Puasa hari putih atau puasa ayyamul bidh bermaksud berpuasa pada hari bulan mengambang iaitu pada setiap hari ke-13, 14 dan 15 di pertengahan bulan Islam. H Ini kerana pada waktu ini cahaya bulan sangat terang-benderang.
Dalam satu hadith dari Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu (RA), berkata:
Maksudnya: “Rasulullah SAW meminta aku melakukan tiga perkara, iaitu puasa selama tiga hari pada setiap bulan, solat Duha dua rakaat dan solat Witir sebelum tidur.”Riwayat al-Bukhari (1124) dan Muslim (721).
Berdasarkan hadith di atas kita digalakkan berpuasa selama tiga hari dalam satu-satunya bulan Islam. Namun, lebih afdal sekiranya kita dapat melakukannya pada hari ke-13, 14 dan 15 dalam bulan Islam.
Hal ini merujuk kepada hadis yang berikut.
Daripada Abu Dzar RA, katanya, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sekiranya engkau berpuasa tiga hari dalam sebulan, berpuasalah pada 13, 14, dan 15 hari bulan.”Riwayat al-Tirmizi (761).
Bagaimana lafaz niat puasa hari putih?
Niat Puasa Hari Putih Bacaan rumi:
Nawaitu sauma ayyamal bidh sunnatan lillahi taala
Maksudnya: Sahaja aku puasa sunat hari putih kerana Allah taala
Ads
APAKAH BENTUK PUASA UMAT ZAMAN SILAM SEBELUM KEDATANGAN NABI MUHAMMAD?
Sebelum kita melakukan puasa sunat hari putih, ini sejarah mengenai puasa ini seperti dikongsikan oleh Mufti Negeri Terengganu,Sahibus Samahah Prof. Madya Dr. Haji Mohamad Sabri bin Haron berdasarkan soalan, apakah bentuk puasa umat-umat zaman silam sebelum kedatangan Nabi Muhammad SAW?
Jawapan:-
Allah berfirman yang ertinya:-
“Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan juga kepada orang-orang yang sebelum kamu mudah-mudahan kamu bertaqwa”. (al-Baqarah: 183)
Walaupun dalam al-Quran atau hadith tidak dijelaskan bagaimana bentuk puasa generasi terdahulu, tetapi ada petunjuk-petunjuk bahawa agama-agama yang dibawa oleh para rasul terdahulu itu adalah agama monotheisme yang mengajarkan kepercayaan pada keesaan Allah.
Ahli sejarah Islam, Ibnu Kathir mengatakan bahawa ibadat puasa sudah ada sejak zaman Nabi Adam a.s dan Hawa a.s. Menurutnya, Adam berpuasa selama tiga hari setiap bulan sepanjang tahun.
Diriwayatkan bahawa Nabi Adam a.s apabila sampainya di bumi setelah diturunkan dari syurga akibat kesalahan yang dilakukan, baginda bertaubat kepada Allah s.w.t dan baginda berpuasa selama tiga hari setiap bulan. Itulah yang kemudian dikenal dengan puasa hari-hari putih iaitu pada setiap tanggal 13, 14 dan 15 setiap bulan di mana ia juga sunnah untuk dikerjakan oleh umat Nabi Muhammad SAW.
Ada ahli sejarah yang mengatakan bahawa Nabi Adam a.s berpuasa pada 10 Muharam sebagai rasa syukur kerana bertemu dengan isterinya, Hawa, di Arafah. Ada juga yang lain berpendapat, Nabi Adam berpuasa sehari semalam pada waktu dia diturunkan dari syurga oleh Allah.
Ads
Ada juga yang mengatakan Adam berpuasa 40 hari 40 malam setiap tahun. Ada pendapat yang mengatakan Adam berpuasa dalam rangka mendoakan putera-puterinya supaya berada dalam kebaikan.
Selain itu, ada yang mengatakan, Adam berpuasa pada hari Jumaat untuk mengenang peristiwa penting iaitu baginda dijadikan oleh Allah dan diturunkan ke bumi olehNya dan diterima taubatnya pada hari Jumaat. Dalam hadith disebutkan:
''Sesungguhnya Allah menjadikan Adam pada hari Jumaat, diturunkannya ke bumi pada hari Jumaat, baginda bertaubat kepada Allah atas kesalahannya memakan buah larangan pada hari Jumaat dan baginda wafat pun pada hari Jumaat.'' (Riwayat Bukhari).
Diriwayatkan bahawa Nabi Nuh a.s juga berpuasa selama tiga hari setiap bulan sepanjang tahun, seperti puasanya Nabi Adam. Baginda Nabi Nuh juga memerintahkan kaumnya untuk menyembah Allah dan berpuasa ketika mereka berbulan-bulan hidup terapung-apung di dalam perahu besar di tengah banjir yang luas dan memerintahkan mereka terus menerus bertaubat kepada Allah.
Nabi Dawud a.s juga melaksanakan puasa, bahkan baginda berpuasa dalam waktu yang cukup lama iaitu setengah tahun, di mana baginda berpuasa satu hari dan berbuka satu hari sepanjang tahun.
Nabi Ibrahim a.s juga terkenal dengan kegemarannya berpuasa, terutama pada saat hendak menerima wahyu dari Allah, yang kemudian dijadikan suhufnya yang rasmi. Ajaran Nabi Ibrahim tentang puasa ini turut dilaksanakan oleh anaknya Nabi Ismail a.s yang terkenal taat beribadat dan ia diikuti juga oleh Nabi Ishaq a.s iaitu anak Ibrahim dari isterinya Sarah.Anak Ishaq iaitu Nabi Ya'kub a.s yang juga seorang Rasul di mana baginda gemar berpuasa terutama ketika mendoakan keselamatan putera-puteranya.
Imam Al-Qurthubi dalam kitabnya al-Jami’ li Ahkamil Qur’an (2/274) menyebutkan bahawa Allah telah mewajibkan ibadat puasa kepada bangsa Yahudi (umat Nabi Musa a.s) selama 40 hari, kemudian kepada umat Nabi Isa a.s selama 50 hari. Tetapi kemudian mereka merubah waktunya sesuai nafsu mereka iaitu jika bertepatan dengan musim panas mereka menundanya hingga datang musim bunga. Hal itu mereka lakukan demi mencari kemudahan dalam beribadat. Hal itu jelas bercanggah dengan ajaran asal agama mereka.
Ads
Hal ini juga menggambarkan betapa umat Yahudi dan Kristian sesat kerana selalu menghindarkan diri untuk melaksanakan ibadat dengan sempurna sesuai dengan aturan Tuhan. Mereka mahu puasa dilaksanakan pada musim dingin atau musim bunga yang siangnya lebih pendek dari malam, berbeza dengan puasa pada musim panas, di samping suhu yang panas, siangnya juga lebih panjang dari malam hari. Itulah kesesatan umat Yahudi dan Kristian.
Umat Islam hari tidak pernah melakukan perubahan begitu kerana itu adalah bercanggah dengan keputusan Allah dan RasulNya. Di samping itu, mereka juga sedar tentang hikmah Allah memerintahkan puasa berdasarkan perjalanan bulan bukan matahari agar puasa dirasakan pada semua musim dan semua cuaca. Sebab, jika puasa berdasarkan perjalanan matahari, maka ibadat puasa akan selau berada dalam satu keadaan.
Jika tahun ini, puasa di mulai pada musim panas, maka selamanya puasa akan berada pada musim panas. Berbeza dengan perjalanan bulan yang selalu berubah, di mana jika tahun ini, puasa dilaksanakan pada musim panas, maka tahun depan atau beberapa tahun kemudian puasa akan dilaksanakan pada musim dingin dan seterusnya.
Umat Yahudi berpuasa pada 10 Muharram
Dalam satu riwayat disebutkan bahawa umat Yahudi berpuasa setiap tahun pada tanggal sepuluh Muharram, sebagai syukur atas keselamatan Nabi Musa a.s dari pemburuan Firaun. Maka Nabi Muhammad s.a.w juga memerintahkan umatnya untuk berpuasa pada tanggal sepuluh Muharram yang dikenal dengan puasa hari ‘Asyura.
Umat Yahudi juga diperintahkan berpuasa satu hari pada hari ke sepuluh bulan ke tujuh dalam hitungan bulan mereka. Puasa itu selama sehari semalam.
Diriwayatkan bahawa Nabi Yusuf a.s pula berpuasa ketika berada dalam penjara bersama para pesalah lainnya. Kebiasaan berpuasa ini juga baginda terapkan ketika menjadi pemerintah Mesir atau ketika menjawat sebagai menteri ekonomi negeri Mesir. Baginda Nabi Yusuf a.s pernah bersabda tentang kekerapan puasa yang dilakukannya: ''Aku khuatir apabila aku kenyang, nanti aku akan melupakan perut fakir miskin.''
Nabi Yunus a.s pula berpuasa dari makan dan minum ketika berada dalam perut ikan besar selama beberapa hari, kemudian berbuka puasa setelah dimuntahkan kembali dari perut ikan itu. Untuk berbuka, diceritakan baginda memakan buah labu yang tumbuh di tepi pantai.
Baginda Nabi Ayub a.s pula berpuasa pada waktu serba kekurangan dan menderita penyakit selama bertahun-tahun, sampai akhirnya baginda sihat seperti sediakala.
Baginda Nabi Syuaib a.s yang terkenal kesolehannya juga banyak melakukan puasa dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah.
Mengetahui sejarah puasa umat terdahulu adalah penting agar umat Islam hari ini jangan mencontohi puasa umat yang menyeleweng seperti umat Yahudi yang memilih waktu puasa yang bukan menurut aturan Allah. Sebab itu, ibadat yang lakukan adalah rugi dan tidak diterima oleh Allah.
Tujuan puasa adalah untuk perubahan ke arah yang lebih baik. Puasa akan menjadikan manusia berubah dari tingkat mukmin biasa menjadi golongan mutaqqin atau orang yang bertakwa.
Sebenarnya untuk berubah ke arah dan bentuk yang lebih baik, bukan hanya manusia yang berpuasa, akan tetapi sebahagian binatang ketika bermetamorfosa (berubah dari satu keadaan kepada keadaan yang lain) juga berpuasa. Ini seperti kupu-kupu yang berpuasa ketika mula berubah dari ulat yang bentuk dan rupanya hodoh untuk menjadi seekor kupu-kupu yang bersayap, cantik dan berawan indah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Adakah perempuan yang memakai jeans dan sneakers dikira menyerupai lelaki?
Jawapan:
Bismillahirrahmanirrahim.
Allah S.W.T telah menciptakan manusia dari jenis lelaki dan perempuan dan masing-masing dilengkapkan dengan ciri fizikal dan tanggungjawab yang berbeza sebagaimana firman Allah dalam surah al-Qiyamah ayat 37 hingga 39:
“Bukankah dia (manusia) berasal dari air mani yang dipancarkan (ke dalam rahim)? Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? Lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis lelaki dan perempuan.”
Menyerupai jantina yang berlainan merupakan satu perbuatan yang menyalahi fitrah insan dan ketetapan Allah. Rasulullah telah bersabda:
“Bukan dari golongan kami siapa saja wanita yang menyerupai lelaki dan siapa saja lelaki yang menyerupai wanita.” (Musnad Ahmad, no: 6875).
Bahkan ‘Abdullah ibn ‘Abbas r.a. menerangkan bahawa: “Rasulullah s.a.w. melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” (Shahih al-Bukhari, no: 5546).
Berdasarkan hadith yang telah disebutkan diatas, Dr. Wahbah al-Zuhaili menyatakan dalam kitabnya al-Fiqhul Islami wa Adilatuhu adalah haram bagi lelaki menyerupai kaum wanita sama ada dari aspek tingkah laku, percakapan, perhiasan, cara berpakaian dan sebagainya dalam perkara yang dikhususkan untuk wanita. Begitu juga sebaliknya, haram ke atas wanita menyerupai kaum lelaki [1].
Allah S.W.T telah menjadikan pakaian juga sebagai perhiasan bagi si pemakai. Maka perhiasan itu suatu yang tidak menyalahi hukum malah ianya merupakan fitrah seorang insan. Sebagai seorang Muslim, kita harus memastikan pakaian yang dikenakan pada tubuh badan hendak sesuai dan bertepatan dengan syariat Islam.
Pemakaian Jeans dan Sneakers bagi Perempuan
Berbalik kepada soalan, jeans merupakan seluar yang diperbuat dari kain yang lasak. Kebiasaanya, seluar adalah pakaian bagi lelaki tetapi telah mula dipakai oleh golongan wanita. Terdapat sebahagian ulama yang mengharamkan secara terus pemakaian segala jenis seluar oleh wanita. Namun begitu, ramai juga dikalangan ulama yang membenarkan pemakaian seluar kepada wanita berdasarkan jenis seluar yang dipakai.
Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesiapa yang tidak ada sarung, hendaklah memakai seluar panjang.” (Sahih Bukhari, no: 5804). Hukum ini umum, bagi membolehkan perempuan dan lelaki memakai seluar. Asalkan seluar perempuan hendaklah berbeza dengan seluar lelaki kerana mereka tidak boleh sama dalam bentuk penampilan diri.
Syeikh Atiyyah Saqqar, Mantan Pengerusi Lajnah Fatwa Al-Azhar Al-Syarif di dalam kitabnya Mausucah al-Usrah turut mengharuskan pemakaian seluar bagi perempuan. Namun begitu, pemakaian seluar tersebut haruslah terhindar dari sebarang fitnah dan tidak menonjolkan dan memperlihatkan anggota badan dan punggungnya dengan rupa yang mengiurkan dan berwarna warni yang mengundang perhatian [2].
Menurut Profesor Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam bukunya Fatawa Muacsirah muka surat 191 ketika ditanya tentang hukum gadis atau perempuan memakai seluar panjang. Ia memjawab hukumnya haram kerana ia sempit (ketat) yang boleh menampakkan bentuk badan yang boleh menimbulkan fitnah. Begitu juga kerana ia menyerupai lelaki dan Allah Subhanahu Wa Ta’ala melaknat perempuan-perempuan yang menyerupai lelaki. Akan tetapi jika ia memakai pakaian-pakaian luar (baju atau jubah) dengan syarat pakaian luar itu longgar serta menutupi seluar serta labuh sehingga ke paras bawah lutut maka hukumnya harus.
Oleh itu, adalah harus bagi perempuan untuk memakai jeans selagi mana jeans yang dipakai berbeza dengan lelaki dan longgar (tidak menampakkan bentuk punggung dan kaki).
Bagi sneakers pula, di pasaran terdapat perbezaan antara sneakers lelaki dan perempuan. Bagi mengelakkan isu menyerupai lelaki, seorang perempuan haruslah memilih sneakers yang direka untuk perempuan sahaja.
Tatacara Pemilihan Pakaian bagi Muslimah
Secara umumnya, seorang Muslimah seharusnya memilih pakaian yang sesuai dan menutup aurat. Pemilihan pakaian juga seharusnya bersesuaian dengan tujuan dan tempat si pemakai. Sebagai contoh, jika seorang muslimah ingin bersukan, pakaian yang sesuai semestinya berseluar, berbaju sukan dan berkasut sukan. Berbeza pula jika seorang muslimah ingin menghadiri majlis keramaian. Pakaian yang lebih sesuai hendaklah lebih sopan seperti berbaju kurung.
Kesimpulan, adalah disarankan agar para Muslimah sekalian lebih berhati-hati dalam memilih sebarang pakaian agar bertepatan dengan syara’ dan kelihatan lebih sopan bertepatan dengan Surah al-A’raaf ayat 26 yang bermaksud :
“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (libaasa) pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk (wariisya) perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat”.
Wallahucalam.
RUJUKAN
[1] Az-Zuhaili, Wahbah bin Mustofa. Al-fiqhul Islami wa adillatuhu. Dar al-Fikr: Dimasyq. 4/2683.
[2] Atiyyah Saqqar. 2006. Mausucah al-Usrah Tahta Ricayah al-Islam.
Syurga dan neraka itu pasti. Ia termasuk dalam hal-hal ghaib yang diciptakan Allah. Imam Abi al-‘Izz al-Hanafi ketika mensyarahkan matan aqidah Imam al-Tohawi menjelaskan bahawa para ulama Ahlussunnah wal Jama’ah telah bersepakat bahawa syurga dan neraka merupakan dua makhluk Allah SWT yang telah diciptakan sebelum Allah SWT menciptakan manusia, dan kedua-duanya telah wujud pada masa sekarang.
Bila bercerita perihal syurga dan neraka, sudah tentu kita menginginkan syurga kerana neraka itu sering digambarkan sebagai tempat yang tidak diinginkan oleh mana-mana manusia.
Dalam kita mendambakan syurga, ramai yang ingin tahu bagaimana keadaan orang beriman yang dimasukkan ke dalam neraka atas dosa yang mereka lakukan di dunia ini? Kashoorga kongsikan soal jawap mengenai keadaan orang beriman di neraka seperti dikisahkan oleh Ustaz Azhar Idrus.
Soalan : Penghuni neraka itu kekal di dalamnya. Bagaimana nasib orang beriman yang kena masuk neraka? Benarkah seorang penceramah yang ada sebut orang beriman yang keluar dari neraka akan mandi dulu dalam satu sungai sebelum masuk syugra?
Jawapan :-
Orang-orang yang kekal di dalam neraka selama-lamanya ialah orang kafir yang mati ia dalam kafirnya ketika di dunia.
Artinya : “Dan orang-orang yang kafir dan tidak percaya kepada segala ayat-ayat Kami maka mereka itulah penghuni neraka mereka kekal berada di dalam neraka selama-lamanya.” (Al-Baqarah : 39)
Berkata ulamak Ahlu Sunnah adalah orang beriman yang masuk neraka itu ialah mereka yang melakukan dosa dan tidak bertaubat kepada Allah sebelum mati dan apabila ditimbang pada mizan adalah dosanya lebih berat dari pahalanya dan tidak mendapat keampunan dari Allah dan tidak pula mendapat syafaat dari yang memberikan syafaat maka dimasukkan mereka ke neraka untuk menerima hukuman tetapi orang beriman yang masuk neraka ini tidak kekal di dalamnya dengan ijmak ulamak.
ORANG BERIMAN TIDAK KEKAL JIKA MASUK NERAKA
Berkata Imam Nawawi :
قال العلماء: المراد بأهلها الذين هم أهلها الكفار، فلا يخرجون منها أبدًا، ولا يموتون فيها أصلًا. قال الله تعالى: {وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذَابِهَا كَذَلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ} [2] وأما من عصاة الموحدين [3]: أصحاب الكبائر، فيعذبون علىِ قدْر ذنوبهم المدةَ التي قدَّرها الله تعالى عليهم،
Artinya : “Berkata ulamak yang dikehendaki dengan ahli neraka sebenar itu ialah ahli neraka yang kafir. Maka mereka itu tidak akan keluar dari neraka selama-lamanya dan mereka tidak akan mati di dalam neraka sampai bila-bila. Allah telah berfirman : Dan orang-orang yang kafir bagi mereka itu neraka Jahannam yang tidak dihukumkan ke atas mereka dengan kematian dan tidak akan diringankan dari mereka itu azabnya. Dan seperti itulah Kami membalas akan sekelian orang-orang yang kafir. Dan adapun orang-orang yang yang derhaka dari kalangan yang mempunyai iman yaitu yang melakukan dosa-dosa besar maka akan diazabkan atas kadar dosa-dosa mereka selama masa yang ditentukan oleh Allah Taala atas mereka itu.” (Kitab Fatawa An-Nawawi)
Jadi adalah orang yang beriman itu sama ada mereka melakukan amal soleh atau tidak pasti mereka akan dimasukkan ke dalam syurga sama ada masuk syurga terus atau dimasukkan ke neraka dulu sebab dosa mereka itu.
Diriwayatkan daripada Ubadah bin As-Somit r.a. Nabi saw bersabda :
من شهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأن محمدا عبده ورسوله، وأن عيسى عبد الله ورسوله، وكلمته ألقاها إلى مريم وروح منه والجنة حق والنار حق أدخله الله الجنة على ما كان من العمل
Artinya : “Barangsiapa yang bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah yang tiada sekutu bagi-Nya dan sungguhnya Muhammad itu hamba-Nya dan Rasul-Nya dan sungguhnya Isa itu hamba Allah dan Rasul-Nya dan kalimah-Nya yang ditiupkan kepada Maryam serta ruh daripada-Nya dan syurga itu benar dan neraka itu benar nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam syurga betapa pun amal yang telah dia lakukan.” (Hadith As-Syeikhain)
Maksud hadith ini ialah orang yang beriman dengan Allah dan sekelian rukun-rukun iman akan dimasukkan ke dalam syurga dan sekalipun dia masuk neraka dahulu sebab amal jahatnya namun akhirnya akan masuk ke dalam syurga.
ORANG BERIMAN YANG BERDOSA MENDAPAT KEAMPUNAN ALLAH
Dan banyak hadith-hadith yang datang menyebut bahawa orang yang beriman yang mati dalam iman dan datang bertemu dengan Allah pada hari kiamat dalam keadaan iman akan mendapat keampunan dari Allah.
Telah diriwayatkan sebuah hadith Qudsi daripada Anas bin Malik r.a. Nabi saw bersabda : " قال الله تعالى : يا ابن آدم، لو أتيتني بقراب الأرض خطايا، ثم لقيتني لا تشرك بي شيئا، لأتيتك بقرابها مغفرة "
Artinya : “Telah berfirman Allah Taala : Wahai anak cucu Adam! Jika kamu datang kepada-Ku dengan membawa dosa sepenuh bumi dan mati kamu dalam keadaan tidak melakukan syirik suatu pun terhadap-Ku nescaya Aku akan memberikan kamu keampunan sepenuh bumi juga.” (Hadith riwayat Tirmizi)
ORANG MUKMIN DIKELUARKAN DARI NERAKA
Telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. daripada Nabi saw bersabda : يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن شعيرة من خير, و يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن برة من خير, و يخرج من النار من قال لا إله إلا الله وفي قلبه وزن ذرة من خير
Artinya : “Akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat biji gandum dan akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat biji jagung dan akan keluar dari neraka orang yang telah menyebut لا إله إلا الله dan di dalam hatinya ada iman seberat zarrah.” (Hadith riwayat Bukhari)
Artinya : “Allah akan memasukkan ahli syurga ke dalam syurga siapa yang Dia kehendaki dengan rahmat-Nya dan memasukkan ahli neraka ke dalam neraka kemudian berkata : Lihatlah kamu sekelian siapa yang kamu dapati di dalam hatinya ada iman seberat biji sawi maka keluarkanlah dia. Lalu dikeluarkanlah maka keluarlah dari neraka dalam keadaan gelap kehangusan lalu dimasukkan mereka itu ke dalam sungai Al-Hayah atau Al-Haya kemudian mereka tumbuh didalamnya seperti tumbuhnya bijian selepas banjir. Tidakkah kamu lihat ia bagaimana ia keluar dalam keadaan sangat elok dilihat lagi berbau harum?" (Riwayat Imam Muslim)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kena cepat-cepat, takut berdosa.’ Kalau tiada halangan, elok qada puasa segera. Bimbang jika ditangguh-tangguh, kita tak sempat ganti puasa sebelum Ramadan datang lagi.
Ramai di antara kita yang terus menganti puasa dalam bulan syawal lagi. Namun, tak kurang juga suka menangguh-nangguh hingga kelam kabut mengganti puasa menjelang ramadan sekali lagi.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan ketahui bilakah waktu terbaik untuk mengganti puasa:
Soalan:
Assalamualaikum, ustaz dan ustazah. Saya ada soalan pasal qada puasa. Saya biasa mula qada puasa Ramadan apabila dekat bulan Rejab dan Syaaban untuk dapat sekali pahala puasa di bulan Rejab sebelum sampai Ramadan tahun depan.
Tapi ada orang tegur saya, berdosa lambat qada puasa dan kena cepat-cepat qada. Mohon pandangan ustaz dan ustazah.
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa.
Takut Berdosa
Namun begitu, sangat digalakkan untuk segera menyelesaikan qada puasa sekiranya tiada sebarang halangan.
Ini kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Jika itu berlaku dengan sengaja, ia dikira berdosa dan wajib membayar fidyah bagi setiap hari secupak makanan asasi.
Wajib bagi seorang muslim menggantikan puasa Ramadan yang ditinggalkan disebabkan keuzuran yang dibenarkan oleh syarak atau ditinggalkan dengan sengaja sebagaimana yang jelas dinyatakan dalam firman Allah SWT:
Maksudnya: (Puasa yang diwajibkan itu ialah beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.
Surah al-Baqarah (184)
Kalau Tiada Halangan
Dibolehkan untuk menggantikan puasa pada bila-bila masa sepanjang tahun kecuali pada hari yang diharamkan berpuasa selagi tidak memasuki bulan Ramadan, ini berdasarkan hadis tentang perbuatan Aisyah R.A menggantikan puasa Ramadan, beliau berkata:
كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ. فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَهُ إِلَّا فِي شَعْبَانَ. الشُّغْلُ من رسول الله صلى الله عليه وسلم. أَوْ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: Aku ada puasa daripada bulan Ramadhan yang wajib diganti, tetapi aku tidak mampu untuk menggantikannya kecuali pada bulan Syaaban kerana kesibukan melayani dan berkhidmat untuk Rasulullah SAW.
Riwayat Muslim
Elok Qada Puasa Segera
Namun begitu, disunatkan menggantikan puasa sesegera mungkin kerana dikhuatiri tidak sempat menggantinya sehingga tiba Ramadan akan datang. Lebih-lebih lagi jika tiada halangan untuk menggantikan puasa tersebut.
Imam al-Ramli menjelaskan jika seorang itu dengan melewatkan ganti puasa tanpa sebarang keuzuran dan tidak menggantikannya sehingga tiba bulan Ramadan seterusnya, itu adalah satu perbuatan yang berdosa dan dia wajib menggantikannya serta membayar fidyah secupak makanan asasi bagi setiap hari yang ditinggalkan.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...