Dijemput Ilahi sehari selepas lahirkan anak sulung. ‘Selamat berpantang di taman syurga sayang.’ Ucapan sang suami meruntun hati wargamaya.
Kehilangan isteri selepas melahirkan zuriat yang dinanti bukanlah sesuatu yang mudah untuk diterima. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.
‘Selamat berpantang di taman syurga sayang… Abang janji akan jaga harta yang sayang bagi untuk kami..al-Fatihah,”
Demikian ucapan meruntun hati Mohamad Sufian Abdullah, 31, menerusi hantaran di Facebook (FB) selepas isterinya, Nur Zalikha Zaharin meninggal dunia akibat serangan jantung pada 8 Mac lalu.
Nur Zalikha dijemput Ilahi sehari selepas melahirkan bayi lelaki yang juga anak sulung hasil perkahwinan dengan Mohamad Sufian.
Sehari Selepas
Lebih menyedihkan apabila Mohamad Sufian dan Nur Zalikha sudah lima tahun menunggu zuriat namun hanya dapat berkongsi kegembiraan itu seketika sahaja.
Kisah itu mendapat perhatian selepas biras Nur Zalikha, Khairul Shafik Shahril, 36, memuat naik video di TikTok menunjukkan suasana ketika hari pengebumian.
Ads
Berkongsi perasaannya, Mohamad Sufian mengakui sedih dengan pemergian isterinya tercinta, malah masih merindui kenangan sepanjang mereka bersama.
Lahirkan Anak Sulung
Bagaimanapun, Mohamad Sufian reda dan cuba tabahkan diri untuk membesarkan sendiri anak tanpa isteri tercinta.
“Isteri saya memang ada masalah jantung cuma penyakitnya tidak kritikal malah tiada komplikasi berlaku terhadap kandungannya sepanjang tempoh kehamilan.
“Dia (isteri) juga bersalin secara normal dan dibenarkan pulang ke rumah pada hari kedua.
“Dalam dua jam selepas pulang ke rumah, isteri minta tolong saya keluar belikan makanan dan pulang dari kedai, saya kejutkannya bangun tidur.
“Isteri okay lagi ketika itu namun selepas keluar tandas, dia duduk dan bersandar pada badan saya. Ingatkan dia hanya mahu bermanja tetapi rebah selepas itu sebelum disahkan sudah tidak bernyawa,” katanya.
Selamat Berpantang
Menurut Mohamad Sufian, dia tergamam kerana isterinya pergi disisinya dalam sekelip mata saja.
Ads
Meskipun begitu, Mohamad Sufian bersyukur semua urusan selepas pemergian isterinya berjalan lancar malah dia juga berpeluang mengurus dan membawa masuk jenazah isterinya ke liang lahad hingga selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampong Pinang, Sungai Lalang, Kedah pada Khamis lalu.
“Kami berkahwin pada Februari 2018 dan sudah lama tunggu zuriat cuma baru sekarang baru dapat rezeki untuk menimang cahaya mata.
“Isteri pernah hamil pada tahun pertama perkahwinan kami namun berlaku komplikasi yang menyebabkan kandungan terpaksa digugurkan selepas mengikut saranan doktor.
“Tahun lalu, isteri berpeluang hamil lagi dan kami memang teruja untuk sambut kelahiran anak bersama, namun apakan daya takdir Tuhan ajalnya tiba sehari selepas bertarung nyawa melahirkan zuriat.
“Sebenarnya, isteri sudah bersedia dengan risiko selepas melahirkan anak dan dia ada tunjuk tanda seperti kakak saya yang meninggal dunia akibat barah tiga bulan lalu cuma waktu itu saya tidak terlalu fikirkannya,” katanya.
Di Taman Syurga Sayang
Dalam masa yang sama, jelas Mohamad Sufian, dia tidak sangka kisah pemergian isterinya itu akan tular dan mendapat perhatian ramai.
Ads
Dia terharu kerana ramai menzahirkan ucapan takziah di laman sosial dan berharap mereka yang menonton perkongsian video itu akan sedekahkan al-Fatihah serta mendoakan kesejahteraan roh isterinya.
“Terima kasih kepada yang mendoakan dan beri kata semangat kepada saya.
“Buat masa ini, saya akan duduk di rumah mentua kerana belum pandai menguruskan bayi memandangkan baru pertama kali jadi bapa,” katanya.
Kashoorga : Salam takziah buat seluruh ahli keluarga arwah. Semoga Allah permudahkan urusan suaminya dalam membesarkan zuriat yang amat dinantikan selama ini.
Assalamualaikum, saya ingin bertanya berkenaan hukum seseorang itu sendawa di dalam solatnya. Adakah ia membatalkan solat sama seperti jika seseorang itu terkentut ?
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Definisi Sendawa
Dalam kitab Al-Syeikh Abu al-Abbas ‘Ali al-Fayyumi mendefinisikan sendawa sebagai: Suara berserta angin yang keluar dari mulut disebabkan kekenyangan. Rujuk Al-Misbah Al-Munir, Al-Fayyumi (1/102).
Manakala dalam kitab Al Tanwir Syarah al-Jami’ al-Saghir mendefinisikan sendawa dengan: Angin yang keluar dari perut ketika ia penuh (kenyang). Rujuk Al-Tanwir, Al-Son’aani (8/152).
Menurut Kamus Dewan pula, sendawa adalah bunyi seperti meneguk yang keluar dari kerongkongan kerana kekenyangan dan lain-lain. Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat.
Perbahasan Hukum Sendawa
Secara asasnya, sendawa itu sendiri merupakan satu perbuatan yang pernah ditegur oleh Rasulullah S.A.W. Tanpa mengira sama ada sendawa itu di dalam solat mahupun di luar solat. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma beliau berkata:
تَجَشَّأَ رَجُلٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ كُفَّ عَنَّا جُشَاءَكَ فَإِنَّ أَكْثَرَهُمْ شِبَعًا فِي الدُّنْيَا أَطْوَلُهُمْ جُوعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Seorang lelaki sendawa di sisi Rasulullah S.A.W, lalu baginda bersabda: Jauhilah sendawa kamu dari kami kerana sesungguhnya mereka yang paling banyak kenyangnya di dunia adalah mereka yang paling lapar pada hari kiamat.
Riwayat Al-Tirmizi (2478)
Hadis di atas ini menunjukkan bahawa perbuatan sendawa itu dilarang dari sudut larangan ke atas perbuatan yang membawa kepada sendawa itu sendiri.
Imam al Manawi apabila mensyarahkan hadis ini beliau berkata: Larangan sendawa merupakan larangan ke atas sebabnya iaitu kekenyangan yang berlebihan dan ia merupakan sesuatu yang tercela dari sudut perubatan dan juga syarak. Rujuk Faidhul Qadir, Al Munawi (5/11).
Namun ini hanyalah merujuk kepada sendawa yang terhasil dari perbuatan makan secara berlebihan. Ia sebenarnya merupakan suatu perbuatan yang tidak baik kerana biasanya kekenyangan yang berlebihan akan membawa kepada perbuatan perbuatan negatif yang lain seperti malas dalam beribadat dan mendorong untuk melakukan maksiat.
Adapun sendawa yang terhasil bukan secara sengaja, seperti faktor badan berangin dan seumpamanya maka ini tidaklah menjadi suatu kesalahan. Namun di antara adab adalah seseorang itu tidak sendawa dengan sengaja di hadapan orang lain.
Sendawa Dalam Solat
Isu ini mempunyai perbahasannya yang tersendiri di sisi para fuqaha dari sudut adakah sendawa itu menyebabkan terbatalnya solat seseorang atau tidak.
Secara asasnya, sendawa tidaklah termasuk dalam perkara yang membatalkan solat seperti yang dijelaskan dalam beberapa riwayat yang sahih. Ini bermakna, tidak terdapat petunjuk syarak yang menyatakan bahawa sendawa itu menyebabkan solat pelakunya terbatal.
Namun, ada sebahagian fuqaha melakukan qiyas dengan mengatakan bahawa sekiranya di luar solat pun Rasulullah S.A.W menegah perbuatan sendawa maka apatah lagi di dalam solat.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sendawa tidaklah membatalkan solat. Namun ia adalah satu perbuatan yang kurang adab di dalam solat, bahkan boleh membawa kepada hukum makruh sekiranya menghasilkan bau-bauan yang mengganggu para jemaah. Manakala persoalan adakah sendawa sama kesannya seperti kentut di dalam solat, maka jawapannya adalah tidak sama. Ini kerana, kentut itu merujuk kepada sesuatu yang keluar dari dubur seseorang dan ini tidak sama keadaannya dengan sendawa.
Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita has dalam beragama. Ameen.
Buat solat sunat hajat, keluarga harap pencarian 2 lagi mangsa tragedi kepala air berjalan lancar. Sehingga ke saat, dua lagi mangsa masih dalam tidak ditemui, semoga Allah permudahkan segala usaha pencarian.
Selain usaha pencarian, keluarga mangsa juga tidak berhenti berdoa kepada Allah agar segala urusan dipermudahkan dan segalanya selesai dengan cepat.
Memetik laporan Sinar Harian, keluarga mangsa tragedi kepala air di Jeram Air Putih, Kemaman tidak putus-putus menunaikan solat hajat bagi mendoakan kesemua jasad mangsa ditemukan.
Menurut waris mangsa, Rosilawati Kassim, 49, mereka berharap usaha pencarian dua lagi mangsa yang masih hilang berjalan lancar dan mendapat petunjuk baharu.
Keluarga Harap Pencarian
“Kami sekeluarga tidak putus-putus berdoa dan mengadakan solat hajat supaya mereka segera ditemui.
“Keluarga dan kenalan di kampung juga turut serta mendoakan semoga urusan pencarian berjalan lancar dan menemukan jasad dua lagi yang masih hilang,” katanya.
Setakat ini lapan mangsa telah ditemukan iaitu pasangan suami isteri, Allahyarham Karim Abdullah, 39 dan isterinya, Azizah Eiyi, 40, serta enam anak mereka iaitu Putri Balqis Izzati Abdul Rahman, 18; Putri Alleya Maisarah Karim,16; Muhammad Zulqarnain Haikal Karim, 11; Putri Nurerina Natasya,10; Muhammad Haziq Ziqree Karim, 6; Putri Aryana Umaira Karim, 4.
2 Lagi Mangsa Tragedi Kepala Air Berjalan Lancar
Dua lagi mangsa iaitu Putri Nor Fatin Karim, 14, dan Muhammad Fikri Saliman, 24, masih hilang dan dipercayai masih berada di sekitar sektor pencarian sepanjang 35 kilometer (km).
Sementara itu, operasi hari kelima mencari dan menyelamat (SAR) diteruskan jam 9 pagi, pada Khamis.
Ketua Zon 2, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu, Azman Alias berkata, operasi itu melibatkan seramai 279 anggota dari pelbagai agensi termasuk JBPM, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Pasukan Gerakan Am (PGA) selain turut dibantu orang awam.
INFO:
CARA SOLAT SUNAT HAJAT
Lafaz niat solat hajat:
Setelah berwuduk, mulakan solat sunat hajat dengan lafaz niatnya
أصَلِّي سُنَّةَ الحَاجَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ
Usolli sunnatal hajati rak’ataini lillahi taala
Sahaja aku solat sunat hajat dua rakaat kerana Allah Ta’ala
RAKAAT PERTAMA
Selepas bacaan Al-Fatihah bacalah Surah Al-Kafirun
(Rukun-rukun solat ini adalah sama seperti rukun solat biasa)
قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ . لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ . وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ . وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ . لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Qul ya ayyuha alkafiruun . La a’budu ma ta’buduun
Wala antum Aabiduuna maaA’bud . Wala ana Aabidun ma abadtum
Wala antum Aabiduna maaAbudtum . Lakum diinukum waliya diin
RAKAAT KEDUA
Selepas bacaan Al-Fatihah bacalah Surah Al-Ikhlas
(Rukun-rukun solat ini adalah sama seperti rukun solat biasa)
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ . لاللَّهُ الصَّمَدُ . لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ . وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ
Qul huwa Allahu ahad . Allahu assomad
Lam yalid walam yulad . Walam yakun lahu kufuwan ahad
BERDOA SELEPAS MEMBERI SALAM
– Mulai doa dengan lafaz memuji Allah S.W.T. dan bersalawat kepada nabi S.A.W.
– Setelah itu pohonlah hajat kepada Allah mengikut keinginan masing-masing
seperti memohon kejayaan cemerlang dalam peperiksaan,
perniagaan, dijauhkan dari maksiat dan lain-lain.
Hajat Juga boleh dipohon dalam sujud selepas memberi salam
(boleh melafazkannya kerana telah keluar dari solat)
BERDOA DIDALAM SUJUD TERAKHIR
Selepas memberi salam digalakkan membaca doa Nabi Yunus a.s
“Barangsiapa mempunyai apa-apa hajat, hendaklah ia berwuduk,
kemudian sujud kepada Allah, sambil membaca tasbih Nabi Yunus sebanyak 40 kali
dengan cara jari telunjuknya menghadap ke arah kiblat ketika ia sujud. Sesungguhnya
sesiapa yang berbuat demikian akan diperkenankan doa dan permintaannya.”
Hajat boleh di pohon di dalam solat iaitu ketika sujud terakhir tetapi berdoa di dalam hati sahaja.
Tidak boleh dilafazkan kerana masih lagi berada didalam solat. Batal solat jika melafazkannya.
Nampaknya ketakutan dan rasa trauma masyarakat tentang benarnya virus COVID-19 itu tidak harus dipandang sebelah mata. Jika kita membaca luahan para doktor yang sudah terlalu bekerja keras tanpa lelah menangani corona virus ini, pastinya kita akan lebih berasa simpati terhadap barisan hadapan frontliners ini.
Biar sudah banyak maklumat mengenai SOP penjagaan diri, penjarakan fizikal, basuh tangan dan sebagainya, namun kita bagaikan “terlena”dengan kelonggaran diberi pihak berkuasa termasuk masih bercuti beramai-ramai dan ada yang masih tidak menjaga penjarakan fizikal.
Semalam mencatat berita duka buat negara apabila angka pesakit COVID-19 melepasi ke angka tiga buat pertama kalinya dalam sejarah virus ini dikesan kali pertama di negara kita.
Sebanyak 3,027 kes dilaporkan menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia sebanyak 128,465 kes. Manakala, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 25,221 kes.
Daripada jumlah kes baharu berkenaan, terdapat enam (6) kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara manakala penularan COVID-19 dalam negara pula adalah sebanyak 3,021 kes. Bagi kes penularan di dalam negara,1,577 kes adalah warganegara Malaysia (52.2 peratus) dan 1,444 kes adalah bukan warganegara.
Johor melaporkan kes harian baharu tertinggi iaitu sebanyak 1,103 kes (36.4 peratus). Daripada jumlah ini, sebanyak 1,043 kes (94.6 peratus) adalah daripada kluster-kluster dan saringan kontak rapat COVID-19 yang aktif dijalankan di lapangan. Ini diikuti oleh Selangor sebanyak 706 kes (23.3 peratus) dan Sabah sebanyak 493 kes (16.3 peratus).
Hari ini pula tular video menunjukkan ramainya pesakit COVID-19 memasuki Pusat Kuarantin dan Rawatan Berisiko Rendah (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).
Dari gambaran ini jelas ia agak berpusu-pusu seolah-olah sama seperti gambar selautan manusia pergi bercuti ke Langkawi dan sedang beratur menaiki feri untuk ke pulau peranginan popular itu.
Jelas dari rakaman yang tular ini membuktikan virus ini sudah tidak mengenal siapa mangsanya dan hanya diri kita sendiri yang mampu menjaga kesihatan diri dengan mengamalkan penjarakan fizikal, membasuh tangan dengan kerap selain memakai pelitup muka.
Semoga negara kita selamat dan kembali pulih dari ancaman virus yang sudah mencatat 86 juta kes termasuk hampir dua juta kematian dilaporkan di seluruh dunia.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...