Melentur buluh, biarlah daripada rebungnya. Hendak mendidik anak-anak seelok-eloknya ketika mereka masih kecil lagi, baharulah didikan yang diterapkan dapat meresap ke dalam sanubari anak-anak. Seperti mengajar anak-anak menghafal surah, boleh cuba cara yang diamalkan oleh Shuib Sepahtu ini.
Melalui satu video yang dikongsikan oleh Shuib, Shuib dan Siti Sarah dikatakan sedang mencuba peraturan baru untuk mendidik anak-anak mereka di mana mereka harus membaca satu surah Al-Quran jika mahukan permainan baru.
https://www.instagram.com/p/BqpM2GSBIVY/?utm_source=ig_web_copy_link
Rata-rata pengikut Shuib memberikan komen positif. Malah ada juga yang ingin mencuba teknik baca dulu baru beli yang dipratikkan oleh Shuib dan isterinya Siti Sarah.
NAK BUAT DEKAT ANAK
BOLEH JADI PANDUAN DIDIK ANAK-ANAK
PERATURAN JARANG JUMPA
Sumber kredit: @Shuib Sepahtu
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bila Jemur Pakaian Dalam Jangan Sampai Jadi Fitnah
Agama Islam kaya dengan peradaban yang tersendiri. Malah itulah sebenarnya kelebihan agama Islam kerana dari setiap sudut, telah sempurna segala adab yang telah ‘disusun’ dengan sempurna.
Antara adab yang perlu diberi perhatian terutama oleh kaum wanita ialah adab menjemur pakaian dalam. Berikut perkongsian Nisa Azman.
ADAB MENJEMUR PAKAIAN
Mohon sebarkanlah pada Adik beradik,saudara mara dan kawan-kawan..Nasihat isteri dan anak-anak perempuan kita…Sebagai adab dan maruah ni..
Pakaian dalam ialah pakaian terlindung…dah nama dia pun pakaian dalam..sebaiknya pakaian dalam ni lebih lagi yang wanita punya apatahlagi isteri kita, ibu kita, adik beradik perempuan dan anak-anak perempuan kita punya sebagai ADAB nya elakkanlah daripada di JEMUR di tempat yang boleh jadi pandangan umum kerana boleh timbul fitnah..kita orang Islam… Islam agama yang penuh dengan adab dan akhlak..Islam sangat memelihara maruah wanita…
Sangat tak best dan tak beradab laa kalau orang rumah kita pakai purdah ke pakai tudung labuh ke atau siapa sahaja bahkan semua orang Islam tetapi pakaian dalam terdedah di jemuran boleh dilihat lelaki bukan mahram…nama pun pakaian dalam kan..harus terlindunglah…
PAKAIAN DALAM PERLU DILINDUNG
Bagaimana kita melindungi tubuh mereka dari dilihat, sepatutnya begitulah kita jaga dalam bab adab menjemur pakaian..carilah tempat yang agak tertutup sikit..sebab pakaian dalam ni kecil dan ringan je Insya Allah cepat kering..dia bukan macam pakaian lain..jarang dengar orang guna kain jeans levis buat pakaian dalam..kalau kain jeans tu lambat lah kering..
Begitu juga pakaian dalam sendiri ni bukan perlu lindung dari dilihat jiran tetangga dan orang luar lihat tapi kalau keluarga kita namun mereka yang bukan mahram dengan isteri kita pun sebaiknya lindunglah…sepupu, abg ipar, adik ipar dan biras..apatahlagi kalau kawan-kawan datang rumah..kalau tahu mereka datang, angkatlah pakaian dalam tu letak kat tempat terlindung…stor ke bilik ke..sambung jemur bawah kipas..Moga kita menjadi Mukmin yang terbaik..Beradab dan sentiasa menutup pintu fitnah juga menjaga maruah diri..amin..
KASHOORGA: Kesimpulannya, pakaian dalam itu simbolik maruah seseorang individu terutama kaum wanita. Maka adalah tidak wajar perkara yang terlalu sensitif ‘dipaparkan’ bersama mereka yang tidak sepatutnya.
Sumber kredit: FB: Nisa Azman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Amalan Mandi Bunga Dari Sudut Islam
Kebiasaannya amalan mandi bunga sering dilakukan untuk membuang bala, menaikkan semangat serta mempercepatkan jodoh. Mungkin atas alasan ini maka ada yang mempraktikkan mandi bunga sebagai ikhtiar untuk mendapat jodoh.
Mengikut ajaran agama Islam, ia dikatakan boleh memesongkan akidah seseorang. Namun begitu dari segi saintifik, ia dilihat sebagai sesuatu yang baik. Menurut Dato’ Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, mandi bunga dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia kembali segar disebabkan oleh khasiat yang terdapat di dalam bunga yang digunakan terserap ke dalam tubuh badan.
Sebenarnya mandi bunga tanpa berniat yang boleh memesongkan diri daripada ajaran agama membawa banyak faedah. Seperti yang kita ketahui bahawa bunga dikatakan sebagai penyerap tenaga matahari yang terbaik. Secara tidak langsung kebaikannya akan ‘ditempiaskan’ kepada pengamal mandi bunga.
Boleh sahaja mandi bunga tetapi janganlah kita berjumpa dengan orang yang mengamalkan ritual lalu meminta dia memandikan kita. Sebaliknya kita boleh sahaja mandi sendiri dengan niat untuk mendapat manfaat kesihatan daripada unsur-unsur kebaikan yang ada pada bunga-bungaan tersebut.
Jangan sesekali mandi bunga dengan niat untuk cepat jodoh kerana dikhuatiri boleh terpesong niat tersebut sehingga menjadi syirik. Percaya kepada kuasa seseorang sehingga meminta orang itu memandikan kita dengan air bunga boleh menjadi khurafat.
Islam telah menganjurkan kita untuk berusaha memudahkan jodoh dengan cara berdoa, solat istikharah dan solat hajat. Itulah yang sebaiknya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Puasa Sunat Ayyamul Bidh (Hari Putih), Puasa Hari Ini Dapat Tiga Pahala
Puasa Sunat Hari Putih – 13, 14 dan 15 Syawal bersamaan Isnin 18 Jun, Selasa 19 Jun dan 20 Jun 2019.
Puasa Isnin (13 Syawal) dapat 3 pahala:
1. Puasa Isnin
2. Puasa 6
3. Puasa Hari Putih
Kita disunnahkan berpuasa dalam sebulan sekurang kurangnya tiga hari. Dan yang lebih utama adalah melakukan puasa pada “ayyamul bidh”, iaitu pada hari ke-13, 14, dan 15 dari bulan Hijriyah (Qomariyah). Puasa tersebut disebut “ayyamul bidh” (hari putih) kerana pada malam-malam tersebut bersinar bulan purnama dengan sinar rembulannya yang putih.
Dalil:
Dari Abu Hurairah ra, ia berkata,
أَوْصَانِى خَلِيلِى بِثَلاَثٍ لاَ أَدَعُهُنَّ حَتَّى أَمُوتَ صَوْمِ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ ، وَصَلاَةِ الضُّحَى ، وَنَوْمٍ عَلَى وِتْرٍ
“Kekasihku (Rasulullah SAW) mewasiatkan padaku tiga nasihat yang aku tidak meninggalkannya hingga aku mati:
1- Berpuasa tiga hari setiap bulannya,
2- Mengerjakan solat Dhuha,
3- Mengerjakan solat witir sebelum tidur.”
(HR. Bukhari no. 1178)
Dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash, Rasulullah SAW bersabda,
صَوْمُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ صَوْمُ الدَّهْرِ كُلِّهِ
“Puasa pada tiga hari setiap bulan adalah seperti puasa sepanjang tahun.”
(HR. Bukhari no. 1979)
Dari Abu Dzar, Rasulullah SAW bersabda padanya,
يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا صُمْتَ مِنَ الشَّهْرِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ فَصُمْ ثَلاَثَ عَشْرَةَ وَأَرْبَعَ عَشْرَةَ وَخَمْسَ عَشْرَةَ
“Jika kamu ingin berpuasa tiga hari setiap bulan, maka berpuasalah pada 13hb, 14hb, dan 15hb (dari bulan Hijriyah).”
(HR. Tirmidzi no. 761 dan An Nasai no. 2425. Abu ‘Isa Tirmidzi mengatakan bahawa hadis Hasan).
Dari Ibnu Milhan Al Qoisiy, dari ayahnya, ia berkata,
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَأْمُرُنَا أَنْ نَصُومَ الْبِيضَ ثَلاَثَ عَشْرَةَ وَأَرْبَعَ عَشْرَةَ وَخَمْسَ عَشْرَةَ . وَقَالَ هُنَّ كَهَيْئَةِ الدَّهْرِ
“Rasulullah SAW selalu memerintahkan kami untuk berpuasa pada ayyamul bidh yaitu 13hb, 14hb dan 15hb (dari bulan Hijriyah).” Dan baginda bersabda, “Puasa ayyamul bidh itu seperti puasa setahun.”
(Hadis Sahih riwayat Abu Daud no. 2449 dan An Nasai no. 2434)
Dari Ibnu ‘Abbas ra, beliau berkata,
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يُفْطِرُ أَيَّامَ الْبِيضِ فِي حَضَرٍ وَلَا سَفَرٍ
“Rasulullah SAW biasa berpuasa pada ayyamul biidh ketika tidak musafir maupun ketika bersafar.”
(HR. An Nasai no. 2347. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahawa sanad hadis ini Hasan.).
Namun dikecualikan berpuasa pada 13 Dzulhijjah (sebahagian dari hari Tasyriq). Berpuasa pada hari tersebut diharamkan. Oleh itu diganti ke 16 Dzulhijjah.
Referensi:
Al Fiqhu Al Manhaji ‘ala Madzhabil Imam Asy Syafi’i,
Penyusun:
Dr. Musthofa Al Bugho, dkk,
Perbitan:
Darul Qolam, cetakan kesepuluh, tahun 1431 H, hal. 357-358
Sumber kredit FB: Mohammad Haidzir Hussin
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI