Sekian lama mencipta nama sebagai penyanyi tersohor, memiliki produk kecantikan atas nama Simply Siti, terkini, Dato Sri Siti Nurhaliza melancarkan koleksi hijab atas jenamanya sendiri. Mendapat inspirasi dari nama anak sulungnya, Siti Aafiyah, koleksi tudung ini diberi nama Afiya.
Dalam satu perkongsian di instagramnya, @ctdk memaklumkan ini impiannya sejak memakai tudung pada tahun 2013 iaitu pada permulaan Ramadan tahun tersebut.
“Memiliki jenama hijab dan muslimah modest wear sendiri merupakan impian saya sejak saya mula berhijab. Alhamdulillah, setelah beberapa siri pertemuan dan perbincangan, impian itu akhirnya telah direalisasikan apabila pereka fesyen tersohor tanah air, Dato @jmandagie sudi untuk bekerjasama bersama saya dalam menghasilkan rekaan dari kualiti material yang terbaik, design yang eksklusif dan trendy pada harga mampu milik di @afiya.my.
Dijual pada harga RM129, diperbuat dari textured satin, datang dengan dua pilihan long shawl dan square shawls ini begitu mudah dibentuk, bebas renyuk, minimum ironing, berat, lembut dan flowy bagi mereka yang sukakannya.
Ternyata, 25 tahun dalam industri seni, penyanyi tersohor ini masih lagi menjadi kesayangan peminat-peminatnya kerana dirinya jarang mencipta sebarang kontroversi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Perempuan Kalau Nak Cari Calon Imam, Carilah Lelaki Yang ‘Caring’ Terhadap Keluarga Dia..”
Sebelum berkahwin dengan seseorang, kita berhak memilih calon terbaik. Seseorang yang boleh dijadikan Imam sebagai tempat untuk kita mencari syurga dan juga dijadikan tempat bergantung hidup.
Kaum perempuan kalau nak cari calon, carilah lelaki yang caring terhadap keluarga dia. Selalu bertanggungjawab terhadap keluarga dia. Mak ayah dia layan dengan baik. In Sha Allah, nanti kau jadi isteri dia, dia akan layan kau dengan penuh kasih sayang.
Allah menciptakan sebuah perkahwinan untuk membolehkan suami isteri berkasih sayang dan mencari ketenangan. Tetapi ada yang salah menggunakan perkahwinan yang dibina seperti berlaku kasar terhadap isteri misalnya.
Kenapa ada suami yang sering naik tangan kepada isteri? Sebelum kahwin bukan main sweet. Bila dah kahwin, tak boleh silap sikit mula nak naik tangan.
Lelaki ini tinggi egonya. Pantang dicabar dan tercabar. Masa tu ego lebih mengatasi segalanya.
Bila Bertengkar, Belajar Sabar
Bila bertengkar antara suami isteri, belajar sabar. Adakalanya diam itu lebih baik. Isteri pula jangan cabar suami. Jangan la dok cabar suami suruh pukul ke, ceraikan ke. Tengah marah, syaitan pun menghasut. Ditambah dengan ego lagi. Mula la nak sepak terajang isteri.
Lagi sedih bila suami yang sepak terajang isteri masa isteri tengah mengandung. Takde belas kasihan langsung. Ikut hati sangat. Kadang-kadang isteri tu dah tak larat. Tak sempat masak. Suami balik kerja penat, tengok makanan takde. Mula lah naik angin. Lepastu naik tangan. Kemon la. Benda simple macam tu bawak bawak la bersabar.
Ada juga suami yang pukul isteri sebab cemburu. Mungkin isteri dia cantik sangat kot. Dah tu sampai isteri tak boleh bersembang dengan orang lelaki langsung. Kau agak-agak la. Cemburu biar bertempat.
Lepas Kantoi Pukul
Ada kalanya suami pukul isteri bila isteri dapat tau rahsia dia. Contohnya macam bila isteri tahu dia curang tapi tak nak mengaku. Lepastu pukul isteri. Ego la tu. Dah buat salah mengaku je lah.
Masa muda kau jangan nak panas baran je. Lelaki yang sabar adalah lelaki yang kuat. Ini sikit-sikit nak panas baran. Masa bercinta kemain penyayang.
Kurang asas agama juga merupakan salah satu punca suami cepat naik tangan dekat isteri. Kalau kau tahu hukum hakam, marah macam mana pun kat isteri kau takkan naik tangan.
Mana ada rumah tangga yang takde masalah. Jadikan itu sebagai cabaran dan salah satu sebab nak kuatkan lagi kasih sayang antara suami dan isteri. Kalau ada masalah, bawa berbincang. Kalau tak boleh, lebih baik kau diam. Bila dah reda marah, baru berbincang. Kah!
SUMBER: APAKES.COM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Hari-Hari Menangis Cari Orang Malaysia.’ 10 Hari Pak Ibrahim Hilang Di Tanah Suci, Akhirnya Ditemui Selamat
‘Hari-hari menangis cari orang Malaysia.’ 10 hari jemaah umrah hilang di Tanah Suci, Pak Ibrahim akhirnya ditemui. Alhamdulillah syukur tak terhingga ke hadrat Ilahi, akhirnya Pak Ibrahim yang hilang tanpa khabar berita akhirnya ditemui.
Paling penting dia dalam keadaan selamat dan sihat. Pak Ibrahim atau nama sebenarnya Ibrahim Omar, bertolak ke Makkah pada 26 November lalu dan sepatutnya pulang ke tanah air, semalam tetapi gagal dijejaki selepas enam hari tiba di Tanah Suci.
Artikel Berkaitan
Hari-Hari Menangis
Sebelum ini tular di Facebook kisah Pak Ibrahim yang hilang ketika sedang tunaikan umrah. Mutawif dan jemaah lain yang berada di Tanah Suci turut berusaha menjejakinya.
Malahan pihak travel agency berusaha mencari di merata termasuk di hospital, balai polis, lokap tapi segala usaha menemui kegagalan hingga akhirnya hari ini dia ditemui.
Cari Orang Malaysia
Ikuti perkongsian mutawif, Nabil Alkhred yang menemui Pak Ibrahim.
*الْحَمْدُ ِللهِ *
Saya jumpa Pak Ibrahim yang hilang selama hampir 10 hari,
Kasihan tengok dia ke hulu dan ke hilir. Syukur Pak Ibrahim sihat, cukup makan, dan juga cukup minum.
10 Hari Pak Ibrahim
Saya tanya, dia tidur di mana? Pak Ibrahim jawab dia tidur di tempat burung merpati berkumpul.
Mukanya ada sedikit kesan lebam kerana tersembam di batu. Tapi semuanya selamat tiada ada apa-apa yang yang cedera teruk,
Syukur *الْحَمْدُ ِللهِ *
Perkara pertama bila jumpa diberi nasi dan air, tetapi Pak Ibrahim tak nak makan sebab terlalu teruja akhirnya ada orang Malaysia yang tegur dia. Sesungguhnya sedih rasa hati ini bila melihat sendiri muka Pak Ibrahim.
Hilang Di Tanah Suci
Katanya, hari-hari dia menangis sambil mencari jemaahnya. Name tag travelnya serta beg sentiasa dia pakai tapi tak jumpa juga jemaah Malaysia.
Nak cakap bahasa Arab tak tahu, jadi Pak Ibrahim tak putus asa teruskan berjalan. Hanya berhenti bila penat dan tidur di mana rasa nak tidur.
Akhirnya Ditemui Selamat
Bila saya beritahu ahli keluarganya serta jemaah yang semua sudah pulang ke Malaysia, saya juga jelaskan Pak Ibrahim jangan risau, dia pasti saya serahkan kepada pihak travel agency untuk uruskan Pak Ibrahim pulang ke pangkuan keluarga tersayang.
Umur Pak Ibrahim 67 tahun (tak nyayuk lagi dia cakap) dan berasal dari Pulau Langkawi, Kedah.
Terima kasih semua yang tak berhenti-henti mendoakan beliau. Insyallah setiap langkah Pak Ibrahim akan dikira pahala insyallah.
Saya : #mutawwifsempoi
Dari: Abeel Travel & Services
Baca Di Sin
Kashoorga: Alhamdulillah Pak Ibrahim ditemui selamat.
Sumber : Nabil Alkhred
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Bolehkah Bayar Fidyah Pada Ahli Keluarga, Bagaimana Kalau Tak Mampu?” – Ini Penjelasan Ustazah Asma’ Harun
Kurang dua minggu lagi, insya Allah kita akan menyambut bulan Ramadan al Mubarak. Bulan penuh rahmat, bulan keampunan dan penuh keberkatan yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam.
Namun dalam menantikan kehadiran bulan Ramadan, terlebih dahulu kita diwajibkan mengqadakan puasa yang tertinggal tahun lalu (jika berkemampuan dan upaya melakukannya). Bahkan bagi yang mengandung dan menyusukan bayi, dibolehkan membayar fidyah. Tapi bagaimana kalau kita diuji dengan ketidakmampuan kewangan atau bolehkah fidyah dibayar kepada ahli keluarga kita yang susah?. Dari page Ustazah Asma’ Harun, penceramah terkenal ini berkongsi kemusykilan berkaitan perkara ini.
"Ustazah, saya dikehendaki membayar fidyah kerana hamil dan risaukan kandungan.
Di manakah saya perlu berurusan untuk menjelaskan fidyah tersebut? Bolehkah saya membayar kepada keluarga terdekat memandangkan mereka susah?
Bagaimana pula jika saya tidak mampu untuk melunaskan fidyah?"
JAWAPAN:-
Fidyah hanya boleh dilunaskan kepada golongan fakir miskin sahaja. Firman Allah SWT:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ
Maksudnya: “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah: 184)
Abdullah bin Abbas menyebutkan dalam satu riwayat:
وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ. قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: لَيْسَتْ بِمَنْسُوخَةٍ،هُوَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَالْمَرْأَةُ الْكَبِيرَةُ لَا يَسْتَطِعَانِ أَنْ يَصُومَا فَيُطْعِمَانِ مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا
Maksudnya: “Dan wajib ke atas orang yang tidak terdaya untuk berpuasa memberi makan kepada orang miskin”. Kata Ibnu Abbas, "Ayat ini tidak dimansuhkan. Mereka (yang tidak terdaya) adalah orang tua lelaki dan perempuan yang tidak mampu berpuasa, maka hendaklah mereka memberi makan seorang miskin bagi setiap hari yang ditinggalkan."
Dijelaskan dalam Kitab Tuhfah al-Muhtaj:
(وَمَصْرَفُ الْفِدْيَةِ الْفُقَرَاءُ وَالْمَسَاكِينُ) دُونَ بَقِيّةَ الأَصْنَافِ لِقَوْلِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى : طَعَامُ مِسْكِينٍ [البقرة: 184] وَهُوَ شَامِلٌ لِلْفَقِيرُ أَسْوَأُ حَالًا مِنْهُ فَيَكٌونُ أَوْلَى.
Maksudnya: “Saluran fidyah adalah kepada fakir miskin, bukan untuk asnaf yang lain, sebagaimana firman-Nya, 'Sebagai makanan orang miskin'. Perkataan miskin ini turut merangkumi golongan fakir, atau orang fakir yang lebih teruk keadaannya berbanding orang miskin, maka orang fakir lebih utama lagi (untuk diberikan fidyah)."
Fidyah adalah hak golongan fakir miskin sahaja. Ia tidak boleh disalurkan kepada orang lain walaupun mereka termasuk dalam kalangan asnaf zakat.
Hukum pengagihan fidyah, adalah berdasarkan hukum pengagihan zakat, kaffarah dan nazar umum. Maka, seseorang itu tidak boleh membayar fidyah kepada orang yang di bawah tanggungannya.
Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan:-
“Sesungguhnya sesiapa yang diwajibkan ke atasnya membayar zakat, tidak sah sekiranya ia menunaikan zakat dengan memberikan zakat kepada sesiapa yang di bawah tanggungan nafkahnya. Sama ada ia daripada isteri, usul (ibu, ayah dan ke atas) dan furu’nya (anak-anak dan ke bawah) walaupun keadaan mereka itu fakir atau miskin.”
Di dalam Kitab al-Muhazzab li al-Syirazi karangan Imam al-Syirazi, beliau menyatakan:
"Tidak diharuskan seseorang itu untuk membayar kepada kaum kerabat dan isterinya yang berada di bawah tanggungan nafkahnya. Ini kerana mereka tidak memerlukan kepadanya (zakat) dan mereka mendapatkan keperluan itu daripada nafkah yang wajib diberikan kepada mereka."
Manakala bagi persolan fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan, maka ulama telah
membahaskan kepada dua pendapat. Pendapat adalah seperti berikut:-
1. Pendapat Pertama : Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah.
Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah
Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab
“Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah); adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang, atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asohnya ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya.”
RUMUSAN:
1. Berbalik kepada soalan Puan, fidyah boleh dibayar menggunakan duit dan boleh dilunaskan melalui pihak berkuasa zakat negeri sebagai wakil pemudah cara pengurusan fidyah.
2. Puan juga boleh melayari portal rasmi Pusat Pungutan Zakat negeri sebagai medium pengiraan fidyah.
3. Namun sekiranya Puan ingin melunaskan fidyah secara terus kepada ahli keluarga, maka tidak dibolehkan sekiranya mereka tergolong di bawah tanggungan Puan.
4. Walau bagaimanapun, sekiranya bukan di bawah tanggungan, maka dibolehkan membayar fidyah kepada mereka dan ini adalah lebih afdhal dan diutamakan dengan syarat mestilah daripada golongan miskin.
5. Golongan yang berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Ibu ayah dan ke atas seperti datuk dan nenek.
– Anak-anak dan ke bawah seperti cucu.
– Isteri.
6. Golongan yang tidak berada di bawah tanggungan adalah seperti :-
– Adik beradik.
– Saudara mara seperti sepupu, makcik dan pak cik.
7. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah, maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditaqdirkan sembuh.
8. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
Wallahua’lam.
Rujukan:
1) Manhaj Fiqh al-Syafi'i oleh Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan 'Ali al-Syarbaji.
2) Soal Jawab Fiqh Ibadah: Bab Puasa, Haji, Korban & Akikah Jilid 3 oleh Ustaz Abu Usamah Mohd Hanapiah Haji Hussin.
3) Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
https://muftiwp.gov.my/…/3828-al-kafi-1444-bolehkah…
https://muftiwp.gov.my/…/4495-irsyad-fatwa-khas…
4. Fidyah bagi orang yang berbuka puasa disebabkan sakit yang tiada harapan sembuh
https://www.alukah.net/spotlight/0/88594/
Semoga bermanfaat buat semua.
SILAKAN SHARE, KITA BERKONGSI KEBAIKAN DAN GANJARAN PAHALA.
ASMA' BINTI HARUN
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI