Allah memberikan rezeki kepada setiap insan itu berbeza-beza. Ada yang dilimpahi rezeki berganda dan ada juga yang hidup serba kekurangan.
Namun ada segelintir mereka yang diuji dengan cara hidup sederhana ini tidak mahu keluar dari alam kemiskinan berkenaan.
Dan perkara ini mendapat perhatian atau teguran dari Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau dikenali dengan nama Dr Maza.
Beliau yang muat naik status di laman sosial Facebook mendapat perhatian warganet apabila memberikan pandangan terhapa kekesalannya pada golongan asnaf yang didakwa tidak mahu megubah kehidupan kerana selesa menerima bantuan.
Walaupun sudah diberitahu ada kunjungan dari DYTM Raja Muda Perlis tetapi tiada usaha untuk mbembersihkan kawasan sekitar dan dalam perumahan sedangkan jelasnya untuk membersihkan hanya perlukan kudrat.
Tambah megecewakan ada penerima bantuan yang tidak menjaga kebersihan rumah kerana kawasan didapati kotor dan tidak terurus.
Beliau kemudiannya menegaskan bantuan zakat harus diteliti dan diberikan kepada golongan yang benar-benar saja kerana ada segenlintir mengambil kesempatan dengan alasan anak-anak kecil untuk terima bantuan.
Hari ini, saya kembali mengiringi DYTM Raja Muda Perlis dalam kayuhan MAIPs Peduli. Disebabkan PKPB, maka jumlah kami tidak ramai dan in sha ALLAH telah mematuhi SOP yang ditetapkan. Tujuan kayuhan seperti biasa ialah untuk menyantuni asnaf, mengambil tahu perkembangan dan keperluan mereka.
Mohon maaf, kali ini saya ingin meluahkan rasa yang terpendam selama ini dalam coretan kali ini. Dukacita dan sedih, terdapat rumah asnaf yang miskin yang kami lawati begitu kotor halaman dan kawasan rumah mereka.
Padahal, untuk mencuci atau membersihkan sampah sarap tersebut, tidak memerlukan belanja, cuma perlu sedikit kerajinan. Bayangkan, walaupun mereka tahu bahawa rombongan bersama DYTM Raja Muda akan ke rumah mereka untuk memberikan wang sumbangan, tapi tiada sedikit pun usaha untuk membersihkan kawasan rumah sendiri. Padahal tubuh masih sihat.
Lebih daripada itu, tempoh PKP dan PKPB sekitar 2 bulan mereka sentiasa di rumah, gagal dimanfaatkan untuk kemaslahatan diri sendiri. Ini bukan kes terpencil. Sering kami saksikan.
Ads
𝗧𝗲𝗿𝗸𝗲𝗰𝘂𝗮𝗹𝗶
Satu perkara yang sering saya luah dalam ucapan dan kuliah saya sejak dahulu, bahawa salah satu punca utama kemiskinan, iaitu kemalasan. Orang utara sebut dalam bahasa pasar yang agar kasar balo’. Lebih keras lagi disebut bolo’ liat. Ertinya, pemalas yang amat.
Walaupun, kita sedar terdapat mereka yang miskin tapi rajin berusaha, cuma peluang belum muncul. Golongan miskin tapi rajin tidak termasuk dalam apa yang hendak saya bicara di sini. Harap jangan ada yang tersalah sangka. Mereka terkecuali dari perbincangan. Ini terutama anak-anak yang miskin disebabkan keadaan keluarga, mereka yang ditimpa bencana, kekurangan peluang dan seumpamanya. Golongan ini, -in sha ALLAH- jika mereka rajin berusaha, suatu hari nasib mereka akan berubah.
𝗣𝗲𝗺𝗮𝗹𝗮𝘀
Saya kembali ingin membicarakan golongan yang miskin disebabkan kemalasan ini. Sesiapa yang pernah berpengalaman berurusan dengan golongan ini, akan faham apa yang saya coretkan ini. Golongan ini seakan-akan selesa dengan kemiskinan yang membolehkan mereka mendapat bantuan orang lain tanpa perlu bekerja keras.
Gambaran kehidupan yang miskin itu seakan mahu mereka jadikan identiti diri bagi membolehkan segala bantuan yang diminta diperolehi dengan mudah. Di Perlis, MAIPs telah membina ribuan rumah untuk golongan miskin. Bukan sedikit, berjuta-juta telah dibelanjakan. Ada yang berusaha ke arah yang lebih baik, namun ada yang mengecewakan.
Ada yang menerima rumah yang cantik dan teratur, namun apabila kita datang semula beberapa bulan, rumah bertukar menjadi kotor. Lalang dan rumput di keliling rumah tidak dipotong. Sampah-sarap menghiasi dalam dan luar rumah. Kerjanya hanya bersandar menunggu bantuan. Tubuh masih sihat, tapi mempunyai pelbagai alasan. Demikianlah kemalasan mencengkam kehidupan mereka.
𝗗𝘂𝗱𝘂𝗸 𝗦𝗮𝗷𝗮
Kediaman kita sekalipun lama dan tidak mewah, jika ada kerajinan boleh dibersih dan dikemaskan. Bahkan boleh bercucuk tanam sayur-sayuran asas yang sekurang-kurang dapat menjimat sebahagian belanja dapur. Hari ini, dalam pasu dan tin kosong pun boleh diusahakan tanaman. Tapi, kalau pemalas, kerjanya hanya tidur dan duduk saja menunggu bantuan orang menjelma.
𝗠𝗮𝗹𝗮𝘀 𝗗𝘂𝗻𝗶𝗮 𝗔𝗸𝗵𝗶𝗿𝗮𝘁
Bukan sahaja malas berusaha untuk kehidupan dunia, bahkan malas untuk akhirat juga. Pada wajah mereka tidak terlihat tanda dan sinar insan yang bersujud pada Tuhannya. Jika dijemput mereka datang untuk bantuan di masjid, kita meminta bersolat dahulu, mereka datang selepas solat jamaah selesai lantas terus duduk.
Jika kita beri bantuan dan meminta selepas menerima bantuan tunggu solat berjamaah bersama, mereka lari selepas wang diberikan. Kalau diminta datang bantuan di masjid pada Hari Jumaat, ada pula yang mewakilkan isteri, atau anak perempuan untuk ambil bantuan. Si bapa ‘kabur’ dari Solat Jumaat. Walaupun, bukan semuanya begitu, tapi jumlah yang sebegitu juga bukan sedikit.
Ads
𝗟𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗵 𝗠𝗔𝗜𝗣𝘀 𝗠𝗲𝗻𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗛𝗮𝗻𝘁𝘂 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘀
Saya percaya MAIPs akan mengambil langkah memerangi kemalasan sebelum cuba mengatasi kemiskinan. Insan kurang upaya, orang tua yang uzur, orang yang ditimpa bencana, anak-anak yang masih kecil dan seumpama mereka, yang hidup dalam lingkungan kemiskinan, mereka mempunyai keuzuran dan alasan.
Golongan ini patut diutamakan. Adapun yang berbadan sihat yang meminta-minta atas alasan tiada kerja, golongan ini mesti disemak. Mereka ini sering menjadikan anak-anak kecil mereka alasan kukuh untuk mereka mendapat bantuan.
Malangnya, sebahagian mereka mengambil kesempatan untuk bertambah malas dengan bantuan yang diberikan.MAIPs sebenarnya telah menyediakan terlalu banyak program untuk memajukan asnaf dengan membekalkan mereka kemahiran dan modal. Ratusan juta dibelanjakan untuk pelbagai latihan dan pendidikan supaya kehidupan asnaf berubah dan mampu berdiri sendiri.
Alhamdulillah, banyak juga yang berjaya. Ramai yang sudah tidak miskin lagi, khususnya yang muda. Namun, golongan pemalas juga masih banyak. Peluang pekerjaan dicari dan diberikan. Seminggu dua mereka bekerja, kemudian mereka lari. Saya masih ingat, kami bermesyuarat menghantar sejumlah golongan miskin mengikuti kursus menjadi pemandu lori kontena canggih.
Elaun kursus MAIPs berikan, pihak syarikat juga bantu. Selepas itu, akan diserap terus bekerja yang pendapatannya sekitar 4 ribu ringgit sebulan. Malangnya, sebahagian besar lari balik rumah. Atas alasan tak biasa duduk luar lama-lama. Itulah syaitan kemalasan yang menguasai urat nadi sebahagian manusia.
𝗔𝗸𝘂𝗿
Hal ini sebenarnya, bukan sahaja di Perlis, tapi di semua tempat dan negeri. Meriwayatkan hal ini memang merobek perasaan kita sendiri. Namun, suka atau tidak suka, kita kena akur bahwa bukan sedikit ‘melayu yang malas’. Dalam masa yang sama, juga memang akur ramai juga Melayu yang rajin dan berjaya. Namun, kita tidak boleh nafikan masih ramai orang kita sangat pemalas. Inilah juga sebabnya, kita gagal dalam bersaing dengan pihak lain. Akhirnya, kita hanya menyalahkan pihak lain semata, lalu melupakan penyakit malas yang ada dalam masyarakat kita.
Kemalasanlah yang menyebabkan ramai orang kita kerja ‘lebih-kurang’. Produknya tidak berkualiti. Sehingga masyarakat kita sendiri kadang-kala terpaksa mengutamakan produk pihak lain di sudut kualiti dan kesungguhan. Natijahnya, peniagaan orang kita tidak berdaya saing di sudut kualiti, ataupun di sudut kesungguhan kerja. Dengan saya akur, ada banyak juga produk orang Melayu-Muslim yang berkualiti dan sangat bagus.
Ads
𝗝𝗶𝗵𝗮𝗱 𝗠𝗲𝗻𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴 𝗞𝗲𝗺𝗮𝗹𝗮𝘀𝗮𝗻
Berjihad menentang kemiskinan tidak akan berjaya jika kita tidak berjihad menentang kemalasan. Saya melihat, -dengan izin ALLAH- harta dunia ini dapat diperolehi dengan pemikiran yang bijak walaupun usahanya tidak begitu hebat. Jika akalnya hebat dan usahanya juga hebat, dengan izin ALLAH pasti banyak rezekinya. Kedua, harta dunia diperolehi dengan kesungguhan usaha walaupun kebijaksanaan tidak begitu tinggi. Dengan kerajinan akan membina pengalaman. Dengan pengalaman, orang kurang bijak akan membuat keputusan yang bijak. Akhirnya, dengan kerajinan dan pengalaman, rezeki yang banyak -dengan izin ALLAH- hadir ke dalam kehidupan.
Sebenarnya, memerangi kemalasan itu adalah tanggungjawab kita dalam beragama. Sabda Nabi s.a.w:
“Jika seseorang kamu mengambil talinya, kemudian membawa satu ikatan kayu api di atas belakangnya lalu menjualnya, -dengan sebab itu ALLAH memelihara maruahnya- maka itu lebih baik daripada dia meminta-minta kepada manusia, samada mereka memberikannya atau tidak” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
“Aku mendengar Nabi s.a.w sering berdoa: “Ya ALLAH sesungguhnya daku berlindung denganMU daripada kerisauan dan dukacita, daripada lemah dan malas, daripada kebakhilan dan kebaculan, daripada bebanan hutang dan daripada ditewaskan oleh orang” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maafkan coretan ini. Namun, ia sesuatu yang terpaksa diluahkan demi kepentingan kita semua. Masyarakat muslim kita ramai yang berharta dan suka membantu. Alhamdulillah. Namun, jika kita tidak teliti dalam strategi kita membantu, saya bimbang kita bukan berjaya menghapuskan kemiskinan tapi meramaikan lagi golongan pemalas.
Untuk memberikan bantuan dengan gambar yang gah mungkin mudah. Namun, untuk mencabut akar masalah, mungkin tidak semudah sekadar menghulurkan bantuan wang ringgit. Kita perlu gembeling tenaga mengubah mentaliti dan sikap ‘malas’. Inilah -in sha ALLAH- usaha yang mesti kami di MAIPs laksanakan.
Semoga ALLAH mengampuni saya..
Dr MAZA, 12.30 malam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kota Tarem yang terletak di Hadramaut, Yaman merupakan tempat bersejarah yang sangat terkenal. Dikenali sebagai kota seribu wali kerana merupakan tempat himpunan berkumpulnya wali Allah, masyarakat di sini sangat dikenali kerana memiliki keturunan Nabi Muhammad SAW.
Rasulullah SAW menceritakan berkenaan Yaman menerusi sabdanya yang bermaksud: “Telah datang ahli Yaman, mereka adalah orang yang selembut-lembut hati dan selembut-lembut sifat, iman itu di Yaman dan fiqh itu di Yaman dan hikmah juga di Yaman.” (Hadis riwayat Muslim).
Di sebalik kisah Kota Seribu Wali ini pasti ramai tertanya-tanya bagaimana keadaan pelajar di sini.
Dikongsi dari fb milik Al Faqir Mustaffa Kamal, dirinya yang berhijrah ke Kota Tarem berkongsi keunikan di kota ini. Katanya, pelajar di sini, tidak disibukkan dengan cerita akhir zaman tapi diajar tentang ilmu selain mengamalkan zikir.
Diari seorang pelajar:-
Mestilah kena bangun sebelum Subuh, kemudian kejutkan anak-anak sebelum pergi ke Musalla Dar Musthofa. Di situ, kita berzikir beramai-ramai sehingga solat subuh berjemaah. Selepas itu kami akan membaca beramai-ramai Azkar pagi dari kitab Khalasoh Madad sambil bersalaman dengan Al Habib Omar dan para Habaib dan pelajar-pelajar yang lainnya.
Selesai bersalaman dan berzikir lalu masing-masing masuk dalam Halaqah pengajiannya, Al Faqir masuk halaqah bersama Allamah Habib Omar mendengar syarahan Kitab Muwattho’ Imam Malik.
Habis pengajian dengan Al Habib, halaqah kami akan membaca surah Yasin dan doa, kemudian masing-masing solat sunat dhuha, Al Habib Omar biasanya solat dhuha 8 rakaat dan dalam solatnya Al Habib membaca Al Quran dengan panjang. Istiqamah, khusyuk dan penuh tunduk kepada Allah. Semoga Allah panjangkan umur Al Habib dalam kebaikan.
Beginilah rutin kehidupan kami di Tarem setiap pagi. Waktu sebelum Subuh hingga terbit matahari adalah waktu yang paling utama kita beribadat. Pastikan permulaan kehidupan dengan ibadat dan jangan sampai hari kamu dimulakan dengan maksiat.
Orang Tarem bangun pagi, mula-mula yang dibaca adalah zikir, kemudian ilmu kemudian Al Quran dan begitulah sehingga masa makmur dengan ibadat. Wahai teman, ayuh kita ubah kehidupan kita dengan makmur dengan ibadat, tulisnya.
Dalam pada itu, Al Faqir Mustaffa Kamal menjelaskan, mereka di sini tidak disibukkan dengan dengan cerita akhir zaman tetapi disibukkan dengan belajar ilmu dan berzikir, Habaib di sini (Tarem) menekankan 3 perkara asas iaitu :-
1- Belajar ilmu dan berzikir, 2- Beribadah dan berakhlak mulia 3- Berserah kepada Allah dalam semua usaha.
Al Faqir duduk di sini (Tarem) tidak pernah mendengar baik daripada Habaib atau Masyaikh mengkritik atau menjatuhkan satu sama lain. Yang Al Faqir lihat mereka saling hormat menghormati di antara satu sama lain. Bahkan Allamah Habib Omar masih lagi duduk dalam majlis ilmu Habib Abu Bakar Balfaqeh di Suq.
Tarem bukan saja, kota ilmu, bahkan ia adalah kota adab dan akhlak. Ianya dapat dilihat daripada ulama-ulama di sini. Apa yang dapat kita belajar dari kota Tarem adalah:-
1.Para ulama atau pendakwah mestilah mengajak masyarakat kepada ilmu dan amal, tidak membawa cerita atau isu yang menakutkan orang ramai.
2- Masyarakat hendaklah disajikan ilmu yang membawa kepada taqwa, maksudnya ia menjuruskan kepada:- a- Mengingatkan nikmat Allah dan Kebesaran Allah. b- Membawa kepada beramal dan meninggalkan maksiat, c- Berakhlak mulia sesama manusia.
3- Para ulama dan pendakwah hendaklah menjadi contoh kepada masyarakat agar ilmu yang disampaikan akan memberi kesan.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Di akhirat, manusia hanya ada dua pilihan. Ke syurga Allah atau dicampakkan ke dalam neraka.
Sebelum memasuki satu dari antara keduanya, manusia perlu melalui titian sirat.
Apa dimaksudkan dengan Titian Sirat ini.
As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.
Dalam surah Maryam menjelaskan, “Dan tiada seorang pun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71).
Bukan seperti jambatan biasa tapi titian sirat ini dikatakan senipis sehelai rambut yang dibelah tujuh. Dan di sinilah manusia perlu melaluinya. Jika baik amalannya maka kita akan memasuki syurga atau sebaliknya. Dikatakan juga, titian siratul mustaqim itu sangat gelap. Hanya amalan-amalan baik semasa hidup akan membantu tubuh kita mengeluarkan cahaya ketika melaluinya.
Rasulullah SAW pernah menyebut beberapa amalan yang boleh kita lakukan agar mendapat jaminan keselamatan ketika melintasi di atas sirat. Antaranya ialah :-
Banyakkan bersedekah
Banyakkan hadir ke masjid
Membantu memenuhi keperluan orang lain
Memudahkan kesulitan orang lain
Bagaimana pun, beberapa amalan buruk akan merencatkan kelancaran perjalanan seseorang di atas titian sirat. Antaranya ialah :-
Membuat tuduhan palsu kepada seorang Mukmin
Abu Daud meriwayatkan daripada Muaz bin Anas al-Juhani, sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :-
سم الله الرحمن الرحيم
“Sesiapa yang menjaga seorang Mukmin daripada gangguan munafik, maka ALLAH akan mengutus seorang malaikat untuk menjaga tubuhnya daripada api neraka jahannam, dan sesiapa yang membuat tuduhan (dusta) kepada seorang Mukmin untuk memburukkan namanya, maka ALLAH akan menghentikan langkahnya di atas sirat hingga ia bersedia melepaskan tuduhan tersebut.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap hari kita mendengar perkembangan terkini virus pandemik yang kini melanda seluruh negara.
Malah disebabkan wabak ini juga Masjidil Haram masih belum dibuka kepada orang ramai.
Para saintis juga turut bertungkus lumus membuatkan kajian bagi mencari penawar terbaik untuk kesembuhan pesakit yang positif.
Dan kita juga sebagai umat islam tidak putus-putus berdoa agar Tuhan melenyapkan segera COVID-19 ini yang sudah membunuh ribuan manusia. Juga amalan solat sunat dan zikir yang diamalkan bagi melindungi diri dari wabak ini.
Pendakwah, Muhadir Joll, berkata orang yang beriman meyakini manfaat dan kemudaratan hakikatnya datang daripada Allah SWT.
“Orang beriman akan menempuhi ujian ini dengan bersabar dan menginsafi kelemahan serta kelekaan diri.
“Oleh itu, mereka berusaha menegah dan merawat serta menjauhinya dengan langkah kesihatan tertentu, termasuk mengikut garis panduan dan arahan kerajaan,” katanya kepada Ibrah.
Menurut Muhadir, antara amalan baik untuk diamalkan ketika menghadapi wabak COVID-19 ini adalah memohon perlindungan daripada Allah SWT dengan membaca Ratib al-Attas.
“Ratib berasal daripada perkataan rattaba yang bermaksud menyusun atau mengatur. Oleh itu, ratib sesuatu tersusun dan teratur dengan rapi.
“Ratib Al-Attas ialah amalan bacaan yang mengandungi ayat al-Quran, hadis Rasulullah SAW, zikir dan doa yang disusun Al-Habib Umar Abdul Rahman al-Attas.
“Di Hadramawt, Yaman, istilah ratib merujuk kepada bacaan ringkas yang dibaca dengan bilangan sedikit umpamanya 3, 7, 10, 11 dan 40 kali,” katanya.
Menurut Muhadir, membaca Ratib al-Attas bererti membaca rangkaian ayat, hadis, selawat, tasbih, tahmid, takbir, tahlil dan doa yang ada di dalamnya dengan kesemuanya mempunyai pahala dan fadilat tersendiri seperti disebutkan dalam banyak hadis.
Katanya, Ratib al-Attas amat baik sekiranya dijadikan amalan rutin dan dibaca setiap hari. Justeru, tidak semestinya dibaca hanya ketika berlaku sesuatu bencana atau ujian.
“Melalui pembacaan Ratib al-Attas, akidah menjadi lebih mantap dengan syarat mesti difahami isi kandungan dan tujuan membacanya.
“Banyak kelebihan membacanya, termasuk sebagai pelindung diri, keluarga dan harta benda, selain diampunkan dosa serta kesalahan.
“Selain itu, antara kelebihannya termasuk ditunai dan dimudahkan hajat, dipanjangkan umur dan dikurniakan husnul khatimah (pengakhiran baik),” katanya.
Firman Allah SWT: “(Iaitu) orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir (mengingat) kepada Allah. Ingatlah, hanya dengan berzikir (mengingat) kepada Allah, hati akan menjadi tenteram.” (Ar-Ra’d: 28)
Muhadir turut menjelaskan tafsiran ayat itu oleh Imam Ibnu Katsir seperti tercatat dalam Tafsir al-Quran al-Azhim.
“Menurut Imam Ibnu Katsir, ayat itu bermaksud hati akan menjadi baik dan mudah menuju Allah SWT.
“Hati menjadi tenang ketika ingat kepada Allah SWT dan puas ketika menyakini hanya Dia sebagai pelindung dan penolong,” katanya.
Muhadir berkata, membaca Ratib al-Attas menunjukkan isyarat keyakinan hamba kepada kasih sayang Allah SWT terhadap makhluk, di samping kekuasaan dan kekuatan-Nya dalam memberi perlindungan kepada setiap hamba ketika mereka meminta.
“Keyakinan dengan keesaan, kasih sayang, keagungan, kekuasaan dan kekuatan hanya milik mutlak Allah SWT.
“Membaca rangkaian ayat, hadis, selawat, tasbih, tahmid, takbir, tahlil dan doa yang ada dalam Ratib al-Attas ini khususnya dan di dalam ratib, wirid dan hizib yang lain umumnya, menjadikan hati tenteram,” katanya.
Mengulas lanjut mengenai kaedah bacaannya, Muhadir berkata, Ratib al-Attas khusus dibaca selepas waktu Isyak.
“Bagaimanapun, tidak mengapa jika dibaca pada waktu pagi dan petang, terutama sekali ketika menghadapi wabak virus sebegini.
“Ia boleh dibaca berseorangan, tetapi lebih baik jika dibaca secara berjemaah. Jika dibaca berseorangan, ia dibaca dengan suara perlahan atau tanpa suara untuk lebih merasakan kesan bacaannya di dalam hati, di samping lebih ikhlas,” katanya.
Muhadir turut memberitahu, jika ia dibaca dalam kumpulan atau secara berjemaah, maka hendaklah dibaca dengan suara sederhana, tidak terlalu kuat mahupun terlalu perlahan.
Katanya, amat rugi sekiranya keberkatan amalan Ratib Al-Attas ini tidak diamalkan oleh umat Islam yang sarat dengan pelbagai kelebihan ini tidak diamalkan secara istiqamah dan bersungguh-sungguh.
“Disebabkan kemasyhuran dan keberkatan Ratib al-Attas ini, ia dibaca oleh hampir semua umat Islam di dunia termasuk di negara kita.
“Begitu banyak majlis pengajian atau acara keagamaan yang dimulakan dengan membaca Ratib al-Attas ini kerana keberkatan dan kemujaraban yang ada padanya,” katanya.
INFO Ratib Al-Attas
Ia turut disebut dengan nama ‘Aziz al-Manal wa Fath Bab al-Wishal
Amalan ini sudah diamalkan sejak 369 tahun dahulu
Ia disusun ulama besar di Hadramawt, Yaman, iaitu Al-Habib al-Imam Umar Abdur Rahman al-Attas yang juga guru kepada Al-Habib al-Imam Abdullah bin Alawi al-Haddad, penyusun Ratib Al-Haddad yang juga masyhur.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...