Pasti ramai mengikuti live di media sosial mengenai konsep niaga percedok. Di mana peniaga akan mengambil seberapa banyak yang dapat dalam satu cedokan dan pembeli hanya membeli pada jumlah rendah sahaja.
Ia menjadi kegilaan ramai masa kini di mana ada mengatakan bayar RM79 tapi dapat barang lebih mahal iaitu RM500. Di mana kata mereka sangat menguntungkan bagi pembeli. Dan kerana murahnya barangan itulah, ramai mengikutinya tanpa sedar hukum berjual beli begini.
Masih belum terlambat untuk bersama-sama menuntut ilmu dan kalau masih beli membelinya konsep jualan begini, jauhinya kerana ada unsur gharar dan didiharamkan.
Baca perkongsian dari Ahmad Sufyan Che Abdullah dari muamalat.my mengenai hal ini.
Assalamualaikum, saya nak bertanya soalan berkenaan dengan jual beli masa kini.
Saya ada tengok yang orang jual guna kaedah cedok cedok secara live dekat tiktok/ig story. Apakah hukumnya ya? adakah sah jual beli tersebut?
Kiranya pembeli tak boleh pilih. penjual akan jual contohnya 1 cedok barang makeup RM 80. Pembeli pun decide nak beli 1 cedok. Jadi penjual akan cedokkan secara live 1 cedok tersebut. Barang yang akan pembeli dapat nanti random apa yang dicedokkan oleh penjual tu.
Ads
Jawapan:-
Menjual dengan cara ini adalah sama seperti jual beli gharar yang diharamkan oleh Nabi SAW. Ia sama bentuk seperti jual beli al-mulamasah yang diharamkan kerana unsur gharar fahisy yang jelas.
Rasulullah SAW telah melarang jual beli al-mulamasah dan al-munabadhah. (Sahih Bukhari dan Muslim).
Menurut Imam Nawawi, al-mulamasah adalah bentuk jual beli barangan seperti baju yang mana disentuh oleh pembeli dalam gelap tanpa melihat, dikira jual. Mulamasah juga jual beli yang berlaku ke atas mana-mana barangan, tanpa melihat secara terperinci, maka dikira jual. Dan tidak boleh lagi ada pilihan.
Ads
Jual beli sebegini, menurut Ibn Hajar al-Asqalani sebagai bentuk jual beli jahiliah.
Imam Nawawi menyifatkan jual beli sebegini adalah batil, tak sah kerana mengandungi unsur gharar.
Rasulullah SAW melarang keras bentuk jual beli gharar (Sahih Muslim). Gharar ialah jual beli yang mana pembeli tidak dapat pastikan barangan yang akan diperolehi (mastur al-aqibah).
Bahkan bentuk dan struktur jual beli tersebut sudah dicipta untuk mewujudkan unsur ketidakpastian.
Ads
Gharar ada dua keadaan, sama ada gharar wujud, yang mana struktur asas jual beli itu tidak dapat dipastikan barangan diperoleh atau tidak.
Keduanya gharar al-siffah, iaitu ketidakpastian tentang produk jenis apa yang bakal diperolehi.
Cedoh-cedok adalah sama sama dengan jual beli mulamasah yang mana jelas struktur asasnya jualan berbentuk gharar. Ini kerana apa yang akan diperoleh oleh pembeli belum pasti dan tiada sebarang aras minimum barangan yang boleh dipastikan untuk diperolehi.
Hati-hatilah sama ada penjual atau pembeli, kedua-duanya diharamkan terlibat dalam aktiviti seperti ini. Ia adalah amalan jahiliah yang tidak wajar dijadikan bisnes mahupun sengaja nak buat konten.
Mungkin ada orang kata, ala, setakat jual RM5 ringgit gula-gula saja. Oleh kerana by structure ia adalah gharar maka ia tetap haram.
والله أعلم Ahmad Sufyan Che Abdullah muamalat.my
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perasaan was-was semasa solat menyebabkan kita seakan hilang arah petunjuk tertib dan rukun solat. Ada sahaja yang kita teragak-agak, lupa seketika dan tersasul sama ada dalam pergerakan atau bacaan.
Keadaan ini boleh menyebabkan solat kita sama ada terus terbatal atau kurang pahalanya. Ia seakan ‘penyakit’ yang tiba-tiba muncul semasa solat. Kita cuba ketahui apakah amalan yang boleh membantu kita atasi rasa was was ini oleh ustaz Azhar Idrus.
Sungguhnya was-was itu ialah hembusan syaitan ke dalam hati manusia supaya jadi seorang itu sedih atau susah hati atau berpusing hatinya hingga tiada yakin ia akan sesuatu.
Syaitan yang mewaswaskan orang yang solat ini namanya Khanzab dan di antara amalan untuk menjauhkan Khanzab ini dari mewaswaskan kita ialah membaca :
“Wahai Rasulullah! Adalah syaitan itu menghalang aku dari sembahyangku dan dari bacaanku. Maka sabdanya : Yang demikian itu ialah syaitan yang disebut dengan Khanzab. Apabila kamu merasai kehadirannya maka mintalah berlindung dengan Allah daripadanya dan buat isyarat seperti meludah atas pihak kirimu tiga kali. Kata Uthman : Aku telah berbuat seperti itu dan Allah telah menghilangkan daripada aku.” (Hadith riwayat Muslim dan Al-Hakim dan At-Tabarani)
Dan antara amalan yang elok dilakukan ialah amalan yang disebut oleh Syeikh Sulaiman Al-Bujairimi :
Assalamu’alaikum ustaz, adakah seorang ibu yang menyediakan juadah berbuka untuk keluarganya turut mendapat pahala memberi makan kepada orang berbuka puasa ?
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Dalam bulan Ramadhan, kita amat-amat dianjurkan untuk memperbanyakkan amalan soleh. Antara amalan soleh yang sangat digalakkan adalah memberi makan kepada golongan yang berbuka puasa. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya : Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun.
Riwayat Al-Tirmizi (807)
Bahkan Imam Izzuddin Al Izz bin Abd al-Salam dalam menjelaskan fadhilat memberi makan kepada orang yang berpuasa beliau berkata : ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa dalam sepanjang tahun, maka dia akan mendapat pahala berpuasa selama setahun’’.
Rujuk Maqasid al-Saum, Izz Abd al-Salam (Hlm. 18).
Ini kerana, setiap kebaikan yang dilakukan oleh seseorang itu akan mendapat 10 ganjaran pahala seperti yang disebutkan dalam firman Allah S.W.T:
Maksudnya : Sesiapa yang melakukan suatu kebaikan maka baginya sepuluh ganjaran pahala.
Surah Al-An’aam (160)
Justeru, apabila seseorang itu memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa maka dia akan mendapat ganjaran puasa sebanyak 36 kali. Kemudian pahala tersebut digandakan kepada 10 kali bagi setiap satu maka keseluruhannya dia akan mendapat 360 ganjaran dan ia merupakan jumlah hari dalam setahun mengikut kalendar hijrah.
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan di atas, perkataan memberi makan kepada orang yang berbuka puasa datang dalam bentuk yang umum. Dalam erti kata, ia meliputi perbuatan membelanja makan, memasakkan makanan lalu diberikan kepada orang yang berbuka puasa, juga turut meliputi perbuatan membantu penyediaan makanan serta mengagihkan makanan. Setiap individu yang terlibat dalam usaha memberi makan kepada orang yang berbuka puasa, akan diganjarkan pahala dengan mengikut kadar usaha sama ada banyak ataupun sedikit.
Kerana itu dalam isu perbezaan pendapat dalam kalangan fuqaha’ sama ada makanan yang diberikan adalah makanan yang mengenyangkan atau apa sahaja makanan termasuk makanan yang ringan seperti buah tamar, segelas air, kuih muih, dan seumpamanya, kami berpendapat bahawa makanan yang afdhal adalah makanan yang mengenyangkan. Manakala seseorang yang memberi makanan seperti kurma dan segelas air, turut mendapat pahala perbuatan memberi makan tersebut.
Ini adalah jelas seperti yang diriwayatkan oleh Salman al-Farisi R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya : ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka dia mendapat ganjaran dibebaskan dari api neraka dan keampunan ke atas dosa-dosanya’’. Lalu ditanyakan kepada Rasulullah S.A.W : ‘’Wahai Rasulullah, bukanlah kesemua kami ini mampu untuk memberikan sesuatu untuk orang berpuasa berbuka’’. Maka Rasulullah S.A.W menjawab : ‘’Allah memberikan pahala ini kepada sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa dengan susu yang dicampur dengan air, sebiji kurma, atau air minuman’’.
Riwayat Ibn Khuzaimah (1878)
Maka pengajaran dari hadis di atas, pahala dan ganjaran itu diberikan mengikut kadar usaha masing-masing dalam memberikan makanan kepada golongan yang berbuka puasa. Ini juga seperti yang ditunjukkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Khalid Al-Juhani R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Sesiapa yang mempersiapkan (peralatan) bagi mereka yang pergi berperang, dia juga (dianggap) telah pergi berperang. Dan sesiapa yang menjaga (kebajikan) keluarga seseorang yang pergi berperang, dia juga dianggap telah pergi berperang.
Riwayat Muslim (1895)
Imam Al-Nawawi dalam syarahan ke atas hadis ini beliau berkata :
Maksudnya : Pahala ini terhasil dengan setiap usaha sama ada sedikit mahupun banyak, serta (pahala ini turut diperolehi) setiap individu yang menjaga kebajikan keluarga mereka yang keluar berperang dari sudut menunaikan hajat mereka, bersedekah ke atas mereka, membantu mereka dalam urusan, dan ia (ganjaran pahala) berbeza mengikut kadar sama ada sedikit atau banyak. Pada hadis ini juga terdapat galakan untuk berbuat ihsan (kebajikan) kepada mereka yang berkerja untuk kemaslahatan umat Islam atau mengambil tempat mereka dalam menjaga tanggungjawab dan kepentingan mereka.
Rujuk Syarah Al Nawawi ‘ala Sahih Muslim (13/40)
Penutup
Sebagai kesimpulan, setelah menekuni beberapa nas dan hujahan di atas, kami menyatakan bahawa seseorang ibu yang menyediakan makanan dan hidangan berbuka kepada keluarganya yang berpuasa turut termasuk dalam perbuatan memberi makan kepada orang berbuka. Demikian juga semua ahli keluarga baik suami dan anak-anak yang turut membantu ke arah menyiapkan juadah berbuka turut memperoleh ganjaran seperti yang disebutkan di dalam hadis. Ganjaran ini pula mengikut kadar usaha yang dilakukan dalam erti kata, lebih besar usaha makanya lebih besarlah juga ganjaran pahala. Wallahu A’lam.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Pergerakan dalam solat juga penentu kepada sah atau tidak solat kita. Salah satu rukun solat yang ramai lakukan kesilapan ialah ketika sujud. Al-Quran dan hadis begitu tegas dalam menentukan hukum hakam agama.
Perkara yang wajib, haram, sunat, harus dan makruh perlu jelas kerana ia penentu dosa dan pahala kita. Tiada istilah menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
Dalam soal mendirikan solat, kita diajar untuk patuh kepada rukun solat bagi memastikan solat kita itu sah dan seterusnya diterima Allah. Solat sebagai tiang agama, adalah antara perkara utama yang akan ditanyakan Allah di akhirat kelak.
Bukan sahaja bacaan kena betul, pergerakan tubuh menjadi kayu pengukur kepada solat yang sah. Salah satu pergerakan yang kita perlu jaga ialah ketika sujud.
Sejauh mana kita yakin bahawasanya pergerakan kita itu tepat? Mungkin kedudukan dahi sudah betul, tetapi tangan pula tidak menepati cara. Pernah dengar istilah sujud anjing? Kalau nak tahu ulasan lanjut bagaimana kah ia dan hukumnya, kita selami penjelasan ustaz Azhar Idrus ini.
“Hendaklah kamu sekalian sujud dengan betul dan jangan kamu hamparkan dua lengannya seperti kedudukan tangan anjing.” (Hadis Syeikhain)
Maksudnya dimakruhkan meletak kedua siku ketika bersujud di atas lantai tetapi hendaklah diangkat kedua siku.
Dari Barra’ bin ‘Azib r.a. Nabi saw bersabda :
إذاسجَدْتَفضَعْكفَّيْكَوارفَعْمِرْفَقَيْكَ Ertinya : “Apabila kamu sujud maka letakkan dua tapak tanganmu dan angkatlah dua sikumu.” (Hadith Imam Muslim)
Kesimpulannya dimakruhkan merapatkan kedua siku pada lantai ketika sedang bersujud tetapi tidaklah ia membatalkan sembahyang bahkan sunat diangkat kedua sikunya.
Kashoorga: Apabila dah tahu hal ini, jangan lah kita amalkannya kerana jelas ia tidak ikut cara yang betul. Bukan sujud anjing sahaja, ada banyak lagi yang boleh menyebabkan tak sah solat kita hasil pergerakan yang tak betul.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dosa menghalang penerimaan doa, boleh jadi kerana ini doa kita tidak dimakbulkan meski bertahun-tahun lamanya memanjatkan doa yang sama. Boleh jadi juga dek kerana...