“Nak buat macam mana, dah takdir tak ada jodoh sampai ke tua, hadap je lah,” Kita biasa sangat dengar keluhan ini daripada rakan malah diri sendiri juga berkeluh kesah dengan takdir jodoh ketentuan Allah. Ia seakan give up dan serahkan segalanya kepada takdir. Sedikit pula antara kita mahu berusaha untuk merubah takdir.
Ya benar, ajal, rezeki dan jodoh adalah sesuatu yang misteri. Hanya Allah yang mengetahuinya. Dalam Islam, takdir ini terbahagi kepada dua iaitu takdir Mubram dan takdir Muallaq.
Takdir Mubram ialah takdir yang tetap, muktamad dan tidak boleh diubah seperti takdir ajal. Takdir Muallaq pula merupakan ketetapan yang boleh diubah dengan syarat manusia berusaha bersungguh-sungguh, istiqamah dan berdoa serta tawakal.
Bertawakal adalah menyerahkan segalanya kepada Allah selepas segala usaha dan doa telah dilakukan.
Rasulullah SAW telah bersabda, “Tidak boleh ditolak ketetapan Allah SWT melainkan dengan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur, melainkan berbuat baik kepada ibubapa (Riwayat al-Hakim, Ibnu Hibban dan Imam at-Tirmidzi)
Setelah menginjak dwasa, kita akan ula berfikir tentang jodoh diri. Kerap berlegar dalam fikiran sapalah bakal jodoh yang ditentkan Allah. Tak ada yang tahu dan pasti dengan siapa kita ditakdirkan untuk bersama. Hal inilah yang kerap membuat seseorang dirundung rasa bimbang hingga berdebar.
Pelbagai pertanyaan menerpa; siapa jodohku? Benarkah dia adalah jodohku? Bila akan bertemu atau bolehkah dia menjadi jodohku? Pertanyaan-pertanyaan seperti itu barangkali pernah terlintas dibenak setiap insan.
Ads
Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam salah satu ayat di kitab suci Al-qur’an yang menyatakan bahwa setiap makhluk yang ada di muka bumi ini diciptakan secara berpasang-pasangan.
Justeru, ini cukup membuktikan bahawa setiap insan pastinya ditakdirkan untuk berjodoh atau berpasangan. Kita sahaja yang tidak tahu siapa orangnya dan bila waktunya tiba.
Bolehkah kita mengubah takdir jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah SWT? Jodoh sebenarnya tak boleh berubah kerana sudah tercatat di luh mahfuz. Namun, sebagaimana Allah memberikan rezeki, demikian pula pada takdir jodoh.
Allah memerintahkan manusia untuk berusaha. Seorang yang tidak berusaha untuk takdirnya dianggap sebuah kekeliruan dan kelemahan.
Gambar sekadar hiasan
Ketetapan jodoh sebenarnya boleh diubah jika kita melakukan usaha berterusan untuk merubahnya. Sebagaimana firman Allah SWT.
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (QS 13:11)
Ads
Lalu bagaimana penyelesaiannya? Berikhtiarlah! berusaha dan berdoa lah kepada Allah SWT agar anda mendapatkan jodoh yang baik dan sesuai dengan keinginan anda.
Anda dapat merubah takdir jodoh dengan doa karena sesungguhnya tak ada yang bisa merubah takdir kecuali doa yang disertai usaha. Adapun doa untuk mengubah takdir jodoh akan dihuraikan berikut ini:
Doa Jodoh Menurut al-Qur’an
Do’a dalam al-Furqan ayat 74: “Robbana hablanaa min azwazinaa, wadzuriyatinaa, qurata’ayyun, wajaalna lilmutaqqina immamaa”
Ya Tuhan kami anugerahkanlah kepada kami pasangan dan keturunan yang menjadi penyejuk mata hati kami dan jadikanlah kami iman bagi orang-orang yang bertaqwa
Doa Jodoh Menurut Hadis
Rasulullah SAW pun telah mengajarkan doa istikharah (menurut hadis Bukhari, Ahmad dan lain-lain), yang isinya mengandung permohonan mengubah takdirNya:
“Ya Allah, sekiranya Engkau tahu bahawa urusan ini lebih baik untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta [lebih baik pula] akibatnya [di dunia dan akhirat], maka takdirkanlah dan mudahkanlah urusan ini bagiku, kemudian berkahilah aku dalam urusan ini dan takdirkanlah kebaikan untukku di mana pun, kemudian jadikanlah aku redha menerimanya.“
Selain memanjatkan doa untuk mengubah takdir jodoh, anda juga sangat dianjurkan untuk senantiasa berusaha mencari jodoh dalam Islam.
Ads
Berusaha mendapatkan jodoh tentunya harus sesuai dengan keutamaan ajaran Islam dengan menerapkan cara memilih calon pendamping hidup sesuai syariat Islam.
Salah satu usaha yang boleh anda lakukan adalah dengan meningkatkan ketaatan serta ketakwaan anda kepada Allah SWT, kerana orang yang baik-baik tentunya juga akan mendapatkan jodoh yang baik-baik pula. Sumber artikel: Dalam Islam
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Pecah jerawat bernanah ketika solat. ‘Kalau keluar sikit solat sah, tapi kalau banyak lain cerita.’ Selalunya jerawat di muka, nanahnya tak terlalu banyak hingga membatalkan solat.
Jerawat bernanah bukan saja buatkan kita tak selesa sebab rasa sakit yang dialami, tetapi kadang-kadang ia boleh pecah tentu masa termasuklah ketika solat.
Apakah solat kita diterima bila jerawat kita tiba-tiba pecah dan keluarkan nanah ketika kita sedang dirikan solat. Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini yang dikongsikan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan:
Semasa saya menunaikan solat, nanah jerawat bisul saya pecah dan mengalir keluar, adakah dianggap najis dan boleh membatalkan solat?
Ketika Solat
Jawapan:
Nanah jerawat yang kebiasaannya sedikit sekiranya pecah semasa menunaikan solat adalah tidak membatalkan solat kerana sedikitnya termasuk dalam perkara yang dimaafkan.
Sebaliknya, membatalkan solat sekiranya melihat nanah pecah yang mengalir keluar dalam kuantiti banyak. Kadar penentuan banyak mengikut pandangan kebiasaan adat masyarakat.
Kalau Keluar
Antara syarat sah solat adalah pakaian, tempat dan badan mestilah bersih daripada najis. Ini berdasarkan firman Allah SWT : وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ
Maksudnya : “Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan.”
Surah Al-Muddathir (4)
Persoalan berkaitan nanah dan darah termasuk bab najis menurut Imam al-Nawawi.
Nanah ialah air nipis yang bercampur dengan darah dan luka air (ulser) atau lepuh yang berubah baunya.
Sementara ulser, gelembung berair (lepuh) yang tiada bau adalah suci berdasarkan kenyataan berikut :
القيح والصديد كالدم. وكذا ماء القروح والمتنفط الذي له ريح كذا بلا ريح في الأظهر قلت: المذهب طهارته والله أعلم
“Cecair kuning atau nanah seperti darah. Begitu juga air bisa luka dan gelembung berair (lepuh) yang mempunyai bau, begitu juga tidak mempunyai bau menurut pendapat paling zahir. Menurut pendapat ku (al-Nawawi) yang merupakan pendapat yang muktamad ia adalah suci (air bisa yang tidak berbau).
Berdasarkan kenyataan berikut, ulser dan gelembung berair (lepuh) yang mempunyai bau sama seperti darah dan nanah. Sebaliknya, ulser dan lepuh yang tiada bau adalah suci.
Sikit Solat Sah
Sementara itu, bisul mahupun darah yang sedikit akibat suntik dan bekam adalah seperti jerawat iaitu dimaafkan yang sedikit.
“Bisul, luka, tempat suntik dan bekam menurut pendapat yang lain seperti jerawat. Maka dimaafkan darahnya yang sedikit dan banyaknya tidak memicitnya, maka dimaafkan hanya keluarnya sedikit sahaja”
Tapi Kalau Banyak
Sementara, darah sedikit akibat daripada serangga yang tidak mempunyai darah mengalir terkena pada pakaian, badan dan tempat adalah dimaafkan.
Imam al-Nawawi tidak meletakkan kadar ukuran khusus melainkan menyatakan ukuran banyaknya darah ditentukan kebiasaan adat.
“Dimaafkan darah yang sedikit daripada kutu, najis lalat. Menurut pendapat yang paling sahih tidak dimaafkan yang banyak dan tidak sedikit yang tersebar dengan peluh.
Lain Cerita
Kadar mengetahui banyak itu ditentukan pada kebiasaan adat. Menurut pendapatku (al-Nawawi) yang paling sahih berdasarkan pendapat para muhakkik ulama (peneliti) adalah dimaafkan semata-mata.’
Kesimpulannya, hukum nanah seperti darah ialah najis, sekiranya jerawat nanah pecah kebiasaannya keluarnya hanya sedikit yang termasuk dalam perkara dimaafkan.
Justeru, solatnya masih sah dan tidak terbatal. Sebaliknya, sekiranya keluar dengan kuantiti yang banyak mengikut ukuran adat masayarakat, maka membatalkan solat.
Hati merupakan salah satu anggota tubuh yang sangat sensitif. Keadaan hati sangat mudah berubah, sesuai dengan apa yang telah dialami.
Apabila sesuatu perkara itu perbuatan yang baik tentunya akan dapat menenangkan hati. Namun apabila ia melibatkan sesuatu yang di luar jangkaan maka hati yang bersih akan merasakan kerisauan atau hati tidak tenang.
Dari berbagai masalah yang dialami, sesetengah orang memilih cara tersendiri untuk mencari ketenangan jiwa.
Antara aktiviti yang dilakukan ialah seperti bersiar-siar di taman, membaca buku, lepak di kafe dan sebagainya. Selain itu, ketenangan jiwa juga boleh dicari dengan cara mendekatkan diri kepada Allah seperti membaca al-Quran, solat dan sebagainya.
Cara terbaik untuk menenangkan hati ialah dengan cara berzikir atau dengan mengingati Allah.
Hal ini juga telah disampaikan dalam al-Quran Surah Ar-Ra’d Ayat 28. Sesungguhnya tidak ada cara lain untuk kita mendapatkan ketenangan hati kecuali hanya dengan mengingat Allah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Para ulama Islam mengatakan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada bulan Ramadan iaitu pada malam diturunkan padanya al-Quran. Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Carilah lailatul qadar itu pada 10 malam yang terakhir (bulan Ramadan). Riwayat Muslim (1165)
Di sebalik berlakunya malam seribu bulan ini, pasti generasi hari ini tertanya-tanya, apakah yang berlaku pada malam Lailatul Qadar dan bagaimana keadaannya hingga diburu oleh ramai insan yang mengharapkan keredhaan Illahi.
Dikongsikan dari fb Pondok Habib, ini kisah ulama-ulama terdahulu yang pernah bertemu malam Lailatul Qadar. Sangat luar biasa namun jika Allah mengkehendakinya, tiada yang mustahil.
Ata’ bin Markuyuz bercerita, “Aku melihat Lailatul Qadar dua kali. Kali pertama berlaku di masjid San’a (Yaman), dan kali kedua di Makkah.”
Seseorang bertanya, “Pada malam berapa engkau melihatnya?”
“Malam ke-23 pada kali pertama dan malam ke-24 pada kali kedua.”
“Pada jam berapa?”
“Pada sepertiga malam pertengahan.” (Iaitu antara jam 12 hingga 3 pagi.)
“Apa yang engkau lihat pada malam tersebut?”
Beliau menjawab, “Aku melihat langit terbelah.”
Ata’ bin Markuyuz adalah seorang tokoh tabi’in dan pakar ibadah dari Yaman.
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abu Yahya bin Abi Massarah berkata, “Aku pernah melakukan tawaf pada malam ke-27 Ramadan. Tiba-tiba aku melihat para malaikat bertawaf di atas Kaabah di udara.”
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abdah bin Abi Lubabah berkata, “Aku pernah merasakan air laut menjadi tawar pada malam ke-27 Ramadan.”
(Lataif Al-Maarif)
Suatu malam, Imam An-Nawawi sedang tidur bersama-sama ayahnya. Ketika itu beliau berusia 7 tahun. Malam itu ialah malam ke-27 Ramadan.
Ayahnya bercerita, “Pada tengah malam, An-Nawawi terbangun. Ia membangunku sambil berkata, “Wahai ayah, cahaya apa yang telah memenuhi rumah kita ini?”
Seluruh ahli keluarga turut terbangun. Namun mereka tidak melihat apa-apa.
Ayahnya berkata, “Aku kemudian tersedar bahawa kemungkinan malam itu Lailatul Qadar.”
(Al-Manhal Ar-Rawi fi Manaqib An-Nawawi). Sumber gambar : Pixabay
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...