‘Ibadat haji beri kesan mendalam.’ 8 tahun tiada tawaran kerja, Shamsul Ghau Ghau percaya rezeki Allah. Benarlah bila kita berubah kepada sesuatu yang lebih baik seperti berhijrah pasti ada ujiannya.
Bagi Shamsul Ghau Ghau, dia berusaha menjadi insan yang lebih baik selepas pulang mengerjakan ibadat haji pertama kalinya pada tahun 2012. Memang haji pertama yang dia lalui memberi impak yang besar buat kehidupannya.
Malah empunya diri turut mengakui pintu hatinya terbuka untuk memperbetulkan segala kesilapan yang pernah dilakukan sebelum ini. Namun perubahan ini tidak bermakna dia meninggalkan dunia seni.
“Sebenarnya mereka salah anggap. Bila kita berhijrah, ramai orang anggap kita berhijrah termasuklah dalam urusan kerja contohnya panggil shooting tak boleh, pergi show tak boleh.
‘Masyallah, saya bukan begitu. Saya perlu bekerja sebab saya ada anak-anak dan mempunyai hutang untuk dibayar. Tapi bila saya berhijrah, orang pun tak nak panggil saya lagi.
Ads
“Bila saya berhijrah, saya banyak lalui perkara sukar kerana tiada job. Paling sedih ada orang gelar saya ‘bekas selebriti’. Tapi saya tetap berdoa dan anggap segala yang berlaku adalah ujian selepas hijrah,’ kongsi Shamsul Ghau Ghau yang mesra disapa Paksu.
8 Tahun Tiada Tawaran Kerja
Menurut Shamsul, dia bernasib baik sepanjang diuji dia memiliki simpanan untuk digunakan. Semua yang berlaku adalah atas jasa dan nasihat almarhum Mr Os.
‘Suatu ketika dahulu, Mr Os ada remind saya dan suruh simpan duit kalau dapat duit job. Dengar nasihat Mr Os, memang saya mula menyimpan sampai saya mampu beli 3 biji rumah dan ada duit simpanan dalam bank.
‘Jadi bila kita diuji dengan tidak ada kerja. Simpanan dan rumah yang ada memang membantu. 8 tahun tiada kerja, sudahnya saya jual rumah untuk teruskan hidup. Tapi tetap yakin dengan Allah, alhamdulilah ada kerja datang, saya terima,’ terangnya lagi.
Shamsul Ghau Ghau Percaya Rezeki Allah
Shamsul paling teruja dalam kesempitan dia meneruskan kehidupan, dia direzekikan untuk belajar Al-Quran dan akhirnya mendapat tauliah untuk mengajar mengaji di negeri Selangor.
Ads
Semuanya gara-gara tiada tawaran kerja, dirinya mempunyai banyak masa untuk pengajian Al-Quran. Shamsul aktif sebagai guru al-Quran selepas menjadi artis pertama menerima pentauliahan mengajar kitab itu daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada Mac 2018.
Bolehkah memberi sedekah kepada isteri? Sebelum berbuat demikian, suami wajib memberi nafkah zahir dan batin kepada pasangan terlebih dahulu. Berdosa ke atasnya jika gagal memberikan nafkah.
Namun, jika dia ada kemampuan tambahan, disunatkan bersedekah kepada isteri. Sesungguhnya ini adalah amalan terpuji dan besar ganjarannya apabila menghulurkan sedekah kepada ahli keluarga terdekat.
Tahukah anda bahawa setiap sedekah yang kita berikan, Allah akan gandakan ganjaran pahala antara 10 – 700 pahala. Kepada suami yang memang mengamalkan sedekah kepada isteri setiap Jumaat, tahniah. Pasti besar ganjarannya jika dilakukan penuh keikhlasan dan kasih sayang.
Namun, untuk dapatkan kepastian hukum niatkan sedekah kepada ahli keluarga seperti isteri, kita baca ulasan pihak Mufti Wilayah Persekutuan ini.
Soalan:
Apakah benar terdapat hadis yang mengatakan bahawa sedekah kepada isteri pahalanya lebih besar berbanding bersedekah kepada orang lain?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Berdasarkan soalan di atas, seorang suami yang bersedekah kepada isterinya atau ahli keluarganya merupakan satu perbuatan yang terpuji dan mendapat pahala.
Walaubagimanapun, sudah menjadi tanggungjawab seorang suami atau ayah untuk memberi nafkah kepada orang yang berada di bawah tanggungannya.
Ini difahami berdasarkan firman Allah SWT:
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ Maksudnya: “Dan kewajipan suami pula ialah memberi makan dan pakaian kepada isteri itu menurut cara yang sepatutnya”.[al-Baqarah:233]
Imam Ibn Kathir berkata ketika menafsirkan ayat ini bahawa wajib ke atas ayah kepada anak untuk memberi nafkah kepada ibu-ibu dari sudut pakaiannya dengan cara yang sepatutnya iaitu apa-apa pakaian yang diterima oleh adat atau seumpama dengannya di negara tersebut tanpa berlaku pembaziran dan tidak menyusahkan.
Ia sekadar apa yang termampu ketika dia (ayah atau suami) dalam keadaan senang dan bersederhana serta apa yang melaziminya.
Kembali kepada soalan di atas, nafkah dan sedekah adalah dua perkara yang berbeza. Ini kerana, nafkah bersifat wajib manakala sedekah bersifat sunat. Untuk itu, jika seorang suami itu tidak memberi nafkah kepada isterinya maka suami tersebut telah melakukan dosa.
Selain itu, jika seorang suami itu tidak memberi sedekah kepada isterinya maka dia tidak berdosa kerana perbuatan memberi sedekah itu bukannya wajib. Adapun ganjaran atau pahala bagi seorang suami yang memberi sedekah kepada isteri atau keluarganya ada dinyatakan di dalam sebuah hadith yang sahih:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
“Dan dinar (harta) yang kamu belanjakan di jalan Allah dan dinar yang kamu berikan kepada hamba (untuk membebaskan) dan dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin serta dinar yang kamu sedekahkan kepada keluargamu. Maka yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu sedekahkan kepada keluargamu”. [Riwayat Muslim (995)]
Imam al-Nawawi RA berkata bahawa memberi sedekah kepada ahli keluarga adalah lebih afdhal (lebih baik) berbanding memberi kepada orang asing (yang tidak mempunyai pertalian keluarga) jika mereka (ahli keluarga) berhajat kepadanya.
Tambahan pula, ahli keluarga perlu diraikan hak mereka berdasarkan pertalian silaturrahim walaupun pertalian tersebut jauh. Ini kerana, Nabi SAW memerintahkan kepada Abu Talhah untuk memberikan sedekahnya kepada ahli keluarganya maka beliau memberikannya kepada Ubaiy bin Ka’ab dan Hassan bin Thabit. Kedua sahabat ini berhimpun pada nasab datuk yang ke-7.
Walaupun begitu, ini tidak bermaksud memberi kita juga dituntut untuk memberi sedekah kepada selain daripada ahli keluarga melainkan jika ahli keluarga itu amat memerlukannya.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Perbandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas kurniaan-Nya lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya”. [al-Baqarah:261]
Ayat ini jelas menunjukkan akan kelebihan seseorang itu apabila dia menyedekahkan sebahagian hartanya di jalan Allah SWT. Di samping itu juga, keikhlasan amat penting agar apa yang kita sedekahkan atau belanjakan diterima oleh Allah SWT dan bukannya untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain supaya kita dikenali atau digelar sebagai seorang yang kuat bersedekah.
Kesimpulannya, bersedekah merupakan satu amalan yang mulia dan amat dituntut bagi sesiapa yang berkemampuan dan sedekah ini tidak hanya tertumpu kepada ahli keluarga terdekat atau jauh sahaja, bahkan ia melibatkan orang-orang yang berada di sekeliling kita.
Akhirnya, marilah sama-sama kita menanam sifat gemar bersedekah walaupan apa yang disedekahkan itu sedikit tetapi moga-moga dengan yang sedikit itu mampu membantu kita untuk masuk ke syurga Allah SWT. Semoga Allah SWT menjadikan kita semua dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang sentiasa menginfaqkan atau menyedekahkan harta di jalan Allah SWT. Amin.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Imam Ghazali pernah memberi nasihat kepada kaum lelaki agar tidak menikahi 6 jenis perempuan. Siapakah mereka ini sehingga lelaki perlu menjauhi diri dari wanita bersifat sedemian?
Berikut adalah penjelasannya, semoga sifat ini tiada dalam diri kita atau ahli keluarga perempuan kita.
Al Annanah (suka mengeluh)
Al Annanah adalah sifat seorang wanita yang terlalu suka mengeluh dan mengadu masalah yang dihadapi kepada sesiapa sahaja atau secara berlebihan.Contoh yang dapat kita lihat buat masa ini adalah meluahkan masalah rumah tangga di media sosial.
Bagi lelaki yang mengahwini wanita yang bersifat suka mengeluh adalah sukar untuk mencapai kebahagian kerana wanita tersebut hanya akan mengeluh tanpa membincangkan cara menyelesaikan masalah yang dihadapi Di samping itu si lelaki juga akan mengalami tekanan perasaan. Selain itu ia juga boleh merosakkan hubungan bersama keluarga mertua atau sahabat.
2. Al Mananah (mengungkit)
Al Mananah adalah wanita yang suka mengungkit-ungkit kebaikan atau jasa yang telah mereka lakukan. Wanita yang mempunyai sifat seperti ini biasanya akan mendatangkan masalah kepada si lelaki kerana biasanya jika mereka berbeza pendapat wanita tersebut akan mula mengungkit kebaikan dan jasa yang pernah dibuat dan ini akan lebih memberi impak yang negatif lebih-lebih lagi jika si suami mempunyai pendapatan yang lebih rendah daripada si isteri
3. Al Hananah (suka cerita kelebihan orang lain)
Al Hananah adalah wanita yang suka menceritakan kelebihan orang lain di hadapan suami. Sebagai contoh jika wanita itu seorang janda maka dia akan menceritakan kelebihan bekas suaminya.
Dan jika si wanita masih belum pernah berkahwin mungkin dia akan membandingkan atau menceritakan kelebihan ayahnya atau saudaranya. Namun yang paling teruk adalah jika si wanita pernah mempunyai teman lelaki dan si wanita membandingkan bekas teman lelaki dengan suaminya yang mana akan dapat merosakkan hubungan perkahwinan
4. Al Haddaqah (boros)
Al Haddaqah adalah wanita yang boros dan mempunyai keinginan untuk berbelanja besar tanpa memikirkan kehendak atau keperluan. Biasanya wanita jenis ini mudah tertarik kepada sesuatu barang atau produk dan suka meminta ataupun memaksa si lelaki/suami untuk membelikannya.
Jika jenis wanita sebelum ini mereka lebih kepada merosakkan emosi namun wanita jenis ini lebih kepada merosakkan kewangan si lelaki. Walaupun si wanita mempunyai suami yang kaya raya namun seharusnya sifat boros dielakkan kerana bertentangan dengan agama dan perkara ini akan menjadi lebih teruk jika si lelaki/suami seorang yang miskin atau hanya cukup-cukup makan. Disebabkan itulah ramai lelaki atau suami terjerumus kepada jalan haram kerana ingin memenuhi kehendak si isteri yang berlebih – lebihan.
5. Al Barraqah (berhias berlebihan)
Jenis wanita ini adalah yang suka berhias berlebih-lebihan sepanjang hari. Mereka ini biasanya akan berhias berlebih-lebihan sehinga menelan belanja yang tinggi .Perkara ini adalah lebih teruk jika si wanita berhias bukan untuk suaminya tetapi hanya untuk menunjukkan kecantikan di khalayak ramai
6. Asy Syaddaqah (banyak bicara)
Asy Syaddaqah adalah seorang wanita yang terlalu banyak berbicara. Hampir setiap perkara mahu dikomen atau ditegur dan teguran bukanlah untuk memperbaiki atau pun bermanfaat tetapi hanya sekadar menegur tanpa sebab.
Terdapat perkara yang boleh ditegur apatah lagi jika perkara itu salah namun bukan sepanjang masa menegur tanpa unsur periksa. Menikahi wanita jenis ini akan menyebabkan susah bagi pasangan tersebut untuk mendapat kebahagiaan kerana semestinya si suami akan sentiasa menjadi sasaran dan ditegur tentang pelbagai perkara hatta perkara yang remeh temeh sekalipun.
‘Mak kandung, baik buruk anak tetap disayang.’ Tapi mak angkat, sekali anak tersilap langkah terus dibuang. Tidaklah semua mak angkat begitulah, tapi ini adalah kisah benar yang terjadi dalam masyarakat kita.
Bila anak anak angkat buruk perangai dan tersalah langkah, dipulangkan semula anak angkat kepada kepada keluarga kandung. Padahal anak ini ibarat kain putih, dia membesar mengikut corak kita.
Ikuti perkongsian Baitus Solehah ini yang kecewa dengan sikap segelintir keluarga angkat yang mengabaikan dan memulangkan semula anak angkat setelah anak ini membesar tidak mengikut apa yang mereka inginkan.
Masa mohon anak dari bayi beria-ia, kemudian bila sudah besar, perangai tidak memenuhi impian, pulangkan semula.
Gadis ini diserahkan kepada keluarga angkat yang tidak punya anak. Merupakan anak ke 11 dari 12 orang adik-beradik. Yang memohon merayu minta anak itu kata,
“Kamu ada ramai anak, tak terbela sempurna. Berilah anak seorang ini kepada saya. Saya sunyi. Berilah peluang saya jadi emak. Kamu ada ramai anak lain, insyallah yang lain-lain itu boleh kamu bela.”
Baik Buruk Anak Tetap Disayang
Kebetulan ibu ini selepas melahirkan anak, mengalami meroyan. Jadi anak itu diserahkan kepada keluarga yang merayu-rayu tadi. Diambil kesempatan merayu waktu orang dalam kesusahan. Pernahlah jumpa sekali-sekala.
23 tahun kemudian, gadis ini didapati mengandung tanpa suami. Ibu angkat halau suruh balik ke rumah keluarga kandung.
Mak kandung yang tidak berapa rapat, tetap terima. Darah dagingnya sendiri. Buruk bagaimana pun perangai anak, tetap diterima.
TAPI Mak Angkat
Mak ini pelihara 11 orang, walaupun susah mereka terjaga akhlak dan agama. Anak yang diserahkan, mak angkat cuma pelihara seorang sahaja pun.
Bila sudah mengandung, mak kandung yang susah payah cari tempat perlindungan. Mak kandung hantar, serahkan anak untuk mohon dididik dan diberi tunjuk ajar mana yang tersilap langkah.
Itulah emak kandung, buruk baik anak tetap disayang tidak dibuang. Sekali pun anak itu tersilap langkah, bukan bermakna selamanya anak itu silap. Masih ada usaha untuk dibetulkan jalan hidupnya.
Sekali Anak Tersilap Langkah
Tapi mak angkat, mudah sahaja pulangkan semula. Bukan seorang dua yang masuk Baitus Solehah terdiri dari anak angkat dibuang keluarga angkat, ramai.
Memang tidak semua mak angkat begitu, segelintir sahaja. Ketika masih bayi, ambil bukan main suka. Sudah tidak menjadi hasil jagaan, terus buang.
Jadi saya mengingatkan kepada keluarga angkat, buruk baik anak yang dijaga tu, jagalah sampai hujung nyawa. Tak usah diungkit, ‘Kau ikut perangai mak bapa kau lah ini.’
Sedangkan anak itu ibarat kain putih, siapa yang menjaga itu yang mewarnakan. Jangan dikaitkan keturunan mana asal anak itu. Sudah ambil, jaga elok-elok. Buruk, baik atas jagaan masing-masing.
Terus Dibuang
Betulkan niat memohon anak angkat. Jadikan ia sebagai ladang untuk beramal, bersedekah. Asuh dan jaga anak itu baik baik. Jika terjadi sesuatu musibah, muhasabah diri. Anak tu amanah, kamu yang merayu meminta.
.
Setakat ini sudah lebih 10 orang berstatus anak angkat saya nikah setelah tidak ada waris hendak ambil mereka setelah keluar daripada Baitus Solehah.
Keluarga angkat tidak mahu ambil, kata mereka anak itu membawa aib dan sial kepada keluarga angkat. Jadi setelah bernikah, suami yang menjadi waris.
Menikahkan anak angkat lebih mudah urusan, tambah jika status tidak sah taraf, terus mohon wali hakim di Mahkamah Syariah.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...