Terharu dan sebak. Itu merupakan perasaan yang dialami oleh penyanyi dan pelakon Mark Adam apabila diberitahu permohonan untuk menunaikan ibadah umrah bersama isterinya, Norazah Redzuan, 37, diluluskan.
Mark, 39, atau nama Islamnya Mark Adam Fikri Abdullah berangkat ke Tanah Suci Makkah bersama pasangan selebriti Shuib dan Siti Sarah serta rombongan jemaah lain.
“Setiap umat Islam mengimpikan untuk ke Makkah. Sejujurnya, saya tidak menjangka diberikan rezeki bersama isteri untuk ke sana.
“Malah, saya yang berhijrah dari Filipina ke sini hampir 20 tahun lalu tidak menjangka diberikan peluang ini oleh Allah SWT. Ini yang dipanggil ketentuan.
BERDOA MOGA IBADAH DIPERMUDAHKAN
“Diakui saya dan isteri berasa sebak dan terharu. Setiap hari kami berdoa supaya ibadah ini dipermudahkan Allah.”
Mark berkata, dia memohon peminat mendoakan ibadah umrah yang bakal dilaksanakan dipermudahkan.
“Pengesahan mengerjakan umrah diterima sebulan lalu. Ini pertama kali saya dan isteri akan ke sana sepanjang 15 tahun berkahwin. Malah, ia juga umrah pertama buat kami berdua.
“Selepas dimaklumkan perkara itu, saya mulai belajar, baca buku dan menghadiri kursus. Malah, Shuib dan mutawif juga banyak ajar saya. Insya-Allah, di sana saya berhajat dan berniat untuk mempelajari lebih mendalam lagi ajaran Islam.
“Selain itu, saya juga ingin minta dan doa yang terbaik buat semua keluarga, keluarga mentua, rakan dan kebahagiaan perkahwinan kami. Saya juga memohon peminat doakan yang baik-baik untuk perjalanan ibadah kami,” katanya.
DOA DIKURNIAKAN ZURIAT
Mark berkata, niat asalnya membawa ibu bapa mentua. Namun, ia tidak dapat dilaksanakan berikutan keadaan fizikal yang tidak berdaya.
“Jadi, saya pergi dulu… Mungkin pada masa depan, saya boleh membawa mereka,” katanya
Belum dikurniakan zuriat selepas 15 tahun berkahwin, Mark turut berniat berdoa dikurniakan cahaya mata apabila berada di Tanah Suci.
Menurut Mark, dia juga mahu berdoa sepuas hati semoga dikurniakan rezeki cahaya mata.
“Ini juga antara hajat dan doa saya. Saya dan isteri akan minta pada Allah supaya diberikan rezeki anak.”
Sumber kredit: Berita Harian, Harian Metro dan Instagram Mark Adam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Shuib Sepahtu Ketagih Jejak Kaki Ke Tanah Suci Makkah, Siap Tawar Diri Jadi Pembantu Mutawwif
Pelawak, pelakon dan pengacara, Shuib (Sepahtu) mengakui perasaannya untuk kembali ke Tanah Suci Makkah meluap-luap selepas kembali dari menunaikan ibadah umrah bersama isteri, Mei lalu.
Menurut Shuib, sebaik pulang dari mengerjakan ibadah umrah, dia dan Siti Sarah Raisuddin ada merancang untuk membuat umrah sekali lagi dan cuba untuk mengerjakan ibadah umrah dua kali setahun.
UMRAH DUA KALI SETAHUN
“Saya pernah cakap dengan Sarah, kalau ada rezeki saya nak tunai umrah dua kali setahun.
“Jadi selepas mengerjakan umrah kali pertama bersama Mei lalu, kami ‘ketagih’ untuk kembali.
“Alhamdulillah ada rezeki kami kali ini dan kami akan berada di sana lebih kurang 14 hari. Apa yang kami harapkan urusan kami dipermudahkan,” katanya yang akan menunaikan ibadah umrah buat kali kedua tahun ini bermula 14 November ini.
https://www.instagram.com/p/BqJobtUH5XT/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=17uvnw9ccajpc
Tambah Shuib atau nama sebenarnya Shahmira Muhamad, 34, apa yang lebih istimewa, kali ini dia bukan hanya pergi untuk mengerjakan ibadah, tetapi juga menawarkan diri untuk menjadi pembantu mutawwif.
“Kawan saya merupakan seorang mutawwif dan saya tanya padanya, bagaimana perasaan menjadi seorang mutawwif. Bila dia cerita, saya terus tertarik dan menawarkan diri untuk menjadi pembantu.
TERINGIN NAK JADI MUTAWWIF
“Selain menunaikan umrah, dapat juga saya menimba pengalaman baharu dan mana tahu satu hari nanti, saya akan menjadi mutawwif untuk kumpulan jemaah saya sama-sama menunaikan umrah suatu hari nanti,” jelasnya.
Shuib berkata, dia juga berharap dapat mengerjakan ibadah Haji, pada tahun hadapan dan turut merancang membawa ketiga-tiga anaknya mengerjakan ibadah umrah.
“Ariq baru nak menginjak ke usia tiga tahun dan pada usia ini dia sedang lasak. Jadi saya bimbang sekiranya bawa dia sekarang menunaikan ibadah umrah bersama, dia akan hilang.
“Tunggulah tahun depan, InsyaALLAH, memang ada perancangan nak bawa ketiga-tiga anak saya bersama,” jelasnya.
Sarah dan Shuib berkahwin pada 2011 dan dikurniakan tiga anak iaitu Uwais Al Qarni, Dzakira Talita Zahra dan Ariq Matin.
Sumber kredit: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Masjid Sultan Idris Shah II @Masjid Negeri Perak Mesra Kanak-Kanak, Mudahkan Ibu Bapa Solat Tarawih
Di sesetengah masjid, ada ibu bapa terpaksa pulang awal daripada menunaikan solat tarawih kerana bimbangkan anak-anak yang mula meragam dan menangis. Namun lain pula situasi di Masjid Sultan Idris Shah II atau lebih dikenali Masjid Negeri di Ipoh. Anak-anak tidak mahu pulang kerana terlalu gembira bermain di zon kanak-kanak yang disediakan khusus oleh jawatankuasa masjid.
Inisiatif menyediakan zon kanak-kanak itu tercetus selepas mendapati ramai kalangan jemaah yang bertarawih datang membawa bersama anak-anak kecil berusia 7 tahun ke bawah.
Ditempatkan di tingkat atas bersebelahan ruang solat tarawih, zon kanak-kanak di Masjid Negeri ini bukan sahaja selamat, malah di dalamnya tersedia pelbagai jenis mainan dan buku aktiviti untuk dilakukan sepanjang solat berlangsung.
SEDIAKAN ZON UNTUK KANAK-KANAK
Imam Besar Masjid Negeri, Abd Farid Salleh berkata, tidak salah membawa anak-anak ke masjid malah ia satu perbuatan yang digalakkan.
“Cumanya di pihak jawatankuasa perlu bijak mengendalikan situasi bagaimana mahu menjadikan masjid sebagai tempat mesra kanak-kanak, satu daripada usaha kita lakukan adalah dengan menyediakan zon kanak-kanak seperti ini,” katanya.
Beliau berkata, zon kanak-kanak di masjid itu menggunakan ruang bilik anjung yang baru sahaja siap diubahsuai tahun lalu dan boleh memuatkan 30 orang dalam satu-satu masa.
Katanya, buat masa ini, hanya kanak-kanak berusia 4 hingga 7 tahun dibenarkan ditempatkan di situ bermula jam 8.30 malam hingga 10.30 malam sementara tujuh tahun ke atas digalakkan solat bersama ibu bapa masing-masing.
“Bilik ini juga dilengkapi penyaman dingin dan antara permainan disediakan adalah lego, kapal terbang mainan, anak patung juga buku-buku aktiviti matematik, melukis dan mewarna. Hampir 90 peratus barangan mainan ini adalah hasil sumbangan orang ramai,” katanya.
UTAMAKAN FAKTOR KESELAMATAN
Beliau berkata, mengambil kira faktor keselamatan, setiap ibu bapa yang mahu menempatkan anak mereka ketika tarawih, perlu mengisi borang pendaftaran dan mereka akan diberikan kad khas yang akan diserahkan sebaik solat selesai.
Jelasnya, langkah itu sebagai tanda persetujuan antara ibu bapa, juga mengelak berlaku perkara tidak diingini sepanjang anak mereka ditinggalkan.
“Setiap malam akan ada dua kakitangan dari Pejabat Pentadbiran Masjid Negeri dan pasukan sukarelawan secara bergilir membantu memantau kanak-kanak yang diletakkan di zon ini.
“Sepanjang empat hari puasa ini, lebih 40 keluarga telah mendaftar, ada juga sebahagian kanak-kanak ini terlalu leka bermain hinggakan tidak mahu pulang,” katanya.
GALAKKAN JEMAAH SOLAT DI MASJID
Abd Farid berkata, kewujudan zon kanak-kanak itu diharap dapat menggalakkan lebih ramai jemaah kalangan ibu bapa datang menunaikan solat di masjid dan menjadi contoh kepada jawatankuasa masjid yang lain.
Katanya, bagi masjid-masjid lain yang tidak mempunyai ruang besar, boleh menggunakan balai lintang atau membuat pembahagian sebagai tempat khas kanak-kanak.
“Kemudahan parkir dan ruang solat di kebanyakan masjid-masjid di negeri ini sudah cukup selesa, jadi dengan adanya usaha menambah sedikit ruang untuk kanak-kanak, pasti akan memberi lebih kebaikan kepada jemaah,” katanya.
Masjid Negeri yang dibina sejak 50 tahun lalu mampu menempatkan lebih 5,000 jemaah dan sepanjang Ramadan ini, lebih 1,000 jemaah termasuk dari luar kawasan Ipoh seperti Simpang Pulai dan Bercham mengambil peluang menunaikan solat tarawih di situ.
Sumber kredit: Sinar Harian dan Masjid Sultan Idris Shah II -Masjid Negeri Perak
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Allah Berhak Beri Zuriat Lelaki Atau Perempuan & Allah Juga Berhak Tidak Beri Zuriat
Anak merupakan anugerah Allah SWT kepada pasangan yang berkahwin. Oleh itu Allah SWT berhak untuk menentukan segala.
Jika perkahwinan telah ditakdirkan oleh Allah SWT tidak mempunyai zuriat, bagaimanakah caranya untuk memperoleh doa dari anak yang soleh setelah meninggal dunia. Siapakah yang akan menunggu di pintu syurga jika di dunia tidak dikurniakan anak?
Firman Allah di dalam al-Quran:
لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثاً وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ. أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَاناً وَإِنَاثاً وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيماً إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ
Maksudnya: Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi; Ia menciptakan apa yang dikehendakiNya; Ia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Atau Ia mengurniakan mereka kedua-duanya – anak-anak lelaki dan perempuan, dan Ia juga menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya: mandul. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
(Surah ash-Shura, 49-50)
Syeikh Tantawi dalam mentafsirkan ayat di atas menyatakan: “Dalam hal ini Allah SWT ingin membaritahu bahawa kekuasaannya dalam menentukan rezeki kepada manusia. Allah SWT yang menentukan sama ada diberikan anak lelaki atau perempuan atau pun kedua-duanya sekali. Dan Allah SWT juga berhak tidak memberikannya.” (Lihat: al-Tafsir al-Wasit li Tantawi, 13/49)
Imam Ibnu Kathir menyatakan di dalam tafsirnya: “Di datangkan kepada manusia dalam empat keadaan: ada diantaranya mendapat anak perempuan dan ada yang mendapat anak lelaki dan ada daripadanya mendapat kedua-duanya dan ada daripadanya tidak mendapat anak. Ini menunjukkan bahawa Allah SWT berhak menentukannya agar manusia beriman dan bergantung harap kepadanya” (Lihat: Tafsir Ibnu Kathir, 7/198)
Ujian Allah SWT Kepada Hambanya
Setiap manusia akan diuji oleh Allah SWT mengikut kadar keimanan dan kemampuan mereka agar mereka sentiasa mengingati Allah SWT.
Firman Allah SWT:
وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
Maksudnya: Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.
(Surah al_Anbiya, 35)
Di dalam sebuah hadis, Rasullullah SAW menceritakan kepada mereka yang diuji dengan tidak diberikan anak kepadanya, dan Allah SWT akan memberikan apa yang dikehendakinya di syurga nanti. Ini seperti mana hadis yang diriwayatkan oleh Said al-Khudri RAnhu.
Sabda Nabi SAW:
الْمُؤْمِنُ إِذَا اشْتَهَى الْوَلَدَ فِي الْجَنَّةِ كَانَ حَمْلُهُ وَوَضْعُهُ فِي سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ كَمَا يَشْتَهِي
Maksudnya: Seseorang Mukmin sekiranya ia ingin memiliki anak (namun tidak mendapatkannya) di syurga sesungguhnya ia akan mengandungnya, menyusuinya dan membesarkannya mengikut apa yang dikehendakinya
(Hadis riwayat Ibnu Majah no. 4338)
Imam Tirmizi dalam mensyarahkan hadis di atas menyatakan bahawa ahli ilmu berbeza pendapat berkenaan dengannya, ada di antara mereka yang berpendapat tidak ada yang melahirkan anak di syurga. Dan mengikut pendapat kebanyakan ahli ilmu, Allah SWT akan memberikan apa yang dihajatkannya di dalam syurga. (Lihat: al-Tanwir Syarah alJami’ al-Soghir, 1-/458)
Ini bertepatan dengan firman Allah SWT:
وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Maksudnya: Dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta di pandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): “Kamu adalah tetap kekal di dalamnya.
(Surah al-Zukhruf, 71)
Ujian dan dugaan yang dihadapi diiringi dengan tawakkal dan bersangka baik kepada Allah SWT. Berkemungkinan sesuatu perkara yang baik di sisi manusia boleh jadi perkara itu buruk di sisi Allah begitu juga sebaliknya ini seperti firman Allah SWT:
وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّـهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah al-Baqarah, 216)
Imam Maraghi di dalam tafsirnya menyatakan: “Sesuatu perkara yang mungkin tidak disukai oleh kita berkemungkinan disukai Allah SWT dan begitu juga sebaliknya. Mungkin terdapat hikmah dan mengajar erti kesabaran dan ketaatan kita di dunia. Dan sesungguhnya pengetahuan Allah SWT tidak dapat dibatasi manusia”. (lihat Tafsir al-Maraghi, 2/133)
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada persoalan di atas dapat kami simpulkan berdasarkan dalil-dalil yang diberikan seperti berikut:
Allah SWT menguji hambaNya agar sentiasa mengingati dan bergantung harap kepadaNya. Oleh itu haruslah bersabar menghadapi segala ujiannya agar mendapat ganjaran yang besar di akhirat kelak.
Memperbanyakkan berdoa agar dipermudahkan segala urusan dan tidak berputus asa serta berusaha dan yakin kepada Allah SWT.
Ini seperti firmanNya:
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul
(Surah al-Baqarah, 186)
Dalam mentafsirkan ayat di atas Syeikh al-Maraghi menyatakan di dalam tafsirnya: “yang dimaksudkan dengan hampirnya Allah SWT, adalah Allah SWT sentiasa mendengar dan melihat perbuatan dan permintaan hambanya. Dan setiap amalan yang dilakukan dengan penuh kusyuk dan keihklasan maka Allah SWT akan membuka hijab dan memakbulkan doanya” (Lihat: Tafsir al-Maraghi, 2/75)
Digalakkan untuk memperbanyakkan sedekah dan sumbangan kepada pihak yang memerlukan, agar dipermudahkan dan dimurahkan rezeki.
Ini seperti fiman Allah SWT:
وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
Maksudnya: Dan apa sahaja yang kamu belanjakan dari sesuatu maka Allah lah yang menggantikannya dan Dia merupakan sebaik-baik pemberi rezeki.
(Surah Saba’ 39)
Di dalam Tafsir al-Mannar mentafsirkan bahawa “Ini merupakan Sunnah Allah SWT untuk menggantikan kepada sesepiaya yang bersedekah dan memberi infaq kepada agama. Selain itu Allah SWT juga memberi ketenangan jiwa, melahirkan rasa pemurah dan memberikan kebaikan di dunia dan akhirat.” (Lihat Tafsir al-Mannar, 3/63)
Selain itu, kita juga boleh beramal dengan doa Nabi Zakaria AS seperti yang terkandung di dalam al-Quran seperti mana firman Allah SWT:
رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖإِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
Maksudnya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.
(Surah Ali-Imran: 38)
Syeikh Abdul Rahman al-Sa’di menyatakan “bahawa ini merupakan doa Nabi Zakaria AS supaya diberikan rezeki anak yang soleh dan berakhlak mulia. Supaya dapat disempurnakan nikmat dunia dan juga akhirat. Maka Allah SWT telah memakbulkan doanya kerana sifat ikhlas dan bersungguh-sungguh baginda AS” (Lihat: Tafsir al-Sa’di: 1/129)
Wallahualam
Sumber kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI