Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Ads
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Ads
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Ads
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Waktu kecil mak ayah didik sempurna dengan agama, bila besar anak jadi jahat itu namanya takdir. Mak, ayah telah mendidik anak dengan sehabis baik untuk melahirkan anak yang berakhlak mulia dan cintakan agama, namun sebaliknya yang berlaku ianya adalah takdir.
Tetapi jika sedari awal mengabaikan anak-anak serta tidak diberi didikan yang sempurna maka menjawab mak, ayah di akhirat kelak. Mendidik anak sewaktu kecil adalah kewajipan mak, ayah.
Ikuti perkongsian Muharrik Daie betapa pentingnya didikan agama kepada anak-anak.
MAK, AYAH YANG JAHAT ADALAH YANG MEMBIARKAN ANAK-ANAKNYA
Tanggung jawab mak, ayah pada anak-anak bukan bagi makan saja kemudian selesai.
Jangan begitu kawan!
Didik Sempurna Dengan Agama
Tanggung jawab mak, ayah ini besar dan akan menjadi bala di akhirat nanti dan boleh terjerat dengan api neraka.
Kau lihat satu-satu ini wahai mak ayah. Antara perkara yang perlu kau buat dari sebelum kelahiran baby kau lagi adalah,
1. Menjaga makanan yang halal lebih-lebih lagi waktu mengandung. Sebab susu yang kau nak suap nanti biarlah tidak bercampur dengan yang haram.
2. Banyak baca Al-quran dan berdoa.
3. Lahir baby, kalau boleh dan mampu dapatkan doktor atau bidan wanita untuk mengeluarkan mereka dari perut kamu.
4. Azan dan iqamahkan.
5. Aqiqahkan kalau mampu.
6. Waktu mumayyiz sebelum baligh, selesaikan mereka dengan pengajaran fardhu ain, tauhid, feqah dan tasauf. Agar bila mereka telah baligh, mereka kenal akan Tuhan mereka, tahu beribadah dengan berilmu dan tahu halal dan haram. Serta berakhlak mulia.
7. Jaga keselamatan dan pergaulan mereka sehinggalah mereka telah baligh dan boleh berdikari.
Bila Besar Anak Jadi Jahat
Kalau kamu telah sempurnakan tanggungjawab kamu kepada anak-anak kamu dan anak-anak kamu jadi syaitan dan jahat, itu bukan lagi salah kamu tetapi ujian bagi kamu dan redalah dengan ujian itu.
Tetapi kalau kamu tak didik anak-anak kamu dengan sempurna seperti yang dikehendaki oleh islam, maka kamulah yang salah dan kamulah punca kepada bertambahnya sampah masyarakat.
Tak dinafikan, ada juga anak-anak tidak dididik dengan agama tapi mereka baik dan soleh. Itu perkara di luar kekuasaan kita dan itulah dinamakan takdir Allah.
Itu Namanya Takdir
Tapi jarang berlaku. Dan jangan dijadikan modal dan hujah untuk lari dari tanggungjawab yang tidak kamu buat.
Jangan sentap, kalau ada orang kata anak-anak kamu itu jahat kerana salah kamu. Kerana pada adatnya memang salah mak ayah kalau anak-anak itu jahat dan menderhakai Allah.
Siapa tidak mengenali mualaf dari Korea Selatan yang sangat popular, Ayana Moon. Sudah lama dia memilih Islam sebagai agama barunya dan hingga kini masih lagi kekal istiqamah.
Tahun ini lebih istimewa kerana gadis berusia 25 tahun ini menjalani ibadah puasa bersama adik lelakinya, Aydin Moon yang mengikut jejak langkahnya masuk Islam sekitar Mei 2019 lalu.
Tahun ini merupakan kali pertama adiknya berpuasa dan bagi Ayana kegembiraan menyambut Ramadan kali ini kerana pertama kali mereka berpuasa bersama dan dia mempunyai teman untuk berbuka.
Malah adiknya juga turut belajar mengaji sepanjang di bulan puasa ini melalui jadual yang disusun olehnya. Seperti dia, adiknya juga turt bersemangat menjalani ibadah puasa buat kali pertama.
Dalam posting di laman Instaramnya, Ayana yang kini berhijrah ke Indonesia turut mengucapkan Ramadan al-Mubarak kepada followernya yang kini berjumlah 2.6 juta dengan muat naik foto dia dan adiknya menunggu waktu berbuka di Seoul, Korea Selatan.
Posting di muat naik turut mendapat respon baik dari warganet. Masing-masing turut mengucapkan salam ramadan kepada Ayana dan adiknya yang baru bergelar mualaf.
Seluruh alam semesta dan cakerawala adalah milik Allah SWT.
Allah SWT berfirman: “Tidak ada suatu musibah menimpa (seseorang), kecuali dengan izin Allah dan sesiapa beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (At-Taghabun: 11).
Hari ini alam terus menangis dan ia satu ingatan bahawa sudah terlalu banyak kemungkaran terjadi di atas muka bumi.
Jika Malaysia menerima tempias ekor Taufan Rai, negara jiran Filipina diuji dengan “kepalanya” apabila negara itu rebah menunduk bumi saat taufan terkuat itu melanda negara mereka, sama pada hari negara kita diuji dengan banjir kilat.
Difahamkan, angka korban akibat Taufan Rai yang membadai Filipina minggu lepas, meningkat kepada 208 orang manakala lebih 50 lagi masih hilang, lapor Sputnik memetik media Filipina.
Sebilangan besar korban dilaporkan di wilayah Visayas Tengah (129 maut), diikuti Visayas Barat dengan 22 kematian,lapor The Manila Bulletin pada Ahad, memetik jurucakap Polis Filipina (PNP), Kol Rhoderick Augustus Alba.
Menurut akhbar itu, kematian akibat taufan turut dilaporkan di wilayah Filipina Caraga (10), Mindanao Utara (tujuh) dan Zamboanga (satu).
Lebih 180,800 orang hilang tempat tinggal dan gangguan bekalan elektrik dilaporkan berlaku di lebih 3,000 kawasan di Filipina.
Menurut pihak berkuasa banjir, lebih 332,000 penduduk terpaksa dipindahkan selepas Rai melanda Filipina pada 16 Disember yang menyaksikan empat nyawa turut terkorban..
Dalam pada itu, beribu-ribu orang di Filipina meninggalkan kediaman mereka dan resort tepi pantai ketika taufan kuat menghentam kepulauan berkenaan semalam dengan pihak berkuasa mengeluarkan amaran angin kencang dan hujan lebat.
Taufan Rai membawa angin kuat selaju 165 kilometer sejam ketika membadai bahagian tengah dan selatan Filipina, kata agensi meteorologi negara itu.
Agensi berkenaan memberi amaran kekuatan angin Taufan Rai boleh meningkat kepada 195 kilometer sejam beberapa jam sebelum ribut tiba di daratan dekat destinasi pelancongan popular, Pulau Siaragao tengah hari semalam.
“Angin taufan pemusnah ini diramal membawa hujan sederhana hingga lebat yang boleh memusnahkan struktur dan tanaman,” tambahnya.
Lebih 45,000 orang mencari tempat berlindung ketika ribut itu bergerak melintasi Lautan Pasifik.
Mereka termasuk pelancong domestik yang melawat pantai-pantai dan lokasi selaman popular di Filipina menjelang cuti Hari Krismas. Pelancong asing masih dilarang daripada memasuki negara itu di bawah sekatan Covid-19. Sumber : Bernama / Kosmo
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...