orang-orang Muhajirin dan kemudian orang-orang Ansar. Setelah kaum lelaki, giliran kaum wanita yang mensolatkan, kemudian disusuli oleh kanak-kanak.
Semua ini dilakukan sehari penuh, pada hari Selasa, hingga menginjak malam Rabu. Aisyah berkata: “Kami tidak mengetahui penguburan Rasulullah SAW hingga kami mendengar suara cangkul di tengah malam Rabu.” (Lihat al-Rahiq al-Makhtum, hlm. 688)
Ya Allah, kami cintakan kepada rasul-Mu. Jadikanlah kami bersama mereka dalam syurga-Mu! Aamiin
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Gambar Top: Sekadar Hiasan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Antara amalan sunat pada hari Jumaat adalah membaca surah Al-Kahfi, dan sebaiknya surah ini dibaca secara keseluruhan. Memetik daripada Maktabah Al Bakri terdapat hadis yang menyatakan pengkhususan membaca surah al-Kahfi secara keseluruhan pada hari Jumaat serta kelebihannya.
Ia berdasarkan hadith, daripada Abu Sa’id al-Khudri RA, Nabi SAW bersabda:
مَنْ قَرَأَ سُوْرَةَ الكَهْفِ فِي يَوْمِ الجُمُعَةِ أَضَاءَ لَهُ مِنَ النُّوْرِ مَا بَيْنَ الجُمُعَتَيْنِ
Maksudnya: “Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat Allah akan meneranginya dengan cahaya sepanjang masa di antara dua Jumaat.” Riwayat al-Hakim (3392), dan al-Baihaqi (5996)
Dalam riwayat lain, disebutkan bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya “Sesiapa membaca surah al-Kahfi pada malam Jumaat, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul ‘atiq.” Riwayat al-Darimi (3273).
Hadith ini dinilai sahih dalam Sahih al-Targhib wa al-Tarhib (736)
Imam al-Syafie berkata : Dan aku suka bacaan Surah al-Kahfi pada malam Jumaat serta pada siang hari Jumaat berdasarkan riwayat yang menganjurkannya. (Lihat al-Umm, 1/239).
Amalan sunat pada hari dan malam Jumaat
Membaca surah al-Kahfi pada hari dan juga malam Jumaat adalah sunat sebagaimana yang disebutkan oleh imam al-Munawi dalam menukilkan pandangan imam al-Syafi’e.
Imam al-Munawi menyebutkan,”Hal ini menunjukkan bahawa sunat untuk membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, begitu juga pada malamnya, sebagaimana telah ditunjukkan oleh al-Imam al-Syafi’e.” (Lihat al-Faidh al-Qadir, 6/198)
Antara kelebihan lain bagi sesiapa yang membaca surah al-Kahfi adalah dilindungi daripada fitnah Dajjal sebagaimana hadith yang diriwayatkan daripada Abu Darda’, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ
Maksudnya: “Sesiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-kahfi, dia akan dipelihara daripada Dajjal.” Riwayat Muslim (809), Abu Dawud (4323), dan Ahmad (27540)
Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam syarahnya, “Dikhususkan awal surah ini kerana terdapat keajaiban dan tanda-tanda, maka sesiapa yang mentadabbur ayatnya maka dia tidak akan terkena fitnah dajjal”. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 6/93)
Baca keseluruhan surah untuk dapat fadhilat penuh
Justeru, sebagaimana yang ditunjukkan dalam nas, untuk mendapatkan fadhilat penuh bacaan Surah al-Kahfi pada malam Jumaat atau pada siang hari Jumaat, hendaklah dibaca keseluruhan surah tersebut sebanyak 110 ayat. Tidak mencukupi dengan sekadar membaca 10 ayat pertama atau 10 ayat terakhir sahaja.
Selain itu, Imam al-Ramli juga pernah ditanya tentang seseorang yang membaca separuh Surah al-Kahfi pada waktu malam dan separuh lagi pada waktu siang, adakah dia mendapat ganjaran yang dikhususkan atau tidak.
Lalu beliau menjawab : “Dia tidak mendapat ganjaran yang dikhususkan tersebut, akan tetapi dia hanya mendapat pahala asal (membaca surah daripada Al-Quran).” (Lihat Hasyiah al-Bujayrimi, 2/210; I’anah al-Talibin, 2/103).
Oleh itu, untuk mendapat ganjaran seperti yang disebutkan dalam hadith, seseorang itu hendaklah sama ada membaca Surah al-Kahfi keseluruhannya pada malam Jumaat, atau membaca keseluruhannya pada siang hari Jumaat, dan tidak dibaca secara separuh-separuh.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...