“Doakan yang terbaik untuk saya kekal berimej muslimah.’ Anzalna akui sukar istiqamah selepas berhijab. Sesiapa pun melalui detik sukar untuk kekal istiqamah.
Pasti datang ujian-ujian yang membuatkan hati berbolak-balik, nama pun manusia. Anzalna atau nama sebenarnya, Nur Anzalna Mohd Nasir, 35, turut melalui fasa ini.
Memetik laporan Berita Harian, selepas membulatkan tekad tampil berhijab sejak dua tahun lalu, aktres jelita ini masih bimbang kesukaran istiqamah.
Katanya lagi, dia sering berfikir mengenai ujian bakal dihadapi kerana dikhuatiri mampu membuatkan hatinya berbolak-balik.
Oleh sebab itu, secara peribadi, Anzalna tidak mahu terlalu mengulas atau menghebahkan mengenai fasa penghijrahannya kerana keterbatasan untuk meramal apa yang bakal berlaku pada masa akan datang.
Untuk Saya Kekal Berimej Muslimah
“Sebenarnya saya tidak mahu ulas mengenai penghijrahan ini disebabkan saya tidak tahu apa yang bakal terjadi pada masa hadapan.
“Sejujurnya, sukar untuk istiqamah selepas berhijab sejak dua tahun lalu. Cuma, saya berdoa boleh kekal berhijab sampai bila-bila.
Ads
“Sebab ini antara saya dengan Tuhan, bukan dengan manusia,” katanya lagi.
Anzalna Akui
Malah kongsi pelakon ini lagi, dia hanya berharap orang ramai dapat mendoakannya mampu mengekalkan imej menutup aurat seperti sekarang.
“Doakan yang terbaik untuk saya agar kekal berhijab dan berimej muslimah,” katanya.
Walaupun sekarang dirinya sudah tampil dengan imej baharu dan mengambil keputusan memperlahankan kerjaya seni, Anzalna tetap meluahkan rasa syukur apabila tawaran diberikan dalam bidang lakonan masih lebat.
Sukar Istiqamah
“Saya bersyukur rezeki dalam bidang lakonan tidak pernah putus. Saya tetap menerima banyak tawaran.
Ads
“Rezeki berlakon masih ada, cuma saya belum bersedia untuk kembali ke lokasi penggambaran kerana mahu memberi tumpuan kepada keluarga.
“Buat masa ini, saya lebih utamakan keluarga. Suami tidak menghalang dan sentiasa memberi sokongan terhadap apa yang saya suka lakukan termasuk lakonan,” katanya.
Selepas Berhijab
Ternyata bukan sesuatu yang mudah untuk membuat pemilihan watak bersesuaian dengan imej. Namun, Anzalna menjelaskan, dia perlu mengehadkan beberapa perkara.
“Saya perlu pilih karakter bersesuaian dengan imej. Saya sudah tidak boleh berlakon seperti dahulu, lebih lagi, sudah mempunyai dua cahaya mata.
“Saya juga tidak boleh ambil tawaran lakonan dengan episod panjang kerana sudah berkeluarga. Apabila tengok adik saya, Afiffah Nasir berlakon, memang terasa rindu sebenarnya,” katanya.
Ads
Terdahulu, Anzalna mendirikan rumah tangga bersama Hanif Zaki pada 2016. Hasil perkongsian hidup, pasangan itu dikurniakan dua cahaya mata lelaki iaitu Mohamad Eidress, 2, dan Mohamad Emirhan, 11 bulan.
Kepesatan teknologi digital menyaksikan wujudnya budaya membaca al-Quran di dalam telefon bimbit. Hari ini begitu banyak aplikasi al-Quran yang boleh dimuatnaik dalam telefon bimbit bagi memudahkan kita membaca al-Quran di mana sahaja dan bila-bila masa.
Namun dalam konsep al-Quran on the go ini, ada sedikit kemusykilan timbul samada dibolehkan atau tidak membaca al-Quran di dalam telefon bimbit tanpa berwuduk. Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalamualaikum. Saya seorang pegawai perubatan yang menjaga kaunter di bahagian hadapan. Bagi mengelak terkena jangkitan Covid-19, kami disuruh untuk yang memakai pakaian PPE. Persoalan saya sewaktu menunggu di kaunter itu saya membaca al-Quran menggunakan telefon bimbit saya dan bolehkah saya memegang handphone itu sekiranya tidak mempunyai wuduk. Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Membaca al-Quran merupakan amalan yang sangat dituntut di dalam Islam. Begitu juga, akan diberi pelbagai ganjaran dan kelebihan bagi sesiapa yang membaca al-Quran sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bi Ka’ab al-Qurazi menyebut, aku mendengar daripada Abdullah bin Mas’ud RA berkata,
Sabda Nabi SAW:
مَنْقَرَأَحَرْفًامِنْكِتَابِاللَّهِفَلَهُبِهِحَسَنَةٌ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (al-Quran) maka baginya satu kebaikan. (Riwayat al-Tirmizi, 2910)
Selain itu, di antara kelebihan membaca al-Quran ianya boleh memberi syafaat ketika pada hari kiamat kelak. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah RA bahawa ia mendengar Nabi SAW bersabda:
اقْرَءُواالْقُرْآنَفَإِنَّهُيَأْتِييَوْمَالْقِيَامَةِشَفِيعًالأَصْحَابِهِ Bacalah al-Quran, kerana sesunggunhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada sesiapa yang membacanya. (Riwayat Muslim ,804)
Membaca al-Quran Tanpa Wuduk
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, dalam hal membaca al-Quran terdapat adab-adab yang disarankan oleh para fuqaha’ di antaranya adalah membersihkan mulut dengan bersiwak atau selainnya. Begitu juga disunatkan bagi seseorang yang hendak membaca al-Quran itu menyucikan dirinya
Imam Nawawi menyebut, disunatkan membaca al-Quran ketika ia dalam keadaan suci dan sesiapa yang membaca al-Quran dalam keadaan ianya berhadas maka diharuskan, dan ini merupakan ijma’ para ulama.
Imam Nawawi menukilkan pandangan Imam Haramain menyebut bahawa membaca al-Quran ketika berhadas bukan perkara yang makruh akan tetapi ia meninggalkan perkara yang afdhal. Imam Nawawi menyebut lagi, dan bagi orang yang berjunub (berhadas besar) dan haid maka haram bagi mereka membaca al-Quran.
Hal ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali RA menyebut:
كَانَرَسُولُاللَّهِصلىاللهعليهوسلميُقْرِئُنَاالْقُرْآنَعَلَىكُلِّحَالٍمَالَمْيَكُنْجُنُبًا Sesungguhnya Rasulullah SAW membacakan kepada kami al-Quran dalam setiap keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub (Riwayat al-Tirmizi, 146)
Hukum Menyentuh al-Quran Ketika Berhadas
Dalam membincangkan perihal menyentuh al-Quran tanpa bersuci, sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّايَمَسُّهُإِلَّاالْمُطَهَّرُونَ Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;(Surah al-Waqiah, 79)
Imam Qurtubi menyebut di dalam kitabnya bahawa para ulama berbeza pendapat dalam hal menyentuh mushaf dalam keadaan tidak berwuduk, jumhur ulama melarang daripada menyentuhnya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazm RA. Dan ini merupakan pandangan mazhab Saidina Ali RA, Ibnu Masud, Saad bin Abi Waqaz, Said bin Zaid, Ata’, al-Nakhai serta mazhab fuqaha’ daripada Malik dan Syafi’e.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyatakan, diharamkan seseorang yang berhadas menyentuh mushaf dan membawanya sama ada membawanya secara tidak langsung atau secara langsung.
Imam al-Nawawi menyebutnya lagi, sekiranya ditulis al-Quran pada kayu maka hukumnya adalah seperti hukum mushaf sama ada tulisan itu sedikit atau banyak, sehingga sekiranya sebahagian ayat ditulis untuk belajar maka haram menyentuh kayu atau lembaran yang ditulis tersebut.
Apakan yang dimaksudkan dengan mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut, dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran seperti kayu atau tiang atau dinding
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyebut al-Mushaf adalah nama yang ditulis padanya kalam Allah SWT di antara dua kulit. Dan mushaf adalah apa yang terkandung di dalamnya keseluruhan ayat al-Quran atau apa yang disebut sebagai mushaf secara uruf atau ditulis padanya sedikit ayat al-Quran seperti hizib.
Ini jelas, sifat mushaf itu adalah sesuatu yang ditulis di atasnya ayat al-Quran. Justeru, bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya.
Apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi. Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi.
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Begitu juga sepertimana yang disebut oleh Syeikh Ali Jumaah mantan mufti Mesir yang lalu, menyatakan bahawa menyentuh telefon bimbit bertujuan untuk membaca al-Quran tanpa berwuduk adalah diharuskan.
Ini kerana ia bukan mushaf seperti yang disebut oleh para ulama, dan tidak diharuskan menyentuh mushaf yang hakiki melainkan dalam keadaan suci.
Kesimpulan
Berbalik kepada persoalan di atas dan penelitian perbahasan yang diberikan, dapat kami simpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk.
Ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ia hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang.
Tambahan pula, ia tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkan mulut.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Di media sosial, setiap kali ada kes viral melibatkan golongan dikenali seperti tuntutan cerai melibatkan usahawan Nur Amirah dan pasangannya, El Azman yang juga pemilik Elrah Exclusive, ramai berlumba-lumba memberikan nasihat.
Agak menyedihkan, kata “nasihat” itu adakalanya tidak tepat menurut Akta Undang-Undang Keluarga Islam dan juga hukum agama. Seolah-olah wujud Ustaz dan Ustazah jadian seperti tahu segalanya. Tapi sayangnya memberi nasihat yang salah hingga mengelirukan orang ramai dan juga mereka yang sedang diuji masalah.
Berhubung tuntutan cerai melibatkan Nur Amirah terhadap suaminya, El Azman dalam keadaan sedang berbadan dua ketika ini, Perunding Psikologi Keluarga & Guaman Syarie, Suzana Ghazali yang sudah berpengalaman luas dalam bidang Akta Undang-Undang Keluarga Islam memberikan sedikit nasihat kepada mereka yang telah berkongsi FAKTA SALAH berhubung kes melibatkan usahawan Elrah Exclusive ini.
Berikut adalah FAKTA KENA TAHU para isteri yang pernah melalui ujian sebegini seperti dikongsi di fbnya, Suzana Ghazali..
Sampai kat rumah selepas ambil Khadijah daripada tuisyen petang semalam, saya rehatkan diri sekejap sambil menjengah FB.
Pandangan saya tertumpu kat satu ulasan mengenai isu Elrah Exclusive yang dah viral. Ramai dah kongsi.
Permulaan pendapat yang menarik minat saya bila si penulis mencadangkan si isteri yang dinafi hak daripada syarikat tersebut untuk terus kekal dalam perkahwinan.
Tapi saya jadi terkejut bila dua alasan yang menjadi sebab si penulis cadangkan untuk si isteri kekal adalah salah dan tak betul.
Alasan 1:- Kalau bercerai masa mengandung, talak tak jatuh. Talak jatuh lepas anak lahir.
SALAH ya. Talak tetap jatuh jika suami lafaz dalam keadaan isteri mengandung cuma tempoh eddah akan berakhir selepas kelahiran bayi. Asbab itulah ada ulama yang mengharamkan suami melafazkan talak tika isteri mengandung sebab boleh berlaku penganiayaan kepada si isteri yang biasanya alami alahan dan perlukan suami di sisi.
Alasan 2:- Kalau isteri yang mohon cerai maka isteri takkan dapat hak mut’ah.
SALAH ya. Mut’ah adalah ketetapan syariat, merupakan pemberian oleh bekas suami kepada bekas isteri sebagai ganti kemungkinan si isteri terdedah kepada kesempitan hidup dan lain-lain kemudharatan.
Di kalangan masyarakat, mut’ah disebut saguhati perceraian. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Kepada wanita-wanita yang diceraikan hendaklah diberikan (oleh suaminya) mut’ah menurut yang makruf sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertaqwa”. – Surah al-Baqarah ayat 241.
Maksudnya mut’ah adalah HAK WAJIB BEKAS ISTERI WALAUPUN ISTERI YANG MOHON CERAI ATAS SEBAB KESILAPAN ATAU KEKURANGAN YANG ADA PADA SUAMI.
Saya tak pasti latar belakang si penulis cuma saya mohon, kepada sesiapa saja yang berhasrat nak komen atau berikan pandangan berkaitan isu rumah tangga dan perkahwinan, mohon sampaikan yang benar. Wallahu a’lam…
Perkahwinan adalah suatu tuntutan agama dalam meraikan fitrah semula jadi penciptaan manusia. Bertujuan untuk menjaga keturunan, memelihara kesucian diri, melaksanakan tuntutan syariat, memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21)
Namun ada juga terjebak dengan dosa zina yang hingga melahirkan anak luar nikah. Sedangkan kita dituntut menjaga nasab keturunan sebagaimana disebut dalam surah Al-Furqan ayat 54 yang berbunyi.
Dan Dia (pula) yang menciptakan manusia dari air lalu dia jadikan manusia itu (punya) keturunan dan mushaharah dan adalah Tuhanmu Maha Kuasa.
Dalam pada itu, peguam syarie, Fahmi Ramli yang juga Konsultan Perundangan Islam membuat teguran secara terbuka di media sosialnya berkaitan isu nasab dalam Suamiku Lelaki Pendosa yang dianggap mampu mengelirukan masyarakat yang menonton drama ini.
Baca perkongsiannya, semoga kita juga mendapat ilmu berkaitan nasab ini.
TV3 dan Penulis Novel, Tolong semak betul-betul isu Nasab Dalam Islam sebelum pamerkan pada orang awam.
Hari ini saya terpanggil sekali lagi untuk ulas isu yang hampir sama dengan artikel yang saya ulas daripada drama Suamiku Lelaki Pendosa. Tangan saya bergetar kerana terlalu marah bila baru sahaja menonton Episod 19 di Disney Hotstar.
Buat yang tak tonton, saya beritahu apa sebabnya saya marah.
Dalam episod tersebut, Dato Afnan (Edika Yusof) telah datang ke rumah Firdaus Bapa Cahaya Malaika (Fauzi Nawawi) untuk melihat dan berjumpa dengan Cahaya Malaika (Sophia Barakbah) lantas memberitahu yang dia adalah ‘Bapa Kandung’.
Yang tak boleh saya terima, Firdaus ni pun siap cakap ‘Ini adalah bapa kandung Cahaya’. What the fish!!!!
Apa hubungan sepatutnya Cahaya dengan Dato’ Afnan?
Walaupun diketahui Dato’ Afnan itu telah meniduri isteri Firdaus, Wahidah (Aleza Shadan), TAPI dalam Islam, dia tak boleh dikatakan sebagai Bapa Kandung. Istilah bapa kandung digunakan untuk Anak Sah Taraf yang dinasabkan kepada seorang bapa yang sah dalam tempoh perkahwinan mengikut Hukum Syarak.
Seandainya, katakanlah Wahidah diceraikan, dan kemudian berkahwin dengan Dato’ Afnan, ia tak akan menjadikan Cahaya Malaika itu sebagai Bapa Kandungnya. Hubungan Cahaya dan Dato’ Afnan tu hanya seperti Bapa Tiri yang haram berkahwin dengan anak tiri disebabkan perkahwinan dengan ibunya.
Betul ke Cahaya Anak Tak Sah Taraf?
Seperti yang saya pernah ulas, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus dan Wahidah sebab dia dilahirkan dalam tempoh perkahwinan mereka.
Meskipun, DNA dan pengakuan Wahidah yang terlanjur dengan Dato’ Afnan ketika dia bergelar isteri orang membuktikan Cahaya datang dari benih Dato’ Afnan (mungkin), TAPI disebabkan Firdaus tidak membuat Permohonan Cerai Lian, maka, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus.
Bukan ke DNA terbukti kuat?
DNA adalah satu kaedah saintifik. Islam tidak menolak pembuktian tersebut. Tetapi, dalam Undang-undang dan Syarak, hanya ada satu cara untuk seorang lelaki menafikan nasab anaknya iaitu dengan Cerai Lian setelah dia menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain.
Saya dah ulas perkara ini berdasarkan satu rujukan kes Jurnal Hukum yang diputuskan di Mahkamah Rayuan Syariah (boleh rujuk artikel sebelum ini), Mahkamah memutuskan, DNA hanya digunakan untuk membuktikan nasab seseorang anak sahaja, bukan CARA untuk menafikan nasab.
Walaupun Firdaus mungkin tahu perbuatan isterinya di belakang?
Ya, walaupun Firdaus tahu Wahidah telah terlanjur dengan lelaki lain. Untuk menjawab kepada persoalan ini, saya merujuk kepada satu Hadis Nabi s.a.w yang mafhumnya
“ Anak itu dinisbahkan kepada katil, sedangkan untuk orang yang berzina terlarang daripada apa-apa” (Bukhari & Muslim).
Maksudnya, katil itu dinisbahkan kepada isteri. Pemilik kepada katil tersebut adalah suami yang sah. Anak itu dinisbahkan kepada suaminya. Meskipun, isteri tersebut menafikan itu anaknya, tetapi suami itu menyatakan itu anaknya, maka anak itu tetap boleh dinasabkan kepada suaminya.
Kalau Firdaus menafikan itu nasabnya?
Jika Firdaus atau suami tersebut, menafikan bahawa itu anaknya, dan menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain, isteri pulak menafikan, maka ia akan menjurus kepada Cerai/Sumpah Lian jika suami tidak mampu membawa bukti syarak tuduhan zina iaitu 4 orang saksi lelaki. Selepas itu, barulah anak itu dinafikan nasab daripada suami tersebut.
Manakala, orang yang berzina, iaitu tidak ada pertalian nikah yang sah, dan melahirkan anak, maka anak itu tak boleh dinasabkan kepada lelaki tersebut, sebaliknya nasab kepada ibunya sahaja.
Jadi, ini bermaksud, anak itu masih wajar dinasabkan kepada suami yang sah, meskipun isteri tersebut mengakui yang itu bukan benih suaminya. Syaratnya, suami tersebut menafikan dakwaan isterinya dan mengakui itu adalah anaknya.
Bukan ke masa belajar dulu anak tak sah taraf tak boleh dinasabkan kepada lelaki yang berzina?
Memang betul. Tapi di dalam kes ini, Wahidah itu berzina dengan lelaki lain dalam tempoh perkahwinannya dengan Firdaus.
Lainlah kalau Wahidah, berzina dengan Dato’ Afnan SEBELUM kahwin dengan Firdaus.
Memang haram la hukumnya dinasabkan kepada Firdaus tu. Itu kita panggil istilahnya Pak Sanggup. Hukumnya Haram dalam Islam. Bezakan antara situasi zina sebelum nikah dengan zina selepas nikah.
Kesimpulan,
Saya mohon secara tegas, isu sebegini jangan diambil mudah. Bayangkan berapa ramai yang menonton Drama ini akan mendapat info yang salah disebabkan kesalahan skrip atau penulisan drama yang tak dikaji.
Saya tersangat bimbang, jika selepas ini akan ada lebih ramai orang macam Dato’ Afnan yang sepatutnya tak ada pertalian nasab, tetapi hanya Bapa Biologikal sahaja datang ke rumah dan mengaku dia adalah Bapa Kandung. Allahu. Salah besar ni.
Saya pun tak faham, bagaimana drama ini katanya telah disemak oleh JAKIM boleh terlepas pandang isu sebegini. Kalau saya salah buktikan secara sah ikut undang-undang dan syarak.
Sebab saya menyampaikan pandangan ini berdasarkan kepada keputusan kes yang pernah diputuskan Mahkamah Syariah serta bersandarkan kepada Undang-undang dan Syarak.
Bukan ikut sedap tangan saya yang menulis. Saya mohon, buat pembaca artikel ini, panjangkan hingga sampai ke pihak penyiaran untuk ambil tindakan selanjutnya. Bimbang ini akan memesongkan pemahaman masyarakat yang tak semua faham. Saya gesa tindakan tegas diambil.
Wallahualam Fahmi Ramli Peguam Syarie & Konsultan Perundangan Islam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...