‘Diperap dengan garam & menjadi sebati dengan najisnya.’ Ini hukum makan ikan masin tak dibuang isi perut. Rata-rata pembuat ikan masin tidak mengasingkan isi perut terlebih dahulu sebelum menyediakan ikan masin.
Tetapi hari ini di pasaran ada juga peniaga yang cakna dengan isu kebersihan dan halal ini lalu menjual ikan masin yang telah dibuang isi perut dan najisnya. Namun kelompok ini masih belum ramai.
Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hukum memakan ikan yang diproses tanpa dibuang isi perutnya.
Soalan:
Assalamualaikum, saya ada persoalan berkaitan ikan masin, ikan kering mahupun ikan pekasam yang masih tidak dibuang isi perutnya. Mohon pencerahan hukum andai termakan isi perut ikan tersebut?
Jawapan
Hukum ikan masin atau ikan kering mahupun ikan pekasam yang tidak dibersihkan segala isi perut, tahi mahupun darahnya adalah tidak halal untuk dimakan kerana najis menurut mazhab Syafi’i.
Menjadi Sebati Dengan Najisnya
Namun, ikan kecil yang sukar dibuang segala isi dalaman perut adalah dimaafkan untuk dimakan.
Oleh itu, pengusaha yang menghasilkan ikan masin, ikan kering atau pekasam perlu cakna terhadap kebersihannya dengan membuang segala kotoran dalam rongga perut ikan yang bersaiz besar.
Adapun isi perut ikan yang sukar dibersihkan kerana saiz ikan terlalu kecil, maka ia termasuk najis yang dimaafkan dan halal untuk dimakan.
Ads
Ini Hukum Makan
Setiap haiwan yang terdapat di dalam lautan halal dimakan berdasarkan firman Allah SWT:
أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ
Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu binatang buruan laut (air), dan makanannya.”
Surah Al-Maidah (96)
Seterusnya, makanan halal mestilah suci berdasarkan kalimah tayyiban dalam firman Allah SWT:
Maksudnya : “Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik”
Surah al-Baqarah (168)
Ikan Masin Tak Dibuang Isi Perut
Sementara itu, fuqaha mazhab Syafi’i membahaskan hukum memakan ikan masin yang tidak dibersihkan bahagian isi perutya berdasarkan nukilan dalam Al-Jawahir :
Maksudnya: “Semua ikan masin yang tidak dikeluarkan segala isi perutnya, maka ia dianggap najis”.
Oleh itu, ikan yang belum dibersihkan daripada isi-isi perutnya dianggap bernajis dan tidak halal dimakan.
Menurut zahir pendapat ini, sama sahaja ikan besar mahupun ikan kecil. Namun al-Rafi’i dan al-Nawawi mengatakan ikan kecil yang masih terdapat isi perut halal dimakan atas sebab kesukaran untuk membersihkannya.
Oleh yang demikian, ikan bersaiz besar yang tidak dibuang isi perutnya tidak halal dimakan kerana bercampur dengan najis dalam perutnya.
Ads
Ikan Kecil Terkecuali
Sementara telur ikan adalah suci kerana terdapat penghalang antara najis dan telur yang tidak mungkin bercampur dengan telur ikan.
Sementara ikan kecil yang tidak dibuang isi perut adalah dimaafkan. Begitu juga, ia tidak menajiskan minyak apabila menggoreng ikan kecil tersebut .
Kesimpulannya, ikan yang tidak dibuang dan dibersihkan tahi, darah serta segala isi perutnya adalah tidak halal dimakan disebabkan najis kecuali telur ikan. Namun ikan kecil yang sukar dibuang segala isi perutnya adalah dimaafkan dan halal dimakan.
Melihat sesuatu yang luar biasa, ramai antara kita suka berkongsinya di media sosial. Adakalanya kita mahu lebih ramai tahu akan kejadian yang berlaku tanpa menyedari kejadian itu tidak tepat dan boleh mengundang kegusaran kepada ramai orang.
Begitu halnya dengan sebuah video yang tular di media sosial apabila diperlihatkan salji turun di bumi Makkah sekaligus dikaitkan dunia sudah semakin ke penghujungnya. Isu ini sama seperti di Tabuk, Arab Saudi yang turun salji dan ia fenomena biasa namun dikaitkan dengan dunia sudah akhir zaman.
Bahkan antara tanda-tanda kiamat berdasarkan hadis riwayat Muslim, Ibn Hibban dan lain-lain bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Tidak berlaku kiamat sehingga Tanah Arab kembali menjadi bumi yang menghijau dan sungai-sungai"..
Namun kadang kala tidak semua berita boleh dikongsi sehingga kini mendapat kesahihannya. Kerana kadang-kala kejadian itu bukan berlaku di lokasi dinyatakan sebaliknya tempat lain.
Hal inilah yang berlaku di media sosial di mana individu ini memperlihatkan salji turun di Makkah dan memaklumkan ini adalah salah satu tanda-tanda kiamat besar, semoga kita termasuk ke dalam golongan orang beriman yang selamat di jalan Allah SWT. Aamiin, kongsinya.
Di sebalik isu ini, yang dengan jelas memperlihatkan kawasan masjid diliputi salji hingga ada mulai mempercayainya, ada individu yang berada di bumi Makkah memaklumkan, tiada sebarang salji turun di bumi baroqah ini.
“Tak pasti jangan kongsi,” tulisnya.
Dan lebih tepat kejadian salji turun ini memang benar berlaku tapi bukan di Mekah sebaliknya di Masjid Arridho, Iran dan hal ini maklumkan oleh satu perkongsian kerana kawannya berbangsa Iran.
Bahkan ada invidu berkongsi berkongsi “janganlah buat video berunsurkan fitnah. Sempat lagi nak delete. Ini bukan di Mekah atau Madinah. Aku hari-hari tengok live Mekah di Youtube. Tak ada salji pun..
“Allahuakbar, baru tadi mak hantar gambar di Mekah masa umrah tak ada pula salji. Kat mana sebenarnya ni, tanyanya.
Apa yang pasti, dunia sudah tua dan ada banyak tanda-tanda kiamat kecil sudah muncul. Namun bila terjadinya kiamat itu terjadi semuanya atas kekuasaan Allah. Walallahualam..
Menjadi rakyat Malaysia, sangat bangga melihat kegigihan barisan hadapan atau dipanggil frontliner yang bertanggungjawab membantu pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berjuang menentang wabak COVID-19 ini.
Mereka sanggup mengetepikan keluarga demi untuk menunaikan tanggungjawab serta komited dengan tugas yang diamanahkan.
Melihat perkongsian perbualan Datuk Aznil Haji Nawawi dengan seorang kakitangan barisan hadapan ini yang bertugas di Hospital Seremban dikenali dengan Nurul memang cukup beri kesan mendalam.
Menurut Nurul, dia dipinjam daripada unit rawatan jantung untuk memenuhi keperluan rawatan pesakit COVID-19 di Malaysia.
Dia turut berkongsi kesukaran pemakaian Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) di mana Setiap kakitangan terpaksa mengenakan sut berkenaan sehingga 18 jam sehari.
Dan disebabkan itu juga kebanyakan frontliner ini terpaksa menjamak solat fardhu, menahan lapar sehingga PPE dibuka dan terus dilupuskan.
Tambah Nurul lagi, kakitangan yang bertugas di Unit Rawatan Rapi pula terpaksa bekerja lebih dari 18 jam sehari bagi memastikan pesakit mendapat rawatan sepenuhnya.
Apa yang lebih menyedihkan dalam perbualan itu, Nurul yang juga ibu tunggal memberitahu dia sudah lama tidak berpeluang bertemu dan memeluk anaknya kerana tidak mahu merisikokan nyawa mereka.
“Saya tidak dapat berjumpa mereka sejak cuti sekolah bermula. Saya terpaksa menghantar kedua-dua anak untuk dijaga oleh adik. Saya juga merupakan seorang ibu tunggal.
“Selalunya kami akan buat panggilan video call dan mereka selalu bertanya bila ibu boleh balik, bila kita boleh makan bersama, bila nak keluar jalan sama-sama.
“Saya hanya mampu menjawab, bila keadaan sudah reda nanti. Kami sendiri tidak pasti bila keadaan akan beransur pulih. Ramai kawan-kawan di Hospital Sungai Buloh sudah lama tidak pulang ke rumah kerana kekurangan kakitangan.
“Bukan tidak takut terkena jangkitan, namun kita kena ikhlaskan diri. Selama mana harus melawan wabak ini jika kita tidak berjuang. Apa yang membuatkan saya terus berjuang dan bertahan merawat pesakit ialah saya mahu balik rumah dan berjumpa anak-anak, saya tidak mahu terus begini.
“Ayah saya pesan, saya kena teruskan berdoa dan jangan putus berdoa kepada Allah, dan kena kuat nutuk anak-anak. Ada juga frontliner terpaksa putuskan susu badan kerana tidak mahu risikokan nyawa anak.
“Apa yang boleh saya pesan kepada rakan-rakan seperjuangan, ikhlaskan hati, kuatkan hati. Kita kena berjuang sehingga wabak ini tamat, kita berjihad kerana Allah,” luahnya sambil menangis.
Ternyata perkongsian daripada Pak Nil ini sangat menyentuh hati. Walaupun ada yang kecam kerana dikatakan mahu mencuri perhatian, tetapi niat sebenar Pak Nik sekadar mahu memberi kesedaran kepada mereka yang masih ambil ringan tentang bahaya COVID-19 ini.
Walaupun ada yg kecam Paknil dgn menuduh Paknil cari perhatian dgn cerita2 yg #paknil paparkan, sesungguhnya nawaitu sebenar adalah untuk memberi kesedaran kpd mereka yg masih ambil ringan ttg bahaya covid 19. Paknil tidak akan tunduk pd kata2 negatif #teampaknil
Memilih untuk mendirikan rumahtangga adalah sebahagian dari sunnah Rasulullah yang sangat dituntut dan digalakkan oleh Islam bagi mereka yang telah cukup syarat dan berkemampuan daripada pelbagai aspek.
Ada 5 rukun nikah wajib diketahui iaitu pengantin lelaki, pengantin perempuan, wali, dua orang saksi serta ijab dan kabul.
Antara perkara paling penting dalam urusan pernikahan ialah kehadiran wali. Jika ayah masih ada, maka ayahlah menjadi walinya dan jika ayah sudah meninggal dunia maka tanggungjawab itu jatuh kepada datuk (iaitu bapa kepada ayah) dan selepas itu barulah adik lelaki seibu seayah yang sudah baligh.
Dalam satu perkongsian dari Muzakarah Jawatankuasa MKI Kali Ke-111 yang bersidang pada 8-10 November 2017 berdasarkan kajian dan kertas yang dibentangkan, mendapati bahawa:
i. Berdasarkan kepada pemerhatian terhadap susunan wali pernikahan yang diguna pakai oleh Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri (JAIN) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), terdapat tiga isu perbezaan pada susunan sesetengah wali, istilah yang digunakan, dan penetapan sesetengah wali dalam senarai.
ii. Isu pertama ialah perbezaan dalam penetapan cucu saudara (anak lelaki kepada anak saudara lelaki) dalam senarai wali, di mana sesetengah pihak menyenaraikannya dalam satu kategori khas, manakala sesetengahnya pula tidak menyenaraikannya dalam satu kategori khas. Setelah membuat penelitian terhadap perbezaan tersebut, didapati bahawa perbezaan hanya timbul dari sudut perincian susunan wali sahaja dan tidak mengubah susunan wali sebagaimana yang sebenarnya.
iii. Isu kedua ialah perbezaan antara negeri-negeri pada susunan antara datuk saudara dan sepupu. Setelah meneliti rujukan-rujukan muktabar dalam mazhab Syafie berhubung turutan susunan antara sepupu dan datuk saudara,didapati bahawa sepupu sepatutnya didahulukan daripada datuk saudara.
iv. Isu ketiga ialah perbezaan antara negeri-negeri berkenaan kedudukan moyang saudara dalam susunan wali. Setelah meneliti rujukan-rujukan muktabar dalam mazhab Syafie berhubung kedudukan moyang saudara didapati bahawa susunan yang tepat ialah moyang saudara diletakkan selepas ketiadaan anak dan cucu kepadadatuk saudara.
4.1.4 Sehubungan dengan itu, Muzakarah bersetuju menerima cadangan susunan wali seperti berikut :-
(1) Bapa الأب (2) Datuk (bapa kepada bapa) dan ke atas الجد أبو الأب (3) Saudara lelaki seibu sebapa الأخ للأب والأم (4) Saudara lelaki sebapa الأخ للأب (5) Anak saudara lelaki seibu sebapa ابن الأخ للأب والأم (6) Anak saudara lelaki sebapa ابن الأخ للأب (7) Anak lelaki kepada anak saudara lelaki seibu sebapa ke bawah ابن ابن الأخ للأب والأم (8) Anak lelaki kepada anak saudara lelaki sebapa ke bawah ابن ابن الأخ للأب (9) Bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa العم للأب والأم (10) Bapa saudara sebelah bapa sebapa العم للأب (11) Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa (sepupu) ابن العم للأب والأم (12) Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa (sepupu) ابن العم للأب (13) Anak sepupu seibu sebapa ke bawah ابن ابن العم للأب والأم (14) Anak sepupu sebapa ke bawah ابن ابن العم للأب (15) Bapa saudara bapa sebelah bapa seibu sebapa (datuk saudara) عم الأب للأب والأم (16) Bapa saudara bapa sebelah bapa sebapa (datuk saudara) عم الأب للأب (17) Anak lelaki datuk saudara seibu sebapa ابن عم الأب للأب والأم (18) Anak lelaki datuk saudara sebapa ابن عم الأب للأب (19) Anak lelaki kepada anak lelaki datuk saudara seibu sebapa ke bawah ابن ابن عم الأب للأب والأم (20) Anak lelaki kepada anak lelaki datuk saudara sebapa ke bawah ابن ابن عم الأب للأب (21) Bapa saudara datuk seibu sebapa (moyang saudara) عم الجد للأب والأم (22) Bapa saudara datuk sebapa (moyang saudara) عم الجد للأب (23) Anak lelaki moyang saudara seibu sebapa ابن عم الجد للأب والأم (24) Anak lelaki moyang saudara sebapa ابن عم الجد للأب (25) Anak lelaki kepada anak lelaki moyang saudara seibu sebapa ابن ابن عم الجد للأب والأم (26) Anak lelaki kepada anak lelaki moyang saudara sebapa ابن ابن عم الجد للأب
4.1.4 Muzakarah juga berpandangan cadangan susunan wali ini harus dirujuk dan tertakluk kepada enakmen pentadbiran undang-undang keluarga di negeri masing-masing . Sumber : Portal Rasmi JAKIM
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?