Ar-Rahman, Ar-Rahim dan Ar-Razzaq adalah nama-nama Allah yang bermaksud pemberi segala rezeki di dunia ini. Rezeki itu luas, ia tidak terbatas pada wang ringgit atau harta benda saja.
Sebaliknya rezeki itu datang dari pelbagai sudut seperti rezeki telah dijamin, rezeki kerana usaha dan kerja, rezeki kerana bersyukur, rezeki yang tak disangka-sangka, rezeki kerana istgfar, rezeki kerana bernikah, rezeki kerana anak, rezeki kerana sedekah bahkan rezeki kerana menyambung silaturahim.
Dalam keadaan negara diuji dengan banjir di pelbagai tempat, nampaknya rezeki tak disangka berlaku di Pantai Sg Kajang, Tanjong Karang, Selangor kerana puluhan ribu kupang naik ke darat tanpa disangka-sangka.
Bahkan gambar-gambar menunjukkan terlalu banyaknya kupang ini dikongsikan di fb warga sekinchan.
Menurut gambar dikongsi oleh Alia Humaira, rumah emaknya berdekatan pantai sahaja dan ramai yang pergi mengutip rezeki tidak terduga di pantai ini. Kelihatan berbaldi-baldi diangkut. Di saat ramai yang bertanya lokasi pantai ini, jalan masuk ke pantai ini mesti melalui dari Agrobank Tanjong Karang, jalan terus sampai jumpa pantai.
Walau ramai menyifatkan fenomena alam ini agak luar biasa dan dikaitkan ingin berlaku tsunami apabila hidupan laut “mendarat” di pantai, ia menurut fahaman masing-masing.
Memang benar tsunami terjadi selepas banyak kejadian hidupan laut datang ke pantai (seperti terjadi di Indonesia) namun kehadiran puluhan ribu kupang ini juga adalah rezeki tidak terduga buat warga Tanjung Karang pagi tadi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramai Suka Mengeluh Di Dunia, Ini Nasihat Rasulullah & Zikir Diajar Baginda Saat Fatimah Mengeluh Kepenatan
Jarang kita tidak mengeluh hal-hal dunia. Ramai mengeluh penat, ramai mengadu tiada wang, ramai mengeluh tidak kahwin lagi, ramai memikirkan bagaimana nak kaya raya, dijuji sakit serta macam-macam lagi.
Namun sebelum terus mengeluh kisah Rasulullah menasihati anaknya, Fatimah R.A mungkin boleh memberikan kita panduan agar tidak mengeluh dengan hal keduniaan.
Ramai yang tahu tentang keperibadian hebat Ali bin Abi Thalib serta isterinya, Fatimah binti Muhammad SAW.
Dalam satu hadith Nabi,
حَدَّثَنَا بَدَلُ بْنُ الْمُحَبَّرِ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ قَالَ أَخْبَرَنِي الْحَكَمُ قَالَ سَمِعْتُ ابْنَ أَبِي لَيْلَى حَدَّثَنَا عَلِيٌّ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَام اشْتَكَتْ مَا تَلْقَى مِنْ الرَّحَى مِمَّا تَطْحَنُ فَبَلَغَهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُتِيَ بِسَبْيٍ فَأَتَتْهُ تَسْأَلُهُ خَادِمًا فَلَمْ تُوَافِقْهُ فَذَكَرَتْ لِعَائِشَةَ فَجَاءَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَتْ ذَلِكَ عَائِشَةُ لَهُ فَأَتَانَا وَقَدْ دَخَلْنَا مَضَاجِعَنَا فَذَهَبْنَا لِنَقُومَ فَقَالَ عَلَى مَكَانِكُمَا حَتَّى وَجَدْتُ بَرْدَ قَدَمَيْهِ عَلَى صَدْرِي فَقَالَ أَلَا أَدُلُّكُمَا عَلَى خَيْرٍ مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ إِذَا أَخَذْتُمَا مَضَاجِعَكُمَا فَكَبِّرَا اللَّهَ أَرْبَعًا وَثَلَاثِينَ وَاحْمَدَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَسَبِّحَا ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَإِنَّ ذَلِكَ خَيْرٌ لَكُمَا مِمَّا سَأَلْتُمَاهُ
“Telah bercerita kepada kami (Badal bin Al Muhabbar) telah mengabarkan kepada kami (Syu’bah) berkata telah mengabarkan kepadaku (Al Hakam) berkata aku mendengar (Ibnu Abi Laila) telah bercerita kepada kami Ali bahwa Fatimah AS pernah mengeluh tentang apa yang dialaminya kerana penat menguli tepung.
Saat dia mendapat tahu bahawa ayahnya ada menahan tawanan perang, Fatimah mendatangi ayahandanya dan meminta agar diberi seorang pembantu. Namun Rasulullah menolak permintaan anaknya.
Fatimah kemudian mendatangi Aisyah R.A dan menceritakan kisah dialaminya. Ketika Rasulullah SAW mahu berehat di sisi Aisyah pada sebelah malamnya, kelihatan sikap Rasulullah agak berbeza. Agak dingin selepas mendengar akan berita Aisyah sampaikan. Ketika mahu memujuk Rasulullah, Rasulullah telah kisahkan perkara ini.
“Mahukah aku tunjukkan kalian berdua sesuatu yang lebih baik dari apa yang kalian minta. Apabila sudah berada di tempat tidur, bacalah takbir (Allahuakbar) 34 kali, diikuti Alhamdulillah 33 kali dan tasbih (SubhanAllah) 33 kali kerana sesunggguhnya bacaan-bacaan ini lebih baik dari apa yang kali berdua memintanya (HR Bukhari).
Menurut Ibnu Hajar, nasihat Nabi ini memiliki maksud bahawa apa saja perkara yang disertai mengingati Allah SWT akan diberikan kekuatan yang lebih besar daripada kekuatan yang dikerjakan atau dibantu seorang hamba. Segala hal atau urusan akan dimudahkan bagi seseorang jika sering mengingati Allah daripada dibantu hamba.
Jika meletakkan Allah di hati, ia akan menjadi bekalan kita di akhirat. Sedangkan sesuatu yang disertai pembantu itu khusus untuk dunia. Padahal akhirat lebih baik dan lebih kekal.
Ibnu Hubayrah berkata, “Dan di dalam zikir itu ada yang lebih baik dari seorang hamba kerana Dia menggabungkan keagungan Allah 33 kali, pujian KepadaNya 33 kali dan takbirnya 34, melengkapkan dengan seratus, jadi Allah menulis dengannya seribu kebaikan.”
Di antara manfaat dari nasihat Nabi ini adalah bahawa siapa pun yang rajin membaca zikir ini tidak akan menderita keluh kesah kerana di saat Fatimah RA mengeluh kelelahan, Nabi SAW memberinya zikir ini. Salah satu manfaatnya adalah menguatkan badan sebagaimana menguatkan hati, menurut Ibnu Taimiyah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tetap Solat Walau ‘Menumpang Sementara’ Hidup Bawah Tangga, Lelaki Ini Hanya Berzikir Hadapi Dugaan Tuhan
Isi Kandungan
ToggleTidak dinafikan, ramai yang terkesan dengan penyebaran wabak penyakit COVID-19 sejak awal Mac lalu.
Malah dikatakan ramai yang hilang punca pendapatan dan hidup barat ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’.
Seperti perkongsian di laman sosial Facebook Rice & Roses mengenai seorang lelaki yang dikenali sebagai Herman terpaksa hidup merempat setelah hilang punca pendapatan dan tidak dapat membayar sewa rumah.
Dalam perkongsian itu, dia ditemui ketika itu senang solat dibawah tangga dalam sebuah bangunan lama
Sebab selawat sepanjang hari, Tuhan bantu
“terima kasih abang. Ni mungkin sebab selawat saya sepanjang hari ni, Allah bantu saya. Saya buntu taktau nak buat apa dah…”, ujar seorang lelaki sebaik aku menyerah sedikit sumbangan kepada dia selepas solat zuhur tadi.
Solat bawah tangga, ingat gelandangan
Lelaki bernama Herman berusia awal 40an itu aku lihat sedang solat dibawah tangga sebuah bangunan. Aku menyangka dia adalah gelandangan. Seusai solat terus aku menyapa dirinya. Sebenarnya aku tadi berhenti sebentar untuk solat zuhur disebuah masjid setelah membuat kerja penghantaran. Aku mendekatinya dari belakang. Lihat kain pelikat yang dipakainya terbelah ditengah2. Aku rasa macam kain basah.
Tanya kenapa berbuat demikian, ini jawapannya
Selesai solat aku mendapati lelaki itu kembali. Aku tanya kenapa tidak solat saja diserambi masjid? Dia maklum pada aku masjid tutup sepanjang PKP, lagipun dia memang ‘tidur’ ditempat dia solat tadi. Aku pun terus bersoaljawab beberapa perkara sebab aku rasa ada sesuatu yang perlu aku tahu sebab dia wajah baru disitu. Aku agak kenal rapat gelandangan2 dan miskinkota dinegeri ini.
Sebenarnya dia terkandas disebakan PKP. Datang untuk jadi pembantu tukang masak, tapi…
Akhirnya baru aku perolehi cerita dari Herman lelaki tadi. Herman sebenarnya terkandas ditengah PKP ni. Dia berasal dari Sabah dan sudah berkeluarga, namun berhijrah kesini kerana bekerja sebagai pembantu tukang masak disebuah restoran. Namun restoran yang dia kerja pula sudah tutup dan hilang punca pendapatan. Bila datang musim PKP kewangan dia makin meruncing dan tidak tahu hendak kemana sehingga terpaksa keluar dari rumah sewanya.
Keadaannya berpuasa, berbuka dengan kurma sahaja di bawah bangunan. Terdapat senaskhah Al-Quran dan tasbih digital disampingnya
Akhirnya dengan seorang bantuan rakan, dia dibawa kebawah bangunan ini untuk ber’istirehat’. Aku tanya dia bagaimana keadaan puasanya? Jawabnya kadang2 ada orang sedekah makan, kadang2 berbuka dengan kurma saja. Lihat diatas rak sebelah tempat dia solat ada senaskah Al Quran disamping sebuah tasbih digital diatas kerusi olastik yang masih menyala kiraan nombornya berjumlah ‘9504’.
ARTIKEL BERKAITAN: “Waktu Bencana Untuk Bermuhasabah, Banyakkan Zikir & Baca Al-Quran. Bukan Layan Tik Tok” – Pesan PU Amib
Banyak bilangannya berzikir
Aku tanya kepunyaan siapa tasbih digital ini? Herman menjawab miliknya. Lalu aku saja bertanya ‘”banyak cik berzikir..?” (merujuk bilangan nombor yang tertera diskrin tasbih). Lalu jawapannya seperti awal cerita ini. Bila renung lama, malu aku kepadamu Rasulullah s.a.w. Tatkala aku lupa padaMu, ada insan yang tersisih mengingatiMu Baginda Nabi dibawah anak tangga bangunan lama. Jarangnya aku berselawat apatah lagi dibulan mulia ini, dia pula terus menerus berselawat padaMu wahai Rasulullah s.a.w. Malam ini hatiku terketuk bila mengingati kembali.
Buntu tidak tahu ke mana, akhirnya mampu duduk di bawah tangga dan terus bermunajat pada Allah
Herman pula tadi seakan buntu hendak kemana. Nak pulang kekampung jumpa anak isteri tak boleh, nak kerja pun tak boleh, rumah sewa pun tiada. Akhirnya dia hanya mampu duduk dibawah tangga dan terus bermunajat kepada TuhanNya. Aku lihat ada keikhlasan diwajahnya. Aku setakat beri sumbangan sekadar yang termampu dan serah juga kain pelikat kepunyaan aku padanya habuan untuk dirinya selesa mengerjakan solat. Dia yang berasal dari Likas Sabah antara beberapa insan yang agak terjejas dengan PKP ini namun masih tidak lupa tanggungjawabnya dengan Penciptanya. Harap sahabat2 yang prihatin dapat membantu saudara kita ini. Untuk tahu maklumat detail tentang dirinya boleh hubungi aku…
*catatan admin Rice & Roses 4 Ramadhan 1441 Bersamaan 27 April 2020
*foto dibawah diambil ketika Herman masih diatas tikar sejadah…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Gosok Badan & Hanya Berendam Dalam Tab Mandi.’ Sah Atau Tidak Mandi Wajib?
Isi Kandungan
Toggle‘Tak gosok badan dan hanya berendam dalam tab mandi.’ Sah atau tidak mandi wajib seseorang itu? Iyalah jika ikut hukum air dalam tab mandi mencukupi dan rata ke seluruh badan.
Kadang-kadang bila berpeluang menginap di hotel, kita tak akan lepaskan peluang untuk mandi di dalam tab mandi. Maklumlah tak semua rumah ada tab mandi. Namun begitu apa hukumnya mandi wajib atau mandi junub dalam tab mandi. Sah atau tidak.
Ikuti kemusykilan yang dikongsikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan
“15 Tahun Mandi Wajib Tak Sempurna.” Diri Dalam Hadas Besar, Buat Ibadah Jadi Tak Sah
Tak Gosok Badan
Soalan
Adakah boleh mandi junub dengan sekadar berendam di dalam tab mandi?
Ringkasan Jawapan
Mandi junub atau mandi wajib yang dilakukan dengan berendam di dalam tab mandi adalah sah dan memadai sekalipun tidak menggosok tubuh badan apabila tidak terdapat sebarang kotoran yang menghalang laluan air untuk sampai ke tubuh badan.
Hanya Berendam
Huraian Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat dan salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Perkara yang menyebabkan seseorang itu wajib mandi ialah keluar air mani, haid, nifas dan wiladah. Para ulama telah menjelaskan bahawa fardu bagi mandi wajib ada dua perkara sahaja iaitu niat mandi wajib dan meratakan air ke seluruh badan. Hal ini seperti yang dijelaskan oleh Imam al-Nawawi bahawa:
وَأَقَلُّهُ نِيَّةُ رَفْعِ جَنَابَةٍ أَوْ اسْتِبَاحَةِ مَفْتَقِرٍ إَلَيْهِ أَوْ أَدَاءِ فَرْضِ الْغَسْلِ مَقْرُونَةً بِأَوَّلِ فَرْضٍ وَتَعْمِيمُ شَعْرِهِ وَبَشَرِهِ.
Maksudnya:
Sekurang-kurang untuk (mandi wajib) ialah niat mengangkat hadas atau bagi memboleh ibadah yang memerlukan kepadanya atau bagi melaksanakan fardu mandi wajib yang dilakukan bersamaan dengan basuhan pertama anggota yang wajib dan meratakan air ke seluruh bulu dan badan.
[Rujuk Minhaj al-Tolibin: 1/14]
Dalam Tab Mandi
Ada disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah R.Anha, yang merujuk kepada meratakan air ke seluruh badan, beliau berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الجَنَابَةِ، بَدَأَ فَغَسَلَ يَدَيْهِ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ يُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي المَاءِ، فَيُخَلِّلُ بِهَا أُصُولَ شَعَرِهِ، ثُمَّ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثَ غُرَفٍ بِيَدَيْهِ، ثُمَّ يُفِيضُ المَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ
Maksudnya: Sesungguhnya apabila Nabi SAW mandi junub, Baginda akan memulakannya dengan mencuci kedua-dua tangannya. Kemudian Baginda berwuduk sebagaimana wuduk untuk solat.
Seterusnya, Baginda memasukkan jari-jari ke dalam air lalu meratakannya ke kulit rambutnya. Kemudian Baginda menyiramkan air ke atas kepala dengan kedua-dua tangannya sebanyak tiga kali, seterusnya Baginda mengalirkan air ke seluruh kulit tubuhnya.
Riwayat Bukhari
Sah Atau Tidak
Berdasarkan penjelasan di atas mandi junub dengan cara berendam di dalam tab mandi, jika telah cukup dua rukun di atas iaitu niat dan meratai air ke seluruh badan maka ia adalah sah. Imam al-Ramli menjelaskan bahawa:
فَلَوْ انْغَمَسَ جُنُبٌ أَوْ مُحْدِثٌ فِي مَاءٍ قَلِيلٍ ثُمَّ نَوَى ارْتَفَعَ حَدَثُهُ عَنْ جَمِيعِ أَعْضَائِهِ فِي الْأُولَى، وَفِي الثَّانِيَةِ عَنْ أَعْضَاءِ وُضُوئِهِ، وَصَارَ الْمَاءُ مُسْتَعْمَلًا بِالنِّسْبَةِ إلَى غَيْرِهِ لَا إلَيْهِ
Maksudnya: Jika ada seseorang yang junub dan orang yang berhadas kecil menyelam ke dalam air yang sedikit (kurang daripada 2 kolah), kemudian berniat, maka hilang hadas dari keseluruhan anggota badan dalam permasalahan pertama (bagi orang yang junub, dan hadas hilang daripada anggota wuduk dalam permasalahan yang kedua (bagi orang berhadas).
Sementara itu, air tersebut menjadi mustakmal jika digunakan lagi oleh orang lain, bukan pada diri sendiri.
[Rujuk Nihayah al-Muhtaj: 1/73]
Mandi Wajib?
Seterusnya, Imam Ba ‘alawi menjelaskan bahawa jika terdapat seseorang yang junub menyelam ke dalam air yang banyak atau sedikit dan berniat, maka sah dan memadai meskipun tidak disertai dengan gosokan pada badannya.
Walau bagaimanapun, jika terdapat lilin, kotoran atau minyak pada anggota tubuh badannya sehingga menghalang air untuk sampai ke tubuhnya melainkan dengan cara menggosok, maka wajib menggosok sebagaimana dijelaskan di dalam bab wuduk.
[Rujuk Bughyah al-Mustarsyidin: 44]
Kesimpulan
Justeru, mandi junub atau mandi wajib yang dilakukan dengan berendam di dalam tab mandi adalah sah dan memadai sekalipun tidak menggosok tubuh badan apabila tidak terdapat sebarang kotoran yang menghalang laluan air untuk sampai ke tubuh badan.
Akan tetapi, jika terdapat kotoran tersebut, maka wajib menggosok dan menghilangkan kotoran tersebut seperti perbahasan di dalam bab wuduk.
Baca Di Sini
Apa Hukum Jirus Kaki Saja Tanpa Gosok Tapak Kaki Ketika Wuduk? Mufti WP Beri Penjelasan
Cara Mandi Wajib Setelah Haid, Apa Perkara Wajib & Sunat
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat kita semua dan merungkaikan kemusykilan yang membelenggu diri selama ini.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI