Sejak hujung minggu lalu ramai orang yang memulakan perjalanan pulang ke kota raya selepas pulang ke kampung sempena cuti hujung tahun.
Ada yang selamat sampai dan tidak kurang juga terkandas akibat musibah banjir. Memandu pada waktu hujan juga mendatangkan risiko yang agak tinggi. Apatah lagi jika pemandu itu sendiri mula rasa mengantuk. Perjalanan jauh pastinya akan diuji dengan rasa penat dan mengantuk.
Tidak kiralah memandu di waktu siang atau malam, rasa mengantuk ini boleh datang tanpa kita duga.
Sebelum memulakan perjalanan adalah lebih elok kita membaca doa naik kenderaan.
Bacaan rumi:
Subhanallazi sakhorolana wama kunna lahu mukrinin. Wa inna ila rabbina lamun qolibun
Maksudnya : “Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini (kenderaan) bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya (13) dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami” (14) (Az-Zukhruf : 13 & 14)
Menurut portal IslamItuIndah.my, ada sepotong ayat Al-Quran di dalam Ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk. Ayat tersebut berbunyi:
لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ
” La Takkhuzuhu Sinatuw Wala Naum ”
(Maksudnya: “[Dia – Allah] tidak mengantuk dan tidak tidur”)
Selain itu, amalan mustajab untuk mengelak berlakunya kemalangan adalah dengan membaca Ayat Qursi 3 kali sebelum memulakan perjalanan anda dan ditambah dengan ayat
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
“Bismillahil Ladzi La Yadhuruhu Ma’asmihi Syaiun Fil Ardhi Wala Fissamaa’ Wahuassamiun’ Alimm” ( 3 kali).
(Maksudnya: “Dengan nama Allah yang tidak memberi mudarat akan sesuatu yang di bumi dan yang di langit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”)
Semoga perkongsian ini dapat memberikan manfaat buat kita semua.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kawan Bayar Hutang Tapi Beri Ekstra RM500. Apa Hukum Terima Duit Ekstra
Isi Kandungan
ToggleSoalan
Kawan saya nak pinjam duit RM5,000. Dia akan bayar dalam tempoh 2 bulan dan berjanji akan beri ekstra RM500? Apa hukum terima duit ekstra itu?
Jawapan
Merujuk kepada persoalan yang dikemukakan, berdasarkan kepada situasi tersebut, adalah tidak harus untuk menerima tambahan RM500 sebagaimana yang dijanjikannya, kerana ia bukan amalan kebiasaan yang berlaku diantara saudari dan kawan tersebut.
Ia adalah keuntungan yang tidak disyaratkan. Apabila kawan saudari membayar hutang lebih daripada hutangnya yang asal (RM5K), ataupun beliau memberikan hadiah sebagai tambahan kepada bayaran hutang yang saudari berikan kepadanya tanpa meletakkannya sebagai syarat dalam akad dan bukan menjadi amalan yang digunapakai (uruf), maka, saudari perlu pastikan beberapa perkara iaitu:
i. Jika manfaat tersebut diberikan sebelum hutang dibayar sepenuhnya, adalah lebih baik jika ia ditolak. Kecuali jika amalan tersebut telah menjadi kebiasaan kedua-dua pihak sebelum akad hutang dilakukan.
Berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan daripada Anas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya : “Apabila seseorang di kalangan kamu memberikan hutang, lalu orang yang berhutang memberikannya hadiah atau orang itu membawanya menaiki kenderaannya, janganlah dia naik atau menerimanya kecuali jika perbuatan itu telah pun biasa berlaku antara mereka sebelum ini”. (Riwayat Ibnu Majah)
ii. Jika manfaat tersebut (bayaran tambahan atau hadiah atau sebagainya) diberikan selepas hutang dibayar, tindakan ini tidak salah dan kawan saudari telah selesai membayar hutangnya.
Malah, beliau digalakkan berbuat demikian (tambahan) kerana umat Islam yang terbaik membayar hutang mereka dengan cara yang terbaik. Hadis yang diriwayatkan daripada Jabir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda, katanya:
Maksudnya : “Suatu ketika aku datang menemui Nabi SAW. Ketika itu Baginda berhutang dengan aku, lalu Baginda membayar hutangnya dan Baginda membayar lebih kepadaku”. (Riwayat al-Bukhari)
Bermakna, kawan saudari wajib membayar terlebih dahulu wang yang hendak dipinjam daripada saudari sebanyak RM5k, sebelum berjanji ingin memberi tambahan RM500 sebagai hadiah, kerana yang menjadi kewajipan baginya adalah membayar hutang RM5k tersebut.
Jika dia tetap juga ingin memberi, sebaiknya urusan pinjam-meminjam ini mestilah direkodkan sebagai bukti jika wujud permasalahan di kemudian hari.
والله أعلم بالصواب Sekian, terima kasih.
Sumber: Mufti Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tinggal Berjauhan, Hukum Suami Minta Gambar Isteri Tidak Berpakaian Untuk Ubati Rindu
Isi Kandungan
ToggleTinggal berjauhan, hukum suami minta gambar isteri tidak berpakaian untuk ubati rindu. Maklumlah bila perhubungan jarak jauh (PJJ) ini, perasaan saling merindu itu lain macam.
Berjumpa hanya sekali-sekala atas tuntutan kerja dan mencari rezeki untuk keluarga tercinta, pasti ada masanya suami akan meminta menghantar gambar sang isteri apalagi dalam dunia serba moden ini.
Gambar atau video dengan mudah dapat dikirim hanya melalui telefon pintar. Gambar biasa yang menutup aurat mungkin tidak datangkan masalah, namun bagaimana hukumnya jika suami minta gambar isteri tidak memakai baju.
Artikel Berkaitan:
RINDU Adalah Sakit Paling Menyakitkan, Kalau Rindu Seseorang Bacalah Doa Ini
Tinggal Berjauhan
Adakah dibenarkan? Ikuti penjelasan panjang lebar daripada Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dalam berdepan isu ini:
Selepas berlakunya akad nikah yang sah antara seorang lelaki dan wanita, maka tiada lagi aurat antara mereka berdasarkan hadis:
“Jagalah aurat kamu kecuali daripada isteri kamu atau hamba yang kamu miliki”.
Ulama bersepakat bahawa tidak haram suami melihat seluruh tubuh isterinya dan begitu juga sebaliknya.
Bagaimanapun, tindakan berkongsi gambar yang mendedahkan aurat antara suami isteri di dalam WhatsApp dan media sosial dibimbangi akan membuka ruang terdedahnya gambar tersebut kepada orang lain.
Ini seterusnya boleh menyebabkan kemudaratan lebih besar. Maka, perkara tersebut lebih baik untuk dielakkan dan ini bertepatan dengan beberapa kaedah fiqh iaitu: Menutup pintu-pintu yang boleh membawa kemudaratan.
Hukum Suami Minta Gambar
Namun, melihat kepada pasangan (yang halal) sambil masing-masing menimbulkan keghairahan kemudian diikuti dengan perbuatan onani pula mempunyai hukumnya yang tersendiri.
Hukum onani bagi mereka yang tidak mampu bernikah dan takut terjatuh ke dalam maksiat adalah harus dan tidak berdosa. Bahkan, kaedah fiqhiyah juga menyebut: “Kemudaratan itu membolehkan apa yang terlarang”.
Ini merupakan pendapat yang diriwayatkan daripada Imam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim serta pendapat daripada Ibn Aqil.
Bahkan, pendapat ini diperkuatkan oleh Imam Ahmad dengan riwayat bahawa para sahabat terdahulu beronani dalam perang dan ketika musafir sebagai keharusan melakukannya apabila terdesak dan perlu. (Lihat: Al-Bada’I Wal Fawa’id, jilid 2, halaman 870).
Adapun apabila melakukan onani itu hanya kerana mencari keseronokan dan berhibur dengannya, maka hukumnya adalah haram dan ditegah.
Ia termasuk dalam perbuatan yang keji dan kotor serta memudaratkan akal serta jiwa sehingga menjadikan dirinya dikuasai oleh syahwat dan dibimbangi akan terjebak kepada perzinaan.
Namun, apabila syahwat itu terlalu mendesak dan menggoda, maka beronani dengan tangan atau apa jua alatan asalkan sekadar mencukupi untuk memuaskan syahwat demi mencegah zina.
Isteri Tidak Berpakaian
Bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan dalam beronani iaitu:
a) Hukum onani akan menjadi haram apabila seorang lelaki itu menggunakan gambar lucah atau bayangan di otaknya akan perkara kotor atau berkhayal wanita kerana ini bukan lagi beronani demi mencegah zina, sebaliknya ia sudah bertujuan mencari kepuasan dan berseronok dan perbuatan seperti itu diharamkan.
Oleh demikian tidak digalakkan memuaskan nafsu secara online, walaupun dengan pasangan yang halal, sebab ia akan menimbulkan ketagihan dan kemungkinan akan terjebak melakukan perkara lebih jauh lagi hingga membawa kepada perkara diharamkan oleh syarak. Perlu diingat, tidak boleh berseronok dengan jalan yang haram.
b) Adapun sebaliknya, mereka yang terdesak cukup sahaja beronani tanpa perlu bayangan dan khayalan atau apa-apa modal yang halal atau haram kerana niatnya sekadar untuk mengurangkan tekanan seksual. Ini dibolehkan.
Begitu juga wanita yang tidak mampu menahan desakan batin maka tidak mengapa mereka beronani dengan menggunakan tangan atau apa alatan yang tidak merbahaya asalkan dibuat setelah terdesak bukan dengan sengaja atau berniat mencari keseronokan.
Firman Allah SWT: “Dan bertakwalah kamu kepada Allah semampu kamu.”- (Surah al-Taghabun: 16).
Untuk Ubati Rindu
Kesimpulannya, apabila terdesak dan perlu untuk menurunkan tekanan syahwat dengan cara beronani, namun begitu tidak digalakkan menggairahkannya melalui online, panggilan video dan sebagainya.
Adalah dianjurkan supaya pasangan tersebut berusaha menjaga syahwat mereka dengan berpuasa serta berusaha menghindarkan diri daripada membayangkan kelazatan berjimak bersama pasangan.
Oleh demikian, hendaklah mereka berikhtiar untuk dapat berkumpul semula dan tidak tinggal berjauhan supaya tercapai matlamat perkahwinan yang telah dibina dengan ikatan diredhai Allah SWT.
Ingatlah pesanan Allah SWT ini dan jadikanlah ia sebagai motivasi. Firman Allah SWT;
“Adapun orang yang takut kepada kebesaran tuhannya dan menahan diri daripada hawa nafsunya maka syurgalah tempatnya.” (Surah Al-Nazi’at: 40-41).
Baca Di Sini:
Bolehkah Melihat Alat Sulit Pasangan? Mufti Perjelas Adab Berasmara Suami Isteri
Kashoorga: Halal tapi tidak digalakkan iya.
Sumber: Jabatan Mufti Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kenapa Tubuh Orang Beriman Yang Masuk Neraka Perlu Dimandikan Dahulu Di Sungai Sebelum Masuk Syurga?
Syurga dan neraka itu pasti. Ia termasuk dalam hal-hal ghaib yang diciptakan Allah. Imam Abi al-‘Izz al-Hanafi ketika mensyarahkan matan aqidah Imam al-Tohawi menjelaskan bahawa para ulama Ahlussunnah wal Jama’ah telah bersepakat bahawa syurga dan neraka merupakan dua makhluk Allah SWT yang telah diciptakan sebelum Allah SWT menciptakan manusia, dan kedua-duanya telah wujud pada masa sekarang.
Bila bercerita perihal syurga dan neraka, sudah tentu kita menginginkan syurga kerana neraka itu sering digambarkan sebagai tempat yang tidak diinginkan oleh mana-mana manusia.
Dalam kita mendambakan syurga, ramai yang ingin tahu bagaimana keadaan orang beriman yang dimasukkan ke dalam neraka atas dosa yang mereka lakukan di dunia ini? Kashoorga kongsikan soal jawap mengenai keadaan orang beriman di neraka seperti dikisahkan oleh Ustaz Azhar Idrus.
Soalan : Penghuni neraka itu kekal di dalamnya. Bagaimana nasib orang beriman yang kena masuk neraka? Benarkah seorang penceramah yang ada sebut orang beriman yang keluar dari neraka akan mandi dulu dalam satu sungai sebelum masuk syugra?
Jawapan :-
Orang-orang yang kekal di dalam neraka selama-lamanya ialah orang kafir yang mati ia dalam kafirnya ketika di dunia.
Firman Allah Taala :
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Artinya : “Dan orang-orang yang kafir dan tidak percaya kepada segala ayat-ayat Kami maka mereka itulah penghuni neraka mereka kekal berada di dalam neraka selama-lamanya.” (Al-Baqarah : 39)
Berkata ulamak Ahlu Sunnah adalah orang beriman yang masuk neraka itu ialah mereka yang melakukan dosa dan tidak bertaubat kepada Allah sebelum mati dan apabila ditimbang pada mizan adalah dosanya lebih berat dari pahalanya dan tidak mendapat keampunan dari Allah dan tidak pula mendapat syafaat dari yang memberikan syafaat maka dimasukkan mereka ke neraka untuk menerima hukuman tetapi orang beriman yang masuk neraka ini tidak kekal di dalamnya dengan ijmak ulamak.
ORANG BERIMAN TIDAK KEKAL JIKA MASUK NERAKA
Berkata Imam Nawawi :
قال العلماء: المراد بأهلها الذين هم أهلها الكفار، فلا يخرجون منها أبدًا، ولا يموتون فيها أصلًا.
قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذَابِهَا كَذَلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ} [2] وأما من عصاة الموحدين [3]: أصحاب الكبائر، فيعذبون علىِ قدْر ذنوبهم المدةَ التي قدَّرها الله تعالى عليهم،
Artinya : “Berkata ulamak yang dikehendaki dengan ahli neraka sebenar itu ialah ahli neraka yang kafir. Maka mereka itu tidak akan keluar dari neraka selama-lamanya dan mereka tidak akan mati di dalam neraka sampai bila-bila. Allah telah berfirman : Dan orang-orang yang kafir bagi mereka itu neraka Jahannam yang tidak dihukumkan ke atas mereka dengan kematian dan tidak akan diringankan dari mereka itu azabnya. Dan seperti itulah Kami membalas akan sekelian orang-orang yang kafir. Dan adapun orang-orang yang yang derhaka dari kalangan yang mempunyai iman yaitu yang melakukan dosa-dosa besar maka akan diazabkan atas kadar dosa-dosa mereka selama masa yang ditentukan oleh Allah Taala atas mereka itu.” (Kitab Fatawa An-Nawawi)
Jadi adalah orang yang beriman itu sama ada mereka melakukan amal soleh atau tidak pasti mereka akan dimasukkan ke dalam syurga sama ada masuk syurga terus atau dimasukkan ke neraka dulu sebab dosa mereka itu.
Diriwayatkan daripada Ubadah bin As-Somit r.a. Nabi saw bersabda :
من شهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأن محمدا عبده ورسوله، وأن عيسى عبد الله ورسوله، وكلمته ألقاها إلى مريم وروح منه والجنة حق والنار حق أدخله الله الجنة على ما كان من العمل
Artinya : “Barangsiapa yang bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah yang tiada sekutu bagi-Nya dan sungguhnya Muhammad itu hamba-Nya dan Rasul-Nya dan sungguhnya Isa itu hamba Allah dan Rasul-Nya dan kalimah-Nya yang ditiupkan kepada Maryam serta ruh daripada-Nya dan syurga itu benar dan neraka itu benar nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam syurga betapa pun amal yang telah dia lakukan.” (Hadith As-Syeikhain)
Maksud hadith ini ialah orang yang beriman dengan Allah dan sekelian rukun-rukun iman akan dimasukkan ke dalam syurga dan sekalipun dia masuk neraka dahulu sebab amal jahatnya namun akhirnya akan masuk ke dalam syurga.
ORANG BERIMAN YANG BERDOSA MENDAPAT KEAMPUNAN ALLAH
Dan banyak hadith-hadith yang datang menyebut bahawa orang yang beriman yang mati dalam iman dan datang bertemu dengan Allah pada hari kiamat dalam keadaan iman akan mendapat keampunan dari Allah.
Telah diriwayatkan sebuah hadith Qudsi daripada Anas bin Malik r.a. Nabi saw bersabda :
" قال الله تعالى : يا ابن آدم، لو أتيتني بقراب الأرض خطايا، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا، لأتيتك بقرابها مغفرة "
Artinya : “Telah berfirman Allah Taala : Wahai anak cucu Adam! Jika kamu datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi dan mati kamu dalam keadaan tidak melakukan syirik suatu pun terhadap-Ku nescaya Aku akan memberikan kamu keampunan sepenuh bumi juga.” (Hadith riwayat Tirmizi)
ORANG MUKMIN DIKELUARKAN DARI NERAKA
Telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. daripada Nabi saw bersabda :
يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن شعيرة من خير, و يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن برة من خير, و يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن ذرة من خير
Artinya : “Akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat biji gandum dan akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat biji jagung dan akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat zarrah.” (Hadith riwayat Bukhari)
DIBERSIHKAN DI DALAM SUNGAI SEBELUM MASUK SYURGA
Telah diriwayatkan daripada Abu Said Al-Khudri r.a. sungguhnya Rasulullah saw bersabda :
يُدْخِلُ اللَّهُ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ بِرَحْمَتِهِ وَيُدْخِلُ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ ثُمَّ يَقُولُ انْظُرُوا مَنْ وَجَدْتُمْ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ إِيمَانٍ فَأَخْرِجُوهُ فَيُخْرَجُونَ مِنْهَا حُمَمًا قَدْ امْتَحَشُوا فَيُلْقَوْنَ فِي نَهَرِ الْحَيَاةِ أَوْ الْحَيَا فَيَنْبُتُونَ فِيهِ كَمَا تَنْبُتُ الْحِبَّةُ إِلَى جَانِبِ السَّيْلِ أَلَمْ تَرَوْهَا كَيْفَ تَخْرُجُ صَفْرَاءَ مُلْتَوِيَةً
Artinya : “Allah akan memasukkan ahli syurga ke dalam syurga siapa yang Dia kehendaki dengan rahmat-Nya dan memasukkan ahli neraka ke dalam neraka kemudian berkata : Lihatlah kamu sekelian siapa yang kamu dapati di dalam hatinya ada iman seberat biji sawi maka keluarkanlah dia. Lalu dikeluarkanlah maka keluarlah dari neraka dalam keadaan gelap kehangusan lalu dimasukkan mereka itu ke dalam sungai Al-Hayah atau Al-Haya kemudian mereka tumbuh didalamnya seperti tumbuhnya bijian selepas banjir. Tidakkah kamu lihat ia bagaimana ia keluar dalam keadaan sangat elok dilihat lagi berbau harum?" (Riwayat Imam Muslim)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI