Siapa yang tidak teruja apabila dikhabarkan mengandung setelah lama berkahwin.
Saat itu sebagai ibu muda pastilah sibuk untuk merakam momen menarik sepanjang kehamilan.
Dan rasanya ibu muda sekarang lebih banyak memegang telefon daripada membaca Al-Quran untuk diperdengarkan pada bayi yang sedang dikandung.
Ruginya jika kita tergolong seperti ini. Sepatutnya sebaik tahu hamil, terus saja amalkan bersama surah yang boleh dibaca bukan saja suami tetapi juga isteri.
Insya-Allah segala urusan sepanjang kehamilan akan dipermudahkaan dan bayi dikandung lahir sebagai anak yang soleh atau solehah.
Ikuti perkongsian Intan Dzulkefli yang sangat memberi manfaat.
Harini berbual dengan sahabat solehah. Alhamdulillah dia berkongsi khabar gembira bakal menimang cahaya mata ketiga tahun depan, insyaAllah.
Sempat dia berkongsi nasihat ustazah yang diserap semasa kuliah Dhuha. Perbezaan bakal ibu solehah dan tidak semasa hamil.
Ads
Wanita pada zaman salafussoleh, bila mengandung ‘mengidam’ nak anak jadi imam besar, jadi ulama’, atau sekurangnya tahfiz al-quran. Belum lahir anak itu, sudah berniat nak mewakafkan anak untuk agama. Namun, bukan setakat berniat dan memasang angan, bahkan sudah mempersiapkan modul didikan terbaik supaya anak yang dilahirkan itu nanti bermanfaat untuk ummah.
Semasa mengandung, si ibu akan sangat sibuk menjaga ibadah, menjaga kata-kata, menjaga aurat dengan memakai pakaian taqwa. Al-Quran jadi temanan sejak dari sebelum kahwin hinggalah anak lahir, anak-anak dibesarkan dalam suasana melazimi tadarus dan cinta al-Quran.
MasyaAllah.
Zaman hari ini, kita ibu-ibu mengidam biasanya cuma fokus bab makan, makan puas-puas sebelum berpuasa sebulan lebih ketika berpantang. Kalau mengidam lain, setakat mengidam agar anak rupa persis arabic, korean look, rupa anak selebriti popular dan sebagainya.
Ads
Yang si ibu, lebih banyak pegang fon dari pegang al-Quran, lebih banyak baca fb dan whatsapp dari baca Al-Quran.
Ramai bakal ibu yang baca al-Quran semasa mengandung hanya sebab nak anak cantik, nak mudah bersalin.
Ya, memang bagus fadhilat amalan membaca surah tertentu, namun niat biarlah betul. Jangan pula sebelum mengandung dan selepas bersalin al-Quran dibiar berhabuk.
Sibuk selfie sengaja tunjukkan perut, dah elok berbaju longgar, bila bergambar sengaja pula pegang bawah perut biar nampak baby bump. Astaghfirullah. Padahal baby bump itu aurat.
Ads
Belum lahir anak itu, siang malam siapkan list tentang kelengkapan keperluan baby dan keperluan lepas bersalin semata-mata, tapi tak pernah terfikir tentang persiapan didikan anak setelah itu.
Allahuakbar.
Zuriat bukanlah sekadar rezeki, atau lambang kesuburan, atau sekadar pelengkap perkahwinan, tetapi ia adalah amanah paling berat buat pasangan suami isteri.
Anak-anak ibarat kain putih. Ibubapanyalah yang mencorakkannya dengan agama Islam atau sebaliknya. Apakah kita telah menunaikan hak anak-anak untuk kenal Allah, Rasulullah SAW dan al-Quran dari ibubapanya sendiri?
Muhasabah buat saya yang menulis kembali nasihat berharga dari teman solehah. Syukran jazilan kak. Robbuna yusahhil.
Bagi yang perasan, dalam dua tiga hari ini, warna biru digunakan dalam carta statistik jumlah pesakit Covid-19 yang dilaporkan di negara ini oleh pihak Kementerian Kesihatan. Malah setakat semalam, jumlah mereka yang positif mencecah lebih 21,000 dengan lebih 1.3 juta secara keseluruhan. Malah semalam turut dilaporkan 93 kematian melibatkan Brough In Dead (BID) yang bermaksud kematian secara tiba-tiba sama ada di rumah dan sebagainya menjadikan ia jumlah paling tinggi pernah dicatatkan dalam negara.
Di sebalik penggunaan warna biru, pada sebahagian kita ia mungkin hanya warna sahaja tetapi istilah Code Blue ini sebenarnya menggambarkan situasi “cemas / kritikal” bagi petugas di hospital. Ini kerana biasanya apabila “code blue”dilaungkan di hospital, ia menandakan ada berlaku kes kecemasan yang memerlukan para doktor dan lain-lain petugas bergegas ke tempat tersebut dengan sepantas mungkin.
Memandangkan kes sudah mencecah angka lebih 21,000 dalam sehari selain berlaku jangitan Covid-19 melibatkan jumlah yang besar melibatkan varian delta, ia seharusnya dibimbangi oleh orang ramai untuk sentiasa kekal di rumah dan sentiasa membersihkan tangan seperti diajar sebelum ini.
Namun masa yang sama, sebagai umat Islam, kita digalakkan berdoa kepada Allah SWT agar dijauhi dari penyakit Covid-19 ini yang sedang mengganas kala ini.
Bacalah doa ini untuk mengelak dari dijangkiti Covid-19.
بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
“Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang di bumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”
Perkataan ruju’ dalam Bahasa Arab bermaksud ”kembali kepada asal sesuatu, sama ada asal itu bertempat, perbuatan atau perkataan. Begitu juga dengan kesemua perbuatan atau sebahagian atau satu perbuatan sahaja.”
Di dalam undang-undang keluarga Islam maksud “Rujuk isteri yang telah ditalak,iaitu mengembalikan isteri yang ditalak kepada nikah yang asal tanpa akad yang baharu.”
Dalam perihal rujuk ini berlaku ada beberapa persoalan, antaranya seperti yang diajukan kepada Mufti Wilayah Persekutuan ini.
Soalan : Assalamu’alaikum ustaz, jika pasangan suami isteri itu bercerai talak satu, kemudian suami itu menyentuh isterinya tersebut dengan syahwat, adakah perbuatan tersebut dikira sebagai rujuk?
Jawapan : Islam amat menggalakkan supaya dikekalkan hubungan perkahwinan di antara suami isteri. Meskipun begitu, kadangkala boleh berlaku perselisihan dan salah faham sesama pasangan dalam bentuk yang sukar untuk dipertahankan ikatan perkahwinan.
Maka Islam memberikan jalan keluar untuk sekalian umatnya menerusi pensyariatan talak (cerai). Dalam masa yang sama, syariat Islam menjadikan asal bagi talak adalah merupakan talak raj’ie (yang boleh dirujuk semula) yang tidak memutuskan ikatan perkahwinan secara menyeluruh.
Kerana itulah syarak memberikan hak kepada seorang suami untuk merujuk semula dengan isterinya selama dalam tempoh iddah.Iddah bagi wanita yang diceraikan adalah selama tempoh tiga kali suci.
Ini berdasarkan firman Allah S.W.T :
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ Maksudnya: Dan wanita-wanita yang diceraikan itu maka mereka ‘mengurung’ diri mereka selama tiga kali suci. Surah Al-Baqarah (228)
Justeru, dalam tempoh tiga kali suci tersebut seorang suami itu boleh untuk merujuk semula kepada isterinya yang telah diceraikan.
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, suka kami menjelaskan beberapa nas yang menunjukkan kepada pensyariatan ruju’.
Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T :
وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا Maksudnya : Dan suami-suami mereka (orang perempuan) berhak meruju’ semula dengannya dalam tempoh masa (iddah) tersebut, sekiranya mereka (para suami) berkehendakkan kepada kebaikan. Surah Al-Baqarah (228)
Imam Al-Syafie dalam mengulas ayat di atas beliau berkata : Memperbaiki talak adalah dengan cara melakukan ruju’.Rujuk Al-Umm, Al-Syafi’e (5/260)
Manakala nas daripada sunnah adalah berdasarkan perbuatan Nabi S.A.W yang meruju’ semula kepada isterinya Ummu al-Mu’minin Hafsah. Ini seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Umar Ibn al-Khattab R.A beliau berkata :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم طَلَّقَ حَفْصَةَ ثُمَّ رَاجَعَهَا Maksudnya : Sesungguhnya Rasulullah S.A.W pernah menceraikan Hafsah kemudian baginda meruju’ semula. Riwayat Abu Daud (2283)
Persoalan yang utama dalam isu ini adalah, apakah kayu ukur yang diambil kira untuk seseorang suami itu merujuk semula kepada isterinya? Maka kami menyatakan bahawa para ulama berbeza kepada beberapa pendapat yang utama dalam isu ini.
Para ulama al-Syafi’eyyah berpendapat bahawa tidak sah perbuatan ruju’ (rujuk) seorang lelaki melainkan hanya dengan perkataan. Sekiranya dengan perbuatan seperti seorang suami itu menyetubuhi isterinya dalam tempoh iddah, maka ia tidak dikira sebagai ruju’.
Maka tidak sah merujuk menerusi perbuatan yang melibatkan berpelukan, menyentuh, dan sebagainya selama mana seseorang itu mampu untuk mengucapkan lafaz rujuk. Kata Imam Al-Nawawi: Tidak sah meruju’ melainkan dengan ucapan.
Sekiranya seseorang itu menyetubuhinya maka hal tersebut tidak dianggap sebagai ruju’. Maka tidak sah (ruju’) dengan perbuatan sekiranya seseorang mampu untuk mengucapkan (lafaz ruju’). Kemudian beliau berkata lagi :
فأما إذا وطئها أو قبلها أو لمسها فلا يكون ذلك رجعة، سواء نوى به الرجعة أو لم ينو Maksudnya : Sekiranya seseorang lelaki itu menyetubuhi isterinya (dalam tempoh iddah raj’ie), menciumnya, atau menyentuhnya, maka yang demikian itu tidak berlaku padanya ruju’. Sama ada dia melakukannya dengan niat ruju’ atau pun tidak. Rujuk Al-Majmu’, Al-Nawawi (7/266).
Manakala di sisi mazhab Hanbali, ada dua pendapat dalam isu ini. Pertama, ruju’ tidak berlaku melainkan dengan ucapan sahaja.
Manakala pendapat yang kedua menyebutkan bahawa ruju’ itu terhasil dengan persetubuhan, sama ada dengan niat ruju’ atau pun tanpa niat. Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (7/523).
Imam Ibn Qudamah menambah lagi : Sekiranya seorang lelaki itu mencium isterinya (dalam tempoh iddah), menyentuhnya dengan syahwat, menyelak kemaluan lalu melihatnya, maka pendapat yang dinaskan daripada Imam Ahmad adalah kesemuanya itu tidak dianggap sebagai ruju’.
Manakala menurut Ibn Hamid : Ada dua pendapat dalam isu ini. Pertama : Ia dianggap sebagai ruju’, kerana perbuatan ini dianggap sebagai berseronok-seronok yang hanya diharuskan menerusi perkahwinan. Maka terhasil ruju’ dari perbuatan tersebut sama seperti persetubuhan.
Manakala pendapat yang kedua menyatakan bahawa ia tidak dianggap sebagai ruju’. Ini kerana ia (perbuatan-perbuatan tersebut) adalah perkara yang tidak ada kaitan dengan ijab iddah dan juga mahar. Maka tidak terhasil ruju’ dari perbuatan tersebut. Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (7/53).
Syeikh Dr. Muhammad Al-Zuhaili menyatakan: ‘’(Ruju’) adalah lafaz yang ringkas maka tidak sah ruju’ melainkan dengan perkataan. Hendaklah ia merupakan lafaz yang sarih dan ia tidak memerlukan kepada niat. Seperti ucapan ‘aku ruju’ kamu’, dan lain-lain’’.
Begitu juga beliau berkata : ‘’Dan haram istimta’ (bermesraan) dengan wanita yang ditalakkan dengan talak raj’ie menerusi persetubuhan, bersentuhan, dan melihat ke arahnya meskipun tanpa syahwat, ini kerana dia telah berpisah dengan suaminya..’’ Rujuk Al-Mu’tamad, Al-Zuhaili (4/185 – 190).
Penutup Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa kami cenderung kepada pendapat mazhab Al-Syafi’e dalam isu ini.
Dari sudut ruju’ antara pasangan yang bercerai tidak boleh berlaku dengan perbuatan semata-mata sekiranya seorang lelaki itu mampu untuk melafazkan ruju’. Bahkan ia hanya sah dengan ucapan ruju’ dari pihak suami sahaja.
Kami juga menyatakan, dalam kes-kes sebegini hendaklah pasangan tersebut mendaftarkan pengesahan lafaz cerai di Mahkamah Syariah terlebih dahulu.
Kemudian setelah mendapat perintah mahkamah, proses ruju’ boleh diteruskan selama masih dalam tempoh iddah. Proses-proses ini boleh dirujuk kepada Pejabat Agama Islam Daerah yang berdekatan atau Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hubungan percintaan pada umumnya dilandaskan pada saling percaya, menghormati satu sama lain, dan yang terpenting adalah adanya benih-benih cinta diantara keduanya.
Nah, dalam hal menghormati satu sama lain, sangat penting untuk kamu atau pasanganmu meminta maaf saat melakukan kesalahan.
Dengan meminta maaf, maka persoalan dapat diselesaikan dengan sikap yang lebih dingin dan tentu saja lebih dewasa.
Namun, terdapat fakta yang menggemparkan dari riset yang dilakukan oleh Baylor University, Texas, Amerika Serikat.
Dari 450 responden yang merupakan pasangan yang telah mendirikan rumah tangga ternyata permintaan maaf hanya menempati urutan ke-6 dalam survey sebuah sikap yang diharapkan pasangan saat mempunyai masalah diantara keduanya.
Adanya rasa emosi yang berlebihan serta faktor salah faham dalam hubungan menjadi penyebab permintaan maaf begitu sukar dilakukan.
Padahal, maaf adalah kata yang sangat ampuh dan menunjukkan kedewasaan dalam suatu perhubungan.
Selain itu, ada 4 alasan bahawa meminta maaf dalam suatu hubungan adalah begitu penting yang perlu dipraktikkan dalam suatu hubungan.
1. Elak rasa ego berpanjangan
Jika masih terdapat rasa ego dalam diri masing-masing, itu tandanya hubungan anda masih belum sempurna. Sebuah hubungan percintaan mestinya membuat dua orang menjadi lebih baik dan membuatkan keuanya keduanya saling perhubungan antara satu sama lain. Jika masih terdapat perasaan ini, maka itu tandanya hal tersebut masih sukar dilakukan.
Dengan adanya rasa ego ini, keengganan meminta maaf dibimbangi akan melarat pada hal lain seperti enggan berkata rindu, sayang, serta kata-kata intim lain yang sangat penting dalam hubungan percintaan.
2. Tidak harus selalu pihak yang salah yang meminta maaf
Meminta maaf tidak harus dilakukan oleh pasangan yang berbuat salah. Anda juga boleh melakukannya dengan pasangan ketika rasa sesuatu dalam hubungan. Hal ini menunjukkan anda sudah dewasa dalam membuat keputusan.
Biasanya dalam konflik mahupun perbezaan pandangan, Hal tersebut juga boleh menimbulkan permasalahan. Segera selesaikan masalah ini dengan salah satu pasangan meminta maaf dan hubungan akan menjadi lebih hangat dan intim kembali.
3. Bukan pertanda lemah
Mindset yang keliru namun seringkali dipakai oleh nyaris semua orang adalah orang perempuan harus banyak mengalah pada lelaki. Termasuk dalam meminta maaf, perempuan perlu selalu yang meminta maaf kepada pasangannya. Situasi ini yang akan menjadikan hubungan serba tidak kena.
Lebih baik menyampaikan hal yang diinginkan kedua belak pihak saat ada konflik dan bagaimana cara mengatasi hal tersebut. Tentu saja, hal yang paling baik dalam memecahkan masalah adalah dengan win-win solution.
4. Meminta maaf janganlah di bibir saja
Ada kalanya meminta maaf tapi hanya dalam hati. Ini menunjukkan bahawa anda masih merasa kesal dengan pasangan. Hal tersebut harus dielakkan. Jika anda sudah niat untuk meminta maaf dengannya, maka tunjukanlah perilaku yang tulus dan nyata atas permintaan maaf tersebut.
Jadi, ini adalah antara empat alasan mengapa meminta maaf dalam sebuah hubungan percintaan itu begitu penting. Dengan meminta maaf, maka hubungan percintaan dengan pasangan pasti akan jadi lebih baik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...