Dr Malar tegur wanita islam ikut tema Bollywood. Ini nasihat PU Syed, ‘nak tiru jangan sampai tergugat akidah.’
Memang dalam Islam sendiri ada hadnya nak ikut sesuatu, jangan berlebihan hingga menyerupai sesuatu kaum. Ini respon PU Syed kepada teguran Dr Malar. Dari awal lagi PU Syed begitu terbuka menerima teguran Dr Malar.
Teguran Dr Malar khusus kepada umat Islam Malaysia yang selalu hendak tiru adat dan ibadat agama hindu. Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya.
Sebelum itu tular video Dr Malar yang menegur segelintir umat Islam yang selamba mengenakan tema Bollywood dari komponen agama. Niatnya cuma satu untuk memperbetulkan keadaan.
Kongsi Dr Malar:
Wanita Islam
Kita baru saja habis perayaan Deepavali baru-baru ini, saya tengok ramai yang berpakaian bertemakan Bollywood dan banyak majlis-majlis dianjurkan tema Bollywood. Jadi saya rasa terpanggil untuk tegur sedikit.
Bila you all mengenakan pakaian tema Bollywood itu terutamanya golongan wanita. Pemakaian tema Bollywood ini ada dua komponen, pertama komponen bangsa India dan kedua adalah komponen aama Hindu.
Jadi kalau anda nak pakai tikka yang cantik itu, selalunya diletakkan di bahagian dahi dan kepala yang bersambung, itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Ads
Atau nak pakai sari, leena itu adalah budaya. Juga tiada masalah.
Ikut Tema Bollywood
Kemudian, you nak pakai rantai cantik-cantik ataupun gelang. Hendak pakai cincin, hidung, subang itu adalah budaya. Memang tiada masalah.
Tetapi saya ada tengok rakan-rakan beragama Islam ada yang pakai pottu. Yang itu memang tak boleh ya guys. Pemakaian pottu adalah berkait dengan agama Hindu.
Sebenarnya untuk wanita berkahwin bagi agama Hindu akan pakai pottu warna merah. Sebaliknya yang belum berkahwin memakai warna hitam.
Tapi perkara ini pun berubah-rubah mengikut kawasan geografi mereka di India. Namun secara umumnya, memang pottu merah untuk yang telah berkahwin dan hitam untuk tak berkahwin.
Namun sekarang makin dimodenkan, jika saya pakai baju biru, pakai pottu pun warna biru. Kalau saya pakai baju hijau, saya pakai pottu hijau kerana sudah dimodenkan sikit walaupun ia adalah komponen agama.
Ini Nasihat PU Syed
Sama juga dengan pemakaian tudung, pakai shawl boleh lilit-lilit, boleh pakai macam turbanlah kerana telah dimodenkan. Begitu juga dengan sindhu dan bindhi, ini pun komponen a gama juga. Sekali lagi saya tegaskan ini bukan komponen budaya, ini adalah komponen agama.
Ads
Oleh itu you all saya ingatkan, jaga bila ikut tema Bollywood ini terutamanya bila pakai pottu dan sindhu ini takut jatuh apa-apa hukum.
Saya tak pastilah dari segi agama Islam jatuh hukum syirik ke atau apa, you all kena check dengan ustaz dan ustazah. Perkara itu saya tak pasti, cuma sebagai oran beragama Hindu yang banyak berkawan dengan orang Islam Melayu.
Terutamanya kawan-kawan saya, saya tahu mereka sangat menjaga hukum syirik, murtad, halal dan haram semuanya kerana sangat-sangat penting untuk you all.
Jadi be carefull bila mengenakan tema Bollywood, jangan sampai tersasar. Ambil yan g bangsa dan budaya sahaja, berhati-hati dengan komponen agama Hindu.
Jika ada apa-apa yang saya tegur ini ada salah, silap minta maaf. Saya juga minta kalau ada ustaz, ustazah atau PU boleh betulkan.
Perkon gsian video tersebut telah mendapat perhatian war ganet dan PU Syed terpanggil untuk ulas perkara ini.
Ini penjelasan PU Syed dan kongsinya,
Terima kasih kepada Dr Malar atas penerangannya tentang ikutan masyarakat kita (Islam) berkaitan adat, budaya dan ritual agama Hindu.
Teguran daripada Dr Malar adalah untuk kita semua yang beragama Islam, meman g malu dan terima kasih sekali lagi kepada Dr Malar kerana sudi menegur bahawa ada perbezaan di antara perkara yang boleh kita ikut dan tak boleh kita ikuti.
Tergugat Akidah
Nabi Muhammad melarang kita menyerupai kaum lain, jadi kita tak boleh sesuka menikut tatacara orang bukan Islam. Jesteru itu berhati-hati wahai kaum muslimin dan muslimat agar tidak buat satu perkara yang menyebabkan akidah kita tergugat.
Nak tiru style, tirulah style yang boleh tiru. Jangan kita buat sesuatu yang tak boleh ditiru akhirnya menyebabkan akidah tergugat dan kesudahannya kita dianggap sebagai orang yang derhaka pada Allah SWT.
Kashoorga : Terima kasih atas keprihatinan dan teguran ini. Jadi berhati-hati ya kalau nak nampak style sekalipun.
Kita memang sangat digalakkan untuk membaca Al-Quran dan paling bagus sekiranya memahami maksud dan terjemahan dalam kitab suci ini.
Jadi untuk memastikan pembacaan atau cara mengaji Al-Quran ini lebih menyeronokkan, apa kata anda melakukan coding pada kitab suci ini agar lebih memahami satu-satu maksud ayatnya
Malah jika ada kemusykilan atau persoalan, seseorang itu boleh merujuknya. Bukan itu sahaja, doa juga boleh dirujuk dengan mencarinya melalui coding.
Cara ini memang sangat menyeronokkan dan membuatkan seseotang itu lebih tertarik untuk terus membaca quran dengan penuh minat.
Perkongsian dari wanita ini Aisya Humaira Harun yang membuat coding menggunakan sticker berwarna dan nota bagi memudahkan dirinya untuk merujuk bacaan tertentu.
Coding Terjemahan Al Quran ———————————————-
Sebelum ini sticker berbeza warna saja yang digunakan dan kini saya upgrade sedikit. Sticker berwarna dan ditanda sekali dengan ‘nota’.
Idea untuk coding terjemahan Al Quran sebegini saya peroleh daripada Puan Ayesha melalui perkongsian beliau dalam rancangan Nona di TV 3 beberapa bulan lalu.
Saya ambil sedikit masa untuk ‘transform’ terjemahan ini dan MasyaAllah hasilnya membuatkan saya rasa lebih ‘attach’ dengan ayat ayat cinta ini. Suka tengok warna warni. Ditambah pula lebih mudah untuk dirujuk kembali. Alhamdulillah
Ini cara saya coding. Sticker berwarna beserta ‘nota’ dibahagikan kepada ;
+ Hijau untuk ayat ayat yang memberi peringatan. Peringatan untuk melakukan kebaikan dan larangan melakukan keburukan serta azab pedih untuk hambaNya yang ingkar.
+ Pink untuk ayat ayat yang memberi motivasi, semangat, khabar gembira serta nikmat nikmat yang Allah telah janjikan.
+ Biru untuk ayat ayat pilihan saya iaitu ayat yang saya rasa sangat suka dibaca berulang ulang kalau boleh setiap hari.
+ Kuning untuk ayat ayat yang menunjukkan hukum hakam dalam Islam.
+ Oren untuk doa doa pilihan. Terlalu banyak doa doa yang terdapat di dalam Al Quran dan semestinya untuk kita amalkan dalam kehidupan kita.
+ Kuning gelap untuk ayat ayat yang menceritakan tentang sirah, kisah kisah para Nabi dan Rasul.
… dan senarai ini akan terus bertambah dari semasa ke semasa, InsyaAllah.
Alhamdulillah
Selain daripada bacaan sendiri, input yang ditanda di dalam terjemahan ini banyak diperoleh dengan hadir ke seminar atau program program ibrah Al Quran.
Sungguh, kembara mendalami Al Quran ini sangat indah. Boleh jadi tak sedar masa yang berlalu apabila kita mula membelek Al Quran beserta dengan terjemahan ini. Bila sudah mula menanda, lagi lah lemas dalam lautan ayat ayat yang sangat istimewa itu.
Kalian cubalah ya, ambil sedikit masa untuknya.
Moga kita semua terus dipilih Allah untuk merasa nikmat dalam menghayati Al Quran. Diberi peluang untuk mentadabbur setiap ayat seterusnya mengamalkanya dalam kehidupan kita, InsyaAllah.
Aisya Harun Masih berusaha untuk bercinta dengan Al Quran
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap rezeki itu sudah ditentukan oleh Allah buat hamba-hambaNya. Sama ada cepat atau lambat, rezeki akan datang dengan pelbagai cara. Andai sudah tertulis rezeki kita, ia akan datang dalam pelbagai cara.
Ternyata selepas mengucap dua kalimah syahadah, Allah melorongkan rezeki buat mualaf asnaf, Muhammad Redha bin Abdullah atau nama asalnya ialah Ragu A/L Sitre. Ini kerana kunjungan pihak pengurusan Lembaga Zakat Negeri Kedah yang mengetahui kesusahan hidupnya menganugerahkan rezeki buatnya iaitu menerima sebuah motosikal, bakal dibinakan rumah, anak-anaknya menerima basikal untuk ke sekolah dan lain lagi bagi membolehkan dirinya dan anak-anak memulakan kehidupan baru di Bukit Apeng, Serdang, Bandar Baharu, Kedah.
Dalam satu perkongsian kisah dari Lembaga Zakat Negeri Kedah, mereka berkongsi kisah ini.
“Tak pernah seumur hidup saya dapat bantuan macam ni. Terima kasih ustaz.” Sambil menangis teresak-esak, Abg Redha ucap terima kasih.
“Jangan terima kasih kat kami, terima kasih kat Allah. Dia yang hantaq bantuan ni kat Abg Redha.” Jawab kami sebak.
Kelmarin kami ziarah seorang asnaf Muallaf yang diberi nama Muhammad Redha bin Abdullah di Bukit Apeng, Serdang, Bandar Baharu. Nama asal Abg Redha ialah Ragu A/L Sitre. Ada 4 orang anak comel-comel semuanya. Nama Rahim, Adam, Yusuf dan Rohani. Yang abang dua orang tu cakap cina boleh, cakap india boleh, cakap melayu pun boleh. Hebat anak-anak ini.
Abg Redha baru saja masuk Islam bulan November yang lalu. Bukan dia sorang, dia juga Islamkan kesemua anak-anaknya. Satu keluarga. Teruja kami dengar cerita Abg Redha kelmarin. Cuma sayangnya isteri beliau tak sempat sebab dah berpisah sebelum beliau masuk Islam lagi. Abg Redha sorang jer jaga anak-anak.
Abg Redha kerja kampung. Ambil upah ladang kelapa sawit, potong rumput dll. Beliau dgn anak-anak duduk di rumah yang disewa Ketua Kampung. Kata Abg Redha, orang kampung kat sini banyak sangat bantu dia lepas dia masuk Islam. Bagi TV, bagi rumah untuk duduk, mai hantaq makanan, bagi kerja dll.
Cuma motosikal Abg Redha rosak. Tak dapat nak baiki. Masa pendaftaran hari pertama sekolah anak pun, Abg Redha kena pinjam motor jiran untuk hantar anak-anak ke sekolah. Kami terus bawa Abg Redha ke kedai motor di Serdang, Kedah. Terkejut Abg Redha. Kami beli satu motor baru untuk Abg Redha bawa pi kerja hari-hari.
Lepas tu kami singgah Selama, Kedah cari kedai basikal pula. Sekurang-kurangnya anak-anak comel ni boleh guna untuk ke sekolah. Semua dapat seorang satu basikal. Tak habis-habis senyum dan ucap terima kasih. Seronok depa.
“Ustaz, saya tak minta semua ni. Banyak ni. Saya tak pernah sangka masuk Islam dapat macam ni.” Kata Abg Redha sambil lap air mata.”
“Abg Redha. Inilah keindahan Islam. Semua ni Allah dah takdirkan dan susun untuk Abg Redha. Yang kami nak cuma satu, Abg Redha jangan sesekali lupa Allah.”
“Macam ni, memandangkan Abg Redha masuk Islam sekeluarga, pihak Zakat Kedah akan uruskan untuk lantik seorang ustaz untuk mai mengajaq sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Bayaran ustaz tu Zakat Kedah akan tanggung. Abg Redha cuma kumpul anak-anak duk mengaji saja. Bagi faham cara solat dll.” Abg Redha angguk-angguk faham sambil tersenyum. Seronok dia.
Syukur alhamdulillah kebetulan di belakang rumah Abg Redha ada satu tapak tanah kosong. Milik Baitulmal Kedah. Zakat Kedah akan proses segera dengan pihak Baitulmal dan sekiranya dipersetujui, kami akan terus buat sebuah rumah 3 bilik yang selesa untuk Abg Redha dan anak-anak. Harga RM45,000.
Syukur juga penerimaan orang-orang kampung sangat baik kepada keluarga ini. Tiada yang lain kami harapkan, cuma nak Abg Redha dan anak-anak selesa dengan Islam jer. Gembira dalam Islam.
Tuan-Puan tolong doakan keluarga ini dan semua Muallaf di seluruh negeri Kedah. Dalam zakat kami bukan jaga orang miskin saja. Ada 8 golongan semuanya yang ada hak dalam zakat. Salah satunya Asnaf Muallaf.
Sebelum pulang, kami berikan Bantuan Awal Memeluk Islam sebanyak RM1000 seorang. 5 orang dapat RM5000 untuk mula hidup baru. Kemudian kami serah juga beg sekolah kat anak-anak. Tak henti-henti Abg Redha ucap syukur.
Inilah keindahan Islam. Ini semua guna duit zakat yang dibayar kepada institusi ini. Institusi ini milik kita semua. Harapan kami supaya semua umat Islam saling menyokong dan berbangga dengan institusi Islam ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai di antara kita menggemari suasana hijau di dalam rumah. Malah banyak yang menghiasi rumah dengan tanaman hijau. Sebagaimana kita ketahui, bukan hanya manusia tetapi binatang, tumbuhan dan semua makhluk Allah termasuk gunung ganang berzikir kepada Sang Pencipta, Allah yang maha Agung.
Memandangkan tandas antara tempat digemari syaitan kerana keadaannya yang kotor adakah boleh kita meletakkan pokok di dalam tandas kerana pokok juga berzikir. Dari page Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, ini adalah pencerahan mengenai bolehkah kita meletak pokok di dalam tandas.
Ringkasan Jawapan
Larangan berzikir di dalam tandas itu hanya tertakluk kepada manusia yang ditaklifkan mengikut hukum syarak. Manakala, tumbuhan pula tidak menerima beban hukum untuk mengikut hukum syarak sepertimana yang diperintahkan Allah SWT kepada manusia. Oleh itu, jelas bahawa menanam pokok di dalam bilik air adalah diharuskan kerana tumbuhan tidak menerima beban hukum sepertimana manusia. Selain itu, tiada nas atau dalil syarak yang melarangnya.
Huraian Jawapan
Allah SWT telah menciptakan makhluk-Nya tanpa sesuatu yang sia-sia. Penciptaan makhluk seperti tumbuhan, haiwan, langit dan bumi yang sentiasa berzikir memuji-Nya menunjukkan bahawa tanda kebesaran Allah SWT yang tidak dapat diciptakan oleh setiap makhluk. Ini sebagaimana yang diceritakan di dalam al-Quran.
Maksudnya: Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Surah al-Isra’, 44)
Begitu juga, yang digambarkan di dalam hadis ketika mana para sahabat RAnhum dan Baginda Nabi SAW sedang menjamu selera lalu mendengar makanan sedang bertasbih memuji Allah SWT. Ini sepertimana yang disebut di dalam hadis daripada Abdullah RA berkata:
لَقَدْ كُنَّا نَأْكُلُ الطَّعَامَ مَعَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَنَحْنُ نَسْمَعُ تَسْبِيحَ الطَّعَامِ
Maksudnya: Sesungguhnya ketika kami menjamu selera bersama Nabi SAW lalu kami mendengar makanan itu sedang bertasbih (Riwayat al-Tirmizi (3993) Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, larangan berzikir di dalam tandas hanya tertakluk kepada manusia, sebagai makhluk yang ditaklifkan dan dipertanggungjawabkan dengan hukum-hakam syarak. Dalam penjelasan istilah hukum itu sendiri memberi maksud perintah dan larangan Allah SWT yang tertakluk kepada perbuatan mukallaf iaitu mereka yang dipertanggungjawabkan sahaja. Ini seperti yang disebut oleh Imam al-Isnawi di dalam kitabnya:
خطاب الله تعالى المتعلق بأفعال المكلفين بالاقتضاء, أو التخيير
Maksudnya: Khitab (kalam) Allah SWT berkenaan dengan perbuatan mukallaf (orang yang dipertanggungjawabkan) di dalam bentuk iqtida’ (perintah atau tuntutan) atau takhyir (pilihan) (Lihat, Nihayah al-Sul Syarh Minhaj al-Wusul, 1/16)
Oleh itu jelaslah, bahawa setiap sesuatu hukum itu hanya tertakluk dengan perbuatan dan tingkahlaku hamba-Nya yang mukallaf dan dipertanggungjawabkan untuk melakukan ibadah, dengan mengikut apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah SWT dengan berpandukan apa yang ditetapkan syarak. Ini seperti mana yang disebut di dalam al-Quran Firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Surah al-Zariyat, 56) Dalam hal yang lain, hukum seseorang itu berzikir di dalam tandas adalah makruh, ini seperti yang dinyatakan di dalam kitab al-Futuhat al-Rabbaniah bahawa makruh berkata-kata serta berzikir ketika sedang menunaikan hajat sama ada ketika di padang pasir atau di dalam binaan. Ini termasuk juga berkata-kata dalam hal yang lain melainkan dalam keadaan yang darurat sahaja. Selain itu apabila bersin tidak perlu menjawab Alhamdulillah ketika berada di dalam tandas. Juga tidak perlu menjawab salam dan menjawab azan (Lihat Futuhat al-Rabbaniah ala Al-Azkar Al-Nawawiyah: 1/221)
Selain itu, boleh rujuk artikel di laman sesawang PMWP yang bertajuk AL-KAFI #1022 : MENJAWAB AZAN DALAM TANDAS untuk maklumat yang lebih lanjut.
Kesimpulan
Justeru, dalam membincangkan permasalahan ini, dapat disimpulkan bahawa larangan berzikir di dalam tandas itu hanya tertakluk kepada manusia yang ditaklifkan untuk mengikut hukum syarak. Manakala, tumbuhan pula tidak menerima beban hukum untuk mengikut hukum syarak sepertimana yang diperintahkan kepada manusia. Oleh itu, jelas bahawa menanam pokok di dalam bilik air adalah diharuskan kerana tumbuhan tidak menerima beban hukum sepertimana manusia. Selain itu, tiada nas atau dalil syarak yang melarangnya. Ini seperti yang disebut oleh Imam al-Suyuti di dalam kitabnya: