Ketika ini ramai wanita yang bekerjaya yang sering kali kepenatan bila pulang ke rumah.
Apatah lagi sesudah sampai perlu menguruskan keperluan keluarga dan anak-anak.
Disebabkan ini mungkin ada wanita yang hilang selera bila diajak ‘bersama’ oleh suami. Malah ada yang pernah berbohong mengatakan dalam keadaan haid untuk mengelak dari bersama suami. Tapi apa pula hukum perbuatan isteri yang begini?
Secara asasnya isteri dilarang menafikan hak suami ke atas dirinya, bahkan menolak permintaan suami untuk bersetubuh dengan memberi helah adalah berdosa besar melainkan pada keuzuran syarak seperti ketika haid, nifas, keadaan zihar, sakit dan ketika ihram.
Walau bagaimanapun dalam kehidupan serba moden di mana isteri turut sama keluar bekerja disamping masih bertanggungjawab menjaga urusan rumah tangga, maka sebaiknya kedua-dua pasangan saling berbincang bagi mencari kesefahaman dan kesepakatan dalam hubungan suami isteri untuk memelihara hak kedua-dua pasangan.
Huraian Jawapan:
Tanggungjawab isteri mentaati perintah suami pada perkara yang ma’ruf selagi dalam kerangka syarak. Bahkan, terdapat hak-hak suami yang perlu dilunaskan oleh seorang isteri. Para fuqaha bersepakat bahawa suami berhak mengajak isterinya untuk bersetubuh pada bila-bila masa yang dia mahu melainkan pada alasan-alasan syarie seperti waktu ketika haid, nifas, keadaan zihar dan ketika ihram.
Begitu juga, nusyuz boleh terjadi apabila jika isteri menolak hubungan seksual walaupun dalam bentuk memegang pada anggota yang dipilih suami. Namun tidak dianggap nusyuz isteri menolak kerana uzur seperti wanita tengah sakit yang membawa mudarat dengan bersetubuh, farajnya luka dan sedang haid . Sekiranya tiada keuzuran syarak, maka menjadi kewajiban isteri menunaikan permintaan suami untuk bersetubuh. Bahkan, berdosa besar sekiranya isteri menolak berdasarkan dalil yang menunjukkan ancaman.[1]
Ancaman yang dimaksudkan berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila seorang lelaki mengajak isterinya ke katil (dengan tujuan untuk berkelamin), lalu isteri itu menolaknya, maka suami tersebut tidur dalam keadaan marah dengan isterinya. Dengan itu, para malaikat akan melaknatnya (isteri) sehinggalah dia bangun (daripada tidurnya) pada waktu pagi.”
Riwayat al-Bukhari
Pengajaran daripada hadis tersebut menunjukkan besarnya hak suami ke atas isterinya. Ini menjadi dalil bahawa haram bagi seorang isteri itu menolak ajakan suami mahupun berlengah-lengah atau dipaksa suaminya mengajak ke tempat tidur untuk istimta’ (berseronok) dan bersetubuh. Menolak permintaan tersebut dianggap sebagai dosa besar disebabkan malaikat melaknatnya sehingga pagi. [2]
Sementara, Abu Daud menjelaskan hadis ini menunjukkan bahawa isteri wajib memenuhi permintaan suaminya untuk bersetubuh walaupun sedang dalam keadaan sibuk dengan urusan-urusan yang penting. [3]
Dalam sebuah riwayat yang lain daripada Abdillah Abi Aufa bahawa Nabi SAW bersabda:
Ads
والَّذي نَفسُ محمَّدٍ بيدِهِ لا تؤدِّي المرأةُ حقَّ ربِّها حتَّى تؤدِّيَ حقَّ زوجِها ولو سألَها نفسَها وَهيَ علَى قتَبٍ لم تمنعْهُ
Maksudnya: “Demi Dzat yang jiwa Muhammad berada dalam genggamannya, seorang isteri dianggap belum memenuhi kewajiban terhadap Allah sehingga dia menunaikan kewajiban terhadap suaminya, sekiranya seorang suami meminta haknya kepada isterinya dan ketika itu dia berada di atas belakang unta, isterinya tidak boleh menolak.”
Sahih Ibn Majah
Sehubungan itu, selagi tiada alasan-alasan yang boleh diterima syarak, isteri tidak boleh menggunakan apa-apa alasan mahupun helah untuk menipu suaminya. Perbuatan menipu termasuk dalam dosa-dosa besar. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
Maksudnya: Maka jauhilah kalian akan kotoran berhala dan jauhilah kalian ucapan yang dusta.
Surah Al-Hajj (30)
Walau bagaimanapun, para suami juga harus memberi perhatian bahawa Allah SWT juga memerintahkan untuk menggauli (bermu’asyarah) isteri dengan cara yang paling baik kerana asas bagi hubungan badan suami isteri itu adalah bagi membina kemesraan dan bukanlah bagi melepaskan nafsu semata-mata. Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ
Ads
Maksudnya: “Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.
Surah al-Nisa’ (19)
Persetubuhan suami isteri termasuk dalam tujuan perkahwinan serta menjaga keturunan (Hifz al-Nasal). Hubungan seksual termasuk dalam hak antara pasangan suami isteri dalam perkahwinan selain meraikan fitrah manusia dalam hubungan yang halal, firman Allah:
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak);”
Surah al-Baqarah (228)
Persetubuhan ketika dalam Haid
Sekiranya isteri benar-benar dalam berkeadaan haid maka haram jika suami mengajaknya bersama. Ini kerana salah satu perkara larangan bagi wanita didatangi haid ialah melakukan persetubuhan dengan suaminya. Firman-Nya:
Maksudnya: “Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci.
Surah al-Baqarah (222)
Suami diharamkan melakukan persetubuhan pada faraj isteri yang sedang mengalami haid secara berlapik atau secara langsung walaupun tanpa syahwat.[4]
Oleh itu, peranan seorang isteri penting dalam menjelaskan situasi sebenar tanpa membenarkan suami secara rela menyetubuhinya ketika haid. Ini berdasarkan riwayat berikut:
لَعن اللّه الغائِصةَ والمُغَوِّصة
Maksudnya: “Allah melaknat wanita yang tidak memberitahu suaminya bahawa dia sedang berhaid supaya suaminya boleh menyetubuhinya dan wanita yang tidak berhaid tetapi menipu suaminya agar tidak boleh menyetubuhinya.[5]
(Rujuk al-Nihayah fi Ghorib al-Hadis wa al-athar)
Perkataan laknat menunjukkan ancaman berat kepada wanita yang ingin disetubuhi semasa dia sedang haid serta wanita yang menipu suaminya bahawa dia sedang haid agar tidak disetubuhi.
Penutup
Berdasarkan hujah yang dikemukakan, haram dan berdosa besar seorang isteri menafikan hak-hak suami ke atas dirinya tanpa ada sebarang keuzuran syarie seperti waktu ketika haid, nifas, keadaan zihar dan ketika ihram.
Walau bagaimanapun dalam kehidupan serba moden di mana para isteri telah ramai yang turut sama keluar bekerja di samping masih bertanggungjawab menjaga urusan rumah tangga, maka sebaiknya kedua-dua pasangan saling berbincang bagi mencari kesefahaman dan kesepakatan dalam hubungan suami isteri untuk memelihara hak kedua-dua pasangan.
Isteri perlu menjelaskan keadaannya sebenar agar suami dapat memahami tanpa perlu berbohong.
Alhamdulillah, sekian lama isu ini diperkatakan, akhirnya di hari Jumaat yang mulia ini, negeri Perlis menjadi negeri pertama membenarkan jemaah merapatkan saf untuk solat berjemaah di negeri ini.
Semua masjid di seluruh Perlis akan mula melaksanakan solat berjemaah dengan merapatkan saf berkuat kuasa pada solat Subuh Sabtu ini, sehingga ke satu tarikh yang akan dimaklumkan.
Yang Di Pertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, keputusan dilakukan selepas mendapat limpah perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail selepas meneliti perkembangan semasa Covid-19 di negeri ini.
“Selain itu, keputusan juga dibuat berikutan peratusan tinggi vaksinasi lengkap dan peningkatan dos penggalak yang mencapai kadar 16.9 peratus atau 30,575 penerima berdasarkan maklumat terkini pada 2 Januari lalu selain keadaan penularan wabak di Perlis berada dalam keadaan terkawal.
“Sehubungan itu, baginda mempertimbang dengan penuh hikmah dan teliti serta menilai dengan penuh bijaksana dan berhati-hati dalam menjalankan tanggungjawab Raja Pemerintah dan Ketua Agama Negeri.
“Maka sukacita dimaklumkan berkaitan kebenaran bersyarat amalan merapatkan saf solat berjemaah di masjid seluruh negeri Perlis berkuat kuasa pada Subuh 8 Januari depan iaitu Sabtu, sehingga ke satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak,” titah baginda pada kenyataan hari ini.
Titah baginda, kebenaran pelaksanaan itu membabitkan semua masjid di seluruh Perlis sahaja manakala surau atau tempat solat umum atau awam kekal tidak dibuka.
Larangan ini termasuk kepada surau atau tempat solat di agensi, institusi, maahad tahfiz dan sebagainya melainkan dengan kebenaran khas daripada MAIPs dan melalui Jabatan Agama Islam Negeri Perlis (JAIPs).
Baginda bertitah, sehubungan itu, dalam melaksanakan amalan solat dengan merapatkan saf, jemaah diwajibkan merapatkan saf ketika menunaikan solat dengan kadar jarak sejadah masing-masing berdasarkan syarat saiz sejadah adalah standard dan tidak berlaku sentuhan fizikal.
“Bagaimanapun, jemaah yang tinggal serumah diwajibkan merapatkan saf tanpa terikat dengan syarat di atas. Daripada segi pengekalan prosedur operasi standard (SOP) sedia ada pula, hendaklah kekal dipatuhi dan ini merangkumi setiap masa, selain waktu menunaikan solat sama ada ketika selesai solat, ketika mendengar kuliah dan sepanjang tempoh berada di masjid,” titah baginda.
Pematuhan SOP masih perlu diteruskan seperti kekal melaksanakan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter serta memakai pelitup muka.
Jemaah masih perlu membawa sejadah sendiri bersaiz standard, mengambil wuduk sebelum ke masjid, mengimbas suhu badan dan melaksanakan rekod penjejakan sosial dengan mengimbas kod QR aplikasi MySejahtera atau mendaftar pada buku yang disediakan.
Baginda bertitah, pematuhan terhadap SOP ini adalah diperketatkan dan tidak dibenarkan sebarang kontak sentuhan fizikal seperti bersalaman.
Jemaah yang menerima suntikan vaksin lengkap sama ada dewasa, kanak-kanak atau warga emas dibenarkan hadir ke masjid.
Golongan bergejala seperti demam, sesak pernafasan, sakit tekak, selesema dan sebagainya juga dilarang hadir ke masjid.
Titah baginda, semua aktiviti pengimarahan seperti kuliah, ceramah termasuk jamuan adalah dibenarkan dengan pematuhan SOP kesihatan dan keselamatan yang berkuatkuasa.
Baginda yang juga Raja Muda Perlis berharap seluruh rakyat Perlis sentiasa mematuhi SOP dan ketetapan yang diperkenankan ini.
“Nikmat kesihatan dan keselamatan yang dikurniakan oleh Allah SWT ini haruslah disyukuri.
“Kesungguhan mengimarahkan masjid perlu diteruskan selain meneruskan ikhtiar pencegahan penularan Covid-19 dalam suasana norma dan kelaziman baru,” titah baginda. Sumber : Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Manusia sering terkesima dengan harta dunia. Tidak hairanlah di media sosial kita sering melihat betapa ramai yang kagum saat melihat ada individu memiliki wang dan harta yang banyak dan kemudian kita akan memujanya dan mengharapkan satu hari nanti kita juga dikurniakan rezeki sebegitu juga. Jika membaca laporan akhbar pula, banyak kes-kes penipuan dilaporkan di mana mangsa kehilangan wang bukan sedikit malah ada mencecah hingga ratus ribu ringgit selepas membuat pelbagai jenis pelaburan atau terpedaya dengan janji-janji indah love scam yang mahu memberikan kita duit dan hadiah. Terkini, akhbar melaporkan pelabur matawang kripto kerugian RM191 juta selepas membuat pelaburan.
Sudah jelas, manusia sering melihat harta kemewahan yang banyak sebagai simbol kebanggaan di dunia. Al-Quran yang diturunkan 1400 tahun dahulu sebagai panduan kehidupan kita agar beruntung di akhirat kelak, sudah menceritakan perihal manusia yang tamak dan kedekut. Ada 11 ayat dari pelbagai surah menceritakan perilaku manusia hari ini.
Dipetik dari say@hafiz, dikongsikan 11 surah yang menceritakan perilaku manusia. Semoga kita terus istiqomah dalam mengejar dunia dan akhirat agar tidak berasa rugi di Padang Masyhar nanti apabila menerima buku catatan di tangan kiri (golongan yang masuk syurga akan menerimanya dari tangan kanan).
1. QS AN NISA:32
Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikaruniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain. (Karena) bagi orang laki-laki ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.
2. QS AN NISA:128
Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
3. QS AL ISRA:100
Katakanlah: “Kalau seandainya kamu menguasai perbendaharaan-perbendaharaan rahmat Tuhanku, niscaya perbendaharaan itu kamu tahan, karena takut membelanjakannya“. Dan adalah manusia itu sangat kikir.
4. QS AT TAGHABUN:16
Maka bertakwalah kamu kepada Allah menurut kesanggupanmu dan dengarlah serta taatlah dan nafkahkanlah nafkah yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, maka mereka itulah orang-orang yang beruntung.
5. QS AL MAARIJ:18
serta mengumpulkan (harta benda) lalu menyimpannya.
6. QS AL MAARIJ:21
dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir,
7. QS AL MUDDATSTSIR:15
kemudian dia ingin sekali supaya Aku menambahnya.
8. QS AL FAJR:19
dan kamu memakan harta pusaka dengan cara mencampur baurkan (yang halal dan yang bathil),
9. QS AL FAJR:20
dan kamu mencintai harta benda dengan kecintaan yang berlebihan.
10. QS AL ADIYAT:8
dan sesungguhnya dia sangat bakhil karena cintanya kepada harta.
11. QS AT TAKATSUR:1
Bermegah-megahan telah melalaikan kamu,
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Tak sempat konvo, mati syahid ketika bersalin.” Bayi 4 bulan naik pentas terima ijazah arwah ibu yang tak sempat menghadiri majlis graduasinya sempena tamat belajar.
Ibu ini pergi buat selamanya sebelum sempat memeluk anak kecilnya kerana komplikasi ketika bersalin. Begitulah pergorbanan seorang ibu dan menjadi insan yang paling berjasa.
Selepas hamil dan melahirkan, mereka umpama ‘malaikat kecil’ menjaga serta mengasuh dengan penuh kasih sayang.
Namun bayi di Sulawesi Selatan, Indonesia ini tidak sempat merasa hangatnya kasihibu tatkala pergi buat selama-lamanya semasa proses melahirkan.
Momen menyayat hati bayi berusia empat bulan bernama Kimberly yang mewakili arwah ibunya, graduan bidang Pengurusan, Citra Fadhila Arsyad turut dikongsi pengguna Tiktok, Alsinthya Manda.
Kimberly yang turut menyertai perarakan majliskonvokesyen Universiti Andi Djemma, Kota Palopo, Sulawesi Selatan menyebabkan para graduan dan tetamu yang hadir tidak dapat menahan sebak menitiskan air.
Mati Syahid Ketika Bersalin
Suasana majlis menjadi pilu apabila si kecil yang berusia empat bulan lengkap memakai topi konvo itu didukung naik ke atas pentas mewakili ibunya untuk bergraduasi dan menerima skrol ijazah.
“Semalam seluruh bangunan menangis melihat anak ini datang mewakili orang tuanya,” kata Ketua Dekan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan universiti itu, Nurjannah.
Bayi 4 Bulan Naik Pentas
Malah Nurjannah menitiskan sendiri air mata lagi apabila menceritakan momen yang disaksikan apabila Kimberly menggantikan arwah ibunya kepada Detik.com.
“Ini adalah upacara tamat pengajian yang paling menyedihkan. Semua menangis termasuk pengerusi yayasan dan canselor utama.
“Tiada siapa yang tidak menangis semalam apabila Kimberly naik pentas menggantikan ibu bapanya,” katanya.
Kimberly yang didukung oleh nenek sebelah ibu dan turut ditemani nenek sebelah bapa.
Difahamkan bapa kepada Kimberly sepatutnya turut bergraduasi pada hari yang sama tetapi tidak dapat hadir kerana sedang menjalani hukuman penjara kerana terlibat kes perlanggaran pengguna jalan raya.
Justeru, Nurjannah berharap Kimberly menjadi anak soleh yang menjadi kebanggaan ibu bapanya pada masa hadapan.
“Anak ini adalah pilihan Allah yang diberi ujian walaupun tidak faham apa-apa. Semoga (Kimberly) menjadi anak yang soleh, berguna, dapat meneruskan impian ibu dan membanggakan ibu bapanya. Kami juga berharap agar ayahnya segera dibebaskan,” tuturnya.
Dalam pada itu, Nurjannah turut berkongsi Kimberly adalah bayi pramatang dan dilahirkan ketika usia kandungan Citra Fadhila lapan bulan. Punca kematian ibu muda itu ialah praeklampsia.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...