Soalan
Kebiasaannya, ketika banjir agak susah untuk mendapatkan bekalan air bersih kecuali air minuman dibekalkan. Lalu bagaimana dengan wuduk yang kita ambil untuk bersolat?. Bolehkah kita menggunakan air banjir untuk mengambil wuduk sekiranya ketiadaan air bersih. Adakah mangsa banjir perlu menggunakan air banjir sebagai alat untuk bersuci ataupun bertayamum?
Jawapan:-
Pendapat kami, dibolehkan untuk mangsa banjir menggunakan air banjir sebagai alat untuk bersuci. Kata al-Syeikh Dr. Muhammad al-Zuhaili:
“Sekiranya air berubah pada warna, bau, dan rasanya sama ada disebabkan oleh lamanya menetap, disebabkan debu tanah, lumut, tanah kibrit (sulfur), dan kesemua yang susah untuk dipelihara darinya, maka ia kekal suci lagi menyucikan.
Adapun jika air tersebut telah digunakan untuk berwuduk, mandi, serta menghilangkan najis maka ia tidak lagi berada dalam keadaan suci lagi menyucikan.” Rujuk al-Muktamad fi Fiqh al Syafie (1/38).
Wallahua`lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Viral Orang Gila Suka Berselawat, Suara Pun Merdu. Apa Kesudahan Nasib Mereka Di Hari Kiamat? Ini Penjelasan Mufti
Kita mungkin pernah terserempak dengan orang gila di jalanan. Setengahnya berasa takut dan akan menjauhkan diri kerana khuatir secara tiba-tiba dicederakan.
Para fuqaha dan usuliyyun mentakrifkan gila atau penyakit mental sebagai:-
“Kecelaruan akal sehingga menghalang kebolehfungsian perlakuan atau percakapan mengikut cara yang betul.” Rujuk Mausu’ah al-Fiqhiyah (16/99).
Dalam pada itu, tentu ramai yang tertanya-tanya apa nasib orang gila di akhirat, adakah masuk syurga atau ke neraka.
Di negara sebarang, tular orang gila yang sering berselawat di jalanan dan suaranya pun sangat merdu. Hingga ramai berasa kagum di sebalik ketidakwarasannya itu, lidahnya basah mengingati Rasulullah. Hinggakan netizen menjelaskan, jika orang gila suka berselawat, lantas mengapa kita yang waras selalu lupa mengucapkan salam dan selawat kepada Nabi Muhammad, Nabi pemberi syafaat?
Dalam satu perkongsian ilmu dari Mufti Perlis, ada dinyatakan nasib orang gila di hari akhirat. Semoga ia bermanfaat untuk bacaan kita.
Jawapan:-
الحمد لله وحدة والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، أما بعد:
Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama dalam permasalahan ini. Namun pandangan yang lebih kuat ialah mereka akan diuji di akhirat kelak, dalam bentuk Allah SWT akan memerintahkan mereka masuk ke dalam neraka, sesiapa yang mentaati perintah tersebut dia akan selamat dan sesiapa yang membantah, maka dia orang yang derhaka dan dari kalangan ahli neraka. Justeru ada di kalangan mereka yang masuk ke dalam syurga, ada pula yang masuk ke dalam neraka.Pandangan ini disokong dengan hadis-hadis, usul-usul dan kaedah- kaedah syara’. Abu al-Hasan al-Asy‘ari rahimahullah menyatakan inilah pandangan majority salaf. (Lihat Ibn al-Qayyim di dalam Tariq al-Hijratain, hal.: 369)
Ibn Kathir rahimahullah ada menyertakan 10 hadis yang berkaitan persoalan ini di dalam kitab tafsirnya, setelah itu beliau menyertakan pandangan-pandangan ulama dalam permasalahan ini dan mentarjihkan pandangan yang mengatakan bahawa anak-anak orang kafir yang mati sebelum baligh, orang gila, orang pekak, nyanyuk dan orang yang tidak sampai kepada mereka seruan Islam akan diuji di akhirat kelak. Seterusnya beliau berkata:
“Pandangan ini menghimpunkan dalil-dalil seluruhnya dan telah saya jelaskan hadis-hadisnya yang saling menguatkan antara sebahagian dengan sebahagian lain.” (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azhim, al-Isra’: 15, tahqiq: Sami bin Muhammadal-Salamah 5/52-58, cetakan kedua 1420H/1999M, Daral-Tayyibah,Riyadh Saudi)
Antara hadis yang dijadikan dalil dalam persoalan ini ialah hadis yang diriwayatkan dari al-Aswad bin Sari’ r.a, Nabi SAW bersabda:-
أَرْبَعَةٌ يَحْتَجُّونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ: رَجُلٌ أَصَمُّ لَا يَسْمَعُ شَيْئًا، وَرَجُلٌ أَحْمَقُ، وَرَجُلٌ هَرِمٌ، وَرَجُلٌ مَاتَ فِي فَتْرَةٍ، فَأَمَّا الْأَصَمُّ فَيَقُولُ: رَبِّ، قَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَمَا أَسْمَعُ شَيْئًا، وَأَمَّا الْأَحْمَقُ فَيَقُولُ: رَبِّ، قَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَالصِّبْيَانُ يَحْذِفُونِي بِالْبَعْرِ، وَأَمَّا الهَرَمُ فَيَقُولُ: رَبِّ، لَقَدْ جَاءَ الْإِسْلَامُ وَمَا أَعْقِلُ شَيْئًا،وَأَمَّا الَّذِي مَاتَ فِي الْفَتْرَةِ فَيَقُولُ: رَبِّ، مَا أَتَانِي لَكَ رَسُولٌ. فَيَأْخُذُ مَوَاثِيقَهُمْ ليُطِعُنَّهُفَيُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنِ ادْخُلُوا النَّارَ، فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَوْ دَخَلُوهَا لَكَانَتْ عَلَيْهِمْ بَرْدًا وَسَلَامًا”
Maksudnya: “Empat golongan yang akan diuji pada hari kiamat. Seorang pekak yang tidak dapat mendengar sama-sekali, seorang bodoh, seorang tua yang telah nyanyuk (ketika sampai dakwah) dan seorang yang mati dalam tempoh fatrah (ketiadaan nabi). Adapunseorang yang pekak itu akan berkata: “Wahai tuhan, ketika Islam sampai, daku tidak dapat mendengar sama-sekali.” Adapun seorang yang bodoh pula akan berkata: “Wahai tuhan. ketika Islam sampai, kanak-kanak membaling najis haiwan kepadaku.”
Orang tua yang telah nyanyuk pula berkata: “Wahai tuhan, ketika Islam sampai kepadaku, daku tidak dapat memahami apa-apa lagi.” Adapun orang yang mati dalam tempoh fatrah pula berkata: “Wahai tuhan, tidak datang seorang rasulpun kepadaku.” Maka Allah mengambil janji dari mereka, hendaklah mereka mentaatinya. Lalu diperintahkan kepada mereka untuk masuk ke dalam neraka. Maka demi jiwa Muhammad yang berada di dalam genggaman-Nya, jika mereka semua memasukinya, pasti neraka itu menjadi sejuk dan selamat untuk mereka.” (Hadis ini dengan lafaznya diriwayatkan oleh Ahmad. diriwayatakan oleh al-Tabarani. Ibn al-Qayyim berkata: “Isnadnya Sahih lagi Muttasil.” (Ahkam Ahl al-Zimmah 2/1139).
Al-Haithami di dalam majma’ al-Zawa-id 7/436 berkata: “Diriwayatkan oleh Ahmad,al-Bazzar… al-Tabarani dengan makna yang sama. Hadis ini dengan lafaz Ahmad dan semua perawinya pada jalan al-Aswad bin Sari’danAbu Hurairah adalah perawi yang sahih. Demikian juga perawi di sisi al-Bazzar pada sanad mereka berdua (Abu Hurairah dan al-Aswad).” Kata al-Albani di dalam al-Silsilah al-Sahihhah: “Isnadnya Sahih.”)
Apakah Masih Ada Ujian Di Akhirat?
Mungkin sebahagian orang akan bertanya, apakah masih berlaku ujian di akhirat kelak? Untuk menjawab persoalan ini, disertakan penerangan dari beberapa ulama:
Al-Imam Ibn Taimiyyah rahimahullah berkata:-
وَالتَّكْلِيفُ إنَّمَا يَنْقَطِعُ بِدُخُولِ دَارِ الْجَزَاءِ وَهِيَ الْجَنَّةُ وَالنَّارُ، وَأَمَّا عَرَصَاتُ الْقِيَامَةِ فَيُمْتَحَنُونَ فِيْهَا كَمَا يُمْتَحَنُونَ فِي الْبَرْزَخِ، فَيُقَالُ لِأَحَدِهِمْ: مَنْ رَبُّكَ؟ وَمَا دِيْنُكَ؟ وَمَنْ نَبِيُّكَ؟ وَقَالَ تَعَالَى: يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا يَسْتَطِيعُونَ خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ )القلم: 42-43)…
Maksudnya: “al-Taklif hanya terhenti dengan masuk ke dar al-Jaza’ iaitulah sama ada syurga atau neraka. Adapun permulaan alam kiamat (setelah dibangkitkan dari mati), manusia akan diuji seperti mana mereka diuji di alam barzakh sepert ditanya kepada mereka: “siapakah tuhan kamu?”, “Apa agamamu.?”, dan “Siapa nabimu?”. Firman Allah Taala: “Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil untukbersujud; maka mereka tidak mampu lagi, (dalam keadaan) pandangan mereka tunduk ke bawah, lagi mereka diliputi kehinaan. Dan sesungguhnya mereka dahulu (di dunia) diseru untuk bersujud, dan mereka dalam keadaan sejahtera.” (al-Qalam: 42-43) (Majmu’ al- Fatawa 24/373).
Al-Imam Ibn Hajaral ’Asqalani rahimahullah berkata:-
لَا يَلْزَمُ مِن أنَّ الدُّنْيَا دَارُ بَلَاءٍ وَالْآخِرَةَ دَارُ جَزَاءٍ أنْ لَا يَقَعَ فِي وَاحِدِهِ مِنْهُمَا مَا يَخُصُّ الْأُخْرَى، فَإنَّ الْقُبْرَ أَوَّلُ مَنَازِلِ الْآخِرَةِ، وَفِيهِ الْاِبْتِلَاءِ وَالْفِتْنَةِ بِالسُّؤَالِ وَغَيْرِهِ
Maksudnya: “Tidak semestinya apabila dikatakan dunia menjadi tempat ujian dan akhirat adalah tempat balasan, bahawa tidak berlaku pada salah satunya (di dunia atau akhirat) apa-apa yang dikhususkan berbanding yang lain. Kerana sesungguhnya alam kubur itu adalah persinggahan alam akhirat yang pertama. Padanya terdapat ujian, fitnah, soalan dan lainnya.” (Fath al-Bari 11/451)
Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah berkata:-
فَإنْ قِيْلَ: فَالْآخِرَةُ دَارُ جَزَاءٍ، وَلَيْسَتْ دَارُ تَكْلِيْفٍ، فَكَيْفَ يُمْتَحَنُونَ فِيغَيْر ِدَارِ التَّكْلِيْفِ؟ فَالْجَوَابُ: أنَّ التَّكْلِيفَ إنَّمَا يَنْقَطِعُ بَعْدَ دُخُولِ دَارِ الْقَرَارِ، وَأمَّا فِي الْبَرْزَخِ وَعَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ فَلَا يَنْقَطِعُ، وَهَذَا مَعْلُومٌ بِالضَّرُوْرَةِ مِنْ الدِّيْنِ مِنْ وُقُوعِ التَّكْلِيفِ بِمَسْأَلَةِ الْمَلَكَيْنِ فِي الْبَرْزَخِ وَهِيَ تَكْلِيْفٌ، وَأَمَّا فِي عَرَصَةِ الْقِيَامَةِ، فَقَالَ تَعَالَى: يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا يَسْتَطِيعُونَ فَهَذَا صَرِيحٌ فِي أنَّ اللهَ يَدْعُوْ الْخَلَائِقَ إِلَى السُّجُوْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَأَنَّ الْكُفَّارَ يُحَالُ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ السُّجُوْدِ إِذْ ذَاكَ
Maksudnya: “Jika dikatakan: “Akhirat adalah tempat diberikan balasan, bukan tempat taklif. Bagaimana mungkin mereka diuji lagi di tempat yang bukan tempat taklif?” Maka jawapannya ialah: “Taklif hanya terhenti dengan manusia masuk ke tempat menetap yang kekal (syurga atau neraka). Adapun di alam barzakh dan di permulaan kiamat, masih belum berhenti ujian. Perkara ini merupakan suatu yang sedia dimaklumi oleh umat Islam termasuk ajaran agama di mana berlakunya pertanggungjawaban untuk menjawab soalan dua malaikat di alam barzakh. Adapun di permulaan kiamat (mahsyar), Allah Taala berfirman: “Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil untuk bersujud; maka mereka tidak mampu lagi..” ayat ini jelas menunjukkan bahawa Allah menyeru makhluk semuanya untuk sujud pada hari kiamat (permulaan kiamat), namun orang-orang kafir tidak mampu lagi melakukannya pada waktu tersebut.” (Tariq al- Hijratain hal.: 373)
(Panduan hukum ini yang dijawab oleh Unit Buhuth Jabatan Mufti Negeri Perlis adalah bukan merupakan keputusan rasmi Fatwa Negeri Perlis)
https://www.tiktok.com/@putra_jagad17/video/7008472233081425178?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Dahi Adalah 7 Anggota Sujud.’ Boleh Terbatal Solat, Bila Dahi Terlapik Kain Telekung Sendiri
‘Dahi adalah 7 anggota sujud.’ Boleh terbatal solat bila dahi terlapik kain telekung sendiri. Wanita terutamanya ambil berat bab ini kerana disebabkan dahi terlapik telekung, solat kita terbatal.
Bayangkan jika perkara ini telah kita lalui bertahun-tahun lamanya dan disebabkan kita kurang pengetahuan agama, rupa-rupanya solat kita tak sah.
Artikel Berkaitan: Solat Tanpa Telekung, Adakah Sah Solat Seorang Wanita
Dahi Adalah 7 Anggota Sujud
Ikuti perkongsian Ustaz Farid Rashidi ini dan hadam baik-baik perkongsiannya.
Boleh terbatal solat jika dahi terlapik dengan kain telekung sendiri saat bersujud. Sebab dahi ni adalah 7 anggota sujud yang wajib diletak pada lantai bagi menyempurnakan solat kita. Hati-hati ya.
Tujuh anggota sujud ini adalah dahi, kedua-dua tapak tangan, kedua-dua lutut dan kedua-dua tapak jari kaki.
Boleh Terbatal Solat
Di ruangan komen, terdapat beberapa kemusykilan lain yang kita dapat kongsikan bersama berkaitan isu ini.
Adakah terbatal solat seseorang jika tapak tangan terlapik dengan telekung?
Jelas Ustaz Farid Rashidi, anggota sujud yang tak boleh berlapik adalah dahi. Yang lain tak ada masalah. Kaki perempuan memang wajib tutup aurat.
Bila Dahi Terlapik Kain Telekung Sendiri
Manakala pertanyaan seterusnya, Adakah sebaiknya seseorang itu kena solat atas tanah atau lantai yang bersih oleh kerana sejadah juga sejenis kain yang melapik 7 anggota sujud.
Jawapannya, sejadah bukan pakaian yang dipakai. Jadi tak ada masalah sujud atas sejadah. Dari 7 anggota itu dahi yang wajib sujud tanpa berlapik dengan pakaian yang bersambung dengan badan sebagaimana telekung.
Baca Di Sini:
Mualaf Ditegur Solat Tak Pakai Telekung Kononnya Solat Tak Sah
Ragu-ragu Sah Atau Tidak Solat Bila Pakai Telekung Berfesyen
Telekung Ada Macam-macam Fesyen Sekarang, Persoalannya Bagaimanakah Status Solat, SAH Atau TIDAK
Kain Serban Bagi Lelaki
Manakala bagi lelaki yang bentang ridak atau sejadah kecil di tempat sujud itu tidak mendatangkan sebarang masalah. Ini kerana serban atau kain rida’ yang dipakai berpisah daripada badan seseorang boleh untuk sujud di atasnya dan tak batalkan solat.
Namun begitu, jika tali serban atau kain rida’ itu bersambung dengan badan dan bergerak dengan pergerakan orang yang solat. Maka tidak boleh untuk sujud di atasnya dan solatnya adalah terbatal.
Pemakaian Pelitup Muka
Bagaimana pula dengan pemakaian mask ketika solat, sebenarnya memakai pelitup muka dibenarkan kerana tak menghalang dahi ketika bersujud.
Kashoorga: Bba solat ini adalah perkara utama yang perlu kita ambil berat kerana dia adalah tiang agama.
Sumber : Ustaz Farid Rashidi
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Berwuduk Dengan Memakai Cincin, Sah Atau Tidak? Ini Penjelasannya!
Bolehkah mengambil wuduk dengan memakai cincin? Jika boleh, bagaimana caranya?
Allah SWT memerintahkan seseorang mengambil wuduk sebelum mengerjakan ibadat tertentu seperti solat, tawaf dan memegang mushaf al-Quran.
Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu dan kedua-dua tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua-dua kaki kamu meliputi buku lali dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib.” (Surah al-Maidah, ayat 6)
Wujud kelebihan bagi orang yang melaksanakan wuduk dengan sempurna dan sebaik-baiknya.
Antaranya, hadis yang diriwayatkan Uthman Ibn ‘Affan RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang mengambil wuduk dan menyempurnakan wuduknya dengan sebaik-baiknya, maka keluarkan dosa-dosa daripada jasadnya sehingga keluar juga daripada celahan kuku-kukunya.” (Hadis Riwayat Muslim)
Pada asalnya, hukum memakai cincin bagi lelaki adalah harus kecuali cincin itu diperbuat daripada emas.
Cincin yang diperbuat daripada emas diharamkan ke atas lelaki berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah RA yang bermaksud: “Sesungguhnya Nabi SAW melarang (lelaki) dari memakai cincin emas.” (Hadis Riwayat Muslim)
Manakala, bagi perempuan pula, ijmak ulama menyatakan keharusan perempuan untuk memakai emas sebagai perhiasan buat dirinya dan ijmak ulama mengatakan haram bagi lelaki. (Rujuk al-Minhaj Syarh Sahih al-Muslim lin Nawawi, 14:65)
Berkenaan hukum dan cara mengambil wuduk dengan memakai cincin, ulama berbeza pandangan kepada dua pendapat iaitu:
• Jumhur fuqaha’ berpendapat wajib untuk menggerak-gerakkan cincin ketika membasuh tangan untuk mengambil wuduk jika cincin itu ketat dan sempit ruangnya yang tidak dapat dipastikan air sampai ke dalamnya.
Namun, sekiranya cincin itu longgar atau dapat dipastikan air sampai kepada kulit, maka tidak wajib menggerak-gerakkan cincin itu, bahkan sunat sahaja untuk melakukannya.
• Ulama Malikiyyah pula berpandangan, tidak wajib mengubah kedudukan cincin pada jari seseorang yang berwuduk walaupun ia ketat, jika sekiranya cincin itu daripada apa yang dibenarkan oleh syarak. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 11:30)
Bagaimanapun, berbeza keadaannya jika seseorang mengangkat hadas dengan bertayammum.
Jumhur ulama daripada Malikiyyah, Syafi’iyyah dan Hanabilah bersepakat, perlu menanggalkan cincin ketika bertayammum bagi memastikan debu-debu tanah itu sampai kepada kulit orang yang bertayammum itu. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 11:31)
Berdasarkan perbahasan dan perbincangan itu, kami berpendapat sah wuduk bagi seseorang yang memakai cincin.
Namun, sekiranya cincin yang dipakai itu agak ketat dan tidak dapat dipastikan air mengenai kulit di bawahnya, maka wajib untuk dia mengerak-gerakkan cincinnya bagi memastikan air mengenai kulit.
Sumber: Al-Kafi Li al-Fatawi, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan VIA Harian Metro
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI