Kala ini seluruh umat Islam di dunia bersimpati ke atas Palestin yang terus menjadi mangsa kekejaman Yahudi Laknatullah. Malah kempen Israel koyak bagaikan “tanda kemenangan” bagi kita yang berada di sini.
Bagaimana pun timbul beberapa persoalan adakah benar penggunaan kata Israel itu merujuk kepada Israel yang memerangi Palestin atau kita terkeliru dengan agenda Yahudi?
Dalam satu perkongsian video Tik Tok dari Ustaz Ahmad Adnin Roslan @adninroslan, jelasnya, perkataan Israel, berasal dari gelaran yang diberikan kepada Nabi Yaakub (a.s). Perkataan Israel itu merujuk kepada bangsa tapi orang-orang yang kufur dari Bani Israel itulah digelar Yahudi dan dilaknat Allah.
Dari satu perkongsian lain juga, dinyatakan apa perbezaan Israel dan Yahudi?
1) Israel adalah gelaran kepada nabi Ya’kub alaihissalam. Bani israel pula adalah keturunan nabi Ya’kub. Manakala *Yahudi pula ada golongan yang kafir dan tak beriman pada Allah di kalangan bani Israel*.
Ads
2) Dalam Alquran, Allah tak laknat bani Israel, tapi yang Allah laknat ialah Yahudi. Allah gelarkan mereka dengan dua gelaran, iaitu “Yahudi”, dan juga “Mereka yang kafir di kalangan bani Israel”.
“Orang-orang YAHUDI berkata: “Tangan Allah terbelenggu”, sebenarnya tangan merekalah yang dibelenggu dan *merekalah yang diLAKNAT* disebabkan apa yang telah mereka katakan itu.” (Al Ma’idah: 64) . Firman Allah yang lain:
“Telah diLAKNATI ORANG-ORANG KAFIR DIKALANGAN BANI ISRAEL dengan lisan Daud dan ‘Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas.” (Al Maidah: 78)
Ads
4) Bahkan, Nabi Ibrahim yang merupakan “bapa” kepada bani Israel pun berlepas diri dengan Yahudi ni.
“Ibrahim *bukan seorang Yahudi* dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik.” (Ali Imran: 67)
Jadi selepas ini, berhati-hati dengan gelaran ini. Jangan cakap Israel laknatullah tetapi *Yahudi laknatullah*.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Masih tertanya apakah latar belakang sebenar Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang disifatkan sebagai seorang yang sangat tenang dalam menghadapi situasi penularan wabak COVID-19.
Beliau merupakan ketua para pejuang barisan hadapan yang setiap hari dilihat begitu sibuk dalam memaklumkan perkembangan terkini kes berkenaan. Sehingga artikel ini ditulis kes COVID-19 ini sudah mencatatkan 26 kematian dengan jumlah keseluruhan 2,161 kes.
Dalam pencarian di laman sosial mengenai diri Datuk Dr. Noorhisham beliau yang sentiasa bersikap tenang ini rupanya beliau adalah dari keturunan Cina Muslim.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook dan Twitter memberitahu perkara yang sama.
Sedikit latar belakang ringkas Dr Noor Hisham Abdullah
Datuk Dr Hisham ini ialah anak angkat Al-Marhum Ustaz Nik Mahyuddin dan juga menantunya. Arwah Ustaz Nik Mahyuddin ni mantan Pengarah Bahagian Pendidikan Islam, Pengasas SMKA dan pernah jadi Pengetua KIK aka KISAS.
Dr. Norhisham berkahwin dengan anak bongsu Ustaz Nik Mahyuddin, Nik Wahidah, adik kepada Mantan Pengarah IPG KPI, Ustazah Nik Samihah.
Ustaz ini ambil Dr. Norhisham dari keluarga miskin Cina dari Flat San Peng, Jalan Loke Yew masa dia form one kemudian dimasukkan ke Kolej Islam Klang (KIK) atau sekarang dikenali nama Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) masa Form 4. KIK Class of 80 (ALKIS 80) dan masuk matric UKM kat SAS Cheras. First Degree dan Master dari UKM.
By the way, for everyone’s information. The 2 main doctors who are dealing with the COVID pandemic are:
1. Dato Dr Nor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan
2. Dato Dr Christopher Lee, Head of Infectious Disease, KKM
Kedua-dua mereka beragama Islam & berbangsa Cina.
Banyak jasa bangsa Cina (Muslim) sebenarnya terhadap negara Malaysia.
Ramai yang tidak tahu Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia itu adalah seorang Cina Muslim. Sangat rajin membaca Al-Quran dan menjaga solat walau di tempat dan saat sukar.
Moga Allah pelihara mereka yang mengetuai perjuangan barisan hadapan dalam menangani wabak Covid-19, sehingga kita berjaya melalui ujian Allah yg kuat ini dgn pertambahan iman tinggi dan aqidah yg mantap. Ameen.
Hubungan intim suami isteri yang sah merupakan tuntutan yang wajib ditunaikan oleh kedua-dua pasangan. Ikatan yang sah ini menghalalkan pasangan melakukan hubungan intim tanpa halangan.
Berdosa besar andai salah seorang enggan mengadakan hubungan tanpa sebab yang munasabah seperti ada halangan kesihatan yang akan memudaratkannya. Salah satu punca hilang kebahagiaan berumahtangga ialah kegagalan dalam menunaikan tuntutan nafkah batin menerusi hubungan yang halal ini.
Melakukan hubungan badan suami isteri amat penting kerana ia merupakan tuntutan fitrah manusia dan ia juga baik untuk kesihatan tubuh badan manusia secara biologinya.
Bagaimanapun, tiada dinyatakan dalam Islam berapa kali (kekerapan) yang wajib. Namun bagi pengamal perubatan, sebaiknya pasangan suami isteri melakukannya seminggu dua kali dan ini selari dengan saranan dan pandangan Imam al-Ghazali.
Imam al-Ghazali menjelaskan bahawasanya hubungan suami isteri itu sebaiknya dilakukan setiap empat hari sekali. Menurutnya, dia menghitung waktu ideal itu berdasarkan jumlah wanita yang boleh berpoligami dalam Islam, iaitu empat wanita.
Hal ini berdasarkan bahawa setiap hari suami yang berpoligami itu menggilir isterinya secara bergantian. Malam ini di rumah isteri A, besoknya di rumah isteri B, dan seterusnya.
Selain itu, secara tersirat imam al-Ghazali berpendapat, melakukan hubungan ini secara rutin itu menjaga pasangan agar tidak curang dengan isterinya dengan melakukan hubungan sulit.
Walau bagaimanapun, ini hanyalah saranan dan bukannya kewajipan. Selain itu, tidak dibenarkan memaksakan pasangan anda apabila dia sedang tidak dalam keadaan sihat atau ‘angin’ tidak baik.
Oleh itu, amatlah penting memastikan kedua-duanya dalam keadaan sihat, segar dan ada mood bagi memastikan hubungan ini dapat dilakukan dengan terbaik.
Dan yang paling penting, jangan lupa berdoa saat hendak melakukan hubungan suami isteri.
Doa Semasa Mengadakan Hubungan Suami Isteri:
Semoga bermanfaat dan dapat dipraktikkan. Wallah a’lam.
Menziarahi orang sakit merupakan perbuatan yang digalakkan dan ia sunat dilakukan serta mendapat ganjaran pahala bagi yang melawat. Dengan niat ziarah yang baik, ia akan secara tidak langsung memberi sokongan moral kepada pesakit untuk pulih.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, yang bermaksud:
Sesiapa yang menziarahi orang sakit, ataupun ziarah saudaranya kerana Allah SWT maka suatu (suara) akan menyerunya: “Bahawa kamu telah melakukan kebaikan, langkahmu adalah baik dan engkau telah menyediakan sebuah tempat tinggal di dalam Syurga”(Hadis riwayat at-Tirmizi (2008)
Bagaimanapun, bagi menghormati dan menggembirakan orang sakit, kita haruslah tahu adab melawat mereka agar hubungan menjadi semakin erat. Berikut adalah adab yang perlu dijaga sepanjang mnejenguk orang sakit di hospital.
1. Sedekah doa untuknya
Tatkala sakit, tiada apa yang diharapkan olehnya selain daripada doa kaum kerabat, sahabat dan kenalan. Justeru itu, doakanlah kesembuhan baginya agar ia dapat segera kembali aktif seperti sedia kala. Doa kita pasti sangat dihargai oleh orang yang sakit itu. Dari Abdul Aziz dia berkata;
“Aku dan Tsabit pernah mengunjungi Anas bin Malik, lalu Tsabit berkata; “Wahai Abu Hamzah, aku sedang menderita suatu penyakit.” Maka Anas berkata; “Mahukah kamu aku ruqyah dengan ruqyah Rasulullah SAW?” dia menjawab; “Tentu.”
Anas berkata; “Allahumma rabban naasi mudzhibil ba`sa isyfii anta syaafi laa syaafiya illa anta syifaa`an laa yughaadiru saqama (Ya Allah Rabb manusia, Zat yang menghilangkan rasa sakit, sembuhkanlah sesungguhnya Engkau Maha Penyembuh, tidak ada yang dapat menyembuhkan melainkan Engkau, iaitu kesembuhan yang tidak meninggalkan rasa sakit).”(HR Bukhari no 5301)
2. Tetap menutup aurat
Islam tidak melarang seorang yang bukan mahram menjenguk saudara atau temannya. Namun hendaknya ketika menjenguk tetap menutup aurat, baik yang menjenguk maupun yang dijenguk. Sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah, Dari Ummu Al ‘Ala` ia berkata;
Rasulullah SAW menjengukku sementara aku sedang sakit. Kemudian beliau berkata:
“Bergembiralah wahai Ummu Al ‘Ala`, kerana sesungguhnya sakit seorang mukmin kerana Allah menghilangkan dosa-dosanya sebagaimana api menghilangkan kotoran emas dan perak.”(HR Abu Daud no 2688)
3. Sokongan moral suntik semangat
Apabila menziarahi orang sakit, mereka sangat perlukan sokongan moral kita bagi menyuntik semangat untuk pulih segera. Nyatakan lah kata-kata semangat yang ikhlas dari hati. Dengan memberikan semangat maka dia akan selalu berfikiran positif dan akan berusaha serta berdoa agar dapat sembuh.
Dari Ibnu Abbas r.a. bahwa Nabi SAW pernah menjenguk seorang Arab Badwi, Ibnu Abbas melanjutkan; “Setiap kali beliau menjenguk orang sakit, maka beliau akan mengatakan kepadanya: “Tidak apa-apa, Insya Allah baik-baik saja.” Ibnu Abbas berkata; lalu aku bertanya;
“Baik?!, tidak mungkin, sebab penyakit yang di deritanya adalah demam yang sangat serius, yang apabila diderita oleh orang tua akan menyebabkannya meninggal dunia.” Maka Nabi SAW bersabda: “Kalau begitu, memang benar.”(HR Bukhari no 5224)
4. Menunjukkan keprihatinan kita
Ketika menjenguk orang sakit, tunjukkan bahawa kita benar-benar ambil berat dan prihatin pada keadaannya. Tanyakan tentang perkembangan kesihatan dan hal lainnya untuk menunjukkan simpati kepadanya. Tapi awas, ada juga yang terlanjur bertanya khabar pesakit. Walaupun ia sekadar manis mulut, namun pertanyaan itu kurang sesuai pada saat itu.
Dari Ibn Sinni Rasulullah saw. bersabda: مِنْتَمَامِالْعِيَادَةِأَنْتَضَعَيَدَكَعَلَىالْمَرِيْضِ،فَتَقُوْلُ: كَيْفَأَصْبَحْتَ؟أَوْكَيْفَأَمْسَيْتَ؟
Di antara kesempurnaan menjenguk adalah engkau meletakkkan tangannya pada bahagian tubuh orang yang sakit sambil bertanya, “Bagaimana keadaanmu pagi ini? Atau bagaimana keadaanmu petang ini?
5. Memberi apa yang diinginkan
Hal ini pernah ditunjukkan oleh Rasulullah. Pada kitab Sunan Ibn Majah menceritakan bahawa Rasulullah SAW pernah menjenguk seorang lelaki kemudian beliau bertanya, “Apakah engkau menginginkan sesuatu? Mahu kuih?” lelaki itu menjawab “Ya”. Rasul SAW pun mencarikan kuih untuknya.
6. Melarangnya berharap kematian
Orang sakit hati dan perasaannya sangat sensitif. Mudah terasa hati dan berputus asa. Malahan ada juga yang mengharapkan kematian datang menjemput. Dalam keadaan ini, kita berikanlah nasihat untuknya agar tidak menyerah dan berharap pada kematian.
Sebagaimana yang ditunjukkan Rasul ketika mengunjungi bapa saudaranya,
“Wahai bapa saudara! Janganlah engkau mengharap kematian. Sebab bila selama ini engkau berbuat baik, kemudian (umurmu) ditangguhkan, maka itu adalah kebaikan yang ditambahkan kepada kebaikanmu dulu, dan itu baik bagimu.
“Bila selama ini engkau berbuat tidak baik, kemudian (umurmu) ditangguhkan, lalu engkau diberi kesempatan untuk bertaubat dari kesalahanmu, maka itu pun baik pula bagimu. Maka janganlah engkau mengharap kematian.” (HR. Ahmad dan Hakim)
7. Memberikan nasihat
Ketika menjenguk, tentu kita akan mendengar berbagai keluh kesah dari orang sakit. Di sini, sgeeralah mainkan peranan dengan memberi nasihat padanya bahawa seluruh rasa sakit yang dia rasakan sekarang akan menjadi penebus dosa yang dia lakukan di masa lalu.
“Sesungguhnya kita milik Allah dan hanya kepada-Nya semata kita akan kembali. Ya Allah, berilah pahala dari musibah ini, dan gantikanlah bagiku dengan yang lebih baik darinya.” (HR. Muslim)
8. Membawa buah tangan
Sebaiknya janga lah datang dengan tangan kosong, sebaiknya kita bawakan juga hadiah atau buah tangan agar hatinya semakin senang. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW dimana kita sebaiknya sering memberikan hadiah untuk mempererat persaudaraan. Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda, tahaadu tahaabbu,
تَهَادَوْاتَحَابُّوا “Salinglah memberi hadiah, maka kalian akan saling mencintai.” (HR. Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrod, no. 594.
Hadis ini dihasankan oleh Syaikh Al-Albani dalam Al-Irwa’, no. 1601. Syaikh Musthofa Al-‘Adawi dalam catatan kaki Fiqh Al-Akhlaq menyatakan bahawa sanad hadisnya hasan dengan syawahidnya)
9. Jangan duduk terlalu lama
Kebanyakan hospital telah menetapkan waktu melawat. Jika ada peluang melawat, kita jangan pula duduk bersembang terlalu lama. Dalam keadaannya yang begitu, dia perlukan banyak rehat dan suasana tenang. Kalau berlama-lama, takut pesakit juga akan menjadi jemu dan tidak selesa.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...