‘Hiburkan anak dan manjakan suami pun ibadah.’ Wanita jangan fokus kepada ibadat khusus saja selepas berkahwin. Padahal banyak lagi cabang ibadah yang dapat kita lakukan.
Setiap yang kita lakukan terutamanya dalam menguruskan rumah tangga adalah ibadat yang kita tak nampak. Sudah tentu setiap satunya diberikan ganjaran pahala.
Ikuti perkongsian Annie Sukery ini dan hadam apa yang cuba disampaikan:
Soalan ini tak berapa tepat. Tapi Kaknie cuba ulas kerana ia melibatkan hal kita-kita sebagai perempuan, isteri dan ibu.
Diakui, amal ibadah kita berubah hampir 180 darjah dari zaman bujang dan zaman berkahwin. Kaknie budak asrama. Dari sekolah menengah sampai keluar universiti. Tipulah kalau tak join usrah, majlis-majlis agama yang dilaksanakan di sekolah dan sebagainya.
Jadi ‘terasa’ macam ooo, banyakkan ibadah yang aku buat. (Bukan riak tahu, cuma perasan. Yelah, boleh mengaji, boleh puasa sunat, awal pagi kena hambat dengan cikgu bangun tahajud.
Manjakan Suami Pun Ibadah
Tapi bila sudah kahwin dan beranak pinak, Allahu Rabbi! Jangan mimpi nak buat yang sunat, yang wajib pun terkejar-kejar. Kadang-kadang, tinggal terus!
Contoh, tiga kali kaknie bersalin dalam bulan puasa. Haru wehhh sebulan tinggal puasa terus. Sudah kalau puasa pun tidak, solat terawih, tadarus Quran apatah lagi. Sadaqallah terus!
Ads
Down??
Yess… Kaknie pernah down. Menangis dalam solat. Bayangkan, hendak solat, anak melalak tepi tikar sejadah. Baru bangun hendak tahajud, anak bangun sekali pula hendak menyusu.
Wanita Jangan Fokus
Susukan dia, tertidur. Sudahnya, tahajud tidak, subuh pula jadi subuh gajah. Menangis! Kadang rasa Allah sudah tidak sayang aku ke?
Tapi Allah jentik hati kita dengan rahmat Dia. Allah bagi kita faham dengan ‘cara dia’.
Puan-puan para wanita dikasihi.
Bila kita sudah berkahwin, separuh agama kita sudah kita tunaikan. Tinggal separuh sahaja lagi untuk kita selamat masuk dalam syurga. Tapi caranya bagaimana?
Ads
Kepada Ibadat Khusus Saja
Banyak cara.
Sebelum kahwin, kita mungkin fokus ibadah-ibadah khusus seperti mengaji, puasa sunat, tahajud, zikir dan solat jemaah.
Tapi selepas kahwin, ladang ibadah kita lagi banyak Allah buka, bercabang-cabang.
Masak untuk suami, ibadah, susukan anak, ibadah, masak untuk anak, ibadah, hatta, hubungan intim dengan suami pun satu ibadah yang sangat besar nilainya. Terkadang kita terlepas pandang soal itu.
Hiburkan anak, manja-manjakan suami, itu ibadah yang masa bujang kita tak dapat buat. Asbab itu, Allah kata perkahwinan adalah ladang pahala yang sangat besar bagi isteri. Tinggal kita nak buat dengan ikhlas kerana Allah atau tidak saja.
Selepas Berkahwin
Jadi, jangan sedih-sedih sangat. Jangan banding-banding sangat ibadah kita dulu dengan ibadah kita sekarang. Banding dan beza buat kita susah hati, reda dan jalani ia dengan baik buat kita tenang dan senang.
Ads
Lagi pula, kita masuk syurga pun, bukan asbab ibadah kita yang banyak menimbun, tapi sebab reda Allah. Dapatkan reda Allah, tak mengaji hari-hari pun kalau Allah nak bagi masuk syurga, kita dapat masuk syurga.
Ibadah siang malam, tapi Allah tak reda buat apa? Sia-sia belaka.
Jelaskan?
Bertenang-tenang sahaja di dunia. Insyallah, moga kita bersenang-senang di akhirat sana. Annie Sukery
Bukan ahli tikar sejadah.
Hari ini bermulalah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi enam negeri iaitu Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Putrajaya & Labuan), Melaka, Pulau Pinang, Johor dan Sabah. Dengan perintah PKP ini bermakna kawalan pergerakan dihadkan di mana individu yang tinggal di enam negeri ini tidak dibenarkan melintas negeri mahu pun daerah berbanding negeri lain yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).
Bagaimana pun, berikutan PKP dikuatkuasa, ia tentu menyukarkan bagi mana-mana pasangan yang sudah menetapkan tarikh pernikahan mereka di sepanjang tarikh PKP berkuatkuasa.
Tidak mahu menyulitkan dan Allah turut mempermudahkan urusan pasangan ini, Izatul Israq dan Shah Rezza Arbaei keduanya selamat dinikahkan di pejabat agama semalam. Lebih menarik keduanya berpakaian kerja sahaja, berbeza dengan kebanyakan pasangan yang mengenakan baju Melayu dan pakaian nikah bagi perempuan. Ini kerana keduanya sedang bekerja ketika hal ini terjadi.
Tak kisah tentang dikenakan, keduanya bersyukur kerana urusan mereka dipermudahkan semalam dan mendapat restu dari kedua belah pihak. Paling penting akad nikahnya dan restu ibu ayah
Baca perkongsian Izatul Israq di fbnya:-
Assalamualaikum.
Di hari terakhir kita bebas sebelum PKP, saya selamat dinikahkan.
Semua benda jadi tanpa sebarang planning. Saya and suami eh dah ada suami rupanya. okay. Sambung..
Kami struggle call pejabat agama and tanya macamana urusan nikah yang sepatutnya pada 01 Feb 2021, so pejabat agama bagi option sama ada tunda and borang kena buat semula atau nikah by today. Call mak abah explain everything, kami semua decide nikah harini. And yes, saya tengah kerja and ambil el untuk today and suami saya dari siap2 nak pergi kerja terus ke pejabat agama.
Terima kasih mak Saudah Napiah , abah Abuhashim Hashim sedara mara dan sahabat yg membantu saya memudahkan urusan saya harini. Dan ye, saya nikah guna baju kerja. Thank you everyone. Dengan sekali lafaz, dia suami saya.
Sumber / gambar : FB Izatul Israq
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Melihat sesuatu yang luar biasa, ramai antara kita suka berkongsinya di media sosial. Adakalanya kita mahu lebih ramai tahu akan kejadian yang berlaku tanpa menyedari kejadian itu tidak tepat dan boleh mengundang kegusaran kepada ramai orang.
Begitu halnya dengan sebuah video yang tular di media sosial apabila diperlihatkan salji turun di bumi Makkah sekaligus dikaitkan dunia sudah semakin ke penghujungnya. Isu ini sama seperti di Tabuk, Arab Saudi yang turun salji dan ia fenomena biasa namun dikaitkan dengan dunia sudah akhir zaman.
Bahkan antara tanda-tanda kiamat berdasarkan hadis riwayat Muslim, Ibn Hibban dan lain-lain bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Tidak berlaku kiamat sehingga Tanah Arab kembali menjadi bumi yang menghijau dan sungai-sungai"..
Namun kadang kala tidak semua berita boleh dikongsi sehingga kini mendapat kesahihannya. Kerana kadang-kala kejadian itu bukan berlaku di lokasi dinyatakan sebaliknya tempat lain.
Hal inilah yang berlaku di media sosial di mana individu ini memperlihatkan salji turun di Makkah dan memaklumkan ini adalah salah satu tanda-tanda kiamat besar, semoga kita termasuk ke dalam golongan orang beriman yang selamat di jalan Allah SWT. Aamiin, kongsinya.
Di sebalik isu ini, yang dengan jelas memperlihatkan kawasan masjid diliputi salji hingga ada mulai mempercayainya, ada individu yang berada di bumi Makkah memaklumkan, tiada sebarang salji turun di bumi baroqah ini.
“Tak pasti jangan kongsi,” tulisnya.
Dan lebih tepat kejadian salji turun ini memang benar berlaku tapi bukan di Mekah sebaliknya di Masjid Arridho, Iran dan hal ini maklumkan oleh satu perkongsian kerana kawannya berbangsa Iran.
Bahkan ada invidu berkongsi berkongsi “janganlah buat video berunsurkan fitnah. Sempat lagi nak delete. Ini bukan di Mekah atau Madinah. Aku hari-hari tengok live Mekah di Youtube. Tak ada salji pun..
“Allahuakbar, baru tadi mak hantar gambar di Mekah masa umrah tak ada pula salji. Kat mana sebenarnya ni, tanyanya.
Apa yang pasti, dunia sudah tua dan ada banyak tanda-tanda kiamat kecil sudah muncul. Namun bila terjadinya kiamat itu terjadi semuanya atas kekuasaan Allah. Walallahualam..
Assalamualaikum, saya nak bertanya pendapat. Semasa masuk waktu solat, saya terasa ingin membuang air. Disebabkan oleh perasaan malas untuk mengambil wudhu’, saya menjaga wudhu’ saya dengan menahan diri saya daripada membuang air kecil tersebut sehingga selesai solat. Apakah hukum saya solat dalam keadaan tersebut?
JAWAPAN
Sebelum kami menjawab persoalan di atas, suka untuk kami jelaskan berkenaan dengan khusyu’ dalam solat.
Perlu difahami bahawa khusyuk terbahagi kepada dua iaitu:
1.Khusyuk hati iaitu kehadiran hati seseorang yang sedang menunaikan solat secara fokus menghadap Allah SWT dengan membawa cinta kepada-Nya, mengagungkan-Nya, takut terhadap seksa-Nya, dan mengharap pahala dari-Nya sehingga merasa dekat dengan-Nya dan tenang hatinya serta penuh penghayatan dengan menghayati seluruh apa yang diucapkan dan lakukan dalam solatnya, dari awal hingga selesai solatnya. Kekhusyukan hati inilah yang melahirkan kekhusyukan badan, kerana ia adalah asas kekhusyukan.
2. Khusyuk badan iaitu ketenangan gerakan dalam solat, beradab dan tidak tergesa-gesa dalam mengucapkan zikir dan doa, ketundukan pandangan ke arah tempat sujud, tidak menoleh ke atas atau ke arah yang menghilangkan khusyukdan tidak disibukkan dengan gerakan yang sia-sia.
Inilah khusyuk yang merupakan ruh dan maksud solat. Namun, tidaklah mampu untuk khusyuk anggota tubuh kita kecuali apabila telah khusyuk hati kita, kerana kekhusyukan hati adalah asas/dasar kepada kekhusyukan badan.
Menjawab persoalan di atas, telah diriwayatkan satu hadis daripada Aisyah R.anha, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Tidak ada solat ketika hadirnya makanan, dan tidak ada solat juga dalam keadaan seseorang itu menahan diri daripada membuang air kecil dan besar.”
Riwayat Muslim (560)
Imam al-Nawawi dalam syarahnya mengenai hadis ini menyebut, “Dalam hadis ini menunjukkan makruhnya solat seseorang dalam keadaan makanan telah disediakan, dan dia perlukan makanan tersebut, kerana hal ini akan menyebabkan hatinya sibuk memikirkan makanan tersebut dan penyebab kepada hilangnya khusyu’ dalam solat.
Begitu juga dengan makruhnya solat seseorang dalam keadaan dia menahan dirinya daripada membuang air kecil dan besar, ianya menyebabkan hatinya tidak tenang, dan solatnya tidak khusyu’. Dan kedua-dua keadaan ini hukum solatnya makruh mengikut pandangan mazhab kami dan selain daripada kami jika dia solat dalam keadaan waktu solat yang panjang. Manakala jika waktu solat hampir ke penghujung waktunya, maka dia mesti solat untuk menjaga waktu solatnya, serta tidak boleh dia melewatkannya.” (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 5/26)
Setiap sesuatu yang menyibukkan manusia daripada hadirnya kekhusyukan dalam hatinya ketika solat, maka hendaklah dia menyelesaikan dahulu urusannya supaya dia boleh solat dalam keadaan khusyu’. Begitu juga dengan perbuatan menahan diri daripada membuang air kecil dan besar, ianya sangat menganggu kekhusyukan di dalam solat.
Membuang air kecil dan besar merupakan hajat yang perlu diselesaikan dengan segera tanpa perlu ditangguhkan, solat dalam keadaan menahannya akan merosakkan solat itu sendiri yang mungkin akan menyebabkan rukun-rukun qauli dan fi’li tidak dapat dilaksanakan dalam keadaan sempurna. Berkemungkinan juga disebabkan dia menahan, akan menyebabkan najis tersebut terkeluar sedikit dan mengenai pakaiannya.
Terdapat juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Umamah RA,
Maksudnya: Rasulullah SAW melarang seseorang lelaki solat dan dia dalam keadaan haqin (حَاقِن).
Riwayat Ibn Majah (617), dan Ahmad (21648).
Syeikh al-Sindi menyebutkan,“Perkataan haqin (حَاقِن) bermaksud menahan diri daripada kencing dan buang air besar.” (Lihat Hasyiah al-Sindi ‘ala Sunan Ibn Majah, 1/213)
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulan, solat dalam keadaan menahan diri daripada membuang air kecil dan besar, solatnya sah tetapi hukumnya makruh. Kami nasihatkan supaya diselesaikan dahulu urusan membuang hajat dahulu sebelum meneruskan apa-apa ibadah, kerana kekhusyukan dalam melakukan ibadah sangat penting dalam kehidupan kita sebagai seorang hamba.