“Doakan kami mampu menjadi ibu bapa yang baik.’ Pelakon dan usahawan popular, Neelofa selamat melahirkan anak lelaki keduanya pada Selasa, 11 Julai lalu.
Tahniah Neelofa dan PU Riz atas kehadiran cahaya mata kedua. Rata-rata pengikut Neelofa turut teruja dengan berita ini dan dalam masa yang mendoakan yang baik-baik buat keluarga kecil ini.
Memetik laporan Kosmo Online, selepas seminggu dilahirkan, Neelofa atau nama lengkapnya Noor Neelofa Mohd. Noor itu memaklumkan anak keduanya itu selamat dilahirkan dalam keadaan sihat dan diharap membesar sebagai anak yang soleh dah berbakti kepada keluarga, agama dan bangsa.
“Alhamdulillah tanggal 11 Julai 2023 pukul 10:30 malam menjadi hari yang penuh berkat dan rahmat bagi keluarga kami.”
Ads
“Putera kedua tercinta kami menjengah dunia dalam keadaan sihat walafiat. Semoga kehadirannya selalu membawa keberkatan bagi keluarga kami, menjadi anak soleh, berbakti kepada orang tua, berguna bagi agama, keluarga, nusa dan bangsa.
“Mohon doa agar anak kedua kami ini membesar dengan baik dan cergas, diberi kesihatan dan umur panjang,” kongsi kepada penceramah bebas PU Riz itu dalam Instagram hari ini.
Menjadi Ibu Bapa Yang Baik
Di samping itu, Neelofa menitipkan doa agar dirinya dan suami, Haris Ismail menjadi ibu bapa baik buat anaknya yang baru sahaja lahir.
“Semoga kami mampu menjadi ibu bapa yang baik dalam mendidik dan membesarkannya,” tambahnya lagi.
Ads
Dalam masa yang sama, Neelofa turut memaklumkan akan mengumumkan nama anaknya selepas hari ketujuh bayi lelaki itu dilahirkan.
Neelofa Selamat Lahirkan Anak Kedua
Sebelum ini, tular pelakon filem Azura 2012 itu sudah melahirkan anak kedua awal Julai lalu kerana hadir ke hsopital tetapi segera menangkis dakwaan tersebut.
Neelofa dan Haris mendirikan rumah tangga pada 27 Mac 2021 dan dikurniakan Muhammad Bilal pada 29 Januari tahun lalu.
“15 tahun mandi wajib tak sempurna.” Diri dalam hadas besar, buat ibadah jadi tak sah. Tak dapat bayangkan jika keadaan ini berlarutan bertahun-tahun lamanya tanpa kita sedar ibadat yang dilakukan tak diterima.
Baru-baru ini saya ada terima soalan dalam inbox berkaitan mandi wajib. Ada yang bertanya bagaimana jika ada anggota yang tidak terkena air seperti celah pelipat, sebahagian rambut, kulit kepala, dan lain-lain.
Kemudian seorang wanita ceritakan bahawa ahli keluarga dia ada yang tidak mandi wajib dengan betul dan sempurna. Rupanya dah 15 tahun begitu, Allahuakbar.
Sebenarnya ramai yang masih tak sedar atau buat-buat tak perasan tentang perkara ini. Belum lagi kita bincang tentang anak remaja yang sudah baligh tapi tak diajar tentang cara mandi wajib yang betul.
Mandi Wajib Tak Sempurna
Sungguh, kesannya bukan kecil. Ibadah yang dilakukan akan menjadi tidak sah kerana diri dalam keadaan hadas besar.
Dalam persoalan ini, saya kongsikan dahulu maksud hadas dan pembahagiannya supaya ia lebih mudah difahami.
Hadas: Keadaan seseorang yang tidak bersih atau suci yang menyebabkan terhalang daripada melakukan ibadah tertentu.
Diri Dalam Hadas Besar
Hadas terbahagi kepada 2 iaitu hadas kecil dan hadas besar.
Hadas kecil:
Keadaan seseorang yang tidak suci sehingga menghalanginya daripada melakukan ibadah tertentu melainkan dengan mengambil wudhuk atau bertayammum (jika tiada air).
Sebab-sebab berlakunya hadas kecil adalah:
1. Keluar sesuatu daripada qubul atau dubur.
2. Menyentuh kemaluan dengan tapak tangan yang tidak berlapik.
3. Hilang kewarasan akal akibat daripada mabuk, gila, pitam atau tidur kecuali jika seseorang itu tidur dalam keadaan tetap punggung pada tempat tidurnya.
4. Bersentuhan kulit di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
Hadas besar:
Keadaan seseorang yang tidak suci yang mewajibkannya untuk mandi hadas (mandi wajib) atau tayammum (jika tiada air) bagi melakukan ibadah tertentu.
Sebab-sebab berlakunya hadas besar adalah:
1. Junub.
Janabah bermaksud air mani yang terpancut atau persetubuhan. Oleh itu, orang yang berjunub ialah tidak suci disebabkan keluar mani atau persetubuhan.
a) Keluar air mani (lelaki atau perempuan).
Daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a., Rasulullah SAW bersabda:
الْمَاءُ مِن الْمَاءِ
Maksudnya: “Air itu kerana air (wajibnya mandi kerana keluarnya air mani).”
(HR Muslim, hadis sahih)
b) Bersetubuh.
Rasulullah SAW bersabda:
إذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الْأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ وَإِنْ لَمْ يُنْزِل
Maksudnya: “Bila seorang lelaki duduk di antara empat potongan tubuh wanita (dua tangan dan dua kaki) dan tempat khitan bertemu (lelaki dan wanita) maka sungguh wajib mandi meskipun dia tidak mengeluarkan mani.”
(HR Muslim, hadis sahih)
c) Mimpi (Ihtilam)
Seorang lelaki mahupun perempuan mengalami mimpi basah atau keluar air mani.
Terdapat 3 ciri bila seseorang itu bermimpi:
1. Keluarnya air disertai rasa nikmat dan syahwat
2. Keluar kerana tadaffuq (aroma seperti adunan roti saat masih basah)
3. Putih telur bila sudah kering
2. Terhenti darah haid.
Firman Allah SWT:
وَيَسْأَلُونَك عَنْ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللهُ
Maksudnya: Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah: “Haid itu adalah suatu kotoran”. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haid; dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, maka campurilah (bergaul) mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu,”
(Surah al-Baqarah 2: 222)
Di dalam kitab Safinatun Najah karya Syeikh Salim bin Sumair Al-Hadhrami menyebutkan, ada 2 perkara yang menjadi RUKUN mandi wajib iaitu:
1. Niat.
2. Meratakan air ke seluruh tubuh badan.
Dalam kitab tersebut beliau menuliskan:
فُرُوضُ الْغُسْلِ اثْنَانِ النِّيَّةُ وَتَعْمِيْمُ الْبَدَنِ بِالْمَاءِ
Maksudnya: “Fardhu atau rukun mandi ada dua, iaitu niat dan meratakan air ke seluruh tubuh badan.”
CARA MANDI WAJIB
Syeikh Muhammad Nawawi Al-Bantani Al-Jawi dalam kitabnya Kasyifatus Saja menerangkan tatacara melaksanakan kedua rukun tersebut.
1. Niat mandi wajib berlaku sewaktu siraman air yang pertama jatuh ke anggota badan.
Niat Mandi Wajib
نَوَيْتُ الْغُسْلَ لِرَفْعِ اْلحَدَثِ اْلأَكْبَرِ مِنَ اْلِجنَابَةِ فَرْضًا لِلهِ تَعَالَى
Maksudnya: “Aku niat mandi untuk menghilangkan hadas besar dari janabah, fardhu kerana Allah Ta’ala.”
2. Meratakan air ke seluruh anggota badan seperti celah-celah jari tangan, kaki, pangkal rambut (yang terikat hendaklah diuraikan), janggut, cuping telinga, lubang hidung, pusat dan lubang dubur.
Sekiranya terdapat sedikit bahagian tubuh yang belum terkena air maka mandi yang dilakukan itu dianggap TIDAK SAH dan orang tersebut sebenarnya masih dalam keadaan berhadas.
Jadi Tak Sah
ADAB MANDI WAJIB
Imam Ghazali menjelaskan dalam kitab Bidayatul Hidayah secara terperinci mengenai adab mandi wajib, antaranya:
1. Sewaktu masuk ke bilik mandi ambil air terlebih dahulu, basuh kedua tangan sebanyak 3 kali.
2. Bersihkan segala kotoran atau najis yang masih melekat di badan.
3. Berwudhuk.
4. Ratakan air di kepala sebanyak tiga kali disertai dengan niat.
5. Ratakan air ke bahagian badan sebelah kanan 3 kali, kemudian bahagian badan sebelah kiri 3 kali.
6. Gosokkan bahagian depan dan belakang badan 3 kali.
7. Selakan jari di celah rambut dan janggut (sekiranya ada). Pastikan air mengalir ke setiap lipatan kulit dan pangkal rambut.
Dalam bab bersuci, mungkin masih ramai yang ambil mudah, namun jika tidak difahami dengan baik bimbang akan menjejaskan ibadah kita untuk tempoh jangka masa yang panjang, kerana bersuci ini selalu diguna pakai oleh kita setiap hari.
Semoga panduan ini membantu dalam persoalan tatacara mandi wajib supaya ibadah yang dilakukan sah dan diterima Allah SWT.
Rujukan:
1. Kitab Safinah Najah, karangan Syeikh Salim bin Sumair Al-Hadhrami.
2. Kitab Kasyifatus Saja, karangan Syeikh Muhammad Nawawi Al-Bantani Al-Jawi.
3. Kitab Fiqhul Manhaji, karangan Dr Mustafa Al-Khin & Dr Mustafa Al-Bugha ‘Ali Asy-Syarbaji
“Tak sempat konvo, mati syahid ketika bersalin.” Bayi 4 bulan naik pentas terima ijazah arwah ibu yang tak sempat menghadiri majlis graduasinya sempena tamat belajar.
Ibu ini pergi buat selamanya sebelum sempat memeluk anak kecilnya kerana komplikasi ketika bersalin. Begitulah pergorbanan seorang ibu dan menjadi insan yang paling berjasa.
Selepas hamil dan melahirkan, mereka umpama ‘malaikat kecil’ menjaga serta mengasuh dengan penuh kasih sayang.
Namun bayi di Sulawesi Selatan, Indonesia ini tidak sempat merasa hangatnya kasihibu tatkala pergi buat selama-lamanya semasa proses melahirkan.
Momen menyayat hati bayi berusia empat bulan bernama Kimberly yang mewakili arwah ibunya, graduan bidang Pengurusan, Citra Fadhila Arsyad turut dikongsi pengguna Tiktok, Alsinthya Manda.
Kimberly yang turut menyertai perarakan majliskonvokesyen Universiti Andi Djemma, Kota Palopo, Sulawesi Selatan menyebabkan para graduan dan tetamu yang hadir tidak dapat menahan sebak menitiskan air.
Mati Syahid Ketika Bersalin
Suasana majlis menjadi pilu apabila si kecil yang berusia empat bulan lengkap memakai topi konvo itu didukung naik ke atas pentas mewakili ibunya untuk bergraduasi dan menerima skrol ijazah.
“Semalam seluruh bangunan menangis melihat anak ini datang mewakili orang tuanya,” kata Ketua Dekan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan universiti itu, Nurjannah.
Bayi 4 Bulan Naik Pentas
Malah Nurjannah menitiskan sendiri air mata lagi apabila menceritakan momen yang disaksikan apabila Kimberly menggantikan arwah ibunya kepada Detik.com.
“Ini adalah upacara tamat pengajian yang paling menyedihkan. Semua menangis termasuk pengerusi yayasan dan canselor utama.
“Tiada siapa yang tidak menangis semalam apabila Kimberly naik pentas menggantikan ibu bapanya,” katanya.
Kimberly yang didukung oleh nenek sebelah ibu dan turut ditemani nenek sebelah bapa.
Difahamkan bapa kepada Kimberly sepatutnya turut bergraduasi pada hari yang sama tetapi tidak dapat hadir kerana sedang menjalani hukuman penjara kerana terlibat kes perlanggaran pengguna jalan raya.
Justeru, Nurjannah berharap Kimberly menjadi anak soleh yang menjadi kebanggaan ibu bapanya pada masa hadapan.
“Anak ini adalah pilihan Allah yang diberi ujian walaupun tidak faham apa-apa. Semoga (Kimberly) menjadi anak yang soleh, berguna, dapat meneruskan impian ibu dan membanggakan ibu bapanya. Kami juga berharap agar ayahnya segera dibebaskan,” tuturnya.
Dalam pada itu, Nurjannah turut berkongsi Kimberly adalah bayi pramatang dan dilahirkan ketika usia kandungan Citra Fadhila lapan bulan. Punca kematian ibu muda itu ialah praeklampsia.
Memang benar adakalanya ibu bapa terlalu mengikut perasaan ketika ingin menghukum anak yang melakukan kesalahan. Namun, kanak-kanak sebagaimana diketahui, fitrahnya memang ingin menerokai dunia yang baharu dikenalinya. Mereka masih naif; tidak tahu perbuatan itu salah atau tidak.
Kita sebagai orang tua lah bertanggungjawab untuk mengajar, mendidik dan memperbetulkan kesalahan anak. Namun walaupun kita mempunyai ‘kuasa’ mengajar, namun jangan pula cara menghukum melanggar batas-batas kemanusiaan. Islam ada menggariskan cara menghukum anak, untuk memberi pengajaran kepada mereka.
Cara menghukum anak yang dilarang Rasulullah
Memukul wajah
Rasulullah SAW bersabda, “Jika salah seorang dari kalian memukul, maka hendaknya dia menjauhi (memukul) wajah.” Maka itu dilarang bagi setiap orang tua memukul wajah anaknya.
Memukul yang terlalu keras sehingga berbekas
Ini juga dilarang oleh Rasulullah SAW, kerana hal itu akan menyebabkan trauma bagi anak. Dari Abu Mas’ud al-Badri, dia berkata, “(Suatu hari) aku memukul anakku (yang masih kecil) dengan cemeti, maka aku mendengar suara (teguran) dari belakangku, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud!’ Akan tetapi, aku tidak mengenali suara tersebut kerana kemarahan (yang sangat).
Ketika pemilik suara itu mendekatiku, maka ternyata dia adalah Rasulullah SAW, dan baginda berkata, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud! Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud!’ Maka aku pun melempar cemeti dari tanganku, kemudian beliau bersabda, ‘Ketahuilah, wahai Abu Mas’ud! Sesungguhnya Allah lebih mampu untuk (menyeksa) kamu daripada kamu terhadap budak ini,’ maka aku pun berkata, ‘Aku tidak akan memukul budak selamanya setelah (hari) ini”
Bersikap terlalu keras dan kasar
Melontarkan kata-kata keras dan kasar sikap ini jelas bertentangan dengan sifat lemah lembut yang merupakan sebab datangnya kebaikan, sebagaimana sabda Rasulullah SAW, “Barangsiapa yang terhalang dari (sifat) lemah lembut, maka (sungguh) dia akan terhalang dari (mendapat) kebaikan.”
Menampakkan kemarahan yang sangat
Rasulullah SAW bersabda “Bukanlah orang yang kuat itu (diukur) dengan (kekuatan) bergelut (berkelahi), tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan dirinya ketika marah.“ Untuk itu orang tua harus bersabar menghadapi anak.
Ada 2 cara bagaimana orang tua dapat menegur anaknya, tanpa melakukan kekerasan atau menumpahkan amarahnya.
Pertama: Teguran dengan nasihat yang baik Cara ini sering dipraktikkan oleh Rasulullah SAW misalnya ketika baginda melihat seorang anak kecil yang ketika sedang makan menjulurkan tangannya ke berbagai sisi makanan, maka baginda SAW bersabda, “Wahai anak kecil, sebutlah nama Allah (sebelum makan), dan makanlah dengan tangan kananmu, serta makanlah (makanan) yang ada di hadapanmu.“
Serta dalam hadis yang terkenal, Rasulullah SAW bersabda kepada anak saudara baginda, Abdullah bin ‘Abbas r.a, “Wahai anak kecil, sesungguhnya aku ingin mengajarkan beberapa kalimat (nasihat) kepadamu: jagalah batasan-batasan atau syariat Allah, maka Dia akan menjagamu, jagalah batasan-batasan atau syariat Allah, maka kamu akan mendapatiNya di hadapanmu.”
Kedua: Menggantung tongkat atau alat pemukul lainnya di dinding rumah Ini bertujuan untuk mendidik anak-anak agar mereka takut melakukan hal-hal yang tercela dan hanya sekadar membuat anggota keluarga takut terhadap ancaman tersebut.
Rasulullah SAW menganjurkan ini dalam sabda baginda SAW, “Gantungkanlah rotan (alat pemukul) di tempat yang terlihat oleh penghuni rumah, kerana itu merupakan pendidikan bagi mereka.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hujung minggu mungkin ada dalam kalangan kita yang mendapat jemputan majlis perkahwinan. Tapi bagaimana pula jika kita mengambil keputusan untuk tidak menghadirinya kerana berasa...