Drama Sweet Dreams arahan pengarah Michael Ang lakonan Mira Filzah dan Ben Amir cukup viral dan trending diperkatakan warga net. Ramai yang tidak sabar menunggu episod terakhir drama yang cukup meruntun jiwa anak muda ini.
Semua tertanya-tanya dan membuat andaian bagaimana kesudahan drama ini yang mengetengahkan jalan cerita di mana pasangan kekasih yang sanggup berkahwin dan mahu sehidup semati walaupun tahu salah seorang daripadanya akan meninggal dunia kerana sakit.
Itu adalah drama tetapi dalam dunia realitinya adakah ada pasangan yang sanggup bersusah payah dan bersedia untuk hidup bersama walaupun tahu hayatya tidak lama.
Apakah cinta sejati itu sudah cukup dan mengatasi segala-galanya tanpa memikirkan kehidupan selepas pasangannya kelak telah tiada.
Menjawab persoalan ini, menurut Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin memberitahu berkahwin itu sunnah yang utama dilakukan. Dan sekiranya kedua-dua pasangan reda antara satu sama lain, Allah juga akan reda kepada mereka berdua.
“Kalau dua-duanya sudah reda, maka Allah juga akan reda dengan niat mereka. Malah itu juga merupakan amal soleh yang sangat tinggi nilainya di sisi Allah SWT.
“Apabila kedua-duanya ikhlas berkahwin kerana Allah, walaupun pasangannya itu sudah dalam keadaan uzur maka tiada balasan yang paling mahal di sisi Allah melainkan syurga,” ujar Ustaz Riza memberitahu.
Menurutnya lagi menziarahi orang sakit dan orang mati pun ada ganjaran pahala yang besar diberikan oleh Allah.
“Inikan pula yang berhajat mahu mendirikan rumahtangga bersama seseorang yang uzur dengan niat untuk menjaga, merawat dan menemaninya hingga akhir hayat.
“Sudah tentu ganjaran pahala yang juga besar menanti mereka. Berbahagialah mereka di akhirat kelak,” tambahnya sebelum mengakhiri perbualan.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM DRAMA SWEET DREAMS
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pengesahan Lafaz Cerai VS Permohonan Cerai, Peguam Syarie Kongsikan Beza Dua Istilah Ini
Ramai impikan rumahtangga bahagia hingga ke akhir hayat saat di akad nikah. Tanyalah, tiada wanita yang inginkan gelaran ibu tunggal, perlu turun naik mahkamah selesaikan kes perceraian serta perlu melalui bermacam-macam prosuder yang sesetengahnya masih kurang jelas kerana tidak pernah mengambil tahu hal ini sebelumnya.
Dalam hal ini, peguam syarie Nurain berkongsi perbezaan di antara Pengesahan Lafaz Cerai dan Permohonan Cerai yang perlu wanita tahu.
Pertama sekali, kena faham ia adalah dua kes yang berbeza.
Kes Pengesahan lafaz cerai perlu difailkan sekiranya suami telah melafazkan talak di luar mahkamah (dalam rumah/kereta/di mana-mana selain mahkamah/whatsapp/fb/ig).
Perlu tahu, lafaz cerai ada dua jenis; kinayah & sarih.
Kinayah bermaksud lafaz bukan secara langsung yang memerlukan kepada niat suami. Contoh: baliklah kau ke rumah ibu bapamu! (lafaz yang mempunyai maksud samar-samar sama ada bermaksud cerai atau tidak).
Satu lagi situasi, lafaz kinayah adalah yang melalui tulisan (surat, status di media sosial/ whatsapp/fb/ig) sekalipun ayatnya : kanda ceraikan dinda dengan talak 1.
Lafaz soreh: lafaz yang jelas, melalui lisan, tanpa niat pun boleh jatuh, contoh: kanda ceraikan dinda (dalam hal begini, hanya beberapa pengecualian yang memungkinkan tidak jatuh, contohnya suami berada dalam keadaan terpaksa/marah/mabuk tanpa sengaja) perincian keadaan ini akan diambil keterangannya oleh hakim untuk menentukan darjah kemarahan seseorang, keterpaksaan perlu cukup dengan syarat paksaan yang boleh menjejaskan nyawa (ada syarat-syarat khusus berkaitan paksaan).
Kesan pengesahan lafaz cerai, sekiranya sabit lafaz cerai, suami akan di kompaun RM1000 disebabkan lafaz luar mahkamah adalah suatu kesalahan menurut Seksyen 125 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Permohonan cerai pula bermaksud suami @ isteri pergi ke mahkamah untuk mohon cerai. Biasanya menurut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 2003.
Lafaz talak ini dibuat oleh suami @ hakam suami di hadapan hakim & tidak dikenakan kompaun memandangkan talak di dalam mahkamah.
Kesimpulan: Dah tahun 2021 ni, tolong peka sikit beza kes perceraian dengan perceraian. Ini ada yang tanya saya, nak buat kes perceraian, pada hal suami dah lafaz talak luar mahkamah berkali-kali. Sumber : FB Peguam Syarie Nurain
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tiada Hukum Karma Dalam Islam. ‘Setiap Perbuatan Baik Atau Buruk Hanya Dibalas Allah.’
Isi Kandungan
ToggleTiada hukum karma dalam islam. ‘Setiap perbuatan baik atau buruk hanya dibalas Allah.’ Jadi jangan sedap-sedap mulut cakap karma, kerana dalam Islam tiada hukum karma.
Selama ini, kita anggap dalam Islam juga terdapat hukum karma. Sebaliknya kifarah yang terdapat dalam Islam. Ikuti kupasan isu karma ini daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Artikel Berkaitan: Dahsyatnya Tiupan Sangkakala Di Hari Kiamat, Keadaan Manusia Ketika Itu Wanita Hamil Gugur Kandungan Sebelum Melahirkan!
Tiada Hukum Karma
Soalan:
Saya selalu terbaca di media sosial orang mengatakan bahawa jika seseorang berbuat jahat maka dia akan dibalas dengan hukum karma. Benarkah wujud hukum karma dalam Islam?
Dalam Islam
Ringkasan Jawapan:
Konsep karma merupakan kepercayaan dalam agama hindu dan berbeza dengan kepercayaan agama Islam. Setiap muslim perlu meyakini bahawa apa-apa yang berlaku di dunia merupakan kehendak dan kuasa daripada Allah SWT.
Meyakini sebab dan akibat tanpa campur tangan kuasa Allah ialah suatu bentuk kekufuran, maka umat Islam wajib meyakini setiap balasan sama ada yang baik mahupun buruk ialah daripada Allah SWT.
Walau bagaimanapun Islam mengiktiraf konsep “setiap perbuatan sama ada baik atau buruk akan dibalas oleh Allah SWT sama ada di dunia atau akhirat berdasarkan apa yang dia lakukan”.
Oleh itu, umat Islam perlu sentiasa melakukan kebaikan kepada orang lain dan menjauhkan diri dari berbuat kejahatan kepada orang lain.
Setiap Perbuatan
Huraian Jawapan:
Karma merupakan suatu konsep yang berasal daripada bahasa sanskrit dan mempunyai asas kepercayaannya dalam Hinduisme, Buddhisme dan Jainisme.
Konsep Karma ini mula dijumpai di dalam teks lama Hindu iaitu Rigveda, dan kemudiannya dikembangkan perbincangannya di dalam Upanishad.
Secara terminologi, karma bermaksud ‘perbuatan yang memberi kesan kepada hasil atau keputusan’, dan seterusnya difahami sebagai konsep ‘timbal-balik’ atau ‘sebab-akibat’ daripada perbuatan seseorang manusia di atas dunia.
Baik Atau Buruk
Sebagai contoh, jika seseorang itu melakukan perbuatan-perbuatan yang murni seperti menolong orang lain, berlaku adil sesama manusia atau menjaga ibu bapa dengan baik, maka ia akan menghasilkan balasan yang baik di kemudian hari.
Konsep ini kemudiannya ia berkembang menjadi falsafah moral dan etika sehingga dianggap sebagai undang-undang universal.
Menurut kajian, konsep karma yang berasal daripada falsafah Hinduisme ini menerangkan bahawa wujudnya prinsip kausaliti universal iaitu hukum asas dunia berkaitan sebab dan akibat daripada perbuatan seseorang manusia.
Seseorang manusia itu tidak boleh lari daripada melakukan sebarang perbuatan dan tindakan sama ada baik atau buruk dan ia akan menjadi satu kitaran yang berulang.
Baca Di Sini:
Sebelum Berlibur, Allah Didahulukan. Sekumpulan Gadis Solat Di Pusat Karaoke, Circle Positif
Tak Salah Berbeza Agama. ‘Berpeluk Cium, Tak Tutup Aurat Secara Terbuka Itu Membimbangkan’
Hanya Dibalas Allah
Konsep karma ini memberi kesan kepada beberapa peringkat hidup iaitu Samsara – kitaran kelahiran semula, di mana jika seseorang itu berlaku zalim di atas dunia maka dia akan dilahirkan semula sebagai makhluk yang hina, dan sebaliknya jika seseorang itu berlaku adil dan mulia, maka dia akan dilahirkan semula sebagai ciptaan yang terpuji.
Karma juga mempunyai tiga peringkat pembalasan iaitu sachinta karma (masa yang telah berlalu/karma yang telah berlaku), prarabdha karma (karma yang sedang berlaku/kesan daripada karma yang dahulu) dan agami karma (karma pada masa hadapan yang ditentukan melalui karma yang sedang berlaku).
Justeru, karma dilihat sebagai undang-undang pembalasan moral atau undang-undang kosmos yang membalas perbuatan baik dan perbuatan buruk.
Kepercayaan dan kesinambungan karma yang merentasi kelahiran dan masa juga boleh bertindak sebagai kawalan terhadap etika kelakuan manusia, serta menawarkan peluang yang tidak berkesudahan untuk penambahbaikan dan harapan kepada manusia untuk berbakti.
Karma Menurut Islam
Meyakini bahawa ada kuasa lain yang memberi kesan selain dari Allah boleh membawa kepada kekufuran. Akidah Islam menyatakan bahawa semua perkara yang berlaku adalah dengan kuasa dan kehendak Allah SWT.
Setiap yang terjadi di alam ini kesemuanya adalah ketentuan dan kuasa dari Allah SWT. Peredaran bulan dan bintang di atas paksinya adalah dengan kehendak dan ketentuan Allah SWT. Tidak ada di alam ini yang terjadi dengan sendirinya secara semula jadi.
Konsep Karma
Konsep Karma yang ada dalam agama hindu jelas bercanggah dengan akidah Islam. Islam meyakini bahawa segala kejahatan yang dilakukan oleh manusia akan dibalas sama ada di dunia mahupun akhirat. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda:
البِرُّ لا يَبْلَى ، وَالِإثْمُ لَا يُنْسَى ، وَالدَّيَّانُ لَا يَمُوتُ ، فَكُن كَمَا شِئتَ ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ
Maksudnya: “Kebaikan tidak akan pudar, dosa tidak akan dilupa, al-Dayyan(Allah yang Maha Membalas segala amalan hambanya) tidak akan mati, jadilah seperti mana yang kamu ingin, seperti mana yang kamu lakukan kamu akan dibalas.”
Sekalipun status hadis ini adalah daif namun ia boleh diamalkan dalam bab fadhail amal di samping maknanya adalah benar.
Ungkapan yang masyhur di sisi ulama الجزاء من جنس العمل bermaksud: ‘Balasan itu sesuai dengan apa yang dilakukan’. Perkataan ini diucapkan oleh ramai ulama antaranya Imam Ibn Kathir, Imam Ibn Qayim al-Jauziyah dan Ibn Rajab al-Hambali.
Hadis Berkaitan
Terdapat banyak hadis dan ayat al-Quran yang menyebut tentang perkara ini antaranya:
المُسلِمُ أَخُو المُسلِمِ لا يَظلِمُهُ وَلا يُسْلِمُه ، مَن كَانَ فِي حَاجَةِ أَخِيهِ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِهِ ، وَمَن فَرَّجَ عَن مُسلِمٍ كُربَةً فَرَّجَ اللَّهُ عَنهُ بِهَا كُربَةً مِن كُرَبِ يَومِ القِيَامَةِ ، وَمَن سَتَرَ مُسلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ يَومَ القِيَامَةِ
Maksudnya: “Seorang Muslim adalah saudara terhadap Muslim (yang lain), dia tidak boleh menganiaya dan tidak akan dianiaya oleh orang lain.
Sesiapa yang melaksanakan hajat saudaranya, maka Allah SWT akan melaksanakan hajatnya. Sesiapa yang melapangkan kesusahan seseorang Muslim, maka Allah SWT akan melapangkan kesukarannya pada hari kiamat.
Sesiapa yang menutupi aib seseorang Muslim, maka Allah SWT akan menutup aibnya pada hari kiamat.”- (Riwayat al-Bukhari)
Ibn Rajab al-Hanbali ketika menerangkan makna hadis ini berkata:
هذا يرجع إلى أن الجزاء من جنس العمل ، وقد تكاثرت النصوص بهذا المعنى
Maksudnya: “Perkara ini merujuk kepada balasan mengikut kepada jenis amal. Terdapat banyak nas-nas yang menunjukkan kepada makna ini.”
Kesimpulan:
Berdasar kepada penjelasan tersebut maka dapat disimpulkan bahawa tidak wujud konsep karma dalam Islam. Setiap orang perlu meyakini bahawa setiap yang berlaku di dunia ini merupakan kehendak dan kuasa daripada Allah.
Meyakini sebab dan akibat tanpa campur tangan kuasa Allah ialah suatu bentuk kekufuran. Umat Islam wajib meyakini setiap balasan sama ada yang baik mahupun buruk ialah daripada Allah SWT.
Kashoorga : Setiap orang perlu meyakini bahawa setiap yang berlaku di dunia ini merupakan kehendak dan kuasa daripada Allah.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
InsyaAllah Rezeki Jadi Berganda Pelihara Haiwan Kesayangan Rasulullah. Syaratnya Tak Boleh Kedekut Beli Makanan Kucing!
Tidak dinafikan, ramai dalam kalangan kita suka memelihara haiwan peliharaan dan salah satunya adalah kucing. Kucing juga dikatakan binatang kesayangan
Rasulullah SAW dan Baginda sangat meyayangi haiwan berbulu yang comel ini.
Sebenarnya banyak kelebihan memelihara kucing kerana haiwan ini sangat istimewa dan boleh menjadi terapi buat diri kita. Malah seseorang yang memelihara kucing juga perlu ada sikap disiplin dan tanggungjawab terhadap binatang ini.
Bukan itu sahaja, dalam Islam sendiri sangat menganjurkan untuk kita memelihara kucing, malah terdapat pelbagai kelebihan termasuk mendapat pahala dan dimurahkan rezeki.
Selain itu juga, memelihara binatang kesayangan Rasulullah ini juga boleh mendidik kita agar menjadi seorang yang tidak kedekut. Ini kerana kita perlu berbelanja setiap bukan untuk membeli makanan dan juga barangan penjagaan kucing ini.
Seperti perkongsian Syafil Syazwan Jefri yang membela empat ekor kucing malah setiap bulanmenyediakan peruntukan tertentu untuk kucing-kucing kesayangannya.
Jadi bagi yang berminat untuk memeliharan kucing, ini beberapa perkara perlu diambil tahu. Mana tahu selepas ini anda akan dilimpari rezeki yang murah dan berganda-ganda kerana berkasih sayang memelihara kucing.
1. Makanan
Terdapat pelbagai jenis makanan kucing di pasaran cumanya, kandungan dalam makanan dan kualiti makanan itu berbeza. Sebaiknya beri kucing makanan jenis kering dan basah – bagi makanan basah sekurang-kurangnya dua hingga tiga kali seminggu.
Untuk menjimatkan kos selain mempelbagaikan diet kucing, pilihan seperti ikan dan ayam rebus boleh menjadi pengganti.
2. Pasir
Pasir juga penting dan berbelanjalah lebih sedikit untuk pastikan kualiti pasir yang digunakan dapat memerangkap bau dan menggumpal sisa buangan. Jadi rumah tidaklah berbau dan selesa. Jangan lokek berbelanja untuk pasir berkualiti bagi memerangkap bau dan najis kucing.
3. Kos Perubatan
Ia bergantung kepada rawatan. Vaksin dan deworm boleh mencecah kos RM100 untuk seekor kucing manakala rawatan kutu juga penting, jadi jika ada peruntukan lebih boleh lakukan untuk kucing anda.
Rawatan lain yang diperlukan kucing termasuk semburan dan neutered yang harganya berbeza mengikut tempat dan jantina, anggaran antara RM60 ke RM120 (kucing jantan) dan RM100 ke RM150 (kucing betina). Jika ada bajet lebih, mengapa tidak manjakan kucing anda dengan aksesori termasuk syampu, tisu basah, putik kapas dan sebagainya.
4. Mandi Kucing
Untuk mandikan kucing, cukup sekadar seminggu sekali dan sekiranya berkesempatan cuba untuk bersihkan badan kucing setiap hari terutamanya bahagian mata, telinga dan mulut untuk pastikan tiada sebarang jangkitan atau penyakit. Sesekali, apa kata anda manjakan mereka dengan menghantarnya ke spa! Kebersihan kucing juga perlu dititikberatkan barulah bertambah comel.
5. Jaga kebersihan
Bukan kucing sahaja yang perlu dijaga – pemilik juga perlu menjaga kebersihan dengan memastikan rumah dalam keadaan bersih dan memvakum karpet atau sofa agar tiada bulu kucing melekat.
Bagi yang tinggal di kawasan perumahan, ambil kira juga faktor komuniti dan jangan kerana kecuaian atau anda mengabaikan kebersihan kucing ia menyusahkan pihak lain.
6. Air Filter
Jika anda mempunyai peruntukan lebih mengapa tidak memasang penapis udara bagi memastikan pengaliran udara dalam rumah dalam keadaan baik malah ia boleh menghapuskan bau yang tidak selesa.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI