Dalam perkembangan masa kini, banyak berlaku perubahan dalam gaya hidup termasuklah isu jemputan ke majlis perkahwinan. Justeru kami menyatakan beberapa kaedah asas yang berkaitan dengan isu ini.
Antaranya:
العادة محكَّمة
Maksudnya: Adat itu menjadi penentu hukum.
Ini bermakna, adat itu boleh menjadi penentu atau pemutus hukum dalam permasalahan-permasalahan yang berlaku. Yang mana permasalahan tersebut tidak terdapat padanya dalil-dalil yang jelas dalam menjelaskan hukumnya.
Ads
Justeru secara umumnya, hukum bagi perbuatan ini adalah harus. Ini juga bertepatan dengan sebuah kaedah fiqh yang menyebut:
الوَسَائِلُ لَهَا أَحْكَام المَقَاصِد
Maksudnya: Wasilah-wasilah mengambil pakai hukum maqasid.
Justeru, sekiranya tujuan seseorang itu benar-benar ingin menjemput orang ramai hadir ke majlis perkahwinannya, adalah dibolehkan untuk dia menggunakan apa sahaja wasilah menjemput yang harus sama ada melalui lisan, kad jemputan, atau aplikasi media sosial seperti facebook, twitter, dan seumpamanya.
Ads
KESIMPULAN
Secara kebiasaannya jemputan yang datang dalam bentuk facebook event ini sekadar proses pemudah cara dalam menentukan jumlah bilangan individu yang akan hadir ke majlis perkahwinan tersebut dari kalangan rakan-rakan facebook pengantin. Bahkan kebiasaannya mereka akan menyebut bahawa kad jemputan akan menyusul sekiranya kita menekan pilihan going (akan hadir).
Meskipun begitu, sekiranya jemputan itu datang dalam bentuk yang umum seperti jemputan perkahwinan di majlis yang terdapat di dalamnya ramai orang, dan kita berada dalam majlis tersebut, maka tidak menjadi tuntutan (kewajipan) untuk kita menghadirinya di sisi majoriti ulama. Demikian juga kita katakan kepada isu jemputan yang datang melalui facebook event, kumpulan whats app (whats app group), dan sebagainya yang datang dalam bentuk jemputan umum.
Ads
Oleh yang demikian, secara asasnya wajib bagi anda untuk memenuhi undangan perkahwinan yang ditujukan khas kepada anda meskipun ia dijemput melalui facebook. Tambahan pula ia turut disertakan pula dengan jemputan yang sama melalui medium-medium lain seperti jemputan secara berhadapan, kad jemputan, dan selainnya.
Hukum wajib ini sekiranya anda tidak ada sebarang keuzuran yang menghalang. Namun jika anda tidak dapat menghadirinya disebabkan terdapatnya keuzuran-keuzuran seperti yang telah kami nyatakan, maka ia tidaklah dianggap sebagai berdosa. Sebaiknya, sampaikanlah permohonan maaf kepada mereka yang menjemput serta perbanyakkanlah berdoa kepada pasangan yang melangsungkan perkahwinan agar mendapat rahmat dan berkat dari Allah S.W.T.
Kucing adalah haiwan peliharaan yang menjadi pilihan ramai pencinta haiwan. Memelihara haiwan berbulu halus ini dipercayai memberikan banyak manfaat salah satunya dapat menghilangkan stres. Melihat gelagat si comel ini membuatkan hati terhibur dan tenang.
Bagi pencinta kucing, detik menghadapi ‘kehilangan’ si comel ini pasti menjadi momen yang menyakitkan apatahlagi jika si comel itu sudah dipelihara lama. Sakitnya seperti menghadapi kehilangan ahli keluarga.
Ada yang berpendapat bahawa si pencinta kucing boleh menemui kucing-kucing kesayangan mereka di syurga. Benarkan pendapat ini?
Bolehkah saya bertemu semula dengan kucing peliharaan kesayangan saya yang telah meninggal dunia di akhirat nanti ?
JAWAPAN:
Sebagai umat Islam kita dituntut untuk melakukan kebaikan kepada kesemua makhluk. Ia merangkumi berbuat baik kepada manusia sama ada orang Islam atau bukan Islam, demikian juga kita dituntut untuk berbuat baik kepada haiwan. Ini seperti yang diriwayatkan oleh Syaddad bin Aus R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah mewajibkan berbuat ihsan kepada setiap sesuatu.
Riwayat Muslim (1955)
Hadis ini jelas dalam menyatakan kewajiban berlaku ihsan kepada setiap makhluk. Kata Syeikh Abd al-Rahman bin Nasir al-Sa’di : ‘’Maka termasuklah antaranya berbuat ihsan kepada kesemua kategori manusia, dan juga kepada haiwan-haiwan. Sehinggakan pada saat ingin menyembelih haiwan juga dituntut (untuk berlaku ihsan)’’. Rujuk Bahjah Qulub Al-Abrar, Al-Sa’di (1/127).
Dari sudut hukum fekah, perkataan كَتَبَ menunjukkan kepada hukum wajib. Ini seperti yang dikatakan oleh Imam Ibn Rajab al-Hanbali: ‘’Lafaz Al-Kitabah membawa hukum wajib di sisi para fuqaha dan usuliyyun, (dan pendapat ini) diperselisihkan oleh sebahagian mereka. Sesungguhnya diketahui pengunaan lafaz al-Kitabah ini di dalam al-Quran terhadap perkara yang wajib dan mesti dibuat”. Rujuk Tafsir Ibn Rajab (1/617).
Justeru apabila kita menyatakan bahawa hukum berbuat ihsan dengan haiwan adalah wajib, maka menyakiti dan berbuat kezaliman kepada haiwan-haiwan tanpa sebarang yang dibenarkan oleh syarak adalah haram hukumnya. Bahkan pengabaian dalam hal ini boleh menyebabkan seseorang itu ditempatkan ke dalam neraka. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Abdullah bin ‘Umar R.A. bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Seorang perempuan diazab disebabkan seekor kucing yang dia kurung sehingga ia mati kelaparan. Maka wanita tersebut masuk ke dalam neraka disebabkannya.
Beberapa perbuatan zalim yang dilakukan oleh perempuan ini kepada kucing tersebut disebutkan di dalam sambungan hadis di atas iaitu dikatakan kepadanya:
Maksudnya: Kamu tidak memberi makan dan minum kepadanya ketika kamu mengurungnya. Begitu juga kamu tidak melepaskannya sehingga dia boleh makan serangga yang berada di tanah.
Riwayat Al-Bukhari (2365)
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, berkenaan bolehkah seseorang itu bertemu dengan haiwan peliharaannya yang disayangi di akhirat kelak, berikut kami kongsikan sebuah riwayat daripada Abu Hurairah R.A bahawa beliau berkata:
إن الله يحشر الخلق كلهم، كل دابة وطائر وإنسان، يقول للبهائم والطيركونوا ترابًا
Maksudnya: Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan makhluk kesemuanya (pada hari akhirat kelak). (Iaitu) setiap haiwan, burung-burung, dan juga manusia. Lalu Allah berkata kepada haiwan-haiwan dan juga burung: ‘’Jadilah kamu tanah’’.
Lihat Tafsir Al-Thabari (24/181)
TIDAK SAMA DENGAN MANUSIA
Ini menunjukkan, keadaan haiwan di akhirat kelak tidaklah sama dengan keadaan umat manusia. Dari sudut amalan mereka tidak akan dihitung pada kebaikan dan keburukannya, begitu juga mereka tidak dimasukkan ke dalam syurga-syurga Allah seperti golongan manusia yang bertakwa. Sebaliknya, kesemua haiwan akan menjadi debu tanah pada hari akhirat kelak.
Meskipun begitu, seperti yang kita ketahui bahawa para penghuni syurga dijanjikan begitu banyak kebaikan dan kenikmatan yang tidak terhitung jumlahnya. Ini disebutkan di dalam begitu banyak nas, antaranya firman Allah S.W.T:
لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ
Maksudnya: Buat mereka (para penghuni syurga) apa sahaja yang mereka mahukan dan di sisi kami ada penambahan (nikmat).
Surah Qaf (35)
Imam Ibn Jarir al-Thabari dalam tafsiran beliau ke atas ayat ini berkata: ‘’Bagi golongan mereka ini yang bertakwa apa sahaja yang mereka mahukan di dalam syurga. Yang mana telah disediakan kepada mereka apa sahaja yang jiwa mereka mahukan serta keindahan-keindahan buat pemandangan mereka’’. Rujuk Al-Jami’ al-Bayan, Ibn Jarir al-Thabari (22/367).
Demikian juga firman Allah S.W.T:
لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ
Maksudnya: Buat mereka (para penghuni syurga) buah-buahan di dalam syurga dan buat mereka apa sahaja yang mereka minta.
Surah Yasin (57)
Kata Imam al-Baghawi: ‘’Bagi mereka (para penghuni syurga) itu apa sahaja yang mereka cita-citakan dan juga apa sahaja yang mereka mahukan’’. Rujuk Tafsir al-Baghawi (7/22).
KESIMPULAN
Setiap manusia itu lebih utama untuk berusaha dalam memastikan dirinya ditempatkan oleh Allah S.W.T ke dalam syurga melalui amalan soleh di dunia. Seperti yang diketahui, menjaga kebajikan haiwan-haiwan peliharaan adalah termasuk dalam amalan soleh yang boleh membawa seseorang menuju ke syurga.
Justeru, saat seseorang itu berada di syurga kelak sudah pastilah segala kehendak dan kemahuannya akan dituruti sebagai ganjaran dari Allah S.W.T buat dirinya. Inilah yang Allah S.W.T firmankan dengan kata-Nya:
Maksudnya: Di dalamnya (syurga) terdapat perkara-perkara yang menjadi syahwat (kehendak) kepada jiwa dan juga perkara-perkara yang melazatkan pemandangan mata.
Surah Al-Zukhruf (71)
Imam Al-Thabari apabila mensyarahkan ayat ini meletakkan sebuah riwayat bahawa seorang arab badwi bertanya kepada Rasulullah S.A.W:
يا رسول الله إني أحبّ الإبلَ فهل في الجنة إبل فقال يا أعرابيّ إنْ يُدْخِلْكَ اللهُ الجَنَّةَ إنْ شاءَ اللهُ فَفِيها ما اشْتَهَتْ نَفْسُكَ وَلَذَّتْ عَيْنَاك
Maksudnya: ‘’Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mencintai unta. Adakah di syurga nanti ada unta ?’’ Lalu baginda berkata: ‘’Wahai arab badwi, sekiranya Allah memasukkan kamu ke dalam syurga Insha Allah, maka di dalamnya terdapat apa sahaja yang kamu kehendaki dan melazatkan pemandangan matamu”.
Alhamdulillah semakin ramai ibubapa yang memilih aliran tahfiz untuk anak-anak. Sebenarnya elok jika ‘dikorbankan’ 3 hingga 4 tahun masa anak-anak untuk mendalami Al-Quran yang bakal menolong ibu bapa sejak dari kubur hingga ke syurga.
Namun, sebelum menghantar anak-anak ke mana-mana pusat tahfiz, elok sekiranya kita periksa beberapa perkara antaranya:
ADAKAH ANAK KITA BERMINAT UNTUK MENGHAFAL
Tidak dapat dinafikan usaha menghafal Al-Quran penuh dengan liku-liku. Anak-anak perlu berminat dan JANGAN sekali-kali mereka dimasukkan ke mana-mana pusat tahfiz atas paksaan.
Anak-anak perlu didedahkan dengan dunia tahfiz seawal umur 7 tahun. Setiap hari, hadis-hadis fadhilat (dan antaranya fadilat Al Quran) dibacakan, agar mereka tahu kelebihan menjadi hafiz Al Quran.
Pada setiap cuti hujung tahun, mereka akan mengikuti program kem tahfiz supaya mereka didedahkan dengan kehidupan di madrasah tahfiz. Memang la susah nak pujuk mereka pergi kem, tapi pujuk la dengan sesuatu. Mungkin pujuk dengan pergi bercuti. Sekali sebelum pergi kem dan sekali lepas balik kem.
Alhamdulillah, dengan cara ini mereka yang minta dimasukkan ke Madrasah Tahfiz.
ALIRAN TAHFIZ MANA YANG SESUAI DENGAN MEREKA
Terdapat aliran tahfiz pondok/madrasah yang hanya mengajarkan hafazan dan fardu ain semata-mata.
Ada aliran yang mengajar akademik dan hafazan (maahad). Target yang tak membebakan, biasanya 6 juzuk setahun.
Ada aliran yang menekankan kecemerlangan hafazan dan akademik (MRSM Ulul Albab)
Ibubapa harus tahu aliran mana yang nak dipilih. Kelebihan dan kekurangan setiap aliran. Kaedah yang digunakan.
PUSAT TAHFIZ MANA YANG SESUAI UNTUK ANAK KITA
a) Jarak
Saya ada mendapat panggilan daripada seorang nenek yang cucunya berada di Johor, ingin memasukkan cucunya ke Madrasah Tahfiz Kg Sempeneh Batu Kurau, PERAK sebab katanya, dari perbincangan dgn kawan-kawan, bahawa madrasah ini sangat bagus.
Saya tegaskan, madrasah yang bagus adalah madrasah yang tak jauh dari rumah, sebab ibubapa perlu selalu menjengok anak-anak di madrasah. Jadi untuk kes ini, mungkin, lebih baik masukkan anak di madrasad sekitar Johor.
Bagi anak-anak di bawah umur 15 tahun, mungkin lebih baik belajar di pusat tahfiz yang agak tidak jauh dari rumah, agar senang nak menziarah. Dah besar, hantar ke luar negara pun tak apa dah.
b) Pusat Tahfiz
Pergi melawat pusat tahfiz yang kita nak hantar anak2 mengaji nanti. Bukan apa, tengok keadaan pusat tahfiz itu.
Sememangnya pengajian agama memerlukan mujahadah dan pengorbanan. Dengan susah payah, pengajian agama akan lebih mudah masuk.
Namun, kita kena ukur baju di badan sendiri. Tahap mana yang anak kita (dan kita sendiri) boleh tahan.
KOS PENGAJIAN
Pastikan yuran dan kos-kos berkaitan mampu untuk kita jelaskan, sebaik-baiknya sebelum masuk bulan berkenaan. Kesian pada anak kita, apabila kita tidak dapat jelaskan yuran bulanan mereka secara teratur. Ia akan memberi kesan pada pengajian mereka.
Pastikan sumber rezeki kita halal dan tiada syubahat.
NIAT DAN AMALAN KITA
Sebenarnya, inilah yang paling penting. Apakah niat kita?
Maulana Mansor, Mudir Madrasah Seri Petaling, meminta ibubapa yang menghantar anak-anak ke madrasah beliau untuk memasang beberapa niat, antaranya:
i) niat untuk beramal dengan ilmu yang bakal di pelajari
ii) niat mewaqafkan anak di jalan Allah sebagaimana keluarga Imran mewaqafkan Maryam a.s.
Ada yang menghantar anak ke pusat tahfiz kerana anak terlalu nakal, atau tiada harapan di bidang akademik dan lain-lain.
Betulkan niat kita.
Di samping itu, betulkan amalan kita. Kita kena belajar menjadikan suasana rumah kita persis suasana di madrasah.
Jangan kita tagih pengorbanan daripada anak namun kita sendiri tidak mahu berkorban untuk agama.
Apa pun, saya mengucapkan syabas kepada ibubapa yang ada terlintas untuk menghantar anak ke aliran tahfiz.
Ini adalah bukti, bahawa tuan/puan ada fikir dan risau serta bimbang tentang keadaan agama dan akhirat anak kita.
Semoga Allah memudahkan semua urusan kita
Semoga Allah menerima zuriat kita sebagai Penjaga Qalam Nya dan pewaris anbia
Sumber kredit: FB: Madrasah Aliyyah Tahfiz Al-Quran Khasiful Uloom
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga, pastinya menginginkan zuriat sebagai penyeri rumah tangga. Namun tidak semua pasangan bernasib baik memiliki cahaya mata yang didambakan. Setahun, dua tahun, tiga tahun namun zuriat yang diidamkan masih juga belum ‘muncul.’ Orang-orang sekeliling sudah mula bertubu-tubi bertanya bila nak dapat anak ni? Ya! Soalan yang sukar dijawab dan tiada jawapan.
Penderaan dari segi jiwa terutamanya wanita tentunya membuatkan kehidupan diselimuti kesedihan. Pastinya apabila melihat pasangan lain yang mengendong anak, hati terasa sedih dan pilu. Tertanya-tanya bilakah saatnya akan dikurniakan zuriat yang diidam-idamkan.
Perkongsian kisar benar seorang wanita yang dipetik dari laman Facebooknya mungkin boleh dijadikan sumber inspirasi buat wanita di luar sana yang sedang ‘berjuang’ untuk mendapatkan zuriat. Moga kalian semua terus kuat, terus berusaha dan jangan putus-putus berdoa agar dikurniakan zuriat suatu hari nanti.
Zuriat ( kisah benar )
Sekadar inspirasi utk yg lambat dpt cahaya mata.
CEMBURU DENGAN WANITA YANG ADA ZURIAT
Saya bernikah pada tahun 1998. Zuriat? Ya, anak, penyeri rumahtangga. Semua wanita impikan. Mimpikan. Inginkan. Begitu juga saya dan suami. Keluarga sikit tak kisah, bagi mereka itu semua Allah yg punya kuasa. Tapi tidak bagi saya, saya sangat teringin zuriat sendiri. Begitu juga suami. Suami sering ingatkan saya, sabar ya Sayang.
Saya seperti wanita mental bila menjelang 10 tahun perkahwinan, air mata peneman, sejadah bersiram air mata setiap hari, saya sngt cemburu dgn wanita yg melahirkan zuriat, bila kawan2 bersalin, saya balik rumah dah kurungkan diri berhari2. Allah, dimana silap saya sampai begini saya di uji.. Allahhuakhbar. rapuhnya iman saya bila saya mula terfikir nak culik anak org.
HAMIL DALAM USIA 41 TAHUN
Hari berganti, saya tak bercampur masyarakat, hanya pergi balik kerja, begitulah sehingga 19 tahun usia perkahwinan. Doa sedetik tak pernah putus dlm hati. Sangat teringin utk jadi ibu, punya janin di dalam rahim, sampai kan saya pernah berdoa, Ya allah, bagilah peluang pada hambamu ini utk merasa nikmat menjadi ibu, walaupun janin yg cacat sekalipun, aku sanggup Ya Allah … Allah hu Akbar ..
Setiap hari saya menunggu dah 20 tahun, sehingga saya jatuh sakit, Allah, dugaan .. Saya redha andai ini bahagian saya. Saya ke hospital utk terima rawatan, ambil darah, urin test … Doctor dtg kepada saya sambil tanya, puan sekarang umur berapa ? Saya jawab 41 . Doctor senyum, dia ckp puan hamil tau… serta merta, bergenang air mata saya .. Allahhuakbar, ya Allah .. Allah maha berkuasa . Allahmdulillah …. Habis segala puji utk Allah. Ya, sya disahkan hamil 4 bulan..
AIR MATA KESYUKURAN
Perasaan saya, melangkah keluar hospital, diri rasa diawangan, rasa mcm mimpi. Memandu pulang dlm keadaan gigil. Sampai rumah saya kaku, diam sampai suami saya pulang. Saya ajak suami berjemaah, dia kata nti abg mandi dulu. Selesai solat, saya pegang tangan suami, saya tatap mata dia, tapi suami seperti biasa, sabar ya sayang, Allah belum beri kita rezeki, saya dpt lihat air mata suami walau dia cuba sembunyikan. Saya gengam tangan dia, saya ckp, abg, syg mengandung 4 bulan. Sepantas kilat terkeluar dari mulut suami, apa?? Betul ke syg? Betul ??? Syukur ya Allah.. Tinggi suami menadah tangan mensyukuri rezeki Allah. berderai air mata kami suami isteri.
SUAMI AMBIL CUTI SEMINGGU, SETIAP MALAM DISEJADAH
Suami ambil cuti seminggu, selama seminggu setiap malam dirinya disejadah, tak henti bersyukur. hidup saya seperti mati hidup balik. Saya mula nampak cahaya matahari. Saya sudah ketawa, saya sngt bahagia .
Kandungan saya tiada masaalah, bersalin ceazer sebab anak besar. 11.00 mlm saya msuk dewan bedah, 11. 15 pm saya dah nampak anak saya. Syukur ya Allah, bagi saya rasa jadi ibu. Anak saya berambut lebat hitam, kulit sangat merah, perempuan, cukup sifat dan sempurna, berat 4.3 kg. Tak berhenti di mulut saya, syukur ya Allah, syukur Alhamdulillah. Satu2 nya anak tunggal saya kerana saya tidak d benarkan hamil lagi memandangkan usia sudah 41 tahun.
Puteri Marissa bt Abdul Rahman Dikau segalanya bagi mama dan papa Alhamdulillah..
Sumber kredit: Nor Farah Dilah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...