Jika minggu sebelumnya, seorang ulama besar, Al-Allamah Syeikh Muhammad Al-Mukhtar bin Muhammad al-Amin Al-Shanqiti, telah pergi meninggalkan kita.
Dan hari ini seorang lagi ulama yang telah dijemput Illahi. Ulama besar, Syaikh Amin Al Harory, Almarhum Rahimahumullah yang terlalu banyak sumbangannya kepada Islam.
Berita sedih ini dikongsi oleh Pu Rahmat dalam laman sosial Instagramnya. Menurut Pu Rahmat, Almarhum seorang Alim dalam Bidang Tafseer dan kehilangannya begitu dirasai.
Tambahnya lagi sebelum ini beberapa kali pihak komunis cuba untuk membunuh Almarhum tetapi gagal. Dan hari ini kita berdukacita atas kehilangannya.
Telah pergi meninggalkan kita seorang Ulama besar bernama Syaikh Amin Al Harory. Terlalu banyak sumbangan Almarhum Rahimahumullah kepada Islam. Kita telah kehilangan seorang yang Alim dalam Bidang Tafseer. Komunis beberapa kali cuba membunuh Almarhum dan gagal. Hari ini kita berduka cita atas kehilangan ini. Innalillahi wainna ilaihi rajiun. Ya Allah ampuni Almarhum dan Rahmati Al marhum
Ads
Dalam pada itu perkongsian yang disertai gambar Almarhum turut mendapat perhatian warganet. Dalam satu pertanyaan ditanyakan kepada PU Rahmat, kenapa ada tumbuhan pada serban Almarhum.
Menjawab pertanyaan itu, PU Rahmat berkata, pokok yang ada di atas serban Armarhum adalah pokok raihan. Almarhum Syaikh memang suka pokok berkenaan dan merupakan pewangi.
Ads
Dalam pada itu, kehilangan ulamak besar ini juga turut meninggalkan kesan dan rata-rata netizen berkongsi pandangan bahawa kehilangan Almarhum yang cukup besar buat seluruh umat Islam seluruh dunia.
dinlolet Alfatihah buat arwah…kehilangan buat seluruh umat Islam dunia
Ads
ticermai Innalillah hiwaiina ilaihirojiun..semoga Allah tempatkn Almarhum di dlm golongan hambaNya yg dicintai dn diredhai.
salmah_azmi Aamiin……yaAllah…ampunilah Almarhum serta hamba ini yg kerdil serta seluruh umat islam ini….al fatihah
mohamadsyabab ilmu Allah diangkat dgn mematikan para2 ulama,,innalillahiwainnailayhirojiun
Bergelar suami isteri, setiap pasangan itu memang perlu saling bantu membantu antara satu sama. Tidak kiralah ketika berada dalam situasi senang dan susah akan sentiasa bersama.
Tidak timbul soal untuk mencari lain jika sudah berjaya kelak. Seperti perkongsian seorang pengguna laman sosial Facebook yang menceritakan pengalaman dan jalan hidup perlu ditempuhi bersama isteri tersayang.
Kisah ini sedikit sebanyak memberi teladan dan pandan buat pasangan suami isteri yang sedang melayari kehidupan bersama. Cintailah dan setia dengan pasangan kita seadanya dan insza-Allah rezeki akan mengalir laju selepas itu.
Rahsia untuk mengekalkan kebahagiaan Sebelum kahwin, saya ada duit.. Mungkin menjadi faktor wife mahukan saya.. Ni andaian saya sahaja, dan bagi saya.. tak kisahlah macammana pun..
Tapi waktu nak berkahwin.. bisnes saya jatuh dan duit habis langsung.. Bank saya langsung takde duit.. inilah saatnya mungkin cinta dia teruji.
Tapi dia belanja semua.. duit kenduri, duit makan minum transport sepanjang duduk di Thai sebulan. Sampai kering duit simpanan dia sendiri..
Saya tanya, kenapa masih mahu kahwin dengan saya.. Nak beli cincin pun tak mampu..
Katanya.. (Rahsia.. Takleh cerita)
Selepas itu, sy kata pada dia..
Yang jatuh itu hanya bisnes.. Abg masih berdiri..
Sejak itu,
Saya bina balik bersama dia, Dan kini bisnes sales beratus ribu setiap bulan berbanding puluhan ribu sebelum berkahwin..
Rahsianya dimana?
Rahsianya, suami isteri mampu membina apa sahaja jika merancang dan melaksana bersama..
Kerana suami isteri akan saling menjaga, saling melengkapi, saling menasihati dan menerima..
Jadi, kepada suami isteri di luar sana.. ampa juga boleh bina apa sahaja jika dilakukan bersama..
Para suami, jangan mengejar wanita lain.. Hadirnya seorang isteri sudah cukup untuk menjaga nafsu kita. Fokuslah pada impian bersama isteri.
Dan para isteri, jangan berhenti memikat suami dan jadilah seseorang yang menyempurnakan impian bersama.
Harapan saya kepada tuan hamba semua.. Kenali lah diri dan tuan hamba akan jumpa jalan tuan hamba sendiri.. Walaupun di luar sana ada banyak jalan.. ur path is only one.
Teruskan membaca perkongsian2 saya mengenai RAHSIA-RAHSIA DIRI. Khas untuk membina semula Jatidiri Bangsa Melayu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Orang-orang miskin dari kalangan kaum muslimin masuk syurga setengah hari (lebih dahulu) sebelum orang-orang kaya. Dan setengah hari itu 500 tahun lamanya." Hadits Shahih riwayat Tirmidzi, Lihat kitab Shahîh al-Jâmi' karya al-Albâni.
“Dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun” (QS. Al Ma’arij: 4). Ayat ini menunjukkan pengkhususan dari maksud umum yang sebelumnya disebutkan atau difahami bahawa waktu tersebut begitu lama bagi orang-orang kafir. Itulah kesulitan yang dihadapi orang-orang kafir,
“Apabila ditiup sangkakala, maka waktu itu adalah waktu (datangnya) hari yang sulit, bagi orang-orang kafir lagi tidak mudah.” (QS. Al Mudatsir: 8-10).
Analisis usia manusia berdasarkan Al-Qur’an sebagai sumber kebenaran manusia.
1 hari akhirat = 1000 tahun 24 jam akhirat = 1000 tahun 3 jam akhirat = 125 tahun 1.5 jam akhirat = 62.5 tahun
Apabila umur manusia itu rata-rata hidupnya antara 60 ke 70 tahun, maka kehidupan manusia itu hanyalah sekitar 1.5 jam sahaja. Sangat singkat. kata orang hanya senafas sahaja dan jangan persiakan kehidupan ini untuk perkara-perkara tidak bermanfaat ketika nafas masih bersisa. Kerana kelak kita akan rugi di akhirat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mendirikan solat tidak semestinya di kawasan atau ruang yang luas sahaja. Selagi ada ruang yang sesuai dan bersih, maka solatlah di situ. Kediaman besar merupakan bonus untuk membolehkan satu keluarga sembahyang berjemaah dengan selesa, namun untuk kediaman sempit, ruang solat yang terhad bukan penghalang.
Susunan saf dilakukan secara kreatif dan optimum. Bagaimanapun timbul persoalan, bolehkah isteri sembahyang di sebelah kiri suami apabila keadaan ruang sempit yang kurang mengizinkan?
Assalamualaikum wrm. wbt., Sekarang tersebar di media sosial infografik yang menunjukkan isteri tidak boleh sembahyang di sebelah kiri suami, tetapi tempatnya adalah di belakang imam.
Soalan saya, bagaimana jika rumah itu sempit dan ruang solat yang ada tidak memungkinkan untuk isteri solat di belakang suami?
Jawapan:
Susunan saf lelaki dan perempuan ketika sembahyang
Ringkasannya ialah terdapat hadis riwayat daripada Anas bin Malik r.a yang menyatakan: أَنَّ جَدَّتَهُ مُلَيْكَةَ دَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِطَعَامٍ صَنَعَتْهُ لَهُ فَأَكَلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ قُومُوا فَلِأُصَلِّ لَكُمْ ، فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَصَفَفْتُ وَالْيَتِيمَ وَرَاءَهُ ، وَالْعَجُوزُ مِنْ وَرَائِنَا ، فَصَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ انْصَرَفَ
Maksudnya: “Bahawa neneknya yang bernama Mulaikah menjemput Rasulullah SAWmemakan makanan yang telah dimasaknya. Maka baginda pun menjamu makanan tersebut lalu bersabda: “Bangunlah untuk aku bersolat bersama kamu semua.”
“Kemudian Rasulullah SAW berdiri untuk solat, lalu baginda meletakkan aku dan seorang anak yatim di belakangnya, dan perempuan tua (nenek) di belakang kami. Kemudian baginda solat dua rakaat bersama kami dan seterusnya beredar.” Riwayat Al-Bukhari (380)
Kata Imam al-Nawawi Rahimahullah:
“Sekiranya yang hadir mengerjakan solat itu terdiri daripada orang lelaki, kanak-kanak, golongan khunsa, serta orang perempuan, maka didahulukan orang lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian golongan khunsa, kemudian orang perempuan.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/293)
Kemudian beliau menyebut hukum hakam berkaitan posisi makmum dan berkata:
“Konklusinya, sesungguhnya posisi-posisi yang disebutkan semuanya adalah berdasarkan perintah istihbab (galakan atau sunat). Jika para makmum menyelisihinya maka hukumnya makruh tetapi solat itu sah, seperti mana yang disebutkan oleh penyusun kitab (iaitu Imam al-Syirazi).
Begitu juga jika imam solat di posisi lebih tinggi daripada makmum, atau makmum tinggi daripada imam, tanpa ada keperluan.
Begitu juga jika makmum wanita terkehadapan berbanding saf lelaki selagi mana tidak terkehadapan mengatasi imam, atau makmum wanita solat bersebelahan imam atau sebelah makmum lelaki, maka sah solat wanita itu, dan juga solat orang lelaki, tanpa ada khilaf di sisi kami.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/297)
Perbuatan yang dimakruhkan ketika solat hilang kemakruhan apabila wujud keperluan
Dalam artikel Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-480 : Susunan Saf Solat Jenazah Semasa Berlakunya Wabak, kami ada membahaskan kaedah fiqh:
الكَرَاهَةتَزُولُبالحَاجَة Maksudnya: “Hukum makruh itu hilang apabila wujud keperluan” Rujuk Ma`lamah Zayed (no.267)
Perkara-perkara yang dimakruhkan di dalam solat tidak menjadi makruh apabila terdapat keperluan untuk melakukannya.
Berkata Imam Abu Ishak al-Syirazi dalam al-Muhadzzab:
“Dimakruhkan untuk meninggalkan perkara sunat dalam solat dan dimakruhkan untuk memalingkan muka tanpa ada keperluan, berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Dzar RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Allah sentiasa menghadap hambaNya semasa solat selama mana hamba itu tidak memalingkan muka, maka jika hambaNya memalingkan muka, maka Dia juga memalingkan MukaNya darinya.” Riwayat Abu Daud (no.909)
[maksudnya Allah sentiasa menurunkan rahmat dan keredhaanNya selama mana orang yang solat itu menjaga pandangan di dalam solat. Rujuk Tuhfah al-Muhtaj (2/161)oleh Ibn Hajar al-Haitami.]
Adapun jika terdapat keperluan maka tidak dimakruhkan berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas R.Anhuma bahawa Nabi ﷺ:
“Pernah memalingkan mukanya ke kiri dan ke kanan ketika solat tetapi tidak memusingkan tengkoknya memandang belakangnya.” Riwayat al-Tirmidzi (no.587)
[Disebut dalam Tuhfah al-Ahwadzi (3/159) oleh Syeikh Abu al-`Ala al-Mubarakfuri, Ibn Malak berkata: dikatakan bahawa Rasulullah ﷺ memalingkan wajah sekali atau beberapa kali yang sedikit bagi tujuan menerangkan bahawa perbuatan itu tidak membatalkan sembahyang, atau boleh dilakukan atas suatu keperluan mendesak.] Rujuk al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab (4/95)
Contoh lain, dalam hadis riwayat Abu Qatadah, bahawa Rasulullah ﷺ:
“Pernah bersolat dalam keadaan mendokong Umamah bin Zainab binti Rasulullah ﷺ,anak Abu al-Aas bin al-Rabi`. Apabila baginda berdiri, baginda mendokongnya, dan apabila baginda sujud, baginda meletakkannya.” Riwayat Muslim (543)
Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj Syarh Muslim (5/34):
“Diharuskan untuk melakukan perbuatan yang sedikit di dalam solat, maka jika langkah dua kali itu tidak membatalkan solat tetapi lebih utama tinggalkan melainkan ada keperluan, sesungguhnya pergerakan kerana keperluan itu tidak dimakruhkan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi ﷺ.
Hadis ini juga menunjukkan bahawa dibenarkan untuk imam sembahyang di atas tempat yang lebih tinggi daripada tempat makmum-makmum, tetapi hukumnya adalah dimakruhkan apabila tempat imam lebih tinggi atau tempat makmum lebih tinggi, melainkan kerana hajat.
Maka jika ada hajat keperluan seperti tujuannya untuk mengajar perbuatan-perbuatan sembahyang maka tidak dimakruhkan bahkan sunat berdasarkan hadis ini. Begitu juga apabila seorang makmum bertujuan mengajar makmum lain perbuatan solat imam yang memerlukan tempat yang tinggi.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, kami cenderung kepada pendapat tidak batal solat, tidak diharamkan bahkan tidak dimakruhkan seorang isteri bersembahyang di sebelah kiri suami sekiranya ruang di rumah itu sempit kerana ada keperluan. Wallahua`lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...