Semalam di instagramnya, @ustadzabdulsomad_official berkongsi gambarnya berada dalam tahanan Imigresen Singapura.
Kongsinya : “Uas di ruang 1×2 meter seperti penjara di imigrasi, sebelum dideportasi dari Singapore. Berita lengkapnya saksikan esok wawancara Uas, Selasa 17 Mei 2022, hanya di channel: hai guys official.
Insiden itu mendapat perhatian dari pengikutnya yang jelas mahu mengetahui apa yang terjadi kepadanya dan kenapa Ustaz dikenali ini ditahan selain mahu tahu apakah kesalahan dilakukannya.
Dalam satu wawacara di YouTube selepas dibebaskan dan kembali ke Indonesia, Ustaz Abdul Somad menjelaskan, dirinya dilarang memasuki Singapura tanpa sebarang penjelasan.
Dirinya menuntut kerajaan Singapura memberikan penjelasan sebab kenapa dia dilarang memasuki negara berkenaan.
“Apakah ada sekatan berkaitan militan atau sebaliknya,” katanya yang tertanya-tanya mengapa dirinya dilarang memasuki Republik itu.
“Itulah yang mereka tak boleh menjelaskan. Itu yang pengawai Imigresen tak boleh menjelaskan. Jadi, yang boleh menjelaskan kedutaan Singapura di Jakarta. Anda harus menjelaskan kepada masyarakat kepada negara anda, kerajaan anda menolak kami.
“Kenapa apakah kerana (terbabit) teroris, apakah kerana ISIS, apakah bawa narkoba (dadah), perlu jelaskan,” katanya dalam satu wawancara disiarkan di YouTube.
Tambah Ustaz Abdul Somad, dia bersama isteri, Fatimah Az Zahra dan anak serta keluarga rakan seramai tujuh orang memasuki Singapura untuk bercuti selama dua hari, bukan menyampaikan ceramah agama.
Beberapa hari sebelum berangkat, semua syarat sudah dipenuhi termasuk perjalanan turut dikemukakan.
Malah pihak imigresen Singapura (Immigration and Checkpoints Authority (ICA) pun sudah mengeluarkan kad ketibaan.
Jelasnya, dari perancangan dibuat, setibanya di Tanah Merah, rombongan mereka akan meneruskan perjalanan ke Arab Street dan Masjid Sultan sebelum menginap di Hotel Lion Peak Bugis.
Namun setelah sampai di Pelabuhan Tanah Merah Singapura pada pukul 1.30 kesemua anggota rombongan termasuk isteri, anaknya Samy berusia 3 bulan, serta empat anggota keluarga ditarik ke tepi oleh pihak Imigresen.
Tambahnya, isterinya yang sudah hampir keluar dari pelabuhan kemudian ditarik semula ke dalam imigresen. Ustaz Abdul Somad kemudiannya ditempatkan dalam tahanan jeriji sementara berukuran 1×2 meter selama satu jam sementara ahli keluarganya di lokasi lain.
Pada jam 5.30 petang, Ustaz Abdul Somad dan rombongan diarahkan menaiki feri di Batam untuk memasuki Indonesia semula dengan feri terakhir. Sumber : IG @ustadzabdulsomad_official
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Sebab Anak Sulung Adalah Calon Terbaik Jadi Isteri Idaman. Kalau Dapat Jangan Lepaskan!
Ada yang mengatakan bergelar anak sulung dalam keluarga menjadi satu kelebihan. Tetapi ada juga yang mengatakan ia seperti suatu beban kerana terpaksa memikul tanggungjawab sementara kepada ibu dan bapa dalam keadaan tertentu.
Namun sebenarnya anak sulung ini dikatakan seorang yang cepat matang dan berani membuat keputusan. Malah ramai yang dikatakan mencari calon isteri dari mereka yang anak sulung ini kerana banyak kelebihan.
Selain menjadi kakak yang terbaik kepada adik-adiknya, ada faktor hebat membuatkan diri mereka adalah calon terbaik untuk dijadikan isteri.
Ayuh kita lihat ciri-ciri anak sulung yang pastinya menjadi calon isteri idaman dalam mencari syurga nan abadi bersama.
#1. Seorang Yang Matang
Biasalah anak pertama kan, perangai ‘kakak-kakak’ atau ‘abang-abang’ itu wajib ada. Mudah memaafkan, tidak kedekut, murah hati. Tak berdendam, anak sulung ni sejenis yang mudah memaafkan dan tidak kedekut. Mereka ini juga sentiasa murah hati, garang tetapi sebenarnya lembut hati.
#2. Ceria, Peyayang & Mudah Mesra
Dengan adanya sikap matang tu membuatkan mereka sentiasa ceria dan tidak suka terbawa-bawa emosi negatif. Dari kecil lagi ibu ayah sudah pupuk sifat penyayang pada anak pertama.
#3. Suka Tersenyum Walaupun Tengah Sedih
Mereka ini juga jenis tidak suka pamer kesedihan walaupun sedang bersedih. Anak sulung lebih banyak tersenyum sepanjang masa.
#4. Punya Sikap Bertanggungjawab
Sudah biasa mengggalas tanggungjawab sejak kecil lagi. Anak sulung ibarat sebagai ibu bapa yang selalu diharapkan untuk membantu mereka buat kerja rumah dan menjaga adik-adik lain.
#5. Seorang Yang Jujur
Memandangkan anda kerap jujur tentang adik beradik apabila berbicara dengan ibu bapa, jadi anda pasti selalu jujur dengan pasangan. Sikap jujur dan berterus terang sememangnya sudah menjadi sebahagian dari sifat natural anda, jadi siapa yang tidak mahukan isteri yang jujur bukan?
#6. Lebih Berdikari
Sebaik sahaja adik dilahirkan, pastinya ada sudah belajar untuk berdikari dalam kebanyakkan perkara. Anak sulung selalunya kuat dan boleh menjaga hal berkaitan diri sendiri tanpa mengharapkan orang lain. Ibu bapa memberi kepercayaan kepada anda walaupun anda seorang perempuan, kerana anak sulung kebiasaannya menjadi pembantu buat si ibu di rumah.
#7. Anak Sulung Biasanya Pandai Memasak!
Ini perkara yang pastinya ramai yang bersetuju, yang anak perempuan sulung pandai memasak! Oleh kerana sifat mereka yang berdikari, jadi memasak merupakan salah satu perkara yang biasa dilakukan, dan pastinya resipi asli dari si ibu menjadi kebolehan mereka! Bukan sahaja anda lemah lembut, malah dengan kepakaran memasak anda pasti ramai jejaka yang akan terpikat!
#8. Calon Ibu Yang Baik
Oleh kerana anda sudah terbiasa menguruskan adik-adik sedari kecil, pastinya anda sudah pakar dalam mengendalikan anak kecil malah menguruskan rumah apabila ibu sibuk menjaga anak-anak yang lain! Pastinya bila mempunyai anak sendiri, anda bertanggungjawab dan tidak akan mengabaikan keluarga.
#9. Seorang Pendengar Yang Baik
Anda sebagai kakak sudah biasa mendengar cerita dan aduan dari adik-adik, maka ini jelas menyatakan yang anda juga merupakan seorang pendengar yang baik. Anda setia mendengar celoteh si adik dan memberi nasihat kepada mereka.
#10. Sangat Rajin & Ikhlas
Anda selalu bantu ibu bapa menguruskan rumah apabila mereka tiada rumah, seperti memasak, berkebun, membasuh baju dan sebagainya. Anda juga melakukan dengan ikhlas kerana faham akan kesukaran ibu menguruskan keluarga tanpa bantuan apabila bapa ke tempat kerja.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tiada Siapa Yang Boleh Buat Kerja Tuhan Tapi Ramai Yang Berani Lawan Tuhan”, Ustazah Asma’ Tegur Founder Melampau
Sejak sehari dua ini, isu melibatkan founder produk yang sering mempamerkan bentuk tubuh badan kepada bukan anjabi bagi melariskan produknya mendapat perhatian dari masyarakat.
Dan ia telah mendapat perhatian dari beberapa pendakwah khususnya dari PU Syed yang berterus terang menyatakan pendapatnya. Semalam, pendakwah disayangi ramai Ustazah Asma’ Harun membuat teguran yang sama di mana menurutnya tiada siapa yang boleh buat kerja Tuhan tapi ramai yang berani lawan Tuhan yang sangat mendalam maknanya.
Baca perkongsian panjang lebarnya dan sebaiknya menjadi ingatan buat kita semua.
“Harus faham, kami ni bukan buat kerja Tuhan, tapi sedaya upaya melaksanakan kerja yang Tuhan perintahkan sebagai seorang saudara se-Islam. Saya juga sayang dan hormat kamu, tapi lebih sayang kepada masyarakat dan generasi anak-anak kita yang telah dirosakkan minda dan akhlak oleh sebahagian selebriti, influencer, founder produk dan sesiapa sahaja yang tidak bermoral di media sosial.
P.U Syed, para pendakwah, orang awam termasuk saya yang menegur bukan nak tumpang populariti sesiapa atau nak kejar rating. Popular dan pengaruh bukanlah satu kebanggaan atau anugerah, ia hanyalah alat dan amanah untuk digunakan kepada jalan mengajak kebaikan atau mencegah kemungkaran. Kami akan dipertanggungjawabkan, Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ
Maksudnya: “Siapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka ubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman.”
(HR Muslim, Sahih)
- ADUAN DAH LAMA DAN BANYAK
Sebenarnya dah lama dan kerap kali saya menerima aduan khusus tentang beliau, kebimbangan ramai pihak terhadap normalisasi aksi dan percakapan luc** serta mengghairahkan secara terbuka. Begitu juga ramai lagi founder bahkan di kalangan netizen melakukan perkara yang sama.
Sungguh, saya terkesima melihat beberapa video beliau dan lagi terkilan bila turut melibatkan si anak, maaf saya tak sanggup tengok lebih banyak. Ia ditonton oleh ribuan tanpa sekatan dan tapisan, pelbagai peringkat umur dan jantina. Apa yang mereka fikir dan rasa saat melihat tak boleh dibayangkan kesan buruknya.
Ini sebuah barah yang makin kronik dalam masyarakat, terutama di kalangan “founder” produk seumpamanya. Kalian teruja apabila tontonan di media sosial meningkat, bagitu juga dengan jualan, walaupun dengan jalan maksiat yang dilakukan secara terbuka atas tujuan “marketing”, kerana ingin mengaut keuntungan dunia yang sementara, harga dan maruah diri wanita muslim sanggup digadaikan begitu saja, jika iman tidak boleh menghalang, dimana perginya rasa malu dalam diri?
Iya, saya juga kerap terima aduan tentang seorang selebriti non-Muslim Malaysia berbangsa cina yang agak keterlaluan menarik kaum lelaki muslim untuk meninggalkan komen yang jijik, sungguh para lelaki disitu sangat memalukan umat Islam. Maaf menyelit terus disini, Kepada “ET”, walaupun anda bukan beragama Islam, tapi ingatlah sebagai warganegara Malaysia anda juga terikat dengan rukun negara yang kelima iaitu MENJAGA KESOPANAN DAN KESUSILAAN. Saya merasakan dalam budaya masyarakat kamu juga tidak menerima aksi keterlaluan yang mengundang aktiviti yang tidak bermoral di media sosial kamu.
2. BUKAN ME”NERAKAKAN” ORANG
Saya pasti ada yang akan mengatakan kami ini seolah nak me”NERAKAKAN” orang, diri sendiri telah dijamin SYURGA ke, atau seperti tidak pernah berbuat dosa dan mungkin berlagak suci, juga yang berhujjah dengan ayat “kita tidak tahu bagaimana pengakhiran hidup masing-masing, jangan disebut aib orang secara terbuka dll.”
SEMUA AYAT DIATAS ADALAH HUJJAH AKAL NAK MEMBELA PELAKU DOSA TERBUKA DAN USAHA MENDIAMKAN KERJA PENDAKWAH YANG AKHIRNYA TAKUT WALAUPUN BENAR
Tentang Neraka dan Syurga, Allah dan RasulNya sendiri yang memberitakan tentang ciri-ciri mereka, apa yang Nabi SAW sebut lebih 1500 tahun yang lepas telah terbukti satu demi satu. Rasulullah SAW bersabda:-
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا.
Maksudnya: “Dua golongan daripada penghuni neraka yang belum pernah aku melihatnya lagi iaitu satu kaum yang memegang cemeti seperti ekor lembu untuk mereka memukul manusia dengannya dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang (memakai pakaian tetapi menampakkan bentuk badan), yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepadanya. Kepala mereka mempunyai sanggul seperti bonggol unta yang senget (atau apa sahaja daya tarikan supaya orang kagum kepada mereka). Mereka tidak akan dapat masuk syurga dan tidak akan menghidu baunya walaupun bau syurga itu mampu untuk dihidu dari jarak perjalanan tertentu.” (HR Muslim, hadis sahih)
Hadis di atas jelas sekali, sekarang kita semak dengan jujur, adakah kita termasuk golongan yang disebutkan Nabi Muhammad SAW di atas dan adakah kita nak marahkan Baginda?”. Asma’ binti Abu Bakar pernah memakai pakaian yang agak nipis ketika perintah menutup aurat masih dalam proses secara beransur, Nabi Muhammad SAW terus menegur dan beliau terus ubah tanpa bantah dan beralasan, bahkan ketika turunnya ayat tentang jilbab (tudung), terus para wanita mencari dan mengambil apa sahaja kain yang ada untuk menutup tanpa menangguhkannya.
3. KITA WAJIB SAMBUNG PERJUANGAN NABI MUHAMMAD SAW UNTUK SELAMATKAN SERAMAI MUNGKIN UMMATNYA.
Rasulullah SAW bersabda:
مَثَلِي وَمَثَلُكُمْ كَمَثَلِ رَجُلٍ أَوْقَدَ نَارًا فَجَعَلَ الْجَنَادِبُ وَالْفَرَاشُ يَقَعْنَ فِيهَا وَهُوَ يَذُبُّهُنَّ عَنْهَا وَأَنَا آخِذٌ بِحُجَزِكُمْ عَنْ النَّارِ وَأَنْتُمْ تَفَلَّتُونَ مِنْ يَدِي
Maksudnya: “Perumpamaanku dengan kamu sekalian (umatku) ialah seperti seorang lelaki yang menyalakan api. Maka serangga-serangga beterbangan datang ke arah api itu. Lelaki tersebut berusaha menghalang mereka dan mereka berusaha mengalahkannya. Dan aku, telah mencegah kamu semua agar tidak jatuh ke api, tetapi kamu tetap menjatuhkan diri dari tanganku.” (HR Muslim, Sahih)
4. BERHENTILAH SALAHKAN ALLAH SEOLAHNYA DIRI TIDAK DIBERI HIDAYAH
Antara skrip syaitan ialah menyalahkan Allah apabila dia memilih jalan sesat, sedangkan syaitan telah melihat indahnya Syurga dan azabnya neraka, kerana kesombongan syaitan telah berkata :
قَالَ فَبِمَاۤ اَغۡوَيۡتَنِىۡ لَاَقۡعُدَنَّ لَهُمۡ صِرَاطَكَ الۡمُسۡتَقِيۡمَۙ
Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalang mereka ( iaitu manusia dari menjalani) jalanMu yang lurus;” (Surah al-A’raf: 16)
Hidayah bermaksud petunjuk, alQuran dan hadis, kuliyah agama merata semua itu juga petunjuk, dosa dan pahala kalian juga telah arif dan bijaksana, maka keengganan mengikuti hidayah itu adalah pilihan diri sendiri, kerana Allah telah berikan aqal fikiran dan ilmu pengetahuan, firmanNya :
اِنَّ اللّٰهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوۡا مَا بِاَنۡفُسِهِمۡ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.” (Surah al-Ra’d: 11)
Hidayah itu perlu dicari dan dipertahankan, semoga kita semua dalam hidayah dan taufiqNya.
5. WAHAI SEMUA BERHENTILAH MEMPROMOSIKAN MAKSIAT SECARA TERBUKA
Beliau juga telah jelaskan bahawa memang telah banyak pihak yang menegur, mengecam, bahkan menghina, namun semua itu tidak menjadi satu masalah, kerana ia adalah cara dia berniaga, dan mereka sekeluarga bahagia dan gembira. Bahkan beliau dan ibunya juga dengan rasa “bangga” menyatakan bahawa ada juga peniaga lain nak tiru cara sebegitu tapi tak menjadi. Astaghfirullah.
Nabi Muhammad SAW bersabda:
مَنْ سَنَّ في الإسلامِ سنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أجْرُهَا، وَأجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ،مِنْ غَيرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورهمْ شَيءٌ،وَمَنْ سَنَّ في الإسْلامِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيهِ وِزْرُهَا ، وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ ، مِنْ غَيرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ أوْزَارِهمْ شَيءٌ
Maksudnya: “Sesiapa yang melakukan di dalam Islam satu perkara yang baik, maka baginya pahala untuk amalan itu dan pahala orang yang beramal dengannya selepas itu tanpa mengurangkan pahala mereka sedikit pun. Sesiapa yang melakukan di dalam Islam satu perkara yang buruk, maka dia menanggung dosa perbuatan itu dan dosa mereka yang beramal dengannya selepas itu tanpa mengurangkan dosa mereka sedikit pun.” (HR Muslim, Sahih)
6. KENAPA TEGURAN SECARA TERBUKA?
Kesalahan nyata dan sengaja dalam perkara agama oleh seorang ternama, selebriti, pembesar dan seumpamanya yang dilakukan di khalayak, maka pandangan paling kuat ialah ditegur di khalayak ramai. Inilah pegangan Ulama’ Rabbani:
لَا يَجُوزُ تَأْخِيرُ البَيَانِ عَن وَقْتِ الْحَاجَةِ ، وَلِأَنَّ تَأْخِيرَ الرَدِّ قَدْ تَحَدَّثَ مَعَهُ مَفَاسِدُ وَأَضْرَارُ أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَهُ
Maksudnya: “Tidak harus melewatkan penerangan setelah waktu sepatutnya, malahan melewatkannya teguran akan mendatangkan kerosakan yang lebih besar. Ini kerana ia mengelirukan masyarakat awam dan merupakan pengkhianatan kepada agama. Sekiranya menjaga air mukanya lebih diutamakan, maka orang yang mengetahuinya menyembunyikan kebenarannya.”
7. LARIS BUKAN UKURAN PERNIAGAAN ITU DIBERKATI ALLAH. ISTIDRAJ ITU BENAR.
Seandainya kita sentiasa diberikan nikmat yang melimpah-ruah tanpa henti walaupun hidup dalam keadaan fasiq iaitu berterusan melakukan maksiat yang nyata, berhati-hatilah dengan rezeki yang dikurniakan Maha Pemberi Rezeki kepada kita.
Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا رَأَيْتَ اللهَ تَعَالَى يُعْطِي الْعَبْدَ مِنَ الدُّنْيَا مَا يُحِبُّ وَهُوَ مُقِيمٌ عَلَى مَعَاصِيْهِ فَإِنَّمَا ذَلِكَ مِنهُ اسْتِدْرَاجٌ
Maksudnya: “Apabila kamu melihat Allah SWT memberi kepada hamba daripada (perkara) dunia yang diinginkannya, sedangkan dia terus melakukan maksiat kepada-Nya, maka (ketahuilah) bahawa perkara itu adalah istidraj dari Allah SWT.” (HR Ahmad, hadis Hasan)
Tanda istidraj ke atas seseorang itu adalah Allah membiarkan dia dalam kemaksiatan yang dilakukan dan tidak disegerakan azab ke atasnya.
Allah SWT berfirman:
سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), dari arah yang mereka tidak mengetahuinya.”(Surah al-Qalam: 44)
Syeikh Ibnu ‘Athoillah al-Askandari pernah menyatakan di dalam kitab Hikam:
خَفْ مِنْ وُجُودِ إِحْسَانِهِ إِلَيْكَ، وَدَوَامِ إِسَاءَتِكَ مَعَهُ أَن يَكُونَ ذَلِكَ إِسْتِدْرَاجًا لَكَ
Maksudnya: “Hendaklah kamu berasa takut jika kamu terus memperoleh kurniaan Allah SWT sedangkan kamu masih berterusan melakukan maksiat kepada-Nya. Ini kerana, ia boleh jadi satu istidraj.”
Allah ya Ghaniy yang Maha Kaya, Allah ya Malik Yang Maha Memiliki semuanya termasuklah diri kita, bahkan daripada alam rahim hingga kini, Dialah yang mencukupkan segala keperluan kita tanpa henti. Allah berhak memberi apa sahaja kepada sesiapa sahaja yang Dia mahukan termasuk yang mensyirikkanNya dan bermaksiat kepadaNya. Namun perbezaan besar adalah ada yang diberikan dengan kasih sayangNya atau dengan kemurkaanNya.
Hakikatnya ramai usahawan berjaya, kaya raya dan jutawan yang menjaga batasan syariat ketika mempromosikan perniagaan walaupun dalam kategori perniagaan yang sama dengan kalian duhai founder produk. Bahkan, ia tidak menjadi batu penghalang buat mereka mengembangkan perniagaan dengan lebih luas dan barakah.
Di dalam Islam, kaedah fiqh ada mengatakan bahawa:
“الغَايَةُ لَا تُبَرِّرُ الوَسِيلَة”
Maksudnya: “Matlamat tidak menghalalkan cara.”
Walaupun tujuan berniaga itu baik dan barang juga baik, ia perlu dijual dengan cara yang baik. Untuk menjadikan kerja sebagai ibadah dan hasil yang diperolehi barakah maka tidak boleh bercampur maksiat. Sama sahaja dengan mereka yang kerja bergaji tapi curi tulang, goyang kaki lebih banyak daripada kerja, maka juga tak barakah.
8. REDHA IBU DAN SUAMI BUKAN JAMINAN KE SYURGA, PERLU DIIKAT DENGAN REDHA ALLAH.
Tulisan ini lahir daripada jiwa yang kasih akan kamu dan rasa hormat pada keluarga terutama suami dan ibu kamu yang dilihat sangat sayangkan anak-anaknya, namun ingatlah, anak yang baik itu bukan hanya yang mendengar kata seorang ibu, tetapi paling utama mendengar kata Allah dan Rasul-Nya. Bukankah seorang ibu dan suami itu akan berjuang untuk sekeluarga masuk ke Syurga, itulah tanda cinta sejati, seluruh nikmat di dunia jika dikumpulkan tak akan sama walau setitis nikmat di Syurga.
Ingatlah setiap rupa, kekayaan, kemasyhuran, pengaruh, keuntungan, pujian manusia dan bakat yang ada pada diri kita tidak akan menjadi anugerah dan ibadah jika dimanfaatkan dengan cara yang baik, namun apabila digunakan ke jalan bercampur maksiat, ia adalah satu musibah!
9. WALAU MATI, BIMBANG DOSA TIDAK BERHENTI
Pernahkah terfikir bagaimanakah jika suatu hari nanti dipanggil bertemu-Nya, dalam keadaan sudah masuk ke liang lahad, namun dosa masih berjalan kerana video-video dengan aksi sebegitu masih kekal berada di media sosial. Nauzubillahiminzalik. Moga sempat dipadam oleh diri sendiri bukan waris, kerana itu adalah tanda sempat bertaubat sebelum mati.
Kita tidak pernah tahu bilakah detik kematian akan kunjung tiba, namun yakinlah setiap hela nafas yang Allah masih pinjamkan buat kita saban hari, itulah peluang berharga untuk kembali kepada-Nya. Balaslah kasih sayang Allah dengan mentaati setiap perintah dan meninggalkan larangan-Nya.
10. KAMI BUKAN NAK MENYIBUK HAL KAMU, TAPI PERBUATAN KAMU AKAN MEMBERI TEMPIAS KEPADA KAMI SEMUA JUGA
Imam Ahmad bin Hanbal r.a. meriwayatkan hadis daripada Ummu Salamah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إِذَا ظَهَرَتْ الْمَعَاصِي فِي أُمَّتِي عَمَّهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا فِيهِمْ يَوْمَئِذٍ أُنَاسٌ صَاللِحُونَ قَالَ بَلَى قَالَتْ فَكَيْفَ يَصْنَعُ أُولَئِكَ قَالَ يُصِيبُهُمْ مَا أَصَابَ النَّاسَ ثُمَّ يَصِيرُونَ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ
Maksudnya: “Jika timbul secara terangan maksiat pada umatku, maka Allah akan menyebarkan azab (siksa) kepada mereka. Aku berkata: “Wahai Rasulullah, apakah tidak ada pada waktu itu orang-orang soleh?” Baginda menjawab: “Ada”. Aku bertanya lagi: “Apa yang akan Allah perbuat kepada mereka?” Jawab Baginda: “Allah akan menimpakan kepada mereka azab sebagaimana yang ditimpakan kepada orang-orang yang melakukan maksiat, kemudian mereka akan mendapat ampunan dan keredhaan daripada Tuhannya.”(HR Imam Ahmad, hadis sahih)
Inilah AMARAN daripada Allah SWT buat kita, tiada siapa yang akan terkecuali daripada terkena azab seksa-Nya jika tidak dibendung maksiat yang nyata dilakukan. Usahlah kita pula yang memberi galakan walaupun dengan memberi emoji terhadap video yang bermaksiat, ingatlah kita akan dibangkitkan di Mahsyar kelak dengan siapa yang kita cintai.
11. BUAT AGENSI AGAMA DAN PIHAK BERWAJIB
Kalian adalah institusi terpenting dan ada kuasa dalam MENCEGAH KEMUNGKARAN, lakukan tindakan segera untuk menangani isu sebegini. Tidakkah ada ruang untuk kalian mengambil tindakan, contohnya memanggil individu seperti ini untuk diberi nasihat dan peringatan.
Jika minum arak, judi, berduaan dll secara tertutup boleh disabit kesalahan jenayah Syariah, ajaran sesat juga boleh disabit dan diberi kaunseling, kenapa tidak untuk mereka yang sangat keterlaluan melakukan keluc***n secara terbuka ini. Sedangkan keburukannya sangat teruk, sehingga boleh mengheret kepada dosa lain yang lebih besar.
Daripada Abdullah bin Umar r.a., bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:
أَلَا كُلُّكُمْ رَاعٍ، وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ، وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ، وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ
Maksudnya: “Ketahuilah bahawa setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan kamu akan ditanya berkaitan orang dibawahnya. Seorang Imam (ketua atau pemimpin) ke atas manusia adalah pemimpin dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Dan seorang lelaki adalah pemimpin kepada keluarganya dan dia akan ditanya berkaitan perihal mereka (ahli keluarganya).” (HR Muslim, hadis sahih)
Tuan Puan, jika dihitung dosa dan aib sendiri yang begitu banyak, memang tak mampu dan tak sanggup nak menegur dosa orang lain, namun kerana syurga itu perlu diperjuangkan untuk semua, yang benar-benar mahu atau hanya di mulut. Juga kata-kata dari tokoh terkenal di Mesir, Allahyarham Sheikh Mustafa Masyhur ada menyebutkan:
أَصْلِحْ نَفْسَكَ وَادْعُ غَيْرِكَ
Maksudnya: “Perbaikilah diri kamu serta serulah orang lain.”
DOA MENJAGA MARUAH DIRI
اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي وَآمِنْ رَوْعَاتِي
Maksudnya: “Ya Allah lindungilah auratku, dan amankanlah apa-apa yang menjadi pemeliharaanku.”(HR Ibnu Majah, hadis sahih)
Semoga dengan kita menjaga aurat dan maruah diri, Allah SWT akan berikan ketenangan dan memelihara aib yang ada pada diri kita. Aamiin. Semoga Allah redha dengan usaha kecil ini dan kita dan zuriat keturunan sentiasa dalam hidayah Allah SWT.
Terima kasih dan mohon maaf kepada semua. Aamiin
SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI PAHALA AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR.
ASMA’ BINTI HARUN
#UAHSahabatDuniaAkhir
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kajian Terbaru Dapati COVID-19 Boleh Tersebar Melalui Asap Vape, Ini Hukum Hisap Vape Dari Sudut Agama
Kala ini satu dunia diuji dengan musibah COVID-19. Jumlah jangkitan mencecah jutaan orang dengan kadar kematian yang tinggi. Ia jelas satu angka cukup menakutkan di mana dunia diuji dengan virus ini.
Di saat dunia masih bergelut dengan pandemic ini selain isu vaksin, kajian terbaru dibuat oleh beberapa doktor pakar mendapati penghisap vape yang dijangkiti Covid-19 berupaya menjangkiti individu lain yang sihat melalui hembusan asap vape.
Astro Awani dalam laporan berita berkata, satu kajian terbaharu mendapati pengguna vape yang dijangkiti COVID-19 lebih mudah menyebarkan virus itu kepada orang sekeliling dengan cara hembusan.
Portal Daily Mail UK yang memetik kajian oleh pakar dari Mexico, Itali dan New Zealand dipetik sebagai berkata hembusan asap vape boleh menyebarkan ribuan partikel virus ke arah individu berhampiran.
Ia juga mampu menyebarkan virus COVID-19 sehingga 2 meter jaraknya, melepasi peraturan penjarakan fizikal United Kingdom (UK) iaitu 1 meter.
“Pakar tersebut menggesa pengguna vape agar tidak melakukan aktiviti berkenaan ketika beratur, di perhentian bas, atau mana-mana kawasan awam yang orang ramai mempunyai risiko berada dalam kepulan asap alat berkenaan.
“Mereka berkata walaupun sukar menghentikan aktiviti itu di rumah, tetapi ia sesuatu yang masuk akal untuk melarang penggunaan alat berkenaan di tempat-tempat awam,” menurut portal itu lagi.
Kajian tersebut telah dimuat naik di portal kesihatan MedRxiv, tetapi masih belum dikaji semula dan disahkan oleh saintis lain.
Bagaimanapun kajian Kesihatan Awam Ontario mendapati individu yang menggunakan vape mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap COVID-19.
Menurut kajian mereka, bukti sebelum ini telah menunjukkan kesan negatif vaping ke atas paru-paru, sekali gus meningkatkan risiko pengguna.
Selain itu, kajian tersebut turut menyebut aerosol yang terhasil oleh produk vape boleh menyebabkan penyebaran virus apabila individu itu berada dalam jarak dekat dengan pesakit COVID-19.
“Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah pun mengenal pasti tindakan dari tangan ke mulut melalui penggunaan vape boleh meningkatkan risiko jangkitan.
"Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit British Columbia juga menyarankan agar pengguna vape menjarakkan diri sejauh 2 meter daripada orang lain, selain tidak menggunakan vape di kawasan awam,” menurut laporan itu lagi.
Sementara itu, portal itu turut melaporkan sekumpulan saintis yang memghasilkan model bagaimana virus itu boleh tersebar dalam kepulan asap nipis vape, bagaimana ia masuk ke dalam paru-paru, seterusnya ke mulut, dan dihembuskan semula.
Mereka turut membuat model yang sama menggunakan kepulan asap tebal vape yang meningkatkan risiko sekitar 5 hingga 17 peratus.
Dr Roberto Sussman dari Universidad Nacional Autonoma de Mexicor dalam artikel yang sama berkata bahan kimia dalam asap vape didapati tidak mampu membunuh virus berkenaan.
Berikut adalah penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum hisap vape
Apakah hukum menghisap rokok elektronik dan vapor?
JAWAPAN
Alhamdulillah, dalam Irsyad Fatwa pada kali ini, kami seupaya mungkin cuba menekuni isu yang berkaitan dengan penggunaan rokok elektronik dan vapor atau vape yang sekarang ini begitu berleluasa digunakan masyarakat termasuk daripada kalangan remaja perempuan dengan pelbagai alasan. Antara alasan paling popular adalah alat ini sebagai pengganti kepada rokok sebenar untuk ditinggalkan dan berhenti secara perlahan-lahan atau tadarruj. Alasan seperti ini seolah-olah menghalalkan cara dan penggunaan rokok elektronik dengan berleluasa. Justeru, Irsyad Fatwa pada kali ini merasa terpanggil untuk membincangkan isu dan hukum berkaitan dengan rokok elektronik ini.
Alhamdulillah, pada tanggal 21 Disember 2015, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia telah memutuskan bahawa penggunaan rokok elektronik dan vape ini adalah haram.
Definisi Rokok Elektrik
Rokok Elektronik (Elecronic Nicotine Delivery Systems atau e-Cigarette) adalah sebuah inovasi dari bentuk rokok konvensional menjadi rokok moden. Pada masa kini, rokok elektrik juga dikenali sebagai vape atau vapor. Perkataan 'vape' berasal daripada perkataan Inggeris daripada perkataan ‘vaporization’ yang membawa maksud proses pengewapan, dan juga merujuk kepada 'vaporizer' iaitu alat yang digunakan untuk menghisap ganja, tembakau dan campuran rokok lain. Kamus Oxford telah menambah perkataan vape sebagai kata nama baru dalam kamus itu pada Ogos 2014.[1] Kamus tersebut mendefinisikan vape sebagai “an act of inhaling and exhaling the vapour produced by an electronic cigarette or similar device” (perbuatan menyedut dan menghembuskan wap yang dihasilkan oleh rokok elektronik atau peranti yang seumpamanya). Perkataan vape juga boleh merujuk kepada alat peranti elektronik yang digunakan.[2]
Pendapat Pakar
Dinyatakan di sini beberapa pendapat pakar berkenaan dengan penggunaan rokok elektronik, antaranya :-
- Jumlah nikotin yang terdapat di dalam rokok elektronik ini berbeza bergantung kenyataan tertulis pada labelnya. Ia boleh mengandungi antara 6–8 mg dalam setiap 1 ml cecair (mg/ml), yang dilabelkan berkepekatan rendah. Ada juga yang mengandungi 16–18 mg/ml (berkepekatan tinggi) atau 24-36mg/ml (berkepekatan ekstra tinggi). Namun harus diketahui bahawa jika semua 60 mg nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa yang tidak merokok. Jumlah ini bersamaan dengan 30-40 batang rokok konvensional.
- Saintis dari Bahagian Penilaian Farmaseutikal US Food and Drug Administration (USFDA) telah menguji 19 jenis e-rokok yang telah dikeluarkan oleh dua pengeluar (NJoy dan Smoking Everywhere). Mereka mendapati terdapat bahan ‘tobacco-specific nitrosamines’ (TSNAs), yang boleh menyebabkan kanser dalam kedua-dua jenama e-rokok itu. Malah kepekatan nikotin yang terdapat dalam e-rokok tidak sama dengan nilai yang ditulis pada label. Terdapat sedikit nikotin dalam e-rokok yang dikatakan “nicotine-free”.
- Pada September 2008, World Health Organization telah mengeluarkan kenyataan: “Tiada kajian yang sahih menunjukkan e-rokok ini selamat dan berkesan sebagai rawatan penggantian niklotin. Oleh itu, pihak pengeluar haruslah melakukan kajian yang mendalam untuk menyokong dakwaan mereka bahawa e-rokok boleh digunakan untuk mengurangkan tabiat merokok”. [3]
- Menurut kenyataan yang telah dikeluarkan oleh American Lung Association (ALA), pihak ALA menyatakan kegusaran mereka terhadap penggunaan rokok elektronik kerana kajian awal telah mendapati bahawa rokok elektronik bukan sahaja mengandungi nikotin bahkan terdapat juga bahan-bahan kimia lain yang berbahaya seperti carcinogens [4]. Selain itu, kajian juga menunjukkan bahawa rokok elektronik yang menggunakan voltage yang tinggi dan mempunyai kandungan formaldehyde yang tinggi. Formaldehyde juga merupakan bahan kimia yang merbahaya kepada tubuh manusia. [5]
- Pihak FDA (Food and Drug Administration) Amerika Syarikat telah menjalankan uji kaji makmal terhadap kandungan rokok elektronik dan di dalam satu sampel kajian, mereka telah mendapati bahan diethylene glycol iaitu bahan yang digunakan di dalam proses anti-beku dan ianya sangat berbahaya kepada tubuh manusia. [6]
- Menurut Dr. Daniel Lee, Pakar Perubatan dan Pernafasan di Pusat Perubatan Prince Court, dakwaan yang mengatakan asap yang terhasil dari rokok elektronik adalah dari cecair biasa dan bukannya dari nikotin adalah salah sama sekali. Hakikatnya, rokok elektronik mempunyai nikotin yang mana boleh meningkatkan kadar denyutan nadi dan pengaliran hormon ‘adrenalin’ serta melembapkan sistem urat saraf. Selain itu, nikotin juga mengakibatkan denyutan nadi yang luar biasa, penyempitan saluran nadi, peningkatan tekanan darah, serangan jantung, angin ahmar dan ulser perut dan usus.
- Ketua Pegawai Perubatan Pusat Saringan Kanser Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Dr. Dalilah Kamaruddin ketika dihubungi mengatakan proses pengewapan cecair nikotin yang dihasilkan oleh rokok elektronik, akan disedut oleh pengguna, dan wap nikotin ini mempunyai sifat yang sama dengan asid nitrik. Tambah beliau lagi, asid nitrik merupakan bahan kimia pemangkin kepada berlakunya kanser di dalam tubuh manusia. Selain itu, cecair nikotin, walaupun sukatannya sedikit, dikhuatiri resapannya ke dalam saluran darah akan mengubah kandungan efisien dalam badan kerana selain nikotin, cecair itu juga mengandungi gliserin. [7]
- Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr. Ashok Zachariah Philip juga berpendapat bahawa rokok elektronik boleh membawa kemudharatan kepada penggunanya. Tambah beliau lagi, kebanyakan bahan kimia yang terkandung di dalam asap rokok kenvesional juga terdapat di dalam rokok elektronik walaupun kadarnya lebih rendah. Beliau juga melalui persatuan menggesa agar Kementerian Kesihatan mempertimbang untuk mengharamkan penggunaan rokok elektronik melihat kepada kemudaratan yang bakal berlaku. [8]
- Pakar Bedah Jantung dan Paru-Paru Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Dr. Khairulfaizi Haron berkata, walaupun peratusan untuk pengguna vape mendapat penyakit tersebut terlalu rendah, mereka perlu berwaspada dan berhati-hati. Beliau juga menegaskan bahawa sangkaan menggunakan rokok elektronik adalah lebih selamat berbanding rokok adalah tidak benar. [9]
- Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Helmi Yahya dalam satu kenyataan mengatakan bahawa di dalam rokok elektronik terdapat nikotin dan propylene glycol, dan apabila dipanaskan (dalam cecair) melebihi lima volt, kombinasi bahan cecair itu akan bersifat seperti bahan pengawet. Bahan pengawet inilah yang meningkatkan kemungkinan kanser dalam tubuh badan. [10]
- Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), fenomena penggunaan vape ini bertentangan dengan dasar dan polisi KKM untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang bebas dari sebarang bentuk amalan rokok. Ia juga tidak selari dengan perjanjian WHO Framework Convention on Tobacco Control (WHO FCTC) yang telah ditandatangani oleh Malaysia semenjak tahun 2005. KKM telah menubuhkan satu Jawatankuasa Teknikal Bagi Mengkai Kesan Rokok Elektronik Dan Shisha Terhadap Kesihatan pada bulan Ogos tahun 2013. Jawatankuasa ini mengambil masa selama setahun empat bulan untuk membuat penetapan kerana ketika itu kurang kajian-kajian saintifik berkaitan rokok elektronik dan vape. Jawatankuasa ini telah meneliti beberapa kertas kajian saintifik dan laporan-laporan terutama daripada WHO FCTC dan International Union Against Tubercolosis and Lung Disease.
- Negara-negara yang telah mengharamkan penjualan peranti alat rokok elektronik mengandungi nikotin ialah:
- Australia
- Belgium
- Canada
- Finland
- Hong Kong
- Japan
- New Zealand
- Norway
- Afrika Selatan
- Negara-negara yang telah mengharamkan sepenuhnya penjualan rokok elektronik dan vape adalah:
- Argentina
- Brazil
- Thailand
- Singapura
- Brunei
- Oman
- Panama
- Jordan
- Mexico
- Qatar
- China Taipei
- Turki
- Emiriah Arab Bersatu
Dalil Pengharaman Perkara yang Memudaratkan
Pertama: Firman Allah Ta`ala:
وَلَا تُلۡقُواْ بِأَيۡدِيكُمۡ إِلَى ٱلتَّهۡلُكَةِ وَأَحۡسِنُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ
Maksudnya: Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.
(Surah al-Baqarah, 2:195)
Walaupun ayat ini diturunkan berkenaan dengan perbelanjaan infāq fī sabīlillāh tetapi keumuman ayat ini merangkumi segala bentuk perbuatan yang membawa kepada kebinasaan, sebagaimana dijelaskan oleh al-Shawkani:
وَالحَقُّ أَنَّ الاِعْتِبَارَ بِعُمُوْمِ اللَّفْظِ لاَ بِخُصُوْصِ السَّبَبِ فَكُلُّ مَا صَدَقَ عَلَيْهِ أَنَّهُ تَهْلُكَةٌ فِيْ الدِّيْنِ أَوْ الدُنْيَا فَهُوَ دَاخِلٌ فِي هَذَا وَبِهِ قَالَ ابْنُ جَرِيْرِ الطَّبَرِيُّ
Maksudnya: “Dan yang sebenarnya ialah pengajaran itu diambil melalui keumuman lafaz, bukan melalui sebab penurunan (ayat) secara khusus. Maka setiap perkara yang menepati maksud kebinasaan sama ada terhadap agama atau dunia, maka ia termasuk dala umum ayat ini. Dan ini jugalah yang dipegang oleh Ibn Jarir al-Tabari.
Rujuk Fathul Qadir (1/222)
Kedua: Firman Allah Ta`ala:
وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمۡ رَحِيمٗا
Maksudnya: Jangan kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sentiasa mengasihani kamu.
(Surah al-Nisa’, 4:29)
Menurut al-Jassas, ayat tersebut mengandungi larangan daripada melakukan pembunuhan sama ada terhadap orang lain atau terhadap diri sendiri. Rujuk Ahkam al-Quran (3/127).
Ketiga: Sabda Rasulullah SAW:
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
Maksudnya: “Tiada kemudaran (dalam Syariat Islam) dan tidak harus mengenakan kemudaratan (tanpa hak)”
Riwayat Ahmad (22778) dan Ibn Majah (2340)
Hadis ini juga menunjukkan pengharaman melakukan kemudaratan secara umum sehingga nas hadis ini dijadikan salah satu kaedah fiqh.
Keempat: Sabda Nabi SAW:
وَمَن تَحَسَّى سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ فِي يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ فِيْ نَارِ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيْهَا أَبَداً
Maksudnya: “Sesiapa yang meneguk racun lalu membunuh dirinya, maka racunnya akan sentiasa di tangannya sambal meneguknya dalam neraka Jahannam, berkekalan selama-lamanya.”
Riwayat al-Bukhari (5778) dan Muslim (109)
Hadis ini menjadi ancaman balasan neraka dan siksaan yang dahsyat bagi orang yang melakukan tindakan yang membinasakan diri sendiri. Secara umumnya, dalil tersebut mengharamkan segala bentuk tindakan yang membunuh dirinya.
Hukum
Berdasarkan daripada kenyataan di atas dan juga nas yang dinyatakan maka kami berpendapat bahawa penggunaan rokok elektronik juga hukumnya adalah HARAM. Ini kerana seperti yang kami‘illahkan atau nyatakan sebab terhadap hukum merokok terpakai untuk isu rokok elektronik ini bahkan kami nyatakan sekali lagi beberapa alasan antaranya:
- Qiyas kepada rokok sebenar. [11] Antaranya:
- Memudaratkan agama nyawa, akal, harta dan keturunan;
- Mengandungi bahan-bahan beracun seperti nikotin cecair tulen, propylene glycol, vegetable glycerin dan alkohol;
- Membawa kepada ketagihan dan mengkhayalkan;
- Membawa kepada pelbagai penyakit seperti kanser, kecacatan janin, dan lain-lain;
- Memudaratkan kesihatan orang sekeliling dan mencemarkan alam sekitar.
- Kenyataan pakar menunjukkan ia mudarat bahkan boleh jadi lebih mudarat daripada merokok itu sendiri. Ini merupakan asas pertimbangan yang amat kuat kerana mafsadahnya tidak boleh disangkal lagi serta mudaratnya telah diperakui oleh pakar dan badan-badan berautoriti.
- Pembaziran yang berlaku sama ada pada alat vape itu sendiri mahupun bahan cecair yang menjadi hisapannya. Dikatakan bahawa harga alat tersebut berharga sekitar ratusan ringgit dan bagi sesetengah jenis, ianya mampu mencecah hingga ribuan ringgit.
- Meniru budaya yang bukan Islam.
- Dilihat tidak bermaruah.
- Sad al-Zari’ah (menutup jalan menuju kerosakan). Pihak polis kini sedang menggiatkan tinjauan dan siasatan terhadap lokasi-lokasi yang dikesan cuba mengadun sendiri perisa ganja dan ketum bagi memenuhi permintaan segelintir pengguna rokok elektronik.[12] Laporan dari pihak berkuasa juga menunjukkan bahawa penggunaan dadah sintetik di kalangan remaja sedang meningkat dan ini akan lebih memburukkan keadaan jika penggunaan rokok elektronik juga terdapat unsur-unsur dadah di dalamnya.[13] Langkah-langkah pencegahan perlulah dilakukan agar masalah ini tidak membarah di kalangan masyarakat Malaysia terutamanya buat para remaja.
Terdapatnya fatwa ulama’ yang menyokong tentang pengharaman rokok elektronik ini. Justeru, kami berpendapat seperti itu juga dengan alasan yang diberikan di atas. Untuk ulasan pengharaman, sila rujuk Bayan Linnas Siri-18.[14]
Fatwa Ulama’& Pendapat Ilmuan Islam
Kami nyatakan di sini fatwa yang dikeluarkan menyatakan hukumnya sama seperti hukum rokok biasa. Justeru, hukumnya adalah HARAM.[15]
- Sheikh Muhammad Saalih al-Munajjid di dalam jawapan beliau terhadap isu penggunaan rokok elektronik mengatakan bahawa rokok elektronik hukumnya adalah sama seperti rokok tradisional iaitu haram. Padanya tidak ada kebaikan bagi mereka-mereka yang ingin cuba meninggalkan amalan menghisap rokok beralih dari rokok tradisional kepada rokok elektronik kerana mudaratnya juga sama seperti rokok biasa berdasarkan laporan dari pakar.[16]
- Sheikh Uthman al-Khamis juga berpendapat bahawa rokok elektronik adalah haram kerana ianya memudaratkan.[17] Setiap yang memudaratkan, maka Islam terlebih dahulu akan menolaknya demi menjaga maslahah sekalian umat.
Penggunaan Vape daripada Sudut Maslahah Ammah
Pihak berkuasa juga hendaklah mengambil keputusan pengharaman vape jika terdapat maslahah ammah. Ini berdasarkan epada tanggungjawab pemerintah yang terungkap dalam kaedah fiqh:
تَصَرُّفُ الإِمَامِ عَلَى الرَعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالمَصْلَحَةِ
Maksudnya: “Tindakan pemerintah terhadap rakyatnya hendaklah bergantung kepada maslahah.”
Rujuk Bahr al-Muhit fi Usul a-Fiqh (1/309)
Jika sekiranya wujud maslahah ammah yang sebenar dalam pengharaman vape, maka adalah menjadi kewajipan semua rakyat untuk mematuhinya, sebagaimana sesetengah pemerintah pada zaman dahulu pernah membuat larangan rokok berdasarkan kepada maslahah ammah dan ulama mewajibkan rakyat mematuhinya.
Al-Syarwani seorang ulama dalam mazhab Syafie ketika membicarakan berkenaan kewajipan mentaati pemerintah dalam perkara yang melibatkan maslahah ammah telah memberi contoh larangan merokok berdasarkan maslahah ammah, “Jika pemerintah membuat arahan supaya tidak menghisap rokok yang dikenali pada zaman ini, maka wajib ke atas mereka (rakyat) untuk mentaatinya. Pada waktu yang lalu, Timbalan Pemerintah pernah mengeluarkan arahan di Mesir supaya tidak merokok di jalan-jalan dan kafe-kafe, lalu ramai yang menginkarinya, maka mereka adalah pelaku maksiat”. Rujuk Hashiah al-Syarwani (3/69)
Sejarah tersebut menunjukkan bahawa pengharaman rokok berdasarkan kepada maslahah ammah adalah suatu yang pernah berlaku pada masa lalu, dan ulama mengiktiraf ia sebagai larangan yang wajib dipatuhi. Justeru, pengharaman rokok elektronik atau vape boleh dikuatkan dengan kewujuduan elemen maslahah ammah.
Penentuan seseuatu itu sebagai maslahah ammah dalam perkara yang melibatkan hukum-hakam adalah peranan para ulama dan mujtahid, sebagaimana Abdussalam al-`Abbad menjelaskan ketika membicarakan berkenaan maslahah ammah, “kepastian wujudnya syarat-syarat ini pada setiap maslahah secara kes demi kes adalah tugas para mujtahidin yang mempunyai kelayakan berijtihad dan memenuhi syarat-syaratnya” . Rujuk Nas` al-Milkiyyah al-Khassah li al-Manfa`ah al-`Ammah (2/995)
Penutup
Dalam isu ini, ramai juga berpendapat bahawa ia adalah salah satu cara untuk menolong penghisap rokok agar berhenti daripada merokok. Justeru itu, mereka menggunakan rokok elektronik sebagai alternatif kepada cara berhenti merokok. Sebenarnya anggapan ini adalah menyimpang daripada asas kerana dikatakan ada juga bahan nikotin yang asalnya daripada bahan yang boleh menyebabkan ketagihan dan mudarat kepada kesihatan manusia. Kami sepertimana isu merokok juga menyeru kepada khalayak umat Islam untuk meninggalkan penggunaan rokok elektronik atau vapor berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan di atas. Alangkah baiknya duit yang kita gunakan untuk membeli rokok atau vapor, kita masukkan ke tabung masjid, menyantuni anak-anak yatim, memberi makan kepada fakir miskin serta membantu keperluan mereka. Semoga Allah kurniakan kepada kita taufiq dan hidayah dan berikan kepada kita kesihatan yang baik. Amin.
Akhukum fillah,
S.S. Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Dikemaskini pada 22 Disember 2015 bersamaan 10 Rabiulawal 1437H
Nota hujung:
[1] http://blog.oxforddictionaries.com/2014/11/oxford-dictionaries-word-year-vape/
[2] http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/vape
[3] http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2008/pr34/en/index.html
[4] Carcinogens merupakan bahan pemangkin berlakunya kanser dalam tubuh manusia
[5] http://www.lung.org/stop-smoking/tobacco-control-advocacy/federal/e-cigarettes.html
[6] http://ukhealthcare.uky.edu/Claims-of-e-cigarette-safety-unproven-at-best-experts-say/
[7] http://www.astroawani.com/gaya-hidup/rokok-elektronik-vapor-dikhuatiri-penyebab-kanser-69773
[8] http://www.bharian.com.my/node/75419
[9] http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kandungan-cecair-vape-bahaya-1.124146
[10] http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/ge/newsgeneral.php?id=1181415
[11] Qiyas digunakan kerana terdapat persamaan sebab (ittihad ‘illah) di dalam pengharaman merokok
[12] http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/siasat-seluruh-negara-1.124151
[13] http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/penggunaan-dadah-sintetik-meningkat-1.125191
[14] http://muftiwp.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=266
[15] http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=129680
[16] http://islamqa.info/en/201512 & http://islamqa.info/ar/170999
[17] http://www.almanhaj.com/vb/showthread.php?t=23522
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI