‘Dulu practice lafaz akad nikah, main kahwin-kahwin dengan kawan.’ Rupanya itulah jodoh Allah tentukan.
Memang ramai di kalangan kita masa kecil dahulu, “main kahwin-kahwin’ bukan? Kadang-kadang siap berlakon olok-olok dengan kawan-kawan. Memang seronok bila dikenang balik.
Rata-ratanya pada saat itu hanya fikirkan rasa seronok di zaman kanak-kanak dan tak pernah terfikir akan berjodoh kelak dan bakal menjadi kenyataan. Namun situasi tersebut berbeza dengan pengguna TikTok ini, Uzair.
Sebelum ini, sekitar tahun 2011, dirinya pernah berlatih atau practice lafazkan akad nikah dan ketika itu dia menyebut nama gadis idamannya bersaksikan dua rakannya.
Suratan atau kebetulan, baru-baru ini impiannya untuk mengahwini gadis dambaannya dimakbulkan Tuhan. Dia dan isterinya yang dikenali dengan nama Eyka, selamat naik pelamin seterusnya bergelar raja sehari.
Menerusi kapsyennya, Uzair mengungkapkan rasa syukur yang tak terhingga. Katanya,
Ads
Main Kahwin-Kahwin Dengan Kawan
Alhamdulillah ️dipermudahkan segalanya. Tak disangka niat dari 2011 dan doa kini telah dimakbulkan Allah.
Menerusi perkongsian yang sama, sahabatnya yang pernah menjadi tok kadi olok-olok menerusi video rakaman lama turut menjelaskan hal sebenar di ruangan komen.
Katanya hubungan Uzair dan isterinya yang berlangsung selama 11 tahun bukanlah sesuatu yang mudah. Pelbagai ujian dan rintangan telah Uzair tempuhi untuk sampai ke tahap ini.
Menurut sahabatnya, 11 tahun perkenalan pelbagai dugaan dia. Kadi dan saksi 2011 itu menjadi saksi. Alhamdulillah hari ini mereka benar-benar diijabkabulkan. Tahniah sahabat.
Komen Warganet:
Ads
Rata-rata warganet turut tumpang rasa bahagia dan mendoakan yang terbaik buat pasangan ini.
Wani Aina
Lama bercinta, sudah ada niat nak halalkan. Tahniah..
Sufi Sufiah
Tahniah, tak sia-sia tujuh tahun buat latihan akad nikah. Semoga dipanjangkan jodoh.
Bidadari Mimpi
Alhamdulillah… Tahniah, Adik. Practice make perfect!
SitiMarliana195
Lama praktis itu.. Tahniah adik, selamat menempuh alam perkahwinan.
Kashoorga : Kalau sudah jodoh tak ke mana, daripada angan-angan jadi kenyataan.
“Setiap jiwa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka sungguh dia telah berjaya. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya” (Ali-Imran 3: ayat 185).
Mati atau disebut saat sakaratul maut adalah detik penghujung hidup manusia menghembuskan nafas terakhirnya.
Sakaratul maut itu pedih. Dalam satu hadis disebut,
“Sakaratul maut itu sakitnya sama dengan tusukan tiga ratus pedang” (HR Tirmidzi)
Bahkan Nabi Muhammad SAW yang kita cintai juga merasakan hal itu menjelang wafatnya sebagaimana diceritakan dalam kitab-kitab Sirah Nabawiyah.
Sekilas gambaran kepedihan sakaratul maut diungkap dalam Al-Quran:-
“…Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan sakratul maut, sedang para Malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): “Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksa yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya.” (QS Al-An’am Ayat 93)
Dalam Kitab Sirah Nabawiyah, Ibnu Hisyam menceritakan detik-detik wafatnya Nabi Muhammad SAW. Nabi yang mulia berkata kepada puterinya, Fathimah Az-Zahra, yang duduk di sisinya. Baginda berkata: “Wahai puteriku Fatimah, dia adalah pengusir kelazatan, pemutus keinginan, pemisah jemaah dan yang meramaikan kubur.”
Ketika Malaikat maut datang, Malikat Jibril pun datang lalu duduk di samping Rasulullah. Malaikat Maut meminta izin kepada Rasulullah untuk menjalankan tugasnya. Ketika ruh sampai di bahagian perut, Rasulullah SAW berkata: “Wahai Jibril, alangkah pedihnya maut.”
Rasulullah SAW merasa kesakitan. Padahal, Malaikat Maut sudah melembutkan caranya saat mencabut roh yang mulia itu. Jibril memalingkan wajahnya kerana tidak sanggup melihat Rasulullah merasakan kesakitan saat menghadapi sakaratul maut.
Di tengah sakit tak tertahan itu, Rasulullah SAW berkata: “Ya Allah, dahsyat saat maut ini. Berikan saja semua seksa maut ini kepadaku. Jangan kepada ummatku.”
Begitulah sekilas gambaran sakitnya sakaratul maut yang dialami Nabi Muhammad SAW. Lantas, bagaimana dengan dengan sakaratul maut kita sebagai umatnya?
Dalam satu hadisnya, Rasulullah SAW memerintahkan umatnya agar insan terdekat yang menyaksikan ahli keluarga yang sedang menghadapi sakaratul maut agar membisikkan kalimat ‘Laa ilaha ilallah’ di telinga orang yang sedang nazak.
لقنوا موتاكم لااله الا الله
“Bantulah orang yang akan meninggal dunia untuk mengucapkan kalimat ‘Laa ilaha illaallah’”. (HR Muslim)
Disebabkan sakaratul maut itu sakit, Ustaz Zulkifli Muhammad Ali, Lc. sebagaiamana dikutip dari Sindonews, mengajarkan satu doa agar dimudahkan ketika sakaratul maut.
Doa ini dinukil dari beberapa riwayat hadis. Berikut lafaznya:
Wanita tak perlu bergambar dengan lelaki ajnabi, walaupun hanya sekadar suka-suka. Atas alasan apa sekalipun tak perlulah nak bergambar berdua, bukan saja tidak manis malah mengundang fitnah.
Nampak macam isu kecil, tetapi daripada bergambar bersamalah timbul perasaan suka dan pelbagai lagi. Ikuti perkongsian Hazwani Mohd Dah dan hadam baik-baik mengapa kita dilarang bergambar berdua dengan lelaki ajnabi.
Untuk kawan-kawan perempuan ku, ada satu nasihat yang tidak suka didengar, tapi akak wajib pesan. Jangan bergambar berduaan dengan mana-mana lelaki. Tak perlu. Kalau atas tiket profesionalisme pun, jarakkan diri.
Bukan setakat bergambar saja, naik kereta berdua, makan berdua, sesama lawan jantina adalah tidak perlu.
Ramai yang kurang ilmu dan sensitiviti, asal baju warna sama saja, hendak ambil gambar berdua-duaan. Asal terjumpa saja, ambil gambar sebagai tanda jumpa kawan lama.
Malah, asal keluar makan saja, hendak kongsi sama sepinggan tanda rapatnya persahabatan macam abang dan adik. Jangan melorongkan atau spark kemesraan selain bukan suami kita. Kononnya ukhwah. Malu adalah mahkota kita.
Ramai juga yang gunakan tiket ‘ukhwah’ dan teman tapi mesra untuk gambar berduaan dan rapat begini, sebenarnya itu ialah ikhtilat.
Dengan Lelaki Ajnabi
Ustaz Adnin Roslan pernah cakap, yang rapat tak semestinya ukhwah dan yang tak rapat, tak semestinya tak ukhwah.
Dalam ukhwah lelaki dan perempuan, banyak batasan perlu dijaga;
1. Jaga pandangan
2. Jaga jarak
3. Tutup aurat (bukan balut aurat)
4. Bercakap bersahaja ( bukan manja dan gedik)
5. Cakap yang perlu saja.
6. Jangan berduaan.
Dalam masa yang sama, saya juga hendak berpesan kepada diri saya sendiri, hati-hati dengan pakaian kita.
Tutup aurat dan balut aurat adalah berbeza. Secantik apapun tubuh kita, ia tidak layak dibalut di hadapan lelaki ajnabi. Ketat dan terbonjol, especially part dada adalah sangat mengaibkan.
Ya, ingatan ini untuk semua sebenarnya, termasuk lelaki. Tapi, dalam kebanyakan kes, perempuan yang selalu over excited hendak bergambar, lentok-lentok, buat mulut muncung-muncung dan minta bergambar dengan lelaki.
Tak dinafikan lelaki pun ada yang begini.
Walaupun Hanya Sekadar Suka-Suka
Kawan-kawan wanitaku,
Jika kita pandai jaga diri, tegas, ada pendirian, sopan, jaga batas,
Jangankan lelaki hendak ajak selfie dengan kita, hendak berborak kosong pun mereka segan! Draw a line.
Kashoorga: Wanita seharusnya jaga jarak dengan lelaki yang bukan mahramnya. Apa lagi wanita yang sudah berkahwin, jaga maruah diri dan suami.
Datangkan mudarat dan sakiti manusia, boleh ke pijak semut sampai mati? Ada pendapat mengatakan bahawa kita diharamkan untuk membunuh semut.
Tetapi jika mendatangkan mudarat kepada manusia, adakah hukumnya masih sama? Ikuti perkongsian Pegawai JAKIM, Ustaz Mohd Hariri Mohamad Daud ini dalam Ustaz Betul Ke?
Jelas Ustaz Hariri, semut adalah haiwan ciptaan Allah SWT bahkan semut juga adalah salah satu daripada nama-nama Al-quran iaitu Surah An-Naml atau Surah Semut iaitu surah yang ke-27. Surah ini mempunyai 93 ayat al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah.
Ini bermakna semut ini bukanlah calang-calang binatang tetapi haiwan yang dijadikan nama Al-Quran. Nabi Muhammad saw, bersabda dalam satu hadis Riwayat Abu Daud, sesungguhnya nabi melarang kita membunuh tiga jenis binatang.
Pertama adalah lebah, burung dan seterusnya semut. Tidak ada masalah tiba-tiba pijak atau bunuh semut, sememangnya tidak boleh kerana nabi larang disebabkan semut adalah tentera Nabi Sulaiman a.s.
Namun bagaimana pula jika semut tersebut mendatangkan mudarat atau menyakiti manusia, adakah perlu dibiarkan saja.
Syeikh Wahbah Alzuhaili ada menyebut dalam kitabnya bahawa memang kita dilarang membunuh semut yang melata. Tetapi sekiranya semut tersebut membahayakan, mencederakan kita maka dibolehkan untuk membunuh kerana untuk menjaga keselamatan diri kita.
Sakiti Manusia
Selain daripada itu, terdapat hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Salah seorang nabi singgah di bawah sebatang pokok, lalu dia digigit seekor semut, lantas Baginda memerintahkan agar barang-barangnya dialihkan dari pokok itu, kemudian Baginda memerintahkan agar sarang semut itu dibakar dengan api. Maka Allah mewahyukan kepadanya: ‘Mengapa tidak hanya dibakar semut yang menggigit sahaja?’
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, terdapat dalam kalangan ulama yang menjadikan hadis ini sebagai dalil bagi mengharuskan perbuatan membakar haiwan yang mengganggu dan memberi mudarat dengan api berdasarkan kaedah syar‘ man qablana, sekiranya tidak ada dalam syariat kita apa yang mengangkatnya.
Namun begitu, terdapat dalam syariat kita larangan untuk menyeksa dengan api. Kemudian, beliau menukilkan pendapat Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini, bahawa hadis ini bermaksud dibolehkan untuk membunuh semut bagi syariat nabi tersebut. Begitu juga, dibolehkan membunuh semut dengan menggunakan api.
Hal ini kerana, asal dalam membunuh dan membakar adalah tidak berlaku kekerasan atau penyeksaan padanya, bahkan ia adalah untuk membakar lebih daripada seekor semut — yakni membakar sarangnya. Adapun di dalam syariat kita tidak dibolehkan membakar haiwan dengan menggunakan api melainkan dalam masalah Qisas dengan syaratnya.
Begitu juga, tidak dibenarkan untuk membunuh semut berdasarkan hadis Ibn Abbas. Begitu juga dinukilkan daripada al-Qadhi ‘Iyadh, beliau berpendapat hadis ini menjadi dalil mengenai keharusan membunuh setiap haiwan yang memberi mudarat dan mengganggu atau menyakiti manusia.
Boleh Ke Pijak
Di samping itu, terdapat juga riwayat daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
“Kami bersama Rasulullah SAW dalam satu permusafiran, kemudian Baginda SAW pergi untuk menunaikan keperluannya. Kemudian, kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua anaknya dan burung tersebut datang dan mengepak-ngepak sayapnya. Kemudian Nabi SAW datang dan bersabda: ‘Siapakah yang menyakiti burung ini dengan mengambil anaknya? Kembalikan anaknya kepadanya.’ Setelah itu, Baginda SAW melihat sebuah sarang semut yang telah kami bakar dan Baginda bersabda: ‘Siapakah yang membakar sarang ini?’ Kami menjawab: ‘Kami (yang membakarnya).’ Baginda bersabda lagi: ‘Sesungguhnya tidak layak untuk menyeksa dengan api melainkan Allah SWT kerana Dia ialah Penguasa api.’
Al-Khattabi menyebutkan, hadith ini menunjukkan bahawa membakar sarang serangga adalah makruh. Adapun semut, keuzuran padanya adalah sangat sedikit. Hal ini kerana, kemudaratannya boleh dihilangkan tanpa perlu kepada cara membakarnya dengan api. Sesungguhnya diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
“Dahulu ada di antara para nabi telah digigit oleh seekor semut, kemudian Nabi itu memerintahkan untuk pergi ke sarang semut tersebut lalu membakarnya. Maka Allah mewahyukan kepada Nabi tersebut: ‘Adakah kerana seekor semut yang menggigitmu, kemudian kamu menghancurkan umat daripada umat-umat yang bertasbih.’
Semut Sampai Mati?
Kemudian, al-Khattabi menyatakan, semut terbahagi kepada dua jenis. Pertamanya, jenis yang mengganggu dan memudaratkan, maka mencegah kemudaratan atau gangguan daripada semut itu adalah dibolehkan yakni dengan membunuhnya.
Keduanya, jenis yang tidak memberi mudarat iaitu jenis semut yang memiliki kaki yang panjang, dan tidak boleh untuk membunuhnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa sekalipun dibolehkan untuk membunuh semut yang memudaratkan, namun tidak dibenarkan untuk membunuhnya dengan cara membakarnya melainkan jika hal demikian hanya satu-satunya cara untuk membasminya. Maka ketika itu dibolehkan untuk membakarnya bagi membasminya.
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...