Kepesatan teknologi digital menyaksikan wujudnya budaya membaca al-Quran di dalam telefon bimbit. Hari ini begitu banyak aplikasi al-Quran yang boleh dimuatnaik dalam telefon bimbit bagi memudahkan kita membaca al-Quran di mana sahaja dan bila-bila masa.
Namun dalam konsep al-Quran on the go ini, ada sedikit kemusykilan timbul samada dibolehkan atau tidak membaca al-Quran di dalam telefon bimbit tanpa berwuduk. Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalamualaikum. Saya seorang pegawai perubatan yang menjaga kaunter di bahagian hadapan. Bagi mengelak terkena jangkitan Covid-19, kami disuruh untuk yang memakai pakaian PPE. Persoalan saya sewaktu menunggu di kaunter itu saya membaca al-Quran menggunakan telefon bimbit saya dan bolehkah saya memegang handphone itu sekiranya tidak mempunyai wuduk. Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Membaca al-Quran merupakan amalan yang sangat dituntut di dalam Islam. Begitu juga, akan diberi pelbagai ganjaran dan kelebihan bagi sesiapa yang membaca al-Quran sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bi Ka’ab al-Qurazi menyebut, aku mendengar daripada Abdullah bin Mas’ud RA berkata,
Sabda Nabi SAW:
مَنْقَرَأَحَرْفًامِنْكِتَابِاللَّهِفَلَهُبِهِحَسَنَةٌ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (al-Quran) maka baginya satu kebaikan. (Riwayat al-Tirmizi, 2910)
Selain itu, di antara kelebihan membaca al-Quran ianya boleh memberi syafaat ketika pada hari kiamat kelak. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah RA bahawa ia mendengar Nabi SAW bersabda:
اقْرَءُواالْقُرْآنَفَإِنَّهُيَأْتِييَوْمَالْقِيَامَةِشَفِيعًالأَصْحَابِهِ Bacalah al-Quran, kerana sesunggunhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada sesiapa yang membacanya. (Riwayat Muslim ,804)
Ads
Membaca al-Quran Tanpa Wuduk
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, dalam hal membaca al-Quran terdapat adab-adab yang disarankan oleh para fuqaha’ di antaranya adalah membersihkan mulut dengan bersiwak atau selainnya. Begitu juga disunatkan bagi seseorang yang hendak membaca al-Quran itu menyucikan dirinya
Imam Nawawi menyebut, disunatkan membaca al-Quran ketika ia dalam keadaan suci dan sesiapa yang membaca al-Quran dalam keadaan ianya berhadas maka diharuskan, dan ini merupakan ijma’ para ulama.
Imam Nawawi menukilkan pandangan Imam Haramain menyebut bahawa membaca al-Quran ketika berhadas bukan perkara yang makruh akan tetapi ia meninggalkan perkara yang afdhal. Imam Nawawi menyebut lagi, dan bagi orang yang berjunub (berhadas besar) dan haid maka haram bagi mereka membaca al-Quran.
Hal ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali RA menyebut:
كَانَرَسُولُاللَّهِصلىاللهعليهوسلميُقْرِئُنَاالْقُرْآنَعَلَىكُلِّحَالٍمَالَمْيَكُنْجُنُبًا Sesungguhnya Rasulullah SAW membacakan kepada kami al-Quran dalam setiap keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub (Riwayat al-Tirmizi, 146)
Hukum Menyentuh al-Quran Ketika Berhadas
Dalam membincangkan perihal menyentuh al-Quran tanpa bersuci, sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
Ads
لَّايَمَسُّهُإِلَّاالْمُطَهَّرُونَ Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;(Surah al-Waqiah, 79)
Imam Qurtubi menyebut di dalam kitabnya bahawa para ulama berbeza pendapat dalam hal menyentuh mushaf dalam keadaan tidak berwuduk, jumhur ulama melarang daripada menyentuhnya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazm RA. Dan ini merupakan pandangan mazhab Saidina Ali RA, Ibnu Masud, Saad bin Abi Waqaz, Said bin Zaid, Ata’, al-Nakhai serta mazhab fuqaha’ daripada Malik dan Syafi’e.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyatakan, diharamkan seseorang yang berhadas menyentuh mushaf dan membawanya sama ada membawanya secara tidak langsung atau secara langsung.
Imam al-Nawawi menyebutnya lagi, sekiranya ditulis al-Quran pada kayu maka hukumnya adalah seperti hukum mushaf sama ada tulisan itu sedikit atau banyak, sehingga sekiranya sebahagian ayat ditulis untuk belajar maka haram menyentuh kayu atau lembaran yang ditulis tersebut.
Apakan yang dimaksudkan dengan mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut, dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran seperti kayu atau tiang atau dinding
Ads
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyebut al-Mushaf adalah nama yang ditulis padanya kalam Allah SWT di antara dua kulit. Dan mushaf adalah apa yang terkandung di dalamnya keseluruhan ayat al-Quran atau apa yang disebut sebagai mushaf secara uruf atau ditulis padanya sedikit ayat al-Quran seperti hizib.
Ini jelas, sifat mushaf itu adalah sesuatu yang ditulis di atasnya ayat al-Quran. Justeru, bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya.
Apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi. Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi.
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Begitu juga sepertimana yang disebut oleh Syeikh Ali Jumaah mantan mufti Mesir yang lalu, menyatakan bahawa menyentuh telefon bimbit bertujuan untuk membaca al-Quran tanpa berwuduk adalah diharuskan.
Ini kerana ia bukan mushaf seperti yang disebut oleh para ulama, dan tidak diharuskan menyentuh mushaf yang hakiki melainkan dalam keadaan suci.
Kesimpulan
Berbalik kepada persoalan di atas dan penelitian perbahasan yang diberikan, dapat kami simpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk.
Ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ia hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang.
Tambahan pula, ia tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkan mulut.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alhamdulillah, menjunjung titah perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas ketetapan terkini had jemaah Solat Jumaat, Solat Fardhu dan Solat Sunat Aidiladha di masjid dan surau dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara berfasa di Wilayah-Wilayah Persekutuan.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Haji Mohd Ajib Ismail memaklumkan, seramai 300 jemaah dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat dan sunat aidiladha di Masjid Wilayah Persekutuan.
“Jumlah itu bagaimana pun berbeza di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 100 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 50 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 40 orang sahaja.
“Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang,” katanya menambah jumlah jemaah bagi solat fardu berbeza mengikut kapasiti ditetapkan.
“Bagi solat fardu lima waktu, jumlah jemaah dibenarkan bagi Masjid Wilayah ialah 100 orang. Bilangan jemaah di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 50 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 30 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 20 orang sahaja. Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang
Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Al Bakri menjelaskan di fbnya, SOP terbaharu ini disusun dengan lebih terperinci, mengambil kira keluasan kawasan dan risiko setempat yang pastinya lebih meraikan hasrat umat Islam setempat, tanpa mengenepikan keperluan kepada pematuhan SOP.
Saya juga mengambil maklum akan ketetapan terbaharu yang diputuskan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri di beberapa buah negeri yang telah memperlihatkan kelonggaran dan pembukaan kapasiti lebih luas bagi jemaah masjid dan surau di negeri masing-masing. Semoga masjid dan surau dapat diimarahkan semula seperti sedia kala, insya-Allah.
Moga dengan pengimarahan masjid dan surau ini wabak Covid akan berlalu pergi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Innalillahiwainailaihirojiun (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”).
Al-Fatihah untuk Syekh Ali Jaber yang diberitakan meninggal dunia pagi tadi (14 Januari 2021) di Hospital Yarsi pada jam 8.30 pagi akibat COVID-19. Syekh Ali Jaber atau nama sebenarnya Ali Saleh Mohammed Ali Jaber merupakan pendakwah terkenal Indonesia dan sering berkongsi doa dan kata-kata nasihat dari orang ramai yang meminta nasihatnya.
Syekh Ali Jaber sebelum ini sedang dirawat di hospital akibat COVID-19 dan keadaannya diberitakan semakin pulih termasuk sudah menangggakan tiub saluran pernafasan tetapi Allah lebih menyayanginya.
Selama hayatnya, pendakwah terkenal ini sangat aktif di media sosial. Bahkan sebelum kesihatannya terus merosot, di instagramnya, pendakwah terkenal ini sempat meninggalkan pesanan terakhir yang mana ia akhirnya menjadi video terakhirnya sebelum meninggal dunia.
Dalam videonya, Syekh Ali Jabar sempat menyampaikan pesanan.
“Ini saatnya kita setop penyebaran Covid-19. Sudah cukup banyak yang jatuh sakit gara-gara corona ini. Mari kita bersama-sama bersatu merapatkan saf kita untuk mencegah negeri kita dari bahaya penyakit ini, yang sudah cukup menyebar di mana-mana,” ujarnya. (setop bermaksud menghentikan)
“Mari kita sama-sama menjauhi dari keramaian, kerumunan, dan kita menjaga iman, imun, dan insya Allah kita bersama aman, sejahtera, damai, aamiin ya rabbal alamin. Semoga selalu kita sehat dan selalu dalam lindungan Allah SWT. Saya Ali Jaber, wassalamualaikum warhamatullahi wabarakatuh.”
Bahkan di captionnya beliau menulis: “Mari kita jaga diri dan jaga kesehatanmu melalui gerakan 3M. Mudah-mudahan semua jamaah baik-baik saja dan selalu dalam lindungan Allah lahir batin aamiin alfatihah #3m #protokolkesehatan #bnpb #polri #damaiindonesiaku.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Johan qariah berlatih dalam kereta.’ Guru Geografi ungguli pertandingan tilawah Al-Quran Antarabangsa 2022.
Bukan calang-calang kerana guru ini mampu membuktikan kemampuannya hingga diangkat menjadi johan qari. Tahniah.
Menurut qariah ini, akibat kekangan masa dia terpaksa melakukan latihan suara sambil memandu. Malahan perkara ini tak langsung menghalang Sofizah Mousin,33, muncul johan qariah.
Sofizah merupakan guru mata pelajaran Geografi. Namanya telah menjadi sebutan ramai selepas diumum johan qariah pada Majlis Tilawah dan Menghafaz Al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTHQA) Ke-62 baru-baru ini.
“Biasanya saya buat latihan dalam kereta, semasa memandu. Saya memang akan buat latihan suara sendiri setiap hari,” katanya
Tidak hairanlah, wanita kelahiran Kundasang, Ranau, Sabah itu menjadi sebutan hingga trending di laman sosial selepas meraih 89.66 peratus dalam pertandingan itu sekali gus membawa pulang hadiah wang tunai dan piala.
Berlatih Dalam Kereta
Bukan calang-calang Sofizah mengungguli pertandingan di peringkat antarabangsa ini. Setiap peserta akan dinilai dari segi tarannum, suara, tajwid dan fasohah.
Berikut adalah 15 fakta menarik mengenai Sofizah:
1-Sofizah berasal dari Kota Kinabalu, Sabah merupakan yang merupakan anak bongsu daripada sembilan beradik ini mengakui tiada seorang ahli keluarganya pernah menyertai tilawah.
2-“Ya memang saya seorang saja begini, saya tidak terpengaruh dengan siapa-siapa. Semuanya datang sendiri,” kata Sofizah.
3-Kecintaan wanita ini terhadap al-Quran berputik sejak berusia 13 tahun lagi. Waktu itu beliau teruja ketika al-Quran dibaca dengan lenggok seolah-olah menyanyi.
Sangat merdu dan menenangkan, ketika mula berjinak dalam dunia taranum al-Quran, niatnya bukan hendak masuk pertandingan, ia dilakukan Sofizah semata-mata untuk belajar.
Guru Geografi Ungguli
4-Atas nasihat guru dan dorongan ahli keluarga, beliau menyertai tilawah al-Quran ketika berusia 15 tahun. Siapa sangka, pelajar SMK Agama Inanam Sabah itu mara ke peringkat kebangsaan.
5-Biarpun tidak dapat meraih gelaran juara Sofizah terus gigih mempelajari dan memperbaiki bacaan . Wang kemenangan digunakan untuk membeli kaset al-Quran.
6-“Pada waktu itu, di sabah bukan senang nak cari guru yang betul-betul khusus dalam bidang taranum. Saya pula datang daripada keluarga sederhana sahaja, takkanlah nak upah guru yang mahal. jadi semuanya belajar sendiri sahaja,” katanya.
7-Minat Sofizah tidak terhenti ketika bergelar mahasiswa di Universiti Malaysia Sabah dan pernah muncul juara tilawah antara universiti peringkat Asia Tenggara.
8-Manakala pada tahun 2021, Sofizah terdahulu muncul johan untuk kategori Qariah Majlis Tilawah dan Menghafaz al-Quran (MTHQ) Peringkat Negeri Selangor.
9-Sofizah sebelum ini pernah menyertai pertandingan di peringkat kebangsaan sebanyak tiga kali iaitu pada tahun 2013, 2014 dan 2022.
10-Ibu kepada dua cahaya mata itu mewakili Selangor dan menjadi johan dalam kategori qariah pada Majlis Tilawah Kebangsaan Jun lalu.
11-Kemantapan suara dan bacaan yang sempurna. Sofizah pernah mendedahkan membuat latihan di dalam kereta ketika berulang alik dari sekolah.
“Biasanya saya buat latihan dalam kereta, semasa memandu. Saya memang akan buat latihan suara sendiri setiap hari,” katanya ketika memenangi juara qariah Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan baru-baru ini.
12-Sokongan dan kata-kata semangat daripada keluarga terutama suami, Ahmad Asrol Saidi, 35, menjadi sumber kekuatan wanita kecil molek itu.
Peringkat Antarabangsa
13-Guru mata pelajaran geografi, Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Sea, Petaling Jaya, Selangor itu menyifatkan al-quran adalah panduan lengkap muslim dalam melayari kehidupan ini.
14-“Al-Quran satu-satunya panduan yang paling lengkap ialah al-Quran. Jika kita merasakan jauh, kembalilah kepada al-Quran dan sunnah. Dengan al-Quran insya-ALLAH hati kita akan tenang. Apa sahaja kita buat akan terlaksana, akan dimakbulkan,” katanya.
15-Dalam pada itu, Sofizah turut berkata kecintaan kepada al-Quran memberikan manfaat kepada siapa sahaja yang mengamalkannya.
“Al-Quran itu sendiri akan memberi cahaya dan ketenangan apabila hendak membacanya. Jadi dekatkan diri dengan al-Quran, insyallah akan membantu kita di di dunia, malah di akhirat,” kongsinya.
Kashoorga: Semoga kejayaan Sofizah menjadi sumber inspirasi wanita lain. Insyallah.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...