Tahniah buat pengantin baharu, Mira Filzah dan suami, Wan Emir yang telah selamat diijabkabulkan pada 3 September 2020. Semoga sahaja pernikahan ini kekal bahagia hingga ke Jannah.
Begitu juga buat pengantin baharu lainnya. Sesungguhnya perkahwinan adalah satu ikatan suci yang diredha Allah SWT. Pernikahan adalah ibadah yang begitu suci dan mulia, di dalam agama Islam sendiri pernikahan digambarkan dengan kata mitsaqan ghalizha, iaitu janji yang sangat agung.
Artikel berkaitan: Viral Pengantin Comel Pikul Suami Rupanya Dah Kenal Sejak Sekolah Lagi. Netizen Doakan Bahagia Till Jannah!
Artikel berkaitan:Nak Cari Pasangan Hidup Kena Yang Sekufu, Wali Boleh Bantah Kalau Tak Setuju Sebab Bimbang Perkahwinan Tak Bahagia
Ikatan agung ini tidak hanya menyatukan adam dan hawa saja, tetapi juga dengan kedua keluarga. Maka jelaslah, restu dan redha daripada kedua orang tua adalah sesuatu yang harus diambil perhatian.
Oleh itu, doa yang paling penting adalah doa dari ibu dan ayah mempelai agar berkahnya pernikahan yang dijalani. Semoga Allah SWT sentiasa melimpahkan rahmatNya untuk kita semua.
Doa yang terbaik adalah doa yang diajar oleh Rasulullah SAW. Jika kebiasaannya kita hanya ucapkan “Selamat Pengantin Baharu, semoga berbahagia ke anak cucu” Tahukah kita bahawa doa begini tidak ‘dipersetujui oleh Rasulullah SAW? Oleh itu, kita amalkan doa berikut yang jauh lebih baik mengikut Sunnah.
Doa untuk Pasangan Pengantin Mengikut Sunnah
Dari Abu Hurairah r.a mengatakan bahawa, jika Nabi SAW ingin mengucapkan selamat kepada seorang yang telah menikah, Baginda mendoakan,
“Semoga Allah memberkahimu ketika bahagia dan ketika susah dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan” (HR Abu Daud: 2130)
Kashoorga : Oleh yang demikian, selepas ini, kita titipkan doa sebagaimana sunnah sama ada diucapkan atau ditulis pada kad. Semoga kita mendapat manfaatnya. Bagaimanapun selagi kalimat doa itu masih mempunyai maksud yang baik, maka ia tidak menjadi kesalahan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pindah Rumah Yang Pernah Didiami Oleh Bukan Islam, Kena Sertu Atau Tidak
Bagi yang belum memiliki rumah sendiri, kadang kala terjadi kita perlu berpindah ke rumah lain. Boleh jadi juga rumah sewa baru yang kita bakal duduki pernah didiami oleh bukan Islam.
Bila begini timbul persoalan perlukah rumah tersebut disertu kerana bimbang penyewa sebelum memelihara anjing walaupun tak pernah tahu atau nampak. Selain itu bagaimana pula cara untuk sertu yang betul untuk rumah ini?
Memetik penjelasan dari portal Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang, ini perkara yang perlu dilakukan.
Fahami erti sertu
Sebelum menjawab isu ini dengan lebih lanjut, suka untuk diperjelaskan berkaitan pengertian sertu. Ia membawa maksud: menyucikan mana-mana bahagian badan yang terkena najis mughallazah (anjing dan babi) dengan air bercampur tanah sekali dan air mutlak enam kali, menyamak. (Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat)
Cara untuk melakukan sertu, mengikut pendapat Mazhab Syafie ialah basuh pada tempat yang terkena najis mughallazah sebanyak tujuh kali, iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain). Jika didapati najis itu tetap ada ain (nampak), maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.
Jangan andaikan perkara yang tidak nampak
Berkenaan persoalan yang diajukan, ketidakpastian sama ada owner rumah non-muslim yang mendiami rumah tersebut membela anjing ataupun tidak, telah menimbulkan keraguan sama ada rumah tersebut bersih daripada najis mughallazah ataupun tidak?
Pada dasarnya sesuatu benda adalah suci kecuali telah jelas ia bernajis. Kita tidak sepatutnya mengandaikan perkara yang tidak nampak. Asal kepada sesuatu yang bersih itu kekal dianggap bersih sehingga terbukti secara yakin ia telah dicemari oleh najis. Andaian ataupun syak tidak mengubah status asal yang bersih itu. Sebagaimana kaedah usul fiqh:
اليقين لا يزال بالشك
Maksudnya: Keyakinan tidak dihilangkan oleh keraguan (syak).
Rasulullah SAW pernah bersabda:
فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمَأْنِيْنَةٌ وَإِنَّ الْكَذِبَ رِيْبَةٌ.
Maksudnya: “Kerana sesungguhnya kebenaran adalah ketenteraman dan dusta adalah keraguan.”
(Diriwayatkan oleh. ‘Abdur-Razaq dalam al-Mushannaf (no. 4984), Ahmad (I/200). Al-Tirmidzi (no. 2518), Al-Tabrani dalam al-Mu’jamul-Kabir (no. 2708, 2711). Al-Baghawi dalam Syarhus-Sunnah (no. 2032)).
Rasulullah SAW juga bersabda:
عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَرَيْحَانَتِهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: حَفِظْت مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: دَعْ مَا يُرِيبُك إلَى مَا لَا يُرِيبُك
رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ وَالنَّسَائِيُّ، وَقَالَ التِّرْمِذِيُّ: حَدِيْثٌ حَسَنٌ صَحِيْحٌ
Maksudnya: Dari Abu Muhammad al-Hasan bin ‘Ali bin Abi Thalib, cucu Rasulullah SAW dan kesayangannya RA, dia berkata: “Aku telah hafal dari Rasulullah SAW: ‘Tinggalkan apa yang meragukanmu kepada apa yang tidak meragukanmu’.”
(Diriwayatkan oleh al-Tirmidzi dan al-Nasa’i.)
Oleh itu, tidak perlu disertu rumah tersebut kerana tiada bukti keseluruhan rumah itu terkena najis mughallazah. Islam tidak memberatkan atau menyulitkan masalah sehingga perlu berbuat demikian. Jika jelas terbukti tempat tertentu digunakan atau terkena najis mughallazah dan masih tidak dibersihkan dengan baik, maka di situ sahaja yang perlu disertu. Namun, jika mahu disertu juga keseluruhan, maka ia adalah harus.
Cara melakukan sertu
Amalan sertu perlu diberi perhatian serius oleh orang Islam kerana bab bersuci antara perkara penting yang dibincangkan dalam hukum fiqh. Allah berfirman:
قُلْ لا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor – atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama yang lain dari Allah”. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Al-An’am ayat 145)
Ulama’ al-Syafi’iyyah berpandangan bahawa wajib menggunakan tanah bersama air pada menyucikan najis anjing, khinzir dan apa yang lahir daripada keduanya. Mereka beristidlal (menetapkan sesuatu keputusan) pada menyatakan pendapat itu dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
طَهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولَاهُنَّ بِالتُّرَابِ
Maksudnya: “Sucinya bekas salah seorang di antara kamu apabila ia (bekas) dijilat anjing adalah dengan cara membasuhnya sebanyak tujuh kali dan yang pertama (basuhan) dengan tanah”.
Riwayat Muslim (279)
Kedua: Mazhab Imam Ahmad menunjukkan bahawa boleh untuk menggunakan selain daripada tanah dalam proses sertu seperti menggunakan sabun dan selainnya. [Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (1/74).]
Ketiga: Manakala ulama’ al-Hanafiyyah dan al-Malikiyyah berpendapat tidak wajib menggunakan tanah pada menyucikan hal itu (najis anjing atau khinzir). [Lihat Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (114/3)].
Kaedah membasuh rumah tersebut adalah seperti berikut:
- Basuh tempat tersebut sebanyak (1) satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak.
- Jirus air yang di campur tanah pada tempat yang mempunyai najis.
Kesimpulannya, berdasarkan persoalan yang diutarakan hukum sertu rumah yang bakal didiami adalah tidak wajib kerana tidak pasti akan kewujudan najis. Sekiranya wujud keyakinan, maka wajib untuk menyucikan najis tersebut. Namun, jika ingin disertu juga rumah tersebut, hukumnya adalah harus bagi menghilangkan was-was serta lebih tenteram dan yakin untuk menetap di dalam rumah tersebut.
Sumber: Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ustaz Kongsi Cara Elak Termakan Di Restoren Guna ‘Ilmu Pelaris”
Islam mengharuskan umatnya berniaga tapi mestilah mematuhi etika jual beli dan berlaku jujur. Namun begitu tak dinafikan kerana mahu meraih keuntungan ada yang sanggup melakukan perkara yang bercanggah dengan agama.
Antaranya menggunakan ilmu ‘pelaris’. Meski kita sudah berada di tahun 2024 hakikatnya ada yang menggunakan azimat, tangkal mahupun jin untuk memastikan perniagaan terutama restoren dikunjungi ramai.
Dalam hal ini Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri menegaskan meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris contoh menabur beras, syiling, garam dan sebagainya bagi menarik pelanggan serta melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana pergantungan seseorang akan beralih kepada pelaris, bukannya kepada Allah SWT, ia adalah satu amalan khurafat yang boleh membawa kepada mensyirikkan dan menyekutukan Allah.
Ia termasuk juga penggunaan tangkal. Sesungguhnya Islam melarang sebarang penggunaan tangkal. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud R.A., Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.
Dalam hadis lain yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah bin ‘Amir, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang menggantungkan tangkal, nescaya Allah SWT tidak akan selamatkannya dari tangkal itu. Dan siapa yang memakai azimat, nescaya Allah SWT tidak sempurnakan azimat itu.
Tanda kedai makan guna ilmu pelaris
Akan tetapi tak mustahil juga kita sendiri mungkin pernah berkunjung ke restoren ini. Supaya tidak ‘termakan’ di kedai atau restoren seperti ini seorang ustaz dari Pusat Rawatan Al Idrus berkongsi tanda-tanda sesebuah kedai menggunakan ilmu pelaris.
Kesan makan makanan ‘berpelaris’
Hari ini ustaz Shafiq nak share tanda-tanda kedai ada pelaris. Hal ini sangat penting terutama bagi mereka yang suka makan di luar. Ini kerana kesan dari memakan makanan yang berpelaris akan menyebabkan kesihatan dan ibadah kita akan terganggu.
Kenapa begini? Kerana selalunya jin pelaris akan meludah dan menjilat makanan kita. Sudah pastilah makanan itu kotor. Dari pandangan mata zahir kita tak nampak. Namun bagi yang boleh melihat, sudah pasti sangat jijik
Kenapa pakai pelaris?
Itulah kepercayaan mereka untuk mengaut keuntungan dan memastikan pelanggan berselera tanpa mengira batas keimanan demi dunia yang sementara ini.
Dari mana mereka dapat pelaris? Selalunya mengikut pengalaman pesakit ustaz, kebanyakan dari negara jiran. Mereka menyediakan lagi bahan-bahan dan kaedah untuk buat pelaris.
Selalu bahan apa digunakan? Ada pelbagai bahan yang mereka gunakan. Antaranya tangkal di gantung, dimasukkan serbuk khusus dalam makanan, dan yang paling jijik ada yang gunakan seluar dalam dan baju dalam dimasukan dalam sup atau gulai.
Bagaimana nak terhindar dari jin pelaris?
Ada cara sebenarnya, ustaz share kaedah dan petuanya;
1. Melangkah kedalam kedai dengan memberi salam dan membaca bismillah 5. Jika ada pelaris kamu pasti akan merasakan makanan tak sedap sehingga melihat pun nampak jijik. Padahal orang lain makan berselera( inilah ilmu rasa yang Allah kurniakan bagi mereka yang beriman )
2. Membaca bismillah 5 sebelum makan dan tiup dalam makanan atau minuman. Selalunya jika ada pelaris makanan atau gelas itu akan tunjukkan hal pelik. Salah satunya berasap dalam gelas.
Sumber: Pusat Rawatan Al Idrus & Mstar
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Akibat Lukakan Hati Ibu, Jenazah Wanita Ini Berbau & Dihurung Serangga Walaupun Hayatnya Seorang Hafizah
Ibu adalah insan mulia yang perlu kita hormat, sanjung dan sayanginya hingga ke akhir hayat. Janganlah sesekali melukai hatinya, kerana jika berniat melakukannya balasan ‘cash’ diberikan oleh Allah tidak terjangkau fikiran kerana jika memang Dia berkehendaki begitu.
Perkongsian daripada kisah seorang anak yang melukakan hati ibunya, insan yang sepatutnya dimuliakan. Semoga menjadi pengajaran kepada kita untuk menghormati insan ini yang selama 9 bulan mengandungkan kita dalam rahim sucinya.
Kematian tak mengenal usia
Melihat kepada kematian yang tidak mengenal usia, bagaikan terpanggil untuk Latifah (bukan nama sebenar) berkongsi sebuah cerita yang boleh dijadikan teladan buat kita semua.
Latifah merupakan seorang guru di Selatan Tanah Air, dia mempunyai seorang kawan yang juga merupakan seorang warga pendidik sepertinya juga.
Kawan yang dipanggil Alisya (bukan nama sebenar) itu sangat alim dan taat kepada suami. Lebih hebat lagi dia juga seorang hafizah.
Hebat orangnya kerana hafaz Al-Quran
Hebat orangnya sehinggakan boleh membetulkan bacaan Al-Quran orang lain tanpa melihatnya. Hanya dengan mendengar sahaja, Alisya boleh mengesan kesalahan bacaan Al-Quran orang lain.
Kita semua pasti sedia maklum orang yang hafaz Al-Quran tinggi kedudukannya dan dijanjikan ganjaran yang hebat oleh Allah. Namun itu tidak berlaku kepadanya dek kerana salah faham antara suami dan ibu Alisya.
Dia dalam dilema, berada di tengah-tengah antara suami dan juga ibunya. Ditelan mati emak, diluah mati anak.
Tanpa sedar telah melukakan hati ibunya
Bagi seorang isteri, syurga di bawah tapak kaki suami dan kerana itu Alisya banyak memihak kepada suaminya tanpa sedar bahawa dirinya telah melukakan hati ibu tersayang.
Ajal maut itu semua urusan Allah, umur Alisya tidak panjang. Apa yang menyedihkan urusan pengebumian Alisya tidak berjalan dengan lancar.
Sebagai seorang Muslim, diharuskan kita untuk menyegerakan urusan pengebumian jenazah, tapi itu tidak berlaku kepada arwah Alisya.
Bermula di hospital, jenazahnya dibiarkan lama hanya semata-mata untuk mendapat pengesahan kematian daripada doktor.
Mayat mengeluarkan bau busuk
Lebih menakutkan lagi, apabila di bawa pulang ke rumah, mayat arwah tidak semena-mena mengeluarkan bau yang busuk.
Menurut Latifah bau tersebut melekat di pakaian tetamu yang datang menziarah, malah ia masih lagi kekal pada bajunya walaupun sudah dibasuh berkali-kali.
Jenazah arwah juga dihurung serangga berterbangan yang sering hinggap pada makanan yang hampir busuk. Lebih menyedihkan lagi ketika di rumah terjadinya pergaduhan antara suami dan adik arwah Alisya.
Pengakhiran sangat menyedihkan
Keadaan itu melambatkan lagi pengurusan jenazah si mati. Memang ralat melihat apa yang berlaku kepada jenazah orang yang hebat seperti arwah Alisya.
Seorang yang alim dan hafizah pun diberikan hukuman sedemikian lupa apatah lagi kita manusia biasa yang sentiasa khilaf.
Akhirnya urusan pengebumian Alisya selesai, tapi pengakhirannya itu sangat menyedihkan dan dapat memberikan pengajaran kepada kita semua. Setelah diselidiki, rupa-rupanya ibu arwah berkecil hati dengan sikapnya yang sering memihak kepada sang suami.
Betapa hebat kuasa seorang ibu, jangan sesekali menderhaka atau menyakiti hatinya
Betapa hebat kuasa seorang ibu, kecil hatinya sahaja memberikan azab yang dahsyat untuk kita semua. Oleh itu, jangan sesekali menderhaka atau melakukan sesuatu yang boleh melukakan hati ibu bapa kita.
Walaupun syurga itu di bawah kaki suami, tapi itu tidak bermakna kita boleh melukakan hati mereka. Jagalah hati mereka kerana sesungguhnya semakin berusia seorang manusia, semakin rapuh hati mereka.
SUMBER: MINGGUAN WANITA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI