Ramai di antara kita yang berpuasa pada bulan Ramadan mengambil tembikai ketika berbuka puasa (Iftar) sama ada buah yang dipotong atau diambil sebagai jus tembikai. Tetapi tidak ramai yang tahu manfaat buah tembikai ini.
Ada hadis yang mengatakan bahawa Rasulullah S.A.W pernah memakan buah tembikai. Ini menunjukkan buah tembikai adalah buah yang bernutrisi, selamat dan baik untuk dimakan.
Ada ulama (tidak diketahui sumber) memberitahu wanita yang hamil digalakkan untuk memakan tembikai kerana anak yang bakal dilahirkan akan baik akhlaknya dan sempurna sifatnya.
Mengikut kajian sains pula, buah tembikai ini sangat sesuai dijadikan hidangan pertama ketika berbuka puasa bersama dengan kurma. Satu atau dua ulas tembikai bersama beberapa biji kurma dan segelas air kosong cukup untuk memberikan tenaga segera bagi mereka yang berpuasa.
Tembikai mempunyai Glycemic Index yang tinggi, bermakna penyerapan gula ke dalam darah berlaku dengan pantas. Oleh kerana kita hanya mengambil beberapa ulas saja, ia tidak memudaratkan.
Nasi putih GI: 72 (tinggi) 150 kalori/100g
Tembikai GI :72 (tinggi) 30 kalori/100g
Kurma GI: 42 (rendah) 282 kalori/100g
Semasa menjalankan ibadah puasa, beberapa perubahan fisiologi dalam tubuh akan berlaku. Antaranya enzim yang berada dalam tubuh dikeluarkan secara perlahan-lahan disebabkan kita tidak makan sepanjang hari. Lapisan lendiran yang menyelaputi dinding dalam saluran penghadaman (perut dan usus) menipis. Oleh itu apabila kita berbuka puasa, mulakanlah dengan makanan yang bersifat mudah (simple real food). Antaranya buah-buahan seperti tembikai, anggur, pisang dan betik.
Tembikai mengandungi Vitamin A, C, thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 dan folate. Vitamin-vitamin ini membantu menstabilkan mood dan menguatkan ingatan. Berbuka puasa dengan tembikai dapat mengekalkan kesihatan tubuh. Ia mengandungi 92% air dan nutrisi yang tinggi, sesuai untuk menghilangkan dahaga ketika berbuka puasa dan menggalakkan perpeluhan ketika musim panas.
Tembikai juga mengandungi sebatian lycopene iaitu sebatian antioksida yang boleh didapati dari buah-buahan berwrna merah seperti tomato. Satu gelas tebikai mengandungi 10mg lycopene, sementara satu gelas tomato mengandungi 5-6 mg lycopene. Lycopenen sangat baik untuk merendahkan risiko mendapat penyakit jantung dan osteoporosis, juga membantu mengelakkan penyakit kanser pada payudara dan prostat.
Lycopene juga merupakan antioksida yang bagus diamalkan bagi pesakit diabetes, katarak, kulit dan juga membantu dalam masalah kesuburan.
Tembikai juga mengandungi sebatian citrulline, yang merangsangkan pengeluaran bahan nitric oxide, yang berfungsi sebagai merehatkan, melembutkan dan mengembangkan saluran darah yang sangat sesuai diamalkan oleh pesakit yang mengalami mati pucuk (erectile dysfunction) dan tekanan darah tinggi. Bila salur darah mengembang ia mengekalkan perjalanan darah dalam saluran koronari pada jantung.
Sumber: DrZubaidi Hj Ahmad
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sejukkan Badan Ketika Cuaca Panas Di Tanah Suci, Ini Yang Boleh Diamalkan
Kepanasan cahaya matahari yang melampau di Tanah Suci ekoran cuaca panas yang ada kalanya boleh mencecah sehingga 44 darjah celsius. Para jemaah juga perlu berhati-hati agar tidak terlalu terdedah kepada cuaca panas. Amat penting untuk para jemaah haji untuk minum air secukupnya bagi menghidratkan tubuh terutama semasa beribadah di Mina dan juga di Muzdalifah.
Berikut dikongsikan tip ringkas untuk menyejukkan badan ketika cuaca panas di Tanah Suci.
1. Bawa plastik ais krim malaysia yang panjang tu. Sampai di Mekah/Madinah masukkan air zam zam dan bekukan dalam peti sejuk di bilik. Ais kiub memang susah jumpa di sini.
2. Boleh bawa halwa kundur (yang putih bersalut gula-panjang panjang) dan rendam dalam botol mineral dan sejukkan dalam peti ais
3. Biji selasih (basil seeds)/getah anggur juga sesuai direndam dan di minum di kala terasa panas badan.
4. Di kedai runcit di Mekah juga ada menjual sejenis asam (macam asam jawa) yang dibungkus seperti gula gula yang sesuai untuk direndam dan di minum airnya.
5. Kalau tekak terasa panas, boleh beli ais krim mangga yang banyak terdapat di sekitar hotel.
6. Gula gula Hacks hitam juga bagus untuk melegakan tekak yang kering atau terasa hendak batuk. Di Mekah/Madinah, gula-gula jenis ini dan pastils sangat mahal.
7. Minum banyak air zam zam untuk mengelakkan hidrasi air dalam badan.
8. Di klinik maktab@hotel juga kadang-kadang disediakan air asam. Jemaah boleh ambil terus dan minum.
Semoga perkongsian bersama ini memberi manfaat buat semua bakal-bakal tetamu Allah.
Sumber: Kenangan Haji & Umrah (Rahim Elias)
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suka Atau Tidak Pengantin Baharu Akan Lalui 7 Fasa Perkahwinan Penuh Pancaroba Ini
Pasangan pengantin baharu cantik sejoli sepatutnya sedar bahawa perkahwinan bukan untuk sehari dua.Pasangan pengantin baharu ini juga akan lalui pelbagai dugaan sepanjang melayari bahtera. Masa bercinta memang semua indah bagi pasangan pengantin baharu.
Ketahuilah wahai pengantin baharu, apabila telah berkahwin, barulah tahu perangai sebenar pasangan. Jangan sampai merasakan perkahwinan itu satu kesilapan!
Apa kata kita kenal pasti setiap fasa daripada pakar kaunselor perkahwinan terkenal, hajah Aniz haji Anwar.
Menurut beliau dalam hantaran di laman sesawangnya, semenjak kebelakangan ini, dia menerima banyak kes pasangan yang berhadapan dengan konflik perkahwinan pada usia perkahwinan sekitar 2 hingga 10 tahun. Tempoh 10 tahun pertama ini adalah antara fasa yang paling mencabar.
7 fasa perkahwinan yang perlu diambil perhatian
1. Fasa Pengantin Berbulan Madu
Fasa paling sweet; semuanya nampak indah-indah dan molek, cantik lagi kacak belaka.
2. Fasa Pengantin Baharu Sedar
Tibalah saat dunia realiti mengambil tempat warna sebenar pasangan, hobinya, habitnya, keluarganya, pengurusan kewangan, kerjaya dan pelbagai lagi kenyataan hidup yang perlu dihadapi.
Semua perlu ditangani bersama dengan kematangan, toleransi, kerjasama dan pengertian yang pastinya tidak mampu dikuasai sepenuhnya dalam masa yang singkat. Maka tidaklah menghairan jika ramai di kalangan pasangan cenderung untuk terperangkap di fasa berikut ini.
3. Fasa Memberontak
Pertembungan nilai, hobi, keseronokan, habit, keutamaan dan sebagainya boleh menyebabkan pertengkaran dan perselisihan timbul.
Bagaimana cara bijak untuk mengatasinya? Adakan perbincangan secara matang, diplomasi, penuh kasih sayang agar tiada hati yang terguris.
Dirikan lah solat sunat dua rakaat terlebih dahulu dengan memohon pertolongan Allah SWT. Jangan sombong dengan Allah kerana ia tidak elok untuk keharmonian dan kelangsungan perkahwinan.
Menurut pakar, fasa ini merupakan satu fasa yang sukar dielakkan bahkan kematangan serta keterbukaan pasangan untuk saling belajar dan sama-sama melaluinya akan membawa mereka menguasai “the art of good fight“ yang seterusnya dapat membantu penyesuaian untuk peringkat seterusnya.
Apapun berhati-hati kerana kegagalan pasangan mengharungi fasa ini dikenal pasti antara punca terjadinya isu-isu seperti kecurangan, outlandish spending, berjauhan dan seumpamanya sebagai satu escapism untuk lari daripada masalah.
4. Fasa Kerjasama
Melewati masa hubungan terus terjalin dengan pelbagai warna dan ragam yang ditempuhi bersama. Pastinya ianya juga secara tidak langsung turut mengundang bersama cabaran-cabaran baru seperti kerjaya yang berkembang, anak semakin bertambah, rumah semakin besar dan komitmen semakin meningkat.
Pada fasa ini, pasangan seharusnya semakin matang dan bijaksana untuk sama-sama saling bertoleransi menguruskan keluarga, kewangan, kebajikan , kerjaya dan seumpamanya.
Kejujuran, ketelusan, keikhlasan untuk saling berbagi juga saling menguatkan antara satu sama lain amat diperlukan.
Jika wujud masalah bukan bertindak secara individu dan memandang sebagai musuh tetapi kerjasama. Jika gagal, risikonya sangat tinggi di kemudian hari lebih-lebih lagi apabila lelah, putus asa dan tawar hati sudah mengambil tempatnya.
Artikel berkaitan: Dirai Bak Pengantin Baharu, ‘Sweetnya’ Anniversary Ke 50 Pasangan Warga Emas Ini
Artikel berkaitan: Lelaki Yang Berniat Nak Kahwin, Jangan Bawak Perangai Bujang. Ubah 5 Tabiat Ini Terutamanya Bab Solat!
5. Fasa Penyatuan Semula
Fasa ini lazimnya tiba selepas 10 hingga 20 tahun berlalunya Fasa Kerjasama tamat bilamana anak-anak sudah membesar, menamatkan pengajian dan memulakan kehidupan mereka sendiri iaitu komitmen sebagai induk keluarga semakin berkurangan.
Ketika inilah pasangan dikatakan mempunyai ruang yang lebih luas dan selesa untuk kembali menghidup dan meraikan cinta alam perkahwinan. Masa untuk menghargai satu sama lain seperti baharu berkahwin.
Fasa inilah dijangkakan boleh kita beribadah dengan lebih tenang dan fokus, sama-sama menghadiri majlis ilmu, menunaikan haji dan umrah, melancong ke luar negara dan seumpamanya.
Bagaimanapun tidak dinafikan fasa ini juga tidak terlepas daripada ujian yang tidak dijangka contoh sekiranya pasangan yang berkahwin dengan jurang usia yang agak jauh barangkali akan diuji dengan isu kesihatan, harapan dan peranan yang perlu dilakukan dalam memenuhi tuntutan lain yang sewaktu dengannya seperti kerjaya, keluarga dan lain-lain.
6. Fasa Perbalahan
Tidak dinafikan jalan cerita dan garis takdir setiap dari kita ada kisah dan cabaran yang tersendiri. Pada fasa ini ada ketikanya pasangan diuji berhadapan dengan masalah kewangan, kesihatan yang kronik, jatuh bangun kerjaya atau perniagaan, kehilangan insan tercinta seperti orang tua, perebutan harta dan pertelingkahan adik beradik.
Semua ini menuntut kekuatan semangat dan keyakinan juga pengorbanan serta kasih sayang untuk saling menguatkan antara satu sama lain.
Namun tidak semua daripada kita mampu bertahan sehingga ke hujung nyawa hidup bersama.
Ada ketikanya di penghujung usia ada di kalangan pasangan yang memilih jalan perceraian khususnya yang sarat membawa bebanan emosi, kekecewaan dan kesakitan sepanjang perkahwinan mereka.
7. Fasa Lengkap
Setiap yang berlaku itu tidak pernah sia-sia begitu jugalah dengan perjalanan menyusuri alam perkahwinan ini. Sebuah perkahwinan yang bahagia itu bukan kisah satu hari tetapi ia adalah hasil ketekunan, keberanian, keyakinan juga keteguhan serta komitmen pasangan yang tidak berbelah bahagi.
Jika ditanya rahsia apakah yang membawa kepada kejayaan ini? Pastinya sebagai seorang muslim, halatuju dan gambaran yang jelas untuk membawa dan melihat pasangan serta ahli keluarga yang dikasihi di syurga Allah itulah senjata ajaibnya.
Mohonlah doa tulus kepada Allah SWT apa sahaja yang baik dan hebat untuk membantu perjalanan dunia dan akhirat kita.
Kesimpulannya apa sahaja yang kita pohon moga dengan anugerah yang dititipkan Ilahi itu bakal mendekatkan kita menghampiri syurgaNya bukan menjauhkan dan mengundang kemurkaan dan derhaka pada Ilahi.
Firman Allah dalam Surah An-Nisa’ 4:Ayat 1
“Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada TuhanMu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; Dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahmi. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu”
Sumber artikel: anizanwar.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rawat Penyakit: BIAR BETUL Masyarakat Masih Percaya Kepada Bomoh
Sebenarnya amalan perbomohan memainkan peranan yang sangat penting dalam masyarakat Melayu sejak dahulu lagi. Perkara ini sememangnya tidak dapat dinafikan. Pada tahun-tahun sebelum datangnya peradaban serta pendidikan barat khususnya Inggeris, peranan atau fungsi bomoh begitu menonjol sekali di kalangan masyarakat Melayu.
Dalam perkataan lain, peranannya di sini tidaklah terhad pada bidang mengubati dan menyembuhkan penyakit sahaja, bomoh juga terlibat dalam kegiatan harian masyarakat Melayu. Aktiviti-aktiviti ini termasuklah mendirikan rumah baru, upacara perkahwinan, berpindah rumah, meneroka hutan, memilih jodoh, hal-hal mengenai kelahiran bayi, bersunat, mengubati penyakit dan lain-lain lagi.
Dan sehingga ke hari ini juga amalan ini masih lagi diteruskan oleh masyarakat Melayu khususnya umat Islam. Menariknya lagi, kini mungkin nama bomoh itu tidak digunakan lagi tetapi telah ditukar dengan gelaran-gelaran yang lain termasuklah ada di antara mereka yang mengaku sebagai Ustaz. Bagaimanakah perkara ini boleh berlaku? Mengapakah masyarakat kita lebih-lebih lagi yang beragama Islam sanggup mengambil keputusan untuk berjumpa dengan bomoh bagi mengubati penyakitnya? Dan adakah menggunakan jin Islam itu dibenarkan?.
Menurut Ustaz Mohd Fickri Che Hussain menggunakan jin dalam perubatan merupakan sesuatu perkara yang tidak dianjurkan sama ada jin itu Islam atau pun tidak kerana kelemahan manusia untuk mengenalinya. Biasanya hubungan dengan jin boleh berlaku melalui beberapa amalan khurafat oleh golongan yang ingin bersahabat dengan jin. Antara amalan tersebut seperti menjamu pulut semangat, tepung tawar, puja pantai dan puja semangat padi. Satu lagi unsur penting yang terlibat dalam proses ini adalah pemujaan termasuk menyembelih binatang dengan bacaan mantera tertentu.
Maka perbuatan sebegini akan membawa kepada dosa syirik. Jin sebenarnya takut kepada manusia. Ini berdasarkan daripada beberapa keterangan Al-Quran berhubung dengan tunduknya jin kepada manusia.
“Dan Kami telah tundukkan (kepada Sulaiman) segolongan syaitan-syaitan yang menyelam (ke dasar laut) untuk mengerjakan perintahnya; dan adalah Kami memelihara (mengawal) mereka itu.” (Al-Anbiya’: 82).
“Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya daripada jin, manusia dan burung, lalu mereka itu berbaris dengan tertib.” (An-Naml: 7).
“Dan sebahagian daripada jin ada yang bekerja di bawah kekuasaan (Sulaiman) dengan izin Tuhannya. Dan sesiapa yang menyimpang di antara mereka daripada perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. Jin-jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari bangunan-bangunan yang tinggi dan patung-patung dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah wahai keluarga Daud untuk bersyukur.” (Saba: 12-13).
Membela atau bersahabat dengan jin untuk mendapatkan sesuatu daripadanya adalah salah dalam Islam. Apa yang berlaku pada zaman Nabi Sulaiman, baginda telah diperintahkan melalui wahyu Allah kepadanya di mana dengan menggunakan khidmat jin, beliau memindahkan istana Puteri Balqis.
Islam melarang bersahabat dengan jin walaupun untuk mendapat maklumat atau menggunakan khidmatnya untuk masyarakat atau untuk membantu kita mengatasi masalah perbuatan sihir dan sebagainya. Perkara ini boleh berlaku tetapi ia masih memerlukan kepada aspek pemujaan sebagai penghubung untuk memanggil jin-jin dan kaedah pemujaan beginilah yang dibimbangkan boleh membawa kepada syirik.
Apabila kita memuja jin, mereka akan menjadi lebih sombong dengan kesesatannya lebih-lebih lagi apabila sampai ke tahap jin disembah sebagai Tuhan kerana manusia mencari perlindungan daripada mereka. Firman Allah: “Bahawa ada beberapa orang lelaki dari kalangan manusia yang meminta perlindungan kepada beberapa lelaki dari kalangan jin, maka jin-jin itu (yang diminta pertolongan daripadanya) hanya menambah dosa dan kesalahan (pada diri mereka).” (Surah Al-Jin: 6).
Bagaimana pula dengan bomoh yang bertopengkan gelaran ustaz. Apakah pandangan Ustaz?
Kegiatan bomoh, dukun, pawang, ahli nujum dan sesetengah bomoh jin yang mengubati pesakit melalui bantuan jin adalah sebahagian amalan yang menyesatkan hidup manusia sendiri. Ada golongan yang menggunakan gelaran ustaz tetapi masih menggunakan khidmat jin dan ini sebenarnya merosakkan akidah mereka.
Perbuatan bertemu dengan dukun itu juga adalah ditegah sebagaimana Nabi s.a.w bersabda: “Barang siapa mendatangi peramal lalu bertanya kepadanya tentang sesuatu, maka tidak diterima solatnya selama 40 hari”. (Hadis Riwayat Muslim)
Menurut Ibnu Taimiyyah dalam kitab Al-bayan al-Mubin fi Akhbar al-Jinni wa al-Syayathin, “Jin dan syaitan yang dijadikan sekutu atau sahabat akan berasa bangga apabila diminta bantuan dan mereka akan segera datang. Jin dan syaitan sangat mengetahui bahawa manusia itu lebih mulia dan lebih berkuasa daripada mereka. Maka apabila manusia tunduk kepada jin dan meminta perlindungan daripada mereka, ia ibarat seorang raja yang melutut di kaki seorang hamba untuk meminta ditunaikan hajatnya.”
Mengapakah perlu dijauhi perubatan menggunakan jin?
Ada beberapa sebab yang mana di antaranya:
1. Jin akan mengelirukan manusia dengan bisikan kepada bomoh tersebut bahawa itu merupakan roh para wali yang datang berdampingan dengannya. Amalan seumpama ini dinamakan juga sebagai amalan ’menurun’. Sekiranya didapati pengamal perubatan itu boleh bertukar ‘suara’ atau menggunakan kaedah ‘menurun’ dan seumpamanya maka hendaklah dijauhi daripadanya agar terselamat daripada syirik.
2. Timbulnya segala kemudaratan akibat meminta pertolongan jin antaranya ialah balasan neraka sebagaimana firman Allah SWT: “Dan (ingatlah) hari (kiamat yang padanya) Allah akan himpunkan mereka semua, (lalu berfirman): “Wahai sekalian jin! Sesungguhnya kamu telah banyak pengikut-pengikut daripada manusia”. Dan berkatalah pula pengikut-pengikut mereka dari golongan manusia: “Wahai Tuhan kami, sebahagian kami (manusia) telah bersenang-senang (mendapat pertolongan) dengan sebahagian yang lain (jin-jin), dan telah sampailah kepada masa kami (hari kiamat) yang Engkau telah tentukan bagi kami”. (Allah berfirman): “Nerakalah tempat kediaman kamu, kekal kamu di dalamnya, kecuali apa yang dikehendaki Allah.” (surah Al-An’am : 128)
3. Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat tidak pernah meminta pertolongan jin sama ada daripada aspek rawatan atau pun dalam isu darurat seperti peperangan dan sebagainya.
4. Menguasai atau melihat jin merupakan mukjizat khusus untuk para Nabi dan manusia biasa mustahil boleh melihat jin dalam bentuk yang asal, apatah lagi menguasainya sebagai khadam suruhan. Firman Allah: “Sesungguhnya ia (jin) dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka”. [surah Al A’raf, 27] Kecuali jika ia menyerupai haiwan seperti anjing, ular hitam dan sebagainya seperti yang dinyatakan dalam hadis Nabi s.a.w.
5. Tipu muslihat jin sangat licik dalam usaha untuk menyesatkan manusia. Allah berfirman: “Iblis berkata: Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) telah menyesatkan aku, maka aku akan menghalang anak-anak Adam dari melalui jalanMu yang benar. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka, dari belakang mereka, dari kanan mereka, dari kiri mereka, dan Engkau tidak akan dapati melainkan hanya sedikit sahaja daripada mereka yang bersyukur.” (surah Al A’raf, ayat 16-17)
6. Hanya orang yang jahil dalam urusan beragama yang ingin bersahabat dengan jin. Maka mereka tidak lagi peduli soal pahala dan dosa kerana mementingkan soal keduniaan semata-mata.
7. Perlu dijauhi dari bersahabat dengan jin agar diri tidak dikuasai olehnya secara sedar mahupun tidak kerana ia akan menjauhkan seseorang itu dari Allah Taala dan petunjuk-Nya.
8. Jin tidak rela melakukan kerja-kerja khadam kerana pekerjaan tersebut adalah suatu yang menghinakan. Hal ini telah diterangkan oleh Allah SWT dalam surah Saba ayat 14: “Maka tatkala Kami telah menetapkan kematian Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka kematiannya itu kecuali anai-anai yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur, tahulah jin itu bahawa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak tetap dalam seksa yang menghinakan.” Ayat ini menyatakan khidmat jin dan syaitan kepada Nabi Sulaiman dalam keadaan terpaksa. Bila Nabi Sulaiman wafat, mereka merasakan baru sahaja terlepas daripada perhambaan yang menghinakan. Jadi jika suruhan Nabi Sulaiman mereka buat dalam keadaan terpaksa, apatah lagi suruhan dari manusia biasa .
9. Bersahabat dengan jin boleh membawa kepada upacara ‘menurun’ dengan mengilhamkan sesuatu melalui bisikan, memperlihatkan sesuatu yang terselindung dan yang ghaib daripada pandangan, serta pelbagai lagi perkara-perkara luar biasa. Firman Allah: “Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh daripada syaitan-syaitan yang terdiri dari kalangan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain dengan kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu.” (surah Al An’am : 112)
10. Bersahabat dengan jin akan memudahkan ia merasuk dalam diri seseorang itu dan kerasukan itu mampu membawanya jauh daripada rahmat Allah dan ia akan melakukan segala bentuk kesyirikan demi memuaskan kehendak jin tersebut seperti ‘menjamu’ pulut semangat, tepung tawar, memuja pantai dan sebagainya.
TIP JAUHI DIRI DARIPADA KESYIRIKAN
*Memurnikan tauhid dan beramal dengan akidah yang sahih
*Mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w. dalam setiap keadaan
*Menjaga solat dan amalan kebajikan yang lain
*Memperbanyakkan membaca al-Quran dan mentaddabur isi kandungannya
*Memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
*Menjauhi maksiat dan meninggalkan perbuatan dosa
*Memperbanyakkan amalan-amalan kebajikan bagi mendekatkan diri kepada Allah
Berkata Ibn al-Qayyim: Kebanyakan manusia yang mudah dirasuk adalah disebabkan kurangnya amalan agama mereka. Kosongnya hati dan lidah mereka daripada hakikat zikir, berta’awwuz, membentengi diri dengan selawat dan sebagainya. Keadaan itu menjadikan jiwa kosong tanpa sebarang senjata yang dapat mempertahankannya dan ia berkemungkinan tanpa sebarang pakaian yang dapat melindunginya.
Kebanyakan jiwa manusia cepat diserang dengan rasukan ini yang mudah dapat menguasainya, memerangkap dan merasuk di mana sahaja yang diingininya. Sudah pasti jiwa yang kosong tadi tidak dapat menghalang dan melepaskan diri daripada rasukan tersebut dan jika ia kian kuat, pastinya mereka yang terkena rasukan tersebut tidak mampu sedar dan menjadi gila, maka itulah rasukan yang sebenar. Semoga Allah memberikan pertolonganNya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI