Hidup bukan selalunya indah. Malah sudah begitu banyak kes-kes keruntuhan rumahtangga dilaporkan hanya kerana suami gagal menunaikan nafkah dan tanggungjawab. Walau diwar-war perkahwinan itu bahagia namun bukan semua wanita bernasib baik dalam perhubungan ini.
Lebih menyedihkan, kelana ke bumi Malaysia memberikan rasa duka kerana diberi harapan dan cinta palsu sedangkan kehidupan sebelumnya jauh lebih baik. Ibu ayah jauh di Gaza, malah hidup sebatang kara di sini yang langsung tidak menjanjikan masa depan. Dalam satu perkongsian dari Ngo Natipah Abu, wanita ini berkongsi sedekah Jumaat dengan kisah seorang wanita berketurunan Arab yang hidup sebatang kara di bumi Malaysia selepas ditinggalkan suami dengan anak-anak yang masih kecil.
Jadi kalau kita ada lebihan duit, bolehlah membantu wanita Gaza yang diuji dengan kesulitan kewangan selain ingin memulakan hidup baru. Baca kisah dikongsikan oleh Puan Natipah Abu di fbnya.
SEDEKAH JUMAAT HIDUP BARU KEPERLUAN RM10K SUMBANGAN MAYBANK NATIPAH ABU 552107617521
Kisah sedih ini dirujuk kepada kita oleh pihak berwajib kerana wanita malang ini memerlukan bantuan tetapi tidak banyak yang dapat dibantu kerana dia bukanlah rakyat Malaysia.
Nur (34 tahun ). Wanita berketurunan Arab ini bukanlah calang-calang. Dia memegang ijazah dalam Bahasa Inggeris dari Universiti Al Azhar – ( Kuliah Pendidikan Takhasus Bahasa Inggeris ).
Umum kita tahu pergolakan di Gaza, penindasan terhadap rakyat Palastin mendapat perhatian berbagai lapisan masyarakat antarabangsa termasuklah Malaysia.
Di sanalah, Nur berkhidmat di bawah panji-panji United Nation sebagai penterjemah kepada sukarelawan dan NGO yang masuk bermisi dan menyampaikan bantuan di sana.
Ketika menjadi penterjemah kepada sebuah delegasi yang datang dari Malaysia pada tahun 2010, Nur telah berkenalan dengan seorang lelaki yang 30 tahun lebih tua darinya.
Nur tidak pernah menduga sama sekali. Itu semua bakal menjadi titik bermulanya takdir perjalanan penuh liku hidupnya hari ini.
Ads
Diberi harapan namun kemudian ditinggalkan.Bermula dari perkenalan itu, mereka selalu berbalas mesej di FB dan lelaki itu yang juga seorang duda telah menjanjikan peluang pekerjaan dengan gaji yang lumayan sekiranya Nur berhijrah ke Malaysia.
2013. Dengan tiket dan semua perbelanjaan ditanggung lelaki itu, Nur pun terbang ke Malaysia dengan harapan pekerjaan baru yang dijanjikan akan memberikan pengalaman indah buatnya.
Sebaik tiba di Malaysia, Nur dibawa tinggal di rumah ibu lelaki itu dan dalam tempoh tidak sampai sebulan, Nur diajak berkahwin oleh lelaki itu atas alasan masalah visa dan imigresen. Tidak punya pilihan lain, Nur yang ketika itu menaruh harapan yang tinggi untuk berdagang nasib di Malaysia, menerimanya dengan hati yang terbuka.
Namun sayang, bukan sahaja perkerjaan yang dijanjikan tidak menjadi kenyataan, bahagia yang diharapkan juga tidak kunjung tiba.
Sepanjang tempoh 8 tahun berkahwin, Nur sengsara menanggung derita. Hidup di bumi asing yang tiada bersaudara. Tidaklah semudah yang disangkakan.
Cukuplah kalau kita katakan .. Nur juga mangsa penderaan emosi dan keganasan rumah tangga, suami tidak menjalankan tanggung jawabnya dengan sempurna.
Dalam tempoh 8 tahun ini, sudah dua kali dia ditalakkan dan rujuk semula dan kini dia dihalau lagi. Namun Nur sama sekali tidak berhasrat untuk berpisah pun bahkan dalam tempoh dua kali rujuk sebelum ini, Nur lah yang merayu.
Ads
Nur tinggal di Malaysia atas visa suami kepada warga negara. Jadi walau apa pun terjadi, Nur harus mengekalkan statusnya sebagai seorang isteri. Walau sudah dilayan bagai kupang tembaga, Nur tetap harus bertahan.
Nur tidak pernah bermimpi pun untuk kembali dan tinggal di negara asalnya kerana anak-anaknya rakyat Malaysia dan keadaan di Gaza. Tidak lagi sesuai untuk membesarkan anak-anak.
Bila dihalau buat kali ketiga, Nur mula melangkah keluar mendapatkan bantuan pihak berwajib. Nur juga mula ke sana dan ke sini menghantar borang permohonan untuk mencari perkerjaan bagi membesarkan anak-anak yang berusia 6 tahun dan 9 bulan itu. Tetapi buat masa ini belum ada rezeki mereka lagi.
Tak mahu hati ayahnya di Gaza risau
ZAKAT KEDAH telah menyalurkan bantuan sara hidup RM 300 sebulan utk Nur. Dari pihak JKM pula, bantuan hanya boleh diproses atas nama anak Nur setelah anak sulungnya berusia 7 tahun dan boleh membuka buku akuan bank sendiri. Sekarang Nur tinggal di sebuah rumah kampung di dalam sebuah kebun kelapa sawit yang tiada bekalan air. Nur menggunakan air telaga yang kotor utk urusan harian. Bila hujan, Nur dan anak -anak kesejukan menadah tubuh tempias hujan dan bumbung yang bocor.
Melihat keadaan rumah Nur yang kini telah pun berpisah tempat tinggal dengan suami terasa hati bagai dihempas ke batu.
Ads
Mimpi indahnya jatuh berserakan di kaki waktu. Nur sendiri lupa bahawa dia sudah 8 tahun dia berada di Malaysia. Di mana bumi dipijak di situlah langit dijunjung. Nur lancar bertutur dan mahir membaca dalam bahasa Melayu dengan baik.
Sebagai wanita Arab, Nur sangat menjaga kehormatannya. Nur berulang kali meminta identinya dirahsiakan. Selain aib diri dan aib keluarga suami , Nur bimbang sekali ayahnya di Gaza tahu tentang keadaannya.
Tidak sampai hati sungguh dia membiarkan ayah yang dulunya seorang guru dan telah tua itu, bermandikan air mata seandainya dia tahu tentang nasib anak bongsunya di perantaun. Yang semua kelurganya tahu Nur bahagia di sini.
Jumaat yang barakah ini semoga sumbangan yang kita kumpul hari ini mampu membawa sinar baru dalam hidup Nur dan dua orang anaknya.
Langkah pertama kita, membawa Nur berpindah ke rumah yang lebih selesa dan selamat. Menanggung kos sewa rumah dan membeli keperluan asas rumah.
Kita juga akan berusaha membantu Nur mendapatkan pekerjaan yang setara dengan pengalaman beliau sebagai guru kelas tusyen Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab sebelum ini.
Semoga Ramadhan yang bakal tiba dalam masa 4 hari lagi nanti akan membawa seribu rahmat buat Hamba Allah yang tidak berdaya ini.
“Saya selalu berdoa kepada Allah Ajzawalla, Ya Allah! hantarlah orang yang baik untuk saya dan anak-anak… “
Mungkin nampak seperti perkataan biasa di bibir mereka namun tidak pada pendengaran orang lain. Terlalu memandang biasa hal yang luar biasa hingga menghilangkan adab khususnya dalam berbicara adalah satu budaya memualkan pada anak muda hari ini.
Berbicara ada adabnya. Sebaiknya berpikir dahulu sebelum berbicara. Ini sesuai dengan sebuah hadits dari Bukhari-Muslim yang menyebut:-
“Lisan orang memiliki akal timbul dari hati nuraninya. Maka saat ingin berbicara, lebih dahulu dia kembalikan kepada nuraninya. Jika ada manfaat bagi dirinya, dia berbicara dan jika berbahaya, maka dia menahan diri. Sementara itu, hati orang bodoh berada di mulutnya, dia berbicara sesuai apa saja yang dia mahu.” (HR. Bukhari-Muslim).
Ustazah Nurul Hidayah Kamarudin yang juga seorang Naib Juara Ustazah Pilihan Astro Oasis 106 dan kini bergelar pendakwah berkongsi satu kerisauan tentang adab berbicara anak muda di mana berdasarkan pemerhatiannya di sebuah kedai makan, anak gadis sentiasa mengungkupkan perkataan bodoh tanpa sebarang rasa malu tentang perkataan itu disebut. 30 minit dirinya duduk di kedai makan itu, 30 kali perkataan itu keluar dari anak gadis zaman ini.
Baca perkongsiannya.
Hampir 20 minit saya memesan makanan, menunggu makanan dan menikmati makanan, sehingga berlalu 10 minit selepas selesai makan.
Begitulah tempoh 30 minit saya duduk dan telinga saya dihinggapi PERKATAAN BODOH yang menjadi selang seli percakapan pemudi-pemudi ini.
Indah mungkin bagi mereka, setiap dialog di sudahi dengan perkataan BODOH
Setiap ayat pernyataan juga diperlu dihiasi dengan perkataan BODOH
Panggilan nama rakan juga diakhiri dengan panggilan manja BODOH.
MANALAH GENERASI TAK MENJADI MAKIN BODOH.
hiasan perkataan yang kalau di rumah saya disebabkan perkaataan ini pun AYAH dan MAMA kata, manisnya bicara (didikan mama dan ayah)
Mungkin ibu bapa mereka tidak seperti mama ayah saya yang rela perkataan itu menjadi sebahagian darah daging anak mereka.
Merekalah generasi yang akan mendidik generasi akan datang. Yang sentiasa lekat dengan perkataan BODOH di bibir mereka.
Kalian boleh bayangkan, kalau mereka menjadi ibu dan ayah.
Baby mereka akan mendengar berapa kali perkataan BODOH dari mulut mereka setiap hari.
Saya duduk 30 minit
Dengar 30 kali BODOH
Baby mereka akan mendengar 1080 kali perkataan BODOH dari ibu ayah muda ini, 10 tahun akan datang.
Memang suatu budaya yang merosakkan
Memang suatu budaya yang menghilang nilai KEBIJAKSAAN sebuah bangsa.
Dan itulah generasi anak-anak kita, anak-anak tuan-tuan dan puan-puan.
Bila sebut tentang mak ayah di kampung, pasti rindu bertandang. Apa tah lagi sudah berbulan-bulan Perintah Kawalan Pergerakan diperkenalkan, kebenaran rentas negeri tidak dibenarkan bagi mengelak penularan wabak COVID-19.
Sebagai anak, kita pastinya berasa sebak untuk memeluk kedua ibu bapa yang mungkin sudah dimamah usia. Masa yang sama, sudah lama juga tidak menikmati air tangan mak yang rasanya luar biasa sedap.
Di aplikasi tik to katas nama @bumohsurprise, seorang isteri berkongi momen sedih yang membuatkan ramai netizen menangis sama apabila memaparkan saat suaminya menangis tatkala menikmati hidangan berbuka puasa pada hari kedua.
Ini kerana dirinya memasak gulai ayam menggunakan rempah dibekalkan emak mentuanya yang sudah dibekukan sebelum ini.
Namun apa yang mengejutkan, saat suaminya berbuka, tidak semena-mena air matanya mengalir laju kerana rasa masakan itu sama seperti dimasak oleh ibunya di kampung. Katanya dalam perkongsian itu, mereka sudah lama tidak balik kampung sejak MCO Januari lalu.
Tapi apa yang lebih menyentuh hati, saat dia memberikan rakaman video itu kepada ibu mentuanya di kampung, ibu mentuanya turut menangis sama kerana sebak melihat situasi anaknya itu.
Nyata wabak COVID-19 ini membuatkan rasa rindu anak-anak di kota terhadap ibu bapa di kampung semakin membuak-buak. Semoga kerajaan membuat keputusan yang tepat dalam keadaan semasa hari ini.
Mengadakan upacara akad nikah di masjid atau di mana-mana tempat yang sesuai adalah dibolehkan. Berkaitan upacara akad nikah di masjid, Islam membenarkan perkara ini.
Hal ini boleh dilihat sepertimana yang disebut dalam sebuah hadis bahawa Nabi SAW menikahkan seorang perempuan di dalam masjid.
Maksudnya: “Hebahkanlah akan pernikahan ini dan lakukanlah ia di masjid, dan palulah (raikannya) dengan memukul gendang (di luar masjid).” Riwayat al-Tirmizi (1089) dan al-Baihaqi (15095) dalam al-Sunan al-Kubra.
Imam al-Tirmizi berkata: Hadis Hasan Gharib.
Imam al-Munawi Rahimahullah berkata hadis ini menunjukkan bahawa akad nikah di masjid tidaklah dibenci. Beliau berkata:
وفيه أن عقد النكاح في المسجد لا يكره بخلاف البيع ونحوه
Maksudnya: “Pada hadis ini menunjukkan bahawa melangsungkan akad nikah di masjid tidaklah dibenci, berbeza dengan jual beli dan yang semisalnya.”
(Rujuk al-Taisir bi al-Syarh al-Jaami’ al-Soghir, 1/353)
Berdasarkan hadis di atas juga, jumhur fuqaha’ telah mengharuskan akad nikah di masjid untuk keberkatan, dan untuk menghebahkannya. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 37/214)
Adalah dibolehkan untuk mengadakan akad nikah di masjid. Namun hendaklah dijaga etika dan adab-adab serta peraturan yang telah ditetapkan ketika mana berada di masjid.
Antara adab-adabnya adalah sebagaimana berikut:
*Melakukan ibadat-ibadat sunat seperti berwuduk, berniat iktikaf dan menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid dua rakaat sebelum duduk. *Memelihara adab berpakaian seperti memakai pakaian yang suci dan bersih dan menutup aurat. *Memelihara adab berhias dan berdandan dengan tidak berlebihan dan keterlaluan dalam berhias. *Menjaga larangan-larangan seperti larangan memasuki masjid lelaki dan wanita yang berhadas besar, termasuk bagi wanita yang sedang dalam haid.
Turut mencadangkan agar diwujudkan ruangan khas yang bukan di ruangan solat untuk mengadakan upacara akad nikah. Hal ini bagi memudahkan perempuan yang berada dalam keadaan haid yang ingin turut serta bersama-sama dalam upacara tersebut.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16 hingga 18 Jun 2011 telah membincangkan Hukum Upacara Akad Nikah di Masjid dan keputusannya adalah seperti yang berikut:
Muzakarah berpandangan bahawa Jumhur ulama’ telah memperakukan bahawa upacara akad nikah dibenarkan untuk dilaksanakan di masjid. Bahkan ulama’ mazhab Syafie berpendapat adalah sunat dan digalakkan untuk melaksanakan akad nikah di masjid.
Sehubungan itu Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa melakukan upacara akad nikah di masjid atau surau adalah disunatkan untuk mendapat keberkatan.
Walau bagaimanapun, kedua-kedua pihak bagi pengantin lelaki dan perempuan yang turut menyertai upacara akad nikah tersebut hendaklah menjaga adab dan mematuhi peraturan semasa berada di dalam masjid atau surau berkenaan.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?