Kadang-kadang hidup jadi tertekan kenangkan dosa silam, zikirlah supaya diampunkan dosa. Lumrah manusia, menyesali setiap perbuatan dosa-dosa lalu yang telah mereka lakukan.
Namun setiap penyesalan perlulah datang dengan usaha untuk berubah menjadi manusia yang lebih baik. Paling penting bertaubat dan lakukan sesuatu agar Allah ampunkan dosa-dosa kita.
Ikuti perkongsian Dai Hamidah tentang bagaimana caranya untuk memadam dosa-dosa silam.
Jadi setiap hari pasti kita akan fikirkan apakah cara untuk kita lakukan supaya Allah ampunkan segala dosa-dosa kita yang lalu.
Ingin dikongsikan di sini, Nabi Muhammad telah pun hadiahkan kepada kita satu amalan supaya Allah ampunkan salah silap kita yang lalu.
Kata Nabi Muhammad s.a.w,
Kredit: Ana Suhana
‘Siapa yang menyebut Subhanallah Wabihamdih setiap hari sebanyak 100 kali maka rasulullah memberi jaminan bahawa Allah akan ampunkan segala kesalahannya.
“Wa in kanat misla zaba dil bahri.’
Maksudnya, sekalipun dosa-dosanya sebanyak buih di lautan.’
Ads
Amal Zikir Ini
Subhanallah, ini merupakan satu berita gembira daripada nabi kita Muhammad s.a.w untuk menggalakkan kita supaya melakukan kebaikan.
Dalam masa yang sama Nabi Muhammad jamin Allah akan ampunkan dosa kita dengan jika kita baca zikir ini sebanyak 100 kali pada setiap hari.
Oleh itu, jangan lupa untuk ulang zikir tersebut, apatah lagi hadis ini merupakan daripada kitab Riyadhus Solihin iaitu hadis yang sahih.
Marilah kita sama-sama amalkan dan mudah-mudahan berkat kita berterusan dengan amalan ini.
Supaya Diampunkan Dosa
Ayuh amalkan setiap hari tanpa culas dan secara tak langsung menjadi tanda kita betul-betul minta pada Allah ampunkan dosa serta kesalahan-kesalahan yang telah kita lakukan selama ini.
Ads
Seterusnya menjadi asbab Allah kasihan pada kita ketika mana Allah ampunkan dosa silap kita dan akhirnya kita akan dijemput Allah SWT dalam keadaan yang baik.
Oleh itu, mudah-mudahan kita dihadiahkan oleh Allah husnul khotimah. Amin.
‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
‘Viral suka berpuasa, pakai baju melayu.’ Hilang seluruh keluarga kerana covid-19, selesai berkabung Cikgu Param peluk islam kerana dia perlu menunaikan tanggungjawab sebagai satu-satunya waris terlebih dahulu.
Selepas tempoh berkabung selama setahun berakhir dan dia telah melakukan penghormatan terakhir buat ahli keluarga, kini Cikgu Param telah mengucapkan dua kalimah syahadah.
Kongsi Dr Taufiq Razif, Cikgu Param ini dulu pernah viral sebab dia walaupun ketika tu masih belum masuk Islam tapi dia suka sungguh berpuasa dan pakai baju Melayu.
Lagi viral bila di sebalik wajahnya yang selalu tersenyum sebenarnya ada kisah perit yang sangat dahsyat.
Semasa covid 19 sedang mengganas suatu ketika dulu, dia kehilangan seluruh ahli keluarga dalam sekelip mata!
Pakai Baju Melayu
Ayahnya, ibunya dan satu satunya abangnya telah meninggalkan dia dalam sekelip mata! Dan ketika itu dia tak dapat pun berjumpa dengan mereka di saat akhir hidup mereka sebab dia sendiri sedang bertarung dengan covid stage 4!
Besar sungguh dugaan cikgu Param ni. Saya dengar sendiri cikgu Param ni bercerita pada saya dengan linangan air mata yang mencurah-curah turun bagaikan takungan air yang pecah dan roboh!
Dan kini, setelah dia mengucapkan kalimah syahadah ba’da solat Jumaat tadi rupa-rupanya Allah nak bagi sesuatu.
Di saat dia merasa dia telah kehilangan seluruh ahli keluarga, kini Allah berikan dia seluruh rakyat Malaysia yang beragama Islam sebagai ahli keluarganya!
Selamat datang kepada fitrah wahai saudaraku Parameswaran Kunaseigaran . Kini, kami semua adalah keluarga dan adik beradikmu!
Hilang Seluruh Keluarga
“Perasaan saya bercampur baur antara sedih dan gembira sebaik melafazkan dua kalimah syahadah,” kata aktivis masyarakat yang aktif dalam kebajikan K Parameswaran, 35, atau lebih dikenali sebagai Cikgu Param yang memeluk Islam di Masjid Taman Bandar Baru, Sungai Lalang selepas solat Jumaat minggu lalu.
Menurutnya, dia tidak dapat menahan sebak dan mengalirkan air mata selepas melafazkan dua kalimah syahadah di hadapan Pengarah Urusan Murtadha Dakwah Centre (MADAD), Mohammad Yaakub Yusra Mohd Yusof dengan turut disaksikan jemaah lain termasuk rakan-rakan yang datang dari jauh.
“Bagi saya, lafaz dua kalimah syahadah ini boleh dilakukan sama ada di Kuala Lumpur atau mana-mana saja lokasi suatu hari nanti kerana saya memang bersedia untuk memeluk Islam.
“Namun, Allah SWT sebaik-baik perancang kerana menemukan saya dengan Ustaz Yaakub sekali gus melafazkan dua kalimah syahadah di hadapannya disaksikan jemaah masjid yang saya sendiri tidak kenal mereka,” katanya ketika dihubungi.
Kerana Covid-19
Menurutnya, dia amat terharu kerana ramai jemaah masjid datang bersalaman sambil memeluk dengan memberi kata-kata semangat kepadanya selepas selesai melafazkan dua kalimah syahadah.
“Sebelum melafazkan dua kalimah syahadah, saya ‘berkampung’ terlebih dulu di MADAD selama dua bulan setengah untuk mendalami dan mempelajari ilmu asas agama Islam.
“Alhamdulillah, dengan bantuan ustaz dan tenaga pengajar di MADAD, saya dapat belajar solat, membaca al-Quran serta ilmu agama yang lain,” katanya yang sejak kecil membesar dalam komuniti Melayu.
Menurutnya, dia sudah lama ingin memeluk Islam namun tiga ahli keluarga iaitu ibu, bapa dan abangnya meninggal dunia akibat jangkitan Covid-19 tahun lalu dan dia terpaksa berkabung selama setahun selepas pemergian mereka.
“Sebagai satu-satunya waris yang ada, saya kena berkabung selama setahun kerana perlu melakukan upacara penghormatan terakhir buat ahli keluarga mengikut agama dulu.
“Jadi, selepas saja selesai tempoh berkabung saya akhirnya meluahkan hasrat untuk memeluk Islam kepada ustaz dan rakan-rakan dan berterima kasih kepada mereka yang banyak membantu,” katanya.
Cikgu Param Peluk Islam
Menurutnya, ketika masih hidup semua ahli keluarga tidak pernah menghalang sekiranya dia mahu memeluk Islam namun dia masih belum bersedia ketika itu.
“Ketika masih hidup ibu dan bapa tidak pernah menghalang kerana selagi apa yang saya lakukan itu betul dan tidak memutuskan ikatan persaudaraan ia sudah memadai untuk mereka.
“Malah, ibu dan bapa memang cukup seronok melihat saya dan abang membesar dalam komuniti Melayu dan setiap kali tiba Ramadan mereka tidak pernah lupa membelikan juadah untuk diberikan kepada jiran,” katanya.
Ditanya mengenai nama yang akan digunakan nanti, Cikgu Param berkata buat sementara ini ia masih dalam peringkat perbincangan untuk memilih nama yang sesuai buatnya.
“Saya memeluk Islam atas kerelaan hati sendiri dan sebagai orang baru, banyak lagi yang saya perlu belajar serta mendalami dalam ilmu agama,” katanya.
Kashoorga : Alhamdulillah dan tahniah Cikgu Param. Semoga dipermudahkan urusan.
Seeloknya bersangka baik dengan pandangan orang. ‘Kalau tak selesa anak orang menangis, tapau makan di rumah.’
Sebenarnya dalam isu ini tiada siapa betul dan tiada siapa yang salah. Sebaiknya kita patut saling bertolak ansur. Kita juga kena faham dalam kehidupan kita ini, bukan kita saja wujud.
Ada juga manusia lain yang mempunyai bermacam macam perangai. Kadang-kadang pandangan orang ini membawa sejuta makna.
Ikuti perkongsian Ustaz Muhamad Al Abror ini berkaitan kes Cikgu Ayu yang bawa anak pergi makan di kedai makan, kemudian dia kena keluar sebab anak dia bising.
Seeloknya Bersangka Baik
Sebenarnya dalam banyak-banyak komen tentang video Cikgu Ayu yang viral tersebut, Ustaz Muhamad Al Abror terpanggil untuk menjawab tentang komen netizen.
Soalnya:
Kalau anak nangis dekat masjid, imam dan jemaah kena balik ke?
Katanya, sebagai imam masjid,
Nabi Muhammad saw dalam hadis Bukhari (hadis sahih),
‘Nabi sedang solat, tiba-tiba Nabi cepatkan solat. Jika diikutkan nabi nak panjangkan solat tapi Nabi sengaja cepatkan.
Dengan Pandangan Orang
Setelah selesai solat, para sahabat mulai pelik dan rupa-rupanya ketika solat tersebut Nabi terdengar ada kanak-kanak yang menangis.
Jadi nabi risau ibu tersebut hatinya tak tenteram. Jadi bila solat habis cepat dan awal, ibu tadi dapat tenangkan anaknya yang menangis tadi.
Bayangkan Nabi juga usahakan sesuatu dalam menjaga hati orang lain, apatah lagi seorang ibu.
Kalau Tak Selesa Anak Orang Menangis
Manakala menjawab kepada situasi cikgu tersebut pula, buat cikgu tersebut ketahuilah bahawa setiap pandangan manusia tidak semestinya buruk kadang-kadang orang pandang sebab hatinya risau.
Dia cuba memahami situasi yang dialami sang ibu tadi. Malah ada juga ada orang dia pandang anak orang lain semacam dia pandang anak dia sendiri. Jadi bersangka baiklah.
Ada pula orang lain memandang dengan penuh kasih sayang. Sebagai contoh, saya sendiri mempunyai anak saya faham bila berdepan situasi anak menangis. terpanggil untuk membantu.
Tapau Makan Di Rumah
Jadi cikgu bersangka baik sebelum bersangka buruk melainkan memang orang yang pandang itu meluahkan kata-kata, ‘Anak kau ni emmang bisinglah.
Jika dalam keadaan demikian, bolehlah bersangka buruk. oleh itu jaga hati masing-masing, jaga lisan kerana semuanya akan dihisab suatu hari nanti oleh Allah SWT.
Kashoorga: Common sense itu penting. Sebaiknya, terlebih dahulu, kita didik anak kita dan diri kita sebelum didik orang lain. Ingat tu!
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...