Kita tidak pernah lari daripada melakukan dosa, 24 jam,7 hari. Tetapi apakah usaha kita untuk membersihkan semua dosa itu?
Sebagai hamba Allah, kita sangat beruntung kerana sesungguhnya Allah Maha Pengasih, Pemurah, Pengampun dan Penyayang.
Pelbagai amalan baik dan mudah boleh kita lakukan dan senang-senang sahaja Allah berikan pahala dan terhapus dosa.
Satu amalan yang sangat mudah dan murah malah boleh terhapus dosa-dosa kita sebanyak 80 tahun ialah dengan membaca selawat 80 kali pada setiap hari Jumaat! Bukan itu sahaja, Allah akan kurniakan pahala sebanyak 80 tahun juga mengiringi amalan kita berselawat pada hari Jumaat.
Subhanallah, mudah sungguh menghapuskan dosa dan mengumpul pahala. Maka dengan nikmat Tuhan mu yang mana ingin kita dustai?
Kita baca beberapa sabda Rasulullah yang menekankan perkara amalan selawat 80 kali ini pada setiap Jumaat, Allah menjanjikan dosa sebanyak 80 tahun terhapus dan dikurniakan 80 tahun pahala.
Ads
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah (SAW) bersabda,
“Sesiapa yang membaca selawat seperti ini sebanyak 80 kali sejurus selepas sembahyang Asar pada hari Jumaat, sebelum bangun dari tempat sembahyangnya, akan diampunkan dosanya sebanyak 80 tahun dan diberikan pahala 80 tahun ibadah”
Dari Aus bin Aus r.a.katanya, Rasulullah s.a.w bersabda,
“Sesungguhnya di antara hari-harimu yang paling utama sekali ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada hari itu, sebab sesungguhnya bacaan selawatmu itu ditunjukkan kepadaku.
Para sahabat berkata: Ya Rasulullah, bagaimanakah selawat kita semua itu dapat ditunjukkan kepada tuan, sedangkan tuan sudah hancur tubuhnya?
Ads
Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya Allah mengharamkan pada tanah untuk makan tubuh sekalian Nabi. (Riwayat Abu Dawud dengan isnad sahih)
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda,
“Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, sesiapa yang membaca selawat untuk ku sekali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberikannya rahmat 10 kali)” (Riwayat Al Baihaqi)
Hari jumaat merupakan hari yang paling digalakkan kepada kita supaya memperbanyakkan beramal, kerana itu penuh dengan keberkatan dan kebaikan seperti yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW.
Untuk mengerjakan amal kebajikan janganlah ditangguh-tangguh dan mengira masa, kerana setiap amal yang baik akan dibalas dengan ganjaran pahala.
Orang yang paling banyak berselawat kepada Rasulullah SAW akan mendapat syafaat Baginda pada hari akhirat nanti dan paling hampir dengan Baginda.
Bagi yang rajin berselawat, nama kita akan disebut malaikat di hadapan nabi.
Kashoorga: Sudah terang lagi bersuluh, apa lagi yang kita tunggu dan mengapa perlu bertangguh. Amalkan selawat sebanyak mungkin setiap hari dan digandakan pada hari Jumaat. Semoga kita dikurniakan syafa’atnya di hari kiamat nanti.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita sering terpesona dengan kecantikan manusia. Baik dari segi paras rupa mahukan bentuk tubuh, kita akan pantas memuji dan kemudian mengagung-agungkan mereka hingga kadangkala orang yang dipuji lupa diri bahawa kecantikan itu datangnya dari Allah SWT.
Tidak hanya perempuan, lelaki juga adakalanya lalai dengan pujian kalau dikatakan wajahnya kacak sedangkan dalam Al-Quran, Allah kisahkan perihal Nabi Yusof yang dikatakan antara Nabi paling tampan namun sangat menjaga keimanan dan menolak godaan wanita bernama Zulaikha.
Di sebalik 1001 kecantikan yang sering ramai wanita impikan, kota Tarim yang terletak di Hadramaut, Yaman merupakan bumi baraqah dan menyimpan banyak kisah sejarah. Ia juga dikenali sebagai ‘Kota Seribu Wali’ kerana menjadi tempat berkumpulnya ramai wali Allah. Malah, masyarakat di kota ini juga dirahmati dengan kebaikan serta perilaku mulia kerana memiliki darah keturunan Nabi Muhammad SAW.
Di akhir zaman, Rasulullah menyebut antara kota yang menjadi pilihan untuk berlindung dari fitnah Dajjal ialah Yaman.
Apa istimewanya kota Tarim dan wanita solehahnya yang digelar bidadari dunia?
Dalam buku berjudul ‘Bidadari Bumi, 9 Kisah Wanita Sholehah’ karya Ustazah Halimah Al-Alaydrus, ada cerita menarik tentang keistimewaan perempuan Tarim, Hadramaut, Yaman.
Dikongsikan, sejak kecil wanita Tarim dibesarkan dalam lingkungan beragama yang dekat dengan ulama, majlis ilmu, maulid dan sebagainya. Sejak kecil mereka dididik untuk membaca Al-Quran oleh orang tua mereka. Bahkan terdidik dengan akhlak yang mulia.
Mereka begitu menjaga pergaulan termasuk aurat dari pandangan lelaki bukan muhrim. Bila mencapai usia baligh, tempat mereka adalah di dalam rumah. Mereka tidak pernah melihat lelaki asing selain dari saudara-saudara lelaki dan orang tua mereka saja.
Wanita di sini dibesarkan dengan tidak kenal apa itu muzik, tidak mengenal kebiadaban dan tidak kenal wajah orang fasiq. Perbincangan mereka adalah perbincangan tentang majlis-majlis ilmu, Al-Quran, adab, akhlak, tasawwuf dan seumpamanya. Begitulah keadaan mereka dibesarkan.
Apabila tiba saat yang sesuai untuk dinikahkan oleh wali masing-masing maka mereka dinikahkan dengan pasangan yang sesuai. Semuanya atas pilihan keluarga dan tidak akan ada bantahan. Tidak ada cinta-cinta atau dating seperti wanita lain. Kebiasaannya mereka menikah di usia yang masih muda, sekitar belasan tahun. Begitulah keadaan wanita di kota Tarim, cukup terpelihara dan terjaga.
Wanita yang cukup berdikari
Wanita Tarim juga tidak pernah menyusahkan suami mereka. Begitu juga dengan para suaminya, tidak menyusahkan isteri mereka. Apabila barang keperluan rumah seperti beras susu dan sebagainya kehabisan, mereka tidak akan memberitahu suami secara terus kerana bimbang suami tidak mempunyai wang atau sibuk dengan urusan lain. Caranya ialah mereka akan meletakkan bungkusan-bungkusan kosong pada tempat yang mudah dilihat suami sebelum dibelikan.
Begitu juga para suami, apa saja hajat dan keperluan dapur seperti sayur dan sebagainya suami yang membelikannya. Keadaan ini tidak pula menghalangi para isteri untuk keluar membeli ke pasar seperti membeli baju atau barang keperluan wanita yang lain. Namun urusan dapur seperti membeli sayur, beras dan lain-lainnya itu merupakan tugas suami atau pembantu.
Sentiasa rapikan bilik tidur dan berbau harum
Satu lagi keistimewaan wanita di kota Tarim ini, isteri biasanya akan menghias bilik tidur serapi mungkin dan menjadikan ia harum mewangi. Apabila suami pulang, keadaan bilik tidur sudah dikemas rapi, indah dan berbau harum. Pakaian suami sudah pasti wangi. Bahkan bilik mandi turut diletakkan wangian dan serapi mungkin, tanda mereka begitu menghormati suami. Bahkan dengan wangian, ia membangkitkan suasana tenang, romantik serta menambahkan kasih sayang.
Tidak pernah tinggikan suara pada suami
Si isteri juga tidak pernah meninggikan suara kepada suami mereka. Mereka tidak pernah marah dan tidak pernah cemburu. Bila mereka merasa kesal, mereka akan menangis dan mengadu pada suaminya dengan nada yang manja. Itulah marah mereka. Keadaannya sama juga dengan para suami. Mereka tidak pernah marah kepada isteri, apa lagi mencaci dan menghina.
Jika suami merasa kesal atas sesuatu perkara, mereka akan menulis sepucuk surat kepada isteri dan kemudian mereka akan pergi atau tidur. Kemudian nanti isteri akan menjawab pula surat daripada suami tadi, seterusnya suami pula akan menjawab surat daripada isteri dan sehingga akhirnya mereka berdua akan tertawa bersama.
Indahnya marah yang seperti ini, marah yang mampu menjadi hiburan, marah yang di akhiri dengan gelak tawa tanpa seorang pun daripada mereka memendam rasa. Jika melihat kehidupan masyarakat di kota seribu wali ini, kita akan temui begitu banyak keunikan dan seni budi bahasa pekerti yang biasa diamalkan oleh Baginda Nabi SAW yang agak susah kita temukan di dunia lain kerana di sini, semuanya mempraktikan ajaran Nabi dalam kehidupan seharian. Inilah keberkahan yang ada di Kota Tarim.
Saat bertani dalam cuaca terik, aurat mereka tetap terpelihara di Kota Tarim.
Di Tarim sangat sukar menemui kaum perempuan memperlihatkan wajah mereka di khalayak ramai. Sekalipun mereka bekerja di ladang atau mengembala kambing di kawasan bukit kering, mereka tetap tidak terlihat dari pandangan kaum lelaki. Ini kerana perempuan di Kota Tarim di didik memakai memakai niqab/berpurdah hitam.
Walau cuaca di Hadramaut ini agak panas namun tidak akan sesekali mereka memperlihatkan wajah di khalayak ramai. Wanita di sini hanya akan keluar jika ada keperluan penting sahaja. Apabila ke pasar atau ke kedai pasti ada mahram yang menemaninya atau mereka keluar secara bergerombolan. Maka terpeliharalah mereka dari segala macam fitnah. Itu sebabnya, perempuan Tarim dijoloki bidadari dunia. Sumber :-Kalam Sindownews.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai di antara kita mungkin tidak perbuatan ini salah. Niat kita baik iaitu mahu membersihkan kubur yang nampak selerak seolah-olah sudah lama tidak diziarahi oleh sanak saudara si mati.
Tapi dari segi hukumnya, perbuatan mencabut rumput di atas kubur orang yang kita tidak kenal hukumnya haram kecuali kubur itu milik ahli keluarga terdekat kita seperti ibu ayah dan sebagainya. Tapi di atas kubur mak ayah kita juga hukumnya jadi haram kalau kita cabut semuanya tanpa meninggalkan apa pun kerana sebahagian rumput itu hak mayat.
Bacalah pandangan Ustaz Azhar Idrus mengenai perbuatan mencabut rumput di atas kubur ini khususnya kubur bukan ahli keluarga kita. Ia mempunyai pandangan dan hukum berbeza menurut mazhab.
Sebelum masuk kepada perbahasan hendaklah diketahui bahawa maksud rumput di atas kubur yang dibahaskan oleh ulamak ialah segala yang tumbuh di atas tempat yang di tanam mayat di bawahnya yang dinamakan sebagai kubur.
Ada pun kawasan yang tidak ada ditanam dibawahnya mayat seperti jalan yang ada dikeliling kubur dan tanah lapang yang ada di dalam sempadan tanah perkuburan itu bukan termasuk kubur yang dibahaskan dalam masalah ini.
Hukum mencabut rumput dan pokok yang tumbuh di atas kubur ini berlaku khilaf di kalangan ulamak mazhab padanya.
PENDAPAT ULAMAK MAZHAB SYAFIE
Haram Cabut Tumbuhan Di Atas Kubur.
Tersebut pada kitab Fathul Mu’in :-
Dan haram mengambil (cabut) suatu dari keduanya (iaitu pelepah kurma atau pokok yang ditanam diatas kubur) selama ia belum kering (mati) kerana mengambil (umpama pelepah kurma yang ditanam di atas kubur) itu menghilangkan hak mayat yang datang kisahnya dari hadith Nabi saw.”
Yang dimaksudkan haram di sini ialah jika yang mencabut rumput yang ada di atas kubur itu ialah bukan pemiliknya (waris atau penjaganya).
Ada pun pemiliknya maka tidak haram mencabutnya.
HARUS PEMILIKNYA MENCABUT TUMBUHAN ATAS KUBUR
Tersebut pada kitab Hasyiah Al-Qalyub :-
Dan tidak harus mencabut tumbuhan di atas kubur oleh selain pemiliknya selama tumbuhan itu masih hidup kerana bergantung hak mayat dengannya.
Dan apabila tumbuhan itu telah mati nescaya harus bagi sesiapa sahaja mencabutnya.”
Maka difahami dari perkataan Syeikh Qalyubi ini bahawa kalau pemilik kubur yang mencabutnya maka tidaklah haram.
Dan tersebut pada kitab An-Nihayah bagi Syeikh Ramli:
Dan tertegah atas selain pemiliknya mencabut tumbuhan di atas kubur sebelum tumbuhan itu mati.”
Dan tersebut pada kitab Hasyiah Syarwani ala At-Tuhfah:
Dan maksud perkataan Syeikh Ibnu Hajar haram mencabut tumbuhan atas kubur itu ialah atas yang bukan pemiliknya.”
Dan tersebut pada kitab Al-Iqna’ bagi Syeikh Khatib As-Syarbini:
Dan tidak harus bagi selain pemilik kubur mencabut tumbuhan atas kubur itu jika ia belum kering (mati).”
PEMILIK DIHARAMKAN MENCABUT TUMBUHAN ATAS KUBUR
Dan maksud pemilik atau waris empunya kubur boleh mencabut tumbuhan atau rumput di atas kubur itu ialah selama masih ada tinggal sebahagiannya.
Ada pun mencabut semuanya hingga tidak ada satu pun yang tumbuh di atas kubur itu hukumnya tetap haram.
Berkata Syeikh Al-Bujairimi:-
Dan kesimpulannya jika adalah sedikit yang tumbuh di atas kubur itu seperti beberapa helai sahaja nescaya tidak harus bagi pemiliknya mencabutnya ketika masih hidup kerana ia menjadi hak mayat maka haram mengambilnya.
Ada pun jika banyak yang tumbuh hidup maka sungguhnya harus bagi pemiliknya mengambil sebahagian daripadanya.”(Hasyiah Bujairimi)
Maksudnya jika banyak tumbuh rumput atau pokok di atas kubur itu maka pemiliknya hanya boleh mencabut sebahagian sahaja bukannya kesemuanya.
Dan jika hanya sedikit yang tumbuh maka tidak boleh mengambilnya kerana akan hilang kesemua yang ada.
MAZHAB HANAFI MEMAKRUHKAN CABUT RUMPUT ATAS KUBUR
Berkata Syeikh Al-Khadimi Al-Hanafi :-
Dan setengah dari yang dilarang itu ialah mencabut pokok dan rumput yang masih hidup keduanya yang tumbuh di atas kubur maka sungguhnya hukumnya adalah makruh.
Dari kerana bahawsanya segala yang tumbuh itu selama ia hidup ia bertasbih akan Allah maka pada ketika itu akan memberi guna kepada mayat dan menumpang rahmat dari tasbihnya itu.”(Kitab Bariqah Mahmudiyyah)
Kesimpulan:-
Haram atas bukan pemilik atau waris penghuni kubur mencabut atau mengambil tumbuhan yang hidup di atas kubur orang lain daripada rumput atau pokok-pokok.
Harus ke atas pemiliknya mengambil atau mencabut rumput dan pokok yang tumbuh di atas kubur dengan syarat ditinggalkan hidup sebahagiannya.
Jika dicabut semuanya sekali maka hukumnya adalah haram.
Harus memotong atau membuang pokok-pokok dan rumput yang bukan di atas kubur yang tumbuh di sekeling kubur kerana memudahkan orang lalu dan ziarah atau supaya tidak tinggal haiwan yang berbisa padanya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Love Lock atau turut disebut Love Padlock adalah mangga yang ditulis nama pasangan, kemudian diletakkan di tempat-tempat tertentu seperti jambatan, pagar, monumen atau tempat yang dikatakan menjadi simbol cinta. Kebiasaanya ditulis nama pasangan sebagai harapan cinta mereka akan kekal.
Dalam menjawab persoalan ini, marilah kita mentadabbur ayat yang sering kita bacakan di dalam solat lima waktu setiap hari. Selain membacanya, marilah kita memahami inti patinya:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Maksudnya: Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (Surah al-Fatihah: 5)
Imam Ibn Kathir menerangkan bahawa lafaz “iyyaka” diletakkan di permulaan ayat dan diulang penggunaanya untuk menekankan bahawa hanya kepada Allah SWT kami menyembah, hanya kepada Allah kami bertawakkal menyerahkan segala urusan, dan tidak akan sesekali kami bertawakkal melainkan kepada Allah SWT.
Maka, jelaslah dalam kehidupan kita seharian, kita diajar untuk sentiasa memohon segalanya kepada Allah SWT dan bertawakkal dalam setiap urusan. Selain itu, terdapat begitu banyak dalil daripada al-Quran yang menunjukkan rahmat Allah SWT kepada hambanya yang memohon doa daripadanya, antaranya:
Maksudnya: (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya. (Surah al-Nisa’: 32)
Maksudnya: (Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada tuhan kamu, lalu Ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): “Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut.
Imam al-Qurtubi dalam menafsirkan ayat ini, mengatakan bahawa ayat ini turun selepas Rasulullah SAW berdoa kepada Allah untuk membantu tentera Islam ketika peperangan badar. Keresahan Rasulullah SAW tampak apabila Baginda melihat bilangan tentera musyrik berjumlah seribu orang, sementara tentera Islam hanya 315 orang sahaja. Selesai doa Baginda, lalu diturunkan ayat ini.
Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.
Jelaslah berdasarkan ayat-ayat di atas, bahawa Allah SWT Maha kaya, lagi Maha luas rahmatnya. Tidak ada yang lebih layak untuk diminta pertolongan, rezeki atau memohon untuk diselamatkan melainkan daripada Allah SWT. Hal ini sebagaimana yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas RA:
Maksudnya: Apabila kamu meminta, maka minta kepada Allah, dan apabila kamu memohon pertolongan, mohonlah pertolongan daripada Allah. Riwayat al-Tarmizi (2516)
Selain itu, dalam membahaskan persoalan ini, perlu untuk kita berhati-hati agar tidak menjadi orang yang melakukan perbuatan khurafat.
Sesungguhnya, Allah SWT Maha berkuasa dalam menentukan segalanya. Tidak ada yang mampu menjamin kebahagiaan atau dapat lari daripada kesengsaraan melainkan semuanya dengan kehedendak Allah SWT.
Maksudnya: Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. (Surah Yunus: 107)
Umat Islam juga hendaklah menjauhi semua amalan khurafat, yang menyatakan apabila meletakkan kunci di pagar atau tempat-tempat tertentu akan mengekalkan perhubungan dan cinta. Ini jelas seperti mana yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud R.A,
Maksudnya: “Al-Tiyarah adalah syirik, al-Tiyarah adalah syirik (Baginda menyebutnya tiga kali) dan setiap orang pasti (pernah terlintas dalam hatinya sesuatu dari hal ini). Hanya sahaja Allah SWT menghilangkannya dengan tawakkal.” Riwayat Abu Daud (3910), Ibn Majah (3538) dan al-Tirmizi (1614)
Istilah tatayyur atau tiyarah berasal daripada perkataan al-tayr (الطير) iaitu bermakna burung. Dalam kepercayaan masyarakat Arab Jahiliyah, apabila mereka akan mengadakan perjalanan, mereka akan terlebih dahulu melepaskan burung. Sekiranya burung itu terbang ke kanan, maka ia dikenali sebagai sa’ih, mereka akan gembira dan perjalanan dibolehkan. Sebaliknya, jika ke kiri barih, ia bermakna sial dan mereka akan bersedih kerana ia memberi petanda musibah akan menimpa lantas mereka akan menangguhkan pemergian. (Lihat Miftah Dar al-Sa’adah, m. 584-585)
Begitulah juga, apabila seseorang meletakkan harapan dan kepercayaan ke atas sesuatu yang sebenarnya tidak mampu memberi apa-apa jaminan untuk kebahagiaan.
KESIMPULANNYA
Berdasarkan nas dan hujah di atas, kami berpendapat bahawa Love Lock apabila diletakkan untuk tujuan mengharapkan jodoh, atau minta dikekalkan jodoh dengan mengunci mangga, adalah haram.
Ini kerana kami berpendapat konsepnya hampir sama dengan al-Tiyarah yang mengharap dan meletakkan kepercayaan ke atas sesuatu perkara yang hakikatnya tidak dapat memberi manfaat. Selain itu, sudah jelas daripada dalil-dalil di atas bahawa untuk meminta sesuatu hanyalah kepada Allah SWT.
Semoga Allah memberi kita taufiq untuk memahami dan mempratikkan syariat Islam. Aamiin.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...