Innalillahiwainailaihirojiun (Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”).
Al-Fatihah untuk Syekh Ali Jaber yang diberitakan meninggal dunia pagi tadi (14 Januari 2021) di Hospital Yarsi pada jam 8.30 pagi akibat COVID-19. Syekh Ali Jaber atau nama sebenarnya Ali Saleh Mohammed Ali Jaber merupakan pendakwah terkenal Indonesia dan sering berkongsi doa dan kata-kata nasihat dari orang ramai yang meminta nasihatnya.
Syekh Ali Jaber sebelum ini sedang dirawat di hospital akibat COVID-19 dan keadaannya diberitakan semakin pulih termasuk sudah menangggakan tiub saluran pernafasan tetapi Allah lebih menyayanginya.
Selama hayatnya, pendakwah terkenal ini sangat aktif di media sosial. Bahkan sebelum kesihatannya terus merosot, di instagramnya, pendakwah terkenal ini sempat meninggalkan pesanan terakhir yang mana ia akhirnya menjadi video terakhirnya sebelum meninggal dunia.
Dalam videonya, Syekh Ali Jabar sempat menyampaikan pesanan.
“Ini saatnya kita setop penyebaran Covid-19. Sudah cukup banyak yang jatuh sakit gara-gara corona ini. Mari kita bersama-sama bersatu merapatkan saf kita untuk mencegah negeri kita dari bahaya penyakit ini, yang sudah cukup menyebar di mana-mana,” ujarnya. (setop bermaksud menghentikan)
“Mari kita sama-sama menjauhi dari keramaian, kerumunan, dan kita menjaga iman, imun, dan insya Allah kita bersama aman, sejahtera, damai, aamiin ya rabbal alamin. Semoga selalu kita sehat dan selalu dalam lindungan Allah SWT. Saya Ali Jaber, wassalamualaikum warhamatullahi wabarakatuh.”
Bahkan di captionnya beliau menulis: “Mari kita jaga diri dan jaga kesehatanmu melalui gerakan 3M. Mudah-mudahan semua jamaah baik-baik saja dan selalu dalam lindungan Allah lahir batin aamiin alfatihah #3m #protokolkesehatan #bnpb #polri #damaiindonesiaku.”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Elak Guna 7 Ayat Kasar Ini Sewaktu Bertengkar Suami Isteri
Orang kata, kalau tak bertengkar suami isteri, tak ada thrill lah. Hubungan suami isteri memang tak pernah sunyi daripada perselisihan faham.
Bak kata peribahasa, ‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’ Pengalaman menangani masalah rumahtangga secara matang mampu menjamin kerukunannya.
Setiap pasangan mempunyai hak dan tanggungjawab terhadap rumahtangga yang asalnya dibina dengan penuh kasih dan sayang.
Rasulullah SAW bersabda :
Orang lelaki ialah penjaga ke atas keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap mereka, manakala perempuan penjaga ke atas rumahtangga dan anak-anaknya serta dia bertanggungjawab terhadap mereka (HR Bukhari dan Muslim)
Dalam melayari bahtera perkahwinan, sebagai insan biasa, kita sering melakukan kesilapan seterusnya mencetus pertengkaran.
Dalam situasi tidak stabil ini, selalu terkeluar kata-kata yang menyakitkan hati antara satu sama lain.
Artikel berkaitan:Resipi Hubungan Suami Isteri Makin Erat, Segala Benda Perlu Dikongsi Bersama
Artikel berkaitan:Amalkan Bacaan Ayat Kursi Ini Untuk Elakkan Gangguan Sihir Dalam Rumahtangga
Hasutan syaitan bakal menyemarakkan lagi amarah. Di sini lah kekuatan cinta dan kasih suami isteri diuji dan tidak mustahil pasti ada hati yang terluka.
Oleh itu, awas! Jangan kita gunakan ayat-ayat kasar ini untuk melempiaskan rasa marah kepada pasangan semasa bertengkar.
1. Menyumpah seranah
Acapkali terjadi, kita gagal kawal fikiran dan emosi masa bergaduh. Ada sahaja kata nista terkeluar bagai air mengalir deras. Sumpah seranah, maki-hamun dan kutukan laju sahaja keluarnya dari mulut tanpa memikirkan perasaan pasangan.
Masa ini lah syaitan berpesta kerana berjaya memainkan peranan. Hati sakit, dosa pun dapat.
2. Jolokan nama kasar
Jika semasa keadaan aman damai, indah dan baik sekali nama panggilan yang diberikann kepada pasangan. Tetapi tatkala bergaduh, keluar semua nama panggilan yang kurang enak dituturkan.
Bertambah malang apabila panggilan itu turut didengari anak-anak yang masih kecil. Ini akan menjadi teladan oleh mereka. Ia sangat bahaya.
3. Membandingkan pasangan dengan bekas kekasih
Macam-macam boleh terjadi ketika emosi tak terkawal. Ini termasuklah apabila sanggup membandingkan kekasih lama dengan pasangan.
Jika kita boleh terima kekurangan pasangan semasa keadaan harmoni, kenapa pantas bertukar kepada adegan perbandingan yang boleh mengguris hati? Itu kan kurang bijak namanya.
4. Meminta cerai
Perkataan cerai ini sewajarnya dielakkan langsung. Takut-takut, akan jatuh talak. Hati yang sedang marah memang tidak fikir kesan masa hadapan. Apa yang penting waktu itu, hati puas menyakitkan pasangan. Bawa-bawalah beristighfar.
5. Mempersendakan impian atau kegemaran pasangan
Kadangkala, apabila bertengkar, semua perkara nak diungkit termasuklah hal-hal yang tidak bersangkutan pun dengan isu pokok punca pertengkaran.
Matlamat ketika ini hanyalah ingin menyakitkan hati pasangan. Hindarilah kata-kata mempersendakan impian dan kegemaran pasangan. Ia satu tindakan tidak matang.
6. Mempertikaikan takdir dipertemukan dengan pasangan
Berhati-hati lah ketika menghemburkan perkataan ketika bertengkar. Jangan mengeruhkan lagi keadaan sehingga sanggup menyalahkan takdir dipertemukan dengan pasangan. Apabila ini terjadi seolah-olah kita menyalahkan Allah dengan jodoh yang ditetapkanNya.
7. Mengharapkan pasangan mati
Ucapan ini sepatutnya langsung tak boleh keluar dari mulut kita walau apa pun keadaannya. Jangan sesekali berkata betapa kita mahu pasangan mati cepat agar kita tidak pening kepala!
Ini hanya akan menyebabkan pasangan saling membenci antara satu sama lain dan jika berbaik sekali pun selepas pertengkaran itu, hati yang terluka tetap akan berbekas.
Sebagai seorang Muslim, kita mempunyai keimanan di hati. Ketujuh-tujuh ucapan di atas tidak menggambarkan didikan agama yang diterapkan oleh ibu ayah dan guru kita. Cuba audit diri selalu.
Paling penting, bawa bertenang. Ikut cara Rasulullah SAW mengawal rasa marah.
Dalam satu hadis yang mahsyur, diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
Seorang pemuda meminta nasihat daripada Nabi SAW, dan Nabi bersabda:
“Janganlah kamu menuruti amarah”
Dia mengulangi pertanyaannya, dan Nabi mengulanginya sebanyak tiga kali. (HR Sahih Bukhari : 6116)
Alangkah baiknya jika kita dapat kawal emosi. Tenangkan diri, mungkin boleh keluar seketika dari rumah untuk mencari ketenangan seperti ke masjid atau ke pantai.
Hanya dengan ketenangan hati, kita dapat berfikir secara rasional dan matang serta dapat mencari solusi yang baik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kenapa Agama Larang Keras Tampar Muka Musuh Apatah Lagi Anak Isteri – Mufti Perlis
Dalam keadaan marah, tindakan spontan pasti berlaku. Ini termasuklah perbuatan menampar seseorang yang cuba menjatuhkan maruah pasangan seperti yang terjadi di Oscar di mana pelakon Will Smith menampar muka Chris Rock yang dilihat menjatuhkan maruah isterinya berkaitan isu rambut botak.
Namun sebelum ramai meraikan atau meniru perbuatan menampar itu, Islam melarang keras menampar muka orang lain berdasarkan satu hadith dari Nabi Muhammad SAW ini.
Dikongsi dari Mufti Negeri Perlis, Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin, fahami mengapa perbuatan menampar muka ini tidak dibenarkan hatta kepada musuh apatah lagi anak isteri.
1. Islam menghormati kedudukannya insan yang mana Allah telah tegaskan kemuliaannya dalam al-Quran pada Surah al-Isra ayat 70:-
۞وَلَقَدۡ كَرَّمۡنَا بَنِيٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِي ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّيِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَىٰ كَثِيرٖ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِيلٗا ٧٠
(maksunya) “Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan”.
2. Atas penghormatan kepada keturunan Adam, maka Nabi s.a.w melarang kita memukul, menampar ataupun mencederakan wajah ataupun muka sesama insan sekalipun di medan peperangan. Ini kerana muka merupakan tempat kemuliaan seseorang.
Nas Hadis
1. Dalam hadis yang sahih Nabi s.a.w bersabda:-
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: "إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الوَجْهَ
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda: “Apabila seseorang kamu berperang, jauhilah dari (mencederakan) muka”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis Abu Hurairah di atas diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dalam kitabnya Al-Adab al-Mufrad dengan lafaz.
إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ خَادِمَهُ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
“Apabila seseorang kamu memukul khadamnya, maka jauhilah dari (memukul) muka”
Sementara dalam riwayat lain daripada al-Imam Ahmad diriwayatkan dengan lafaz:-
إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
“Apabila seseorang kamu memukul maka jauhilah muka”.
Hormati Insan
4. Islam mengajar kita disiplin dalam segala tindakan sekalipun ketika marah. Justeru itu dalam Islam, sekalipun ketika berada di medan perang bertempur dengan musuh yang memerangi kita, namun kita tetap diperintahkan berdisiplin dalam tindakan.
Ini bertujuan menghormati nilai keinsanan yang ada dalam diri kita dan diri pihak yang kita bertembung dengannya. Pertempuran sesama manusia sudah pasti tidak sama dibandingkan pertempuran sesama binatang yang tiada nilai insani dan peradaban insaniah.
Nabi SAW menunjukkan untuk umat Islam pelbagai peraturan sekalipun dengan musuh bagi tujuan memelihara nilai kita sebagai manusia hamba Allah yang dijadikan khalifah atas muka bumi ini. Antaranya, sabda Nabi SAW.
لَا تَغْدِرُوا وَلَا تَغُلُّوا وَلَا تُمَثِّلُوا وَلَا تَقْتُلُوا الْوِلْدَانَ وَلَا أَصْحَابَ الصَّوَامِعِ
“Jangan kamu melanggar perjanjian, jangan kamu mengkhianati harta rampasan perang, jangan kamu rosakkan mayat, jangan kamu bunuh kanak-kanak dan ahli-ahli rumah ibadat”. (Riwayat Ahmad, kata Ahmad Muhammad Syakir ketika mentahqiqkan musnad Ahmad, hadith ke-2728: “Sanad hadith ini hasan”).
Kenapa Dilarang?
5. Al-Imam al-Nawawi (meninggal 676 Hijrah) ketika mensyarahkan Sahih Muslim meletakkan hadis perintah ‘jauhilah muka’ tersebut di bawah bab (بَاب النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْوَجْهِ) iaitu BAB TEGAHAN MEMUKUL MUKA. Al-Imam al-Nawawi menyebut dalam Sharah Sahih Muslim menyebut:-
وَفِي رِوَايَةٍ إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ وَفِي رِوَايَةٍ لَا يَلْطِمَنَّ الْوَجْهَ…قَالَ الْعُلَمَاءُ هَذَا تَصْرِيحٌ بِالنَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْوَجْهِ لِأَنَّهُ لَطِيفٌ يَجْمَعُ الْمَحَاسِنَ وَأَعْضَاؤُهُ نَفِيسَةٌ لَطِيفَةٌ وَأَكْثَرُ الْإِدْرَاكِ بِهَا فَقَدْ يُبْطِلُهَا ضَرْبُ الْوَجْهِ وَقَدْ يَنْقُصُهَا وقد يشوه الوجه والشين فيه فاحش لانه بَارِزٌ ظَاهِرٌ لَا يُمْكِنُ سَتْرُهُ وَمَتَى ضَرَبَهُ لَا يَسْلَمُ مِنْ شَيْنٍ غَالِبًا وَيَدْخُلُ فِي النَّهْيِ إِذَا ضَرَبَ زَوْجَتَهُ أَوْ وَلَدَهُ أَوْ عبده ضرب تأديب فليجتنب الوجه
Terjemahan: Dalam satu riwayat yang lain: “Apabila kamu memukul…” dan dalam riwayat yang lain pula “Jangan kamu menampar muka”…berkata para ulama: Hadis ini menyebut secara jelas mengenai larangan memukul muka. Ini kerana muka sesuatu yang lembut (gentle) yang menghimpunkan segala keelokan.
Anggota-anggota pada muka itu sangat berharga dan lembut juga sering terdedah. Memukul muka boleh merosakkannya atau boleh mencacatkannya atau boleh merosakkannya atau boleh menghodohkannya. Kecacatan pada wajah itu buruk kerana ia jelas lagi zahir yang tidak mungkin untuk ditutupi.
Apabila ia dipukul maka biasanya tidak selamat dari berlakunya kecacatan. Termasuklah dalam larangan ini memukul isteri atau anak atau hamba (sekalipun) untuk tujuan mendidik” (Al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim, 16/165. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi)
1. Kata al-Imam al-Son’ani dalam Subul al-Salam:-
وَهُوَ دَلِيلٌ عَلَى تَحْرِيمِ ضَرْبِ الْوَجْهِ وَأَنَّهُ يُتَّقَى فَلَا يُضْرَبُ وَلَا يُلْطَمُ وَلَوْ فِي حَدٍّ مِنْ الْحُدُودِ الشَّرْعِيَّةِ وَلَوْ فِي الْجِهَادِ
Terjemahan: “Hadis ini merupakan dalil haram memukul muka dan ia (muka) dielakkan, tidak dipukul, tidak ditampar sekalipun dalam hudud yang disyariatkan dan sekalipun dalam jihad”. (Al-Son’ani, Subul al-Salam, 2/667. Beirut: Dar al-Hadith)
7. Muka atau wajah merupakan anggota yang memberikan identiti seseorang insan dikenali. Kerinduan, kasih, suka, benci antara sesama insan juga sering berkaitan dengan wajah. Pada wajah seseorang juga dapat diselami perasaannya. Wajah juga merupakan perlambangan kasih-sayang, maruah, penghormatan dan pelbagai perkara yang membabitan keinsanan seseorang Maka, Islam mengajar agar wajah insan itu dihormati.
8. Wajah merupakan anggota mulia yang dengannya insan menghadap ke arah tempat ibadah. Ia lambang kesungguhan insan menyerahkan diri kepada Allah. Ini seperti disebut dalam banyak tempat dalam al-Quran:-
وَمِنۡ حَيۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۖ وَإِنَّهُۥ لَلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ ١٤٩ وَمِنۡ حَيۡثُ خَرَجۡتَ فَوَلِّ وَجۡهَكَ شَطۡرَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِۚ وَحَيۡثُ مَا كُنتُمۡ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمۡ شَطۡرَهُۥ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيۡكُمۡ حُجَّةٌ إِلَّا ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنۡهُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِي وَلِأُتِمَّ نِعۡمَتِي عَلَيۡكُمۡ وَلَعَلَّكُمۡ تَهۡتَدُونَ ١٥٠
(maksudnya) “Dan dari mana saja kamu keluar (datang), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram, sesungguhnya perintah itu benar-benar sesuatu dari Tuhanmu. Dan Allah sekali-kali tidak lalai mengenai apa yang kamu kerjakan. Dan dari mana saja kamu (keluar), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu (sekalian) berada, maka hadapkanlah wajah-wajah kamu ke arahnya, agar tiada hujah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim diantara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKU (sahaja). Dan agar AKU sempurnakan nikmatKU atas kamu, dan supaya kamu mendapat petunjuk” (Surah al-Baqarah ayat 149-150)
Nabi Ibrahim menyebut:-
إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفٗاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ٧٩
“Sesungguhnya aku hadapkan wajahku kepada DIA yang menciptakan langit dan bumi dalam keadaan bertauhid dan aku bukan dari kalangan mereka yang musyrik” (Surah al-An’am ayat 79).
Anak Isteri Lebih Dilarang
9. Islam memerintahkan umatnya berdisiplin dalam tindakan sekalipun ketika marah. Jika musuh di medan peperangan disuruh untuk kita elakkan mencacatkan wajah ataupun muka mereka ketika bertempur, padahal keadaan di medan peperangan itu biasanya sukar untuk dikawal pergerakan. Maka apatah lagi mereka yang bukan musuh yang tidak bertarung dengan kita. Anak, isteri dan juga murid bukanlah musuh kita, maka lebih wajar untuk tidak memukul ataupun menampar muka mereka. Perintah larangan memukul atau menampar muka mereka tentu tentu lebih utama. Kata al-Hafiz Zain al-Din Abd al-Rahim al-‘Iraqi (meninggal 806H) dalam Tarh al-Tathrib (طرح التثريب):
أَنَّهُ إذَا حَصَلَتْ مُقَاتَلَةٌ مِنْ الْجَانِبَيْنِ وَلَوْ فِي دَفْعِ صَائِلٍ وَنَحْوِهِ يَتَّقِي وَجْهَهُ فَمَا ظَنُّك بِمَا إذَا لَمْ يَقَعْ مِنْ الْجَانِبِ الْآخَرِ ضَرْبٌ فَهُوَ أَوْلَى بِأَنْ يَتَّقِيَ الْوَجْهَ؛ لِأَنَّ صَاحِبَ الْمُدَافَعَةِ قَدْ تَضْطَرُّهُ الْحَالُ إلَى الضَّرْبِ فِي وَجْهِهِ، وَمَعَ ذَلِكَ فَنَهَى عَنْهُ فَاَلَّذِي لَا يُدَافِعُهُ الْمَضْرُوبُ أَوْلَى بِأَنْ يُؤْمَرَ بِاجْتِنَابِ الْوَجْهِ.. يَدْخُلُ فِي ذَلِكَ ضَرْبُ الْإِمَامِ أَوْ مَأْذُونِهِ فِي الْحُدُودِ وَالتَّعَازِيرِ، وَضَرْبُ الْإِنْسَانِ زَوْجَتَهُ أَوْ وَلَدَهُ أَوْ عَبْدَهُ عَلَى طَرِيقِ التَّأْدِيبِ
Terjemahan: “Apabila berlaku peperangan antara dua pihak, sekalipun untuk mempertahankan diri dari serangan penyerang atau seumpamanya maka dia (hendaklah) mengelakkan (menyerang) muka. Justeru, apatahlagi untuk kau fahami jika tidak berlaku pukulan (serangan) dari pihak yang lain, maka sudah pastilah lebih wajar untuk menjauhi muka. Ini kerana, pihak yang mempertahankan diri kadang-kala keadaan memaksanya untuk memukul muka, pun begitu perkara itu dilarang. Maka, orang tidak mempertahankan diri dari serangan lebih wajar untuk diperintahkan mengelakkan (memukul) muka…termasuk dalam perkara ini pukulan (hukuman) imam (pemerintah) atau pihak yang dibenarkan (melaksanakan hukuman) hudud dan ta’zir. (Begitu juga) pukulan seseorang pada isterinya atau anaknya atau hambanya yang bertujuan mendidik”.( sumber: al-‘Iraqi, Tarh al-Tathrib fi Syarh al-Taqrib, 8/16. Beirut: Dar al-Turath al-‘Arabi)
1. ِِAl-Imam Anwar Shah al-Kashmiri (meninggal 1353H) dalam Faidh al-Bari (فيض الباري) mengulas hadis ini dengan menyebut:-
والأَمْرُ بالاتقاء عن الوَجْه ليس مخصوصًا بالإِنسان، بل ينبغي أن لا يُضْرب وَجْهُ الفَرَس أيضًا
(Larangan mengelakkan memukul muka bukan hanya khusus tehadap insan, bahkan sepatutnya tidak dipukul muka kuda juga). (4/37. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah)
Pendapat al-Kashmiri ini selaras dengan bab yang telah diletakkan oleh al-Nawawi dalam Sharh Sahih Muslim iaitu بَابُ النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْحَيَوَانِ فِي وَجْهِهِ وَوَسْمِهِ فِيهِ (Bab Larangan Memukul Binatang dan Membuat Tanda Pada Mukanya).
Demikianlah, wajah binatang pun disuruh untuk kita elakkan dari mencederakannya. Apatahlagi wajah manusia. Betapa luasnya rahmat dan ihsan Islam ini untuk semua pihak.
11. Pendidikan dibina atas kasih sayang. Bagaimanakah mungkin untuk ibu bapa ataupun guru menampar muka orang yang mereka kasihi?! Mungkin kadang-kala atas perasaan marah, namun kemarahan dalam kehidupan ini hendaklah dikawal agar tidak melanggar batasannya. Sepertimana cinta, sedih, cemburu dan perasaan yang lain ada kawalannya, demikianlah kemarahan dalam diri seseorang. Memukul ataupun merotan anak dibolehkan dengan syarat-syaratnya tetapi bukan pada muka dan mana-mana anggota yang boleh mendatangkan kecacatan kekal ataupun serius.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Dugaan Suami Isteri Bila Duit Tak Cukup. Ingatlah Hanya Taqwa Mampu Atasinya” – Pesan Imam Muda Hassan
Melihat peningkatan kes COVID-19 ketika ini ramai yang bimbang akan berlakunnya pelbagai masalah terutama membabitkan pasangan suami isteri.
Pastinya masalah kewangan menjadi faktor utama yang boleh menyebabkan pergaduhan.
Namun sedarlah kita, bahawa Tuhan sedang menduga untuk melihat sejauh mana kesabaran dan ketaqwaan kita terhadapNya.
Perkongsian dari Imam Muda Hassan ini pastinya akan memberi kita kesedaran betapa kita ini hanyalah hambaNya yang lemah.
Hanya dengan Taqwa mampu memberi ketenangan berpanjangan dalam menghadapi dugaan hidup yang penuh mencabar ini.
Ayuh, ikuti perkongsiannya.
Dugaan Buat Suami Isteri, Duit Tak Cukup, Emosi Tak Stabil, Orang Ketiga, Tekanan Keluarga.
Semua yang telah melalui fasa hidup berumahtangga pasti mengharapkan kebahagiaan berpanjangan. Sebelum berkahwin siap buat ‘agreement’ supaya apapun yang melanda kita akan hidup semati.
Lautan api sanggup kurenangi, gunung tinggi sanggup kudaki. Begitulah indahnya hidup bila bersuami isteri.
Namun hari tak selalunya indah, langit tak selalunya cerah, hidup tak selalunya mudah, pasti ada Mehnah.
Satu persatu dugaan datang melanda:
– Duit tak berapa nak ada.
– Emosi mula tak stabil sebab kena buang kerja.
– Pasangan mula buat perangai mengada-ngada.
– Diganggu oleh orang ketiga.
– Dipandang hina oleh ahli keluarga.
Dan macam-macam lagi mehnah menerpa.
Ada yang tak tahan, akhirnya kecundang dengan perceraian. Ada yang bertahan Alhamdulillah berkat keyakinan dengan Tuhan.
Saudara-saudari,
Bukan kita saja yang diuji, semua orang ada ujiannya. Kita lihat dia bahagia, tapi kita tak tahu apa ujian yang sedang dilaluinya. Nampak dia tenang sebab dia melihat ujian itu kecil baginya. Masih ada jalan keluar kerana Allah berjanji akan ada jalan keluar bagi mereka yang BERTAQWA.
Orang bertaqwa melihat ujian itu kecil KERANA DIA SEDAR YANG ALLAH ITU LEBIH BESAR DARIPADA UJIAN YANG SEDANG DILALUINYA!
Hassan Adli
Jadikanku Hamba Bertaqwa, amiin
Artikel berkaitan: “Suami Isteri Adalah Rakan Kongsi, Jadi Tak Payahlah Asingkan Baju Kecuali Ada Sebab Tertentu…” – PU Azman
Kredit Foto: Instagram Imam Muda Hassan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI