Allah SWT menjadikan kehidupan dan kematian untuk menguji manusia siapakah dalam kalangan mereka yang paling baik amalannya, seperti mana Allah SWT berfirman di dalam al-Quran:-
Maksudnya: Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) (Surah al-Mulk: 2)
Salah satu tanda kematian dalam husnul khatimah ialah meninggal dunia dalam keadaan melaksanakan amalan soleh.
Maksudnya: Barangsiapa yang mengucap ‘Laa ilaaha illallah’ ikhlas kerana mencari keredhaan dia Allah SWT, dan diakhiri hayatnya dengan perkara tersebut nescaya dia akan masuk Syurga. Barangsiapa yang berpuasa pada suatu hari kerana ingin mencari keredhaan Allah SWT, dan diakhiri hayatnya dengan perkara tersebut nescaya dia akan masuk Syurga. Barangsiapa yang bersedekah ikhlas kerana Allah SWT kemudian dia meninggal dunia, maka dia akan masuk Syurga.”Hadith riwayat Ahmad: (2337.
Ads
.
.
Ternyata orang baik, pengakhirannya juga akan baik.
Pemergian Pengurus Kanan Jabatan Kewangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Tuan Haji Shukri Sulaiman yang dijemput Allah semalam sangat indah pengakhirannya.
Ads
Arwah diberitakan meninggal dalam keadaan sujud ketika melakukan solat sunat Dhuha yang sentiasa menjadi amalannya sejak dulu lagi. Awalnya arwah mendapat cuti sakit kerana demam.
Dari perkongsian dari rakan-rakann yang mengenalinya, selain suka berinfaq bulanan ke sebuah maahad tahfiz, arwah cukup dikenali sebagai insan yang ramah dan sentiasa baik hati.
.
.
Ads
.
Bahkan semasa hidupnya, dirinya dikenali sebagai sahabat yang sangat baik, bersopan santun serta memiliki adab yang terpuji. Dari satu perkongsian sahabat lain yang mengenalinya, arwah dikatakan seorang bos, abang dan sahabat yang sangat ceria, senang didekati an tegas bila hal kerja.
Dan sebagai hamba Allah, arwah tidak pernah tinggal puasa sunat Isnin- Khamis, solat dhuha setiap hari dan juga merupakan seorang ahli surau.
Pergi dalam keadaan menghadap Illahi dalam wuduk, semasa sedang solat, sujud kepada Pencipta dan siht tanpa ada sebarang penyakit dan ianya sangat indah , kongsi seorang dari rakan arwah, Nassar Sanusi di fbnya.
Semoga setiap dari kita dijemput Allah dalam keadaan dimuliakan, Aamiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kota Tarem yang terletak di Hadramaut, Yaman merupakan tempat bersejarah yang sangat terkenal. Dikenali sebagai kota seribu wali kerana merupakan tempat himpunan berkumpulnya wali Allah, masyarakat di sini sangat dikenali kerana memiliki keturunan Nabi Muhammad SAW.
Rasulullah SAW menceritakan berkenaan Yaman menerusi sabdanya yang bermaksud: “Telah datang ahli Yaman, mereka adalah orang yang selembut-lembut hati dan selembut-lembut sifat, iman itu di Yaman dan fiqh itu di Yaman dan hikmah juga di Yaman.” (Hadis riwayat Muslim).
Di sebalik kisah Kota Seribu Wali ini pasti ramai tertanya-tanya bagaimana keadaan pelajar di sini.
Dikongsi dari fb milik Al Faqir Mustaffa Kamal, dirinya yang berhijrah ke Kota Tarem berkongsi keunikan di kota ini. Katanya, pelajar di sini, tidak disibukkan dengan cerita akhir zaman tapi diajar tentang ilmu selain mengamalkan zikir.
Diari seorang pelajar:-
Mestilah kena bangun sebelum Subuh, kemudian kejutkan anak-anak sebelum pergi ke Musalla Dar Musthofa. Di situ, kita berzikir beramai-ramai sehingga solat subuh berjemaah. Selepas itu kami akan membaca beramai-ramai Azkar pagi dari kitab Khalasoh Madad sambil bersalaman dengan Al Habib Omar dan para Habaib dan pelajar-pelajar yang lainnya.
Selesai bersalaman dan berzikir lalu masing-masing masuk dalam Halaqah pengajiannya, Al Faqir masuk halaqah bersama Allamah Habib Omar mendengar syarahan Kitab Muwattho’ Imam Malik.
Habis pengajian dengan Al Habib, halaqah kami akan membaca surah Yasin dan doa, kemudian masing-masing solat sunat dhuha, Al Habib Omar biasanya solat dhuha 8 rakaat dan dalam solatnya Al Habib membaca Al Quran dengan panjang. Istiqamah, khusyuk dan penuh tunduk kepada Allah. Semoga Allah panjangkan umur Al Habib dalam kebaikan.
Beginilah rutin kehidupan kami di Tarem setiap pagi. Waktu sebelum Subuh hingga terbit matahari adalah waktu yang paling utama kita beribadat. Pastikan permulaan kehidupan dengan ibadat dan jangan sampai hari kamu dimulakan dengan maksiat.
Orang Tarem bangun pagi, mula-mula yang dibaca adalah zikir, kemudian ilmu kemudian Al Quran dan begitulah sehingga masa makmur dengan ibadat. Wahai teman, ayuh kita ubah kehidupan kita dengan makmur dengan ibadat, tulisnya.
Dalam pada itu, Al Faqir Mustaffa Kamal menjelaskan, mereka di sini tidak disibukkan dengan dengan cerita akhir zaman tetapi disibukkan dengan belajar ilmu dan berzikir, Habaib di sini (Tarem) menekankan 3 perkara asas iaitu :-
1- Belajar ilmu dan berzikir, 2- Beribadah dan berakhlak mulia 3- Berserah kepada Allah dalam semua usaha.
Al Faqir duduk di sini (Tarem) tidak pernah mendengar baik daripada Habaib atau Masyaikh mengkritik atau menjatuhkan satu sama lain. Yang Al Faqir lihat mereka saling hormat menghormati di antara satu sama lain. Bahkan Allamah Habib Omar masih lagi duduk dalam majlis ilmu Habib Abu Bakar Balfaqeh di Suq.
Tarem bukan saja, kota ilmu, bahkan ia adalah kota adab dan akhlak. Ianya dapat dilihat daripada ulama-ulama di sini. Apa yang dapat kita belajar dari kota Tarem adalah:-
1.Para ulama atau pendakwah mestilah mengajak masyarakat kepada ilmu dan amal, tidak membawa cerita atau isu yang menakutkan orang ramai.
2- Masyarakat hendaklah disajikan ilmu yang membawa kepada taqwa, maksudnya ia menjuruskan kepada:- a- Mengingatkan nikmat Allah dan Kebesaran Allah. b- Membawa kepada beramal dan meninggalkan maksiat, c- Berakhlak mulia sesama manusia.
3- Para ulama dan pendakwah hendaklah menjadi contoh kepada masyarakat agar ilmu yang disampaikan akan memberi kesan.
Semoga Allah merahmati kita semua.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sudah banyak kali pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengarahkan mereka yang menjalani saringan agar bercakap benar tentang fakta sejarah sebenar mereka.
Ini adalah penting bagi mengelakkan lebih banyak lagi penularan wabak virus koronavirus memandangkan ia senang menjangkiti diri orang lain.
Berkongsi pengalaman melalui laman Instagram bagaimana salah seorang yang menjalani saringan tidak bercakap benar tentang sejarah pergerakan mereka hingga menyebabkan orang lain turut terkena jangkitan.
Ingatlah tiada agama yang menggalakkan kita berbohong. Bercakap benarlah kerana boleh menyelamatkan bukan saja nyawa anda tetapi orang lain juga.
“Saya tengok hasil Xray dada encik teruk. Betul ke encik tak ada kontak rapat dengan jemaah tabligh atau pesakit positif covid-19?” Entah dah kali ke berapa agaknya dia ditanya soalan yang sama. “Betul doktor, berapa kali saya nak jawab. Ta ya alif dal alif. Tiada. Susah sangat ke doktor nak faham jawapan saya?” Aik? Kita pula yang dipersoal. “Beginilah encik, saya perlu bincang dengan pakar saya”
Kali ini pakar pula yang tanya, ”Saya mahu encik jujur, betul encik tak ada kontak rapat?” Rasanya dah lebih 3 kali pakar kecemasan tanya soalan sama. Jawapannya tetap sama.
TIADA.
Akhirnya pakar akur. Beliau dimasukkan di wad biasa untuk jangkitan pneumonia (jangkitan paru-paru). “Ini Doktor S ke?” “Ya saya.” “Doktor kena buat covid test dengan segera. Pesakit yang doktor admit 2 hari lepas, positif covid 19.” Terduduk. Tercengang. Kelu.
Akhirnya barulah beliau mengaku pernah ada kontak rapat dengan jemaah tabligh di satu majlis perkahwinan.
Yang lagi menyedihkan, ketika dalam wad biasa beliau telah menyebabkan pesakit disebelah dijangkiti. Lebih teruk bila pesakit yang dijangkiti itu perlu diintubasi dan masuk ke ICU.
Lebih 10 orang doktor, misi dan staff kesihatan lain turut terdedah dan perlu menjalani test.
Dah terlambat.
Ini kisah yang diceritakan oleh salah seorang sahabat yang dikuarantin beberapa hari lepas.
Adakah kebohongan itu dapat menjanjikan nyaman pada perasaan? Kejujuran pesakit sangat berharga bagi kami. Andai dijual, kami sanggup membeli.
Kami barisan frontliner berjanji sepenuh hati yang kami akan terus bekerja dan merawat pesakit lain. Tidak ada agama yang menggalakkan berbohong dan masalah lebih cepat diselesaikan jika kita jujur dalam tindakan.
Dr Ahmad Samhan -berterus terang itu satu kejujuran- #TerimaKasihHero
Posting ini turut mendapat respon daripada warganet. masing-masing marah dengan situasi yang berlaku hingga menyebabkan
Susah ke untuk berlaku jujur
schayahya86 Susah ke untuk berlaku jujur. Bukan untuk di hukum tapi utk menyelamatkan nyawa. Bukan satu tapi ramai yang akan terkorban. Tolonglah fahami tolonglah jujur. #KitaJagaKita
Cakap benar pun susah
norsuzimimohdnoor Ckp benar pun susah…. bukannya doctor tu nak rotan ke apa…. tengoklah akibatnya…. Rasa2 klau dibolehkan saman… saman jer w/pun hidup @ matinya blum pasti…
Dah tahu dari awal kenapa tak nak mengaku
rozainahadKalau dia dah tahu dr awal, tp tak nak mengaku mmg tak baik la.. Tp ada juga kemungkinan dia mmg tak tahu, dan hanya dpt tahu slps diberitahu kemudian.. Maybe in between tu br dia dpt tahu ada saudara mara dia yg ada contact ke..
Otak letak di lutut
ita_sifah Allahhu… kenapa mesti menipu… Xda faedahnya… Org mcm ni rasanya otak letak di lutut… hu hu… Saya doakan agar kesemua dear barisan hadapan dilindungiNYA…
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...