Dalam perniagaan secara online, review atau ulasan daripada pengguna sangatlah membantu meningkatkan jualan.
Namun malangnya atas dasar melariskan produk ada yang sanggup melakukan fake review termasuk oleh peniaga sendiri. Mereka memberi komen membeli dan berpuas hati dengan produk yang dibeli sedangkan mereka adalah peniaga barangan tersebut.
Dalam hal ini apakah hukum melakukan perbuatan tersebut? Mufti Pulau Pinang memberikan penjelasannya. Moga memberi panduan kepada peniaga online dan pembeli juga.
Penipuan dalam jual beli boleh berlaku dalam pelbagai bentuk dan antaranya penipuan yang telah dirancang oleh penjual itu sendiri kerana ingin melariskan produknya atau menarik perhatian bakal pembeli untuk mendapatkannya.
Para ulama fiqh menyebutkan bahawa perbuatan menipu sebegini disebut sebagai al-tadlis. Antara persamaan yang disifatkan pada cara penipuan tersebut adalah wujudnya unsur perancangan daripada penjual sendiri untuk menipu pelanggan dan mencipta persepsi bahawa barang dagangannya itu bagus, berkualiti dan sebagainya.
Selain itu, penipuan ini juga boleh membawa kepada satu amalan jual beli yang diharamkan syarak iaitu al-Najsh (النجش). Al-Najsh ialah orang yang sengaja menawarkan harga belian yang tinggi sedangkan dia tidak berniat membelinya. Tujuannya supaya orang lain merasakan barangan tersebut bernilai tinggi dan mereka akan membelinya dengan harga yang lebih mahal. [Rujuk al-Mu’tamad fi Fiqh al-Shafi’i jil. 3 hlm. 61].
Ia juga sejajar dengan larangan daripada Nabi SAW:
Maksudnya: “Nabi SAW melarang najsh.” (Jika jual beli tersebut berlangsung, ia tetap sah). [Riwayat al-Bukhari 2035 dan Muslim 1516]
Sama seperti menipu, haram dan dilarang
Sehubungan dengan itu, perbuatan ulasan palsu (fake review) ini adalah sama seperti menipu pelanggan yang boleh disertakan juga penyembunyian kecacatan dan keaiban pada barang jualan oleh penjual. Maka perbuatan tersebut termasuk dalam al-Ghish atau al-Najsh yang dilarang dalam syarak.
Berdasarkan daripada keterangan di atas, kami menyimpulkan bahawa perbuatan ulasan palsu (fake review) adalah perbuatan yang haram dan dilarang dan sesiapa yang melakukannya wajib bertaubat kepada Allah.
Pelaku yang telah melakukan perkara sedemikian perlulah memadam ulasan tersebut atau memaklumkan kepada para pelanggan di platform jualan tersebut bahawa beberapa ulasan adalah palsu yang ditulis oleh dirinya sendiri.
Berlaku jujur untuk bertaubat mungkin akan menyebabkan kerugian sementara pada rekod jualan, tetapi lebih baik kerugian yang sedikit di dunia berbanding azab yang lama di akhirat.
Maksudnya: “Barangsiapa yang memberitahu akan kemasukan bulan (1 Rejab) yang mulia ini kepada orang lain, maka haram baginya api neraka.”
JAWAPAN:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Setiap kali kemasukan awal bulan Islam, maka akan tersebar hadis-hadis yang menceritakan akan kelebihan bulan-bulan tersebut. Bersempena dengan kemasukan awal bulan Rejab yang mulia ini, dijelaskan berkaitan status hadis di atas, yang mana ia sentiasa disebut atau disebarkan oleh sebahagian masyarakat kita pada hari ini.
Bulan Rejab merupakan salah satu bulan yang mulia dan ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW. Tambahan pula, Allah SWT juga berfirman berkaitan bulan Haram ini di dalam surah al-Taubah:
Maksudnya: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa”.
Di antara kelebihan yang terdapat di dalam bulan Haram ini ada disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya, yang mana beliau telah menukilkan pendapat daripada Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan yang lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan di dalam bulan Haram ini adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Tafsir Ibn Kathir, 4:130]
Berdasarkan soalan di atas, hadis di atas adalah palsu dan tidak diketahui asalnya daripada kitab-kitab hadis yang muktabar. Ini merupakan salah satu pendustaan yang direka dan disandarkan di atas nama Nabi SAW. Bahkan, hadis ini juga turut digunakan pada bulan-bulan Islam yang lain seperti Zulhijjah, Sya’ban, Ramadhan, Muharram dan sebagainya.
Kesemua hadis yang menceritakan tentang kelebihan memberitahu akan kemasukan awal bulan-bulan Islam ini adalah palsu. Justeru itu, penyebaran hadis ini perlu dihentikan dengan serta-merta sama ada melalui meja-meja penceramah dan juga media sosial serta ia tidak boleh lagi disebarkan melainkan untuk menyatakan akan kepalsuannya.
HUKUM MERIWAYATKAN HADIS PALSU
Para ulama menyatakan bahawa tidak dibolehkan atau haram bagi kita meriwayatkan hadis palsu apabila diketahui akan keadaannya (palsu) melainkan bagi menjelaskan akan kepalsuannya. Ini merupakan pendapat Imam Ibn Salah, Imam al-Nawawi, al-Suyuthi dan ramai lagi termasuk ulama-ulama hadis masa kini.
Hukum ini terbina berdasarkan kepada hadis-hadis yang menceritakan berkaitan larangan keras Rasulullah SAW terhadap pendustaan di atas nama Baginda SAW.
Antara hadis tersebut adalah seperti berikut:
Nabi SAW bersabda:
مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
Maksudnya: “Barangsiapa yang berdusta di atas namaku, maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (107)]
Maksudnya: “Barangsiapa yang berkata di atas namaku yang mana aku tidak perah mengucapkannya maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (109)]
Maksudnya: “Janganlah kamu berdusta di atas namaku, kerana ia iaitu yang berdusta di atas namaku tempatnya adalah neraka.” [Riwayat al-Bukhari (106) dan Muslim (1)]
Maksudnya: “Sesiapa yang menyampaikan daripadaku sesuatu hadith yang pada sangkaannya adalah dusta maka dia adalah termasuk dalam kalangan pendusta.” [Lihat: Muqaddimah Sahih Muslim]
TANGGUNGJAWAB DAN PERANAN KITA
Sebagai seorang mukmin yang cinta kepada Rasulullah SAW seharusnya bagi kita menjaga nama dan diri Rasulullah SAW daripada dicemari dengan pendustaan dan pemalsuan golongan yang tidak bertanggungjawab. Ini merupakan bukti dan tanda cinta serta kasih kita kepada Rasulullah SAW sebagaimana di dalam sebuah hadis:
Maksudnya: “Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia kasih kepadaku lebih daripada dia kasih kepada ibubapanya, anakya dan manusia keseluruhannya.” [Riwayat al-Bukhari (15)]
Di samping itu juga, menjadi kewajipan kita semua sebelum membaca, menulis, mengajar, menyampaikan atau menyebarkan sesebuah hadis Nabi SAW, ia perlulah dikenalpasti terlebih dahulu akan sumber dan status (hukum) hadis tersebut. Ini kerana, bimbang dengan tidak menyatakan sumber dan hukum hadis tersebut, akan menyebabkan kita termasuk ke dalam ancaman Nabi SAW. Dengan cara ini, ia akan menjaga kesucian agama ini dan juga daripada penyelewengan golongan-golongan yang ingin menghancurkan Islam.
PENUTUP
Kesimpulannya, hadis palsu merupakan peringkat hadis dhaif yang paling buruk sebagaimana yang telah disebutkan oleh Imam Ibn Salah:
Maksudnya: “Ketahuilah olehmu bahawa sesungguhnya hadis palsu adalah termasuk di dalam hadis-hadis dhaif yang paling buruk.” [Lihat: al-Muqaddimah, 98]
Tambahan pula, hukum meriwayatkan hadis palsu adalah haram melainkan bagi menyatakan akan kepalsuannya dan akibatnya akan dicampakkan ke dalam neraka di akhirat kelak. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara lidah-lidah kita daripada berdusta di atas nama Nabi SAW. Amin.
Wallahua’lam
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Dato’ Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.
Antaranya adalah dengan perawatan Islam menggunakan kaedah menulis ayat al-Quran pada objek seperti kertas dan seumpamanya kemudian direndam dan air rendaman tersebut diminum.
Mungkin juga ada antara kita yang pernah membuat rawatan sebegini tapi persoalannya adakah perkara ini dibenarkan dalam Islam?
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memberikan pencerahan mengenai hal ini untuk panduan kita.
Beliau menukilkan pandangan daripada al-Hasan, Mujahid, Abu Qilabah dan al-Auza’ie yang mengatakan bahawa hukumnya adalah harus. Begitu juga pandangan daripada Husayn, al-Baghawi dan ulama mazhab Syafi’i selain daripada mereka yang berpendapat bahawa hukum menulis ayat al-Quran pada manisan atau makanan lalu memakannya juga adalah harus[3].
Selain itu, Imam Ibn Qayyim turut menyatakan bahawa ramai ulama salaf yang menulis ayat al-Quran kemudian meminumnya. Beliau turut menukilkan padangan Mujahid Rhm:
لا بأس أن يكتب القرآن ويغسله ويسقيه المريض
Maksudnya: “Tidak mengapa untuk menulis al-Quran dan membasuh dengannya serta meminumnya bagi orang yang sakit.” (Rujuk Zadd al-Ma‘ad fi Hadi al-Khair al-’Ibad: 4/344)
Hukumnya harus
Oleh yang demikian, hukum menulis ayat al-Quran pada helaian kertas lalu membasuh atau merendam kertas tersebut kemudian meminum air daripada larutan yang terhasil daripadanya adalah harus kerana ia termasuk dalam kategori ruqyah yang tidak diharamkan oleh syarak.
Walau bagaimanapun, terdapat beberapa garis panduan yang perlu dipatuhi supaya pelaksanaan kaedah sedemikian tidak bercanggah dengan ketetapan syarak dan tidak mendatangkan mudarat kepada pesakit.
Antaranya menjaga kesucian al-Quran dalam rawatan Islam dengan tidak mencampurkan kertas berisi ayat al- Quran dengan unsur yang mencemarkan seperti dakwat atau kertas bernajis. Atau bercampur dengan mantera yang sesat
Selain itu ia mestilah hanya dilakukan untuk tujuan perubatan serta bukan bermatlamatkan komersial supaya tidak berlaku penyalahgunaan ayat suci al-Quran sebagaimana yang termaktub dalam keputusan muzakarah MKI berkenaan ‘Hukum Penjualan Produk Menggunakan Ayat Ruqyah (Ayat Al-Quran) Untuk Tujuan Komersial’.[4]
Kebiasaannya amalan mandi bunga sering dilakukan untuk membuang bala, menaikkan semangat serta mempercepatkan jodoh. Mungkin atas alasan ini maka ada yang mempraktikkan mandi bunga sebagai ikhtiar untuk mendapat jodoh.
Mengikut ajaran agama Islam, ia dikatakan boleh memesongkan akidah seseorang. Namun begitu dari segi saintifik, ia dilihat sebagai sesuatu yang baik. Menurut Dato’ Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, mandi bunga dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia kembali segar disebabkan oleh khasiat yang terdapat di dalam bunga yang digunakan terserap ke dalam tubuh badan.
Sebenarnya mandi bunga tanpa berniat yang boleh memesongkan diri daripada ajaran agama membawa banyak faedah. Seperti yang kita ketahui bahawa bunga dikatakan sebagai penyerap tenaga matahari yang terbaik. Secara tidak langsung kebaikannya akan ‘ditempiaskan’ kepada pengamal mandi bunga.
Boleh sahaja mandi bunga tetapi janganlah kita berjumpa dengan orang yang mengamalkan ritual lalu meminta dia memandikan kita. Sebaliknya kita boleh sahaja mandi sendiri dengan niat untuk mendapat manfaat kesihatan daripada unsur-unsur kebaikan yang ada pada bunga-bungaan tersebut.
Jangan sesekali mandi bunga dengan niat untuk cepat jodoh kerana dikhuatiri boleh terpesong niat tersebut sehingga menjadi syirik. Percaya kepada kuasa seseorang sehingga meminta orang itu memandikan kita dengan air bunga boleh menjadi khurafat.
Islam telah menganjurkan kita untuk berusaha memudahkan jodoh dengan cara berdoa, solat istikharah dan solat hajat. Itulah yang sebaiknya.
Mandi bunga itu mungkin usaha kita asal tak melanggar syariat Islam. Tapi bagaimana nak kenal imam jodoh kita? Jom sertai webinar jodoh kami, anda akan di ajar mengenal lelaki yang baik untuk menjadi imam anda dan bersama-sama ke jannah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...