
Isi Kandungan
ToggleSebagai hambaNya kita hanya mampu merancang dan Tuhan juga yang menentukan. Siapa sangka niat remaja lelaki ini untuk menjadi Imam bagi menyempurnakan solat hajat untuk calon yang mengambil peperiksaan SPM dan PT3 lalu tidak kesampaian.
Dia dijemput oleh Tuhan dalam satu kemalangan langgar lari semasa dalam perjalanan balik daripada menggunting rambut.
Arwah Muhammad Syah Luqman Sharir telah meninggal dunia sehari sebelum majlis graduasi yang sepatutnya diraikan bersama teman-temannya yang lain.

Dan bagi menghargai persahabatan yang terjalin erat, sekumpulan pelajar daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Medini Nusajaya telah muat naik sebuah video di Youtube memaparkan tribute khas buat rakan kesayangan mereka ini.
Majls yang sepatutnya diraikan penuh kegembiraan tetapi akhirnya bertukar menjadi satu momen yang begitu menyentuh hati.
Klip video ditayangkan di skrin memaparkan foto kenangan bersama arwah sepanjang persahabatan mereka terjalin hingga mengundang sebak rakan-rakan lain.
Malah bagi menghormati pemergian arwah segala persembahan yang dirancang telah dibatalkan dan digantikan dengan nyanyian lagu ‘Hanya Rindu’ dari Andmesh Kamaleng.
Bukan sahaja rakan arwah yang dilihat mengeluarkan air mata, tetapi juga para guru serta ibu bapa yang hadir ke majlis graduasi ini berasa sedih dengan kehilangan arwah.
Malah rata-rata dalam ruangan komen, arwah disifatkan sebagai seorang rakan dunia akhirat yang baik. Malah ada menyifatkan persahabatan dibina berdasarkan kasih sayang bukan sebab lain.
Lagu khas untuk arwah Muhammad Syah Luqman
Meninggal kemalangan langgar lari lepas balik gunting rambut
Moga ditempatkan dalam kalangan orang beriman
Seorang yang sangat humble
Seorang sahabat yang baik hinggakan pemergiannya ditangisi & dirindui
SUMBER: YOUTUBE LINA AMYN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ambil Makanan Banyak Di Hotel Tapi Tak Habis Makan, Pensyarah Kecewa Masih Ramai Tidak Belajar Erti Syukur

Acuan anak-anak dibentuk dari didikan ibu ayahnya. Bahkan permulaan menjadi seorang anak yang soleh dan warak adalah daripada corakan individu yang menjaganya, atau lebih dekat lagi iaitu ibu dan bapanya.
Nabi Muhammad SAW telah bersabda di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a dengan mafhumnya:
مَا مِنْ مَوْلُودٍ إِلَّا يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُشَرِّكَانِهِ
“Tidaklah seorang bayi yang dilahirkan melainkan dalam keadaan fitrah, maka kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Nasrani atau Musyrik.” (Hadis Riwayat di dalam sahih Muslim).
Tidak hairanlah mendidik anak-anak agar terdidik dari segi adab perilakunya, ada banyak perkara dari sekecil-kecil hingga besar perlu ibu ayah titik beratkan termasuk mengajar anak akan nikmat bersyukur dan tidak sukakan pembaziran. Kata orang ambil sekadar untuk kenyangkan perut bukan belajar ketamakan melihat semua makanan hingga tidak habis dimakan.
Satu perkongsian dari Pensyarah Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Anuar Ahmad mengenai sikap mak ayah “tak ada perasaan bersalah” ini khususnya dalam bab mengambil makanan patut dijadikan pengajaran oleh ibu bapa kepada anak-anak sedari mereka kecil lagi.
Baca perkongsiannya.
Pagi ni saya buffet breakfast di hotel. Biasanya saya lebih suka turun lewat dari bilik penginapan. Kalau ‘last call’ jam 10 pagi, jam 9.30 baru saya turun. Dari dulu lagi memang itulah amalan saya. Alasannya nak elak kesesakan. Bila turun lewat sikit, keadaan lebih tenang. Makan pun senang. Lagipun saya jenis makan tak banyak. Nasi lemak, sedikit buah dengan kopi O pun dah cukup.
Nak dijadikan cerita, sedang saya minum, datang satu keluarga lima sekeluarga duduk betul-betul di depan meja saya. Suami isteri dan tiga anak. Rasanya anak yang sulung sekolah menengah dan dua lagi sekolah rendah.
Seperti biasa, masing-masing akan mula mundar mandir dapatkan makanan. Kemudian mereka kembali ke meja. Saya lihat mereka duduk bersama, angkat tangan dan si ayah mula memimpin bacaan doa makan. Baguslah begitu.
Selepas itu, kisah pun bermula. Si ayah dan anak-anak mula ulang alik ambil makanan. Lepas satu, satu pinggan penuh makanan dibawa ke meja. Si ayah belum sempat duduk menjamah makanan yang ada, terus dapatkan lagi makanan.
Anak-anak pun sama. Sehinggalah meja besar mereka penuh dengan makanan yang tidak dijamah. Penuh pinggan berisi makanan sampai ada pinggan terpaksa berlapis di atas meja.Sambil hirup kopi pahit, saya terus lihat sahaja gelagat mereka. Lagipun meja mereka betul-betul di depan saya. Apa nak buat. Itu sahaja pandangan yang saya ada.
Saya lihat walaupun pinggan dah penuh meja, si ayah dan anak-anak terus ambil lagi makanan. Si ibu pula sebab meja dah penuh, mula menggabungkan makanan di dalam beberapa pinggan ke dalam satu pinggan. Dah mengunung jadinya makanan yang bercampur aduk di dalam pinggan.
Makanan banyak tak disentuh
Lebih kurang sejam kemudian, mereka seperti mula kenyang. Tapi makanan atas meja masih sangat banyak. Ada yang langsung tak bersentuh. Sebelum meninggalkan meja, saya lihat si ayah mula tindan pinggan yang kosong di atas pinggan-pinggan yang penuh makanan yang tidak disentuh tadi.
Kemudian datang pekerja pembersihan untuk mengemas kini meja keluarga tadi. Saya lihat beliau menggeleng-geleng kepala bila melihat makanan yang begitu banyak dan belum terusik. Tetapi beliau tetap kena buang. Beliau lihat saya, saya hanya senyum. Beliau kata pada saya ‘sayangnya makanan ini’. Saya sekadar angguk kepala tanda setuju.
Mengapa ada antara kita jadi begini? Membazir makanan yang tidak sepatutnya kita lakukan. Apakah kerana kita telah membayar maka hak kita untuk membazirkan makanan?
Apakah kita tamak, takut makanan habis maka berlumba-lumba mengambil makanan yang akhirnya dibazirkan? Tak adakah rasa bersalah?
Mengapa sarapan pagi yang dimulakan dengan doa makan seisi keluarga tanda mensyukuri nikmat yang Allah swt berikan, diakhiri dengan pembaziran makanan tanda kita kufur pada nikmat tersebut.
Saya lihat budaya ini kerap berlaku di kalangan rakyat negara ini dan juga pernah melihat pelancong dari beberapa negara melakukan perkara yang sama apabila mereka datang ke negara kita. Tapi saya kena akui belum pernah ada pengalaman lihat mat salleh buat perkara yang sama . Belum lagi. Mungkin ada.
Walaupun banyak makanan dibazirkan, hotel tak rugi sebab mereka sudah kenakan bayaran. Tetapi kita semua lah yang rugi bila pembaziran berlaku dalam skala yang besar.
Paling mudah, harga barang makanan boleh menjadi mahal bila pembaziran makanan berlaku dengan jumlah yang besar. Ini hukum permintaan dan penawaran dalam ekonomi.
Kos pengeluaran makanan juga menjadi mahal bila pembaziran berlaku. Kos pengurusan sampah dan sisa makanan juga meningkat bila pembaziran yang besar berlaku.
Kitalah- anda, saya dan rakyat seluruhnya yang terpaksa menanggung semua kos tersebut, akibat pembaziran yang dilakukan oleh mereka yang tidak tahu bersyukur ini. Sumber : FB Anuar Ahmad
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Sah Kerana Tiada Keredaan Penjual & Pembeli.’ Tapi Adakah Wujud Elemen Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?

Isi Kandungan
Toggle‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan:
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡكُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَكُم بَيۡنَكُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَٰرَةً عَن تَرَاضٖ مِّنكُمۡۚ
(Maksudnya):
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
Baca Di Sini:
‘Beli Sekarang, Bayar Kemudian.’ Adakah SPayLater Patuh Syariah?
Kashoorga: Isu ini mudah saja, tak suka jangan beli. Pilihan di tangan anda.
Sumber: Ustaz Lariba
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Menjadi Wanita Dunia Yang 70 Kali Ganda Cantik Daripada Bidadari Syurga

Mulai hari ini, sasaran utama muslimah ialah untuk menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. Hasrat ini juga harus disokong padu oleh suami yang sayangkan isterinya.
Di akhirat nanti, para penghuni syurga akan dikelilingi bidadari syurga. Semua sudah tentunya membayangkan bidadari syurga itu memiliki kecantikan yang tak terperi.
Namun tahukah anda, bahawa yang tercantik daripada bidadari syurga ini adalah wanita soleha yang taat kepada Allah; menjaga ibadah dan akhlaknya semasa di dunia dan taat kepada suaminya.
Artikel berkaitan: Kalau Nak Jadi Bidadari Syurga Suami, Ikut Cara Isteri Rasulullah Ini
Artikel berkaitan: Kelahiran Sangat MembahagiakanLepas Dirisik PU Riz, Ibu Neelofa Dedah Perjalanan Terindah 9 Bulan Mengandung Bidadarinya
Bidadari syurga sebenarnya boleh dikalahkan oleh ibu, isteri, adik dan kakak perempuan, makcik dan nenek kita! Dan lebih menggembirakan, para isteri apabila, suami kita di dunia sekarang ini juga sebenarnya lebih menyukai kita; isteri solehah daripada bidadari syurga nanti.
في الآخرة ، وأطيب وأرغب لزوجها
“Wanita soleha di dunia iaitu para isteri lebih baik daripada bidadari di akhirat, lebih cantik dan lebih menarik bagi suaminya.” (Fatwa Nur ‘Alad Dard 2/4, syamilah)
“Keadaan wanita beriman di syurga lebih utama dari bidadari dan lebih tinggi darjat dan kecantikannya. Wanita soleha daripada penduduk dunia masuk syurga sebagai balasan atas amal saleh mereka.
“Hal ini adalah kemuliaan daripada Allah untuk mereka kerana bagusnya agama dan kebaikan mereka.
Adapun bidadari adalah bahagian daripada kenikmatan syurga, ia diciptakan di dalam syurga sebagai kenikmatan bagi makhluk selainnya, sebagai balasan bagi orang beriman atas amal salehnya.
“Jenis yang pertama, (iaitu wanita dunia) adalah sebagai ratu, tuan puteri, dan yang memerintah. Adapun jenis kedua, (bidadari syurga) dengan keagungan kedudukan dan kecantikannya; sebagaimana yang diketahui oleh manusia, maka kedudukan bidadari adalah di bawah ratu.
“Dia menjadi pelayan bagi tuannya yang beriman yang Allah ciptakan sebagai balasan bagi orang beriman.” (Tafsir Al-Qurthubi 16/154).
Perkara ini terjadi disebab kan wanita soleha tekun mendirikan solat,berpuasa selain turut melakukan ibadah lain termasuk berdakwah.
Syaikh Mahmud Al-Misri dalam kitabnya ‘Rihlah Ila Ad-Dar Al-Akhirah’ menjelaskan kecantikan muslimah yang taat ini akan 70 kali ganda jauh lebih cantik daripada bidadari di syurga nanti, dengan syarat dia banyak bersabar dan taat kepada Allah dan beriman kepadanya.
Oleh yang demikian, perempuan soleha yang istiqamah dan terus bersabar akan dianugerahkan telaga dan dapat melihat zat Allah SWT.
Al-Hafizh Ibnul Qayyim menyatakan dalam sebuah hadis shahih dalam Musnad Imam Ahmad, bahawa ketika seorang suami beristerikan Hur’ain (bidadari), kemudian pada saat itu akan datang seorang perempuan lain yang kecantikan dan keelokannya mampu membuat seorang Raja melupakan perempuan-perempuan lainnya.
Siapakah perempuan itu? Ternyata perempuan tersebut adalah isterinya dahulu kala di dunia. “Itulah keistimewaan para isteri di syurga, dia akan menjadi Ratu dari para Hur’ain (bidadari surga).
Lalu Ibnul Qayyim mengatakan, “Apakah seorang Raja pernah memikirkan para pelayannya di hadapan Ratunya?” Tentu tidak.
Di sini nanti Allah SWT memberikan kepada isteri kecantikan yang luar biasa, jauh melebihi para bidadari. Mengapa demikian?
Ibnul Qayyim menjelaskan, “Kerana Hur’ain (bidadari) tidak pernah menghadapi kesulitan yang dirasakan wanita dunia.
Mereka tidak pernah berjuang di jalan Allah, tidak pernah dicemuh orang kerana mengenakan hijab, tidak pernah merasakan sulitnya patuh pada suami dan lain-lain.”
Rasulullah SAW melalui hadisnya mengatakan “Sungguh tutup kepala salah seorang wanita syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
Bahkan dalam hadis yang lain disebutkan pula, bahawa wanita dunia yang soleha lebih teratas kedudukannya daripada bidadari syurga.
Ummu Salamah bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli (jernih)?”
Rasulullah menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang nampak daripada apa yang tidak nampak.”
Kemudian saya bertanya lagi, “Sebab apakah wanita dunia lebih utama dari bidadari surga?”
Lalu beliau menjawab “Sebab solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah.
Lalu Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sikatnya dibuat daripada emas.”
Kashoorga: Subhanallah, ini adalah kemuliaan dan kesempatan yang diberikan Allah kepada kaum wanita khususnya para isteri.
Jangan disia-siakan. Setelah meninggal tidak ada lagi kesempatan untuk kembali ke dunia. Tiada jalan U-turn.
Sumber artikel : kalam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI