‘Ingin berubah bukan sekadar menutup aurat.’ Julia Farhana cuba jaga pertuturan, bersihkan hati dan jaga solat. Malahan tindakan selebriti ini memadam semua gambar tidak berhijab di akaun Instagramnya juga harus dipuji.
Benarlah bila sampai waktu dan ketika, manusia akan berubah menjadi lebih baik dengan izin Yang Maha Esa. Paling penting kita sentiasa berusaha menjadi manusia yang lebih baik.
Memetik laporan Harian Metro, pelakon, Julia Farhana Marin, 28, mengakui hatinya berasa sangat tenang dan lebih dekat dengan Allah SWT sejak mula bertudung beberapa hari lalu.
Menurut pelakon berdarah kacukan Melayu-Itali ini, dia memutuskan untuk bertudung tanpa paksaan atau permintaan daripada sesiapa pun.
Bukan Sekadar Menutup Aurat
“Alhamdulillah, saya ikhlas bertudung kerana Allah. Pada mulanya, saya berniat untuk bertudung pada bulan Ramadan yang bakal tiba nanti.
Ads
‘Tetapi akhirnya saya putuskan untuk terus mengenakan tudung dari sekarang. Doakan saya untuk terus kekal istiqomah dengan penampilan baru ini,” katanya.
Julia Farhana Cuba Jaga Pertuturan
Dalam masaa yang sama, tambah pelakon filem Coast Guard Malaysia : Ops Helang itu, suaminya, Dr Che Muhammad Hafiz Che Baharum, 32, paling banyak memberi dorongan kepadanya untuk berubah dan mendalami agama Islam sebelum mereka berkahwin lagi.
“Suamilah orang yang paling gembira bila melihat penghijrahan saya ini. Saya bersyukur kerana suami sangat memahami dan dia tidak pernah letak syarat untuk bertudung bila sudah berkahwin. Semuanya berlaku secara berperingkat bermula dari pakaian.
“Suami banyak memberi bimbingan dari segi tanggungjawab sebagai wanita Islam dengan menutup aurat, menjaga solat lima waktu dan membaca al-Quran,” katanya.
Ads
Bersihkan Hati & Jaga Solat
Mengulas mengenai gambar lamanya ketika belum bertudung, Julia berkata, dia sudah memadam semuanya di Instagram.
“Saya putuskan untuk memadam semua gambar tidak bertudung kerana tidak mahu ia membawa kembali ke zaman silam.
“Saya mahu berubah bukan sekadar menutup aurat saja, tetapi dari pelbagai aspek lain seperti pertuturan, bersihkan hati, menjaga solat dan hubungan dengan orang sekeliling,” katanya.
Mahkamah Tinggi semalam memutuskan penganut agama Kristian boleh menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan lain, dalam penerbitan agama itu, untuk pendidikan dalam komuniti mereka.
Selain kalimah Allah, penggunaan perkataan iaitu solat, Kaabah dan Baitullah juga dibenarkan kepada orang Kristian.
Keputusan kes itu semalam, mengambil masa selama 13 tahun dua bulan, sejak difailkan pada 2008.
Terdahulu pada prosiding itu, Hakim Datuk Nor Bee Ariffin, yang kini Hakim Mahkamah Rayuan membenarkan tiga pengisytiharan deklarasi oleh seorang wanita keturunan Melanau dari Sarawak, Jill Ireland Lawrence Bill.
Nor Bee dalam penghakimannya, membenarkan deklarasi dalam mengamalkan kebebasan beragama yang terlindung mengikut Perkara 3, 8, 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan.
"Satu deklarasi bahawa arahan kerajaan yang dikeluarkan oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dalam KDN (Kementerian Dalam Negeri) bertarikh 1986 adalah salah di sisi udang-undang dan tidak berperlembagaan.
"Selain itu, satu deklarasi berdasarkan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan bahawa pemohon dijamin hak kesamarataan di sisi undang-undang dan dilindungi dari diskriminasi antara warga negara antara lain, atas alasan-alasan keagamaan dalam pentadbiran undang-undang," katanya.
Nor Bee berkata, Kabinet pada 1986 tidak mengenakan sekatan penuh terhadap keempat-empat perkataan itu, namun KDN melangkaui kuasanya.
Katanya, penggunaan kalimah Allah ketika itu boleh digunakan oleh gereja dengan syarat penerbitan itu hanya untuk orang Kristian.
"Dalam kes ini, pihak kementerian bertindak secara tidak rasional, menyalahi undang-undang dan tidak wajar.
"Jill Ireland juga menyediakan afidavit daripada tiga orang Islam yang menyatakan bahawa mereka tidak terkeliru dengan penggunaan perkataan itu oleh orang Kristian," katanya.
Katanya, sudah dibuktikan bahawa apabila orang Kristian menggunakan Allah untuk tujuan keagamaan, ia tidak menimbulkan sebarang kekacauan kepada keselamatan awam.
"Masyarakat Kristian di Sarawak dan Sabah juga sudah menggunakan perkataan Allah hampir 400 tahun," katanya (sumber Berita Harian).
Dalam pada itu, Timbalan Pengarah Institut Sains Islam Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Ahmad Sanusi Azmi berkongsi dari sudut pandangannya di fbnya mengenai isu ini.
Mengapa Kristian Bersungguh Ingin Menggunakan Kalimah Allah?
1. Sinar Harian melaporkan semalam keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan penganut Kristian seluruh negara menggunakan kalimah ALLAH dalam penerbitan pendidikan agama itu. Mereka juga dibenarkan untuk menggunakan perkataan Solat, Kaabah dan Baitullah.
2. Timbul persoalan di sini, mengapa sebahagian penerbitan Kristian bersungguh menterjemahkan perkataan God kepada Allah sedangkan ia di sisi umat Islam memberikan makna yang berbeza? Bukankah ia akan menimbulkan lebih keraguan? Mengapa Kristian ingin menggunakan perkataan Solat sedangkan kita tahu Prayer dan Solat mempunyai pemaknaan yang berbeza?
3. Perkara yang sama pernah diutarakan oleh Prof Syed Naquib al-Attas pada rombongan Kristian yang datang bertamu ke ISTAC. Prof al-Attas mengajukan soalan tentang mengapa kamu ingin menggunakan kalimah Allah setelah sekian lama menggunakan perkataan God atau Tuhan?
4. Mereka menjawab: “Kami ingin bersikap lebih patriotik dan kami akan berdoa menggunakan Bahasa Malaysia.” Anehnya perkataan Allah bukanlah berasal dari Bahasa Malaysia bahkan konsep ketuhanan dalam kedua agama ini sangat berbeza.
5. Umat Islam meyakini Allah itu satu melalui konsep Tauhid sedangkan Kristian percaya pada doktrin Trinity yang menampilkan tiga elemen dalam perkara ketuhanan. Kedua konsep ini amat jauh bertentangan.
6. Malah penggunaan Kalimah Allah pernah dibantah dperingkat antarabangsa oleh paderi Kristian sendiri kerana ia menimbulkan keraguan terhadap konsep ketuhanan dalam agama Kristian sendiri. Sebagai contoh:- [a] Rob Phillips iaitu Pengarah Komunikasi Missouri Baptist Convention dan mubaligh Gereja Baptis melalui artikelnya bertajuk “Yahweh (the God of the Bible) vs Allah (the God of the Koran)” menyatakan bahawa Allah bukanlah Tuhan yang dinyatakan dalam Al Kitab. [b] Dr. R. Albert Mohler Jr. iaitu Presiden The Southern Baptist Theological Seminary mempertikaikan saranan penganut Kristian menggunakan nama Allah kerana al-Quran secara jelas menegaskan Allah tidak mempunyai anak dan menolak prinsip triniti yang dibawa oleh Kristian. [c] Dave Armstrong tokoh dari Gereja Roman Katolik dalam artikelnya berjudul “Does the Catholic Church Equate Allah and Yahweh?” menegaskan bahawa Allah dan Tuhan yang dimaksudkan dalam Kristian adalah entiti yang tidak sama.
7. Biarpun sebahagian tokoh Kristian antarabangsa tidak bersetuju dalam isu terjemahan perkataan God kepada Allah, kesungguhan gerakan Kristian di Malaysia dalam memperjuangkan kalimah Allah ini menimbulkan pelbagai pertanyaan.
8. Dari aspek positifnya, penggunaan kalimah Allah dalam kalangan Kristian membuka dimensi baharu dalam medan dakwah. Kita berpeluang memahamkan kepada pelajar atau sahabat Kristian kita tentang Allah dari perspektif Muslim.
9. Allah adalah Tuhan yang sama buat Muslim mahupun Kristian. Namun kita harus tegaskan kepada mereka bahawa ajaran Trinity yang dibawa oleh Kristian adalah bercanggah dengan konsep Tauhid yang jelas ditegaskan oleh al-Quran bahawa Tuhan itu satu, Dia tidak mempunyai anak dan Nabi Isa (Jesus) hanyalah seorang Nabi.
Kawan saya nak pinjam duit RM5,000. Dia akan bayar dalam tempoh 2 bulan dan berjanji akan beri ekstra RM500? Apa hukum terima duit ekstra itu?
Jawapan
Merujuk kepada persoalan yang dikemukakan, berdasarkan kepada situasi tersebut, adalah tidak harus untuk menerima tambahan RM500 sebagaimana yang dijanjikannya, kerana ia bukan amalan kebiasaan yang berlaku diantara saudari dan kawan tersebut.
Ia adalah keuntungan yang tidak disyaratkan. Apabila kawan saudari membayar hutang lebih daripada hutangnya yang asal (RM5K), ataupun beliau memberikan hadiah sebagai tambahan kepada bayaran hutang yang saudari berikan kepadanya tanpa meletakkannya sebagai syarat dalam akad dan bukan menjadi amalan yang digunapakai (uruf), maka, saudari perlu pastikan beberapa perkara iaitu:
i. Jika manfaat tersebut diberikan sebelum hutang dibayar sepenuhnya, adalah lebih baik jika ia ditolak. Kecuali jika amalan tersebut telah menjadi kebiasaan kedua-dua pihak sebelum akad hutang dilakukan.
Berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan daripada Anas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya : “Apabila seseorang di kalangan kamu memberikan hutang, lalu orang yang berhutang memberikannya hadiah atau orang itu membawanya menaiki kenderaannya, janganlah dia naik atau menerimanya kecuali jika perbuatan itu telah pun biasa berlaku antara mereka sebelum ini”. (Riwayat Ibnu Majah)
ii. Jika manfaat tersebut (bayaran tambahan atau hadiah atau sebagainya) diberikan selepas hutang dibayar, tindakan ini tidak salah dan kawan saudari telah selesai membayar hutangnya.
Malah, beliau digalakkan berbuat demikian (tambahan) kerana umat Islam yang terbaik membayar hutang mereka dengan cara yang terbaik. Hadis yang diriwayatkan daripada Jabir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda, katanya:
Maksudnya : “Suatu ketika aku datang menemui Nabi SAW. Ketika itu Baginda berhutang dengan aku, lalu Baginda membayar hutangnya dan Baginda membayar lebih kepadaku”. (Riwayat al-Bukhari)
Bermakna, kawan saudari wajib membayar terlebih dahulu wang yang hendak dipinjam daripada saudari sebanyak RM5k, sebelum berjanji ingin memberi tambahan RM500 sebagai hadiah, kerana yang menjadi kewajipan baginya adalah membayar hutang RM5k tersebut.
Jika dia tetap juga ingin memberi, sebaiknya urusan pinjam-meminjam ini mestilah direkodkan sebagai bukti jika wujud permasalahan di kemudian hari.
Ramai yang masih tidak dapat melupakan tragedi menimpa seorang kakitangan kerajaan, Jahidah Nordin, 43 yang menjadi mangsa dibelasah suami sendiri hingga koma pada April lalu.
Kecederaan parah dialaminya terutama di bahagian kepala, tengkorak selain rahang, tulang belakang serta rusuk yang retak kekal koma dari hari dirinya dianiayai suami sendiri.
Lebih menyayat hati, mangsa ketika itu sedang mengandungkan anak sulung mereka yang baru berusia 15 minggu dan dijangka melahirkan sekitar Disember ini.
Keajaiban Allah, dalam bertarung nyawa dalam keadaan koma, kandungannya kekal membesar walau ibunya tidak pernah sekali pun membuka mata. Hanya susu menjadi minuman untuk ibu dan anak ini sama-sama berjuang untuk melihat dunia. Bahkan ia diberi melalui tiub.
Dalam masa berlalu tanpa sedar, kini usia kandungan Jahidah sudah memasuki usia 36 minggu iaitu fasa terakhir kehamilan. Bahkan pertemuan dengan pakar O&G di Hospital Tuanku Jaafar pada 22 hb lalu, kakaknya itu sudah dimasukkan ke hospital atas nasihat doktor agar pemantauan dapat dilakukan dengan lebih teliti memandangkan keadaan kakaknya yang masih koma.
Hal ini dikongsikan oleh adiknya, Fauziah Nordin yang mengambil alih menjaga kakak sulungnya itu ketika tragedi ini menimpa.
Dan di saat ramai menanti penuh debar nasib ibu dan anak ini, Fauziah memaklumkan, doktor pakar yang merawat kakaknya sudah memaklumkan beberapa risiko mungkin terjadi seperti pendarahan, gangguan pernafasan, jangkitan kuman, serangan jantung dan tidak mustahil berlaku kematian memandangkan keadaan kakaknya itu yang masih tidak sedarkan diri sehingga ke hari ini.
Bahkan doktor pakar turut memaklumkan belum pernah berhadapan kes sebegini. Tak pernah terjadi di negara kita dan ia sesuatu yang merisaukan hati kami sekeluarga untuk menerima berita sebegini,” kongsinya.
“Terdiam dengar apa dikongsikan oleh doktor. Berat nak tandatangan borang kebenaran tapi terpaksa. Kalau ini jalan terbaik dan mungkin yang terakhir,” katanya dalam keadaan sedih di akaun Tik Toknya, @ziahzara15.
Dalam pada itu, dirinya turut memaklumkan kakaknya itu masih mampu bertahan (membawa anak dalam kandungan) sekali pun dalam keadaan bed ridden, kecederaan otak yang teruk, patah tulang belakang, rusuk, muka, rahang, tak boleh bercakap, tak boleh respon walau pun mengangguk, separuh sedar hanya mata terbuka tapi besar kemungkinan kakak tak dapat melihat.
Hanya air matanya saja yang mengalir memberikan isyarat dirinya alami penderitaan ini,” katanya yang memaklumkan semuanya terjadi atas izin Allah taala.
Masa yang sama, Fauziah turut memaklumkan kali ini hatinya cukup berat untuk melepaskan kakaknya itu di wad memandangkan kakaknya adalah pesakit berisiko tinggi.Malah pembedahan akan dilakukan dengan bius sepenuhnya.
Kongsinya, “Ya Allah, kenapa berat hati nak lepaskan kakak kali ini. Rasa macam kali terakhir bersama kakak,” katanya yang membuat emoji menangis.
Bersamalah kita mendoakan agar pembedahan yang bakal berlaku ini dalam masa terdekat berjalan lancar dan semoga ia berakhir dengan berita gembira.
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...