Hukum berwalikan adik angkat tanpa sengaja. ‘Lepas 3 tahun nikah baru tahu, bimbang status anak.’ Tak dapat bayangkan jika situasi ini menimpa diri sendiri dan keluarga terdekat. Sudah tentu bukan mudah untuk menghadapinya.
Apatah lagi setelah bertahun kahwin dan dikurniakan zuriat. Namun begitu percayalah, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan ini penjelasan daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan:
Apakah hukum seseorang yang berkahwin berwalikan adik angkat? Setelah tiga tahun mendirikan rumah tangga berwalikan adik lelaki yang disangka adik kandung, rupanya adik itu adalah adik angkat.
Kedua-dua ibu bapa kami sudah meninggal dunia pada ketika kejadian dan bagaimana status anak kami? Mohon penjelasan.
Adik Angkat
RINGKASAN JAWAPAN:
Perkahwinan yang berlangsung dengan menggunakan adik angkat sebagai wali adalah tidak sah di sisi syarak.
Ini kerana adik angkat tidak termasuk dalam kategori wali nasab, bahkan hubungan di antara pengantin perempuan dan adik angkat tidak termasuk dalam pertalian nasab.
Dalam isu ini, pernikahan yang berlangsung itu disebut sebagai nikah fasid iaitu tidak menepati syarat-syarat sah perkahwinan.
Tanpa Sengaja
Tindakan sewajarnya ialah pasangan tersebut perlu membuat permohonan faraq nikah iaitu dipisahkan oleh pihak mahkamah, dan bernikah semula dengan cara membuat permohonan wali hakim kerana ketiadaan wali nasab, perkara ini perlu merujuk dengan mahkamah.
Manakala, anak pasangan tersebut tetap dikira sebagai anak sah taraf kerana anak itu dilahirkan melalui persetubuhan syubhah, bukan melalui zina.
Lepas 3 Tahun Nikah
Huraian jawapan:
Ads
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Syarak menjelaskan bahawa seseorang yang ingin berkahwin namun tidak ada wali keturunannya, maka wali raja yang akan mengakadnikahkan bagi pihaknya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi:
فإن فقد المعتق وعصبته زوج السلطان
Maksudnya: “Sekiranya ketiadaan tuan (pembebas hamba) atau asobah (wali keturunan), sultan yang akan mengahwinkan.”
(Rujuk: Minhaj al-Tolibin, halaman 207)
Di sisi undang-undang juga menjelaskan bahawa sekiranya ketiadaan wali nasab dalam suatu pernikahan, maka perkahwinan itu diakadnikahkan oleh wali raja sebagaimana yang dinyatakan dalam seksyen 7 (2):
“Jika suatu perkahwinan itu melibatkan seorang perempuan yang tiada mempunyai wali dari nasab, mengikut hukum syarak, perkahwinan itu hendaklah diakadnikahkan hanya oleh wali Raja.”
Justeru, pernikahan yang berlangsung dengan menggunakan adik angkat sebagai wali dikira tidak memenuhi syarat-syarat perkahwinan di sisi syarak dan undang-undang.
Suatu pernikahan yang tidak cukup syarat-syaratnya adalah dikira sebagai perkahwinan tidak sah. Melalui seksyen 11 Akta Undang-Undang Keluarga lslam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyebut:
“Suatu perkahwinan adalah tidak sah melainkan jika cukup semua syarat yang perlu, menurut Hukum Syarak, untuk menjadikannya sah.”
Sehubungan dengan itu, pernikahan yang sudah pun berlangsung ini dikategorikan sebagai nikah fasid iaitu kerana akad nikah tersebut tidak sah tanpa sengaja, maka persetubuhan yang berlaku di antara pasangan ini disifatkan sebagai “persetubuhan syubhah”.
Anggapan mereka sah akad nikah tersebut akan tetapi tidak sah. Perkara ini telah ditafsirkan di dalam Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984:
Ads
“Persetubuhan syubhah” ertinya persetubuhan yang dilakukan di atas anggapan sah akad nikah akan tetapi sebenarnya akad itu tidak sah (fasid) atau persetubuhan yang berlaku secara tersilap dan termasuk mana-mana persetubuhan yang tidak duhukum Had dalam Islam.”
Bimbang Status Anak
Anak dari hasil mereka tetap dikira sebagai anak sah taraf sekiranya anak tersebut lahir dalam tempoh enam bulan qamariah sehingga empat tahun qamariah. Dinyatakan di dalam seksyen 113 Akta Undang-Undang Keluarga lslam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984:
“Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan syubhah dengan seorang perempuan dan kemudiannya perempuan itu melahirkan seorang anak dalam tempoh antara enam bulan qamariah hingga empat tahun qamariah selepas persetubuhan itu, maka lelaki itu hendaklah disifatkan sebagai bapa anak itu.”
Menurut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Haitami bahawa anak yang dikira sebagai anak sah taraf adalah sekurang-kurangnya tempoh anak itu berada dalam kandungan ibunya ialah selama 6 bulan 2 lahzah (saat) mengikut dari tarikh persetubuhan mereka.
(Rujuk: Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj, 8/151)
Kesimpulan:
Kesimpulannya, pernikahan yang berlangsung dengan menggunakan adik angkat sebagai wali nikah adalah tidak sah di sisi syarak, walaupun perkara itu berlaku secara tidak sengaja.
Kemudian anak yang lahir dari hasil pernikahan tersebut masih dikira sebagai anak sah taraf kerana anak itu dilahirkan melalui persetubuhan syubhah, bukan melalui zina.
Justeru, kami menyarankan agar pihak pasangan tersebut merujuk dengan mahkamah untuk tindakan yang selanjutnya bagi memastikan keabsahan suatu perkahwinan itu terjamin dan selamat di sisi syarak dan undang-undang.
Kashoorga : Semoga kisah ini menjadi iktibar dan pengajaran buat kita semua. Insyallah.
Kebanyakan tandas di pusat membeli belah direka secara corak yang sama hingga orang lelaki yang mahu melepaskan hajat membuang air kecil akan melakukannya secara berdiri.
Apakah hukum kencing berdiri yang sebahagian lelaki mengambil remeh isu terutama melibatkan bab istinjak ini.
JAWAPAN:-
Waalaikumussalam w.b.t. Isu ini telahpun dibincangkan oleh para ulama sejak sekian lama. Mereka terbahagi kepada dua pandangan sama ada yang melarang ataupun yang membolehkannya. Berikut merupakan dalil- dalil yang berkaitan dengan isu kencing berdiri.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ummul Mukminin A’isyah R.anha beliau berkata:-
مَنْ حَدَّثَكُمْ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَبُولُ قَائِمًا فَلاَ تُصَدِّقُوهُ مَا كَانَ يَبُولُ إِلاَّ قَاعِدًا
Maksudnya: Sesiapa yang bercerita kepada kalian semua bahawasanya Rasulullah S.A.W itu kencing berdiri maka janganlah kalian mempercayainya. Tidaklah Rasulullah S.A.W itu kencing melainkan dalam keadaan duduk. Riwayat al-Tirmizi (12)
Juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Huzaifah Ibn al-Yaman R.A beliau berkata:-
أَتَى النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم سُبَاطَةَ قَوْمٍ فَبَالَ قَائِمًا ثُمَّ دَعَا بِمَاءٍ فَجِئْتُهُ بِمَاءٍ فَتَوَضَّأ
Maksudnya: Nabi S.A.W mendatangi tempat buangan sampah sebuah kaum, kemudian baginda kencing secara berdiri. Kemudian baginda meminta air lalu aku membawanya dan baginda pun berwudhuk. Riwayat al-Bukhari (224)
Kedua-dua hadis di atas dilihat seakan-akan saling bercanggahan di antara satu sama lain. Akan tetapi, kami menyebut di sini berkenaan cara untuk mengharmonikan di antara kedua-dua dalil tersebut adalah dengan mengatakan: Dibolehkan kencing secara berdiri berdasarkan hadis Huzaifah, manakala yang lebih afdhal adalah kencing secara duduk kerana itulah yang paling kerap dilakukan oleh Rasulullah S.A.W bahkan inilah sunnah baginda sendiri.
Kata Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah: Yang zahirnya baginda melakukannya (kencing secara berdiri) adalah untuk menjelaskan akan keharusannya dan dalam banyak keadaan baginda membuang air kecil secara duduk. Lihat Fath al-Bari Syarah Sahih al-Bukhari, Ibn Hajar (1/330).
Kami juga menyatakan bahawa para ulama yang mengharuskan perbuatan kencing berdiri turut menyebutkan beberapa perkara seperti berikut:
– Hendaklah ia dilakukan di tempat yang sembunyi dari penglihatan manusia lainnya supaya auratnya terpelihara.
– Hendaklah berhati-hati supaya air kecil tidak terpercik ke pakaian.
Wallahu A’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kuasa tuhan, saya tak menolak rezeki.’ Januari baru dapat baby kelapan, sekarang isteri hamil lagi anak kesembilan.
Malahan menurut penyanyi dan komposer Harry Khalifah, pengalaman miliki 8 orang anak, membuatkan dia sekeluarga lebih bersedia menyambut kelahiran ke-9 nanti.
Tidak dinafikan setiap pasangan yang berkahwin berhak memilih untuk memiliki ramai anak atau sebaliknya.
Biarpun sering dianggap susah, percaya atau tidak setiap anak mempunyai rezeki masing-masing yang sudah ditetapkan. Begitulah juga pendirian buat bapa beranak lapan ini.
Sangat bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT, Harry akui dia dan isteri begitu gembira apabila mengetahui akan hadir anak kesembilan.
Pasangan ini baru saja menyambut kelahiran cahaya mata kelapan pada Januari lalu.
Saya Tak Menolak Rezeki
Malah Harry juga telah menjangkakan isterinya yang bernama Noormala akan kembali hamil dalam masa terdekat.
“Ketika mencuci uri anak kelapan sebelum ini, ibu saya ada berkata isteri akan hamil lagi dan anak seterusnya dekat.
“Orang tua tahu biasanya tahu bila akan dapat anak lagi apabila mencuci uri bayi. Ini adalah kuasa Tuhan dan saya tidak menolak dikurniakan rezeki anak.
“Semestinya saya akan gembira dan bersyukur mendapat tahu tentang kehamilan isteri kali ini.
Januari Baru Dapat Baby Kelapan
“Pengalaman memiliki lapan orang anak sekarang ini membuatkan kami lebih bersedia menyambut kelahiran kesembilan nanti,” ungkapnya.
Harry yang bakal tampil dengan sebuah lagu baharu berjudul Lagu Untuk Amy hasil ciptaannya sendiri akui sebagai seorang bapa dia punya tanggungjawab yang sangat besar.
Sekarang Isteri Hamil Lagi
“Saya tidak pernah anggap memiliki anak ramai sebagai satu beban. Setiap anak yang dilahirkan itu adalah rezeki dan saya harus menjaga amanah ini dengan sebaik mungkin.
“Jadi sekarang ini memang perlu lebih kerja keras sebab anak semakin ramai.
“Nak berehat pun tiada masa disebabkan jadual kerja yang padat. Semoga anak-anak ini akan membesar menjadi soleh dan solehah.
“Buat mereka yang belum dikurniakan cahaya mata, jangan pernah berputus asa. Teruskan berdoa semoga dipermudahkan urusan untuk memilik anak suatu hari nanti,” sambungnya.
‘Takut bau wangi, isteri minta suami laungkan azan.’ Begini caranya lindungi diri daripada gangguan jin. Beberapa hari ini tular bau wangi di merata-rata tempat.
Ada yang kaitkan dengan kehadiran makhluk halus dan ada segelintirnya pula menganggap ini fenomena biasa bila bulan mengambang, bunga-bungaan akan mengembang seterusnya mengeluarkan bau wangiyang kuat di waktu malam.
Tetapi tidak kurang juga, misteri bau wangi waktu malam di beberapa kawasan kebelakangan ini termasuk di daerah ini telah menimbulkan tanda tanya orang ramai.
Takut Bau Wangi
Dalam masa yang sama, perkara itu menjadi perdebatan di laman sosial Facebook dan TikTok apabila ramai yang berkongsi turut menghidu bau sama.
Ada wargamaya yang mengaitkan bau seperti bunga Melor itu dengan perkara mistik sehingga ada yang mengambil tindakan melaungkan azan.
Perkara itu dikongsi seorang individu di Facebook yang memberitahu kerana takut, dia meminta suami melaungkan azan satu rumah.
“Semalam ku siap suruh dia azan satu rumah. Siap masuk ‘group family’ tanya. Tapi mak kata tidak apa bau wangi itu. Benda elok.
“Tapi semalam jam 9 lebih bau dekat luar kuat gila. Dalam rumah tak bau dah,” tulisnya.
Manakala. individu lain berkongsi yang bau wangi tersebut turut dihidu di Taman Rasah, Seremban.
Katanya, suaminya memberitahu kemungkinan bau tersebut datang daripada jiran sembahyang tetapi agak musykil kerana sudah jam 11.30 malam.
Begini Caranya
Selain itu, ada juga yang menyangka bau tersebut datang daripada bau sabun orang membasuh baju waktu malam.
Seorang penduduk Nilai, Ismawati Ismail, 45, turut mengakui ada menghidu bau wangi ketika dalam perjalanan pulang ke rumah jam 11.30 malam pada hari Isnin lalu.
“Saya tak fikir apa pun. Manalah tahu bau itu datang dari kenderaan lain yang membawa minyak wangi atau sabun ke.
“Tapi hari ini (Selasa) tengok di Facebook ramai yang bercakap soal ini. Kelakar juga rasa,” katanya.
Lindungi Diri
Bagaimanapun, seorang pengguna berkongsi pandangannya yang bau tersebut datangnya daripada bunga yang sedang berada dalam fasa ‘peak blooming’ disebabkan fenomena bulan penuh.
Dalam hal melindungi diri dan rumah daripada gangguan makhluk halus ini, Nabi SAW telah mengajar kita beberapa panduan yang boleh diamalkan.
Antaranya adalah dengan membacakan surah al-Baqarah dan ayat al-Kursi. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
“Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kubur. Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah di dalamnya.” Riwayat Muslim (780) dan al-Nasa’ie (10735).
Kashoorga: Hidupkan rumah dengan bacaan Al-Quran dan zikir serta tidak meninggalkan solat lima waktu.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...