Kita memang sangat digalakkan untuk sentiasa mengingati Allah tidak kira di mana dan dalam apa juga situasi.
Dalam masa senggang ringankan mulut untuk mengalunkan zikir mulia sebagai tanda kita sentiasa mengingati Maha Pencipta kita.
Selain itu juga, turut digalakkan juga untuk mengamalkan doa-doa tertentu bergantung pada apa juga situasi.
Contohnya doa naik kenderan, doa keluar rumah atau doa bagi memastikan rezeki sentiasa murah.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook, pengguna ini Khairul Anuar Basri berkongsi betapa mustajabnya doa diamalkannya.
Doa ini sangat pendek dan mudah dihafal. Biarpun pendek tetapi sangat-sangat power manfaatnya.
Jika diamalkan doa ini insyaAllah akan dikurniakan sihat tubuh badan, cukup duit perbelanjaan, juga dosa yang diampunkan dan tidak diazabkan oleh Allah.
Ayuh, ikuti perkongsian menarik ini.
Pagi yang baik ni, saya nak share 1 doa yang sangat-sangat power.
Doanya pendek saja, tapi merangkumi banyak perkara, hanya dengan 1 perkataan. Doa ini Nabi SAW ajar sendiri kepada bapa saudaranya iaitu Abbas RA.
Sebenarnya, saya dah lama hafaz doa ni. Cuma, saya baru dapat ilmu yang saya nak share ni pagi tadi.
Thanks Dr. Karimah Hanim sebab ajar saya ilmu mahal ni. Really appreciate it.
Ok, jom kita baca, hafaz dan amalkan doa pendek yang terbaik ni :
اللهم إني أسألك العافية
Allahumma inni as alukal ‘afiyah.
Ya Allah, aku mohon keselamatan daripada kesakitan dan penderitaan di dunia dan akhirat.
Hebatnya perkataan ‘afiyah yang kita sebut dalam doa ni kerana ia meliputi pelbagai makna :
Selamat dari segala mudharat, itulah ‘afiyah.
– Sihat tubuh badan, itulah ‘afiyah.
– Cukup duit dan perbelanjaan, itulah ‘afiyah.
– Diberi peluang untuk hidup dalam kebaikan, itulah ‘afiyah.
– Anak-anak yang terjaga dan dilindungi dengan kasih sayang, itulah ‘afiyah.
– Dosa diampunkan dan tidak diazab oleh Allah SWT, itulah ‘afiyah.
So, jangan tangguh-tangguh lagi.
Terus baca, hafaz dan amalkan doa ni.
Pendek je, senang nak hafaz. Boleh ajar juga anak-anak untuk diorang amalkan.
Alhamdulillah, dapat manfaat ilmu baru pagi ni.
#KAB
– anak Dato’ Siti Nurhaliza namanya Siti Aafiyah –
#Share dan sebarkan supaya lebih ramai kenalan kita tahu dan amalkan doa hebat ini.
Artikel Berkaitan: Terjaga Tengah Malam Disebabkan Mimpi Buruk, Bacalah Doa Ini InsyaAllah Terhindar Dari Gangguan Jahat
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rupanya Jika Lakukan 7 Amalan Ini, Pahala Sama Seperti Mengerjakan Haji & Umrah
Semalam kerajaan Malaysia menyatakan pendiriannya untuk tidak menghantar jemaah bagi musim haji 1441H. Ini adalah disebabkan wabak pandemik COVID-19 yang masih belum pulih sepenuhnya.
Biarpun sedikit terkillan dan sedih dengan keputusan itu, tetapi apa yang dilakukan oleh kerajaan sangat baik demi mengekang masalah penularan virus ini yang masih belum ditemui vaksinnya.
Justeru bagi mengubat hati yang lara, jemaah haji yang sudah terpilih dan menerima surat tawaran tahun ini boleh melakukan beberapa amalan ini yang dikatakan sama pahalanya seperti mengerjakan ibadah haji.
Perkongsian dari Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki di laman sosial Facebook memberi kegembiraan buat jemaah kita.
Marilah kita berdoa agar virus ini akan segera lenyap dan berkesempatan untuk menunaikan ibadah haji tahun depan.
7 Amalan sama dengan pahala Haji.
Ada 7 amalan yang memiliki pahala Haji dan Umrah. Luar biasanya ganjaran bagi setiap amalan ini walaupun tidak dapat menjejaki Tanah Haramain namun begitu setiap amalan ini tetap tidak dapat menggantikan kefardhuan ibadah haji.
Semoga dengan mengetahui tentang amalan ini dapat mengubat dan memujuk hati-hati para bakal jemaah haji yang telah bersedia untuk menunaikannya namun tertangguh dengan kehendak Allah pada tahun ini.
1. Keazaman dan kesungguhan yang tinggi untuk menunaikan ibadah haji:
Seseorang yang bersungguh-sungguh, melakukan persediaan, berkeinginan dan keazaman yang tinggi namun telah terhalang atau uzur, mereka sabar dan redha maka mereka tetap memperolehi pahalanya.
عَنْ جَابِرٍ قَالَ كُنَّا مَعَ النَّبِىِّ -صلى الله عليه وسلم- فِى غَزَاةٍ فَقَالَ « إِنَّ بِالْمَدِينَةِ لَرِجَالاً مَا سِرْتُمْ مَسِيرًا وَلاَ قَطَعْتُمْ وَادِيًا إِلاَّ كَانُوا مَعَكُمْ حَبَسَهُمُ الْمَرَضُ »
Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, dalam suatu peperangan (perang tabuk) kami bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu beliau bersabda, “Sesungguhnya di Madinah ada beberapa orang yang tidak dapat turut serta dalam perjalanan perang, juga tidak menyeberangi suatu lembah (tidak turut serta dalam kepayahan) namun mereka bersama kalian (dalam pahala). Padahal mereka tidak ikut berperang karena mendapatkan uzur sakit.” (HR. Muslim).
Dalam lafaz lain disebutkan,
إِلاَّ شَرِكُوكُمْ فِى الأَجْرِ
“Melainkan mereka yang terhalang sakit akan dicatat ikut serta bersama kalian dalam pahala.”
2. Solat sunat Isyraq:
Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِى جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ
“Barangsiapa yang melaksanakan shalat subuh secara berjama’ah lalu ia duduk sambil berzikir pada Allah hingga matahari terbit, kemudian ia melaksanakan solat dua raka’at, maka ia seperti memperoleh pahala haji dan umrah.” Baginda saw pun bersabda, “Pahala yang sempurna, sempurna dan sempurna.”
(HR. Tirmidzi)
Syaratnya:
-Solat Subuh Berjemaah
-Tidak berganjak dari ruang tempat solatnya (menunggu) hingga matahari terbit dan sesuai untuk solat sunat Isyraq (12-15 minit selepas waktu syuruq).
3. Membaca selepas selesai solat 33 kali Tasbih, Tahmid dan Takbir:
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
جَاءَ الْفُقَرَاءُ إِلَى النَّبِىِّ – صلى الله عليه وسلم – فَقَالُوا ذَهَبَ أَهْلُ الدُّثُورِ مِنَ الأَمْوَالِ بِالدَّرَجَاتِ الْعُلاَ وَالنَّعِيمِ الْمُقِيمِ ، يُصَلُّونَ كَمَا نُصَلِّى ، وَيَصُومُونَ كَمَا نَصُومُ ، وَلَهُمْ فَضْلٌ مِنْ أَمْوَالٍ يَحُجُّونَ بِهَا ، وَيَعْتَمِرُونَ ، وَيُجَاهِدُونَ ، وَيَتَصَدَّقُونَ قَالَ « أَلاَ أُحَدِّثُكُمْ بِأَمْرٍ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ أَدْرَكْتُمْ مَنْ سَبَقَكُمْ وَلَمْ يُدْرِكْكُمْ أَحَدٌ بَعْدَكُمْ ، وَكُنْتُمْ خَيْرَ مَنْ أَنْتُمْ بَيْنَ ظَهْرَانَيْهِ ، إِلاَّ مَنْ عَمِلَ مِثْلَهُ تُسَبِّحُونَ وَتَحْمَدُونَ ، وَتُكَبِّرُونَ خَلْفَ كُلِّ صَلاَةٍ ثَلاَثًا وَثَلاَثِينَ » . فَاخْتَلَفْنَا بَيْنَنَا فَقَالَ بَعْضُنَا نُسَبِّحُ ثَلاَثًا وَثَلاَثِينَ ، وَنَحْمَدُ ثَلاَثًا وَثَلاَثِينَ ، وَنُكَبِّرُ أَرْبَعًا وَثَلاَثِينَ . فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ فَقَالَ « تَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، حَتَّى يَكُونَ مِنْهُنَّ كُلِّهِنَّ ثَلاَثًا وَثَلاَثِينَ »
“Ada orang-orang miskin datang menghadap Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Mereka berkata, orang-orang kaya itu pergi membawa darjat yang tinggi dan kenikmatan yang kekal. Mereka solat sebagaimana kami solat. Mereka puasa sebagaimana kami berpuasa. Namun mereka memiliki kelebihan harta sehingga boleh berhaji, berumrah, berjihad serta bersedekah.
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas bersabda, “Maukah kalian aku ajarkan suatu amalan yang dengan amalan tersebut kalian akan mengejar orang yang mendahului kalian dan dengannya dapat terdepan dari orang yang setelah kalian. Dan tidak ada seorang pun yang lebih utama daripada kalian, kecuali orang yang melakukan hal yang sama seperti yang kalian lakukan. Kalian bertasbih, bertahmid, dan bertakbir di setiap akhir shalat sebanyak tiga puluh tiga kali.”
Kami pun berselisih. Sebahagian kami bertasbih tiga puluh tiga kali, bertahmid tiga puluh tiga kali, bertakbir tiga puluh empat kali. Aku pun kembali dan bertanya padanya. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Ucapkanlah subhanallah wal hamdulillah wallahu akbar, sampai tiga puluh tiga kali.” (HR. Bukhari).
4. Berbuat baik kepada dua ibubapa:
Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
إِنِّي أَشْتَهِي الْجِهَادَ وَلا أَقْدِرُ عَلَيْهِ ، قَالَ : هَلْ بَقِيَ مِنْ وَالِدَيْكَ أَحَدٌ ؟ قَالَ : أُمِّي ، قَالَ : فَأَبْلِ اللَّهَ فِي بِرِّهَا ، فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ فَأَنْتَ حَاجٌّ ، وَمُعْتَمِرٌ ، وَمُجَاهِدٌ ، فَإِذَا رَضِيَتْ عَنْكَ أُمُّكَ فَاتَّقِ اللَّهَ وَبِرَّهَا
“Ada seseorang yang mendatangi Rasululah shallallahu ‘alaihi wa sallam dan ia sangat ingin pergi berjihad namun tidak mampu. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya padanya apakah salah satu dari kedua orang tuanya masih hidup. Ia jawab, ibunya masih hidup.
Rasul pun berkata padanya, “Bertakwalah pada Allah dengan berbuat baik pada ibumu. Jika engkau berbuat baik padanya, maka statusnya adalah seperti berhaji, berumrah dan berjihad.” (HR. Ath-Thabrani)
Jika ibubapanya atau salah satunya telah meninggal dunia maka lakukanlah yang berikut.
a- Mendoakan kedua orang tua.
b- Meminta keampunan pada Allah untuk mereka.
c- Menunaikan janji mereka setelah meninggal dunia seperti melangsaikan hutang mereka.
d- Meneruskan hubungan silaturahim dengan keluarga dekat keduanya.
e- Memuliakan rakan karib keduanya.
f- Bersedekah atas nama kedua orang tuanya
Tiga amalan seterusnya terikat pada situasi di musim pandemik ini.
5. Solat 5 waktu berjemaah di Masjid:
Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ مَشَى إِلَى صَلاَةٍ مَكْتُوْبَةٍ فِي الجَمَاعَةِ فَهِيَ كَحَجَّةٍ وَ مَنْ مَشَى إِلَى صَلاَةٍ تَطَوُّعٍ فَهِيَ كَعُمْرَةٍ نَافِلَةٍ
“Siapa yang berjalan menuju solat wajib berjama’ah, maka ia seperti berhaji. Siapa yang berjalan menuju shalat sunnah, maka ia seperti melakukan umrah yang sunnah.” (HR. Thabrani).
6. Menghadiri Majlis Ilmu Di Masjid:
Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ لا يُرِيدُ إِلا أَنْ يَتَعَلَّمَ خَيْرًا أَوْ يُعَلِّمَهُ، كَانَ لَهُ كَأَجْرِ حَاجٍّ تَامًّا حَجَّتُهُ
“Siapa yang berangkat ke masjid yang ia inginkan hanyalah untuk belajar kebaikan atau mengajarkan kebaikan, ia akan mendapatkan pahala haji yang sempurna hajinya.” (HR. Thabrani)
7. Umrah di bulan Ramadan:
Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bertanya pada seorang wanita,
مَا مَنَعَكِ أَنْ تَحُجِّى مَعَنَا
“Apa alasanmu sehingga tidak ikut berhaji bersama kami?”
Wanita itu menjawab, “Aku punya tugas untuk memberi minum pada seekor unta di mana unta tersebut ditunggangi oleh ayah fulan dan anaknya –ditunggangi suami dan anaknya-. Ia meninggalkan unta tadi tanpa diberi minum, lantas kamilah yang bertugas membawakan air pada unta tersebut. Lantas Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
فَإِذَا كَانَ رَمَضَانُ اعْتَمِرِى فِيهِ فَإِنَّ عُمْرَةً فِى رَمَضَانَ حَجَّةٌ
“Jika Ramadan tiba, berumrahlah saat itu karena umrah Ramadan senilai dengan haji.” (HR. Bukhari).
Maha Hebatnya Allah dengan kasih sayangNya Dia memberi kita keluasan dalam beramal dan ketaatan. Semoga Allah terima amalan kita.
Kashoorga: Sebagai persediaan untuk tahun depan, bakal haji boleh klik di sini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Keliru Status Darah Nifas, Istihadah Atau Haid? Ini Penjelasan Ustaz
Persoalan darah haid, istihadah atau nifas memang tidak dapat dielakkan di kalangan wanita lepas bersalin atau keguguran. Mereka biasanya akan melalui satu tempoh pendarahan atau keluar darah kotor sebagai proses pembersihan dalaman secara biologi. Maha Besar Allah, ini semua adalah satu proses menakjubkan.
Namun amat penting bagi para ibu yang lepas bersalin atau gugur dapat kenal pasti darah yang keluar itu sama ada darah haid, istihadah atau nifas.
Islam ada menetapkan tempoh tertentu untuk klasifikasikan ia darah nifas atau sebaliknya.
Artikel berkaitan: Cara Mandi Wajib Setelah Haid, Apa Perkara Wajib Sunat
Artikel berkaitan: Zikir Laa Ila Ha Illa Anta, Subhaanaka Innii, Kuntu Minazzolimin, Mudahkan Isteri Bersalin. Suami Pun Patut Amalkan!
Setiap wanita mempunyai ciri biologi berbeza, maka akan ada perbezaan tempoh nifas. Bagi mengelakkan kekeliruan, kita dapatkan penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil agar tiada lagi bimbang di hati.
Soalan:
Saya ada kemusykilan. Saya baru sahaja keguguran. Kandungan sekitar 12 minggu. Saya diberitahu oleh doktor bahawa darah yang keluar selepas keguguran mengambil masa 1 – 2 minggu.
Soalan saya adakah darah yang keluar selepas hari ke 15 dikira sebagai darah istihadah dan saya wajib untuk mandi dan menunaikan solat?
Atau sebaliknya. Mohon pencerahan dari ustaz sebab ramai sangat yang memberikan saya jawapan yang berbeza beza. Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih.
Jawapan:
Secara ringkas wanita yang keguguran hukumnya sama seperti wanita yang bersalin. Oleh itu darah yang keluar selepas keguguran dikira sebagai darah nifas.
Berikut sedikit perincian mengenai hukum hakam mengenai darah nifas menurut mazhab Syafi’ie:
Kadar minimum bagi nifas ialah satu percikan(majjah) darah yang keluar selepas bersalin walaupun sedikit.
Tempoh normal/kebiasaan bagi darah nifas ialah 40 hari. Manakala tempoh maksimum untuk darah nifas ialah 60 hari.
Berikut adalah beberapa permasalahan yang berkaitan dengan darah nifas:
- Jika darah nifas terputus kurang dari 60 hari kemudian timbul semula dalam tempoh tersebut maka ia masih dikira darah nifas.
Contohnya darah terhenti pada hari ke 45, kemudian timbul semula pada hari ke 55, maka darah yang keluar dari hari ke 55 masih dikira sebagai nifas. Namun jika masih berterusan lebih dari 60 hari ia dikira istihadah.
- Jika seseorang wanita terputus darah nifas dalam tempoh maksimum, namun kurang daripada 15 hari maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Contohnya darah nifas Siti terhenti pada hari ke 20 kemudian datang semula pada hari kemudian iaitu hari ke 31, maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
- Berlainan pula jika seorang wanita terputus darah nifas selama 15 hari atau lebih, maka darah yang datang untuk kali kedua itu dikira sebagai darah haid kerana dia telah melalui tempoh penyucian haid yang minimum iaitu 15 hari.
Contohnya apabila Siti terputus darah nifas pada hari ke 20, kemudian darah muncul kembali selepas 15 hari iaitu hari ke 36, maka darah ini dikira sebagai darah haid bukan lagi darah nifas.
- Jika wanita yang mengalami pendarahan lebih dari 60 hari maka darah itu dikira sebagai darah istihadah bukan darah nifas lagi
- Namun setelah 60 hari darah masih keluar, jika terputus darah walaupun sehari maka darah yang kedua itu sudah dikira sebagai darah haid kerana ia sebagai pemisah antara darah istihadah dan darah haid yang baru.
Contohnya darah keluar selama 63 hari kemudian berhenti pada hari 64 dan darah muncul kembali pada hari 65 maka ia dikira bermulanya kitaran darah haid. Manakala hari 61 ke 63 ialah darah istihadah.
Jika seorang wanita setelah melahirkan anak namun tidak kelihatan darah nifas yang keluar walaupun setitik seperti proses “caesarean birth”.
Kemudian setelah beberapa hari darah pun keluar. Dalam keadaan melihat kepada dua situasi:
- Jika darah keluar dalam tempoh 15 hari maka darah itu dikira sebagai darah nifas. Contohnya jika Siti selepas melahirkan anak tanpa ada keluar darah (biasanya berlaku pada wanita yang melahirkan anak melalui pembedahan) kemudian darah muncul pada hari ke 7 selepas bersalin, maka darah ini masih dikategarikan sebagai darah nifas.
- Situasi kedua pula, jika selepas bersalin secara normal atau pembedahan dan darah tidak timbul atau keluar, namun darah mula keluar selepas 15 hari, maka darah ini dikategarikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Sebagai contoh: Siti tidak melihat darah keluar walau sedikit pun selepas bersalin, namun darah mula keluar pada hari ke 16 selepas melahirkan anak, maka darah ini dikategorikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Semoga penjelasan ini dapat membantu ibu atau wanita yang keguguran untuk kenal pasti status darah istihadah atau nifas.
Wallahu A’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Reverse Cara Doa Kita! Ikut Adab Berdoa Nabi Musa, Hanya Meminta Apa Yang Baik Di Sisi Allah
Pernah tak kita terfikir tentang terlalu banyak doa kita kepada Allah tapi masih ada yang belum diperkenankan? Ada masa kita rasa down, adakah Allah tak sayang kita. Tak terima kita sebagai hambaNya kerana doa kita tak dimakbulkan? Jangan pernah merasa begitu kerana Allah itu sifatnya Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Maha Mendengar segala-galanya.
Teruslah meminta tapi permintaan itu mestilah dengan adab sebagaimana dilakukan oleh Nabi Musa a.s. Doa Nabi Musa sangat mudah, walau pun dalam kejadian ini dirinya sangat lapar kerana dikejar tentera Firaun tetapi dirinya tidak meminta terus makanan pada Allah walau doanya itu pasti diperkenankan tapi dalam hal ini Nabi Musa hanya berdoa “Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Bacalah perkongsian dari Farida Fauzee di fbnya. Bacalah catatannya ini, semoga banyak manfaat buat kita.
Ingat lagi masa dalam flight transit dari Jeddah ke Istanbul. Duduk sebelah seorang makcik ni, dengar dia cerita pasal anak-anak dia. Sorang anak dia lama tak dapat anak, selalu doa pada Allah minta anak kembar. Tup-tup Allah izinkan dapat anak kembar, dapat sepasang lelaki dan perempuan.
Makcik tu sambung cerita lagi lepas anak dia dapat anak kembar baru tahu betapa susahnya nak besarkan anak kembar. Bab penat tak cukup rehat jgn cerita, berebut anak nak minum susu badan lagi. Belanja pun double, susu 2 kali dari biasa, pampers berganda kena beli, masuk nurseri lagi nak bayar 2 orang serentak. So masa saya dengar tu saya angguk-angguk je la. Kita mana ada anak kembar kan.
First time dengar orang share experience ni terus boleh bayang tak mudah macam disangka.
Makcik tu nasihatkan saya, bila kita doa pada Allah, mintalah yang terbaik dari sisi Allah. Sebab kita tak tahu apa yang baik. Kita tiada ilmu pasal masa depan, kadang kita sendiri tak sedar kemampuan diri.
Jika minta nak zuriat, mintalah dengan humble seperti permintaan seorang hamba pada Tuhan. Tidak salah untuk sebut hajat kita pada Allah tapi kena acknowledge juga kita tidak tahu adakah hajat kita baik atau tak, maka mintalah Dia beri apa yang terbaik dari sisiNya.
Teringat saya kisah Nabi Musa dari sebuah buku yang saya baca, Bagaimana Allah memuji adab berdoa Nabi musa a.s dalam Surah Qasas ayat 24:-
فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
Lalu berdoa (Musa):
“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.
Simple je bunyi doa Nabi Musa ni, tapi kenapa Allah rakam dalam Quran?
Rupanya ada adab-adab berdoa yang sangat penting untuk kita belajar dari doa ni antaranya:-
1) Kekalkan sifat malu ketika meminta.
Ketika Nabi Musa menuturkan doa ini, Baginda berada dalam keadaan paling ‘desperate’ sekali kerana baru tiba di Madyan setelah melarikan diri dari dikejar askar Firaun.
Perkataan فَقِيرٌ dalam doa atas menggambar keadaan Baginda yang ‘sangat-sangat memerlukan’ pada masa tu. Sebagai pelarian yang sehelai sepinggang, sudah banyak hari tidak makan tetapi Baginda malu untuk ‘mengarahkan’ Allah memberinya sesuatu.
Maka Allah angkat cara doa Nabi Musa untuk dirakam dalam Quran untuk kita belajar sesuatu. Peliharalah adab kita bila berdepan dengan Allah Yaang Maha Hebat. Kerana status kita hanyalah Hamba disisi Allah.
2) Jangan berlebihan visualisasi ketika berdoa.
Nabi musa tidak minta diberi makanan walaupun hakikatnya Baginda sangat lapar ketika itu.
Tidak juga baginda minta diberi tempat berteduh walaupun pada masa tu Baginda tiada lagi tempat tinggal.
Nabi Musa hanya minta apa yang baik dari sisi Allah..
Ini disebut مِنْ خَيْرٍ iaitu apa yang terbaik dari sisimu. Kerana Baginda sedar Allah al ‘Alim lebih mengetahui apa keperluan Baginda. Maka sedarlah kita bahawa bila memohon sesuatu kepada Al ‘Alim, berhentilah kita dari berlagak pandai dan tahu semuanya.
Astaghfirullah, mustahil fikiran kita lebih bijak dari Tuhan yang menciptakan kita? Ampuni kami Ya Allah yang selalu berlebih-lebihan dalam urusan dunia.
3) Nikmat apabila Allah redha dengan HambaNya.
Kesudahan kisah doa Nabi Musa ni paling epic. Ssiapa sangka, Baginda Musa hanya minta Allah beri ‘apa sahaja terbaik’ untuk dirinya. Lalu Allah kurniakan Baginda nikmat berganda-ganda.
Ini diceritakan dalam ayat 25-28 Surah Qasas, Allah kurniakan Nabi Musa isteri yang solehah, tempat tinggal yang baru serta pekerjaan. Kurniaan Allah ini melengkapi segala keperluan Nabi Musa walaupun Baginda tak sebut apa-apa pun masa doa pada Allah.
Kisah ini adalah pembuktian sifat Al ‘Alim yang ada pada Allah, Dia tahu apa yang baik untuk hambaNya. Bila saya membaca kisah ini, sungguh saya insaf dan revise semula cara berdoa saya.
Edit semula part yang selalu ‘memandai-mandai’. Dihujung doa saya akan submit ‘Engkau lebih Tahu Ya Allah..’
Moga Allah redha dengan permintaan kita, dan sentiasa beri apa yang terbaik dari sisiNya
Allahuma Amin.
*Silakan ‘SHARE’ supaya lebih ramai dapat beramal dengan cara berdoa yang sahih dari Quran. Diizinkan untuk copy paste juga untuk sebaran.
#quranicparenting
#ustzhmunirahharis
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI