Seiring ilmu pengetahuan kian berkembang, semakin banyak fakta sains di dalam Al Quran terbukti. Fenomena-fenomena alam yang terjadi ini semuanya sudah tertulis di dalam Al Quran sejak 1400 tahun lalu.
Ini kerana Isi kandungan Al Quran tak hanya terisi tata cara ibadah dan soal ketuhanan, bahkan di dalamnya terkandung banyak ilmu dan hikmah yang sehingga kini belum terungkap secara keseluruhannya.
Hal ini menunjukkan Al- Quran bukan karangan manusia, melainkan firman Allah yang kebenarannya tak diragukan. Dikutip dari halaman Idntimes, berikut fakta sains dalam Al-Quran.
Fakta-fakta Sains dalam Al-Quran:- Pembentukan janin
Proses terjadinya janin sudah tertulis dalam Al-Quran sejak 14 abad lalu, yang mana pada saat itu belum ada teknologi moden. Saat ini kita dapat mengetahui bagaimana proses pembentukan, dimulai dari proses persenyawaan, lalu membentuk janin dan seterusnya menjadi bayi sebelum lahir ke dunia. Dalam Al-Quran, pembentukan janin ini dinyatakan dalam surah Al-Mu’minun ayat 13-14.
Kemudian Kami jadikan air mani itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh (rahim). Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. (QS Surah Al-Mu’minun ayat 13-14).
Ads
Fakta-fakta Sains dalam Al-Quran: Gunung gunang sebagai pasak bumi
Penelitian mengatakan, puncak gunung mampu mencapai ketinggian 200 km, seperti yang digambarkan bahawa Gunung Everest sebagai gunung tertinggi di dunia. Para peneliti menggambarkan bahawa gunung-gunung seperti pasak berdiri yang ditegakkan ke bumi. Sebelum ilmu sains menemukan penemuan ini, Al-Quran telah mengatakan hal tersebut.
“Bukankah kami telah menjadikan bumi sebagai hamparan, dan gunung-gunung sebagai pasak?”. (QS An-Naba’ ayat 7-8).
Fakta-fakta Sains dalam Al-Quran: Berpisahnya air di laut
Ads
Fenomena terpisahnya air laut terjadi di selat Gibraltar, selat tersebut menjadi tempat pertemuan air dari Lautan Atlantik dan air dari laut Mediterranean. Ia terletak di antara Benua Eropah dan Afrika. Setelah dilakukan penelitian, alasan terpisahnya air tersebut kerana perbezaan karakteristik dari kedua air tersebut. Fenomena ini telah tertulis dalam Al-Quran dalam surah Ar-Rahman ayat 19-20.
“Dia membiarkan dua laut mengalir yang (kemudian) keduanya bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing. Maka nikmat Tuhan-mu yang manakah yang kamu dustakan?”. (QS Ar-Rahman ayat 19-20).
Fakta-fakta Sains dalam Al-Quran: Alam semesta mengalami perluasan
Ads
Menurut para ilmuwan, sejak terjadinya teori Big Bang (sepintas lalu mengenai teori ini di mana ia satu model kosmologi yang menerangkan tentang alam semesta (universe). Mengikut teori ini alam semesta dahulunya adalah dalam keadaan yang sangat panas dan tumpat. Akibat daripada ketumpatan dan kepanasan yang sangat tinggi, berlakunya cosmix explotion, satu letupan yang kuat dengan nama terkenalnya Big Bang). Akibat letupan ini, alam semesta terus mengalami perluasan dan mungkin memiliki ruang tidak terbatas. Dipetik dari Library Of Congress, analogi dari perluasan ini seperti sepotong adunan roti kismis. Saat roti mengembang, kismis menjauh satu sama lain, tetapi masih melekat di adunan. Perluasan alam semesta ini telah tertulis di Al-Quran dalam surah Adz-Dzariyaat ayat 47-48.
“Dan langit kami bangun dengan kekuasaan (kami), dan kami benar-benar meluaskannya. Dan bumi telah kami hamparan, maka (kami) sebaik-baik yang menghamparkan”. (QS adz- Dzariyaat ayat 47-48)
Telah diketahui matahari sebagai titik tata suria, bumi mengorbit matahari dari jarak 93 juta mil jauhnya. Selain bumi, terdapat planet-planet yang kita ketahui juga mengorbit matahari. Hal ini, juga telah disampaikan dalam Al-Quran 14 abad yang lalu, dalam surah Al-Anbiya ayat 33.
“Dan Dia-lah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari, dan bulan. Masing-masing beredar pada garis edarnya”. (QS Al-anbiya ayat 33) Itulah dia beberapa fakta sains yang terdapat di dalam Al-Quran. Semoga pengetahuan ini dapat bermanfaat untuk kita.Sumber :- IDNTIMES
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Di dunia pun gerun tengok ular sawa. ‘Macam mana nak berdepan seksaan di akhirat, bila tak bayar zakat.’ Tak dapat bayangkan bagaimana ular sawa membelit mereka yang tak tunaikan zakat.
Di dunia pun seram bila nampak ular sawa. Takut sungguh. Zakat ertinya “tumbuh dan bertambah”. Ianya juga bererti bersih, berkat, suci dan subur.
Zakat adalah salah satu rukun Islam yang lima. Ianya telah difardhukan mulai tahun yang kedua Hijrah Rasulullah SAW ke Madinah.
Proses mengeluarkan zakat adalah merupakan asas kesempurnaan dan ketaqwaan kita di dalam menegakkan tunggak agama Islam yang maha suci. Ini kerana dengan mengeluarkan zakat, kita telah melaksanakan salah satu dari rukun Islam yang lima.
Macam Mana Nak Berdepan Seksaan Di Akhirat
Kongsi Ustaz Hanafi Malek:
Allahuakbar.
Di dunia, tengok ular sawa macam ini pun kita sudah gerun. Macam mana pula nanti hendak berhadapan dengan seksaan ular yang membelit pada hari kiamat.
Barangsiapa yang Allah berikan harta namun tidak mengeluarkan zakatnya maka pada hari kiamat hartanya itu akan berubah bentuk menjadi seekor ular jantan yang bertanduk dan memiliki dua taring lalu melilit orang itu pada hari kiamat lalu ular itu memakannya dengan kedua rahangnya, iaitu dengan mulutnya seraya berkata:
Apakah status hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban (malam pertengahan bulan Sya’ban) dan juga amalan yang berkaitan dengannya?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Sya’ban adalah merupakan di antara bulan yang agung dalam syarak. Rasulullah SAW memperbanyakkan ibadah pada bulan ini dan disunatkan bagi kita untuk mempertingkatkan amalan dan ibadah kita sebagaimana yang disebut di dalam hadith yang sahih. Di samping itu, terdapat beberapa hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban.
Hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah diriwayatkan daripada Nabi SAW melalui beberapa jalur. Antaranya melalui jalur Abu Musa al-Asy’ari RA, Aisyah RA, Abu Tha’labah RA, Abdullah bin Amr RA, Mu’az bin Jabal RA, Abu Hurairah RA dan Abu Bakar RA.
Matan hadith
Di sini kami datangkan beberapa matan hadith yang berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban. Antaranya:
Daripada Abu Musa al-Asy’ari RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Riwayat Ibn Majah, no. Hadith 1380] Imam al-Zahabi mengatakan hadith ini dhaif disebabkan terdapat pada sanadnya Ibn Lahi’ah. [Lihat: Talkhis al-‘ilal al-Mutanihiyah, 184]
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan sebanyak bilangan bulu kambing pengawal”. [Riwayat al-Tirmizi, no. Hadith 670] Al-‘Aini mengatakan hukum hadith ini adalah munqathi’. [Lihat: ‘Umdah al-Qari, 11:116]
Daripada Abu Tha’labah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT melihat kepada makhluk-Nya. Kemudian Allah SWT mengampunkan orang yang beriman serta mengabaikan orang yang kufur dan membiarkan orang yang dengki dengan dengkinya sehingga mereka itu meninggalkannya”. [Syu’ab al-Iman, no. Hadith 3551] Ibn Jauzi mengatakan bahawa hukum hadith ini adalah tidak sahih. [Lihat: al-‘Ilal al-Mutanihiyah, 2:560]
Daripada Abdullah bin Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan hamba-Nya kecuali dua (golongan) iaitu orang yang bermusuhan dan orang yang membunuh diri”. [Riwayat Ahmad, no. Hadith 6353] Ibn Hajar mengatakan sanadnya layyin (salah satu daripada ciri hadith dhaif). [Lihat: al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair, 2:43] Manakala Ahmad Syakir mengatakan sanadnya adalah sahih [Lihat: Musnad Ahmad, 10:127]
Daripada Mu’az bin Jabal RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Allah SWT melihat makhluk-Nya pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Sahih Ibn Hibban, no. Hadith 5665]
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabial tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT mengampunkan hamba-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Majma’ al-Zawaid, 8:68] Imam al-Sakhawi menyatakan bahawa perawi-perawinya tidak ada dipertikaikan. [Lihat: al-Ajwibah al-Mardhiyyah, 1:325]
Maksudnya: “Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan setiap yang bernyawa kecuali orang yang ada dalam hatinya permusuhan dan juga orang yang syirik”. Imam al-Bukhari mengatakan padanya nazhar (perlu diteliti),manakala Ibn ‘Adiy mengatakan sanadnya mungkar. [Lihat: Lisan al-Mizan, 5:269]
Tarjih hukum hadith
Setelah melihat hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah berlaku perselisihan antara para ulama’ dalam menyatakan hukum berkenaan hadith ini. Sebahagian mereka mengsahihkan hadith ini dan sebahagian lagi sebaliknya. Berdasarkan hadith-hadith yang kami nyatakan, ia menunjukkan akan sabitnya hadith-hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban sehinggakan Ibn Hibban mengsahihkan satu riwayat daripada Mu’az bin Jabal tanpa memerlukan sokongan daripada jalur yang lain. Untuk itu, kami cenderung untuk mengatakan bahawa hukum hadith ini sahih dengan kesemua jalur-jalurnya yang lain dan ini menunjukkan bahawa hadith ini mempunyai asal. Walaubagaimanapun, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit namun amalan tertentu pada malam tersebut adalah tidak ada sama sekali melainkan amalan yang bersifat umum seperti memperbanyakkan zikir, istighfar kepada Allah SWT, solat-solat sunat, berdoa, bersedekah dan lain-lain lagi.
Antara ulama’ yang menyatakan sedemikian ialah Syeikh Syuaib al-Arnaouth ketika mentahqiqkan kitab Sahih Ibn Hibbanbahawa hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sahih berdasarkansyawahid-syawahidnya dan syawahid-syawahid ini saling menguatkan antara satu sama lain dalam bab ini (kelebihan malam pertengahan bulan Sya’ban) walaupun setiap jalur itu mempunyai perbincangan. [Lihat: Sahih Ibn Hibban, 12:481]
Feqah hadith
Antara feqah hadith yang boleh diambil dan difahami daripada hadith-hadith ini:
Terdapat hadith lain yang menyatakan bahawa Allah SWT turun pada setiap satu pertiga malam. Namun, di dalam hadith ini menunjukkan bahawa Allah SWT turun pada malam nisfu Sya’ban sepanjang malam sebagaimana dikhabarkan oleh Nabi SAW. Malam bermula selepas terbenamnya matahari.
Kita dituntut pada malam ini untuk memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT. Untuk itu, tidak dinafikan bahawa pada malam tersebut mempunyai kelebihan dan padanya terdapat keampunan serta penerimaan yang khusus bagi yang memohon ampun dan yang berdoa kepada-Nya. Disebabkan itu, Imam al-Syafie mengatakan sesungguhnya berdoa padanya iaitu pada malam nisfu Sya’ban adalah mustajab.
Di dalam hadith ini juga menunjukkan keampunan Allah SWT amat luas. Antaranya firman Allah SWT yang menceritakan akan Allah SWT itu bersifat dengan pengampun. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa syirik yang mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain daripada itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah SWT (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar”. [al-Nisa’:48]
Orang yang bermusuhan tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT. Ini ada disebut di dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim RA. Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya pintu-pintu syurga pada hari Isnin dan Khamis maka diampunkan setiap hamba yang tidak syirik kepada Allah SWT dengan sesuatu kecuali bagi orang yang antara dia dan saudaranya saling bermusuhan. Lalu dikatakan: Tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai”. [Riwayat Muslim, 4652]
Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempunyai sifat dengki dan Allah SWT akan membiarkan mereka ini sehingga mereka meninggal sifat tersebut. Sifat dengki ini juga boleh digolongkan dalam golongan orang yang bermusuhan. Terdapat sebuah hadith yang melarang kita daripada sifat dengki ini. Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Janganlah saling memarahi, saling mendengki, saling membelakangi. Jadilah kalian hamba-hamba Allah SWT yang bersaudara”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 5612]
Di samping itu juga, orang-orang yang membunuh diri tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT kerana dosa membunuh diri termasuk di dalam dosa besar yang memerlukan seseorang itu bertaubat. Berdasarkan sebuah hadith daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Jauhilah tujuh perkara yang membinasakan. Para sahabat RA bertanya: Wahai Rasulullah SAW, apakah perkara-perkara tersebut? Rasulullah SAW bersabda: Syirik kepada Allah SWT, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah SWT kecuali dengan hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri daripada peperangan dan menuduh wanita mukmin yang suci melakukan zina”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 2560]
Pendapat ulama’ berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban
Berikut adalah beberapa pendapat ulama’ berkaitan malam nisfu Sya’ban:
Telah berkata Imam al-Syafie RA: “Doa mustajab adalah pada 5 malam, iaitu malam jumat, malam al-Adha, malam al-Fitri, malam awal bulan Rejab, dan malam nisfu Sya’ban”. [Lihat: al-Um, 1:264]
Ibnu Rajab RA mengatakan: “Berkaitan malam nisfu Sya’ban, pada zaman dahulu para tabi’in daripada penduduk al-Syam, seperti Khalid bin Ma’dan, Makhul, Luqman bin Amir, dan beberapa para tabi’in yang lain memuliakannya (malam tersebut) dan mereka bersungguh-sungguh beribadah pada malam itu”. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 247]
Pendapat ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib (الرغائب)
Solat al-Raghaib adalah solat sunat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat dan juga ia dilakukan pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Selain itu, solat ini dilakukan antara waktu Maghrib dan Isyak. Antara dalil yang digunakan bagi menyatakan akan kewujudan solat ini adalah:
Maksudnya: “Wahai Ali, barangsiapa yang solat seratus rakaat pada malam nisfu Sya’ban, lalu dia membaca setiap rakaat itu surah al-Fatihah dan surah al-Ikhlas sebanyak sepuluh kali pasti Allah SWT akan memakbulkan setiap hajatnya”.
Hadith ini adalah palsu sebagaimana dihukum oleh Imam al-Syaukani , Imam Ibn al-Jauzi dan ramai lagi dalam kalangan ahli hadith. Selain itu, Imam Ibn al-Qayyim juga menyatakan bahawa antara hadith-hadith palsu adalah hadith berkaitan solat pada malam nisfu Sya’ban. [Lihat al-Manar al-Munif, 98]
Antara pendapat para ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib adalah:
Telah berkata Ibn Hajar al-Haithami:
“Adapun solat sunat al-Raghaib adalah seperti solat yang biasa pada malam nisfu Sya’ban dan kedua-dua ini (solat pada awal malam dalam bulan Rejab dan malam nisfu Sya’ban ) adalah bid’ah yang buruk dan dikeji. Hadith berkaitannya pula adalah palsu maka ia dibenci kepada pelakunya samada bersendiri atau berjemaah”. [Lihat: al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, 1:216]
Telah berkata Imam al-Nawawi:
“Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib adalah solat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat antara waktu Maghrib dan Isyak dan juga solat pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Kedua-dua solat ini adalah bid’ah yang mungkar lagi buruk”. [Lihat: al-Majmu’, 3:548]
Telah berkata Imam Ibn al-Jauzi:
“Solat al-Raghaib adalah palsu (direka) di atas nama Rasulullah SAW dan pendustaan ke atas Baginda SAW. Para ulama’ telah menyebut akan bid’ah dan keburukan kedua solat ini dengan beberapa cara: Antaranya adalah bahawa sahabat, tabi’in dan generasi selepas daripada mereka daripada kalangan imam-imam yang mujtahid tidak menyatakan akan kedua solat ini. Jika kedua solat ini disyariatkan maka mereka tidak akan terlepas daripada melakukannya. Tambahan pula, ia muncul selepas 400 tahun”.
Telah berkata Imam al-Syaukani:
“Ini adalah solat al-Raghaib yang masyhur yang mana para huffaz telah bersepakat bahawa ianya palsu atau direka”.[Lihat: al-Fawaid al-Majmu’ah, 48]
Berdasarkan sebahagian pendapat ulama’ yang kami nyatakan ini, maka di sini kami ingin tekankan dan jelaskan bahawa solat al-Raghaib adalah tidak mempunyai asal di dalam agama dan ia merupakan satu pendustaan yang direka di atas nama Nabi SAW.
Amalan yang digalakkan pada malam nisfu Sya’ban
Islam tidak meletakkan sesuatu amalan khusus yang mungkin boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah untuk diamalkan pada malam nisfu Sya’ban tetapi dalam masa yang sama, kita hendaklah mengambil peluang dengan kelebihan yang ada pada malam tersebut dengan beramal sebanyak-banyaknya samada dengan membaca al-Quran, solat sunat, berzikir dan lain-lain lagi.
Walaubagaimanapun, kesemua amalan ini tidak boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah yang mesti dibuat dalam bentuk tuntutan kerana kesemua amalan ini adalah bersifat umum. Oleh itu, sekali lagi kami nyatakan bahawa tiada amalan khusus yang sabit daripada Nabi SAW berkaitan malam nisfu Sya’ban.
Penutup
Kesimpulannya, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit berdasarkan hadith yang kami nyatakan di awal perbahasan iaitu Allah SWT akan turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban dan mengampunkan hamba-hamba-Nya. Dalam masa yang sama, tidak ada amalan yang khusus pada malam nisfu Sya’ban melainkan amalan-amalan yang bersifat umum. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dalam melaksanakan ibadah serta memelihara kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak mempunyai asal di dalam agama. Amin.
Wujud bapa musang berbulu ayam. Meratah anak sendiri tanpa mengenal dosa dan pahala. Satu perkongsian dari aktivis Ngo, Puan Natipah Abu tentang kes anak dicabul bapa sendiri semalam, rupanya terus mendapat perhatian ramai. Agak mengejutkan, kes sedemikian turut sama terjadi kepada individu lain. Menyedihkan suaminya berbini 4 dan sudah cukup untuk memuaskan nafsunya namun masih memilih anak-anak sebagai mangsa.
Ikuti perkongsian dari fb Natipah Abu.
“Assalamualaikum…
Allahuakbar …
Status Kak Pah mengenai anak yang dicabul, ibarat membuka kembali sejarah kami. Benar, if suami buat gitu- gini kat isteri , still boleh bersabar walau sampai tahap dipijak maruah diri. Tapi apabila anak kandung diusik, maaf! Memang tiada langsung kemaafan untuk suami.
Bertahun saya bersabar dengan segala karenah bekas suami. 14 tahun kami hidup bersama, bukan satu jangka masa yang sekejap. Kisah saya, dua orang anak dicabul ayah kandung sendiri termasuk seorang OKU. Mira anak autism saya, ketika kejadian baru berumur 12 tahun.
Pagi sewaktu hendak ke sekolah, anak mengadu “faraj pain”. Nangis dia waktu nak mandi. Saya cek bibir faraj, melecet kemerahan. Saya bawa situasi ni ke dalam gorup autism dan discuss di sana. Ada pendapat mengatakan ianya mungkin berpunca dari keputihan. Tapi setahu saya .. Mira tak ada keputihan coz sejak umur dia baru 10 tahun, saya dah start ajar dia pakai pantiliner. Memang saya selalu pantau keadaan Mira. Tak mungkin keputihan. Kes Mira burn gitu saja coz Mira tak dapaat nak explain apa yang belaku.
Tapi bila berlaku perkara yang sama berlaku kat adiknya Maisarah yang ketika tu berumur 7 tahun dan anak normal, dia silap banyak. Dulu dia buat kat kakak, dia terlepas. Kali ni, dia silap bila dia buat pula kat adik yang petah berkata-kata.
Saya ralat kerana tinggalkan anak petang tu untuk hantar ayah ke klinik. Saya minta izin dengan X nak hantar ayah. Sebelum tu, saya tanya X, dia dah kat mana? Dia cakap dia dah otw balik rumah dan dia izinkan saya hantar ayah ke klinik tanpa membawa anak-anak coz anak tak nak ikut. Maisara yang berumur 7 tahun juga sedang tidur.
Dalam pukul 7, saya call umah tanya anak..
“Papa dah balik ke belum “ Anak jawab, “ Belum ! “ “ Ok tak apa, kejap lg ibu sampai .. “
Sampai di rumah, saya nampak X tengah duduk kat sofa. Nampak dia seolah tak selesa. Macam ada sesuatu yang tak kena. Benda kau buat salah, instinct seorang isteri. Lagi-lagi bila dah lama nikah, lari sikit saja perangai, memang mudah detect. Tapi dia still diam saja. Sempat lagi saya tanya …
“Abg ada nak apa-apa tak sebelum orang pergi mandi ? “
Dia request nak air panas so saya buatkan air kopi. Kemudian, saya pun pergi mandi. Settle mandi, saya masuk bilik. Maisarah tiba-tiba ikut masuk bilik dan kemudian tutup pintu. Time tu Maisarah ngadu …
“Tadi kan ibu, papa buka panties Mai. Papa gosok-gosok faraj Mai. Papa masukkan baby finger kat dalam faraj Mai. Mai sakit … pedih !”
Memang time tu saya rasa tergamam sungguh. Antara percaya dengan tidak, apa yang saya dengar.Anak saya 4 orang perempuan. 2 orang darinya OKU, Mira autism dan Maya ADHD. Saya memang ajar bab secret part yang boleh sentuh dan tak boleh sentuh. Siapa yang boleh sentuh dan siapa yang tak boleh sentuh juga.
If sesapa sentuh, bagitau ibu. So itulah yang Maisarah buat. Saya time tu memang controlkan sangat hati, control sangat emosi. Jangan melatah awal coz kami semua perempuan yang ada dalam rumah. Saya cuba berlakon dan berlagak seolah tak ada apa yg berlaku. Masih boleh diam dan lipat kain dalam bilik. Apa yang pasti, setitis airmata pun tak mengalir keluar. Blur dengan keadaan.
Anak kot, anak kandung kau sendiri kot ! Bukan anak orang lain. Wife kau ada 4, dah cukup kouta dah! Part stok luar lagi .. tu tak campur dengan stok gundik. Apa lagi yang kurang sampai anak kandung pun kau sesah. Allahuakbar… Jam 3.30 pagi, X keluar dari rumah. Anak-anak terjaga untuk shake hand papa. Cuma Maisarah saja, saya suruh duduk dalam bilik, jangan keluar. Sebaik dia bergerak saja dari umah, saya terus mandi dan bersiap pergi ke balai polis buat report.
Sampai kat IPD buat report kat IO. Saya tanya IO ..
“Boleh amik kes ni ke? Coz pelaku bukan dari kalangan org biasa …. “ IO teruja pada awalnya tapi bila saya mention, jangan pulak nanti ada yang tabur duit bawah meja dan mata hati jadi kelabu, dia mula serba-salah. Siasatan diteruskan, pukul 9 pagi … saya ke hospital untuk cheackup Maisarah. Tengahari … naik ke hospital sekali lagi pula untuk cheack up dengan pakar.
Dalam pada itu, polis pengiring bagitau, X sudah kena tahanan reman, dia serah diri. Madu-madu call saya bertalu, tapi saya tak jawab. Mai ditahan di wad dan hari ke-3, JKM datang amik report dari kami.
Time tu kawan, jiran, mak. Semua call saya. Saya buka load speaker, bagi pegawai JKM dengar sekali skali apa yang dia orang cakap. Mereka pecah masuk rumah saya dan cari kami merata kat umah mak dan adik beradik. Alasan madu- madu mencari saya kononnya, nak ajak kami makan sesama. Pada hal sebelum ni, kami jenis buat hal sendiri dan tak kacau hal memasing. Tetiba pula memasing jadi baik sangat nak makan sekali. Memang sesuatu yang sangatlah luar biasa.
SU VIP wasap bagitau VIP nak jumpa saya. Saya bagi alasan, tak ada kat umah. Hari yang kami dah keluar dr ward, bff X datang rumah parent saya. Konon alasan nak ziarah ayah yang uzur ketika tu. Tapi dari cara dia masuk, duduk dalam rumah parent, bukan nk ziarah ayah pun. Tapi tujuan dia nak borak dengan saya. dan memang kami sembang panjang. Short story, dia suruh saya tarik report. Alasan, tak baik buka aib suami. Itu saja alasan dia. Aib apa yang kami kena cover?
Itu kesalahan dan bukan aib yang perlu saya selindung. Untuk pengetahuan, X seorang yang berpengaruh, ada pangkat besar dalam politik. Link yang sangat hebat dengan politik. Tapi itu bukan alasan untuk saya terus hidup dengan orang macam tu. Saya memfailkan penceraian. Kes anak saya senyap lama. Kes naik semula bila IO yang baru take over file yang dah lama terperap.
Polis call saya pukul 5 ptg. Suruh saya datang mahkamah untuk kes bicara esok harinya. Preparation memang out, coz sangka kes memang dah burn. 2 orang saksi datang pagi di hari bicara, balik awal tanpa kebenaran mahkamah. Dalam court, X request dengan lawyer, mintak kes dibuang coz kes dah lama. Hakim tak setuju, coz kes belum dengar bicara apa-apa. Kes ditangguhkan sehingga diberitahu kemudian.
13 Julai 2020 terpahat memory hitam kami. Dan saya masih berjuang untuk membela anak saya walaupun saya tak pasti apakah perjuangan saya akan berhasil. Pesan saya kepada ibu-ibu di luar sana, ajarlah anak-anak tentang private part lebih awal agar mereka tahu apa yang boleh dan tak walau dengan orang yang mereka sayang kerana nafsu yang rakus tak mengenal batasan dan sempadan. “
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?