Adakah dibolehkan makmum membaca al-Fatihah secara perlahan semasa imam sedang membaca al-Fatihah dalam solat berjemaah untuk mengelakkan daripada terlupa membacanya?
Jawapan:-
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Menjawab isu di atas, jika sekiranya sifatnya memang seorang yang sering pelupa, maka dibolehkan.[1] Akan tetapi nas menyebut supaya perlu senyap ketika imam sedang membacanya. Hal ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah R.A yang menyebut:
صَلَّى النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- بِأَصْحَابِهِ صَلاَةً نَظُنُّ أَنَّهَا الصُّبْحُ فَقَالَ : هَلْ قَرَأَ مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ. قَالَ رَجُلٌ أَنَا. قَالَ : إِنِّى أَقُولُ مَا لِى أُنَازَعُ الْقُرْآنَ.
Maksudnya: “Nabi SAW solat bersama para sahabatnya yang kami mengira ia adalah solat Subuh. Beliau kemudian bersabda: “Apakah ada salah seorang daripada kamu yang membaca surah (di belakangku)?” Seorang lelaki menjawab, “Saya.” Baginda lalu bersabda: “Kenapa aku ditandingi dalam membaca Al Qur`an?” Riwayat Abu Daud (826), Ibn Majah (848),al-Nasa’ie (919) dan al-Tirmizi (195).
Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda:
وَإِذَا قَرَأَ فَأَنْصِتُوا
Maksudnya: “Jika imam membaca (al-Fatihah), maka diamlah.” Riwayat Muslim (932)
Ini adalah bertepatan dengan firman Allah SWT:
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
Maksudnya: “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Surah al-A’raf: 204)
Walaubagaimanapun, para ulama mengatakan bahawa sekiranya imam adalah seorang yang cepat bacaan al-Fatihahnya contohnya seperti ketika sembahyang terawih, manakala makmum pula perlahan dalam membaca al-Fatihah, maka dibolehkan untuk mula membaca bagi mengelakkan selalu tertinggal.
Oleh itu, hendaklah dilihat pada suasana-suasana dan keadaan-keadaannya. Hal ini sering terjadi ketika solat terawih di kampung-kampung di tempat kita.
Semoga Allah mengurniakan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya. Amin.
Nota Kaki:
[1] Dalam kitab Fath al-Mu’in disebut:
ﻭﺇﻥ ﺳﺒﻘﻪ ﺑﺎﻟﻔﺎﺗﺤﺔ ﺃﻭ اﻟﺘﺸﻬﺪ ﺑﺄﻥ ﻓﺮﻍ ﻣﻦ ﺃﺣﺪﻫﻤﺎ ﻗﺒﻞ ﺷﺮﻭﻉ اﻹﻣﺎﻡ ﻓﻴﻪ ﻟﻢ ﻳﻀﺮ
Maksudnya: “Jika makmum mendahului Imam dengan bacaan al-Fatihah atau tasyahhud yang mana menghabiskan bacaan salah satu dari keduanya sebelum imam memulakan bacaan itu, maka ia tidak memudaratkan.” (Lihat Fath al-Mu’in, 2/48. Lihat juga Mughni al-Muhtaj, 1/255). Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Buat Ibadah Korban Tapi Terlupa Larangan Potong Kuku, Apa Hukumnya
Bagi yang melakukan ibadah korban mereka mempunyai beberapa larangan yang perlu dilakukan bermula 1 Zulhijjah yakni 8 Jun 2024 (iaitu bermula saat masuknya waktu Maghrib pada 7 Jun) sehinggalah selesai melakukan ibadah korban.
Larangan tersebut adalah tidak memotong, mencabut dan mencukur rambut, bulu mahupun kuku. Anjuran ini adalah berdasarkan sabda Nabi Muhamad SAW
Daripada Ummu Salamah r.a., sesungguhnya Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:
مَنْ كَانَ لَهُ ذِبْحٌ يَذْبَحُهُ فَإِذَا أُهِلَّ هِلَالُ ذِي الْحِجَّةِ، فَلَا يَأْخُذَنَّ مِنْ شَعْرِهِ، وَلَا مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئًا حَتَّى يُضَحِّيَ
Maksudnya: “Barangsiapa yang mempunyai binatang korban untuk disembelih, maka apabila terlihatnya anak bulan Zulhijjah, janganlah dia mengambil satu apa pun (yakni memotong) daripada rambutnya, mahupun daripada kukunya sehingga dia selesai berkorban.” (HR Muslim, hadis sahih)
Antara hikmah yang disebutkan adalah supaya setiap juzuk anggota kekal dalam keadaan sempurna agar semuanya dibebaskan dalam api neraka.
Kalau terlupa larangan, bagaimana
Namun begitu sifat manusia mudah lupa, malah ada juga yang tidak mengetahui akan larangan ini. Mereka telah melakukan tiga perkara tersebut sebelum ibadah korban selesai hingga menimbulkan kebimbangan korban tidak sah.
Dalam hal ini apa hukumnya jika seseorang yang melakukan ibadah korban melakukan tiga larangan tersebut.
Menjawab persoalan ini terang Ustazah Asma’ Harun disebutkan dalam kitab fiqh muktamad Imam Syafie, sesungguhnya perintah ini bukan WAJIB (iaitu memotong kuku dan menghilang apa sahaja bulu) kerana bukan dalam keadaan berihram. Sebaliknya perintah tersebut adalah MAKRUH TANZIH.
Apakah maksud makruh tanzih ini? Makruh tanzih adalah perkara yang dituntut oleh syarak supaya ditinggalkan secara tidak muktamad, dan diberi pahala apabila ditinggalkannya kerana mematuhi perintah Allah SWT. Namun tidak dikenakan balasan azab jika dilakukan.
Sumber: Ustazah Asma’ Harun
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Patut Jaga Suami Terlantar Sakit, Pada Masa Yang Sama Isteri Kena Bekerja Cari Nafkah?
Ramai isteri yang diduga dengan keadaan suami yang sakit terlantar, pada masa yang sama isteri harus bekerja mencari nafkah untuk menyara keluarga.
Dilemanya siapa yang perlu menjaga suami yang sakit ini? Jika isteri kekal di rumah menjaganya, bagaimana pula dengan perbelanjaan keluarga. Seseorang harus keluar bekerja untuk menanggung perbelanjaan keluarga. Bagi isteri yang berdepan masalah ini berikit adalah penjelasan dari Mufti Wilayah Persekutuan.
Saya terpaksa bekerja menanggung 7 orang anak masih lagi kecil. Suami seorang yang tidak menunaikan tanggungjwab zahir dan batin terhadap isteri dan anak-anak semasa sihat dan berjaya. Malah suami juga menghilangkan diri tanpa melaksanakan tanggunjawab selama lebih setahun. Persoalannya, siapakah yang wajib menjaga suami ketika sakit saat isteri bekerja sedangkan suami masih mempunyai adik abang dan ibu atau pun perpisahan jalan penyelesaian?
Jawapan :
Para fuqaha bersepakat menyatakan tanggungjawab memberi nafkah kepada ahli keluarga merupakan kewajipan suami [Lihat al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafi’e, 4/277]. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ ۖ وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّـهُ ۚ لَا يُكَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ۚ سَيَجْعَلُ اللَّـهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا
Maksudnya: Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan. (Surah al-Talaq:7)
Ayat ini menjelaskan bahawa nafkah tidak mempunyai kadar tertentu dan nafkah wajib diberikan mengikut kadar kemampuan suami. Allah SWT tidak akan membebankan hambaNya melainkan setiap yang disyariatkan itu mempunyai hikmah yang besar.
Sementara itu, sekira suami tidak memberi nafkah yang sepatutnya kepada isteri, maka keharusan bagi seorang isteri mengambil duit sekadar perlu untuk keperluan dirinya dan anaknya yang merupakan hak mereka. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha. Satu hari Hindun Binti ‘Utbah iaitu isteri kepada Abu Sufyan datang menemui Rasulullah SAW untuk mengadu perihal suaminya. Kata beliau :
إِنَّ أَبَا سُفْيَانَ رَجُلٌ شَحِيحٌ ، لاَ يُعْطِينِي مِنَ النَّفَقَةِ مَا يَكْفِينِي وَيَكْفِي بَنِيَّ إِلاَّ مَا أَخَذْتُ مِنْ مَالِهِ بِغَيْرِ عِلْمِهِ ، فَهَلْ عَلَيَّ فِي ذَلِكَ مِنْ جُنَاحٍ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : خُذِي مِنْ مَالِهِ بِالْمَعْرُوفِ مَا يَكْفِيكِ وَيَكْفِي بَنِيكِ
Maksudnya :” Sesungguhnya Abu Sufyan ini seorang lelaki yang kedekut. Dia tidak memberi nafkah yang mencukupi untuk aku dan anakku. Kalau pun cukup disebabkan aku ambil daripada hartanya tanpa pengetahuannya. Adakah perbuatanku itu salah?. Sabda Rasulullah SAW : ambil lah daripada hartanya dengan cara yang baik yang cukup untuk engkau dan anak engkau.” (Riwayat al-Bukhari (2211) dan Muslim(4574)
Seterusnya, suami yang fakir miskin perlu berusaha sedaya mungkin bagi memenuhi keperluan asas nafkah keluarga mengikut kemampuannya walau secupak makanan asasi setiap hari. Namun, tidak menjadi satu kesalahan sekiranya isterinya seorang kaya raya untuk memberi zakat hartanya kepada suami. Hal tersebut kerana suaminya termasuk asnaf zakat dan bukan dibawah tanggungan isteri. Ini lebih utama mengagihkan zakat kepada keluarga kerabat bahkan mendapat dua ganjaran pahala.
Hal tersebut berdasarkan kisah Rasulullah SAW memerintah para wanita bersedekah walaupun daripada perhiasannya. Lalu Zainab ingin memberi sedekah kepada suaminya iaitu Abdullah bin Mas’ud yang miskin. Kemudian zainab bertanyakan kebenaran memberi zakat kepada suami melalui perantaraan Bilal, Maka Rasulullah menjawab sebagaimana hadis berikut:
فَدَخَلَ بِلالٌ علَى رَسولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ فَسَأَلَهُ، فقالَ له رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: مَن هُما؟ فقالَ: امْرَأَةٌ مِنَ الأنْصارِ وزَيْنَبُ، فقالَ رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ: أيُّ الزَّيانِبِ؟ قالَ: امْرَأَةُ عبدِ اللهِ، فقالَ له رَسولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ : لهما أجْرانِ: أجْرُ القَرابَةِ، وأَجْرُ الصَّدَقَةِ
Maksudnya : Kemudian, Bilal masuk, lalu menanyakan kepada Rasulullah SAW, lantas Rasullullah berkata : Siapa mereka berdua itu ?, Bilal menjawab : Wanita dari Ansar dan Zainab, Rasulullah berkata : Zainab yang mana ?, Bilal menjawab : Zainab isteri Abdullah bin Mas’ud, Sabda Baginda SAW “Ya, ia akan diberi dua pahala, pahala hubungan kaum kerabat dan pahala sedekah.” (Riwayat Bukhari (1466) Riwayat Muslim (1000)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, kami bahagikan kepada dua isu iaitu pengabaian nafkah oleh suami dan persoalan individu yang sepatutnya menjaga suami sakit saat isteri bekerja.
Merujuk isu pertama, suami tidak menunaikan tanggungjawab zahir dan batin terhadap isteri dan anak-anak semasa tempoh sihat dan berjaya serta menghilangkan diri selama lebih setahun. Berdasarkan situasi tersebut, isteri layak untuk menuntut fasakh. Hal ini berdasarkan peruntukan AKTA UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM (WILAYAH-WILAYAH PERSEKUTUAN) 1984 seksyen 52 (1) Seseorang perempuan yang berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan yang berikut, iaitu—
(a) bahawa tempat di mana beradanya suami telah tidak diketahui selama tempoh lebih daripada satu tahun;
(b) bahawa suami telah cuai atau telah tidak mengadakan peruntukan bagi nafkahnya selama tempoh tiga bulan;
(d) bahawa suami telah tidak menunaikan, tanpa sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinannya (nafkah batin) selama tempoh satu tahun
Merujuk isu kedua, sekiranya pihak isteri ingin meneruskan perkahwinan ketika suami terlantar sakit. Maka, siapakah individu yang sepatutnya menjaga suami sakit? memandangkan isteri perlu bekerja bagi menggalas tanggunjawab pembiayaan nafkah keluarga. Oleh itu, kami nyatakan beberapa syor dan cadangan berikut:
- Pihak isteri perlu mengadakan perbincangan dengan ahli keluarga pihak suami yang melibatkan ibu mertua serta adik beradik suami untuk menyusun jadual waktu menjaga suami yang terlantar sakit.
- Waris keluarga pihak suami mempunyai peranan untuk melangsaikan nafkah terhadap anak-anak yang masih kecil apabila suami tiada upaya dan jatuh sakit. Bahkan pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji (4/170-179) menyebut: bapa dan datuk ke atas, wajib memberi nafkah anaknya, cucu dan ke bawah. Oleh itu, mereka yang mempunyai pertalian darah dengan suami perlu turut mengembleng usaha membantu daripada sudut teknikal mahupun memberikan sokongan moral serta bantuan kewangan.
- Pihak isteri memohon pengecualian kepada majikan untuk pulang awal bagi menguruskan hal ehwal anak-anaknya serta menjaga suami yang terlantar sakit.
- Sekiranya gaji isteri tidak mencukupi untuk menanggung keluarga mahupun kos rawatan suami maka disarankan untuk memohon bantuan baitulmal. Namun, pihak isteri diharuskan mengambil duit simpanan suami bagi mencukupi kadar keperluan isteri dan anak-anaknya berdasarkan hadis yang telah dikemukakan .
Pada hakikatnya, tiada kewajipan isteri menanggung suami, namun ia hanya sebagai sumbangan ikhlas seorang isteri serta satu pengorbanan yang sangat besar. Bukan mudah untuk menggalas tanggungjawab menyara keluarga disamping menjaga suami yang terlantar sakit. Ia memerlukan kekuatan mental, fizikal dan rohani dalam pengurusan hal ehwal rumahtangga yang hanya terletak pada bahu isteri. Tidak dinafikan, pasangan suami isteri mempunyai hak masing-masing namun atas dasar toleransi dalam perkahwinan pihak isteri memilih untuk terus berkhidmat pada suami yang terlantar sakit.
Bacaan tambahan berkenaan nafkah, sila rujuk beberapa artikel kami seperti berikut:
Al-Kafi #1290: Suami Membiarkan Isteri Menanggung Nafkah Keluarga
Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-175: Tinggal Isteri Tanpa Nafkah, Adakah Jatuh Talaq
Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-289: Hukum Suami Tidak Bekerja Dan Menjadi Suri Rumah
Penutup
Tuntasnya, berdasarkan dalil serta hujah yang dikemukan, isteri mempunyai pilihan untuk meneruskan perkahwinan mahupun sebaliknya rentetan pihak suami mengabaikan nafkah. Tuntutan fasakh adalah jalan keluar bagi isteri yang diabaikan hak nafkahnya. Hal ini berdasarkan hadith daripada Abi Hurairah RA, katanya:
فِي الرَّجُلِ لاَ يَجِدُ مَا يُنْفِقُ عَلَى امْرَأَتِهِ قَالَ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمَا
Maksudnya: “Nabi bersabda tentang seorang lelaki yang tidak mempunyai sesuatu untuk diberi nafaqah kepada isterinya: “Pisahkan mereka berdua.”
Riwayat al-Daraqutni (3/297)
Walaubagaimanapun, sekiranya isteri redha untuk meneruskan hidup bersama suami yang sakit dan ingin berkhidmat menjaganya, maka ia merupakan satu pilihan atas dasar kebaikan serta ihsan seorang isteri. Sebagai kata motivasi, pandanglah ujian dengan hikmah dan menjadikan tempoh menjaga suami sebagai ladang menuai pahala sebanyak mungkin. Semoga Allah SWT memberikan ganjaran yang selayaknya kepada para isteri yang berjiwa kental menghadapi ujian dengan sabar dan redha. Marilah panjatkan doa agar suami puan diberikan kesembuhan serta mendapat hidayah untuk melunaskan segala tanggungjawab yang telah diabaikan selama ini. Kami yakin, berkat pengorbanan seorang isteri pasti akan ada sinar kebahagian kelak. Akhir kalam, berilah yang terbaik kepada ahli keluargamu. Daripada Aisyah binti Abi Bakar R.Anha, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِي
Maksudnya: “Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap keluarganya, dan aku adalah orang yang paling baik terhadap keluargaku.” Riwayat al-Tirmidzi (3895). Beliau mengatakan hadis ini hasan sahih.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suami Isteri Berniaga, Untung Bahagi Dua. Perlukah Bayar Nafkah Lagi Pada Isteri?
Hari ini ramai pasangan suami isteri berkerjasama mengusahakan perniagaan demi meningkatkan tahap ekonomi keluarga. Dalam hal keuntungan pula untuk memudahkan ia dibahagi dua.
Namun menjadi persoalan selepas membahagikan keuntungan perlukah nafkah kepada isteri dibayar lagi. Perkara ini ditanyakan oleh seorang netizen kepada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Berikut adalah jawapan yang diberikan, semoga menjadi panduan buat pasangan suami isteri yang mengusahakan perniagaan bersama.
Asslamualaikum wbt
Saya ingin bertanya berkaitan nafkah. Saya dan isteri sama-sama berniaga di rumah. Saling bantu membantu. Keuntungan berniaga untuk bayar rumah, bil, barang dapur dan lain-lain keperluan. Selebihnya kami bahagikan sama rata. Jadi perlukah lagi saya memberikan nafkah duit kepada isteri.? Pendapatan saya menjadi kecil sebab sudah dibahagikan untuk komitmen tadi. Kalau ikutkan makan, pakain, tempat tinggal sudah tersedia. Saya rasa terbeban, sebab nak buat simpanan sendiri lagi dan nak hulurkan kepada ibu bapa di kampung. Wajibkah lagi saya memberi nafkah wang kepada isteri.? Jika isteri tidak redha macam mana? Terima kasih.
RINGKASAN JAWAPAN
Kami simpulkan jawapan dari persoalan di atas melalui beberapa isi yang utama:
- Nafkah ialah mengeluarkan belanja atau sara hidup kepada mereka yang wajib atas seseorang itu untuk membiayainya.
- Para ulama bersepakat (Ijma’) suami wajib memberi nafkah kepada isterinya.
- Suami wajib memberi nafkah kepada isteri walaupun isteri ada harta atau pendapatan.
- Sekiranya isteri redha tidak diberi nafkah, suami terlepas dari kewajipannya. Namun sebaliknya jika suami enggan untuk memberi nafkah, nafkah tersebut akan menjadi hutang bagi pihak isteri.
- Kadar nafkah ialah melihat kepada kemampuan keadaan suami.
- Nafkah kepada keluarga tetap wajib meskipun ketua keluarga jatuh miskin, manakala nafkah kepada ibu bapa hanya wajib jika anak itu mampu. Majoriti ulama berpendapat nafkah terhadapa isteri dan anak lebih utama daripada ibu bapa.
HURAIAN JAWAPAN
Firman Allah SWT:
ٱلرِّجَالُ قَوَّٰمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٖ وَبِمَآ أَنفَقُواْ مِنۡ أَمۡوَٰلِهِمۡۚ
Maksudnya: “laki-laki (suami) itu pelindung bagi perempuan (isteri), kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahgian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (laki-laki) telah memberikan nafkah dan hartanya.” Surah al-Nisa’ (34)
Sayyid Qutub dalam mantafsirkan ayat ini katanya:
Allah telah menciptakan manusia lelaki dan perempuan sebagai suami isteri mengikut peraturan semesta untuk membangunkan alam ini. Di antara tugas-tugas perempuan yang telah dijadikan Allah ialah mengandung, melahir, menyusu dan membela anak selaku hasil hubungan dengan lelaki.
Tugas-tugas ini adalah tugas yang besar dan penting bukannya tugas yang senang dan kecil yang boleh dilaksanakan begitu sahaja tanpa persediaan jasmani, persediaan kejiwaan dan persediaan amali yang mendalam dalam diri perempuan.
Oleh itu adalah adil bagi Allah meletakkan ke atas bahu lelaki tugas mengadakan keperluan-keperluan rumahtangga dan tugas memberi perlindungan kepada perempuan supaya ia dapat memberi tumpuan kepada tugas yang penting ini.
Tentulah tidak sewajarnya ia dipaksa mengandung, melahir, menyusu dan memelihara anak-anak sedangkan serentak dalam waktu yang sama ia terpaksa bekerja, berpenat dan berjaga untuk memelihara keselamatan dirinya dan keselamatan anaknya.
Begitu juga adil bagi Allah mengurniakan kepada lelaki dan perempuan ciri-ciri khusus masing-masing pada struktur anggota, saraf, akal dan jiwa mereka masing-masing, iaitu ciri-ciri yang dapat membantu mereka dalam kerja-kerja melaksanakan tugas mereka masing-masing. (Lihat: Fi Zilal al-Quran, Dar al-Syuruq 2009M al-Qahirah 2/650)
Manakala terdapat hadis Nabi SAW yang menyuruh kepada perkara tersebut berdasarkan hadis dari Mu’awiyah al Qusyairi R.anhu telah bertanya kepada Nabi SAW:
يا رسولَ اللَّهِ ، ما حقُّ زَوجةِ أحدِنا علَيهِ ؟ ، قالَ : أن تُطْعِمَها إذا طَعِمتَ ، وتَكْسوها إذا اكتسَيتَ ، أوِ اكتسَبتَ ، ولا تضربِ الوَجهَ ، ولا تُقَبِّح ، ولا تَهْجُرْ إلَّا في البَيتِ
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang dari kami yang menjadi kewajipan suaminya?” Baginda menjawab,”Engkau memberi makan kepadanya, jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya, jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau memburukkannya, dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah”. (Lihat: Sunan Abi Daud, al-Maktabah al-Asriyyah Birut, 2/244)
Sehubungan dengan itu, majoriti ulama mengatakan nafkah yang wajib diberi kepada isteri itu ialah tujuh perkara:
- Makanan
- Barang-barang dapur
- Pakain
- Tempat tinggal
- Alat-alat untuk membersihkan diri
- Barangan rumah
- Pembantu kepada isteri jika sekiranya kebiasaannya isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
(Lihat: Mughni al-Muhtaj, Dar al-Fikri Birut, 3/426, al-Fiqh al-Islam wa Adillatuh, Dar al-Fikri Damsyiq, 10/7349)
Para ulama bersepakat (Ijma’) suami wajib memberi nafkah kepada isterinya. Ini bersandarkan kepada firman Allah SWT dalam Surah al-Baqarah ayat 233 yang tertulis diatas. Malahan ia termasuk juga sekiranya isteri mempunyai pendapatan, harta atau pekerjaan. Kewajipan nafkah tetap dipangku oleh suami.
Bahkan meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan anak-anak dianggap sebagai satu dosa berdalilkan sabda Nabi SAW yang berikut. Abdullah bin ‘Amr bin al-Ash berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ
Maksudnya: Cukuplah seorang lelaki itu dikira berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berada di bawah penjagaannya. (Lihat: Sunan Abi Daud, al-Maktabah al-Asriyyah Birut, 2/132)
Di dalam perbahasan nafkah suami terhadap isteri, para ulama feqah membahagikan kepada tiga golongan suami, yang senang, sederhana dan susah. Sekiranya suami merupakan orang susah, maka cukup sekadar mengeluarkan nafkah yang asas. Seperti mengeluarkan secupak beras berserta dengan lauk asas yang mengikut tradisi setempat.
Kemudian, menyediakan pakaian asas untuk dipakai isteri mengikut pakaian yang dipakai masyarakat setempat sama ada ketika di rumah dan ketika keluar dari rumah, cukup sekadar menutup aurat serta mengikut budaya pakaian orang Islam setempat.
Kemudian, menyediakan rumah mengikut kemampuan, tanpa disyaratkan untuk memiliki rumah tersebut, sudah memadai sekiranya menyewa. Sekiranya suami yang tidak berkemampuan ini menunaikan tanggungjawab dengan memberi nafkah asas ini, maka isteri tidak berhak untuk memohon fasakh. (Lihat: Hasyiyah al-Bajuri ala Ibn Qasim, Halabi Fatoni, 2/190-191)
Terdapat pelbagai nas al-Quran dan Sunnah berkenaan kemampuan nafkah suami di antaranya, Firman Allah SWT:
لِيُنفِقۡ ذُو سَعَةٖ مِّن سَعَتِهِۦۖ وَمَن قُدِرَ عَلَيۡهِ رِزۡقُهُۥ فَلۡيُنفِقۡ مِمَّآ ءَاتَىٰهُ ٱللَّهُۚ لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفۡسًا إِلَّا مَآ ءَاتَىٰهَاۚ سَيَجۡعَلُ ٱللَّهُ بَعۡدَ عُسۡرٖ يُسۡرٗا
Maksudnya: Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang disempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan. Surah al-Talaq (7)
KESIMPULAN
Dalam kondisi saudara, kami menasihatkan supaya saudara berbincang dengan isteri tentang nafkah yang berkaitan selain daripada nafkah yang asas seperti alat-alat untuk membersihkan diri dan seumpamanya. Namun perlu diingatkan bahawa pemberian nafkah ini hendaklah mengikut kemampuan suami.
Selain itu, sekiranya si isteri redha dengan suami tidak memberi nafkah zahir, adalah dibenarkan. Tetapi apabila muncul masalah di kemudian hari, mungkin isteri akan mengungkit dan akan mendatangkan masalah yang lebih besar.
Justeru, suami perlu bertekad untuk menguruskan nafkah keluarga dengan baik. Perlu sentiasa berunding dengan hikmah dan baik dengan isteri. Dicadangkan juga suami dan isteri menyediakan plan tindakan bersama bagi mengurus kewangan keluarga.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI