Isi Kandungan
ToggleTahun ini seluruh umat islam di seluruh dunia menyambut Syawal dalam situasi berbeza.
Dan kali ini sambutannya agak berbeza berbanding tahun sebelumnya kerana diraikan secara sederhana disebabkan pandemik COVID-19.
Dan seperti kebiasaanya umat Islam memulakan Syawal dengan menunaikan solat Aidilfitri di kediaman masing-masing.
Tetapi di Jerman situasinya agak berbeza apabila masyarakat Muslim yang berada di sana mahu menunaikan solat Aidilfitri tetapi dalam masa sama mengamalkan penjarakkan sosial.
Oleh kerana tiada kapasiti keluasan masjid yan boleh memuatkan ramai orang untuk dilakukan penjarakan sosial ini jadi mereka telah bertanya kepada pengurusan Gedung Ikea bagi membenarkan mereka menggunakan ruang parking yang luas untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri.
Dan jawapan yang mereka terima daripada pengurusan Gedung Ikea adalah ‘Ya’ dan membenarkan ruang parking digunakan untuk solat Aidilfitri yang lalu.
Ternyata perkognsian ini di laman sosial Twitter mendapat respon baik daripada warganet.
Beri izin menggunakan parking lot untuk solat sunat Aidilfitri
Terima kasih Ikea
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Alami Contraction Hingga Tak Mampu Bergerak.’ Ini Keadaan “Harus” Orang Sakit Solat Jamak
Isi Kandungan
Toggle‘Alami contraction hingga tak mampu bergerak.’ Orang sakit yang sukar solat dibenarkan jamak kerana keuzuran yang dialaminya. Wanita mengandung yang mengalami kontraksi sememangnya tak mampu menahan kesakitan.
Begitu juga dengan beberapa sakit berat yang lain dibenarkan untuk jamak solat jika keadaan diri seseorang itu tidak mengizinkan. Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan keadaan yang bagaimanakah membenarkan seseorang itu dapat jamak solat ketika sakit.
Artikel Berkaitan:
Boleh Ke Jamak Solat Ketika Banjir? Bencana Itu Ujian Tapi Solat Tetap Wajib Ditunaikan
Alami Contraction
Soalan:
Assalamualaikum ust dr. Saya ada kemusykilan tentang solat jamak bagi orang yang sakit. Bolehkah kita jamak ketika sakit? Kalau boleh sakit yang macam mana kita dibolehkan jamak?
Jawapan:
Hingga Tak Mampu Bergerak
Menurut pandangan mazhab Syafi’i bahawa sakit bukan keuzuran yang membenarkan seseorang untuk menjamakkan dua solat. Oleh yang demikian, orang yang sakit walaupun tenat sekalipun tidak boleh menjamakkan antara dua solat menurut pendapat yang muktamad.
Namun menurut pendapat kedua Imam Syafi’i (menurut kenyataan al-Azra’i dan al-Isnawi) dan pandangan peribadi Imam Nawawi mengharuskan orang yang sakit menjamakkan dua solat sama ada takhir atau takdim. Perkara ini dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam karyanya, Iʿānat al-Ṭālibīn:
ولا يجوز الجمع بنحو وحل ومرض على المشهور في المذهب، لكن المختار من حيث كأن كان يحم مثلا وقت الثانية قدمها بشروط جمع التقديم، أو وقت الاولى أخرها بنية الجمع في وقت الاولى.
Maksudnya: “Tidak boleh (haram) menjamakkan solat disebabkan lumpur (di jalanan disebabkan hujan) dan sakit menurut pendapat yang masyhur(rajih) menurut mazhab Syafi’i.
Tetapi pendapat yang terpilih (di sisi al-Nawawi) seperti mana seseorang yang demam panas (kuat) misalnya (dijangka berlarutan dan bertambah) pada waktu yang kedua, lalu melakukan jamak takdim dengan syarat²-syarat jamak takdim, atau sakit itu bermula pada waktu solat yang pertama lalu ditakhirkan dengan niat jamak pada waktu solat yang pertama.”
Orang Sakit
Walau bagaimanapun, majoriti ulama mutakhir Syafi’iyyah menyokong pandangan Imam al-Nawawi dan qaul kedua Imam Syafi’i yang mengharuskan jamak solat bagi orang yang sakit kerana kekuatan dalilnya.
Ia dinyatakan sendiri oleh Sheikh Zainuddin al-Malibari di dalam karyanya, Fatḥ al-Muʿīn:
يجوز الجمع بالمرض تقديما وتأخيرا على المختار
Maksudnya: “Harus menjamakkan solat secara takdim dan takhir disebabkan sakit menurut pandangan yang dipilih (oleh Imam al-Nawawi).”
Boleh Solat Jamak
Ulama mutakhir mazhab Syafi’I telah menetapkan piawaian sakit yang membenarkan si pesakit menjamakkan dua solat sepertimana yang dijelaskan di dalam kitab Iʿānat al-Ṭālibīn:
وضبط جمع متأخرون المرض هنا بأنه ما يشق معه فعل كل فرض في وقته، كمشقة المشي في المطر، بحيث تبتل ثيابه .وقال آخرون: لا بد من مشقة ظاهرة زيادة على ذلك، بحيث تبيح الجلوس في الفرض.
Maksudkan:
“Sejumlah ulama mutakhir (mazhab Syafi’i) menetapkan piawaian sakit di sini ialah sakit yang menyukarkan pesakit untuk melaksanakan setiap solat fardu pada waktunya seperti kesukaran berjalan ketika hujan yang membasahkan pakaiannya.
Menurut sebahagian ulama yang lain, kepayahan itu mestilah terzahir dengan jelas yang lebih dari kadar itu, iaitu sakit yang mengharuskan solat fardu dalam keadaan duduk.”
Kesimpulan:
i. Menurut pandangan Imam al-Nawawi dan ulama mutakhir mazhab Syafi’i, Orang yang ditimpa sakit harus menjamakkan antara dua solat sama ada jamak takdim atau takhir. Oleh yang demikian, masyarakat awam boleh beramal dengan pandangan ini.
ii. Sakit yang mengharuskan solat mestilah sakit yang kuat atau teruk sehingga pesakit itu sukar untuk mendirikan solat pada setiap waktu akibat sakit tenat yang dialaminya, seperti sakit yang susah untuk berwuduk dengan sendiri, sakit yang tidak boleh bangun dan sakit ketika hendak bersalin.
iii. Manakala sakit ringan seperti pening kepala dan demam ringan tidak dibenarkan solat jamak sepertimana yang dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam Iʿānat al-Ṭālibīn.
iv. Solat jamak dalam perbahasan ini hanya melibatkan jamak sahaja, iaitu tidak diharuskan mengqasarkan solat dalam keadaan sakit. Melainkan si pesakit berada dalam keadaan musafir.
Wallahu A’lam
Baca Di Sini:
Stres Ketika Mengandung, Isteri Koma Saat Bersalin. Suami Pohon Keajaiban Doa
Kashoorga: Biarpun diuji dengan kesakitan, jangan lupa tanggungjawab kita dalam menunaikan solat.
Sumber: Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil @Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rumah Amanah Sedia Pelihara 41 Ekor Kucing Arwah Adibah Noor, Tiada Bayaran Dikenakan
Islam mewajibkan berbuat ihsan kepada kesemua makhluk meliputi manusia, tumbuhan dan juga haiwan. Berbuat ihsan kepada haiwan seperti kucing adalah wajib hukumnya dalam erti kata tidak menyakiti dan menzalimi haiwan tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ
Maksudnya : Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu. Riwayat Muslim (1955).
Pemergian artis disegani Adibah Noor meninggalkan kesan kepada mereka yang rapat dengannya. Bahkan selepas pemergiannya juga, dirinya meninggalkan 41 ekor kucing yang dipeliharanya termasuk kucing-kucing jalanan.
Semasa hayatnya, arwah pernah memaklumkan, sejujurnya dirinya kurang pasti berapa banyak berhabis bagi membayar makanan, kos bulanan dan perubatan untuk kucing-kucing yang dibela.
“Apa yang pasti, saya tidak pernah berkira jumlah wang untuk kegunaan mereka.” Kata arwah.
Dalam pada itu, nasib 41 ekor kucing miliknya, akan terbela apabila Rumah Amanah iaitu rumah perlindungan kucing yang terletak di Hulu Langat bersedia membelanya jika hubungi ole waris arwah.
Dalam hantaran di fb mereka, “tiada masaalah jika kucing-kucing arwah lebih 40 ekor nak berteduh di Rumah Amanah, Hulu Langat, Selangor.
“SOP no. 1 Kematian Tuan Kucing, warisnya bolehlah PM saya. Tak perlu bayar apa-apa dan tak perlu bagi makanan kucing-kucing tu setiap bulan. Malah setiap hari Ahad dari pukul 2.30 hingga 6.30 ptg adalah hari melawat. Terbuka kepada umum, tulis mereka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Selain Ilmu Perubatan, Di Dada Tertanam Senaskah Al-Quran.’ Bergelar Doktor Al-Hafiz Bukan Untuk Bermegah
Isi Kandungan
Toggle‘Selain ilmu perubatan, di dada tertanam senaskah Al-Quran.’ Bergelar doktor Al-Hafiz bukan untuk bermegah sebaliknya menjadi cabaran buat mereka untuk kekal mengingati Al-Quran.
Bukan kaleng-kaleng! Ramai golongan profesional sekarang bergelar Al-Hafiz.
Secara tak langsung mereka boleh menggunakan kelebihan mereka ini untuk menyebarkan dakwah dan tidak perlu terikat kepada gelaran ustaz atau ustazah sahaja.
Artikel Berkaitan:
‘Sudahlah Menghafal Al-Quran, Tulisan Pun Cantik.’ Bakal Doktor Al-Hafizah Terima 2 Anugerah JAKIM
Selain Ilmu Perubatan
Individu hebat ilmu dunia dan ilmu akhirat. Ia paling tepat buat Dr Syazwan Basil, 29, doktor perubatan yang turut bergelar al-Hafiz.
Selain ilmu perubatan, di dadanya ‘tertanam’ senaskhah al-Quran yang dihafalnya bersama 30 juzuk, sejak 14 tahun lalu.
Malah, Dr Syazwan pernah menjadi imam rawatib termasuk imam solat Tarawih di Masjid Raja Haji Fisabilillah, Cyberjaya selama lima tahun semasa menjadi penuntut perubatan.
Di Dada Tertanam
Dr Syazwan yang bertugas di Jabatan Kecemasan Kanak-Kanak Hospital Tunku Azizah (Hospital Wanita Dan Kanak-kanak Kuala Lumpur) berkata, dia mula menghafal kalam Allah SWT itu pada usia 13 tahun ketika belajar di Maahad Tahfiz Sains di Kelantan.
“Alhamdulillah, saya menamatkan hafalan 30 juzuk al-Quran pada usia 15 tahun. Kemudian, saya berpindah ke Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang, Selangor untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
“Selepas itu, saya mengambil persijilan tahfiz di Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Kuala Kubu, Selangor selama satu setengah tahun.
“Seterusnya, saya melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di Universiti Cyberjaya di bawah tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) selama lima tahun,” katanya.
Senaskah Al-Quran
Dr Syazwan berkata, sememangnya dia memiliki impian menjadi doktor perubatan yang bergelar al-Hafiz sejak kecil.
Pada masa sama, beliau mahu mengekalkan hafalan ayat suci itu sehingga akhir hayat.
Katanya lagi, tidak dinafikan, tugas sebagai doktor perubatan yang sentiasa sibuk, memberi sedikit cabaran kepadanya untuk mengekalkan hafalan atau mengulangi bacaan al-Quran dengan lebih kerap.
“Tetapi saya tidak pernah menjadikan ia halangan dan sebaliknya perlu bijak dalam menyusun jadual rutin.
“Selalunya, saya menggunakan masa di antara waktu solat Maghrib dan Isyak untuk mengulang bacaan al-Quran.
“Masa yang diperuntukkan kira-kira 10 minit untuk membaca empat muka surat al-Quran selepas solat fardu.
“Secara keseluruhan, saya membaca satu juzuk al-Quran sehari,” katanya.
“Proses membaca semula al-Quran pada masa ini menjadi lebih mudah kerana terdapat al-Quran digital dalam telefon pintar yang membolehkan saya membacanya pada bila-bila masa,” katanya lagi.
Bergelar Doktor Al-Hafiz
Menurut Dr Syazwan, tugas hakikinya turut membataskannya untuk menjadi imam rawatib, seperti yang pernah dilakukannya.
Kata Dr Syazwan, ada kalanya dia mendapat undangan menjadi penceramah, biasanya di sekolah tahfiz yang mempunyai jurusan bidang sains tahfiz untuk perkongsian pengalaman seorang tahfiz al-Quran.
Bukan Untuk Bermegah
“Bergelar al-Hafiz bukan untuk bermegah tetapi lebih kepada tanggungjawab untuk menjaga dan kekal mengingatinya.
“Apabila al-Quran sentiasa ada di dalam hati dan mengamalkannya, ia secara tidak langsung mendidik atau membawa kita ke jalan yang benar.
“Ilmu al-Quran dimiliki ini boleh dikongsikan kepada pesakit, terutama berkaitan dengan ujian kehidupan seperti ditimpa kesakitan,” katanya.
Baca Di Sini:
Katanya: Teruja bila melihat individu yang hebat ilmu dunia dan ilmu akhirat. Tahniah!
Sumber: Instagram Dr Syazwan Basil, myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI