Setiap wanita pastinya mahu tampil cantik dan menarik untuk lebih berkeyakinan tika berhadapan dengan orang ramai.
Bukan sahaja penampilan dari segi berpakaian tetapi juga ada yang sanggup menggunakan keadah teknologi tertentu untuk tampil cantik.
Misalnya suntikan filler untuk hilangkan kedutan di wajah serta penyambungan bulu mata (eyelash extension) serta sulam bedak.
Namun ramai wanita yang melakukan kaedah cantik ini dengan mengenepikan sama sekali soal agama dalam penggunaannya.
Seperti perkongsian seorang pengguna di laman sosial Facebook bagaimana dia menggunakan eyelash extension ini untuk tampil cantik.
Walau bagaimanapun keinginan itu terpaksa dilupakan apabila mendapat pandangan dari pengalaman seorang rakannya yang sering terbabit memandikan jenazah wanita.
“Saya tanya dia, ada tak jenazah yang meninggal dengan cantik siap sulam bedak, eyelash extension, warnakan rambut dan sebagainya? Dia jawab ‘memang ada’.
Ads
“Jadi saya tanya ‘akak buat macam mana?’ Mengejutkan, dia beritahu, dia dan kawan-kawannya tak cukur rambut, tak cabut kuku, tak cabut atau gunting bulu matanya yang disambungkan, atau tonyoh pipi yang sulam dengan blusher tu.
“Dia biar sahaja kerana dia memang tak boleh padamkan dan tak boleh buat apa pun, walaupun sewaktu mandi tidak kena air dan tidak sah mandinya. Mayat pun rasa sakit,” tulis pelayar itu.
Tambah pelayar itu lagi, rakannya itu hanya mampu berdoa agar Allah mengampunkan dosa dirinya dan si mati.
“Seram saya dengar. Memang tak berani nak warnakan rambut dan sebagainya,” tulisnya lagi.
Ads
Sementara itu menerusi komen yang lain, seorang wanita turut membuat perkongsian mengenai pengalamannya yang menghentikan perkhidmatan memasangkan eyelash extension gara-gara satu tragedi yang benar-benar membuatkannya insaf.
Menurut wanita ini, dia pernah mengambil kursus dan membuka perniagaan yang menyediakan perkhidmatan pemasangan eyelash extension.
Jenazah yang pakai filler rupa dia Nauzubillah… Jadi tolong sangat-sangat yang pakai, sila remove.
Sungguhpun agak ragu-ragu, wanita itu bagaimanapun berkata dia tidak mempedulikan keadaan tersebut, sehinggalah berlaku satu peristiwa yang akhirnya mengubah keputusannya itu.
“Belum sampai tiga pelanggan, aku dah dapat petunjuk di mana arwak makcik suami aku meninggal secara tiba-tiba kerana serangan jantung. Kebetulan dia baru sahaja buat eyelash extension.
Ads
“Saudara mara sebelah suami tahu aku buat perkhidmatan eyelash extension, dan aku dipanggil untuk remove eyelash jenazah. Ya Allah, dah ditolak permintaan itu tapi semua orang merayu dekat aku.
“Menggigil tangan aku remove eyelash jenazah. Dan bermula saat itu, aku berhenti buat service tu lagi. Allah dah beri petunjuk kepada aku,” tulisnya.
Dalam pada itu, seorang pelayar, Xinger Yan yang pernah mempunyai pengalaman memandikan jenazah wanita turut berkongsi kisah di mana dia dan rakan-rakannya berdepan dengan tugas berat sekiranya diminta memandikan jenazah wanita sedemikian.
“Jenazah yang pakai filler rupa dia Nauzubillah… Jadi tolong sangat-sangat yang pakai, sila remove… yang itu pemandi jenazah tak dapat tolong. Apabila badan dah kaku, filler bentuknya berketul-ketul… cacat jenazah.
“Cuma nasihat saya, elakkanlah tabarruj (mencantikkan diri). Anda bayangkan apabila darah berhenti, bukan semudah ABC nak tonyoh buang semua. Berpeluh nak bersihkan foundation, eyeshadow dan celak. Sedih tengok terasa perit sangat kena tonyoh kuat-kuat tapi apakan daya,” ujarnya.
Soalan: Apa hukum membasuh kain dengan menggunakan mesin basuh?
Jawapan:
Asal sesuatu pakaian yang bersih dimasukkan oleh seseorang ke dalam mesin basuh tidak dikira bernajis melainkan terbukti kenajisannya.
Pakaian dicuci dengan menggunakan air yang bersih dan bahan-bahan yang boleh membersihkan. Setelah sesuatu pakaian itu dicuci dengan satu proses penyucian sehingga tiada lagi kesan najis sama ada bau, rasa dan warna, maka dikira pakaian itu bersih. Tidak diperintahkan oleh syara’ untuk kita membebani diri meneliti sesuatu proses pembersihan jika sudah terbukti cucian yang berlaku menghilangkan segala kesan najis.
Jika terbukti masih terdapat kesan najis selepas proses pembersihan menggunakan mesin basuh maka pakaian terbabit dikira masih bernajis. Namun jika kesan itu terlalu sukar untuk dihilangkan dan hanya sedikit seperti kesan warna darah atau warna najis yang tidak dapat dihilangkan maka dimaafkan.
Bagi mengelakkan kesan najis di dalam penggunaan mesin basuh maka digalakkan seseorang memastikan pakaian yang dimasukkan itu dihilangkan najis yang jelas yang akan menyebabkan pakaian lain terkena najis tersebut dan memberi kesan kepada bau, warna dan rasa.
Ternyata teaser drama Perempuan Itu yang dikongsi oleh pelakon Zul Ariffin semalam yang mempunyai adengan maksiat di mana lelaki dan perempuan berpelukan dan lagak bagai filem Barat serta bakal ditayangkan di bulan Ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi mendapat perhatian dari Menteri Agama, Senator Idris Ahmad. Jelas Menteri Agama ini, Ramadan adalah bulan mulia dan tidak seharusnya dicemari dengan maksiat dan pihaknya bakal memanggil penerbit drama berkenaan untuk berbincang mengenainya.
Dalam satu perkongsian selepas teaser ini tular, Menteri Agama ini menulis di faceboknya.
Hela nafas panjang saya.
Apabila sebuah drama yang telah ditular untuk ditayangkan dalam bulan yang sepatutnya ditunggu oleh seluruh manusia yang beriman bagi mengejar taqwa, namun seolah dicemari dengan kegusaran yang saya kira melampui batas yang perlu ditegur.
Hiburan tidak dihalang dalam Islam.
Namun, tatacara hiburan dalam Islam pastinya terdapat disiplin yang tegas, apatah lagi melibatkan ikhtilat yang berlebihan dengan adegan yang ternyata mengundang maksiat.
Industri hiburan di Malaysia ini bukanlah perkara yang ingin saya halangi, tapi jika ianya mencemarkan fitrah dalam agama, saya tidak boleh membiarkan ianya berlaku tanpa dinasihati.
Saya akan menghubungi pihak yang terbabit untuk mendapatkan nasihat supaya perkara ini boleh ditegah dan diubah dengan hikmah.
Dalam masa yang sama, saya menyeru kepada seluruh umat Islam, tidak kira usia dan kedudukan, untuk bersiap menghadapi Ramadhan yang menjanjikan sejuta hikmah oleh Allah SWT.
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu.” [Riwayat al-Bukhari (38) dan Muslim (760)]
Persiapkan diri, pasangan, keluarga dan masyarakat sekeliling kita agar memeriahkan Ramadan dengan penuh pengharapan dan keinsafan. Jauhi perkara mendekatkan kita dengan maksiat, agar Ramadan kita tidak tercalar dan cacat cela.
Assalamualaikum, saya ingin bertanya berkenaan hukum seseorang itu sendawa di dalam solatnya. Adakah ia membatalkan solat sama seperti jika seseorang itu terkentut ?
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Definisi Sendawa
Dalam kitab Al-Syeikh Abu al-Abbas ‘Ali al-Fayyumi mendefinisikan sendawa sebagai: Suara berserta angin yang keluar dari mulut disebabkan kekenyangan. Rujuk Al-Misbah Al-Munir, Al-Fayyumi (1/102).
Manakala dalam kitab Al Tanwir Syarah al-Jami’ al-Saghir mendefinisikan sendawa dengan: Angin yang keluar dari perut ketika ia penuh (kenyang). Rujuk Al-Tanwir, Al-Son’aani (8/152).
Menurut Kamus Dewan pula, sendawa adalah bunyi seperti meneguk yang keluar dari kerongkongan kerana kekenyangan dan lain-lain. Lihat Kamus Dewan Edisi Keempat.
Perbahasan Hukum Sendawa
Secara asasnya, sendawa itu sendiri merupakan satu perbuatan yang pernah ditegur oleh Rasulullah S.A.W. Tanpa mengira sama ada sendawa itu di dalam solat mahupun di luar solat. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Umar R.Anhuma beliau berkata:
تَجَشَّأَ رَجُلٌ عِنْدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ كُفَّ عَنَّا جُشَاءَكَ فَإِنَّ أَكْثَرَهُمْ شِبَعًا فِي الدُّنْيَا أَطْوَلُهُمْ جُوعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: Seorang lelaki sendawa di sisi Rasulullah S.A.W, lalu baginda bersabda: Jauhilah sendawa kamu dari kami kerana sesungguhnya mereka yang paling banyak kenyangnya di dunia adalah mereka yang paling lapar pada hari kiamat.
Riwayat Al-Tirmizi (2478)
Hadis di atas ini menunjukkan bahawa perbuatan sendawa itu dilarang dari sudut larangan ke atas perbuatan yang membawa kepada sendawa itu sendiri.
Imam al Manawi apabila mensyarahkan hadis ini beliau berkata: Larangan sendawa merupakan larangan ke atas sebabnya iaitu kekenyangan yang berlebihan dan ia merupakan sesuatu yang tercela dari sudut perubatan dan juga syarak. Rujuk Faidhul Qadir, Al Munawi (5/11).
Namun ini hanyalah merujuk kepada sendawa yang terhasil dari perbuatan makan secara berlebihan. Ia sebenarnya merupakan suatu perbuatan yang tidak baik kerana biasanya kekenyangan yang berlebihan akan membawa kepada perbuatan perbuatan negatif yang lain seperti malas dalam beribadat dan mendorong untuk melakukan maksiat.
Adapun sendawa yang terhasil bukan secara sengaja, seperti faktor badan berangin dan seumpamanya maka ini tidaklah menjadi suatu kesalahan. Namun di antara adab adalah seseorang itu tidak sendawa dengan sengaja di hadapan orang lain.
Sendawa Dalam Solat
Isu ini mempunyai perbahasannya yang tersendiri di sisi para fuqaha dari sudut adakah sendawa itu menyebabkan terbatalnya solat seseorang atau tidak.
Secara asasnya, sendawa tidaklah termasuk dalam perkara yang membatalkan solat seperti yang dijelaskan dalam beberapa riwayat yang sahih. Ini bermakna, tidak terdapat petunjuk syarak yang menyatakan bahawa sendawa itu menyebabkan solat pelakunya terbatal.
Namun, ada sebahagian fuqaha melakukan qiyas dengan mengatakan bahawa sekiranya di luar solat pun Rasulullah S.A.W menegah perbuatan sendawa maka apatah lagi di dalam solat.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sendawa tidaklah membatalkan solat. Namun ia adalah satu perbuatan yang kurang adab di dalam solat, bahkan boleh membawa kepada hukum makruh sekiranya menghasilkan bau-bauan yang mengganggu para jemaah. Manakala persoalan adakah sendawa sama kesannya seperti kentut di dalam solat, maka jawapannya adalah tidak sama. Ini kerana, kentut itu merujuk kepada sesuatu yang keluar dari dubur seseorang dan ini tidak sama keadaannya dengan sendawa.
Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita has dalam beragama. Ameen.
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...